Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
OpenMW vihdoin siirtymässä vanilla-enginen edelle grafiikassa OpenMW Spotlight: Turning the Pages
Varjot ovat uusimmassa versiossa kertaluokkaa paremmat, ja distant staticit alkaa olla vihdoin toteutettu.
Syitä on monia: mahdollistaa sellaiset korjaukset, joita ei voi unofficial patcheilla ja vastaavilla tehdä, pelin voi portata periaatteessa mille tahansa käyttöjärjestelmälle (vaatii toki alkuperäisen Morrowindin), modauspuolellakin voisin kuvitella olevan enemmän joustoa kuin Bethesdan tarjoamilla modaustyökaluilla. Ja tietenkin voi tehdä omia pelejä samalla pelimoottorilla.Mikä tuon pointti on? En siis pysy näissä kaikissa remakeissa enää kartalla mutta siis Morrowind parannellulla enginellä, joka ei silti tee siitä ajanmukaista tai ilmeisesti edes Skyrimin tasoista?
Tuo on alkuvaiheessa vain Morrowindin pelimoottori toteutettuna uudestaan avoimella lähdekoodilla eli olennaisesti pitkälti identtinen Morrowindin kanssa. Myöhemmin voi olla tulossa esim. modausta helpottavia muutoksia ja kenties muitakin pienempiä parannuksia, mutta avoimen lähdekoodin ansiosta kuka tahansa voi tehdä pelimoottorilla aikanaan oikeastaan mitä tahansa. Ennen kaikkea tämä tarjoaa siis mainion pohjan jatkokehitykselle, mutta toki avoimen lähdekoodin toteutuksella on muutakin vähemmän suoraan nähtävissä olevaa arvoa.Mikä tuon pointti on? En siis pysy näissä kaikissa remakeissa enää kartalla mutta siis Morrowind parannellulla enginellä, joka ei silti tee siitä ajanmukaista tai ilmeisesti edes Skyrimin tasoista?
Skywind nyt on mielestäni aika turhaa ajan haaskausta, se työvoima voitaisiin käyttää paljon paremminkin. Siinä menetetään Tamriel Rebuilt yms. modit, enkä pelaisi enään Morrowindiä ilman sitä. Ja koska se on modattu Skyrim, siinä on paljon rajoituksia, muutoksia. Saas nähdä miten ovat skillit, taikasysteemin yms. saaneet alkuperäisen kaltaiseksi, ja miten ovat toteuttaneet levitaation. Eikä sitä voi käyttää kartanlaajennoksenakaan Skyrimille, kun ovat eri ajoilta. Beyond Skyrim on mielestäni paljon järkevämpi projekti. Ja sama projekti löytyy myös Morrowindin ajanjaksolle, Project Tamriel.
Tamriel Rebuilt on Morrowind, ja se on 20 vuoden hyvin tarkan kehityksen tulos, ja sopii peliin kuin nakutettu. Old Ebonheart on paremmin toteutettu kuin yksikään paikka vanillassa, tai jopa koko TESissä. Tosin vasta puolessa välissä, eli eiköhän seuraavan 20 vuoden jälkeen päästä koko Morrowindia pelaamaan. TES nyt ei ole oikein koskaan vanillana säväyttänyt, enkä enään pelaisi yhtäkään ilman modeja. Modien kanssa peleistä sitten löytääkin melkein loputtaman uudelleenpelattavuuden. Skywindillä on myös kohtuu kiire, kun seuraava TES tulee ulos on se jo vanhentunut, ja seuraava TESVIwind tulee taas painamaan päälle. Samoin kävi Morroblivionille. Morroblivion on ihan pelattava, mutta en ymmärrä miksi ketään sitä silti pelaisi enään. Samoin tulee käymään Skywindille, jos sen joskus valmiiksi saavat.
OpenMW näkyy saaneen VR-tuen. Kiinnostaisi ihan pirusti jos tästä saa asiallisen näköisen mutta onko kukaan kokeillut?
Vanha modiskene siis ilmeisesti ei toimi Openissa jos oikein ymmärsin mutta onko Openille omaa visuaalista boostia jo tarjolla?
OpenMW 0.47 myötä voisi tehdä uuden buildin ja vihdoin pelata läpi uudella enginellä. Näyttää senverran hyvältä.
En ole ihan varma, omasta OpenMW kokeilusta on sen verran aikaa. Kaikki pelidata tosiaan on Steam folderissa, ja OpenMW:n tiedostot sitten voi asentaa omaan kansioon, jolloin se on helppo tuhota koskematta modeihin yms.Osaatko sanoa että eikö tätä OpenMW:tä voi pävittää suoraan? Tämä ei myöskään näy olevan mikään portable asennus vaan ihan unsintalloitavissa eli onko ainoa tapa uninstalloida vanha ja installoida uusi versio? Kaikki tallenteet ja pelidata on kiinteästi siellä Steamista asennetun Morrowindin alla?
Sitten kun tuo OpenMW-VR tulee vielä oman enginensä kanssa niin onhan tää vähän alkuun hämmentävää Se kuitenkin taitaa kokonaisuudessaan pelata ihan vaan folderiin unzipattuna.
Sitten kun 0.47 julkaistaan näkee miten paljon ovat tuohon asennukseen integroineet, distant land ja varjot nyt ainakin. Vtastekin shaderit tuovat suurimman osan tuosta karkista, ja niiden asentaminen pitäisi olla kohtuu vaivatonta. Tekstuurien asentaminen varmaan on edelleen se aikaa vievin osa-alue, jos haluaa parhaat kaikkialle.Jaa tuosta modilistauksesta näkee ,että on yli 300 modia. Ei taida olla valmista pakettia ladattavaksi. Ei taida jaksaa kaikkia alkaa etsimään ja lataamaan
Ainakin 0.45 oli pääpelin modaamista. En usko että ovat vielä muuttaneet käytäntöä, ts. saaneet omaa modityökalua valmiiksi. Eli modien ei pitäisi muuttua mitenkään kun OpenMW:n päivittää.
Morrowindillä olen käyttänyt Wrye Mashia ja järjestykseen Mloxia.Eli Vortexilla vaan vanhaan malliin? Hitto kun ne muutti tuota Nexus-softaa. NMM oli niin paljon selkeämpi eikä jokainen modi ollut kolmena kappaleena kiintolevyllä. Just poistin Fallout 4:n viemästä tilaa ja siellä oli kahtena kappaleena modit 2x20GB ensin downloadina, Vortexin omana kirjastona ja kerran vielä 30GB purettuina pelin alla
Morrowindillä olen käyttänyt Wrye Mashia ja järjestykseen Mloxia.
Wrye Mash - Polemos fork - 2021
A stand alone edition of Wrye Mash, based on the latest Yacoby source. The 'editing the file header' bug is fixed and retains all the extra functionality like drag and drop. It supports MGE XE, mlox,www.nexusmods.comReleases · mlox/mlox
mlox is a tool for sorting and analyzing Morrowind plugin load order - mlox/mloxgithub.com
FO3/4 ja TES4/5 olen oppinut käyttämään MO2:ta, ja en tiedä miten ikinä edes NMM:n oli tyytyväinen, sen verran parempi MO2 on. Itse lataan modit toiselle levylle, josta sitten MO2 asentaa ne NVME levylle. Tällöin päälevyllä on modit vain kerran, ja pelin lataus on kaikista nopeinta. Vortexia en ole käyttänyt, mahtaako toimia Morrowindillä? Muutamia postauksia Discordissa lukenut, että MO2 toimii jotenkuten tai olisi kehityksessä, modien vaan pitää tiedostojärjestelmältään sitä tukea.
Vortexia tai MO2:ta voisi kokeilla kun saavat 0.47 ulos, pystyykö Vortexilla käyttämään järjestystyökalua kuten mloxia?
No siinäpä on porukalla sitten tekemistä seuraaviksi vuosiksi. Parastahan tuossa on, että nuo modit noudattaa ja kunnioittaa alkuperäistä lorea eikä Bethesdan tapaan vedä mutkia suoriksi.
No juu, onhan sitä Morrowindiäkin nyt väännetty se 20 vuotta, ehkä joskus 2050 alkavat olla valmiita. Tai aikaisemmin jos tekoäly tulee apuun. Sinällään mielenkiintoista, että 20 vuotta kestänyt projekti on ilmeisesti parhaassa jamassa tällä hetkellä henkilöstöltään.No siinäpä on porukalla sitten tekemistä seuraaviksi vuosiksi. Parastahan tuossa on, että nuo modit noudattaa ja kunnioittaa alkuperäistä lorea eikä Bethesdan tapaan vedä mutkia suoriksi.
Asenteliko pelkkiä grafiikkamodeja? Itse kyllä pidän Oblivionin levelöinnistä enemmän kun asentaa Oblivion XP Updaten, vastaava kuin Skyrim Experience:Aihetta sivuten, olen tässä yrittänyt pelailla Oblivionia. Oikeastaan ekaa kertaa sitten sen kun launchin jälkeen PS3:lla sen läpi pelasin. Laitoin tuohon jonkun wabbajackin, joka asenteli lähemmäs 150 modia ja peli näyttääkin ihan hyvältä sen jälkeen, joskin aika kliiniseltä.
Mutta voi hitto, että tämä on vaan pelinä kehno. Kunnon fast-travel-fedexaus koko tehtävä systeemi ja en edes muistanut, miten sutta tuo levelöinti on. Saa ihan tosissaan miettiä että miten metapelaa jottei tulisi ihan täysillä pataan kun mountain lionit ilmestyy maisemaan. Ja siinä samassa olet areenan grand master ottamatta montaakaan osumaa koko prosessissa vastaan...
Pääjuoni Oblivionissa jää Morrowindin varjoon, mutta siinä on tosiaan parhaat TES faction-questlinet, kevyesti. Varkaat ovat oikeasti varkaita eivätkä taistelijoita.
OpenMW Spotlight: Lua & Light, the second chapter
As if the last post wasn’t long enough! We need to share some updates regarding Lua and the upcoming lighting improvements. Welcome! Lua Petr Mikheev just reached a major milestone with the u…openmw.org
Kriittinen piste lähenee OpenMW kehityksessä. Veikkaan että tämän vuoden puolella LUA-skriptaus ja TESMP-moninpeli ominaisuudet on yhdistetty pakettiin, varjot ovat toimivia ja muutenkin ollaan menty graafisesti ohi alkuperäisestä.
Jep, tekstuurimodit on mielestäni se suurin hankaluus Morrowindin modaamisessa. Melkein kaikkiin alueisiin löytyy hyvät tekstuurit, mutta sitä varten pitäisi etsiä ja asennella viitisenkymmentä modia. Tähän on ratkaisuna joko modien yhdistäminen, mikä on oikeuksien puolesta hankalaa. Tai Wabbajackin tyyppinen ratkaisu, kuten Bevilex modlist Oblivionille.Pakko olis vaan melkein saada hyvää visuaalista modia. Tasaiset pinnat ilman mitään bump mappeja sun muita näyttää vaan VR:ssä ihan kamalalta, esim. maan pinta tai tie.
Siinä alussa on mainittu, mitä on lisätty, Remiros Ground Cover jne. Ja shaderit vissiin joutuu vielä erikseen asentamaan.En jaksanut kovin tarkkaan kuunnella. Onko tuo ulkoasu nyt siis "suoraan boksista" vai pitääkö edelleen asennella kasa modeja, jotta siedettävä?
Siinä alussa on mainittu, mitä on lisätty, Remiros Ground Cover jne. Ja shaderit vissiin joutuu vielä erikseen asentamaan.