Neliveto, takaveto vai etuveto?

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 855
Uuden Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan nelivedolla ajelevat ajavat todennäköisemmin pahemman kolarin.
Nelivetoisella kun ei huomaa liikkeelle lähtiessä kuinka liukasta oikeasti on, jolloin kuski ei myöskään sopeuta nopeutta oikein vallitsevaan keliin. Tekstin mukaan asia tuli jopa asiantuntijoille yllätyksenä, itselle ei kyllä tullut...
Yllättävä tutkimustulos: Nelivetoisen auton onnettomuusriski kasvaa talvella – Kuski kuvittelee autonsa turvallisemmaksi kuin se on

Yllättävä tutkimustulos: Nelivetoisen auton onnettomuusriski kasvaa talvella – Kuski kuvittelee autonsa turvallisemmaksi kuin se on
Kuski kuvittelee, että nelivetoinen auto on talvella kaksivetoista turvallisempi.
6514435823454540909e94d3e13b178e.jpg

Nelivetoisen auton onnettomuusriski kasvaa talvella kuljettajan turvallisuusharhan takia. (KUVA:TEA KARVINEN)
Toni Lehtinen HS
Julkaistu: 8.5. 13:36

NELIVETOISEN auton onnettomuusriski kasvaa huomattavasti talvisissa olosuhteissa. Tieto selviää ruotsalaisen vakuutusyhtiö Folksamin tuoreesta tutkimuksesta.

Folksamin tutkijat kävivät läpi noin 35 000 Ruotsin poliisin tietoon tullutta onnettomuutta vuodesta 2003 alkaen. Tutkimuksesta kertoi Suomessa ensimmäisenä Hufvudstadsbladet.

Jopa tutkijat yllättyivät tuloksista.

”Nelivedon turvallisuudesta ei ole aiemmin tehty vastaavaa tutkimusta, ja uskoin etukäteen, että nelivedosta voisi olla joitain myönteisiä vaikutuksia turvallisuuteen. Näinkin suuret kielteiset vaikutukset olivat suuri yllätys”, liikennetutkija Matteo Rizzi Folksamista kertoo HS:lle.

TUTKIMUKSEN mukaan nelivetoisten autojen onnettomuudet, jotka johtivat henkilövahinkoon, lisääntyivät liukkaissa ja lumisissa olosuhteissa jopa 30 prosenttia. Lisäksi tutkimus osoitti, että nelivetoisilla autoilla oli jopa kymmenen prosenttia suurempi törmäysnopeus kuin vastaavilla kaksivetoisilla autoilla.

Tutkijat vertailivat onnettomuustilastoista niitä automalleja, joista on nelivetoinen ja kaksivetoinen versio. Vertailussa oli mukana myös pelkästään kaksivetoisia automalleja. Kaikissa vertailun nelivedoissa oli sähköinen ajonvakautusjärjestelmä.

Tutkijoiden mukaan onnettomuusriskiin ei vaikuttanut se, oliko autossa pysyvä vai automaattinen neliveto.

TUTKIJAT uskovat nelivetoautojen talvella kasvavan onnettomuusriskin johtuvan turvallisuusharhasta. Nelivetoinen auto toimii hyvin liikkeelle lähdöissä jäisellä pinnalla, sillä autolla on nelivedon ansiosta hyvä ote tienpinnasta.

Kuski kuitenkin kuvittelee autonsa olevan talviolosuhteissa kaksivetoista autoa turvallisempi, eikä kuski saa nelivedon takia riittävästi signaaleita ajo-olosuhteista. Näin kuski ei sopeuta vauhtiaan samaan tapaan kuin etuvetoisella tai takavetoisella autolla ajava.

”Nelivedon etuna on parempi pito liukkaalla, joten kuski ajattelee voivansa ajaa hieman nopeammin. Kuski ei havaitse miten liukasta on, ennen kuin hänen pitää jarruttaa. Jarrutusmatka taas on käytännössä yhtä pitkä nelivedolla ja kaksivetoisella”, Rizzi sanoo.

Hänen mukaansa nelivetoinen auto sopii autoilijalle, joka ajaa paljon vaikeissa olosuhteissa – esimerkiksi mäkisessä maastossa tai runsaslumisilla teillä.

FOLKSAM testasi nelivetoisen ja kaksivetoisen auton eroja liukkaalla alustalla Ivalon testiradalla viime vuonna.

Testin mukaan nelivetoinen auto toimii liukkaalla jopa kolme kertaa paremmin kuin kaksivetoinen. Autossa olevat talvirenkaat vaikuttivat merkittävästi tulokseen. Nelivedon parempaa liikkeellelähtöä kuvastaa se, että halpoja nastarenkaita käyttävä neliveto voitti huippunastoilla varustetun kaksivetoisen.

”Nelivetoa ei pidä ostaa ajatellen ostavansa kaksivetoista turvallisemman auton. Autohankintaa tehdessä on syytä ymmärtää, että nelivedossa on niin myönteisiä kuin kielteisiäkin ominaisuuksia”, Rizzi sanoo.

Nelivetoiset autot ovat Ruotsissa suositumpia kuin Suomessa. Ruotsissa noin 30 prosenttia uusista autoista on nelivetoisia, kun Folksamin mukaan vastaava luku on Suomessa 19 prosenttia. Tutkija uskoo, että tulokset ovat kuitenkin vertailukelpoiset Suomessa.

”Suomessa on vastaavat ajo-olosuhteet eli yhtä paljon liukasta ja lumista. Sen lisäksi autokanta on kohtalaisen samankaltainen”, Rizzi kertoo.
Fakta
Ajettavuutta testattiin Ivalossa


Folksam kävi läpi noin 35 000 Ruotsin poliisin raportoimaa onnettomuutta vuodesta 2003 lähtien.

Aineistossa oli noin 5 000 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa nelivetoinen auto oli mukana.

Tutkijat lähettivät rengaskyselyn talvikausina 2008–2014 onnettomuudessa olleille kuljettajille. Vastausten mukaan nelivedoissa oli lähes identtiset talvirenkaat kaksivetoisiin autoihin verrattuna.

Nelivedon ja kaksivetoisen auton ajettavuutta liukkaissa olosuhteissa testattiin Ivalossa. Testi suoritettiin kolmilla eri laatuisilla nastarenkailla.
 
Itse liukastelen etuvetoisella kauppakassilla, eikä liukkaat tule yllätyksenä. Kokemusta myös nelivedoista ja kyllähän niillä helpommin kuvittelee sen paremman pidon.
 
Jep. Ei se nelivetoisuus auta jarruttaessa eikä oikein mutkissakaan. Nelivedon edut normaalissa liikenteessä on aika kyseenalaiset. Jotain valoissa kisailuja ehkä voittaa, mutta muuten on hankala keksiä mitä hyötyä siitä on. Korkeintaan jossain vaikeassa maastossa voi olla hyötyä, mutta siellä pitäisi sitten olla ihan oikea maasturi, joku quattro-Audihan jää ekana pohjasta kiinni.

Leikkimiseen on sitten takaveto parempi, jos sellaista haluaa.
 
Leikkimiseen on sitten takaveto parempi, jos sellaista haluaa.

Takaveto leikkimiseen?

Sehän on keskimäärin paras kaikessa.

Paras ajotuntuma, hyvä pito liikkeelle lähdettäessä, ei torque steeringiä, ei aliohjausta, huomattavasti halvempi/yksinkertaisempi kuin neliveto jne..
 
Takaveto leikkimiseen?
Sehän on keskimäärin paras kaikessa.
Paras ajotuntuma, hyvä pito liikkeelle lähdettäessä, ei torque steeringiä, ei aliohjausta, huomattavasti halvempi/yksinkertaisempi kuin neliveto jne..
Niin, leikkimiseen takaveto on parempi kuin neliveto, muuta en väittänyt.

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi että takaveto on paras veto.
 
10v tullut ajettua pelkästään nelivedolla, enkä kyllä vaihtaisi mihinkän muuhun. Se joutavan päiväinen suttaaminen normaali liikenteessä alko tympäseen. Paras luisu on se nelipyöräluisu.
 
Miksi neliveto olisi huonompi leikkimiseen? Täytyy Kennetille sanoa, että soon lopputili.
Nelivedolla pitää olla niin paljon huonommat kelit tai ajaa kovempaa jotta sillä voisi leikkiä. Lohkon Kenille tietty hyvä kun voi suljetulla alueella päästellä niin kovaa kuin haluaa, mutta lähinnä mietin meitä normaaleja kuolevaisia jotka ajelee normaaleilla teillä. Tietysti kuitenkin tuomitsen yleisillä teillä leikkimisen ;)
 
Neliveto vaatii myös tilaa jos kaasulla oikaisee, joten se voi monelle tulla yllätyksenä. Menee ojaan ovi edellä kun yrittää luistoa korjata.
 
Kaikkihan riippuu mikä neliveto käytössä, vetosuhde, onko lukollinen ja paljonko tehoa.
 
Aikaisemmin kun asuin lähempänä sivistystä niin takavetohan se oli oikea valinta. Nytkin menisi se 360 päivää ihan hyvin vajaavedollakin mutta kyllä tuo neliveto pitää verenpaineen matalampana niinä muutamana aamuna.

Tänä talvena jouduttiin kerran lähtemään molemmilla autoilla liukkaana aamuna. Eukko edellä XC70 Volvolla ja metsi perässä mondeolla. Eukko pääsi helposti pihasta pois ja mäen ylös. Minä mondeolla pihasta vielä mutta mäkeä ehkä 5 m. Sitten vaan peruutellaan 200 m alas mäkeä varovasti niin ettei liu'u ojaan mutta kuitenkin niin että pääsisi hiukan vastamäkeen hakemaan vauhtia. Sitten lapio tallista, santaa laatikosta, pikku urakka ja isolla vauhdilla nippa nappa ylös.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Meillä on taloudessa takapotku ja etuveto, eikä tarvii kahta kertaa miettiä että kumman otaaa mieluummin. Hyvällä kesä kelillä takapotku on yksi nautinto, huonolla talvikelillä edelleen nautinto, plus saattaa vähän aikuistakin leikityttää. Emäntäkin tuolla osaa ajaa pääkallokeleillä, kun luistoneston pitää päällä, niin ei tarvii pelätä yliohjautuvuutta mutkissa vaikka kuinka kaasujalka olisi tunnoton kivi.

Ikinä ei ole etenemisessä ollut ongelmia, aivan yhtä hyvin tai huonosti se etuvetokin lähtee jääkelillä ja monesti huomaan että talvella ne etuvedot jää siihen viereiselle kaistalle sutimaan tyhjää. Huom, takaveto on Bemari 50:50 painojaumalla, joten vetopyörillä on painoa.

Voisihan tuollaisen nelivedonkin ottaa, mutta monet ovat pahasti puskevia eikä niin mukavia ajajan autoja. Täytyisi huolella katsoa että on takapainoinen nelikko. Näissä sitten tuleekin hintaa ihan eri lailla kaksivetoiseen verrattuna, mutta liukkaalla kelillä tietysti ylivoimainen kiihdyttämään. Kun onhan niitä aamuja kun ei aurauskalusto ole vielä tänne syrjäseudulle ehtinyt ja lumessa kahlaaminen hieman hidasta, mutta siinä ei pelkkä nelikko riitä vaan tarvitaan myös maavaraa.
 
Sen verran mukavuuden haluinen olen, että nelivedolla mennään eikä paluuta ole vajaisiin. Ei tarvitse sutimista kuunnella, eikä jännittää keskipolannetta ylittäessä.
 
Ikinä en ole metriäkään ajanut muuta kuin etuvetoista. Syynä tietenkin hinta, koska normaalit keskiluokan käyttöautot ovat etuvetoisia. Neliveto kiinnostaisi periaatteessa, mutta omilla ajokilometreillä on ihan turha hankkia 5 tonnia tavanomaista kalliimpaa autoa saadakseen nelivedon.
 
Etuveto, halvin, yksinkertaisin, huolettomin(tekniikan suhteen). Tuntuu menevän maantiellä vähemmällä kaitsemisella kuin takaveto. Toiseksi paras etenemään.

Takaveto, hauska ajaa, vähän enemmän huoltokohteita.

Neliveto, kallein, mukavin hankalissa paikoissa, eniten huollettavaa ja vikakohteita.

Neliveto olisi kyllä ykkönen arkiajoissa. Ajokokemukset omista ja tuttavien autoista.
 
Omistuksessa ollut vain vajaavetoisia mutta kyllä takavetoiset on kivempia eikä kyllä suomen talvessa ole ongelmia ollut. Metsälläkin tulee käytyä. Ennen oli w202 missä kohtalaisen maavaran (suhteellista) pääsi hienosti normi reissut. Nykyinen työmatkakulkine w203 madallettuna aiheuttaakin maavaran kanssa ongelmia. Jäähän tällä välillä vähän suttailemaan mutta hiukan kun miettii mihin kinokseen parkkeeraa on kaikki ookoo.

Ja onhan tuo takaveto ihan omiaan kun on vähän liukkaampaa.

Olen myös Pajerolla käynyt metsästelemässä ja jää silläkin kiinni. Erona vajaavetoisiin, että sen irti saaminen onkin vähän vittuimaisempi juttu.
 
Takavetoisella on tullut ajeltua useampi vuosi, ennen viime talven alkua, jolloin vaihdoin nelivetoiseen. Eikä enää paluuta ole, on nelivedolla (quattro) talvikelillä ajelu niin herkkua. Etuvetoista en ole omistanut koskaan enkä tule omistamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Neliveto on varmasti kallein vetotapa, mutta myös kiistatta paras olipa tarkoitus edetä nopeasti tai hitaasti alustasta riippumatta. Ei moottoriurheilussa vajaavetoisia laiteta nelivetojen sekaan kun kilpailu ei ole mitenkään järkevää. Ja jos arkiliikenteessä hyvä vetopito hämää ja aiheuttaa kolarin niin eihän se ole auton vika vaan kuskin uusavuttomuus ja äkkinäisyys syynä. Kuiva päällyste tasoittaa kyllä vetotapojen eroja ja ainoa missä takavetoa voi sanoa hyväksi, muilla alustoilla etuveto on käytännössä aina nopeampi. Mulla on ajatusmaailma vähän eri mutta "kivempi ajaa" ei ole kelvannu ruutulipulla selitykseksi :rofl:
 
Mulla on ajatusmaailma vähän eri mutta "kivempi ajaa" ei ole kelvannu ruutulipulla selitykseksi :rofl:
Ei tuolla perusliikenteessä tosin näytetä ruutulippuja. Ainoa lippu jonka siellä voi kisaamalla saada on poliisisedän antama sakkolappu. Tuolla julkisilla teillä kilpailu-ajatusmaailma tarkoittaa että se vaajaveto on siellä pään sisällä vaikka autossa olisikin neliveto :)
 
Yksi vetonivel 10v aikana taakse joutunut vaihtamaan ja sekin meni varttimaili hommissa. Eli ei mikään kovin suuri vikakohde.

Mikä auto? Riippuu ajetuista metreistä. Peräöljyt, haldex-öljyt ja siihen liittyvä elektroniikka jos sellainen on, torseneissa tuntuu tulevan välyksiä, kardaanin tukilaakerit ym pikkujutut, ei tosin paina uudehkoissa autoissa.
 
Jep. Ei se nelivetoisuus auta jarruttaessa eikä oikein mutkissakaan. Nelivedon edut normaalissa liikenteessä on aika kyseenalaiset. Jotain valoissa kisailuja ehkä voittaa, mutta muuten on hankala keksiä mitä hyötyä siitä on. Korkeintaan jossain vaikeassa maastossa voi olla hyötyä, mutta siellä pitäisi sitten olla ihan oikea maasturi, joku quattro-Audihan jää ekana pohjasta kiinni.

Leikkimiseen on sitten takaveto parempi, jos sellaista haluaa.
Neliveto on paras leikkimiseen. Voit vetää täysin hallitusti ns kahva edellä ja vauhti säilyy.

Aloitukseen vastaan että takaveto on paras. Paras mm kärryä vetäessä ja usein takavedoissa eturenkaat kääntyy paremmin kuin muissa. Erittäin tärkeää kaupungissa.
 
Itse liukastelen etuvetoisella kauppakassilla, eikä liukkaat tule yllätyksenä. Kokemusta myös nelivedoista ja kyllähän niillä helpommin kuvittelee sen paremman pidon.

Jep, tämä tuli opittua heti kun kortin sain. Silloisella appiukolla oli neliveto legacy ja talvella jäisellä, mutkaisella tiellä tuli havaittua että pitoa löytyy, mutta jarruttaminen olikin sitten asteen verran vaikeampaa. Ei mennyt mettään kuitenkaan, tuli kerralla opittua se "parempi pito".

Sen jälkeen kyllä tullut ajeltua kaikenlaisilla nelikoilla ongelmitta, kunhan tiedostaa sen liukkauden. Itselläkin neliveto maastureita ollut, ja muissa hommissa sitten ajeltu ihan uusilla nelikoilla missä nyt perustekniikasta hienoimpiinkin juttuihin.
Nyt ajan etuvetoisella, mutta ainahan se neliveto mielessä on...
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Ei tuolla perusliikenteessä tosin näytetä ruutulippuja. Ainoa lippu jonka siellä voi kisaamalla saada on poliisisedän antama sakkolappu. Tuolla julkisilla teillä kilpailu-ajatusmaailma tarkoittaa että se vaajaveto on siellä pään sisällä vaikka autossa olisikin neliveto :)

Olisit lainannut koko viestin niin ei olisi jäänyt huomaamatta että puhuin nimenomaan moottoriurheilusta. Se vaan on pakko ottaa mukaan jos vetotapoja aletaan vertailemaan. Räikköseltäkin kysyttiin eng. haastattalussa AWD or RWD ja vastaus oli AWD.. Edes "ruotsalaistutkimuksella" ei saa vaajavetoisesta nelivedon veroista arkiliikenteeseenkään. Se mikä kellekin riittää on ihan itsestä sitten kiinni.

Kimi:
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Itsellä -00 Golf V6 4Motion, eli 204hp.. Oikein mukava auto ajella talvisin.. Ja eipä tule yllätystilanteita talvisin noissa kurveissa tai jarrutteluissa kun osaa vähän sopeuttaa sitä nopeutta kelin mukaan.. (=lue terve maalaisjärki)
 
Ja onpa oikein kerran tullut tarpeeseen tuo neliveto talvella :D Joitain vuosia aikaa ollessamme exän äidin luona ruotsissa joulua viettämässä, lähtivät pappa ja exän pikkulikka mönkijällä käymään vähän ajelulla metsäautotiellä. No ei kuulunut takaisin ni alettiin vähän huolestuu.. Hetken päästä soi puhelin ja sanoivat että bensiini loppui mönkkäristä. No ei siinä muutakuin autotallista kanisteri golffin kyytiin ja lumiselle metsäautotielle.. Hyvin kulki eteenpäin ja poiskin päästiin.. tosin joutu peruuttamaan takaisin kun lunta oli niin paljon ettei uskaltanut vekslata ympäri kun varmaan ois jääny pohjasta kiinni :D

edit.

Aloin miettii, niin saattoi kyllä auttaa, et alla oli 225/50 16" renkaat jotka oli tietty leveät, mut varmaan vähän kantoivat kyllä sitten paremmin siinä lumessa...
 
Tuota kanssa katsellut, kun monet nelivedon ostaneet / ajavat ostaneet myös samalla ensimmäiset kitkarenkaat alle, kun se neliveto kiihtyy paremmin ja ovat vielä sitten hiljaisemmatkin kuin nastat..

Mulla oli ostaessa tuossa nelivetogolffissa kitkat alla.. Pari talvea ajeltuani vaihdoin jotkut vähän kalliimmat Good Yearin nastat alle.. Nimenomaan sen vuoks et pysähtyiskin ku jarrua alkaa liukkailla painaa :)
 
Takavedolla ei kyllä tuu. Etuveto voi toki puskea.

Äh, kirjoitin huonosti. Tarkoitin että nelivedossa jos ei ole tehoja, niin leikkimisen voi unohtaa, ellei ole lentokenttää käytössä. Takavedollahan ei ole mitään ongelmaa jos leikityttää. Saa sen etuvedonkin menemään kahva edellä kun tietää mitä tekee.
 
Mikä auto? Riippuu ajetuista metreistä. Peräöljyt, haldex-öljyt ja siihen liittyvä elektroniikka jos sellainen on, torseneissa tuntuu tulevan välyksiä, kardaanin tukilaakerit ym pikkujutut, ei tosin paina uudehkoissa autoissa.

Audi s4, mekaanisella torsenilla. Peräöljyt ja pyöränlaakerit olen laskenut huolto/kuluviin osiin. Niitäkään ei kyllä kovin usein tarvitse vaihdella.
 
Olisit lainannut koko viestin niin ei olisi jäänyt huomaamatta että puhuin nimenomaan moottoriurheilusta. Se vaan on pakko ottaa mukaan jos vetotapoja aletaan vertailemaan. Räikköseltäkin kysyttiin eng. haastattalussa AWD or RWD ja vastaus oli AWD.. Edes "ruotsalaistutkimuksella" ei saa vaajavetoisesta nelivedon veroista arkiliikenteeseenkään. Se mikä kellekin riittää on ihan itsestä sitten kiinni.
Ymmärsin kyllä että puhuit moottoriurheilusta. Mun pointti oli nimenomaan se, että yleiset tiet ja normaaliliikenne ei ole kilpailua. Eli tuo argumentti ei ole oikein relevantti, jos puhutaan normaalissa liikenteessä ajamisesta.

Ja vaikka olisikin, niin liikenteessähän voittaa vetotavasta ja auton tehoista riippumatta 90% pelkästään sillä kun sä olet ainoa joka lähtee "kilpailuun" mukaan.
 
Kyllä se on relevantti argumentti liikenteeseenkin kun ei kaikki yleinen tiestö ole kovinkaan hyvin hoidettua, kun esim. pahimmassa lumituiskussa se kaikki aurakalusto on taajamia höyläämässä. Ja huonoissa olosuhteissa samat ominaisuudet jotka vie nelivedot moottoriurheilussa omiin luokkiinsa, tekee myös sen että haluan ne myös arkiajoon. Tosin ei yksikään vaikeassa kelissä hinattu vajaavetoinen ole tuumannut että tämä on ihan "kiva ajaa". En tiedä miksi oletat että minulle liikenne olisi kilpailua, kilvanajoon on minulla ainakin oma kalustonsa ja radat. Mutta en oman jääradan aurauksessakaan pärjää vajaavedolla, enkä hämäänny hyvästä vetopidosta...
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
S8 ei ole tehty edes tuota varten, luxury sport segmenttiin menee. Vanhemmat versiot taas eri juttu.

 
Kyllä se on relevantti argumentti liikenteeseenkin kun ei kaikki yleinen tiestö ole kovinkaan hyvin hoidettua, kun esim. pahimmassa lumituiskussa se kaikki aurakalusto on taajamia höyläämässä. Ja huonoissa olosuhteissa samat ominaisuudet jotka vie nelivedot moottoriurheilussa omiin luokkiinsa, tekee myös sen että haluan ne myös arkiajoon. Tosin ei yksikään vaikeassa kelissä hinattu vajaavetoinen ole tuumannut että tämä on ihan "kiva ajaa". En tiedä miksi oletat että minulle liikenne olisi kilpailua, kilvanajoon on minulla ainakin oma kalustonsa ja radat. Mutta en oman jääradan aurauksessakaan pärjää vajaavedolla, enkä hämäänny hyvästä vetopidosta...
Toisaalta iso osa tiestöstä on hyvin hoidettua, tai no ainakin aurattua. Aika moni kuitenkin asuu taajamissa jolloin nelivedon edut ovat aika kyseenalaiset. Vaikeissa olosuhteissa myös pitäisin maavaraa nelivetoa tärkeämpänä, ei se quattro siinä Audissa paljoa auta kun se ottaa pohjasta kiinni, ja nimenomaan tuo pohjasta kiinni ottaminen on se suurin ongelma auraamattomalla pikkutiellä.
 
Neliveto on varmasti kallein vetotapa, mutta myös kiistatta paras olipa tarkoitus edetä nopeasti tai hitaasti alustasta riippumatta. Ei moottoriurheilussa vajaavetoisia laiteta nelivetojen sekaan kun kilpailu ei ole mitenkään järkevää
Miksi sitten lähes kaikki moottoriurheilun kuninkuuslajit ajetaan takavetoisilla autoilla?
No, toki kun asfaltilta mennään sivuun huonommille pinnoille kisaamaan niin neliveto on parempi, mutta kilpailualustat joissa ei pidossa jo lähtökohtaisesti tehdä kompromissia niin kyllä takaveto on riittävä/nopein vetotapa.
 
Kerran on pitäny lainata lumilapioo kun quattro a6 oli lipsahtanu penkkaan risteyksessä, onneks sattu just sillä kerralla olemaan lapio kyydissä. :D Kuski sano juurikin tuota että hämää kun lähtee risteyksistä melkein ku asfaltilta mut jarrutuksessa sitä pitoo ei sit ookkaan sen enempää ku muillakaan autoilla.

Ite oon ajanu suurimaks osaks takavetosilla, toki ollu muutama etuvetokin. Takavetoon tullu miellyttyä vaikka sillä nyt ei mitenkään erityisesti tuu leikittyäkään. Teiden aurauksesta ei tarvii paljo murehtii ku auraaja asuu naapurissa ja maantietä aurataan rekkaliikenteen takia aika hyvin nii tuppaa nää lähitiet olla ihan hyvässä kunnossa.
 
Ikinä ei ole etenemisessä ollut ongelmia, aivan yhtä hyvin tai huonosti se etuvetokin lähtee jääkelillä ja monesti huomaan että talvella ne etuvedot jää siihen viereiselle kaistalle sutimaan tyhjää. Huom, takaveto on Bemari 50:50 painojaumalla, joten vetopyörillä on painoa.
Tässä on pakko olla mukana jotain vahvaa itsesuggestiota tai sitten eri bemut on erilaisia. E61 on ainakin aivan paska talvikelissä liikkeellä lähdössä, toki sitten kun saa vähän vauhtia niin tonnikeiju tuntuu pysyvän liikkeessä.

Jäänyt jumiin helsingin kantakaupungissa parkkiruutuun jääpolanteen taakse, lähti vain työntämällä. Jäänyt jumiin kerrostalon parkkikselle kun käännyin ruutuun ja jouduin tiputtamaan vauhdin pois, lähti vain lapiolla - ainakin 10 etuvetoa liikkui ko. parkkisella ilman ongelmia kun heiluttelin lapiota. Talvella hieman alaspäin viettävään peltoliittymään jumiin paikassa jossa edellispäivänä käännettiin etuveto accord ilman mitään ongelmia, lähti irti juuri ja juuri kun toinen työnsi ja nypin käkkäriä ilman tuon yhdistelmää ei lähtenyt ja takarenkaat oli vieläpä "tiellä".

Saksankitkoilla ei oikein päässyt liikkeelle edes auratulla tiellä pieneen ylämäkeen...

Tuo 50:50 jakaumahan on liukkaalla aivan perseestä jos vertaa johonkin 60:40 etuvetoon (tai siis verrattuna ihan mihin tahansa etuvetoon), paljon vähemmän painoa vetävillä pyörillä ja massan siirtoa ei tapahdu kun ei ole kiihtyvyyttäkään.

Ongelma on siis nimenomaan tuo liikkellelähtö, sähköaivo ei auta vittujakaan ihan sama mikä moodi, käkkärillä saa leikkiä tiheästi - no onpahan silläkin jotain käyttöä kun muuten 99,9% turha varuste.

Nimimerkillä pakko pitää lapiota takaluukussa (keskimäärin kerran talvessa tarvinnut) eikä lumiketjutkaan olisi yhtään ylitse ampuva varuste vaikka liikkuisi pelkästään kehäIII sisällä. Lisäksi kaksi kertaa saa miettiä että minne ajaa ja erityisesti että mihin pysähtyy, etuvedolla tämmöisiä ei ole tarvinnut ikinä arpoa. Quaifen lukko kuulemma korjaisi tilanteen kertaheitolle...
 
5v nelivedolla rullaillut ja pois en vaihda jos ei taloudellisia yms. ulkoisia pakotteita tule.
Tarvetta tuolle ei ole ollut, muutakuin peräkärryn kanssa tai pari kertaa ilman, kun pitänyt ajaa pikkuteitä jäisellä kelillä. Nopeuden voinut pitää paljon alhaisempana, kun ei tarvitse mäkiin ja mutkiin rynnätä vauhdilla. 99,9% ajasta tuo on korkeintaan mukavuustekijä. Tosin jokainen liikkeelle lähtö onkin sitten talvellakin paljon mukavampi. Tuo ajo-olosuhteiden ymmärtämättömyys on sitten ihan korvien välistä kiinni (mikä ei missään nimessä kiistä tuota tilastollista tulosta).

Lisähinta tulee enemmänkin hankintahinnasta, vakuutuksista, polttoaineen lisäkuluista ja veroista, kuin itse huoltokuluista. Hyvän nelikon kanssa kun pitää katsella vähän muita kuin perus kinnereitä, vaikka vaatimuksena ei muuten olisikaan teho tai luxus. Esim. moottorit tahtoo olla usein niitä tehokkaampia, kuin mitä vajaavetoisten yhteydessä myydään.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Miksi sitten lähes kaikki moottoriurheilun kuninkuuslajit ajetaan takavetoisilla autoilla?
No, toki kun asfaltilta mennään sivuun huonommille pinnoille kisaamaan niin neliveto on parempi, mutta kilpailualustat joissa ei pidossa jo lähtökohtaisesti tehdä kompromissia niin kyllä takaveto on riittävä/nopein vetotapa.

Formulat ja muut GP-radoilla ajettavat lajit ovat takavetoja koska neliveto on lähes aina säännöillä kielletty, ja aiemmassa viestissä jo sanoinkin että kuivalla päällysteellä takavetokin on riittävä. Moottoriurheilussakin on kustannuksilla väliä vaikka ei aina siltä tunnukaan, se noissakin säännöissä on takana. Pelkkä sadekeli noissakin lajeissa tekisi nelivedot ylivoimaiseksi.
 
Nelikko paras, takaveto seuraava ja etuveto paska. Fysiikan (ja kustannusten) lakikihan tuon jo sanelee. Itehän ajelen etuvedolla :(
 
Äh, kirjoitin huonosti. Tarkoitin että nelivedossa jos ei ole tehoja, niin leikkimisen voi unohtaa, ellei ole lentokenttää käytössä. Takavedollahan ei ole mitään ongelmaa jos leikityttää. Saa sen etuvedonkin menemään kahva edellä kun tietää mitä tekee.
No toki. Ostaisin varmaan nelivetomaasturin jos asuisin kehien ulkopuolella mutta eipä täällä sisäpuolella ole niin tarkkaa.
 
Autohistoriassa on 3 etuvetoa, yksi haldex(gen5) neliveto ja nyt jatkuvatoiminen neliveto (oletuksena takaveto 60/ etuveto 40). Kaikilla on pärjätty ongelmitta ja ne vähäiset kolhut mitä on tullut, ovat sattuneet tuolla ajohistorian alkupäässä etuvedolla, joskaan vetotapa ei ole vaikuttanut yhteenkään, vaan nuoruus ja kokemattomuus. Jatkuvatoiminen neliveto kuitenkin niin miellyttävä ajaa, että melkonen kynnys olisi palata vajaavetoiseen tai edes haldexiin. Nykyään talvisin kitkat alla, niin siinä tulee ainakin itselle automaattisesti se varovaisuus aspekti mukaan, kun pitää jo pelkästään kitkojen takia ennakoida. Takavedosta ei taida olla kokemusta talvikeliltä muuten, kuin puolustusvoimien Hiacesta, joka oli aivan maailmanlopun jolla ilman avustavia järjetelmiä, sekä loppuunajettuine talvirenkaineen, mistä nastat oli tippunut pois.

Kuskistahan tämä on kiinni ja siitä millaisia avustavia järjestelmiä autossa on. Jokaisen auton saa talvella 100% varmasti karkaamaan lapasesta järjetelmistä ja vetotavasta riippumatta, jos järkeä ei ole päässä. Niin kauan kun nopeudet pidetään samana, niin neliveto on varamasti turvallisempi, kuin etuveto.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nnh
Tässä on pakko olla mukana jotain vahvaa itsesuggestiota tai sitten eri bemut on erilaisia. E61 on ainakin aivan paska talvikelissä..
Tuo 50:50 jakaumahan on liukkaalla aivan perseestä jos vertaa johonkin 60:40 etuvetoon (tai siis verrattuna ihan mihin tahansa etuvetoon)..

Ehkä se E61 sitten vaan on ihan paska, mutta kyllä tuo tarina on puhdasta jöötiä. Olen viimeiset 15 vuotta ajellu bemulla talvet, enkä vielä ole missään ollu kiinni. Kertaakaan.
 
Formulat ja muut GP-radoilla ajettavat lajit ovat takavetoja koska neliveto on lähes aina säännöillä kielletty
Säännöillä kyllä kielletty F1:ssä, mutta onko jossain mainittu että nopeuden/ylivoimaisuuden takia?
Moni muukin tekninen seikka on siellä säännöillä kielletty.

AWD/4WD makes the car heavier and the grip it gives does not make up for the added weight. It has been tried before in the 60s and 70s and none of the cars that had it were particularly successful.
 
Ehkä se E61 sitten vaan on ihan paska, mutta kyllä tuo tarina on puhdasta jöötiä. Olen viimeiset 15 vuotta ajellu bemulla talvet, enkä vielä ole missään ollu kiinni. Kertaakaan.
Meillä oli pari takaveto E60'iä peräkkäin ja kyllä se mun makuun oli ihan pätevä talviauto. Eihän tässä nyt missään tiettömän tien takana asuta, mutta alimman kunnossapitoluokan tien päässä kuiten. Kyllähän S3 parempi oli - ei sitä käy kieltäminen, mutta eipä tuo nyt niin ylivoimainen ollu etteikö olisi vaihtunut takavetoon ilman ihmeempää pohtimista. Henkilökohtaisen preferenssin pohjalta siis vastaan että takaveto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 936
Viestejä
4 483 465
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom