Laitetaas nyt tännekkin ketju pystyyn Morrowindista. Tamriel Rebuilt - 1807 Release | Tamriel Rebuilt Tamriel Rebuilt, pelimaailman pisimpään (17 vuotta) jatkunut modi sai taas uuden julkaisun. Kyseessä ihan pätevä julkaisu, n. 60 questia, ja Old Ebonheart alue on saatu valmiiksi. Mitä nyt Thieves Guildia ja Fighter Guildia kokeilin niin varsinkin Thieves Guildissa näkee että taso on paljon korkeammalla kuin alkuperäisessä. Yli puolet on jo valmista, lännestä puuttuu questit ja npc:t, ja etelässä ollaan vielä maan muokkauksessa. Mutta jos alkuperäinen Morrowind (Vvardenfell) kartta oli melkein Skyrimin kokoinen, niin kartta tällä hetkellä on jo todella massiivinen. Kuvia tämänhetkisestä asennuksesta:
Morrowindin mittakaava nykyään, kaikki kuvassa olevat rakennukset, laivat, tornit, viemärinkannet on käytettävissä ja tutkittavissa. Ja eihän se ole kuin kärpäsenpaska kartalla.
Pienen hetken hiki nousi otsalle. Heti palasi mieleen ne ajat lapsuudesta, kun tuhlasin monia tunteja ihan vain pelimaailman tutkimiseen. Itse peliä en koskaan saanut läpäistyä. Tuo pelimaailman koko on suorastaan järisyttävä, tuskin saisin tutkittua edes puolia tuosta. Mites, onko sitä taistelumekaniikkaa muutettu? Taipuuko pelimoottori, tai pystytäänkö sitä edes muokkaamaan koska sehän on statsipainotteinen.
Sama taistelumekaniikka vielä, eli hyvin statsi- ja rng-painotteinen. Taistelumekaniikkaa pystytään vasta sitten muokkaamaan kun OpenMW on julkaistu, mikä muuten on ollut kehityksessä myös melkein yhtä kauan, ja minkä 1.0 julkaisu pitäisi olla niinkin pian kuin seuraavan vuoden sisällä. Enpä ole itsekkään läheskään kaikkea tutkinut, mutta koska pelimaailma on näin suuri ja sisältöä on niin paljon, voi pelin pelata uudelleen ja uudelleen eri tavalla. Tällä hetkellä menossa Legion/Tribunal keihäsmiehellä, millä pystyy hiukan saamaan actionia taisteluihin kun keihään kantama on melkein kaksi kertaa enemmän kuin muiden välineiden.
Muistaakseni pelasin morrowindin läpi joskus vuonna 2012. Silloinkin käytin overhaulia, muistaakseni tätä: Morrowind Overhaul - Sounds And Graphics Tosin nyt näyttäisi siltä että tuota peliä on aika innolla jaksettu modata ja graafisesti näyttää huomattavasti paremmalta tuo tamriel rebuilt kun vertaa vanillaan. Peli itsessään on kyllä aika mahtava, vielä kun ajattelee minä vuonna se on julkaistu! Itselleni on aina ollut hankalaa nimetä mikä TES sarjan peleistä on paras. 1 ja 2 en ole jaksanut pelata mutta 3,4 ja 5 on kaikissa omat hyvät puolensa, mutta yksikään niistä ei pääse kirkkaasti kokonaisuutena muiden pelien yläpuolelle. Pitäsiköhän sitä taas kaivaa morrowindi naftaliinista ja asentaa tuo tamriel Rebuilt... Uuteen läpipeluuseen menisi kyllä taas vähintään se +100 tuntia
Ite olen odottanut sitä skywindiä elikkä skyrimin päivitetyllä mootorilla tehtyä Morrowindiä mutta siitä ei taida tulla lasta eikä paskaa. Muistaakseni Bethesda vaatimukset vaikeutti projetkia niin paljon. Itehän loikkasin vasta skyrim hypetyksen mukana tähän sarjaan mukaan mutta olisi kiva kokea remakena Oblivion ja Morrowind kun erityisesti viime mainittua kehuttu sarjansa parhaimmaksi.
Tuo MSGO on jo vanhentunut, ja nykyään suosiossa on Guide:Morrowind - S.T.E.P. Project Wiki Tosin se on aika vajaavainen uusien tekstuurien osalta. Voisin laittaa tänne linkkilistan uudemmista tekstuureista jahka kerkiän. Sisällön osalta "pakollisiksi" luokittelisin: Tamriel Rebuilt (Mainland) Morrowind Rebirth (Vvardenfell Overhaul) LGNPC Morrowind Mod (NPC ja Quest) Omalla kohdalla ensimmäinen TES oli Daggerfall ja sitäkin tulee aina silloin tällöin pelailtua, mutta on se Morrowind henk.koht. paras. Se oli vielä aikaa ennenkuin ominaisuuksia ja skillejä alettiin tosissaan karsia ja suuntana oli casual gaming. Ja vaikka Oblivion esitteli fysiikkamoottorin, on Morrowind senverran omalaatuinen, että se tarjoaa edelleen erityisen ja palkitsevan pelikokemuksen.
Skyblivionissa ja Skywindissä on vain se huono puoli, että niissä on sitten vain se alkuperäinen content, eikä näitä megamodeja, jos ja ennenkuin joku ne kääntää. Itse en kovin innoissani odota Skywindiä, ts. tulee sitten kun tulee. Ei Morrowindiäkään tulisi enään pelattua, jos vanillaa vain pitäisi läpi tahkoa.
Elderscroll sarjan peleistä olen itse pitänyt eniten juuri Morrowindistä ja kaikki 5 siis olen pelannut. Tuli koluttua täysin ja pelattua kolmeen kertaan eri hahmolla läpi aikoinaan ekalla Xbox:lla GOTY versio joka sisälti lisäosat.
Morska on kyllä legendaarinen peli. Taisin hommata samaan aikaan sekä Oblivionin että Morrowindin aikanaan kun oli jäänyt pelaamatta. Kumpiakin tuli tahkottua kyllä kiitettävästi mutta Morrowindissa oli parempi tunnelma.
Mites toi Tamriel Rebuiltin pelaaminen onnistuu suht alhaisella levelillä, vai pitääkö ottaa vauhtia vanilla contentista? Voisihan tuota testata, mutta yleensä kiinnostusta ei ole ollut enää eksyä pois pääsaarelta. Ja lääniä selkeästi piisaa, mutta onko siinä oikeaa ja mielenkiintoista sisältöä kuinka paljon?
Itse olen aloittanut Mainlandistäkin, paikoin voi olla vaikeaa, mutta on se Vvardenfellissäkin. Viimeksi aloitin Legioonalaisena Gnisissä ja sehän pyssäsi heti ensimmäiseen tehtävään, Silt Striderilla Seyda Neeniin, sieltä Balmoraan ja takaisin. =) Kokeilemalla se selviää. Tuossa muuten Alternate Starten tapainen modi Morrowindiin, millä voi aloittaa Mainlandistäkin: Chargen Revamped - Expanded Lands Kartasta sen verran, itäpuoli Old Ebonheartin tasalle on valmis, länsipuolelta puutuu tehtävät ja Almalexian alapuolella ollaan vielä ympäristönmuokkauksessa. Tuosta tehtävälistasta näkee hyvin missä on toimintaa: Tes3Mod:Tamriel Rebuilt/Quests - The Unofficial Elder Scrolls Pages (UESP) Mittari näyttäisi tällä hetkellä 291 tehtävää. Varsinkin tuon uusimman julkaisun, Old Ebonheart oli upea kokemus. Thieves Guildistä tuli mieleen Oblivionin factionien taso. Jos muuten Oblivionista pitää löytää jotain parasta TES-sarjasta, niin se on selvästi faction-tehtäväketjut. Hiukan eroa saavutuksen tunteessa, teetkö jokaiselle Guild Hallille suositustehtävän jotta pääset Arcane Universityyn, vai annatko pari kymppiä sillanvartijalle ja saat parin sadan vaatteet kaupan päälle.
Morrowind Script Extender on ottanut aimo harppauksia viime aikoina ja uusin dev versio sisältää Luan ja Skyrimista tutun Mod Configuration Menun. Samalla on putkahtanut myös liuta hyviä modeja tähän liittyen. MWSE 2.1+ (Lua + MCM) NullCascade/MWSE MWSE 2.1 Pursuit Revisited Diligent Defenders Easy Escort Brutal Backstabbing Poison Crafting Controlled Consumption MWSE 2.1 Enchantment Services Invisibility Anti-Exploit Gold Weight - Morrowind mods - Downloads - Morrowind is Home Ownership Indicator Torch Hotkey Tooltip Descriptive Descriptions Ingredient Flavor Texts Tamrielic Lore Tooltips Continue Consistent Main Menus Glow in the Dahrk Happy Harvesting Sounds of Souls Equipment Requirements Proportional Progression Dynamic Difficulty Get Lost Permanently Perished Sophisticated Save System Expeditious Exit Memory Monitor
Eilen tuli asenneltua peli viimein ja päälle Guide:Morrowind - S.T.E.P. Project Wiki + Tamriel Rebuilt Unarmored, short blade, enchanting, security, block majoreina ja Khajiit rotuna. Enchanted kamoja pitää käyttää aktiivisesti ja siksi skilli majorina, jotta ne latautuvat nopeammin. Temexi, oliko noi valaistuksen eri värisävyt jonkun MGE shaderin tuotoksia, vai jokin säämodi tms? Meinaan noita ekoja screenshotteja. En tosin ehtinyt steppiä pelaamaan vielä, joten saattaa olla jo mukana.
Ei taida olla STEPissä mukana, kyseessä on tämä Purple HaZe MGE XE Palette Collection ja vaatii myös MGE XE ENBpalette shaderin täältä MGE XE Shaders - Library and Development - Morrowind Mods Itsellä on tämä Tribunal/Legion ukko taas aika taputeltu ja seuraavaksi ajattelin Assassinia kun noita uusia hyviä modeja on putkahdellut. Assassin: Character Planner (Hyvä hahmon suunnitteluun) Brutal Backstabbing Poison Crafting MWSE 2.1 Pursuit Revisited Join the Camonna Tong - Camonna Tong Faction Mod To Serve Sithis by Emyn (join to dark brotherhood) Morag Tong Expanded Vegtabills Threads of the Webspinner Kolmas hahmo menossa lyhyen ajan sisään, ja täysin erillainen kokemus jälleen tulossa.
Nyt toimii muuten hienosti, mutta kerättävien kukkien läpi ei pysty kävelemään. Toi Ozzy's grass toimii ja ei estä kulkua. En kyllä muista, että pääsikö noiden läpi aikaisemminkaan... Stepin modien lisäksi ei ole kuin toi happy harvesting, jotka liittyis noihin.
Tietoa missä vaiheessa Tamriel Rebuiltissa mennään, ja miten massiivinen projekti hoituu käytännössä: Progress Report | Tamriel Rebuilt Pipeline | Tamriel Rebuilt Havannoillinen kuva: R = released Q = questing In = interiors Ex = exteriors Im = implementation A = asset creation B = brainstorming Sinänä huvittavaa että Almalexia on vieläkin suunnittelun alla, vaikka se on tietääkseni tehty jo kahdesti ja tälläkin hetkellä voit kävellä Mournholdiin mikä on Almalexian keskellä kukkulalla. Kertoo tasosta mihin pyritään. Seuraava julkaisu keskittyy Aanthiriniin.
Lua skriptaus on räjähtänyt käsiin. Uutta mekaniikkaa tulee jatkuvasti, itsekkin hiukan osallistunut tuohon UI Expansioniin. Weapon Sheathing UI Expansion Skills Module Tuossa kuukauden vanha lista Lua-modeista: MGE/MWSE Mods List
Mielenkiintoinen modi julkaistu: Morrowind Enhanced Textures Modin tekijä käyttänyt neuroverkkoa kaikkien Morrowindin tekstuurien parantamiseen, ja tulokset ovat aika vaikuttavia.
On ollut kyllä mietteissä alottaa Morrowind. Joku kunnon modi pläjäys pitäisi laittaa, että olisi pelattavampi näin vuonna 2019. Oikeastaan ajatus siihen lähtikin kun joku kuukausi sitten näin tuon Esrgan modin jossain uutisessa tms.
Jep omaa Morrowind hammasta taas alkanut kolottamaan, tosin voisi odottaa Tamriel Rebuiltin kevätpäivitystä. Daggerfall Unitykin on hyvää vauhtia valmistumassa: Roadmap – Daggerfall Workshop Tuollaisen löysin: Skyrim Home Of The Nords Province Cyrodiil
Jos katsoo tuota Daggerfall Unityn roadmappia niin optimistisesti voisi ajatella että se julkaistaisiin jo tänä vuonna
Toivottavasti kesällä jo oltaisiin alphassa, jolloin se syrjäyttäisi täysin alkuperäisen. Unitylle kuitenkin on jo liuta grafiikka/ tekstuuri/ mesh/ fontti/ audio-modeja millä himottaisi parantaa kokemusta.