Mukavuus vai ajettavuus?

Taitaa itselläsi olla erikoinen käsitys mukavasta. Kuka ihme haluaa ajaa sellaisella ripulikiikulla joka on ihan täysin tunnoton ja vähänkin kovaa ajaessa kaikki viestintä tienpinnasta hukkuu siihen" mukavuuteen".

Kyllä mukavuus on sitä että tilanteessa kuin tilanteessa saa tarpeeksi feebackia osatakseen ajaa vaikka tulisi ääritilanteitakin eteen, kuitenkaan matkustusmukavuutta kohtuuttomasti verottamatta.




Mersuissa on aina ollut samanlainen ohjaus. Haettu tahallaan moinen ja itselle tuo ei istu yhtään, vaikka pari mersua on ollutkin niin en koskaan tottunut siihen että ohjaus ei juurikaan palauta. Makuasioita.
Mersun pienet etuvedot ovat poikkeus sääntöön. Esim. A- ja B-sarjassa palautus toimii risteyksen jälkeen normaalisti ja ohjauskin on tunnokkaampi. Sattumoisin maukkain ohjaus, mitä omiin näppeihin on siviiliautoista osunut, on '14 A180 kevyellä bensakoneella 235/35-40 R18. Siinä saattoi olla joku erikoisalusta, koska oli aika kuppimaiset alcantarajakkarat sporttitikkauksilla jne. Jousitus oli arkiajoon liian kovan tuntuinen, mutta ohjaus oli todella tarkka, herkkä ja luonnollisesti palauttava. Suvisaaristossa ajellessa huomasi heti, että tuota ohjausta olisi mukava käskeä Ahvenistolla. Tehoja tuossa ei tietenkään ollut ja painavammilla koneilla ajettavuus saattaisi heikentyä. Koeajon jälkeen ilmestyi TM, jossa vähemmän sportin mallin ohjausta kehuttiin kympin arvoiseksi. Ei ole moista ennen tapahtunut mersun kohdalla.
 
Ai se on myytti.. Mulla on sitten yksi myyttinen tarina, jossa ajoin samaa hiekkatietä samana päivänä bemarilla ja pösöllä, kummassakin ihan vakioalusta ja tavisrenkaat. Pösö tahtoi pöpelikköön haastavamman irtosoran päällä jo parikymppiä alhaisemmalla nopeudella. Kauhean kova kivirekibemari kulki pehmeästi eikä ollut mitään ongelmaa. Ero tuntui yllättävän suurelta ja mukavuus oli kaukana ranskalaisesta kyydistä.
Viittaamatta suoraan tuohon sinun kokemukseesi, niin suuressa osassa Pösöistä aurauskulmat on säädetty pieleen ihan siitä syystä, että säätöä ei tehdä tehtaan ohjeen mukaan alusta viitekorkeuteen vedettynä. Säädöt vain vedetään mittarin mukaan kohdalleen jouset löysänä. Tämä taas tuntuu ajettavuudessa ihan suoraan ja voi aiheuttaa hyvinkin leijuvan ja epävarman tunnelman.
 
Nuorempana se oli ajettavuus mikä merkkasi, nykyään mukavuus.

Allaolevaa matkaa tuskin olisi jaksanut körötellä jollain kivireellä, jota pitäisi aktiivisesti "ajaa", jotta matka taittuu. :vihellys:

2399YPS.png

iCwqBXn.png


Karigasniemi - Nordkapp - Alta - Hetta - Pk-seutu

Edellisenä päivänä 1250km Pk-seutu - Karigasniemi

Matka-aika kokonaisuudessaan vajaa 2vrk. :tup::darra:
 
Taitaa itselläsi olla erikoinen käsitys mukavasta. Kuka ihme haluaa ajaa sellaisella ripulikiikulla joka on ihan täysin tunnoton ja vähänkin kovaa ajaessa kaikki viestintä tienpinnasta hukkuu siihen" mukavuuteen".

Kyllä mukavuus on sitä että tilanteessa kuin tilanteessa saa tarpeeksi feebackia osatakseen ajaa vaikka tulisi ääritilanteitakin eteen, kuitenkaan matkustusmukavuutta kohtuuttomasti verottamatta.
Aika monet. Kuullostaa mukavalta jos ei tarvitse välittää kuopista teissä.

Mä en ainakaan tarvi mitään feedbackkiä kun en oo lallikuski.

Nuorempana se oli ajettavuus mikä merkkasi, nykyään mukavuus.

Allaolevaa matkaa tuskin olisi jaksanut körötellä jollain kivireellä, jota pitäisi aktiivisesti "ajaa", jotta matka taittuu. :vihellys:

2399YPS.png

iCwqBXn.png


Karigasniemi - Nordkapp - Alta - Hetta - Pk-seutu

Edellisenä päivänä 1250km Pk-seutu - Karigasniemi

Matka-aika kokonaisuudessaan vajaa 2vrk. :tup::darra:
Mitä ihmettä? Tällä palstalla on monta kertaa sanottu että mm amerikkalaisella autolla "ei voi ajaa mutkaan" ja että "tie pitää tuntea" :D Etkö tiennyt onnistuneen road tripin olevan kiinni siitä kuinka hyvin tunnet tien epätasaisuudet :confused:
 
Otin Mondeoon säädettävän alustan, on muuten hyvä kun voi tien ja fiiliksen mukaan säädellä tatsia tiehen.
 
Aika monet. Kuullostaa mukavalta jos ei tarvitse välittää kuopista teissä.

Mä en ainakaan tarvi mitään feedbackkiä kun en oo lallikuski.


Mitä ihmettä? Tällä palstalla on monta kertaa sanottu että mm amerikkalaisella autolla "ei voi ajaa mutkaan" ja että "tie pitää tuntea" :D Etkö tiennyt onnistuneen road tripin olevan kiinni siitä kuinka hyvin tunnet tien epätasaisuudet :confused:

Alkaa mennä aika lapselliseksi tämä keskustelu, taidat vängätä vain vänkäämisen ilosta mutta senkin uhalla:
Kannattaa käydä ajelemassa muutamalla eri autolla, ei sitä tarvitse olla rallikuski jos nyt sattuu haluamaan että auto on vähän jämäkämpi ajaa. Ymmärrän jos joku tykkää löysästä alustasta, mutta ei se poista sitä faktaa että todennäköisemmin sellaisen auton kuskilla ei ole paljoakaan hajua siitä miten auto käyttäytyy jos tapahtuu jotain yllättävää, saatika sitten että saisit sen auton hanskattua. Itse vedin joskus ratakipolla seinään moottoriradalla kun moottoripyörä ohitti ja kaatui eteen. Jollain 607:lla olisin takuuvarmasti jyrännyt eteen kipanneen motoristin, tuolla ehti sentään väistää elottomaan esteeseen.
 
Alkaa mennä aika lapselliseksi tämä keskustelu, taidat vängätä vain vänkäämisen ilosta mutta senkin uhalla:
Kannattaa käydä ajelemassa muutamalla eri autolla, ei sitä tarvitse olla rallikuski jos nyt sattuu haluamaan että auto on vähän jämäkämpi ajaa. Ymmärrän jos joku tykkää löysästä alustasta, mutta ei se poista sitä faktaa että todennäköisemmin sellaisen auton kuskilla ei ole paljoakaan hajua siitä miten auto käyttäytyy jos tapahtuu jotain yllättävää, saatika sitten että saisit sen auton hanskattua. Itse vedin joskus ratakipolla seinään moottoriradalla kun moottoripyörä ohitti ja kaatui eteen. Jollain 607:lla olisin takuuvarmasti jyrännyt eteen kipanneen motoristin, tuolla ehti sentään väistää elottomaan esteeseen.
Kyse ei ollut mistään vänkäämisestä. Jotkut täällä tykkäävät esittää mielipiteitään totuutena. Mun pointti oli että HESAn kadut ja kehätiet ei ole mitään moottoriratoja joten ei kiinnosta "tuntea tietä". Olen huomannut että mukavassa autossa road tripilläkin pysyy paljon virkeämpänä. Tämä on toki oma mielipiteeni ja muut saavat ajaa kuinka "kireillä" autoilla haluavat.
 
Jotkut ajavat mutkateitä ihan tyytyväisenä jenkkilotjalla, vanhalla maasturilla tai löysällä ranskslaisella. Toiset taas väittävät, että täytyy olla Bemari matalaprofiilirenkailla, että uskaltaa ajaa mutkaan yli kuuttakymppiä.

Kummat nyt sitten ovat niitä oikeita automiehiä ja -naisia? o_O
 
Mun pointtina on ollut se, että ranskalaisen mukavuus loppuu kun siirrytään pois asfalttitieltä jne. kun taas bemari säilyttää ajo-ominaisuutensa pidemmälle.

Alustakin on pitkälti tottumiskysymys. Heti ranskalaisen jälkeen bemari varmasti tuntuu kovalta ja jämäkältä, mutta enemmän kun ajaa se tuntuu mukavalta. Tuskin kukaan bemaristi ajaa kivireellä omasta mielestään.

Onhan sitä tullut ajettua pitkiä siivuja Euroopan reissuilla eri merkeillä. Ihan sama mikä se on, kuski sopeutuu. Autobahnilla pitää olla vaan tarpeeksi kova kone ettei turhaudu.

Iso vääntävä kone ja hiljainen matkustamo on mukavuutta.
 
Ei mukavuus sulje ajettavuutta pois jos alusta on tehty kunnolla. Svedujen hirvenväistötestissä taitaa korkein lukema olla edelleen Citroën Xantia Activalla, päihittäen McLarenit yms. superautot.

 
^ Missä se McLarenin tai muun superauton vastaava testivideo on?
 
Sanoisin että mukavuus ensin, hyvät penkit, hiljaisuus, käytännöllisyys - saa olla vähän maavaraa, farkkukoppa. Sanomattakin selvää että automaatti, ilmastointi, vakkari... Kivireki dynaamiseen ajoon on ihan no no.
 
^ Missä se McLarenin tai muun superauton vastaava testivideo on?

Ei tuo video ole svedujen testistä. Lista löytyy tuolta, Xantia Activa edelleen kärjessä, McLaren toisena: Resultat i Teknikens Världs älgtest
Tulos on huima varsinkin kun huomioidaan että Activa on vielä melko mukava normaaliajossa, ja alla on 205/60 kumit. Listalla seuraavana olevissa rengastus on "hieman" eri luokkaa.
 
Activa on hyvä esimerkki siitä että on mahdollista tehdä auto joka on mukava normaaliajossa, mutta turvallisuutta ääritilanteissa ei ole uhrattu mukavuuden alttarille. Saa nähdä saadaanko vastaavaa enää koskaan markkinoille ns. normaaleihin perheautoihin kun Sitikka hylkäsi kaasunestejousituksenkin juuri lopullisesti.
 
Jotkut ajavat mutkateitä ihan tyytyväisenä jenkkilotjalla, vanhalla maasturilla tai löysällä ranskslaisella. Toiset taas väittävät, että täytyy olla Bemari matalaprofiilirenkailla, että uskaltaa ajaa mutkaan yli kuuttakymppiä.

Kummat nyt sitten ovat niitä oikeita automiehiä ja -naisia? o_O
Niinpä. Ja millä tahansa autolla "voi ajaa mutkaan" tai "pysyä tiellä". Jos ei pysy niin vika on kuljettajassa.
Sanoisin että mukavuus ensin, hyvät penkit, hiljaisuus, käytännöllisyys - saa olla vähän maavaraa, farkkukoppa. Sanomattakin selvää että automaatti, ilmastointi, vakkari... Kivireki dynaamiseen ajoon on ihan no no.
Just tällänen auto sais olla. Farmaria en kyllä itse ostaisi mutta se on vain oma mielipiteeni :)
 
En tiedä onko testivideota olemassakaan mutta Teknikens Världin sivuilla on lista hirvenväistötestissä olleista autoista ja sen voi järjestää maksiminopeuden mukaisesti: Resultat i Teknikens Världs älgtest

edit: No niin, @ei naarata ehti just ensin.

Aa katos, aika mielenkiintonen. Harmi ettei 3. korista Preludea ole ajettu, muistaakseni oli todella kova tämmösissä ainakin aikanansa.
 
Niinpä. Ja millä tahansa autolla "voi ajaa mutkaan" tai "pysyä tiellä". Jos ei pysy niin vika on kuljettajassa.

Just tällänen auto sais olla. Farmaria en kyllä itse ostaisi mutta se on vain oma mielipiteeni :)

Tähän vaikuttaa kuskin tilannenopeus. En lähtis välttämättä mutkatielle Renault Twingolla. Pelkästään moottoritie ko. autolla oli "sellainen kokemus" että pelotti ihan suoraan ajaminenkin :vihellys::D

Summa-summarum ni itse en hauku mutulla mitään ajoneuvoa vaan perustan omat kokemukseni ja mielipiteeni niihin lukuisiin eri automerkkeihin ja malleihin millä olen ajanut.
 
Tähän vaikuttaa kuskin tilannenopeus. En lähtis välttämättä mutkatielle Renault Twingolla. Pelkästään moottoritie ko. autolla oli "sellainen kokemus" että pelotti ihan suoraan ajaminenkin :vihellys::D

Summa-summarum ni itse en hauku mutulla mitään ajoneuvoa vaan perustan omat kokemukseni ja mielipiteeni niihin lukuisiin eri automerkkeihin ja malleihin millä olen ajanut.
En sano mitään Twingosta kun tollasta uutta en ole edes nähnyt. Ne vanhemmat oli kyllä hirveitä :D Mut jos ihan normaalista tieliikenteestä puhutaan niin eipä sellasta autoa olekaan jossa ois muka alusta sellanen että ei pysy tiellä. Joko tietämättömyyttä tai paskan puhumista tollanen..

Koitas vaikka Ka:ta tai Aygoa. Noi mikroautot on nykyään yllättävän hyviä. Toki meluisia ja hitaita mutta ihan toimivia laitoksia.
 
Itsellä ollut Opel Vecta -97, Alfa Romeo 156 2.0 ts -99 (madallettu, 205/55-16 renkaat), BMW 740 -96, Peugeot 406 -00, Volvo V50 (madallettu), Peogeot 407, Citroen Xantia -00.

Noista paras kesällä ja talvella on mielestäni ollut Alfa 156 2.0. Jostain kumman syystä olen tykännyt myös vähän peugeot 407:sta ja siinä renkaat taitaa olla 205/60-16. Bemarissa oli toki myös ihan mukavaa kyytiä. Myös Peugeot 406 on mielestäni ikäisekseen ihan ok. Myös Opel Vectra oli ihan mukava ajettavuudeltaan, mutta Alfalla pääsi mutkat huomattavasti kovempaa, tai ainakin tohti ajaa kovempaa.

Eli mutkatielle (ja liukkaalle talveen) ajettavuus Alfa Romeosta, mutta matka ajossa esim Peugeot 406 on parempi ohjaukseltaan ja suuntavakaudeltaan. Peugeot sopi muutenkin matka-ajoon paljon paremmin, koska farkku ja 110 HDi diesel moottorilla.
 
En sano mitään Twingosta kun tollasta uutta en ole edes nähnyt. Ne vanhemmat oli kyllä hirveitä :D Mut jos ihan normaalista tieliikenteestä puhutaan niin eipä sellasta autoa olekaan jossa ois muka alusta sellanen että ei pysy tiellä. Joko tietämättömyyttä tai paskan puhumista tollanen..

Koitas vaikka Ka:ta tai Aygoa. Noi mikroautot on nykyään yllättävän hyviä. Toki meluisia ja hitaita mutta ihan toimivia laitoksia.

Ok. :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ollut Opel Vecta -97, Alfa Romeo 156 2.0 ts -99 (madallettu, 205/55-16 renkaat), BMW 740 -96, Peugeot 406 -00, Volvo V50 (madallettu), Peogeot 407, Citroen Xantia -00.

Noista paras kesällä ja talvella on mielestäni ollut Alfa 156 2.0. Jostain kumman syystä olen tykännyt myös vähän peugeot 407:sta ja siinä renkaat taitaa olla 205/60-16. Bemarissa oli toki myös ihan mukavaa kyytiä. Myös Peugeot 406 on mielestäni ikäisekseen ihan ok. Myös Opel Vectra oli ihan mukava ajettavuudeltaan, mutta Alfalla pääsi mutkat huomattavasti kovempaa, tai ainakin tohti ajaa kovempaa.

Eli mutkatielle (ja liukkaalle talveen) ajettavuus Alfa Romeosta, mutta matka ajossa esim Peugeot 406 on parempi ohjaukseltaan ja suuntavakaudeltaan. Peugeot sopi muutenkin matka-ajoon paljon paremmin, koska farkku ja 110 HDi diesel moottorilla.

Työn puolesta tulee ajettua kaikenlaisilla autoilla, haarukalla; ihan romuista - uuteen 7-sarjaan. Ja allekirjoitan 156:n ajettavuuden, ei se varmaan kovin nopea tänäpäivänä enään ole mutta siinä on kyllä erittäin hieno ajettavuus henkilöautoksi, koko auto tuntuu heräävän eloon mutkapätkillä. Itsellä oli melko raskaskeulanen V6, renkaina Nokian Hakka V 215/45R17. Karheemmat ja huonokuntosemmat soratiet tosin oli taas ihan kärsimystä...
 
No laitahan vaikka kolme esimerkkiä henkilöautoista joilla ei pärjää liikenteessä koska alusta?

Kieltäydyn vastaamasta koska aikomuksesi on kyseenalaistaa tämä asia.
Sovitaan niin että sinä saat olla mitä mieltä ikinä oletkaan ja minä olen sitä mieltä mitä olen ja annetaan keskustelun olla tässä. I rest my case! :cigar2:
 
Eikai sellaista autoa olekaan jolla ei "pärjäisi" tiellä.
Mulla oli joskus koirankuljetusautona SDI Golffi jossa oli joku 65hv tms. Pakuksi rekkaroitu farkku jolla ei tosiaan paljon muuta ajeltu kuin koiraa koirapuistoon ja metsään tuossa kaupunkialueella / välittömässä läheisyydessä. Lähdin sillä kerran Tampereelta Helsinkiin hakemaan jotain kamppeita ja naurettiin kun auto täynnä, sai aikalailla lappu lattiassa painaa koko matkan kun huiput oli jossakin 140km/h tietämillä ja loivaan alamäkeen taisi saada jopa 155...

Kyllähän silläkin pärjäsi mutta mieluummin senkin suorituksen olisi jollain muulla laitteella tehnyt.
 
Tähän vaikuttaa kuskin tilannenopeus. En lähtis välttämättä mutkatielle Renault Twingolla. Pelkästään moottoritie ko. autolla oli "sellainen kokemus" että pelotti ihan suoraan ajaminenkin :vihellys::D
Itsellä on 2016 vuosimallin Twingo ja moottoritiellä toi on huonoimmillaan. Tuuli heittelee aika kovasti, korkea auto ja lyhyt akseliväli niin tulos on toi että auto heittelehtii. Mutta ei toi mutkapätkillä mitenkään erityisen huono ole. Eihän tollasta mahdollisimman halvalta autolta voi tietty mitään ihmeitä odottaa eli ei tuo ajettavuus varsinaisesti hyväkään ole, mutta kuskissa on vikaa jos ei pysy tiellä tai "ei pysty ajamaan" vaikka ajaisikin hieman kovempaa ;)

Sitä tosin en ihan ymmärrä miten Twingo kuuluu tähän threadiin, ton alusta kun ei ole mukavakaan. Toi alusta on halpa, ei mitään muuta.
 
Pikkuautothan vielä kaiken lisäksi on yleensä hyviä mutkapätkärasseja. Varsinkin ranskalaisilla on perinteisesti ollut näistä ihan hyvät näytöt. Esim Clio RS, 205 GTI, Megane RS ja sen lukuisat eri versiot. Itseasiassa tuollaista 2010 ikäistä RS Meganea olen jo himoinnutkin vähän Type-R:ien jälkeen, mutta ilmeisesti muutkin on huomanneet sen hauskuuden kun hinnat eivät tunnu putoavan lainkaan.
 
C-mallin Opel Corsa on yllättävän kiva ajaa. Siinä on mukavan pehmeä alusta, 80-profiilin renkaillakin on tietysti vaikutusta. Kuitenkaan koskaan ei tule sellaista oloa, että auto irtoaisi tiestä.

Meteliä toki löytyy ja 62 hevosvoimalla per tonni saa harkita ohitukset tarkkaan, mutta alusta on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän vaikuttaa kuskin tilannenopeus. En lähtis välttämättä mutkatielle Renault Twingolla. Pelkästään moottoritie ko. autolla oli "sellainen kokemus" että pelotti ihan suoraan ajaminenkin :vihellys::D

Summa-summarum ni itse en hauku mutulla mitään ajoneuvoa vaan perustan omat kokemukseni ja mielipiteeni niihin lukuisiin eri automerkkeihin ja malleihin millä olen ajanut.

No jos nyt vertaan 300tkm ajettua mondeota ja "pakasta" repästyä meganea niin kyllä se mondeo meni ilman ohjaamista 140km/h ja tätä rellua saa koko ajan vähän "ohjata", varsinkin tuulisella ilmalla.

Sitten taas kun otetaan vielä isompi auto Toyota LandCruiser -08 niin sekin menee täysin suoraan vaikka kuinka olisi sivutuuli ja luulis että se tuohon tarttuu mutta ei, ilmajouset ja aktiivi iskarit voi auttaa.
 
Samaa mieltä, että melkoisia kivirekiä nämä nykyautot. Suomen karkeat ja kuoppaiset tiet eivät auta tässä asiassa yhtään, meno on tärisevää ja ennen kaikkea meluisaa. Selvästi autot on suunniteltu tasaisen sileän asfaltin maihin, ei tänne missä nastat rouhii asfaltista ajokelvotonta. Jos Suomessa haluaa matkustaa mukavasti ilman korvatulppia, niin on aivan pakko katsoa se iso 5/7-sarjan BMW (esim. E39 saa todella halvalla), joka on täällä silti meluisampi kuin Fiat 500 siellä Italian sileillä asfalteilla.

Nuorena asiat oli toisin, piti olla ajettavuutta, matala alusta, ja istuin niin lattiassa ettei nykyään selkä ikinä sitä enää kestäisi. Tässä iässä mukavuus alkaa olla kaikki kaikessa, mutta en siltikään halua autoa joka tuntuu ilmatyynyalukselta. Jopa vanha isäukkoni aina välillä kysyy minulta, että kannattaisiko laittaa vähän leveämpää ja matalampaa rengasta, niin tulisi lisää tanakkuutta ajoon, vaikka hänen autonsa ohjautuu aivan riittävän hyvin ja hänkin valittaa rengasmelusta vaikka iso ja kallis premium-auto alla.

Renkaan mataluudesta ja leveydestä ei voi yleisesti antaa mitään ohjetta, se riippuu aivan autosta. Toinen auto kulkee oikein hyvin, tanakasti, suoraan, ja jopa urheilullisesti jo 185 leveillä 15" renkailla, kun taas toinen auto on äärimmäisen sivutuuliherkkä ja tunnoton vaeltelija ennekuin alla on vähintään 205 leveätä munkkia matalaprofiilisena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 261
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom