Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On:Onko tuosta muuten missään oikeaa näyttöä, että tiet pitää paremmin kun osalla porukkaa on nastat?
VTT:n tuoreen tutkimuksen tulokset osoittivat, että pito on paras, kun vähintään puolet tiellä ajavista renkaista on nastarenkaita. Näin myös kitkarenkaiden käyttäjät hyötyvät nastarenkaiden karhentamasta tien pinnasta. Pienemmällä nastarengasosuudella pito vähenee merkittävästi.
VTT:n tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ajoneuvossa on ollut alla useammin kitkat kuin nastat.
8 talvee tullut kitkoilla ajettua, ilman ongelmia. Nyky autoissa sen verran hyvät luistonestot jne. että vois melkein noista nastoista luopua kokonaan.
Kitkat. Lumella ja asfaltilla ylivoimaisesti paremmat. Sellaisia jääkelejä, että nastoista olisi oikeaa hyötyä on ehkä 2-4 päivää vuodessa. Silloin voi ottaa vähän rauhallisemmin.
Omassa autossani on valitettavasti nastat. Pitää yrittää lykätä niiden alle laittoa mahdollisimman pitkälle kun ei kiinnosta jyrsiä teitä ja kuunnella ropinaa turhaan.
En nyt löhde vänkäämään, mutta tuskin se nyt ihan noin kuitenkaan on, ettei mihkään pääse. Hiekoituskin on keksitty?Lueppas se yksi viesti ylempää. Jos nastoista luovuttaisiin, ei myöskään kitkat pääsisi mihinkään.
Yhden talven ajelin kitkoilla käytännön pakosta, ei kiitos enää ikinä. Liukkaalla jarruttaessa lähti ohjaus hetkittäin täysin käsistä, tilanteet piti ennakoida n. 2x etäämpää kuin nastoilla. Kyllä hirvitti ajaa pääkallokelillä pimeillä metsäteillä.
Kitkat menisi nyt ensi kertaa alle kohtapuoliin. Mielenkiintoista vertailla kun tähän mennessä aina nastoilla ajanut.
Tosin eiköhän nämä ole täällä eteläsuomen talvessa parempi ratkaisu. Uskoisin ainakin.
Itse luulin pääseväni ajamaan Hakkapeliitta kaseilla tämän talven, mutta autoliike olikin antanut väärät renkaat. Oikeat renkaat olikin jotku Continentalin valmistamat kitkat.. Pitää siis alkaa ennakoimaan ainakin kaks kertaa etäämpää
Mites autoliikkeen vastuut tälläisessä menee, taisin nyt saada huonommat mitä sovittiin kauppoja tehdessä. Toki ne toiset renkaat oli väärään autoon, ei olisi sopineet omaani..
Oletan että uusi auto kyseessä?. Eiköhän ne ihan kitisemättä vaihda oikeat renkaat tilalle, mitä on sovittu.
Joskus tilasin asiakkaalle uuden auton näitä aikoja vuodessa, soppariin kirjoitettiin nastat. Mutta en tilannut renkaita vielä kun tiedossa oli että auton saapuminen kestää. Annoin asiakkaalle ajoon esittelyauton, missä oli kitkat. Siinä kun ajeli kitkoilla, niin tuli jossain kohtaa kysymään että voiskos ne nastat vaihtaa kitkoihin, ja tottakai sopii kun hinnassa ei ollut juuri mitään eroa. Tilasin kitkat, ja kun se autokin lopulta saapui, niin asiakas oli tyytyväinen Ei ollut vaan ennen ajanut kitkoilla, ja se auton luovutuskin venyi tammikuulle.
Uuden kanssa tämä olisi varmaan helpompi, mutta kyseessä on käytetty auto . En ole vielä nähnyt niitä oikeita renkaita, katsotaan nyt missä kunnossa ovat.. Kauppojen yhteydessä esitellyt nastarenkaat olivat hyvässä kunnossa.
Mulla oli yhdessä edellisautossa kivikovat saksankitkat. Hieno fiilis kun ensin kiihdyttää suolatulla rampilla sataseen ja nostaa jalan kaasulta -> välittömästi nelipyöräluisussa. Onneksi suunta suoraan eteenpäin... Siitä sitten varovasti kaasua, pito takaisin ja hiljalleen vauhtia alaspäin Todella varovasti sai ajella muutenkin, kerran kävi todella lähellä ettei osunut linja-auton perään ihan kävelyvauhdista kun jarrulla ei ollut mitään vaikutusta.
Tuolloinen auto oli -95 A4 neliveto 2.6 v6 koneella/manuaalilla.
Nykyisen auton mukana tuli nastat ja niillä mennään ainakin tämä talvi. Kitkat olis silti enemmän omaan mieleen, toki suomiversiona tälläkertaa. Ehkä ensi vuonna sitten.
Tosin ei ole kyllä koskaan tullut ajettua uusilla ja hyvillä nastoillakaan, vaan ainoastaan autojen mukana tulleilla käytetyillä, niin joskus voisi vielä vimosen päälle hyvät nastarenkaatkin testata... Molempien renkaiden kovimpia puolestapuhujia on kyllä välillä hauska kuunnella, kun ei ole kuin yksi ainoa oikea vaihtoehto. Mutta niihin väittelyihin ei kyllä jaksa ruveta. Molemmissa on puolensa.
Nastat koska takaveto...
Ei kai tuo ole perustelu.
Ei kai tuo ole perustelu. Yleensä porukka perustelee että kitkat koska takaveto, niin voi vetää kylki edellä mukavammin eikä pelkoa nastojen irtoamisesta.
No tuliterät nastat ja kuiva asfalti, niin siinä on sellainen yhdistelmä että ropinan lisäksi saa ja pitää varautua että auto voi itseohjautua ihan mihin tahansa. Sama kun vetelisi slikseillä talvella.
Eivät nastarenkaat enää ole tuollaisia. Nastarengastekniikka on nykyisin pitkälle kehittynyttä, ja pito hyvillä nykyaikaisilla nastarenkailla on kuivalla asfaltilla uudellakin renkaalla jopa parempi kuin nastattomilla talvirenkailla.
Jos haluat oikeasti paskat renkaat, niin osta pinnoitetut nastarenkaat. Yhden talven olen tuollaisilla itsemurharenkailla ajanut kun olivat autossa alla ostettaessa. Eikä koskaan enää. Auto haki koko ajan ja oli tosi levoton. Pitoa oli tuskin ollenkaan (nastoja pintaa oli kyllä). Kun alle seuraavana talvena veti Nokialaiset, niin auton käytös muuttui täysin. Nokialaiset alla meno oli kuin olisi tankkia ajanut. Kulki kuin raiteilla tasan sinne minne kuski tahtoi eikä hakenut enää yhtään.Oli kyllä kamalammat paskat noi Hakka seiskat mitä muistin, nyt kun laitoin alle. Kuluispa nopeasti pois.
En varmaan ole seiskaa kokeillut. Edelliset olivat varmaan kutoset ja nyt alla on kasit. Nastamelua on, mutta muuten loistavat renkaat.Nää on 205 55 R16 eli semisti pullat mutta kamalimmat renkaat mitä oon kokeillut. Ei mitään tuntoa tiehen noilla. Todella vetelät nakit. Ilmaa on 2.8bar...