Olin täysin tietämätön siitä, että verkkis oli peruuttanut tilaukseni. Olin järjestänyt aikatauluni niin, että pääsen tänään noutamaan tilaamani grillin. Jouduin tekemään erityisjärjestelyjä ja lainaamaan tarpeeksi ison auton. Saavuin liikkeeseen ja menin kassalle noutamaan tilaustani. Kassalla työntekijä alkoi ihmetellä, kun tilaustani ei löytynyt järjestelmästä. Hän kutsui paikalle kokeneemman kollegansa ja yhdessä he alkoivat tarkastella tilaustani. Hetken kuluttua he totesivat, että tilaus on peruttu, koska kyseessä oli "hintavirhe". Tässä vaiheessa olin hetken aivan sanaton, kuvittelin jo kuulleeni väärin. Kyseessä oli kuitenkin selkeästi erikoistarjous rajatusta erästä, ei mikään ilmeinen virheellinen hinta.
Sain kaupalta tekstiviestin ja sähköpostin, että tilaukseni on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Näytin viestin myyjälle ja kerroin, että tämän perusteella oletan tuotteen olevan minulle varattuna. Myyjä totesi kuitenkin, että grilliä oli annettu vain niille, joille se oli heidän mukaansa oikeasti varattu, muut tilaukset oli peruttu. Kysyin siinä kohtaa suoraan, olisinko saanut tuotteen, jos olisin tullut hakemaan sen aiemmin. Tähän en saanut mitään vastausta, vaikka asiaa pariinkin otteeseen kysyin. Kysyin myös, että mitä olisin tullut hakemaan ennen peruuntumista, jos tuotetta ei oltu koskaan minulle varattu. Ei mitään vastausta. Kerroin myös, että tässä perustelussa ei ole mitään järkeä.
Tässä vaiheessa verenpaine alkoi jo nousta. Yritin selittää, että kyseessä ei ollut millään tavalla selkeä hinnoitteluvirhe + peruuntumissähköposti oli tullut useita päiviä tilauksen jälkeen. Kyseessä oli kampanja, rajattu erä ja tarjoushinta. Mielestäni minulla oli täysin perusteltua odottaa, että saan tilaamani tuotteen, etenkin kun noutoilmoitus oli lähetetty (+tilausvahvistus). Asiakaspalvelijan levy lähti tässä kohtaa toistolle: hän alkoi kertomaan, että "ymmärrän tilanteesi, mutta en voi tehdä asialle mitään, ohjeet ovat tulleet ylemmältä taholta. Tehkää reklamaatio." Pyysin paikalle myös esimiehen, joka oli viereisellä kassalla. Hän toisti samaa liturgiaa: "Tehkää reklamaatio."
Lopputuloksena: en saanut tilaamaani grilliä, ajoin kymmeniä kilometrejä täysin turhaan ja auton lainaamisesta koitui kustannuksia. Edes tekstiviestiä ei lähetetty tilauksen peruutuksesta, ainoastaan sähköposti, jota en ollut huomannut.
Täytyy sanoa, että tämä oli yksi turhauttavimmista asiakaskokemuksista pitkään aikaan. Näin ei pitäisi kohdella asiakkaita, varsinkaan, kun virhe on selkeästi yrityksen puolella. Saatoin lopuksi turhautumisen merkiksi kertoa pari ärräpäätä. Seuraavaksi reklamaation tekoon.