Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
171
Autoni on i30 1.6CRDi 85kW vm. 2011 ja olen nyt pari kertaa peräkkäin tankannut täyteen tuota Nesteen kummajaisdieseliä. Voisin vaikka vannoa, että sillä on moottorin käyntiin havaittava vaikutus: käyttökelpoinen (värinätön) kierrosalue alkaa alempana ja halpisdieselin käyntiäänet kovissa kiihdytyksissä muuttuivat "tummemmiksi", ts. dieselille tavalliset nakut hävisivät ja jäljellä on vain pieni murina. Myös moottorin sammutus tapahtuu sivistyneemmin.

Onko tämä nyt vain placebo-vaikutusta vai onko muilla samanlaisia havaintoja? Voiko se ylivertaisen korkea setaaniluku 80+ vaikuttaa tällä tavalla? Vai onko moottorini hajoamispisteessä eikä siksi toimi normaalidieselillä oikein?

Anyway, minulla on erittäin laadukas kannettava äänityslaitteisto ja olen ajatellut tehdä moottorin käyntiääneen liittyviä äänitteitä normaalidieselillä ja my dieselillä sekä konetilasta, että matkustamossa. Niitä odotellessa, kertokaas omat "perstuntumanne" tuosta tavarasta!
 
KYllä aikanaan itsekin huomasin perstuntuman kun dieseli autolla ajelin. Mutta en tiedä oliko se sitä placeboa vai totta... olisi mielenkiintoista nähdä tekemäsi äänitestin tulokset !
 
Käyntiääni pehmeni vähän ja hajuongelmat poistui jopa kylmäkäynnistyksessä. Mulla on poistettu dpf niin antaa käryjä kylmänä aika hyvin, tuo leikkasi ne melkein täysin pois.
 
MyDieselin setaaniluku taitaa olla siellä luokkaa 80 kun normidisut noin 50 pinnassa, eli pitäsihän sen palaa huomattavasti paremmin.

>Suuri setaaniluku tarkoittaa, että polttoaine syttyy moottorissa nopeasti palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Jos setaaniluku on pieni, polttoaine syttyy hitaasti. Liian pieni setaaniluku kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä.
 
Oliko kulutukseen minkäänlaista vaikutusta? Täytyypä testimielessä ajaa pari tankillista ko. dieselillä..
 
Todella harmi, että tämä idea tuli vasta tässä vaiheessa. Normidieselillä olisi voinut ensin tehdä nuo äänitteet. Nyt joutuu tässä ajelemaan tuhannen kilsaa, että saapi taas pelkkää normaalidieseliä vehkeen täyteen.

No, hoitelen hommaa kesän mittaan.

Mukavaa arkipäivän tiedettä, pitääpä oikein dokumentoida mikrofonien paikat ja äänittimen asetukset toistettavuuden varmistamiseksi.
 
Oliko kulutukseen minkäänlaista vaikutusta? Täytyypä testimielessä ajaa pari tankillista ko. dieselillä..

Meikäläisellä se kaasupoljin on hieman Markku Alen tyyppinen: se on joko päällä (täysillä) tai pois joten en niin kauheasti noita kulutuksia ole seurannut :D
 
Oliko kulutukseen minkäänlaista vaikutusta? Täytyypä testimielessä ajaa pari tankillista ko. dieselillä..

En ole tankilta mitannut kuin normidieselillä nastarenkain edestakas Hki-Ylläs-Hki -reissun, silloin keskikulutus 99,9% maantieajossa oli 4,6l/100km. Sen jälkeen on tullut vaan vaihtelevaa kaupunki/taajama/kehätieporhellusta, ettei oikein mitään vertailukelpoista mittausta ole. Enemmänhän tuo maksaa ihan rutkastikin, että rahankulutus saattaa vaikka vähän noustakin :D
 
Mittaustuloksia odotellessa :geek: Jos tuo diesel todella pienentää hiilijalanjälkeä 90%, niin tästähän pitäisi saada tuntuva alennus ajoneuvon päästöveroon. Sen sijaan meillä suomessa ekologisesta vaihtoehdosta rangaistaan kovemman hinnan muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ah, tää olikin joku ihan uus diesel juttu... tarkoitin siis että joskus kokeillut sitä Nesteen PROdieseliä.... tää myDiesel on uus juttu :btooth:
Onhan näitä, st1 myy SmartDieseliä, tosin ei lupaa sen olevan mitenkään tavallista parempaa :rolleyes:
 
Tästä oli jossain keskustelua ja kylmäkäynnistyksessä pitäisi olla suurin ero kulutuksessa. Sitten perus maantieajo lämpimällä koneella melkein sama. Olikohan VAG arena puolella.
 
Mittaustuloksia odotellessa :geek: Jos tuo diesel todella pienentää hiilijalanjälkeä 90%, niin tästähän pitäisi saada tuntuva alennus ajoneuvon päästöveroon. Sen sijaan meillä suomessa ekologisesta vaihtoehdosta rangaistaan kovemman hinnan muodossa.

Ainakin Pro Dieseliä verotetaan tuntuvasti vähemmän perus kieseliin verrattuna. Mikäli verotus olisi sama niin tuskin prö kieseliä olisi olemassa.
 
Mielenkiintoista ois kokeilla tolla omalla tojotalla mutta en viitti etelään lähtä tankkaamaan, joskohan tuota joskus sais oulunki korkeudella.
 
Viridieselistä josta lähes kaikki saastelaitteet poistettu pakokaasu muuttuu lähes inhimillisen tuoksuiseksi. Konetilasta moottorin vierestä samasta paikasta tallensin ääninäytteen tavallisella dieselillä ja tuolla, niin tallenteella ääni muuttui hieman erilaiseksi. Sitä en osaa sanoa pienenikö käyntiääni. Kulutuksessa tai tehoissa en ole huomannut eroa. Harmi että on jonkinverran kalliimpaa, muuten tankkaisin aina.
 
Silloin tällöin kun pääkaupunkiseudulla poikkean työn merkeissä, niin tankkaan Nesteen MyDieseliä sieltä lentokentän läheltä testimielessä. Joka kerta fanaattisessa kirjanpidossani olen havainnut keskikulutuksen on tippuvan selvästi. Siinä puolen litran molemmin puolin...tosin keskikulutuskin on siinä 10l joten suhteellisesti tiputus ei ole mikään dramaattinen ;) ProDieselistä ei oikein osaa sanoa. Tuntuu menevän hajonnan piikkiin. Pitäisikin kaivaa tilastotieteen muistiinpanot naftaliinista ja ajaa luvut läpi. Pitäisi olla MyDieselin suhteen vielä enemmän dataa että voisi sanoa tilastollisesti merkittäväksi tulokseksi vaikka perstuntuma väittää jo näin.

VAG-maailmahan testasi jollakin tasolla ProDieseliä ja ST1:n versiota. TM testasi Nesteen ja St1:n tehodieselit – melko nolo tulos (vähemmän yllättäen testiautotkin oli volkkareita, näin Dieselgaten jälkeisessä maailmassa melko ironista :vihellys: )

Nesteen dieselille oli jotain katetta mutta ST1 tuote oli aika heikko esitys. Jälkimmäisessä on vain setaanilukua nostettu lisäaineistuksella. MyDiesel on aika uusi tuote joten siitä ei taida olla mitään kummempaa testiä olemassa.
 
Kyllä sitä ihan tuntuvasti on - oliskohan ollut prodieseliin nähden viimeksi about 10 senttiä litralta.
 
Kyllä sitä ihan tuntuvasti on - oliskohan ollut prodieseliin nähden viimeksi about 10 senttiä litralta.

Hintaero taitaa olla jotain luokkaa ~10snt/

Itse olen ajanut 16kk eli koko nykyisen auton omistushistorian ajan Nesteen Pro Dieselillä kun tuo vain sattuu olemaan lähin asema ja muuta sielä ei ole tarjollakaan sekä hinta yleensä normiin verrattuna ollut tuolla asemalla lähes sama ja välillä jopa halvempi.

Viikonlopun aikana voisin itsekkin laittaa kokeilumielessä tuota My Dieseliä tankin täyteen ja katsoa näkyykö kulutuksessa mitään eroa.
Minulla on kuitenkin koko 16kk/40tkm ajalta ohjelmalla laskettu auton oikea kulutus niin voisi muutamalla tankkauksella saada jo jotain vertailukohtaa kulutukseen.
 
Missä ylipäänsä luvataan että tuota My Dieseliä kuluisi vähemmän kuin normaalia dieseliä? Ei ainakaan tuossa mainostekstissä mitä itse olen lukenut, luvata mitään sellaista. Innovaatio on valmistustekniikassa jonka kautta ne päästöt pienenevät.
 
Missä ylipäänsä luvataan että tuota My Dieseliä kuluisi vähemmän kuin normaalia dieseliä? Ei ainakaan tuossa mainostekstissä mitä itse olen lukenut, luvata mitään sellaista. Innovaatio on valmistustekniikassa jonka kautta ne päästöt pienenevät.

Näinpä juuri. Henkilökohtaisesti olen kiinnostunut tuosta moottorin (mukamas) paremman toiminnan vahvistamisesta, siis perstuntumaharhan poissulusta käytössäni olevin keinoin. Ei tuo kulutus niin justiinsa, huihai tuntuu menevän melko pienellä enivei.
 
Jaha, tuota ei uuteen bemariin laitetakkaan. Siinä kun on aika kova kielto biodieselille. Teboililta "huonoa" dieseliä tankkiin ja hyvin kulukee, pääsee helposti 5.4-litran keskikulutukseen sekalaisessa ajossa (ecomoodit päällä, ilman ecoja 6.3-litraa sataselle), josta suurin osa kaupunkia. Kyseessä siis G30 520d xDrive ja taksi. Ja kaasu pohjassaki lähtee niinkuin 190hp/400nm sopii olettaa (tosin tuntuu, että kone tuottaa enemmän, liekkö renkailta lukemat niinkuin BMW joskus ennen on ilmoittanut).

Käyntiääni tosin on ruma ryskytys niinkuin kaikissa bemarin 4-sylinterisissä dieseleissä, mutta eipähän juuri kuulu sisälle.

Eli taidetaampa pysyä teboilin dieselissä, ei noita biodieseleitä uskalla kokeilla, kun kerta valmistaja on selvästi kieltänyt biodieselit, lukee ihan tankinkorkissa asti.

En myöskään menisi kokeilemaan millään ihan uudella dieselillä, mistä irrotetaan reippaasti tehoa ja vääntöä korkeilla ruiskutuspaineilla jne. Vanhemmilla varmaankaan ei ongelmaa.

Tosin eipä tuota täällä Oulussa saakkaan. Heh.
 
Viimeksi muokattu:
Pysyttelet teboilin dieselissä ettei tarvitse ostaa mydieseliä mitä ei edes saa Oulusta. Ok.
 
Jaha, tuota ei uuteen bemariin laitetakkaan. Siinä kun on aika kova kielto biodieselille. Teboililta "huonoa" dieseliä tankkiin ja hyvin kulukee, pääsee helposti 5.4-litran keskikulutukseen sekalaisessa ajossa (ecomoodit päällä, ilman ecoja 6.3-litraa sataselle), josta suurin osa kaupunkia. Kyseessä siis G30 520d xDrive ja taksi. Ja kaasu pohjassaki lähtee niinkuin 190hp/400nm sopii olettaa (tosin tuntuu, että kone tuottaa enemmän, liekkö renkailta lukemat niinkuin BMW joskus ennen on ilmoittanut).

Käyntiääni tosin on ruma ryskytys niinkuin kaikissa bemarin 4-sylinterisissä dieseleissä, mutta eipähän juuri kuulu sisälle.

Eli taidetaampa pysyä teboilin dieselissä, ei noita biodieseleitä uskalla kokeilla, kun kerta valmistaja on selvästi kieltänyt biodieselit, lukee ihan tankinkorkissa asti.

En myöskään menisi kokeilemaan millään ihan uudella dieselillä, mistä irrotetaan reippaasti tehoa ja vääntöä korkeilla ruiskutuspaineilla jne. Vanhemmilla varmaankaan ei ongelmaa.

Tosin eipä tuota täällä Oulussa saakkaan. Heh.

Käyttöohjekirjassa lukee ne tarkat standardit mitä dieseleitä tankkiin saa laittaa, yleensä nuo kaupalliset dieselit täyttävät normit.

Termillä "biodiesel" voidaan myydä vaikka rypsiöljyä, joka ei sellaisenaan sovellu moderniin dieseliin, ja näiden takia siellä on niitä varoituksia, jossain vanhassa mannelavetissa ne toimii ihan hyvin.
 
Onko tämä nyt vain placebo-vaikutusta vai onko muilla samanlaisia havaintoja? Voiko se ylivertaisen korkea setaaniluku 80+ vaikuttaa tällä tavalla? Vai onko moottorini hajoamispisteessä eikä siksi toimi normaalidieselillä oikein?
Pyydä puoliso/kaveria tankkaamaan muutaman kerran ilman, että kertoo sinulle kumpaa tankissa on. Siitähän tuota voi sitten koittaa päätellä, että huomaatko eron vielä vai oliko plaseboa.
 
Tiivisteet kärsivät ns. ensimmäisen sukupolven biodiselin metanoli jäämien takia. Nämä ns. FAME (FatAcid Methyl Ester) dieselit esteröitiin metanolilla normaalista rypsiöljystä. Toisen polven biodieselit ovat vetykäsiteltyjä rasvahappoja, joiden tuotantoprosessissa ei ole käytetty metanolia tai NaOH.
 
Onko MY diesel edes teknisesti ottaen biodiesel kun se tehdään jätteestä? Biodiesel kun tarkoittaa uusiutuvista lähteistä valmistettua.
 
Onko MY diesel edes teknisesti ottaen biodiesel kun se tehdään jätteestä? Biodiesel kun tarkoittaa uusiutuvista lähteistä valmistettua.
Ekologisempaa on tehdä biomassajätteistä kuin neitseellisestä biomassasta. Ja lähde on edelleen Biopohjainen.
 
Onko MY diesel edes teknisesti ottaen biodiesel kun se tehdään jätteestä? Biodiesel kun tarkoittaa uusiutuvista lähteistä valmistettua.

Kukin kutsuu tyylillään, mutta termillä "biodiesel" tarkoitetaan varsinkin jenkeissä usein pelkästään rasvahapoista metyyliesteröintireaktiolla tuotettuja polttoaineita (=FAME) eli "perinteisiä biodieseleitä". Neste MY ei ole tällainen.


Neste MY tehdään jätteistä, jotka suurimmaksi osaksi lienevät peräisin eloperäisistä (uusiutuvista) materiaaleista.
 
Viimeksi muokattu:
"Neste MY uuusiutuvan dieselin käyttö ei lisää huoltotoimien tarvetta. Muiden biopolttoaineiden käyttö voi tihentää esimerkiksi öljynvaihtoväliä."

"Suorituskyvyltään ja ominaisuuksiltaan Neste MY vastaa parhaita markkinoilla olevia fossiilisia dieseleitä, joten se sopii kaikkiin nykyisiin dieselautoihin."
 
Oman auton tankki on nyt isketty täyteen "biopaskaa" placeboa tai ei niin käynti tuntuisi olevan hiljaisempi ja varsinkin pakokaasujen haju muuttui täysin.
Pakokaasussa ei ole enää oikein mitään dieselin katkua vaan haisee ns. "neutraalilta"
Itse polttoainekin haisee tankatessa ihan erilaiselta verrattuna normi dieseliin.
Kulutuksessa en odota kyllä mitään muutosta.
Autona on Jaguar XF 3.0d.
 
Tulipa mieleen, että jos on jokin tappiin asti ruuvattu dieseli, niin tuolla aineellahan sen voisi saada savumittauksestakin läpi.
 
Tulipa mieleen, että jos on jokin tappiin asti ruuvattu dieseli, niin tuolla aineellahan sen voisi saada savumittauksestakin läpi.
Joo viime savutusmittauksessa oli omassa euro4 dieselissä tuota tankissa, niin mittaaja sanoi että menisi euro5 rajoistakin arvot läpi. Ja dpf siis poistettu ynnä muut ohjelmoinnit autossa. No, on ennen mydieseliäkin mennyt savutuksista helposti läpi mutta sillä tuota lähinnä tankkaan katsastukseen ettei hajusta heti huomaa että dpf poistettu.
 
Meillä tätä My dieseliä lyödään traktorin tankkiin ensitankkaus aineena. Käyntiääni on kyllä pehmeämpi tällä kuin tavallisella dieselillä eikä pakokaasut haise oikeastaan miltään.
 
Näkyykö jossain seurannassa prodiesel ja/tai mydiesel päivän hintoja?
 
Shellin powered by gtl diesel on sitten samaa kuin st1 diesel plus ja abc smart diesel.
 
Hyvin on kyllä piilotettu tankkauspaikat. Helsingissä käydessäni tankkasin tankillisen, ja GPS:n kanssa sai mennä Konalan Hesburgerin pihaan, josta löytyi pieni kylmäasema. Ja se oli eniten matkanvarrella Tampereelle. Pirkkalassa piti muka olla myös Neste, jolta tätä ihmeainetta löytyisi, mutta en löytänyt koko asemaa. Pelkästään raskaalle kalustolle pyhitetty pumppu oli jossain parkkipaikalla.

Luulisi, että uutuutta kannattaisi laittaa eniten asiakkaita kerääville asemille, mutta ei kai sitten. :confused:
 
Hyvin on kyllä piilotettu tankkauspaikat. Helsingissä käydessäni tankkasin tankillisen, ja GPS:n kanssa sai mennä Konalan Hesburgerin pihaan, josta löytyi pieni kylmäasema. Ja se oli eniten matkanvarrella Tampereelle. Pirkkalassa piti muka olla myös Neste, jolta tätä ihmeainetta löytyisi, mutta en löytänyt koko asemaa. Pelkästään raskaalle kalustolle pyhitetty pumppu oli jossain parkkipaikalla.

Luulisi, että uutuutta kannattaisi laittaa eniten asiakkaita kerääville asemille, mutta ei kai sitten. :confused:
Luultavasti sitä laitetaan sellaisille asemille, joille on helppo perustaa ylimääräiset säiliöt ja pistoolit kyseiselle laadulle.
 
Luultavasti sitä laitetaan sellaisille asemille, joille on helppo perustaa ylimääräiset säiliöt ja pistoolit kyseiselle laadulle.
Monelta Nesteeltä löytyy jo nyt Futura ja Pro Diesel, eikö olisi helpointa korvata toinen tuolla uudella. Konalassakin oli kolme eri diesel-pistoolia rivissä.
 
Monelta Nesteeltä löytyy jo nyt Futura ja Pro Diesel, eikö olisi helpointa korvata toinen tuolla uudella. Konalassakin oli kolme eri diesel-pistoolia rivissä.
Noinhan se kannattaisi tehdä. Ehkä MyDieseliä halutaan myydä erityisesti jollekin tietylle Nesteen profiloimalle asiakasryhmälle.

Toisaalta riittäisikö mydieselin tuotantokapasiteetti, jos sen myynti keskitettäisiin suurivolyymisille asemille?
 
Onkos näistä Scifi-dieseleistä ollut missään testejä muiden ominaisuuksien kuin kulutuksen suhteen? Se on kai moneen kertaan laskettu, olisi ihan kiva nähdä dataa niistä muista ominaisuuksista, sekä Nesteen että esim. ST1:n/ABC:n kovilla lupauksilla varustetuista dieseleistä. Nyt on näkynyt lähinnä tämän suhteen yhtiöiden omia lupauksia, essombaaria ja "korvakuulolta kuulostaa pehmeämmältä" tason analyysia.

Kulutustestejähän noista on ollut, mutta niissä tulokset nyt on lähinnä ollut, että ST1:n tavaraa kuluu enemmän kuin perusdieseliä, ja Nesteen vähän vähemmän, mutta ei tarpeeksi kompensoimaan hintaeroa, jos muita ominaisuuseroja ei huomioida.


Monelta Nesteeltä löytyy jo nyt Futura ja Pro Diesel, eikö olisi helpointa korvata toinen tuolla uudella. Konalassakin oli kolme eri diesel-pistoolia rivissä.
Helpointa ehkä, mutta luultavasti ei järkevää markkinataloudellisesti. Halpa perusdiesel on pakko olla, jos ei haluta menettää merkittävää osaa asiakaskunnasta (litrahintaa katsovat). Ominaisuuksia vertaileville taas Pro riittää nykyisessä kilpailutilanteessa, ja näisät osa menetettäisiin pelkän My:n kanssa hintaeron vuoksi.
 
Ajelen Myyllä. Toiveena lähinnä puhtaampi palaminen, moottorissa sekä Webastossa.
 
Hyvin on kyllä piilotettu tankkauspaikat. Helsingissä käydessäni tankkasin tankillisen, ja GPS:n kanssa sai mennä Konalan Hesburgerin pihaan, josta löytyi pieni kylmäasema. Ja se oli eniten matkanvarrella Tampereelle. Pirkkalassa piti muka olla myös Neste, jolta tätä ihmeainetta löytyisi, mutta en löytänyt koko asemaa. Pelkästään raskaalle kalustolle pyhitetty pumppu oli jossain parkkipaikalla.

Luulisi, että uutuutta kannattaisi laittaa eniten asiakkaita kerääville asemille, mutta ei kai sitten. :confused:

Linnakallio nesteellä on Pirkkalassa my dieseliä. Siihen on helppo ajaa, mutta helppo ajaa ohikin jos ei aja "kehä" tietä Nokialta Tampereelle päin.

Siinä on vieressä myös truck, josta saa mm adblueta tankattua.
 
Aika paljon Mydieseliä käyttää, tai ainakin niin sanovat, raskas kalusto. Lentokentällä oli dieselsäiliö vaihtunut mydieseliin ja jotkut roska-autot mainostaa kulkevansa jätteellä.
 
Aika paljon Mydieseliä käyttää, tai ainakin niin sanovat, raskas kalusto. Lentokentällä oli dieselsäiliö vaihtunut mydieseliin ja jotkut roska-autot mainostaa kulkevansa jätteellä.
DB Schenkerhän mainostaa kanssa, että Helsingin ja Turun jakelu kuljee MyDieselillä. Kyllähän tuo monelle firmalle on varmasti hyvää viherpropa.... yhteiskuntavastuuta.
 
Linnakallio nesteellä on Pirkkalassa my dieseliä. Siihen on helppo ajaa, mutta helppo ajaa ohikin jos ei aja "kehä" tietä Nokialta Tampereelle päin.

Siinä on vieressä myös truck, josta saa mm adblueta tankattua.
Nyt tutkailin karttaa tarkemmin ja Google Maps näköjään ohjasi yhden liittymän verran ohi. Se ei tunne Linnakallion Nesteen osoitetta Autokeskuksentie lainkaan, eikä myöskään Linnakallion Nestettä, vaan tarjosi haulla "neste pirkkala" seuraavan liittymän takaa löytyvän Neste Truck Pirkkalan, joka on eri asema kuin Neste Truck Pirkkala Linnakallio :grumpy:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 526
Viestejä
4 475 628
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom