Netflix

Minulla on aika vahva mielikuva, että Endlessit on Gaimanin omaa tuotantoa.
Saattaa hyvinkin olla, en ole niin perehtynyt DC:n maailmaan.

Josta tulikin mieleeni, että eipäs ihan kaikki tv-sarjaa varten tehdyt muutokset olekaan huononnuksia. Pidän ihan oikeana päätöstä jättää sarjakuvassa vilahtavat muut DC-supersankarit kokonaan pois. Esim. Furyn ja Silver Scarabin esiintyminen olisi vain sotkenut viimeisten jaksojen juonta.
 
Kuulostaa jo melkein trollaukselta ulista ensin Tom Ellisin parransängestä, tummasta olemuksesta ja ei-davidbowiemaisesta ulkonäöstä, ja heti seuraavaksi puolustella Gwendoline Christien valintaa Luciferin rooliin.
Mua vaan ihan aidosti kiinnostaa että se sukupuoli ja ihonvärikö on ainot tekijät jotka näyttelijällä pitää osua maaliin jotta se kelpaa eikä ole huononnus? Kun selvästikään kyse ei siis ole siitä että haluaisit että näyttelijä vastaa sarjakuvan esikuvaansa mahdollisimman pitkälle vaan ihan päinvastainen kelpaa ja olisi kelvannut tähänkin mukaan. Kunhan nyt vaan ois ollut mies. Kun tätä asiaa näin perkaa niin se kuulostaa oikeasti aika naurettavalta..

Edit. Tulkitsit minua myös väärin, en ulissut Ellisin olemuksesta koska se ei minua ikinä Luciferissa haitannut. Nostin asian esiin koska sinä itse toivoit että Ellis olisi voinut jatkaa roolissaan myös tässä ja ihmetytti tosiaan tuo että millä perusteella hän sitten on validi ja hyvä valinta rooliin.
 
Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että tv-sarjaan tehdyt muutokset eivät ole mitään sattumia, vaan ajattelevien ihmisten tietoisen toiminnan tulosta? Ei Gwendoline Christie tupsahtanut yllättäen kuvauspaikalle Luciferiksi, vaan tekijäkaartissa useampi henkilö teki harkitun päätöksen, että Luciferin näyttelijäksi valitaan nainen, vaikka sama Lucifer on ollut aina ennen mies.

Liittyen Christien valintaan kohdassa 5:21

edit: ja omasta mielestä ei vetänyt ehkä parasta antiaan tässä sarjassa ja jotenkin puitteet setillä oli aika valjut IMO, joka jätti Helvetistä aika olemattoman kuvan. Harvoja paikkoja ko. sarjassa, jotka ei oikein vakuuttaneet mitenkään, ehkä budjetti loppu tmv. En Christien valintaa erityisemmin moittisi, koska puitteet vei pikkasen vaikuttavuutta siltä.
Nyt loppuun asti katsoneena, ihan helvetin hyvä sarja. Osa roolisuorituksista oli hieman valjuja vuorosanoihin nähden, jotka näin Gaimanin tuotantoa tuntemattomalle oli aika rautaista tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Lukemisen lisäksi pitäisi myös ymmärtää lukemansa. Mutta kiitos osallistumisesta.
Ymmärsin lukemani täysin, ja tein siitä selvät johtopäätökset, mutta niitä en todennäköisesti saa sanoin kuvailla kirjaimellisesti koska täällä on tiettyjä sääntöjä.

Saattaa hyvinkin olla, en ole niin perehtynyt DC:n maailmaan.
Katsomisen lisäksi pitäisi myös perehtyä katsomaansa tai kommentoimaansa, mutta saahan kaikkeen toki omia "mielipiteitään" ladella mistään mitään tietämättä. Ja samapa näihin on vastailla kun tietää mitä tulee takaisin kuitenkin. En kiitä osallistumisesta.
 
The Sandman oli ihan ok se pari ensimmäistä jaksoa missä löyty Charles Dance. En ymmärrä mistä tuo 18v luokitus tulee kun juonen käänteet oli kuin jostain teineille suunatussa sarjassa eikä nyt mitää kauean järkyttävää materiaalia löytynyt ja itse sandman tuntuu olevan ihan tuhnu tyyppi. Ainekset oli mielenkiintosee sarjaan mutta täytyy tunnustaa että usea jakso tuntui ylipitkältä ja juonenkäänteet ei hirveän mielenkiintosia olleet. Muutama hyvä roolisuoritus väliin mahtui mutta ei tätä kyllä voi suositella katottavaksi.
 
Katsoin kauden loppuun ja sarja ei osoittautunutkaan niin huonoksi kuin miltä puolivälissä näytti. Vaikka kokonaisuus jäikin aika keskinkertaiseksi, niin katson kyllä seuraavankin kauden, jos/kun sellainen tulee.

Suurin ongelma sarjassa on se, että kaikki käsikirjoituksen ja henkilöhahmojen muutokset alkuperäisistä tarinoista olivat huononnuksia. Lyhentäminen ja muut muutokset ovat kyllä ymmärrettäviä, kun eri medioista on kyse. Mutta ihmettelen, miksi kymmeneen jaksoon pitää ahtaa monta sarjakuvan tarinaa, jos niitä täytyy sitten pätkiä ja pilkkoa.

Enkä edelleenkään näe mitään hyötyä, miksi esim. Kuoleman pitää olla musta, Lucienin ja Luciferin naisia ja Intohimon transmikälie. Tiedän kyllä Gaimanin sanoneen, että näin on hyvä. Mutta jos niin on, minkähän takia Gaiman ei osannut sanoa piirtäjille jo sarjakuvaa tehdessään, millaisia henkilöitä kuvitukseen pitää tulla?

Alkuperäisessä sarjakuvassa on kyllä diversiteettiä aivan tarpeeksi. Mutta nyt kun Netflix vääntää sen tv-sarjaa varten 11:een, niin se näyttää päälleliimatulta Twitterin SJW-öyhöttäjien mielistelyltä. Sarja ei parane siitä millään tavalla.
Jokseenkin samaa mieltä, myös aiemmasta kommentistasi, että nelosjakso oli huono. Sen verran eri mieltä, että itse tykkäsin Desiresta. Onnistuneesti hahmo sisälsi molemmat sukupuolet, mikä oli itse asiassa jo sarjiksessakin. Ja kun Loputtomia on seitsemän, mikä on pariton luku...

Muutoksista ja woketuksesta noin muuten. En niistä täällä foorumilla yleensä pahemmin mainitse, vaikka ne silmiin usein pistävätkin, tätä nykyä varsinkin. Jos muutos toimii, en jaksa yleensä miettiä asiaa sen pahemmin. Jos taas ei toimi, niin herää kysymys, miksi muutos on pitänyt ylipäätään tehdä. Yleensä jos jotain muutetaan niin muutetaan parempaan suuntaan. Toki aina erilaiset realiteetit tulevat vastaan esimerkiksi näyttelijävalinnoissa, kuten vaikka että keillä on vapaata sloteissaan. Lisäksi kyseessä on toki myös mielipideasia ja kuten Harry Callahan totesi; ne ovat kuin persaukko, kaikilta löytyy sellainen. Tässä sarjassa osa muutoksista toimi (minulle), osa ei. Lucienne oli mielestäni hyvä ja Kuolema ok, joskaan ei ihan niin pirtsakka kuin hahmon itse olen mielessäni kuvitellut. Johanna Constantine taas ei toiminut mulle lainkaan, hahmo enemmän ärsytti. Luciferkaan ei ihan täysillä toiminut, se tosin voi mennä jakson huonon kässärin piikkiinkin. Hahmoon yhdistämäni ylpeys ei tullut esiin juuri lainkaan. Niin ja sitä Lucifer-sarjaa en jaksanut kuin yhden jakson juuri siitä syystä, että sarjan Lucifer ei vastannut mulle tätä Sandmanin Aamutähteä pätkääkään. Korinttilaisen näyttelijäkään ei mielestäni täysillä toiminut, en tosin pitänyt jäbästä jo Narcosin ekalla kaudellakaan. Näin esimerkkinä siitä, että aina ei voita etnisyysuskollisuudellakaan. Muutenkin meininkiä sarjassa on pehmennetty, onko se sitten hienovaraisuutta vai alemman ikärajan hakemista, mene ja tiedä.

Kokonaisuutena sarja jäi mulle hieman plussan puolelle, ja kyllä tätä enemmänkin voisi katsella. Huonot käsikirjoittajat laskivat pisteitä, toivottavasti parantavat jatkossa. Laskeskelin, että tätä tahtia voisi ainakin kolmeksi, ehkä neljäksi kaudeksi olla materiaalia jäljellä.
 
Pidin varsin paljon elokuvasta 10 Cloverfield Lane. Turhia en halua spoilata, asetelma on maanalainen huone, josta naispäähenkilö herää onnettomuuden jälkeen. Käänteitä riittää sopivasti ja elokuva piti otteessa ihan viimemetreille asti. IMDB: 7.2/10. Genert: Draama, kauhu, mysteeri. Lämmin suositus!

 
Pidin varsin paljon elokuvasta 10 Cloverfield Lane. Turhia en halua spoilata, asetelma on maanalainen huone, josta naispäähenkilö herää onnettomuuden jälkeen. Käänteitä riittää sopivasti ja elokuva piti otteessa ihan viimemetreille asti. IMDB: 7.2/10. Genert: Draama, kauhu, mysteeri. Lämmin suositus!

Minä katselin tämän joskus silloin kun tämä julkaistiin. Ihan ok pätkä, mutta silloin aikoinaan oli päällä hirveä markkinointitiimin muodostama hype, että kyseessä olisi hirviöspektaakkeli Cloverfieldin edeltäjä. Tuo jätti kokemuksen tästä leffasta osittain kylmäksi, kun eihän tässä ollut lopulta mitään todellista yhteyttä siihen nimen lisäksi. Tavallaan jopa häiritsi, kun koko ajan yritti pähkäillä että miten ihmeessä mikään liittyy Cloverfieldiin.

JJ Abrams, who produced this film, has described this film as not a direct sequel to Cloverfield, but as a "blood relative" to the original movie. 10 Cloverfield Lane appears to be related to Cloverfield in name only, perhaps as an homage or as part of an anthology film series. No creatures, either "Clover" or its parasites, from that movie, appear in this film, nor are the events of Cloverfield referenced. It's also not a prequel to the original movie, as Michelle's iPhone comes from after 2008, and Emmett's bus ticket has a date from after 2008. The only name reference to Cloverfield comes from the title, which the end of the movie reveals is Howard's address.

However, there are connections via the film's viral marketing. Howard appears as an employee of the month on the Tagruato "website", which is the parent company of Bold Futura, who owned the satellite that crashed into the sea and woke the Cloverfield monster up (the satellite can be seen crashing in the distance in the final scene in Cloverfield). In this movie, when Michelle enters the ventilation room, she finds an envelope from Bold Futura. Emmett also mentions that Howard worked for some big company that worked on "satellite stuff". It could be said that the Cloverfield incident was a distraction or test of Earth's defenses.
 
Minä katselin tämän joskus silloin kun tämä julkaistiin. Ihan ok pätkä, mutta silloin aikoinaan oli päällä hirveä markkinointitiimin muodostama hype, että kyseessä olisi hirviöspektaakkeli Cloverfieldin edeltäjä. Tuo jätti kokemuksen tästä leffasta osittain kylmäksi, kun eihän tässä ollut lopulta mitään todellista yhteyttä siihen nimen lisäksi. Tavallaan jopa häiritsi, kun koko ajan yritti pähkäillä että miten ihmeessä mikään liittyy Cloverfieldiin.

Ok, mulla ei ollut tuota taakkaa. Cloverfield Projectin katsoin joskus ja en tainnut hirveästi lämmetä. Mutta en (onneksi) ajatellut että nämä liittyisivät mitenkään toisiinsa.
 
Devil in Ohio.

Erittäin, erittäin keskinkertainen. Ei mitään yllättävää, kaikki ennalta-arvattavaa huttua. Tämän keskinkertaisemmaksi on vaikea enää mennä. Pisteet näteistä näyttelijöistä. Siinäpä se sitten olikin.

4/10
 
6 jaksoa meni Edgerunneria putkeen, jos olisi ollut viikonloppu niin varmaan olisi tullut katsottua loppuun.
Vakiona tuli japaniksi mutta ei vaan ei tuntunut luontaiselle joten ääniraita oli laitettava englanniksi.
 
Edgerunners on kaunis paikoittain. Enkku dubi vaikuttaa luonnollisemmalta kun on enkku laulujakin taustalla.

edges.jpg
 
Jahas, Netflix on vissiin poistanut tuon mahdollisuuden ottaa Turkin kautta VPNllä.
Ei meinaan mene luottokorttitiedot läpi
 
Jahas, Netflix on vissiin poistanut tuon mahdollisuuden ottaa Turkin kautta VPNllä.
Ei meinaan mene luottokorttitiedot läpi
Turkista otettaessa ne luottokorttitiedot pitää olla siellä ennestään valmiina eli ainakin yksi kuukausi suomesta normaalihinnalla.
 
Turkista otettaessa ne luottokorttitiedot pitää olla siellä ennestään valmiina eli ainakin yksi kuukausi suomesta normaalihinnalla.
Jep, mulla oli kolmisen vuotta tili, mutta nyt laitoin kesän ajaksi poikki.
Yritin ottaa tuota 4K versiota Turkista mutta kun yrittää aktivoida niin tulee että jotain meni vikaa tai että maksutiedoissa vikaa
 
Kannattaa ostaa jostain Turkin netflixin lahjakortti ja aktivoida sillä VPN:llä Turkin kautta.
Ainakin itsellä toimi ja pari viikkoa sitten veloitti sen Turkin hinnan mukaisen summan omalta luottokortilta.
 
Katsoin Edgerunnersin. On todella kova! Suosittelen lämpimästi. Minä katsoin Japaniksi kun en ole vielä peliä pelannut. Sarjasta motivoituneena laitoin pelin asentumaan :tup:
Olisihan se ollut kiva, jos Davidille olisi ollut onnellinen loppu mutta toisaalta tämä loppu sopi teemaan todella hyvin. Jäi erittäin hyvin mieleen.
 
Katseleekos jengi täältä ns. muiden maiden Netflix-kirjastoja? Mikä mahtaa nykypäivänä olla simppelein/vaivattomin/halvin/tietoturvallisin tapa päästä muiden maiden kirjastoihin käsiksi?
Tehnyt sattuneesta syystä mieli jo pidemmän aikaa kattoa elokuva Downfall, mutta ei näin Suomessa löydy tutkittuani oikein mistään striimipalveluista mokomaa. Tänään huomasin, että löytyy näemmä Netflixistä, mutta ei ole vissiin tarjolla Suomessa. Vituttaa ihan saatanasti maksaa striimipalveluista kuukausimaksua, kun ei itse pysty katsomaan haluamaansa sisältöä, mikä palvelusta kuitenkin teknisesti löytyy.
 
Katseleekos jengi täältä ns. muiden maiden Netflix-kirjastoja? Mikä mahtaa nykypäivänä olla simppelein/vaivattomin/halvin/tietoturvallisin tapa päästä muiden maiden kirjastoihin käsiksi?
Tehnyt sattuneesta syystä mieli jo pidemmän aikaa kattoa elokuva Downfall, mutta ei näin Suomessa löydy tutkittuani oikein mistään striimipalveluista mokomaa. Tänään huomasin, että löytyy näemmä Netflixistä, mutta ei ole vissiin tarjolla Suomessa. Vituttaa ihan saatanasti maksaa striimipalveluista kuukausimaksua, kun ei itse pysty katsomaan haluamaansa sisältöä, mikä palvelusta kuitenkin teknisesti löytyy.
Ei tullut justwatch.comin kautta vastaa mitään muutakaan maata missä Downfall (Perikato) olisi katsottavissa Netflixin kautta. Ehkä se jossakin silti on, jos se sieltä löytyi mutta ei suostu täällä toistumaan.

Netflix on pyrkinyt melko aktiivisesti estämään tunnettujen VPN-palveluiden osoitesarjojen kautta tulevat yhteydet. Välillä voi jollakin palvelulla toimia ja toisinaan taas ei.
 
MV5BM2IwNWY2YWEtNTU4Ni00MmE2LTljZjItNWQ0NzBlNjJiMzBiXkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg


Tää oli kova. Mukavan hidastemponen verrattuna nyky adhd leffoihin/sarjoihin. Tykkäsin siitä ekan jakson painostavuudesta.

Jos jotain toivoisin lisää tälläsiin sarjoihin olis se gore ja kaikki sairaudet mitä Dahmer teki urheille. Toki ymmärrän, ettei sellasta haluta kuvata, mutta itse toivoisin näkeväni joskus mahdollisimman todellisuutta vastaavan kuvauksen aiheesta. Kokonaisuudessaan hyvä ja hyvin tehty minisarja.

9/10
 
MV5BM2IwNWY2YWEtNTU4Ni00MmE2LTljZjItNWQ0NzBlNjJiMzBiXkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg


Tää oli kova. Mukavan hidastemponen verrattuna nyky adhd leffoihin/sarjoihin. Tykkäsin siitä ekan jakson painostavuudesta.

Jos jotain toivoisin lisää tälläsiin sarjoihin olis se gore ja kaikki sairaudet mitä Dahmer teki urheille. Toki ymmärrän, ettei sellasta haluta kuvata, mutta itse toivoisin näkeväni joskus mahdollisimman todellisuutta vastaavan kuvauksen aiheesta. Kokonaisuudessaan hyvä ja hyvin tehty minisarja.

9/10
Ihmettelin miksi Dahmerista oli tehty paljon vastenmielisemmän näköinen kuin hän oikeissa kuvissa näyttää olleen. Lisäksi jotenkin ihmeen kaupalla Netflix sai tähänkin leivottua kunnolla woke-elementtejä. Parissa viimeisessä jaksossa korostui.

7/10
 
Ihmettelin miksi Dahmerista oli tehty paljon vastenmielisemmän näköinen kuin hän oikeissa kuvissa näyttää olleen. Lisäksi jotenkin ihmeen kaupalla Netflix sai tähänkin leivottua kunnolla woke-elementtejä. Parissa viimeisessä jaksossa korostui.

7/10

Joitain videoita katselin aiheesta ja niissä puhuttiin, ettei haluttu glorifioida sarjamurhaajaa ja ehkä se on syy siihen, että "oli tehty paljon vastenmielisemmän näköinen". Kuka tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tämä oikea ketju käsitellä asiaa? Tuntuu että helposti tulee joku paimentamaan jos täällä aletaan asiasta vääntämään.
 
Dahmer on erittäin hyvin ja huolella tehty hyytävä sarja. Ehdottomasti paras filmatisointi tästä aiheesta.
Evan Petersin suoritus todella uskottava ja etenkin kun nähnyt oikean Dahmerin haastatteluita niin roolisuoritus todella lähellä alkuperäistä.
Ei tossa mielestäni ollut wokea, sinänsä ei edes kiinnosta koko aihe mutta moni mainitsee näistä välillä ihan turhaan muuallakin:


Vai onko Dahmerin tapauksessa se, että keskitytään uhrien sekä heidän perheidensä kuvaamiseen sekä muuhun jälkipuintiin sitten muka wokea?
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi jo naurattamaan tämä Netflixin woketus Umbrella Academyn tuoreimmalla kaudella kun oikeassa elämässä transuna ulos tulleen Ellen Pagen roolihahmokin laitetaan vaihtamaan sukupuolta, vaikka tällä ei ole mitään tekemistä esim. alkuperäisten sarjakuvien kanssa.
 
Minusta jos arvioi jotain tuotantoa voi mainita woken ja sen miten se vaikutti omaan kokemukseen, mutta enempää sitä ei kannattane lähteä avaamaan koska sitten alkaa vänkääminen.
 
Minusta jos arvioi jotain tuotantoa voi mainita woken ja sen miten se vaikutti omaan kokemukseen, mutta enempää sitä ei kannattane lähteä avaamaan koska sitten alkaa vänkääminen.

Toki tuo herättää keskustelua, kun tuo kokemus kovin subjektiivinen. Yllä olevassa esimerkissähän wokelletaan ihan kunnolla, kun vaaditaan, että näyttelijä ristiinpukeutuisi näytellessään, eikä hahmon sukupuoli vaihdu esiintyjän oman mukana. Noin niinkuin toiselta katsantakannalta. (sis. /s)

Ehkä asiaan auttaisi jos kertoisi mikä aiheuttaa näkemyksen, eikä kategoriset väittteet 'tässä woketetaan ihan kunnolla'.
 
Toki tuo herättää keskustelua, kun tuo kokemus kovin subjektiivinen. Yllä olevassa esimerkissähän wokelletaan ihan kunnolla, kun vaaditaan, että näyttelijä ristiinpukeutuisi näytellessään, eikä hahmon sukupuoli vaihdu esiintyjän oman mukana. Noin niinkuin toiselta katsantakannalta. (sis. /s)

Ehkä asiaan auttaisi jos kertoisi mikä aiheuttaa näkemyksen, eikä kategoriset väittteet 'tässä woketetaan ihan kunnolla'.
Sitten vaan kun kerrotaan se näkemys niin siitä alkaa se vänkääminen puolesta ja vastaan. Tämä näkyy aika monessa ketjussa, jossa käsitellään jotain yksittäistä sarjaa mikä on viime vuosien aikana tehty. Eikö tässä haluttu nyt kuitenkin välttää sitä keskustelua.
 
Hollywood voisit ottaa mallia edgerunnersista. Kukaan ei tuo esille woketusta siitä puhuttaessa, kun sarjan tekijät eivät yritä voittaa jotain kulttuurisotaa tai teinityttöjen poliittista hyväksyntää niiden viihdetuotoksella.
 
Dahmer oli tosi hyvä. Parissa päivässä hujahti sujuvasti. Näyttely hyvää ja hyytävää oli tunnelma. Karmeaa poliisitoimintaa ollut. Viimeisessä jaksossa oli tunnelmallisesti kuvattu Dahmeria ja toista sarjamurhaajaa.
 
Edgerunnerssissa hyviä kohtia, mutta ehkä en ole näin keski-ikäisenä varsinaista kohderyhmää, turhan ADHD-ryskytys kokoajan päällä.

Vinland ja Castlevania oli parempia. Witcher animaatiossa ärsytti woketukset jo ensi minuuteilta sen verran ettei huvittanut katsoa.
 
Asiaton käytös
Noo, näkeehän siitä kivasti keillä on ongelmia oman seksuaali-identiteettinsä kanssa, kun mokomasta asiasta ottavat kaameita kierroksia.
 
Dahmer vaikuttaa lupaavalta, erityisesti päärooli on vakuuttavaa jälkeä. Vähän kaksijakoiset fiilikset sarjan saamasta kritiikistä, eli omaisten tuohtumuksesta ja sitten asioiden tarkkuudesta tai oikeellisuudesta. Varmaan itsekin omaisena olisin pettynyt, että entuudestaan tunnettu sarjamurhaaja saa yhä uudelleen huomiota ja näkyvyyttä, mutta toisaalta toistaiseksi tuntuu siltä, että Dahmer esitetään hyvin inhottavana tapauksena. Voi olla, että jossain määrin on vähän sellaista tulkintaa, että ikään kuin Dahmer ei ole voinut kohtalolleen ja teoilleen mitään, mikä saatetaan nähdä murhaajan sympatisointina.

Muuten sarja on saanut kritiikkiä taiteellisten vapauksien ottamisesta. Se on sinällään todella yleistä, että vapauksia otetaan, enkä itse katsojana jaksa häiriintyä siitä, että osa tapahtumista on oikeasti mennyt eri tavalla, ja mielestäni siinä suhteessa katsojallakin saisi säilyä joku vastuu. Toisaalta ymmärrän, että tapahtumista paremmin perillä olevat saattavat kokea vaikeuksia uppoutua sarjaan, jos joku hahmo tai muu asia ei ole paikallaan.

Yksi esimerkistä on Dahmerin naapuri, joka kuulemma on oikea hahmo, muttei asunut oikeasti naapurissa, eli siihen liittyviä kohtauksia on keksitty päästä dramatisoinnin takia. Mielestäni se on kuitenkin vielä suhteellisen maltillinen muutos, joku voi valaista jos tietää isommista poikkeavuuksista.
 
Dahmer vaikuttaa lupaavalta, erityisesti päärooli on vakuuttavaa jälkeä. Vähän kaksijakoiset fiilikset sarjan saamasta kritiikistä, eli omaisten tuohtumuksesta ja sitten asioiden tarkkuudesta tai oikeellisuudesta. Varmaan itsekin omaisena olisin pettynyt, että entuudestaan tunnettu sarjamurhaaja saa yhä uudelleen huomiota ja näkyvyyttä, mutta toisaalta toistaiseksi tuntuu siltä, että Dahmer esitetään hyvin inhottavana tapauksena. Voi olla, että jossain määrin on vähän sellaista tulkintaa, että ikään kuin Dahmer ei ole voinut kohtalolleen ja teoilleen mitään, mikä saatetaan nähdä murhaajan sympatisointina.

Muuten sarja on saanut kritiikkiä taiteellisten vapauksien ottamisesta. Se on sinällään todella yleistä, että vapauksia otetaan, enkä itse katsojana jaksa häiriintyä siitä, että osa tapahtumista on oikeasti mennyt eri tavalla, ja mielestäni siinä suhteessa katsojallakin saisi säilyä joku vastuu. Toisaalta ymmärrän, että tapahtumista paremmin perillä olevat saattavat kokea vaikeuksia uppoutua sarjaan, jos joku hahmo tai muu asia ei ole paikallaan.

Yksi esimerkistä on Dahmerin naapuri, joka kuulemma on oikea hahmo, muttei asunut oikeasti naapurissa, eli siihen liittyviä kohtauksia on keksitty päästä dramatisoinnin takia. Mielestäni se on kuitenkin vielä suhteellisen maltillinen muutos, joku voi valaista jos tietää isommista poikkeavuuksista.
Ainakin mitä netistä äkkiä hain niin:
- siitä soittivatko poliisit pilapuheluita uhrin perheelle oli ristiriitaista tietoa
- poliisit eivät saaneet mitään palkintoja
- Dahlbergin murhaaja ei tehnyt mitään tutkimusta vankilasta tästä
- Dahmerilla ei ollut mitään poikaystävä juttua erään uhrin kanssa
- tuomari ei hiljentänyt Laon isää oikeussalissa
- Sandra Clevelandia ei pidätetty

Tietyllä agendalla dramatisoitu tätä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom