- Liittynyt
- 24.11.2016
- Viestejä
- 552
Täräytetäänpä tänne pystyyn keskustelu tästä massamurhakoneesta.
Ajattelin alkaa keräämään tähän aloituspostaukseen korjausohjeita eri malleille jotenkin järkevästi jäsennellyllä tavalla. Otan vinkkejä vastaan mielelläni sekä ohjeista että rakenteesta.
Koneena MM on omien käyttökokemuksieni perusteella loistava laite oikein käytettynä ja oikein toimivana. Kone muuttaa miltei sietämättömän hyttystilanteen erittäin siedettäväksi. Pienin malli Patriot pystyy tähän myös, vaikkakin vaatii pienen hyttystenkeruupurkkinsa vuoksi tiuhempaa tyhjennystä(päivittäin-joka toinen päivä kauden aikana).
Hox. en ole millään tavalla tekemisissä minkään tahon kanssa joka kauppaa näitä koneita. Olen ostanut omat koneeni rikkinäisinä käytettyinä erittäin edullisesti. Tässä ketjussa voi keskustella ja tullaan keskustelemaan ns. epätavallisistakin korjauksista tai modauksesta.
Hox2 kaasulinjojen tai kaasupuolen asioiden modaukseen lähtemistä en suosittele missään tilanteessa. Matalajännitepuoli koneissa on aika selkeä ja ohjainkorttien yksittäiset komponentit ovat helposti vaihdettavissa normaalilla kolvilla.
--------------------------------------------------
Käyttökokemuksia itselläni on malleista:
Patriot ~5 vuotta [nyk. kone 2022, ei sähkönsaantiongelmia]
Liberty plus ~3 vuotta[3v jälkeen luovutin, liikaa sähkön generoimisen ongelmia].
Pioneer 1v [nyk. kone 2022]
MM on hiukan oikukas käyttää joskus. Huollon tarve on välillä tiuha, välillä mennään näköjään vuosia ilman huoltoa.
Patriot käy ja kukkuu anopin kesämökillä nyt ~kuudetta kesää ilman mitään erikoisempia ongelmia, alkuun piti kaasulinjaan kertynyt musta karsta puhdistaa suodatinsienestä jonka jälkeen joka toisen kaasupullon aloitusta edeltävästi puhdistettu CO2 -patruunoilla.
Yleisimpiä vikoja:
Liberty plus / Independencen LOISTAVA korjausvideo.
Krediitit tästä Davin Desboroughlle.
Vikakoodit, animoituna valmistajan sivuilla - Linkki
[Vika]
Kone ei käynnisty.
-kannattaa varmistaa että matalapainesäädin on kunnolla paikoillaan pullossa. Pullon tiivisteen kostutus vaikka syljellä ennen säätimen painamista paikoilleen voi auttaa luotettavan tiivistymisen kanssa.
-koneen sisällä oleva kaasusuuttimen suodatin on tukossa. Koneen saa purettua helposti irroittamalla kaasupullo ja jalusta pääyksiköstä, avaamalla pohjasta ruuvit ja irroittamalla kaasusuutin polttimesta. Suutinosa koostuu letkun päässä olevasta solenoidiventtiilistä jonka jälkeen tulee messinkinen "suodatinsieni" jonka jälkeen tulee itse pikkuruinen suutin.
Kaiken solenoidiventtiilistä eteenpäin saa purettua helposti ilman väkivaltaa tavallisilla hylsyavaimilla ja puhdistettua kaasarin putsaukseen tarkoitetulla carb cleanerilla ja puhaltamalla paineilmalla sopivan likoamisen jälkeen, vaikka 15min. Sieni voi olla pikimusta ennen toimenpidettä, puhtaana se on messingin värinen.
-koneen sisällä on valkoinen keraaminen katalyyttikenno, jonka voi ilmeisesti paineilmalla puhaltamalla saada rikki. Kenno on myös todistetusti saatu rikki kaatamalla kone pihalle. Uusi kenno maksaa joitakin kymppejä korjaamolta.
-kone voi olla täynnä itikoiden jämiä ja itse itikoita, jopa hämähäkkejä tai muurahaisia. Kone kannattaa avata ja varovaisesti puhallella paineilmalla joka kauden jälkeen, ja säilyttää jätesäkissä kuivassa ja lämpimässä varastossa talvet. Itikkamassa voi haitata akkukäyttöisten mallien ilmavirtausta ja täten estää peltier-elementin jäähdytysrivaston toiminnan ja täten estää sähkön tuottamisen ansalle.
-kone ei lämpene tarpeeksi jos koppa on auki. Vianetsintä tulisikin suorittaa kotelo suljettuna, muiden kuin liekin syttymisen ja sytyttimen hehkumisen osalta.
[Vika]
Kone käynnistyy mutta ei pysy käynnissä.
-kone voi olla täynnä itikoiden jämiä ja itse itikoita, jopa hämähäkkejä tai muurahaisia. Kone kannattaa avata ja varovaisesti puhallella paineilmalla joka kauden jälkeen, ja säilyttää jätesäkissä kuivassa ja lämpimässä varastossa talvet. Itikkamassa voi haitata akkukäyttöisten mallien ilmavirtausta ja täten estää peltier-elementin jäähdytysrivaston toiminnan ja täten estää sähkön tuottamisen ansalle.
- pioneer mallin kaasunsaantiongelmahypoteesi on testissä tämän kesän, lisää tietoa täältä:
[alla oleva testi päättynyt, ei toiminut]
- termoelektrinen elementti(oikealta nimeltään peltier-elementti) voi olla hapettunut pilalle, eikä tuota tarpeeksi sähköä. Elementti maksaa 150-160€ varaosana, mutta sen voi korvata kahdella tavallisella 12V elementillä jotka on kytketty sarjaan ja asetellaan vierekkäin. Elementtien molemmin puolin tulee käyttää jotakin lämmönjohtumista edistävää tahnaa, kuten pii- tai hopeatahnaa. Tässä video josta saa ideaa oman elementin testaamiseen yleismittarilla.
*edit en saanut toimimaan
-Ulkona voi olla yksinkertaisesti vain liian kylmä, varsinkin yöllä. Jos kone löytyy aamulla vilkuttamasta punaista/puna-oranssia, voi kone olla sammunut liian kylmän kelin vuoksi. Kylmä ympäristö johtaa pienentyneeseen kaasun virtaukseen jolloin kone ei saa generoitua tarpeeksi sähköä ja kuluttaa akun loppuun, tai jopa sammuu. Lämpötilan tulisi olla noin 10C´ jatkuvasti, myös yöllä, ennenkuin luotettavaa vian hakemista voi edes aloittaa. !!Laitteen testaaminen sisätiloissa voi olla vaarallista tukehtumisriskin vuoksi!!.
[Vika]
Kone ei saa virtaa.
- Mittaa virtalähteen johtojen jännite vaihtovirtapuoli (AC) yleismittarista valittuna. Jos mittari ei näytä +-10% 12VAC niin virtalähde on rikki.
- Virtalähteen antaessa virtaa voi sisällä olla jokin liitin irti ohjainkortilta.
[Linkkejä varaosiin]
*hox* kaikkia varaosia saa Proviterin valtuuttamilta huoltoliikkeiltä!
29mbar 1.5-2.0l/h matalapainesäädin (2.0l/h virtaus on vakiomalli, huolto tarjoaa myös 1.5l/h säädintä):
Arnet,myös letku mukana, 1.5l/h
Tuontistore, pelkkä säädin, 1.5l/h halpa
[testit vähän vielä kesken..]
12V 40x40mm peltier(tarve kahdelle):
Aliexpress
edit: näistä ei tullut toimivaa, vika oli koneessa jossain muualla mutta peltiereitä en saanut jostain syystä toimimaan.
Ajattelin alkaa keräämään tähän aloituspostaukseen korjausohjeita eri malleille jotenkin järkevästi jäsennellyllä tavalla. Otan vinkkejä vastaan mielelläni sekä ohjeista että rakenteesta.
Koneena MM on omien käyttökokemuksieni perusteella loistava laite oikein käytettynä ja oikein toimivana. Kone muuttaa miltei sietämättömän hyttystilanteen erittäin siedettäväksi. Pienin malli Patriot pystyy tähän myös, vaikkakin vaatii pienen hyttystenkeruupurkkinsa vuoksi tiuhempaa tyhjennystä(päivittäin-joka toinen päivä kauden aikana).
Hox. en ole millään tavalla tekemisissä minkään tahon kanssa joka kauppaa näitä koneita. Olen ostanut omat koneeni rikkinäisinä käytettyinä erittäin edullisesti. Tässä ketjussa voi keskustella ja tullaan keskustelemaan ns. epätavallisistakin korjauksista tai modauksesta.
Hox2 kaasulinjojen tai kaasupuolen asioiden modaukseen lähtemistä en suosittele missään tilanteessa. Matalajännitepuoli koneissa on aika selkeä ja ohjainkorttien yksittäiset komponentit ovat helposti vaihdettavissa normaalilla kolvilla.
--------------------------------------------------
Käyttökokemuksia itselläni on malleista:
Patriot ~5 vuotta [nyk. kone 2022, ei sähkönsaantiongelmia]
Liberty plus ~3 vuotta[3v jälkeen luovutin, liikaa sähkön generoimisen ongelmia].
Pioneer 1v [nyk. kone 2022]
MM on hiukan oikukas käyttää joskus. Huollon tarve on välillä tiuha, välillä mennään näköjään vuosia ilman huoltoa.
Patriot käy ja kukkuu anopin kesämökillä nyt ~kuudetta kesää ilman mitään erikoisempia ongelmia, alkuun piti kaasulinjaan kertynyt musta karsta puhdistaa suodatinsienestä jonka jälkeen joka toisen kaasupullon aloitusta edeltävästi puhdistettu CO2 -patruunoilla.
Yleisimpiä vikoja:
Liberty plus / Independencen LOISTAVA korjausvideo.
Krediitit tästä Davin Desboroughlle.
Vikakoodit, animoituna valmistajan sivuilla - Linkki
[Vika]
Kone ei käynnisty.
-kannattaa varmistaa että matalapainesäädin on kunnolla paikoillaan pullossa. Pullon tiivisteen kostutus vaikka syljellä ennen säätimen painamista paikoilleen voi auttaa luotettavan tiivistymisen kanssa.
-koneen sisällä oleva kaasusuuttimen suodatin on tukossa. Koneen saa purettua helposti irroittamalla kaasupullo ja jalusta pääyksiköstä, avaamalla pohjasta ruuvit ja irroittamalla kaasusuutin polttimesta. Suutinosa koostuu letkun päässä olevasta solenoidiventtiilistä jonka jälkeen tulee messinkinen "suodatinsieni" jonka jälkeen tulee itse pikkuruinen suutin.
Kaiken solenoidiventtiilistä eteenpäin saa purettua helposti ilman väkivaltaa tavallisilla hylsyavaimilla ja puhdistettua kaasarin putsaukseen tarkoitetulla carb cleanerilla ja puhaltamalla paineilmalla sopivan likoamisen jälkeen, vaikka 15min. Sieni voi olla pikimusta ennen toimenpidettä, puhtaana se on messingin värinen.
-koneen sisällä on valkoinen keraaminen katalyyttikenno, jonka voi ilmeisesti paineilmalla puhaltamalla saada rikki. Kenno on myös todistetusti saatu rikki kaatamalla kone pihalle. Uusi kenno maksaa joitakin kymppejä korjaamolta.
-kone voi olla täynnä itikoiden jämiä ja itse itikoita, jopa hämähäkkejä tai muurahaisia. Kone kannattaa avata ja varovaisesti puhallella paineilmalla joka kauden jälkeen, ja säilyttää jätesäkissä kuivassa ja lämpimässä varastossa talvet. Itikkamassa voi haitata akkukäyttöisten mallien ilmavirtausta ja täten estää peltier-elementin jäähdytysrivaston toiminnan ja täten estää sähkön tuottamisen ansalle.
-kone ei lämpene tarpeeksi jos koppa on auki. Vianetsintä tulisikin suorittaa kotelo suljettuna, muiden kuin liekin syttymisen ja sytyttimen hehkumisen osalta.
[Vika]
Kone käynnistyy mutta ei pysy käynnissä.
-kone voi olla täynnä itikoiden jämiä ja itse itikoita, jopa hämähäkkejä tai muurahaisia. Kone kannattaa avata ja varovaisesti puhallella paineilmalla joka kauden jälkeen, ja säilyttää jätesäkissä kuivassa ja lämpimässä varastossa talvet. Itikkamassa voi haitata akkukäyttöisten mallien ilmavirtausta ja täten estää peltier-elementin jäähdytysrivaston toiminnan ja täten estää sähkön tuottamisen ansalle.
- pioneer mallin kaasunsaantiongelmahypoteesi on testissä tämän kesän, lisää tietoa täältä:
Mosquito magnet -keskustelu ja kokemukset (kaikki mallit)
MM Pioneer kyseessä,kolmatta kesää käytössä,tänä kesänä vaihdettu uusi kaasusuutinyksikkö ja kaasupullon painesäädin,toimi normaalisti reilun viikon kunnes kaasu loppui.Kaasupullon vaihdon jälkeen pysyi käynnissä puolisen tuntia,sen jälkeen vaati kymmeniä yrityksiä kunnes pysyi käynnissä n.7...
bbs.io-tech.fi
[alla oleva testi päättynyt, ei toiminut]
- termoelektrinen elementti(oikealta nimeltään peltier-elementti) voi olla hapettunut pilalle, eikä tuota tarpeeksi sähköä. Elementti maksaa 150-160€ varaosana, mutta sen voi korvata kahdella tavallisella 12V elementillä jotka on kytketty sarjaan ja asetellaan vierekkäin. Elementtien molemmin puolin tulee käyttää jotakin lämmönjohtumista edistävää tahnaa, kuten pii- tai hopeatahnaa. Tässä video josta saa ideaa oman elementin testaamiseen yleismittarilla.
*edit en saanut toimimaan
-Ulkona voi olla yksinkertaisesti vain liian kylmä, varsinkin yöllä. Jos kone löytyy aamulla vilkuttamasta punaista/puna-oranssia, voi kone olla sammunut liian kylmän kelin vuoksi. Kylmä ympäristö johtaa pienentyneeseen kaasun virtaukseen jolloin kone ei saa generoitua tarpeeksi sähköä ja kuluttaa akun loppuun, tai jopa sammuu. Lämpötilan tulisi olla noin 10C´ jatkuvasti, myös yöllä, ennenkuin luotettavaa vian hakemista voi edes aloittaa. !!Laitteen testaaminen sisätiloissa voi olla vaarallista tukehtumisriskin vuoksi!!.
[Vika]
Kone ei saa virtaa.
- Mittaa virtalähteen johtojen jännite vaihtovirtapuoli (AC) yleismittarista valittuna. Jos mittari ei näytä +-10% 12VAC niin virtalähde on rikki.
- Virtalähteen antaessa virtaa voi sisällä olla jokin liitin irti ohjainkortilta.
[Linkkejä varaosiin]
*hox* kaikkia varaosia saa Proviterin valtuuttamilta huoltoliikkeiltä!
29mbar 1.5-2.0l/h matalapainesäädin (2.0l/h virtaus on vakiomalli, huolto tarjoaa myös 1.5l/h säädintä):
Arnet,myös letku mukana, 1.5l/h
Tuontistore, pelkkä säädin, 1.5l/h halpa
[testit vähän vielä kesken..]
12V 40x40mm peltier(tarve kahdelle):
Aliexpress
edit: näistä ei tullut toimivaa, vika oli koneessa jossain muualla mutta peltiereitä en saanut jostain syystä toimimaan.
Liitteet
Viimeksi muokattu: