Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Olisiko myös ruokakaupan kassalla hyvä olla mahdollista maksaa vaikka 15% lisämaksu niille jotka haluaa?

No eikö juuri siellä olekin näitä vaihtoehtoja, joissa voi maksaa lisähintaa? Hienompi brändi, luomu, reilun kaupan jne. Erot tuotteissa sitten joko todellisia tai kuviteltuja. Neste MY on kuitenkin ihan mitattavilta arvoiltaan eri laatuista tavaraa kuin perus.
 
On siinä se hyöty, että jos ajaa vähän ja mahdollisesti syksy/talvi jaksolla ylös pohjoiseen, nuo biodieselit on hyvinkin pakkaskestäviä vrt normi kesädiesel jakajasta.
 
Olen tätä pumpulla monta kertaa ihmetellyt, miksi ihmeessä joku haluaa vapaaehtoisesti maksaa dieselistään enemmän kuin tarvitsee? Siis kun samalta pumpulta saa tavallista halvemmalla ja sitten paljon kalliimmalla mydieseliä?
Ostetaanko siinä helpotusta omaan ilmastoähkyyn, vai mitä ihmettä siinä on takana. Vai löysää rahaa taskussa niin että ranteita pakottaa? Ei vaikuta ihan täysjärkisen hommalta. Olisiko myös ruokakaupan kassalla hyvä olla mahdollista maksaa vaikka 15% lisämaksu niille jotka haluaa?
Ei ole pelkkää vinoilua (sitäkin on paljon mukana kyllä) vaan ihan aidosti kiinnostaa.
Onhan se nyt parempaa tavaraa, vaikkei päästöistä välittäisi tuon taivaallista. Korkeampi setaaniluku, puhtaampi palaminen (=pienempi riski hiukkassuodattimen tai EGR:n tukkeutumisesta), yleensä parempi pakkaskesto ja pienempi riski hajustaa kätensä jne.

Onko se sitten lisähinnan arvoista on sitten eri kysymys, kuten kaikissa tuotteissa. Yhtä hyvinhän voisi ihmetellä miten joku ostaa 98:a vaikka 95:kin kävisi autoon, miten joku ostaa öljyksi jotain muuta kuin halvinta speksit täyttävää tai miten joku ostaa Uncle Bensiä vaikka Rainbow riisiä saisi halvemmalla.

Ja jos päästöistä puhutaan, niin enemmänhän tuo vaikuttaa lähipäästöihin (tai niiden alueelliseen kohdentumiseen) kuin ilmastopäästöihin, jakeluvelvoite käytännössä takaa sen, että biopolttoaineiden määrä on vakio tässä maassa riippumatta siitä mitä kuluttaja päättää pumpulla tankata. Firmoille se ilmastopuoli on toki sitten PR-juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Tankkaan itse MY:tä mutta asentaja1:n kyssäri on mun mielestä ihan validi, ja oon kyllä miettinyt itsekin että onko siinä mitään järkeä.

Mutta voihan sen tavallaan ajatella niin että on viherpessyt sillä oman autoilunsa - sitten jos muut siitä ilosta tupruttelevat vähän enemmän saastuttavalla dieselillä on niiden oma ilmastohäpeä :lol:
 
Käyntiääni pehmenee (ainakin PSA dieselissä), webaston katku muuttuu vienoksi palavan kynttilän hajuksi, kulku ei ainakaan huonone eikä kulutuskaan nouse - mielummin voi hivenen laskea. Se kattaako puhtaanpana pysyvä moottori huoltokuluineen kalliimman litrahinnan, tuskin. Mutta kyllä tuon käytön voi perustella jos lompakko kestää sen. Omalla tämänhetkisellä ajolla (n. +/-750km/viikko) kustannusero olisi viikossa n. 10-15EUR. Autoilun kokonaiskustannuksiin tuon saa katoamaan halutessaan.
 
Onhan se nyt parempaa tavaraa, vaikkei päästöistä välittäisi tuon taivaallista. Korkeampi setaaniluku, puhtaampi palaminen (=pienempi riski hiukkassuodattimen tai EGR:n tukkeutumisesta), yleensä parempi pakkaskesto ja pienempi riski hajustaa kätensä jne.

Onko se sitten lisähinnan arvoista on sitten eri kysymys, kuten kaikissa tuotteissa. Yhtä hyvinhän voisi ihmetellä miten joku ostaa 98:a vaikka 95:kin kävisi autoon, miten joku ostaa öljyksi jotain muuta kuin halvinta speksit täyttävää tai miten joku ostaa Uncle Bensiä vaikka Rainbow riisiä saisi halvemmalla.

Ja jos päästöistä puhutaan, niin enemmänhän tuo vaikuttaa lähipäästöihin (tai niiden alueelliseen kohdentumiseen) kuin ilmastopäästöihin, jakeluvelvoite käytännössä takaa sen, että biopolttoaineiden määrä on vakio tässä maassa riippumatta siitä mitä kuluttaja päättää pumpulla tankata. Firmoille se ilmastopuoli on toki sitten PR-juttu.

Pakkasella on aina ennenkin ajettu talvilaadulla ja tavallinen auto on tarkoitettu tavalliselle dieselille. Jos ekodiesel on "parempaa" joltakin ominaisuudeltaan, se paremmuus mun mielestäni on täysin tarpeetonta ja menee hukkaan jos/kun auto sitä ei pysty hyödyntämään. Polttoaineen kulutus on käsittääkseni täysin sama, jotkut sanoo että saa vähän paremmin kilometrejä, toiset taas sanoo toisinpäin. Itse näen tämän niin, että on kaksi täysin käyttöominaisuuksiltaan (kuinka pitkälle sillä pääsee) samaa tavaraa jos ei tuoksua lasketa, joista sitten vaan pumpulla maksetaan vähemmän tai enemmän. Vähän autoillessa se nyt on ihan sama mitä tankkaa, mutta dieselillä vielä usein ajetaan enemmän jolloin myös rahallinen menetys voi olla aika tuntuvakin jos maksaa extraa vain fiiliksestä.
 
Omalla tämänhetkisellä ajolla (n. +/-750km/viikko) kustannusero olisi viikossa n. 10-15EUR. Autoilun kokonaiskustannuksiin tuon saa katoamaan halutessaan.

Noin pienilläkin kilometreillä 720e ylimääräistä vuodessa ei ole ihan mitätön summa.
 
Olen tätä pumpulla monta kertaa ihmetellyt, miksi ihmeessä joku haluaa vapaaehtoisesti maksaa dieselistään enemmän kuin tarvitsee? Siis kun samalta pumpulta saa tavallista halvemmalla ja sitten paljon kalliimmalla mydieseliä?
Ostetaanko siinä helpotusta omaan ilmastoähkyyn, vai mitä ihmettä siinä on takana. Vai löysää rahaa taskussa niin että ranteita pakottaa? Ei vaikuta ihan täysjärkisen hommalta. Olisiko myös ruokakaupan kassalla hyvä olla mahdollista maksaa vaikka 15% lisämaksu niille jotka haluaa?
Ei ole pelkkää vinoilua (sitäkin on paljon mukana kyllä) vaan ihan aidosti kiinnostaa.
Kaupassa ollessa on vähän samaa mietintää joskus. Siellä on esim rusinaton maksalaatikko laitettu ihmisruokien sekaan. Varmaan yrittävät hämätä ymmärtämättömiä ostamaan kouranruokaa ajattelematta asiaa sen enempää. Normaalia ruokaa on hyllyt tarjolla ja jotku vain sitten haksahtaa ilmeisesti. Ei auta järkipuhe niille. Ihan siis ittekin mielenkiinto on herännyt tuollaisesta, että mikähän tuonkin takana voi olla.
 
Diesel haisee ihan v pahalle ja MyDiesel parantaa asiaa merkittävästi. Odottelen aikoja kun nuo vehkeet poistuu liikenteestä. Pikkuhiljaa...

Edit. Pakokaasu
 
Joo, laatikon öljyjä vaihtanut part kertaa. Kyllä, sekä 5 että 6 ovat overdrive-vaihteita. Tähän ja ylipäätään momentinmuuntimen käyttäytymiseen oli itävaltalainen insinööri kehittänyt toimivan ratkaisun, muttei jatkanut kun tuli päivityksiä ja olisi ollut työlästä muuttaa systeemiä. Australiassa on useita jälkiasennuskitejä ja sieltä on tarkoitus tilata. Tässä yksi sellainen: Morris Motors - StockLock Lock-Up Kits
Huomasit varmaan jo, että tuo Morrisin laite on laitettu siihen karvalakki malliin kunnolla alennetulla teholla ja väännöllä. Sulla on 210 kW tehoa ja vääntöä se perus 650 Nm. Aikanaan valitin tuosta luistatuksesta ja Toyotan teknikko tuli tietokoneen kanssa koeajolle ja käyriä otettiin talteen ym. Päädyin lopulta siihen ominaisuuden hyväksymiseen ja aloin opetella lukitusta kaasujalan käytöllä paremmin. Olet ehkä jo tottunut havaitsemaan, milloin menee lukko päälle, vaikkei kukaan muu sitä edes tunne ajaessa. Vääntö on siis se juttu, miltä pitää vaihteistoa suojella loppupeleissä. Ja tuon luistelun takia kohtuu pieni vaihtoväli öljyille laatikossa. Kusikoneessa on vääntöä vain 450 Nm, mutta se kyllä pitää kohtuu kovaakin lukon päällä aina 1200 kpm asti. Sen alle ei tee edes mieli päästää, kun alkaa tuntua jurnutus.
 
Eli nuo käyrät näyttää kyllä LJ 75 V8 moottorin käyriltä.

Land Cruiser 70 Series gets the much-anticipated new turbo-diesel V8 engine

  • 151 kW at 3400 rpm
  • 430 Nm of torque at 1200 rpm
  • Flattest torque curve of all Toyota’s engines
 
Noin pienilläkin kilometreillä 720e ylimääräistä vuodessa ei ole ihan mitätön summa.

Muutama aski tupakkaa viikossa, puolikas olutloota viikossa, muutamia musiikki/suoratoistopalveluja, kerran kuussa mieto viihdeilta kapakassa jne. Kyllähän rahaa saa kulumaan, se on sitten jokaisen oma asia mihin sen käyttää. Eihän tätä kukaan pakota käyttämään normidieselin sijaan. Itsekään en tätä ole viime aikoina säännöllisesti tankannut, normidieselkin on maksanut ihan riittävästi. Mutta kyllä sillä ihan omin aisteinkin havaittavia etuja on saatavissa, lisäkustannuksen arvon voi kukin päätellä itse. Autoilu on joka tapauksessa kallis harrastus, mutta kun ilmankaan ei kaikkialla pärjää.
 
Huomasit varmaan jo, että tuo Morrisin laite on laitettu siihen karvalakki malliin kunnolla alennetulla teholla ja väännöllä. Sulla on 210 kW tehoa ja vääntöä se perus 650 Nm. Aikanaan valitin tuosta luistatuksesta ja Toyotan teknikko tuli tietokoneen kanssa koeajolle ja käyriä otettiin talteen ym. Päädyin lopulta siihen ominaisuuden hyväksymiseen ja aloin opetella lukitusta kaasujalan käytöllä paremmin. Olet ehkä jo tottunut havaitsemaan, milloin menee lukko päälle, vaikkei kukaan muu sitä edes tunne ajaessa. Vääntö on siis se juttu, miltä pitää vaihteistoa suojella loppupeleissä. Ja tuon luistelun takia kohtuu pieni vaihtoväli öljyille laatikossa. Kusikoneessa on vääntöä vain 450 Nm, mutta se kyllä pitää kohtuu kovaakin lukon päällä aina 1200 kpm asti. Sen alle ei tee edes mieli päästää, kun alkaa tuntua jurnutus.
En huomannut, että siinä linkissä oli uudempi LC200. Tuo Stocklockin kitti sopii kyllä kaikkiin mallivariantteihin. Joo, kyllä pystyy kaasujalalla vähän säätämään lukitusta, mutta sitä jatkuvaa irroittamista ja kytkemistä ei saa kuriin. Tuo AISINin laatikko on tehty kestämään 950 Nm ja näissä automaattisesti lukitsevissa kiteissä on huomioitu kuorma toisin kuin aiemmin valmistetuissa joissa itse voi lukita. Niissä ongelmana oli myös virhekoodien ilmeneminen. Väylään asennettavalla Ultragaugellä näkee lukitustilan ja myös laatikkoöljyn lämpötilan (ja lukemattoman määrän muita parametreja). Varmaan asennan tuon Stocklockin keväällä mutta sitä ennen MY dieseliä tankkiin ja ihmettelemään menoa. :)
 
Eli nuo käyrät näyttää kyllä LJ 75 V8 moottorin käyriltä.

Land Cruiser 70 Series gets the much-anticipated new turbo-diesel V8 engine

  • 151 kW at 3400 rpm
  • 430 Nm of torque at 1200 rpm
  • Flattest torque curve of all Toyota’s engines
Noihin tosimiesten 70 sarjan Land Cruisereihin laittavat nykyään sen 4.5 V8:n (suoran 4.2:n tilalle), mutta ilman turboa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom