Morrowind ja Daggerfall

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja temexi
  • Aloitettu Aloitettu
Joo samaa mieltä, että pitäisi olla helpommin lähtestyttävä. Ja tosiaan MO2 pitäisi saada toimimaan OpenMW:llä, että jaksaisi lähteä isompaa modilistaa tekemään. Itsekkin kokeilin uutta versiota ja päätin odottaa, että Vtastek saa soft varjot kuntoon. Nyt ne näyttävät todella sahalaitaisilta. Muuten vaikutti kyllä toimivammalta, mitä modattu vanilla. Distant Landsiäkään ei tarvitse erikseen generoida joka kerta kun modilistaa muuttaa kuten MGE XE:llä.
 
Kysyn varmaan viidettä kertaa, että mikä mahtaa olla kun edes tekstuurimodeja ei viitsitä paketoida mukaan kun kukaan ei 2021 alkuperäisiä katsele.
Siitä on varmaan hyvä lähteä, että jos pelimoottorissa ei tulle mukana mitään muutakaan sisältöä, on sisällön paketointi mukaan jo aika järeä toimenpide. OpenMW:n uusimmalla versiolla näyttää kokoa olevan noin 60 Mt, mutta tekstuurien kanssa koko mitattaisiin varmaan joko sadoissa megatavuissa tai gigatavuissa. Ei minun nähdäkseni kuulu pelimoottorin uudelleenkirjoitukseen mitenkään paketoida mukaan mitään sisältöä. Jos joku haluaa paketoida mukaan sisältöäkin, siitä voinee tehdä erillisen julkaisun ihan vapaasti itse, jos sitä ei kukaan muu tee.

Samaan syssyyn totean vielä, että tekstuurimodien paremmuuskaan alkuperäisiin verrattuna ei ole ihan itsestäänselvä juttu. Itse pelaan vanhat pelit pääasiassa mieluiten alkuperäisillä tekstuureilla, koska tarkemmat tekstuurit ovat omiaan korostamaan sitä, miten tyhjiä ja yksityiskohdattomia pelimaailmat lopulta ovat. Vanhoissa peleissähän pelimaailmat nimittäin ovat melko yksityiskohdattomia sen ajan teknisistä rajoitteista johtuen. Omaan silmääni kokonaisuus suorastaan kärsii, jos tekstuureilla lähtee lisäämään yksityiskohtia parantamatta samalla kaikkea muutakin. Lisäksi jotkin tekstuurimodit karkailevat sen verran kauas alkuperäisestä pelistä tyyliltäänkin, että niiden paketointi mukaan olisi jo tyyliseikkojenkin vuoksi vähän kyseenalaista. Joka tapauksessa itse näen, että tekstuurimodien paketointi mukaan on enemmänkin remaken kuin pelimoottorin uudelleenkirjoituksen asiaa, ja remakesta ei nyt kuitenkaan ole esim. OpenMW:n kohdalla kyse.
 
Ongelma on, että mitään modiskeneä ei enää ole Morrowindille olemassa. Modeja tai modmanagereita ei kukaan päivitä toimimaan OpenMW:lle ja OpenMW:n tekijät ei välitä kuin enginestä.
 
Ongelma on, että mitään modiskeneä ei enää ole Morrowindille olemassa. Modeja tai modmanagereita ei kukaan päivitä toimimaan OpenMW:lle ja OpenMW:n tekijät ei välitä kuin enginestä.
Kyllähän Morrowindin modaus on parhaimmillaan moneen vuoteen. Ja varmasti MO2 tuki tulee vielä, ja kaikki Lua modit OpenMW:lle. Lisäksi lähes kaikki ei MWSE modit toimivatkin jo suoraan. Kun tuo Lua saadaan täysin toimimaan, voi vanillalla heittää vesilintua. Suosittelen liittymään myös Morrowind discordiin OpenMW:n lisäksi.

u75flo7gwo941.png
 
Hauskahan tätä on taas lyhyinä pätkin pelailla. Liian nopeasti vaan vanhat tavat palaavat eli kaikkialle juosten ja hyppien, restore fatigue naamaan jos joutuu lähitaisteluun ja Foreign Quarterista pöllitty Daedric Bow heti matkaan. Toisaalta eipä tätä kukaan kai taistelun vuoksi pelaa...

Ja heti kun saa ainekset 100% Magic Resistance on self for 1s enchantiin niin BoBS jalkaan. Kävely on pelissä naurettavan hidasta, juokseminen hädin tuskin siedettävää. Mutta jostain syystä sitä voi tehdä vaikka fatigue on nollassa ja se taas palautuu tosi hitaasti ja ilman sitä ei kohtaamiinsa vihollisiin osu.
 
Samaa ongelmaa oli itsellä, mutta sitten aloin vain ajatella speediä tärkeimpänä atribuuttina ja pistän aina pointseja siihen. Paino myös vaikuttaa nopeuteen, eli kevyemmällä varustuksella tulee yleensä aloitettua.
 
Samaa ongelmaa oli itsellä, mutta sitten aloin vain ajatella speediä tärkeimpänä atribuuttina ja pistän aina pointseja siihen. Paino myös vaikuttaa nopeuteen, eli kevyemmällä varustuksella tulee yleensä aloitettua.

Aina speed ja aina Steed on pelitapani ;)

Silti juoksu Morrowindissä on kuin sneak Skyrimissa.
 
Onnistui kuin onnistuikin asennus kohtuullisen kivutta. Mutta sitten... kävin vähän no clip lentelemässä ja onhan se kaunis mutta onko siellä sittenkään mitään tekemistä? Pelkkiä geneerisiä NPC:itä ja ovia, jotka aukeaa mutta ei johda sisätilaan. Old Ebonheart oli ainoa, josta löytyi sentään interior cellejä. Meh myös sille, että Almalexiaa ei näköjään ole viitsitty integroida ympäröivään maailmaan. Laittaisivat vaikka lasikaton jos se on pakko pitää omina celleinä tai estää levitaatio mutta porteista nyt luulisi voivan kulkea juonta rikkomatta.

Tällaisena aika nopeasti tulee "so what"-fiilis
 
Siitä roadmapista selviää mitä on jo valmiina:


Releases_roadmap2.png

Eli Old Ebonheartista itään, ja alas Aanthirin on valmista. 1b:tä päivitetään seuraavassa 1a julkaisussa ja 2b:tä sitä seuraavassa 2a julkaisussa. Tehtäviä on jo sellainen 360 Tamriel Rebuilt:Quests - The Unofficial Elder Scrolls Pages (UESP) , ja seuraavassa Dominion of Dust (1a) julkaisussa tulee 140 lisää. Suosittelen Old Ebonheartin thieves guildin tehtäväpuuta, mikä on yksi parhaista kokemuksista, missään TESissä. Tuo Almalexia on ollut valmiina jo pari kertaa, mutta ovat aina päätyneet kuoppaaman sen, mikä kertoo jotain tasosta johon pyrkivät.
 
Selkee. Ilmeisesti tekevät siis uusiksi ja mahdollisesti avoimeksi outdoor cellit?
Joo Mournhold on tarkoitus integroida avoimesti. Viimeisessä versiossa Mournhold oli vain ympätty keskelle, mikä toki sellaisenaankin kelpaisi itselle. Sekin jo lisäisi immersiota kun sinne voisi vain kävellä. Muistelisin, että ensimmäisen Almalexia version tekijä otti itseensä niin kovin, että lopetti projektin kun se kuopattiin. Nykyään TR toimii paljon demokraattisemmin, ja asioista keskustellaan tarpeeksi jo suunnitteluvaiheessa.
 
Joo Mournhold on tarkoitus integroida avoimesti. Viimeisessä versiossa Mournhold oli vain ympätty keskelle, mikä toki sellaisenaankin kelpaisi itselle. Sekin jo lisäisi immersiota kun sinne voisi vain kävellä. Muistelisin, että ensimmäisen Almalexia version tekijä otti itseensä niin kovin, että lopetti projektin kun se kuopattiin. Nykyään TR toimii paljon demokraattisemmin, ja asioista keskustellaan tarpeeksi jo suunnitteluvaiheessa.

Sitä oikein on unohtanut, että millaista tervaa Morrowind on kun ei tiedä mihin mennä :D

Pientä bugia kai vielä on. Tuli aikamoinen reissupäivä kun Old Ebonheartin maagien guild guidelta otin pikaisen reissun Firewatchiin ja sitä hiton yhteyttä ei ole toteutettu toiseen suuntaan. Ja jostain syystä maagien matkapalvelua ei ole integroitu Vvardenfellin serviceen :facepalm: Kiva tulla toisesta päästä karttaa takaisin stridereilla kun ei oikein tiedä niistä paikannimistä, että onko edes oikeaan suuntaan eikä yhtään osa sanoa, että missä kylässä voisi olla maagikilta... Olis kyllä hieno modi sellainen, joka yhdistäisi kaikki ketjutettavat laivamatkat ja strider reitit niin että voi valita suoraan kohteen.

Konsoli ja tcl + BoBS auttaa onneksi aika pitkälle.
 
Sitä oikein on unohtanut, että millaista tervaa Morrowind on kun ei tiedä mihin mennä :D

Pientä bugia kai vielä on. Tuli aikamoinen reissupäivä kun Old Ebonheartin maagien guild guidelta otin pikaisen reissun Firewatchiin ja sitä hiton yhteyttä ei ole toteutettu toiseen suuntaan. Ja jostain syystä maagien matkapalvelua ei ole integroitu Vvardenfellin serviceen :facepalm: Kiva tulla toisesta päästä karttaa takaisin stridereilla kun ei oikein tiedä niistä paikannimistä, että onko edes oikeaan suuntaan eikä yhtään osa sanoa, että missä kylässä voisi olla maagikilta... Olis kyllä hieno modi sellainen, joka yhdistäisi kaikki ketjutettavat laivamatkat ja strider reitit niin että voi valita suoraan kohteen.

Konsoli ja tcl + BoBS auttaa onneksi aika pitkälle.
Asensitko muuten ne optional .esp:t? TR_Preview, TR_Travels ja TR_Factions?
 
En ole ihan varma, siitä on sen verran aikaa kun viimeksi pelasin. Tuollaisen kartan löysin:

2021-05-20_Tamriel_Rebuilt_Travel_Connections_-_TR_Travel_MP.png

Just toi. Liekö bugi, että OE:sta ylipäänsä pääsi guild guidella Firewatchiin...

edit: Vivecissä on kaksi guidea (tai noh, kolme. lisätty on tuplana :D), samoin OE:ssa ja Almalexiassa ainakin. Olisinko missannut Firewatchissa? Eli pääsee sittenkin vanhalta alueelta uudelle. Mark ja Recall toimii kotimatkoilla taas hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Bethesda Launcherin poistumisen myötä, Arena ja Daggerfall näyttää tulleen Steamiin ilmaiseen jakeluun.

EDIT: varoituksena Daggerfall Unity ei vielä tue tuota Steam versiota, kun ilmeisesti julkaisivat pätsäämättömän version.
 
Viimeksi muokattu:
Ja GOGista saisi huimaan 6€ hintaan. En ole peliä pelannut sitten lapsuuden, vähän houkuttelisi.

Enpä myöskään tiennyt, että tähän on jollain ilveellä saatu ympättyä co-op. Onko kellään hajua, miten purkkaviritelmä se on, kannattaako vaivautua edes koittamaan?
 
Enpä myöskään tiennyt, että tähän on jollain ilveellä saatu ympättyä co-op. Onko kellään hajua, miten purkkaviritelmä se on, kannattaako vaivautua edes koittamaan?
Eli TES3MP, joka on OpenMW:n forkki, toimi varsin hyvin jo pari vuotta sitten kun sitä katselin. Kyse ei ole purkkaviritelmästä, koska perustuu open source engineen, ja mitä voi käytännössä muokata mielenmäärin.

Skyrimin julkaisusta on kauemmin kuin Morrowindin julkaisusta kun Skyrim julkaistiin...
Pahoin pelkään, että kutoseen mennessä on mennyt aikaa enemmän kuin Daggerfallista Skyrimiin. :oops:
 
OpenMW 0.48 julkaistu vihdoin. Suurimpana uudistuksena Post Processing Shaders ja Early Lua Scripting:


Samoin Tamriel Rebuiltista tuli uusi progress update seuraavaa julkkaria varten:

  • release of Dominions of Dust and Embers of Empire expansions (duh)
  • completion of more than a hundred new quests for the Andaram expansion
  • a major expansion and update to Almas Thirr’s exterior, interiors, and quests
  • interior work on the Narsis expansion is close to conclusion, and the first quests are now being worked on
  • several exterior claims of the new Sundered Scar and all the interiors of the remade town of Darvonis are now finished
  • the first exteriors for the Othreleth Woods expansions are finished, and interior development has begun
  • the Tamriel Rebuilt version of the island of Firemoth is very close to being finalized, and a few new islands have been created on the fringes of Morrowind
 
Kaikkien aikojen pisin modausurakka saanut seuraavan päivityksen. 100 uutta tehtävää, 9 uutta faction tehtävälinjaa, uusi vampyyriklaani. Tamriel Rebuilt käsittää nyt yli 600 tehtävää joka on enemmän kuin alkuperäinen MW lisäreineen. Ja tehtävien taso on viime vuosina ollut huikea, aina Old Ebonheart 2018 julkaisusta saakka.


past_future_2023-10-17.png
 
Huh huh... onko tuossa jotain texture packeja mukana?
Tuossa oma assets modilista


Mutta jos haluaa päästä helpolla niin riittää kun asentaa OpenMW 0.49 dev-version, ja nämä shader modit.

1.png


Sitten päivitetyt tekstuurit ja normal mapit niille:

 
15k sanan developer update September 2024 Progress Update | Tamriel Rebuilt

Maailman vanhin modiprojekti sen kuin porskuttaa eteenpäin, parempana kuin koskaan. Seuraava päivitys, Grasping Fortune tulee olemaan heidän 24 vuotis historiansa isoin, sisältäen noin 200 tehtävää ja ehkä suurimman modatun pelikaupungin koskaan, Narsiksen. Narsis sisältää saman verran NPC:tä kuin vanilla Morrowind yhteensä. Julkaisun pitäisi olla muutaman kuukauden päästä.

Screenshot 2024-09-03 at 09-54-00 • Discord #tamriel-rebuilt Tamriel Rebuilt.png

Gf_gridmap.png
 
Viimeksi muokattu:
Tamrielin rakentelu senkun jatkuu ja Project Cyrodiililtä pitkästä aikaa uusi julkaisu: Abecean Shores. Tämä kattaa Cyrodiilin länsirannan, noin puolet Vvardenfellin koosta, ja sisältää 160 tehtävää. Samaan aikaan Tamriel Rebuilt julkaisi Firemoth DLC remaken, ja bonuksena 50 tehtävää TR mainlandiin. Ja kaikki tämä ennen kohtapuoliin ilmestyvää Grasping Fortunea ^ mikä tulee olemaan massiivinen päivitys.


0U1tu8K.png
DFHKlrA.png

pr_2024-12_02_map.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 489
Viestejä
4 553 870
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom