Musiikkitietokone edullisella budjetilla?

Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
3
Olen kasaamassa/päivittämässä kotistudiota ja haluaisin kysyä suosituksia emolevystä ym. tarvikkeista, joita tarvitsen kootakseni Windows 11 paketin. Tarvitsen siis koneen, joka pyörii: "Cubase 13 Pro + Apollo Solo + Thunderbolt" kombinaatiolla riittävästi ja täyttää puoliammattimaisen kotistudiotarpeen, onko ehdotuksia? Käytän yleensä Waves ym. muiden valmistajien VST- plugareita kuin myös UAD plugareita.(Minulla on Apollo Solo thunderbolt liitännällä.) Vanha emo Asus Z170 A ja Intel i7 ovat riittäneet tähän asti, mutta nyt olisi tarve uudistaa koko järjestelmä.

Haluaisin kasata emon, jossa ei olisi heti uutena yhteensopivuusongelmia thunderboltin ja Apollon kanssa. Olen tutkinut vähän laitteita ja yrittänyt etsiä netistä tietoja, olen saanut mielessäni kasaan tällaisen esimerkkikombinaation:

Emolevy: Gigabyte Z790 GAMING X AX
Prosessori: Intel Core i5-13600K(Voin päivittää myöhemmin nopeammaksi)
Kovalevyt: 2 x Samsung evo 870(Myös NVME harkinnassa)
Muistit: on vielä auki?
Thunderbolt kortti: Gigabyte GC-MAPLE-RIDGE

Kertokaa mielellään kokemuksia ja vinkkejä, erityisesti Apollo Solo ja Thunderbolt käyttäjien kokemukset.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
426
Tsekkaa emoksi AsRock Z790 LiveMixer, olisko siinä sopivia ominaisuuksia?
Unohda SATA SSD:t ihan kokonaan, NVME on nykyaikaa, itseasiassa halvempia kun ei tarvi koteloa yms. ja 10x nopeempia. Ellei sitten tarvi helposti siirreltäviä/vaihdettavia isokapasiteettisia ”muistikortteja”..
Muistia riittävästi ja mahd. nopeaa että saa latenssia pienemmäksi. DDR5 vain ja ainoastaan kaksi kampaa. Jos 48GB varmasti riittää, niin esim. Corsairilla on järkevän hintasia 2x24GB 7000-7200 CL36 kittejä. 2x32GB menee dual rankiksi, nopeudet tippuu ja hinta pompsahtaa.

Audiokoneessa ei missään nimessä pidä ylenkatsoa virtalähdettä. Tehoa ei paljoa tarvi, mutta powerin pitää olla laadukas reguloinnin/kohinan yms. suhteen. Tuo on aihe johon perehtymiseen kannattanee käyttää hieman aikaa.
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
3
Kiitos kommentista ja pitää tsekata tuo emo, ymmärtääkseni Gigabyten etuna on se, että niihin saa varmasti toimivan Thunderbolt 4 kortin kun niiden kanssa on ilmeisesti aika paljon ongelmia yhteensopivuuksissa monien emolevyjen kanssa, Apollo Solo audioetunen tarvitsee todella vakaan ja häiriöttömän Thunderbolt liitännän. NVME:n käyttö on hyvä huomio ja aion varmasti siirtyä käyttämään niitä tulevaisuudessa:thumbsup:
 
Liittynyt
10.12.2023
Viestejä
16
Kysymys - mä kasaan just uutta studiokonetta i7-8700K pohjalle, kuinka paljon VST plugareita menee (kuinka monelle?) raidalle että pitää päivittää? Olen käyttänyt Wavesia ainakin yli 15v, ja cpu hitti on aika pieni. Mutta myös todella monia muita kaupallisia plugareita ja freewarea. Miksaamiseen SSL + Neve + Pultec eniten ja reverbejä. Oikeastaan kosketinsoittajana syntikat ovat isoin syöppö olleet, nämä uudemmat paremmin(?) emuloidut synat ovat olleet syy päivittämiseen. Latenssin kanssa ei koskaan mitään kovin isoja ongelmia. Ehkä mä oon vaan old school kun ekat biisit tein sämpleillä 386 16mhz koneella, siihen tai Fostexin neliraituriin kaikki on kotiinpäin :D Isoimmat rahat kiinni nyt raudassa eli soittimet, monitorointi, etuset.. mut joo komppaan tuota nvme (mulla on 1.5tb samsung pro) ja virtalähdettä, jälkimmäinen varsinkin kun aion ylikellottaa tappiin. Muistit - 64GB? Ei? Ei voi mitenkään tarvita noin paljon studiokoneeseen, ellei no, aio ladata hirvittävän järkyttävän valtavaa määrää sampleja RAM:iin (miksi kukaan haluaisi?). Mulla on aina ollut 1ms latenssi koneesta riippumatta, toki saattaa joutua ottamaan kamaa pois päältä tai bounssaamaan levylle, tai 16bit 44.1 kHz jos on DAC ollut 24bit / 96kHz, jälkimmäinen lähinnä headroomiin miksatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Muistit - 64GB? Ei? Ei voi mitenkään tarvita noin paljon studiokoneeseen, ellei no, aio ladata hirvittävän järkyttävän valtavaa määrää sampleja RAM:iin (miksi kukaan haluaisi?).
Perus musahommat menee aika kevyellä. Mulla vielä hetken tässä i7700k ja 16gb kunnes saan uuden koneen kasaan.

Mulla Studio One sessiot täynnä kitaralle vst plugareita, ezdrummer 3, arturian synaa ym ym. Eq, modulaatiot ja kaikki kilkkeet vielä joka raidalla. Ei ole tehot loppuneet.

Sitten kun nappaa jonkun sinfoniaorkesterikirjaston käyttöön niin johan pumpsahtaa muistin käyttö.

Doricossa mulla kevyt template EWQL Hollywood Orchestralla jossa se 30 raitaa ja sitten pianot ym jostain muualta ja tuntuu vetävän aika tukkoon paikoin.

Toisin sanoen, kun sulla esim 30 soitinta vetää päällekkäistä parhaanlaatuista legato patchia, voipi 64gb olla tarpeen. Onpa tuolla vi-controlin puolella se 128gb muistia suosiossa juuri tuon takia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 691
Viestejä
4 208 820
Jäsenet
70 938
Uusin jäsen
leijska

Hinta.fi

Ylös Bottom