Nestemetalli + kupari

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
294
Long story short, itselläni oli alunperin tarkoitus korvata oman Radeon VII:n grafiittilevy nestemetallilla (TG Conductonaut). Mutta kun pengoin asiaa vähän tarkemmin, niin itselläni tuli vastaan uutena tieto, että nestemetallilla (tarkemmin galliumilla) on taipumus reagoida myös kuparin kanssa, ja näin ollen _saattaa_ aiheuttaa vahinkoa paljaaseen kupariin. Mm. Radeon VII vakiojäähy sisältää paljaan kuparin kontaktipinnassaan, ei nikkelöidyn kuten esim useimmat IHS:ät prossuissa. Ja näin ollen vähän nousi hiki otsalle, että onkohan tämä sittenkään kannattava veto. Netissä on aika vähän ylipäätänsä selviä kokemuksia ym. aiheesta nimenomaan pitkällä aikavälillä, ja ne mitä sieltä löytyy ovat melko vaihtelevia, osa puhuu puolesta ja osa vastaan. Tiedän esim, että der8auer on käyttänyt omissa testeissään Conductonauttia mm. juurikin Radeon VIIn kanssa, mutta tarkemmin ei ole oikein avannut että millä aikavälillä vahinkoa alkaa kuparille tapahtumaan jos alkaa.

Joten, onko täällä asiantuntijoita / kokemusasiantuntijoita siitä, että kannattaako tuota Conductonauttia käyttää sittenkään kun kyseessä paljas kupari. Olen sivistänyt itseäni aiheen tiimoilta, joten esim. kemiasta ei tarvitse selittää. Pikemminkin kysymys koskee ihmisten omia käyttökokemuksia nimenomaan paljaan kuparin kanssa ja että onko tapahtunut jotakin isompaa ja minkä aikavälin kuluessa. Tarkoitus itselläni olisi kuitenkin saada aikaa pitkäaikainen ratkaisu, ei sellaista että joudun puolen vuoden päästä korjaamaan vahinkoja.
 
Juu, tuo nestemetalli imeytyy kyllä kuparin pintaan, mutta ei mene syvälle tai tee mitään tuhoa. Santapaperilla hetken sutimalla saa kuparin taas näkyviin.

tuosta johtuen ne lämmöt saattavatkin nousta kotvan kuluttua kun nestemetalli ”kuivuu” pois välistä.
 
Ainakin itsellä jäänyt vaan jälki tuosta kupariin (mm. Noctua NH-U14S:ään ja Alphacool Eisbaerin pumppublokkiin), mitään varsinaista haittaa ei kuitenkaan ole ollut.
Kuinka pitkällä aikavälillä tämä on tapahtunut? Kun meinaan itselläni olisi tässä ajatuksena, että "laitetaan kerralla kuntoon" eikä katsella enää uudestaan.


Juu, tuo nestemetalli imeytyy kyllä kuparin pintaan, mutta ei mene syvälle tai tee mitään tuhoa. Santapaperilla hetken sutimalla saa kuparin taas näkyviin.

tuosta johtuen ne lämmöt saattavatkin nousta kotvan kuluttua kun nestemetalli ”kuivuu” pois välistä.
Onko kokemusta näistä lämpöjen noususta tai kuivumisesta? Lueskelin myös jotakin siihen suuntaan, että etenkin jos nestemetallia on vain niukasti, niin ennen pitkää kaikki gallium imeytyy kupariin jolloin vain tina ja indium jää jäljelle, ja saattavat hapettua ilman ja lämmön vaikutuksesta pulveriksi. Ja kun ajatus olisi, että ei kovin mielellään tuota enää avaisi sen jälkeen kun sen kerran on laittanut kuntoon, niin vähän tällainen skenario herättää epäilyksiä.
 
Onko kokemusta näistä lämpöjen noususta tai kuivumisesta? Lueskelin myös jotakin siihen suuntaan, että etenkin jos nestemetallia on vain niukasti, niin ennen pitkää kaikki gallium imeytyy kupariin jolloin vain tina ja indium jää jäljelle, ja saattavat hapettua ilman ja lämmön vaikutuksesta pulveriksi. Ja kun ajatus olisi, että ei kovin mielellään tuota enää avaisi sen jälkeen kun sen kerran on laittanut kuntoon, niin vähän tällainen skenario herättää epäilyksiä.

Juu, moniin läppäreihin olen tuota laittanut, ja kaikissa on lämmöt alkaneet piikkailemaan puolen vuoden-vuoden sisään. Jos ajatuksena oli asentaa ja unohtaa, suosittelen edelleen perinteisiä tahnoja, tai sitten näitä aivan uusia ohuita uusiokäytettäviä mattoja.
 
Nestemetalli ei taida imeytyä tuon tinakerroksen läpi (vai mitä se harmaa kalvo siinä on?) IHS:ään, paljaaseen kupariin se tosiaan solahtaa aika hätäiseen.
 
Juu, moniin läppäreihin olen tuota laittanut, ja kaikissa on lämmöt alkaneet piikkailemaan puolen vuoden-vuoden sisään. Jos ajatuksena oli asentaa ja unohtaa, suosittelen edelleen perinteisiä tahnoja, tai sitten näitä aivan uusia ohuita uusiokäytettäviä mattoja.
Nykyisen läppärin tahnat kuivahti vajaassa vuodessa ja siihen vaihtamani nestemetallit ovat toimineet nytten sen kolme vuotta aivan kuin ensimmäisenä päivänä. Ettei vain tuo lämpöjen nousu olisi johtunut koneen imemästä pölystä?
 
Nestemetalli ei taida imeytyä tuon tinakerroksen läpi (vai mitä se harmaa kalvo siinä on?) IHS:ään, paljaaseen kupariin se tosiaan solahtaa aika hätäiseen.
Nikkeliä se IHS:n päällinen taitaa olla.
Juu, nikkeli toimii diffuusiokilpenä galliumille, eli se ei pääse imeytymään minnekään. Siksi juurikin nikkelöidyn kuparin kanssa tuolla nestemetallilla ei ole juuri mitään ongelmaa. Siksi esim prossun IHSn välissä nestemetalli ei ole minkäänlainen ongelma, jos koko IHS on nikkelöity päältä ja alta.

Mutta sitten esim omalla kohdallani kun tuo näyttiksen jäähy on paljasta kuparia, niin se on juttu erikseen.
 
Täällä on jo neljättä vuotta 3770k ollut ilman ihssää nestemetalilla kiinni ja blokissa paljas kupari ei mitään ongelmaa lämmöissä.
 
3770k ei taida paljoa lämpöä tuottaa, sen kanssa kävisi vaikka hammastahnakin lämmönsiirtäjänä :vihellys:
 
3770k ei taida paljoa lämpöä tuottaa, sen kanssa kävisi vaikka hammastahnakin lämmönsiirtäjänä :vihellys:
Käy järkeen sen kanssa, että miksi Intel on so far pitkälti sitä hammastahnaa siellä välissä käyttänytkin. Etenkin Haswell ja sitä edelliset tuotteet, huh huh...
 
3770k ei taida paljoa lämpöä tuottaa, sen kanssa kävisi vaikka hammastahnakin lämmönsiirtäjänä :vihellys:
Kyllähän tilanne tietysti saattaa tämän päivän prossuilla ja näyttiksillä tietysti olla lämmöntuoton kannalta hieman eri. Sekä varmasti osaltaan vaikuttaa nestemetallin kuivumiseen:btooth:
 
Kyllähän tilanne tietysti saattaa tämän päivän prossuilla ja näyttiksillä tietysti olla lämmöntuoton kannalta hieman eri. Sekä varmasti osaltaan vaikuttaa nestemetallin kuivumiseen:btooth:
Lämpötila vaikuttaa siihen, että nestemetallin eri komponentit hapettuvat nopeammin korkeammassa lämpötilassa ja jos ympäristössä on happea saatavissa. Esim IHSn alla on melko nafti ilmatasku, ja jos se on liimattu ilmatiiviisti takaisin, niin siellä ei happea välttis edes riitä kaiken nestemetallin hapettamiseen. Mutta isoin syy "kuvumiseen" on se, että se nestemetallin notkein komponentti eli gallium imeytyy suurelta osin kuparin päälikerroksiin, jolloin jäljellejäävät komponentit (indium ja yleensä tina) eivät ole niin notkeita enää, ja näin ollen edesauttavat mahdollista hapettumista. Edellämainittu siis sitä, mitä olen itse netistä osannut lukea aiheesta so far. Mutta tämä siis on se potentiaalinen pahin skenario, ei todellakaan sitä mitä kaikille tapahtuu tai on tapahtunut. Ja siksi tässä olikin vähän ideana kysellä, että millaisia kokemuksia ihmisillä on aiheesta, ja millaisissa tilanteissa.
 
No, itse päädyin nyt loppuviimeksi ratkaisuun, että iskin nyt ensin kaikesta huolimatta tuonne väliin sittenkin Kryonauttia ja kiristin prikoilla. Katsotaan pääseenkö tällä jotakuinkin haluttuun lopputulokseen vai pitääkö harkita tuota nestemetallia vielä tämän jälkeen jossakin vaiheessa.
 
Noissa jäähyissä, jotka pahasti syöpyy nestemetallista se johtuu siitä, että niissä käytetty kupari ei ole täysin puhdasta vaan joukkoon on sekoitettu halvempia metalleja, jotta valmistajat saavat tuotantokustannuksia alaspäin ja enemmän voittoja. Vaikka jäähdyttimen pinta näyttää kuparilta se ei takaa, että se on 100% sitä. Kaikkein kalleimmissa jäähdytysblokeissa on yleensä puhdasta kuparia ja sen päällä yleensä vielä nikkelipinnoitus niin mitään syöpymistä ei juuri tapahdu.
 
Jep ei ole syöpymistä ihan normaalia nestemetalli värjäytymistä ja tuon värjäymänkin saa pois happamalla metallin kiillotusaineella, esim. Turtle Wax Metal Polish jos haluaa ja sen jälkeen vielä pyyhkäisee isopropanolilla ja poistaa kiillotusaineen ja rasvan jämät pinnasta.. Toi värjäymä lähtee pois myös karhunkieli hiomalla jos pieni naarmuuntuminen ei haittaa. Lämmänjohtavuuteen tuo ei edes vaikuta vaan kyse on lähinnä estetiikasta.
 
Läppäreissä ongelmaa aiheuttaa "liike" ja "tärinä". Näin kävi itselleni ainakin. Varsinkin jos läppärin vielä vahingossa tiputtaa saattaa kuivunut tahna kräkkää ja antaa huomattavasti huonommat lämmöt.
 
Itse onnistuin unohtamaan turhankin pitkäksi aikaa coolaboratoryn liquid prot vuosia sitten ja havahduin asiaan kun kone ei tuntunut olevan niin sutjakka. Tutkin asiaa ja prossua rasittaessa lämmöt pomppasivat heti n. 25 astetta ylöspäin. Tainnun raukka sitten pidemmän aikaa lämpöthrotlailla ihan huolella. Liitteenä kuva articooling pro 13 pohjasta. Kyllähän se hioa piti, tässä on kyseessä arviolta yli 5 vuoden "unohdus". Paljon oli myös kuivaa kovaa koppuraa prossun hs:ssä myös, varovasti se puukolla kyllä lastuina irtoili
 

Liitteet

  • DSC_0429.JPG
    DSC_0429.JPG
    5 MB · Luettu: 235
Ihmettelin mikä on kun vanha macbook meni mykäksi kesken uuden käyttiksen asentelua. Olin vetänyt puoli vuotta sitten nestemetallit väliin, sutinut santapaperilla jäähyn + coren pinnat karheiksi ja iskenyt sitten jemmaan.

Irroitin ruuvit ja nostin jäähyn irti ja kuului vaan RRIKS. Tiedä sitten onko halkeama coressa tapahtunut jo ennen jäähyn irroitusta. Tarttunut kyllä ihan hyvin kiinni :D

IMG_9901.jpg


e. vieläkös tästä @Kizmo tai @Markkedi kasailee soivan pelin? :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liquid pro? Ihan vastaisuuden varalle ei kannattaisi ikinä koittaa kammeta (mielummin pyörittää) ja lämpimänä irtoaa helpommin. Hullun lujaa jäi jotkun thubanini kiinni IHS & kupari, jollon huomasin. Ultrat yms grizzlyn tuotteet ei ole tuota enää tehnyt.
 
Työpöytäprosessorin olen myös saanut liimattua kiinni vesiblokkiin, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun tuo Liquid Pro on purrut noin lujaa läppäreissä. Yleensä tuo ei tahdo edes ottaa kiinni / levittäytyä kunnolla, vaikka olen karhentanut molemmat pinnat ohjeiden mukaisesti.
 
Itse onnistuin unohtamaan turhankin pitkäksi aikaa coolaboratoryn liquid prot vuosia sitten ja havahduin asiaan kun kone ei tuntunut olevan niin sutjakka. Tutkin asiaa ja prossua rasittaessa lämmöt pomppasivat heti n. 25 astetta ylöspäin. Tainnun raukka sitten pidemmän aikaa lämpöthrotlailla ihan huolella. Liitteenä kuva articooling pro 13 pohjasta. Kyllähän se hioa piti, tässä on kyseessä arviolta yli 5 vuoden "unohdus". Paljon oli myös kuivaa kovaa koppuraa prossun hs:ssä myös, varovasti se puukolla kyllä lastuina irtoili
Tuotahan nimenomaan ei kannata hioa pois. Nestemetalli muodostaa paljaan kuparin kanssa metalliseoksen ja "imeytyy" siihen pintaan. Se mitä tuossa pitäisi tehdä on vaan lyödä lisää nestemetallia, joka ei enää "imeydy". Jos molemmat pinnat nikkelöity ei tuota operaatiota tarvi suorittaa. Der8auerilta löytyy tästäkin asiasta tarkempaa tietoa joltain videoilta.

Se että porukka hioo ne kuparipinnat jälleen kuparille aiheuttaa myöhemmin täysin vastaavan ongelman.
 
Niin siitähän taisikin olla jo täälä puhetta, että on enemmän kosmeettinen haitta, eikä vaikuta lämmönsiirtokykyyn heikentävästi.
 
Gallium pikkuhiljaa imeytyy kupariin ja jättää indiumin ja tinan sun muut seosaineet jälkeensä jotka jää tuoksi koppuraksi pintaan.

Tarvii vain tosiaan useamman kierroksen tuoretta nestemetallia ilman että hioo pintaa täysin kuparille niin lopulta se kuparipinta on kyllästetty galliumilla ja nestemetalli pysyy nestemäisenä loputtomiin.
 
Korkkasin oman 3770K:n joku 4-5v sitten ja laitoin liquid prot ihs:n ja kiven väliin, lammot edelleen reippailla ylikellotuksilla normaalit eli matalat. Kaipa tuon vois avata ja tarkistella miltä näyttää :p Olisko vähän tapauskohtaista tuo kuivuminen koska lämmöt ei ole juuri muuttuneet mihinkään vuosien varrella?

edit: tarkistelin muron puolelta, huhtikuussa 2016 olin hommaillu deliddaustyokalua siellä
 
Viimeksi muokattu:
Korkkasin oman 3770K:n joku 4-5v sitten ja laitoin liquid prot ihs:n ja kiven väliin, lammot edelleen reippailla ylikellotuksilla normaalit eli matalat. Kaipa tuon vois avata ja tarkistella miltä näyttää :p Olisko vähän tapauskohtaista tuo kuivuminen koska lämmöt ei ole juuri muuttuneet mihinkään vuosien varrella?

edit: tarkistelin muron puolelta, huhtikuussa 2016 olin hommaillu deliddaustyokalua siellä

"kuivuminen" koskettaa lähinnä niitä tapauksia jossa sitä nestemetallia sivellään suoraan puhtaalle kuparipinnalle. IHS on pinnoitettu, joten sen läpi ei taida juurikaan mitään diffusoitua.
 
Blokin vaihto olisi edessä kun eläkeikään päässyt EK:n blokki joutaisi varmaan jo pois ja joku toinen blokki tilalle. Heatkillerin nikkeli pinnoitettu olisi kiinnostavin, teoriassa ainakin ovat vissiin tehokkaimpia blokkeja ja ei ole turhia RGB vitkuttimia :)

Mietin tuossa kestääkö nestemäinen metalli kuivumatta perus pöytäkoneessa vuosia. Edellisiä kommentteja lukien ja tulkiten vaikuttaisi ettei ole kuivumisesta huolta vielä jos löytäisi tuon nikkelipinnoitetun blokin, niin ei olisi edes tuota kupariin imeytymis ongelmaa. Saisi tuolla kuitenkin prossun lämmöt normaali tahnaa alemmaksi vaikka se nyt custom loopissa ja rytsölässä niin pakollisuus olisikaan.
 
Sehän tuon idea on et kestää, ei kuivu niinku normitahnat. Pitäs sen toimia ihan puhtaan kuparinkin kanssa jos kerran pari jaksaa laitella uusiks, siihen kertyy sellanen pinta et se ei enää syö sitä.
 
Itse aina ollut siinä väärässä olettamuksessa, että nestemäistä metallia pitäisi uusia vielä useammin kun normaalia hyvälaatuista tahnaa. Voi toki olla, että tätä olettamusta tukenut tuo, jos on käytetty kupari blokkia niin tarvitsee tosiaan ne "pari" kyllästys kertaa että alkaa olemaan imemättä nestemetallia.

Itse pitänyt ainoa ideana aivan eri tasolla olevan lämmönjohtavuuden verrattuna normaali tahnoihin. Miinuksena sitten tietysti esim sähkönjohtavuus, mitä ei ainakaan nyky tahnoilla taida millään olla. Joku 10vuotta sitten ollut suosittu nromaalitahna taisi johtaa sähköä ja siitä erikseen joka puolella varoteltiin.

Tuollainen varmaan menee hankintaan, niin pitäisi ainakin tuon nikkeli pinnoitteen hieman auttaa asiassa. https://www.aquatuning.fi/vesijaeae...r-cuplex-kryos-next-am4-acetal/nickel?c=23794
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 149
Viestejä
4 530 408
Jäsenet
74 767
Uusin jäsen
Jokke155

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom