Netflix

Toivottavasti jaksaisivat tehdä lisää Faudaa.
Vähän pedattiin sarjan loppua, kun kaikki olivat väsyneitä ja lopettamassa uraansa/kuolivat yms? Ehkä henkilöstö menee uusiksi. Tai sitten ei.
 
Toivottavasti jaksaisivat tehdä lisää Faudaa.
Vähän pedattiin sarjan loppua, kun kaikki olivat väsyneitä ja lopettamassa uraansa/kuolivat yms? Ehkä henkilöstö menee uusiksi. Tai sitten ei.
Jos arvata pitäisi niin jatkoa tulee vielä, ei kuitenkaan näytetty että kukaan olisi kuollut...Ja aiemminkin sarjassa hahmot pyörtäneet lopettamispäätöksiään. ;)
 
Netflix ei tähtää järkevään ja monipuoliseen käytettävyyteen, vaan massojen miellyttämiseen ja tuottavimpien sisältöjen tuputtamiseen.

Tuo ei ihan pidä paikkaansa tuollaisenaan. Netflix tähtää maksimaaliseen engagementiin eli suomeksi siihen, että ihmiset käyttäisivät mahdollisimman paljon aikaa Netflixiä katsoen. Siksi tuntuu aika nurinkuriselta, että tuohon itseä kiinnostavien sisältöjen järjestämiseen ei panosteta, koska se nimenomaan lisää todennäköisyyttä katselulle. Tämähän on aivan abc-kamaa mm. Spotifyn alkutaipaleelta (tästä voikin sopivasti katsoa Netflixistä hyvän sarjan Playlist) siitä, millä käyttäjät saadaan täysin koukkuun.
 
Sinä sekoitat nyt sen mitä Netflix sanoo tekevänsä ja sen mitä se oikeasti tekee. Minä puhuin jälkimmäisestä.

Väitteesi kaipaa perusteluja. Ilmeisesti sinusta tuntuu tuolta, mutta kaipaa tueksi ehkä jotain... Voi olla, että Netflix myös tuota tuottavien sisältöjen tuputtamista yrittää tehdä, mutta väistämättä noi suositukset (joiden parantamiseen on todistettavasti käytetty rahaa) on oleellisessa osassa käyttäjien säilytyksen kannalta ja tuota tuputtamista ei voi tehdä tuon kustannuksella. Ei ole kuitenkaan halvin noista palveluista, joten sisällöllä jota katsoja eteensä saa on merkitystä.
 
Tuo "Continue Watching" taas on se automaattisesti näytettävä listaus kesken olevista ohjelmista ja niitä pääsee jatkamaan siitä suoraan klikkaamalla ohjelmaa. Se on ihan ok, mutta noissa molemmissa on sellainen pieni ongelma, että koska Netflix yrittää tuputtaa kaikkea muutakin sisältöä käyttäjille, niin noiden listojen sijainti vaihtelee siellä käyttöliittymässä ja sekös vasta on ärsyttävää.
Olen tämän sijoittumisen muuttumisen huomannut kyllä, mutta kun kommentoitiin että on "Helkkarin hankala jatkaa jotain sarjaa, jota on katsonut vaikka edellisenä iltana.", niin mielestäni se ei ole. Teen tätä useana iltana viikossa. Ihan sekunnin kaksi päästä Netflixin auettua jatkuu katseleminen:thumbsup: Vaikka jatka "Jatka katselua" palkki tjsp. vaihtelee hieman paikkaa, niin yleensä se on itselleni heti ylimpien joukossa.

Minä en tosiaan kommentoinut Omaa listaa, kuten alkup. lainauksesta näkyy (jossain tuolla yllä). Meinaan vain että jos se jotenkin koettiin tähän liittyväksi (ei ehkä sinun mutta muiden osalta). Täällä saa välillä olla kieli todella keskellä suuta, muuten tulee väärinkäsityksiä yms. Huh.

Ymmärrän että se toki voi olla hakemista välillä, mulle sopisi hyvin vakiopaikka ko.. toiminnalle. Mutta että todella vaikeaa...:hmm:

Mielipidehän tämä vainen. Makuasia jne.
 
Väitteesi kaipaa perusteluja. Ilmeisesti sinusta tuntuu tuolta, mutta kaipaa tueksi ehkä jotain... Voi olla, että Netflix myös tuota tuottavien sisältöjen tuputtamista yrittää tehdä, mutta väistämättä noi suositukset (joiden parantamiseen on todistettavasti käytetty rahaa) on oleellisessa osassa käyttäjien säilytyksen kannalta ja tuota tuputtamista ei voi tehdä tuon kustannuksella. Ei ole kuitenkaan halvin noista palveluista, joten sisällöllä jota katsoja eteensä saa on merkitystä.
Pointti tuossa oli juuri käyttäjien toivomien ominaisuuksien puuttumisessa ja yleisessä käytettävyydessä. Netflix tekee noista jatkuvasti tutkimusta ja tasapainoilevat rahantahkoamisen ja käytettävyyden välillä. Siihen logiikkaan ei mahdu mm. ulkoiset imdb-linkit, tähtipohjainen arvostelu ja suosittelujärjestelmä, luokiteltavat omat suosikit, selkeät ilmoitukset uusista ja poistuvista sisällöistä jne.

Olen tämän sijoittumisen muuttumisen huomannut kyllä, mutta kun kommentoitiin että on "Helkkarin hankala jatkaa jotain sarjaa, jota on katsonut vaikka edellisenä iltana.", niin mielestäni se ei ole.
Tuo oli tosiaan sen sanojalta liioittelua, mutta onhan se ihan totta että niiden listojen paikan vaihteleminen on typerää ja käyttäjälle kömpelöä. Joskus tabletilla katsoessa kumpi tahansa noista mainituista listoista voi olla jopa usean sivun verran alempana ja joskus taas ne ovat siinä ensimmäisenä, kuten loogista olisi.

Taustalla tuossa on juuri se, että sillä tavalla saadaan katsojan huomio kiinnitettyä niihin tuputettaviin sisältöihin paremmin, kun pitää käydä joka rivi läpi etsiessään seasta sitä haluttua.
 
Siihen logiikkaan ei mahdu mm. ulkoiset imdb-linkit, tähtipohjainen arvostelu ja suosittelujärjestelmä, luokiteltavat omat suosikit, selkeät ilmoitukset uusista ja poistuvista sisällöistä jne.

Juu, syöhän nuo kaikki huomiota sisällöltä. Vaikka noista voisin imdb-pisteet näkyviin ja selkeän tiedon poistuvista ottaakin.

Taustalla tuossa on juuri se, että sillä tavalla saadaan katsojan huomio kiinnitettyä niihin tuputettaviin sisältöihin paremmin, kun pitää käydä joka rivi läpi etsiessään seasta sitä haluttua.

Olen samaa mieltä, jos tuputettavaksi sisällöksi lasketaan ylipäänsä kaikki sisältö jota käyttäjä voisi innostua katsomaan (nykyisen kesken olevan jälkeen) ja näin kokea haluavansa pitää tilauksensa voimassa.
 
Netflix tuo tänään tarjolle kauan odotetun pelin Valiant Hearts: Coming Home

Onko tosiaan niin, että näitä pelejä voi pelata vain mobiilisti eikä isolta ruudulta? Valiant Hearts: The Great War pelattiin nimenomaan Xboxilla.
 


Eli kerran kuussa tarveisi kirjautua kotiverkkoon tai tili bannataan.
Eipä tuolla oikein mitään katsottavaa edes ollut. Saas nähdä kuinka paljon p2p liikenne kasvaa?
 


Eli kerran kuussa tarveisi kirjautua kotiverkkoon tai tili bannataan.
Eipä tuolla oikein mitään katsottavaa edes ollut. Saas nähdä kuinka paljon p2p liikenne kasvaa?

Jaaha. Toi onkin taas oikein mukava niillä ikäihmisillä joiden telkussa on sisäänrakennettu Netflix jota nippanappa osaa käyttää ja jos siihen tulee jotain kirjautumisia tai muista kikkareita lisää niin se on game over..
 
Eikös toi vaan vaadi että sen tilinhaltijalle tulee viesti missä koodi jolla pääsee kattelemaan taas? Ja sillä koodilla on joku viikon käyttöaika.
Ei nyt hirveesti rajota mitään.
 
Kertokaas tyhmälle miten tuo sitten toimii kun mulla esim play-asia ilmoittaa välillä, että mun tilille kirjauduttiin uudesta IP osoitteesta, koska ilmeisesti se on itsekseen vaihtunut niin mistäs netflix tietää, että olen siinä omassa kotiverkossa kiinni enkä jossain muualla?
Muutenkin jonkun nettisivun mielestä saatan majailla tampereella ja jonkun toisen mielestä taas jollain muulla paikkakunnalla vaikka asun porissa ja tietokone on piuhalla tuossa kaapelimodeemissa kiinni.
Näihin on varmaan joku helppo vastaus, mutta minä en tajua mitään modeemien asetuksista. Tai no sen verran tajuan, että wi-fi yhteys on vahvan salasanan takana.
 
No mikäs tuossa? Pitää kotiverkkoon kirjautua/yhdistää kerran kuussa, jos laite (esim. telkku) siellä kokoajan on, niin sehän on kokoajan kirjautuneena. Totta teillä muutenki laitteet tuttuihin verkkoihin kirjautuu automaattisesti? Toi ei rajoita käyttäjän omaa käyttöä, mut rajoittaa tunnareiden jakamista tai sit pitää viikon välein jakaa noita "kertakäyttökoodeja".


Kertokaas tyhmälle miten tuo sitten toimii kun mulla esim play-asia ilmoittaa välillä, että mun tilille kirjauduttiin uudesta IP osoitteesta, koska ilmeisesti se on itsekseen vaihtunut niin mistäs netflix tietää, että olen siinä omassa kotiverkossa kiinni enkä jossain muualla?
Muutenkin jonkun nettisivun mielestä saatan majailla tampereella ja jonkun toisen mielestä taas jollain muulla paikkakunnalla vaikka asun porissa ja tietokone on piuhalla tuossa kaapelimodeemissa kiinni.
Näihin on varmaan joku helppo vastaus, mutta minä en tajua mitään modeemien asetuksista. Tai no sen verran tajuan, että wi-fi yhteys on vahvan salasanan takana.

SSID & BSSID? Sama se sille ip-osoitteelle, kunhan verkko on tuttu kotiverkko.
 
Mitenköhän tämän on tarkoitus toimia, jos osa laitteista on kytketty verkkoon kaapelilla tai kotona on useita eri WLAN-verkkoja? Uudistus ei taida onneksi tulla Suomeen vielä tässä vaiheessa.
 
Muutama juttu tuli tuosta mieleen:
- Siinä puhutaan Wi-Fistä, mutta kai ne nyt sentään tajuavat, että laitteet voivat olla piuhan päässä kiinni? Kuten mulla, modeemi on telkkarin takana niin Wi-Fissä ei mitään järkeä. Vai pitääkö aina välillä käydä puhelimen apilla kotona Wi-Fin yli? :p
- Jos jollakulla on pitkiä työreissuja (yli kk), mutta ne hoitunevat sillä kertakäyttökoodilla
- Kysyykö 'flix ekalla käyttökerralla, että oletko nyt kotiverkossa vai mistä se tietää, mikä on se kotiverkko niistä kaikista, missä sitä mahdollisesti käyttää?
 
Jos nyt oikein ymmärsin, niin ip:n mukaan menee. Muut laiteet sitten sen aktivoinnin kautta jolla saasen 7 pvää käyttöä ja sitten pitää uusia käyttölupa sille laitteelle.
Muusta en tiedä.
 
Yrittää ilmeisesti muutaman tiedon perusteella päätellä sen paikan.

These new terms ask people to define a primary location through their TV. All the accounts and devices should be connected to the same Wi-Fi as the TV.

“A primary location is set by a TV that is signed into your account and is connected to your Wi-Fi network. All other devices signed into your account on that Wi-Fi network will be associated with your primary location and will be able to use Netflix,” it says. If a user doesn’t set a primary location or doesn’t have a TV, Netflix will automatically set a primary location based on IP address, device IDs, and activity

 
Täällä Suomessa on prosentuaalisesti aika paljon ihmisiä jotka katselee rajattoman mobiilinetin kautta wifin tai langallisen yhteyden sijaan. Mitenköhän tuollainen rajoittaminen toimisi Suomessa tai Pohjoismaissa ylipäänsä? Pieni markkina-alue tosin kyseessä joten ehtivät kyllä keksiä uusia tapoja "rajata" käyttäjiä.

Ei siinä, onhan se hauska ajatus jos tulisi ukaasi
 
Täällä Suomessa on prosentuaalisesti aika paljon ihmisiä jotka katselee rajattoman mobiilinetin kautta wifin tai langallisen yhteyden sijaan. Mitenköhän tuollainen rajoittaminen toimisi Suomessa tai Pohjoismaissa ylipäänsä? Pieni markkina-alue tosin kyseessä joten ehtivät kyllä keksiä uusia tapoja "rajata" käyttäjiä.

Ei siinä, onhan se hauska ajatus jos tulisi ukaasi

Tossa ylläolevassa lainauksessa mainittiin näin

If a user doesn’t set a primary location or doesn’t have a TV, Netflix will automatically set a primary location based on IP address, device IDs, and activity

Eli siellä tehdään kyttämistä sitten muilla mekanismeilla ja päätellään niiden perusteella missä käyttäjän "kotipaikka" on, ja oletetaan kaikkien laitteiden pyörivän jollain intervallilla sen läheisyydessä.
 
Onhan tuo nyt ihan hanurista kun harvalla on kiinteää IP:tä. No, sitä odotellessa että mikä menee pieleen kun itse asun ja työskentelen kahdella eri paikkakunnalla n. 50:50.

TV on toivottavasti vain yleisnimitys laitteelle, mikä on kirjautunut tilille. Itse käytän vain tietokoneelta tai kolmen (kyllä) eri Apple TV:n kautta. Ja tosiaan kummassakin lokaatiossa IP vaihtuu koko ajan.

Ellei ne katso sisäverkon IP:tä. Mitähän ne sitten tuumaa jos molempiin paikkoihin laittaisi samannimiset verkot, vieläpä siten että laitteet näkevät samat IP-osoitteet. Mutta varmaan ne jollain tavalla pakottavat sen, että geolokaatiokin jaetaan.
 
Tyypillinen esimerkki pörssiyhtiön peliliikkeestä: huononnetaan palvelua kasvavien rahavirtojen toivossa ja toivotaan, että asiakkaat nielee. Oma veikkaukseni on, että tämä tulee osumaan osakkeeseen isosti (eikä positiivisella tavalla). Netflixin tai muiden suoratoistopalveluiden käyttöä motivoi suuresti vaivattomuus, enkä voisi kuvitella mitään raivostuttavampaa kuin se, että joudun muualla kuin kotona räpläämään koodien kanssa jotta saan käyttää palvelua josta maksan. Onnea kaikille: eronneille vanhemmille, etäsuhteessa oleville, perheille jotka eivät kaikki asu saman katon alla 24/7 ja töiden puolesta matkustaville vain muutamia mainitakseni.
 
...voi myös olla että tilaajamäärät raketoi alaspäin ja päätettiin paikata reikä. Uskomatonta soutamista ja huopaamista.
Tämä sen täytyy olla. Ottaa päähän niin huolella tuollainen toiminta, että harkitsin itsekin tilauksen peruuttamista, vaikka rajoitus ei omalla kohdalla mitään merkittävää toiminnallista haittaa olisikaan välttämättä aiheuttanut. Netflix ei ole enää kunkku striimauspalveluiden kukkulalla, joten ei kannata antaa kusen nousta hattuun.
 
Pitkästä aikaa tuli Netflixistäkin katseltua koko sarja putkeen, kun vei mukanaan. Vähän enemmän ehkä sellainen kevyt agenttisarja, jossa ei niinkään vedetä aseet tanassa, vaan enemmänkin kevyellä tahattomalla huumorilla varustetulla puheella eteenpäin... tosin pääosassa onkin CIA:n lakimies, eikä niinkään kentällä toimiva ruudinkäryinen agentti.
Ilmeisesti sen verran hyvän vastaanoton/katsojamäärän sai, että toinen kausikin tulossa jossain vaiheessa (tosin kyllähän tämä eka kausi myös loppuu niin, että pakkokin jatkua).

 
mitä tuo rajoittaminen tarkoittaa? Jos on perhetili niin eikai se edellytä, että kaikki katsojat on samassa kotiverkossa. Ja jos vielä VPN käytössä niin tottahan sijainti voi toisella käyttäjällä olla ihan eri. Vai onko perhetili näiden rajoitusten ulkopuolella? Todella epämääräistä tuo tiedotus tässä asiassa.
 
Heti kun Netflix tarjoaa yhden käyttäjän 4k@HDR tilausta niin en jaa enää tunnuksia sukulaisille. On suorastaan typerää että paras laatu kuuluu johonki perhe tilaukseen.
Tää sotii mun oikeustajua vastaan. Maksat 4k:sta/HDR:stä sen mitä pyydetään, ja tiedät pelisäännöt (useempi ruutu=perhe, yksi talous=perhe). Sitten takavasemmalla mainostat olevasi oikeutettu jakamaan tunnukset toisille, koska hinta. Huh.
 
Tyypillinen esimerkki pörssiyhtiön peliliikkeestä: huononnetaan palvelua kasvavien rahavirtojen toivossa ja toivotaan, että asiakkaat nielee. Oma veikkaukseni on, että tämä tulee osumaan osakkeeseen isosti (eikä positiivisella tavalla). Netflixin tai muiden suoratoistopalveluiden käyttöä motivoi suuresti vaivattomuus, enkä voisi kuvitella mitään raivostuttavampaa kuin se, että joudun muualla kuin kotona räpläämään koodien kanssa jotta saan käyttää palvelua josta maksan. Onnea kaikille: eronneille vanhemmille, etäsuhteessa oleville, perheille jotka eivät kaikki asu saman katon alla 24/7 ja töiden puolesta matkustaville vain muutamia mainitakseni.
Palvelu kieltämättä pikkusen huononee jos joutuu edes yhden kerran syöttämään, hyvällä omallatunnolla, jonkun koodin johonkin. Mutta, eronneet vanhemmat? Etäsuhteessa olevat? Miksei näillä pitäisi olla, säännöt huomioiden, omaa sopimusta? Perheet jotka eivät asu 24/7 saman katon alla ovat ne ketkä sitten joutuvat koodeja syöttämään. Koska ehkä saattavat olla pikkusen harmaalla alueella.
 
Kyllä täällä jaksetaan viilata pilkkua jonkin suuryrityksen sopimusteknisistä asioista lähes säälin kyyneleitä Netflixiä kohtaan silmät valuen. Miksi kukin ei nyt voi tahollaan vaikka otta sitä asennetta, että jos omaan tiliinsä suostuu jonkun henkilön ottamaan ylipäätään mukaan, on hän silloin aika monesti sen verran läheinen tyyppi, että melkein perheestä kävisi.

Mitä te ylipäätään tuolla menettelyllä häviätte? Netflixin ongelma ei muutenkaan ole oikeasti mikään vitun tilien vähemmän ihanteellinen käyttö (jossa käyttäjä edelleenkin maksaa siitä - ainoastaan sijainti ei välttämättä ole aina samassa talossa), vaan sisältö, jonka he omilla päätöksillään ovat vuosien mittaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta sössineet.
 
Kyllä täällä jaksetaan viilata pilkkua jonkin suuryrityksen sopimusteknisistä asioista lähes säälin kyyneleitä Netflixiä kohtaan silmät valuen. Miksi kukin ei nyt voi tahollaan vaikka otta sitä asennetta, että jos omaan tiliinsä suostuu jonkun henkilön ottamaan ylipäätään mukaan, on hän silloin aika monesti sen verran läheinen tyyppi, että melkein perheestä kävisi.

Mitä te ylipäätään tuolla menettelyllä häviätte? Netflixin ongelma ei muutenkaan ole oikeasti mikään vitun tilien vähemmän ihanteellinen käyttö (jossa käyttäjä edelleenkin maksaa siitä - ainoastaan sijainti ei välttämättä ole aina samassa talossa), vaan sisältö, jonka he omilla päätöksillään ovat vuosien mittaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta sössineet.
Saatoin virheellisesti tulkita kommentin kohdistuvan aiempiin pariin postaukseeni... Anyway, aika tekopyhää kuitenkin on ajatella että kun Netflixin perusongelma on sisältö, niin tottakai ollaan oikeutettjua rikkomaan pelisääntöjä (lue: katsomaan ilmaiseksi). Vähän sama kuin sanoisi että kun Suomen perusongelma kuitenkin on ikääntyvän väestön määrän kasvu, nii ei mun tarvi veroja maksaa.
 
Saatoin virheellisesti tulkita kommentin kohdistuvan aiempiin pariin postaukseeni... Anyway, aika tekopyhää kuitenkin on ajatella että kun Netflixin perusongelma on sisältö, niin tottakai ollaan oikeutettjua rikkomaan pelisääntöjä (lue: katsomaan ilmaiseksi). Vähän sama kuin sanoisi että kun Suomen perusongelma kuitenkin on ikääntyvän väestön määrän kasvu, nii ei mun tarvi veroja maksaa.

Kuka katsoo ilmaiseksi, jos sääntöjenmukaista yhteistiliä käyttää? Ei kukaan.
 
Kuka katsoo ilmaiseksi, jos sääntöjenmukaista yhteistiliä käyttää? Ei kukaan.
Juu, sori! Missasin tuon sun sulkulausekkeesi - toki jos katseluoikeudesta maksaa, niin kaikenlainen ylimääräinen vääntö oikeuden ylläpitämiseksi on turhaa ja ajanhukkaa . Toisaalta kommenttisi " Miksi kukin ei nyt voi tahollaan vaikka otta sitä asennetta, että jos omaan tiliinsä suostuu jonkun henkilön ottamaan ylipäätään mukaan, on hän silloin aika monesti sen verran läheinen tyyppi, että melkein perheestä kävisi" ei nyt välttämättä ihan juuri sovitun mukaista käytöstä ole.
 
Tää sotii mun oikeustajua vastaan. Maksat 4k:sta/HDR:stä sen mitä pyydetään, ja tiedät pelisäännöt (useempi ruutu=perhe, yksi talous=perhe). Sitten takavasemmalla mainostat olevasi oikeutettu jakamaan tunnukset toisille, koska hinta. Huh.

En saa senttiäkään sukulaisilta kenelle netflixiä jaan, en ole pyytänyt enkä tule pyytämään. Kuten ylempänä sanoin, Joss sieltä tulisi vaikka 10 senttiä halvempi yhden käyttäjän tilaus 4k@Hdr laadulla niin vaihtaisin saman tien jolloin jakaminen loppuisi minulla.
 
En saa senttiäkään sukulaisilta kenelle netflixiä jaan, en ole pyytänyt enkä tule pyytämään. Kuten ylempänä sanoin, Joss sieltä tulisi vaikka 10 senttiä halvempi yhden käyttäjän tilaus 4k@Hdr laadulla niin vaihtaisin saman tien jolloin jakaminen loppuisi minulla.
Jep, en olettanutkaan että saisit jakamisesta rahaa. Mutta nytkin perustelet hinnalla, jopa kymmenen sentin marginaalilla, sitä että rikot sääntöjä. En väitä että aina itsekään toimisin kaikkien sääntöjen mukaan, mutta väitän etten väitä sen olevan oikeutettua:-)
 
Mutta nytkin perustelet hinnalla, jopa kymmenen sentin marginaalilla, sitä että rikot sääntöjä.
Mitäs hiton sääntöjä siinä rikkoo? Itse ainakin olen aikanaan ottanut Netflixin Premium (4 screens)-sopparin, joka käsitti 4 yhtäaikaista käyttäjää sekä ohjelmien latauksen laitteille, eikä mitään höpinöitä saman katon alla asumisesta. Tiivistettynä rajoituksena oli " The only limit is a Netflix account with a Premium plan can stream to only 4 different screens simultaneously". Netflix on itsekin jakanut aikanaan twitterissä kommentin "Love is sharing a password", joten salasanan jakamisen on voitu siinäkin mielessä katsoa olevan Netflixin hyväksymää toimintaa. Nykyään tosin lässyttävät jostain Householdista jos tekee uutta tilausta.

Nää koodipelleilyt, vaatimukset "kotiverkkoon" kytkeytymisestä kerran kuussa yms. oli jo lähtökohtaisesti puhdasta idiotismia. Jättää täysin huomioimatta keikkatyöläiset, ihmiset jotka viettää pitkiä aikoja kodin ulkopuolella (esim. kesät kesäasunnolla, pitkät työmatkat yms). Sentään tulivat järkiinsä ja peruivat toistaiseksi muutokset. Esimerkiksi Disney+ vaatii myös koodin, kun laitetta ottaa käyttöön, mutta sen jäkeen ei ole mitään naurettavia "kerran kuukaudessa kotiverkkoon" -vaatimuksia.
 
Jep, en olettanutkaan että saisit jakamisesta rahaa. Mutta nytkin perustelet hinnalla, jopa kymmenen sentin marginaalilla, sitä että rikot sääntöjä. En väitä että aina itsekään toimisin kaikkien sääntöjen mukaan, mutta väitän etten väitä sen olevan oikeutettua:-)

Nii, joss netflix kokee minulta saadun 10 senttiä paremmaksi kuin kolme uutta käyttäjää nii koen kyllä jonkin menneen perseelleen muualla kuin meidän päässä.

En silti usko että porukka vaihtaisi 10 senttiä halvempaan tilaukseen, mutta miksei asia voisi olla vaikka näin. Hinnat esimerkkejä. HD 10€ 4K 15 PERHE 20€
 
Mitäs hiton sääntöjä siinä rikkoo? Itse ainakin olen aikanaan ottanut Netflixin Premium (4 screens)-sopparin, joka käsitti 4 yhtäaikaista käyttäjää sekä ohjelmien latauksen laitteille, eikä mitään höpinöitä saman katon alla asumisesta. Tiivistettynä rajoituksena oli " The only limit is a Netflix account with a Premium plan can stream to only 4 different screens simultaneously". Netflix on itsekin jakanut aikanaan twitterissä kommentin "Love is sharing a password", joten salasanan jakamisen on voitu siinäkin mielessä katsoa olevan Netflixin hyväksymää toimintaa. Nykyään tosin lässyttävät jostain Householdista jos tekee uutta tilausta.

Nää koodipelleilyt, vaatimukset "kotiverkkoon" kytkeytymisestä kerran kuussa yms. oli jo lähtökohtaisesti puhdasta idiotismia. Jättää täysin huomioimatta keikkatyöläiset, ihmiset jotka viettää pitkiä aikoja kodin ulkopuolella (esim. kesät kesäasunnolla, pitkät työmatkat yms). Sentään tulivat järkiinsä ja peruivat toistaiseksi muutokset. Esimerkiksi Disney+ vaatii myös koodin, kun laitetta ottaa käyttöön, mutta sen jäkeen ei ole mitään naurettavia "kerran kuukaudessa kotiverkkoon" -vaatimuksia.
Ennen sai ajaa ilman turvavöitä eikä ollu nopeusrajoituksia. Nyt kuitenkin Netflixin sivuilta löytyy sekunneissa seuraava teksti:

"Netflix-tili on tarkoitettu samassa kotitaloudessa asuville.
Netflixin jakaminen kotitalouteen kuulumattoman kanssa
Kotitalouteesi kuulumattomien on käytettävä omaa tiliään Netflixin katseluun."

Sen verran oon mäkin maailmaa nähnyt että pelisäännöt muuttuvat monessa asiassa ajan kuluessa, ja muutokset joko hiljaisesti hyväksytään tai sitten lopetetaan palvelun käyttö.
En aio tästä enempää väitellä, mulle on ihan sama kuinka moni katselee Netflixiä oikeudetta. Mua vaan ihmetyttää se miten sitä perustellaan yleisesti sillä että sisältö on paskaa, hinta on ihan liian korkea ja että kun ennenkin sai.
 
Sen verran oon mäkin maailmaa nähnyt että pelisäännöt muuttuvat monessa asiassa ajan kuluessa, ja muutokset joko hiljaisesti hyväksytään tai sitten lopetetaan palvelun käyttö.
Yhteiskunnallisen lakimuutoksen vertaaminen kuluttajille tarjottavan palvelun sopimusmuutokseen on "vähän" ontuva vertaus. Sopimukset ei vaan toimi ihan näin etenkään kuluttajapalveluissa, jos palvelun sisältöä/toimintaa muutetaan merkittävästi. Ihan sama vaikka et halua asiasta väitellä.

Ja ihan viitteenä, tämä on jotakuinkin se palvelu, jonka esim. itse olen viimeksi sopimuksen päivittänyt (tää on vuodelta 2018). "Ihan sekunneissa" löytyy tämäkin. Se mitä uusille asiakkaille tarjotaan ei vaikuta asiaan.
netflix_2018.png

Toki jos tykkää nuoleskella suurityksen saappaita niin eihän siinä mitään. Itse ainakin maksavana asiakkaana valitan jos palvelua yritetään muuttaa merkittävästi yksipuolisella ilmoituksella.
 
Yhteiskunnallisen lakimuutoksen vertaaminen kuluttajille tarjottavan palvelun sopimusmuutokseen on "vähän" ontuva vertaus. Sopimukset ei vaan toimi ihan näin etenkään kuluttajapalveluissa, jos palvelun sisältöä/toimintaa muutetaan merkittävästi. Ihan sama vaikka et halua asiasta väitellä.

Ja ihan viitteenä, tämä on jotakuinkin se palvelu, jonka esim. itse olen viimeksi sopimuksen päivittänyt (tää on vuodelta 2018). "Ihan sekunneissa" löytyy tämäkin. Se mitä uusille asiakkaille tarjotaan ei vaikuta asiaan.
netflix_2018.png

Toki jos tykkää nuoleskella suurityksen saappaita niin eihän siinä mitään. Itse ainakin maksavana asiakkaana valitan jos palvelua yritetään muuttaa merkittävästi yksipuolisella ilmoituksella.
Lienet mahdollisesti joskus saanut esmes pankilta tai vakuutusyhtiöltä postia jossa kerrotaan uusista ehdoista? Yleensä niissä todetaan että jos et tee mitään, sopimus jatkuu uusilla säännöillä. Tai sitten kävelet ovesta ulos.

Tuo näyttämäsi kuva ei ole ristiriidassa mun näkemykseni kanssa. Striimaa ihan rauhassa edelleen neljällä laitteela, ja lataa jokaiseen mitä haluat. Kunhan teet sen yhden kotitalouden piirissä. Epäilenpä että näin se on aina ollut - mutta siihen en todisteita kyllä pysty mistään kaivamaan.

Suuryrityksen saappaiden nuoleskelu... Voi hyvänen aika, kasva nyt aikuseks. Valittaminen on muuten aikalailla eri asia kuin sääntöjen huomiotta jättäminen.
 
Lienet mahdollisesti joskus saanut esmes pankilta tai vakuutusyhtiöltä postia jossa kerrotaan uusista ehdoista? Yleensä niissä todetaan että jos et tee mitään, sopimus jatkuu uusilla säännöillä. Tai sitten kävelet ovesta ulos.

Tuo näyttämäsi kuva ei ole ristiriidassa mun näkemykseni kanssa. Striimaa ihan rauhassa edelleen neljällä laitteela, ja lataa jokaiseen mitä haluat. Kunhan teet sen yhden kotitalouden piirissä. Epäilenpä että näin se on aina ollut - mutta siihen en todisteita kyllä pysty mistään kaivamaan.
Kuvahan on täysin ristiriidassa sun näkemyksen kanssa, sillä siinä ei mainita kotitaloutta missään, toisin kuin uudessa palvelukuvauksessa. Jos mainittaisiin, mitään ongelmaa ei edes olisi. Yritä vaikka sisäistää tuo kuvassa olevan ensimmäisen kappaleen viimeinen lause ja se, miten eri palvelutasot sitä täydentävät.

Mitä tulee esimerkkiin vakuutuksesta, niin:
A) Netflix ei ole toimittanut vanhoille asiakkaille em. kaltaista ilmoitusta hyvissä ajoin vähäistä suuremmasta muutoksesta (kuten esim. hinnan korotuksesta on joskus tullut). Tämä ilmoitushan ei ole mikään suositus, vaan pakollinen.
B) Palvelukuvauksessa tulee mainita merkittävät rajoitukset, kuten käytön rajoitus kotitalouteen. Tätä mainintaa ei vanhassa kuvauksessa ollut, mutta uudessa, hetki sitten lisätyssä kuvauksessa on. Näin ko. ehto ei päde vanhoihin tilaajiin, koska ilmoitusta ehtojen muuttumisesta ei ole toimitettu asiakkaille.

Ja edelleen, kukaan (riittävän) vanha asiakas ei jätä sääntöjä noudattamatta vaan nimenomaan noudattavat heille tarjotun palvelun sääntöjä. Ehkä sitten kun "kasvat aikuiseksi" (ihan vaan omia sanojasi lainaten) ymmärrät, miten sopimuksia voi muuttaa ja miten ei.
 
Nää koodipelleilyt, vaatimukset "kotiverkkoon" kytkeytymisestä kerran kuussa yms. oli jo lähtökohtaisesti puhdasta idiotismia. Jättää täysin huomioimatta keikkatyöläiset, ihmiset jotka viettää pitkiä aikoja kodin ulkopuolella (esim. kesät kesäasunnolla, pitkät työmatkat yms). Sentään tulivat järkiinsä ja peruivat toistaiseksi muutokset. Esimerkiksi Disney+ vaatii myös koodin, kun laitetta ottaa käyttöön, mutta sen jäkeen ei ole mitään naurettavia "kerran kuukaudessa kotiverkkoon" -vaatimuksia.
Eihän tuossa mikään estäisi netflixin katsomista mökillä? Olettaen että tuo ymmärtää päätilin sijaitsevan mökillä.
 
Eihän tuossa mikään estäisi netflixin katsomista mökillä? Olettaen että tuo ymmärtää päätilin sijaitsevan mökillä.
Varmaan julkaisevat premium premium-tilin, jossa ei kysellä mitään, jos katsoo ohjelmia kodin ulkopuolella. Tilanne elävästä elämästä: minä olen työkeikalla, lapset isovanhempien tykönä yökylässä ja rouva kotona. Kaikki katsovat palvelua. Onko oikein, että osa tileistä menee kiinni, jos ei satu olemaan samassa verkossa kiinni ja käytä palvelua kuukauden aikana?
 
Tuntuu olevan todella sekavaa tietoa tuosta systeemistä, millä meinaavat seurata tilien jakamista.
Joidenkin maiden ohjesivuilla lienee sanottu, että vain TVstä katsottaessa, tuota alettaisiin rajoittaa ja mobiilivehkeet olisi sen ulkopuolella.

Saisivat julkaista kunnon virallisen selkeän listan, miten tuon aikovat toteuttaa, mutta epäilen että eivät itsekään tiedä miten tuo tulee toimimaan ja muokkaavat systeemejä, kun nousi sen verta kova kohu aiheesta...
 
Kuvahan on täysin ristiriidassa sun näkemyksen kanssa, sillä siinä ei mainita kotitaloutta missään, toisin kuin uudessa palvelukuvauksessa. Jos mainittaisiin, mitään ongelmaa ei edes olisi. Yritä vaikka sisäistää tuo kuvassa olevan ensimmäisen kappaleen viimeinen lause ja se, miten eri palvelutasot sitä täydentävät.

Mitä tulee esimerkkiin vakuutuksesta, niin:
A) Netflix ei ole toimittanut vanhoille asiakkaille em. kaltaista ilmoitusta hyvissä ajoin vähäistä suuremmasta muutoksesta (kuten esim. hinnan korotuksesta on joskus tullut). Tämä ilmoitushan ei ole mikään suositus, vaan pakollinen.
B) Palvelukuvauksessa tulee mainita merkittävät rajoitukset, kuten käytön rajoitus kotitalouteen. Tätä mainintaa ei vanhassa kuvauksessa ollut, mutta uudessa, hetki sitten lisätyssä kuvauksessa on. Näin ko. ehto ei päde vanhoihin tilaajiin, koska ilmoitusta ehtojen muuttumisesta ei ole toimitettu asiakkaille.

Ja edelleen, kukaan (riittävän) vanha asiakas ei jätä sääntöjä noudattamatta vaan nimenomaan noudattavat heille tarjotun palvelun sääntöjä. Ehkä sitten kun "kasvat aikuiseksi" (ihan vaan omia sanojasi lainaten) ymmärrät, miten sopimuksia voi muuttaa ja miten ei.
Voi ne irtisanoa kaikki vanhat sopparit. Joskin epäilen kannattaako.
 
Tuntuu olevan todella sekavaa tietoa tuosta systeemistä, millä meinaavat seurata tilien jakamista.
Veikkaan että eivät seuraa mitenkään, vaan keskittyvät pelottelemaan.

Omalla kohdalla päätös tilauksen peruuttamisesta muodostuu 100% varmuudella siinä tilanteessa, jos palvelu yhdenkin kerran alkaa vinkumaan jotain lisäkoodeja tai varmennuksia perheen käyttäjiltä tai laitteilta.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuossa mikään estäisi netflixin katsomista mökillä? Olettaen että tuo ymmärtää päätilin sijaitsevan mökillä.
Canadan mallin perusteella siinä pitää alkuun asettaa pääasiallinen sijainti jos noihin kuviin on uskominen mitä netissä nyt löytyy. Tämän sijainnin ulkopuolella katsottaessa pitäis laitteen käydä kerran kuukaudessa "kotiwifin" alueella tai vahvistaa koodilla, jolla sais 7 päivää katseluaikaa (aiempien tietojen perustella). Eli jos laitan sijainnin kaupunkiasunnolle, niin toinen kämppä lapissa tai mökki toisella paikkakunnalla on ulkopuolisia sijainteja. Itselle tää ei sinällään ole iso ongelma, kun en "ulkopuolisille" tiliä jakele. Tosin, yksi käyttäjistä on pitkiä aikoja eri aikavyöhykkeellä, joten kyllähän se vähän v*tuttaa jos toinen haluaa katsoa vaikka päivän päätteeksi netflixiä ja sieltä pamahtaa mun mailiin joku vahvistuskoodi, kun itse olen jo nukkumassa enkä voi sitä koodia antaa.

Tosin, nämä tiedot vaatimuksista on vielä vähän epämääräisiä. Mielenkiintoista nähdä minkä perusteella arpovat sijainnin pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi itellä on käytössä 2 eri verkkoa eri ISP:ltä, toinen on 5G, toinen kiinteä yhteys ja molemmat oman reitittimen takana. Kumpikaan ei IP:n perusteella anna sijainniksi edes etäisesti käyttöpaikkaa lähellä olevaa sijaintia, plus kaikki TV:t / Apple tv on piuhalla kiinni.
 
Esimerkiksi itellä on käytössä 2 eri verkkoa eri ISP:ltä, toinen on 5G, toinen kiinteä yhteys ja molemmat oman reitittimen takana. Kumpikaan ei IP:n perusteella anna sijainniksi edes etäisesti käyttöpaikkaa lähellä olevaa sijaintia, plus kaikki TV:t / Apple tv on piuhalla kiinni.

Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että väistämättä jotkut laitteet tunnistuu 'ei-kotilaitteiksi', jos eri bokseissa pysyvästi kiinni.

Toki olisihan tilanne ainakin teoreettisesti mahdollista tunnistaa todennäköiseksi omaksi käytöksi käyttödatan perusteella. Ei ihan yksinkertaista, mutta ei nähdäkseni mitenkään mahdotonta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom