Tuulettimet tosiaan menee ensin, mutta sitten menee muistit. Kuvaan tulee artifakteja , joita saa ehkä pois nostamalla voltteja, mutta lopulta kortti antautuu ja ei sieltä toimivaa kuvaa tule ruudulle.
Erityisesti high-end näytönohjaimilla tätä on käynyt pari kertaa minulla ja veljellänikin. Tietenkin, minulla on tuolla kaapissa RX 500-sarjan näytönohjaimia.. Ja olen oikeasti myynyt täällä kaverin RTX 1080 ihan viime vuosina, se oli täysin toimiva.
Tietenkin voi olla täysin toimiva, joka toimii täydellisesti tästä ikuisuuteen. Mutta ei minulla kaikki näytönohjaimet. Ja ne paukkuneet ovat juuri sieltä kalliimmasta päästä (toinen oli Asus Matrix Radeon).
Tuossa vielä tältä foorumilta 1min haun tulos, näitä on aivan varmasti lisää:
Nyt olisi viisaampien apu tarpeen. Ongelma on sellainen, että epäsäännöllisen säännöllisesti näytölle ilmestyy artifakteja (kuva liitteenä) ja kone jäätyy niin, että vaatii koneen uudelleenkäynnistyksen. Erikoista on se, että saattaa mennä parikin kuukautta ilman että vikaa esiintyy, mutta...
bbs.io-tech.fi
--
Lisäksi niissä on tahnat kuivuneet ja muutenkin tarttisivat huoltoa. Tuulettimien vaihto voi muutenkin olla edessä, mutta muuten se niiden jäähy on käytännössä ikuinen.
..ja kun kehitys kehittyy, niin samantehoisia kortteja saa pienemmällä virtabudjetilla, jolloin ne käyvät viileämpinä, tarttevat pienemmän jäähyn ja ovat halvempia. Suosikkiesimerkkini on RTX 5050, joka on Nvidian huonoin malli nykyään, niin Techpowerup vertaa sitä pelitehoissa 1:1 RTX 2080:aan. Tässä valitettavasti kuitenkin 3000-sarjan jälkeen ei ole saatu niin paljon parannuksia rasteroinnissa, vaan ne on menneet RT ja DLSS, eikä sinne perinteiselle puolelle.