Morrowind ja Daggerfall

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja temexi
  • Aloitettu Aloitettu
Morrowind 4702 ovea
Tamriel Rebuilt Mainland 7372 ovea
Tamriel Rebuilt Preview 3885 ovea

Siinä tutkittavaa joksikin aikaa.

YLFR3gF.jpg


Toimii myös hyvin 32:9

iy2CmVt.jpg

unVhdX7.jpg

Xf2wLw4.jpg
 
OpenMW vihdoin siirtymässä vanilla-enginen edelle grafiikassa OpenMW Spotlight: Turning the Pages

Varjot ovat uusimmassa versiossa kertaluokkaa paremmat, ja distant staticit alkaa olla vihdoin toteutettu.

Mikä tuon pointti on? En siis pysy näissä kaikissa remakeissa enää kartalla mutta siis Morrowind parannellulla enginellä, joka ei silti tee siitä ajanmukaista tai ilmeisesti edes Skyrimin tasoista?
 
Mikä tuon pointti on? En siis pysy näissä kaikissa remakeissa enää kartalla mutta siis Morrowind parannellulla enginellä, joka ei silti tee siitä ajanmukaista tai ilmeisesti edes Skyrimin tasoista?
Syitä on monia: mahdollistaa sellaiset korjaukset, joita ei voi unofficial patcheilla ja vastaavilla tehdä, pelin voi portata periaatteessa mille tahansa käyttöjärjestelmälle (vaatii toki alkuperäisen Morrowindin), modauspuolellakin voisin kuvitella olevan enemmän joustoa kuin Bethesdan tarjoamilla modaustyökaluilla. Ja tietenkin voi tehdä omia pelejä samalla pelimoottorilla.
 
Mikä tuon pointti on? En siis pysy näissä kaikissa remakeissa enää kartalla mutta siis Morrowind parannellulla enginellä, joka ei silti tee siitä ajanmukaista tai ilmeisesti edes Skyrimin tasoista?
Tuo on alkuvaiheessa vain Morrowindin pelimoottori toteutettuna uudestaan avoimella lähdekoodilla eli olennaisesti pitkälti identtinen Morrowindin kanssa. Myöhemmin voi olla tulossa esim. modausta helpottavia muutoksia ja kenties muitakin pienempiä parannuksia, mutta avoimen lähdekoodin ansiosta kuka tahansa voi tehdä pelimoottorilla aikanaan oikeastaan mitä tahansa. Ennen kaikkea tämä tarjoaa siis mainion pohjan jatkokehitykselle, mutta toki avoimen lähdekoodin toteutuksella on muutakin vähemmän suoraan nähtävissä olevaa arvoa.
 
Asia selvä. Ei vaan ihan (edelleenkään) avaudu näiden vanhojen TES:sien pakottaminen milloin millekin enginelle. Korjattu ja avoin Morrowind on edelleen aika antiikkinen ja suoraan sanoen kun silmäilin tuossa Skywindin 4h mittaista quest debuggaus-videota, pisti silmään, että ei kai ne nyt sitäkin ole julkaisemassa (joo joo, tiedän :D) vanillana. Sen verran ankealta näytti visuaalisesti ja kuitenkin ainoa näistä, jota aidosti odotan.



Morroblivionia ei tee edes mieli testata koska Oblivion nyt vaan sekin on niin ikääntynyt.
 
Skywind nyt on mielestäni aika turhaa ajan haaskausta, se työvoima voitaisiin käyttää paljon paremminkin. Siinä menetetään Tamriel Rebuilt yms. modit, enkä pelaisi enään Morrowindiä ilman sitä. Ja koska se on modattu Skyrim, siinä on paljon rajoituksia, muutoksia. Saas nähdä miten ovat skillit, taikasysteemin yms. saaneet alkuperäisen kaltaiseksi, ja miten ovat toteuttaneet levitaation. Eikä sitä voi käyttää kartanlaajennoksenakaan Skyrimille, kun ovat eri ajoilta. Beyond Skyrim on mielestäni paljon järkevämpi projekti. Ja sama projekti löytyy myös Morrowindin ajanjaksolle, Project Tamriel.

Avoimmuuden, grafiikan ja bugikorjausten lisäksi OpenMW tarjoaa nyt myös toimivan moninpelin: TES3MP/openmw-tes3mp Kun ovat Lua-scriptauksen saaneet toimivaksi, ja hiottua graafista ulkoasua, OpenMW korvaa vanilla-enginen täysin. Skywind ei tule koskaan korvaamaan alkuperäistä.

Ja nyt kun oli puhe OpenMW:stä, niin Daggerfall Unity on jo täysin pelattava, ja alkuperäisellä ei ole enään mitään virkaa. Unityssä kaikki toimii paremmin, ja grafiikka on päivittynyt mukavasti.


 
Viimeksi muokattu:
Skywind nyt on mielestäni aika turhaa ajan haaskausta, se työvoima voitaisiin käyttää paljon paremminkin. Siinä menetetään Tamriel Rebuilt yms. modit, enkä pelaisi enään Morrowindiä ilman sitä. Ja koska se on modattu Skyrim, siinä on paljon rajoituksia, muutoksia. Saas nähdä miten ovat skillit, taikasysteemin yms. saaneet alkuperäisen kaltaiseksi, ja miten ovat toteuttaneet levitaation. Eikä sitä voi käyttää kartanlaajennoksenakaan Skyrimille, kun ovat eri ajoilta. Beyond Skyrim on mielestäni paljon järkevämpi projekti. Ja sama projekti löytyy myös Morrowindin ajanjaksolle, Project Tamriel.

No mulle nää on ihan eri juttuja. Morrowind on minulle TES III Morrowind eikä Vvardenfellin saarta ympäröivä maakunta eli tärkeää on se pelin juoni, ajankuva jne. Edes Dragonbornin koukkaus Solstheimiin ei inspiroinut yhtään eikä sitä olisi varmaan tehnyt myöskään se, että olisi päässyt pääsaaren tuhkakasoja ihmettelemään. Samaten Tamriel Rebuilt ei oikein innosta eikä edes Tribunal virallisena DLC:nä. Kaikki on pois sieltä spesiaalista tunnelmasta kohti geneerisempää ropemaailmaa.

Levitaatio on tuosta videosta päätellen ihan taikuudella toteutettu, useammassakin kohdassa käyttää sitä taikaa.
 
Tamriel Rebuilt on Morrowind, ja se on 20 vuoden hyvin tarkan kehityksen tulos, ja sopii peliin kuin nakutettu. Old Ebonheart on paremmin toteutettu kuin yksikään paikka vanillassa, tai jopa koko TESissä. Tosin vasta puolessa välissä, eli eiköhän seuraavan 20 vuoden jälkeen päästä koko Morrowindia pelaamaan. TES nyt ei ole oikein koskaan vanillana säväyttänyt, enkä enään pelaisi yhtäkään ilman modeja. Modien kanssa peleistä sitten löytääkin melkein loputtaman uudelleenpelattavuuden. Skywindillä on myös kohtuu kiire, kun seuraava TES tulee ulos on se jo vanhentunut, ja seuraava TESVIwind tulee taas painamaan päälle. Samoin kävi Morroblivionille. Morroblivion on ihan pelattava, mutta en ymmärrä miksi ketään sitä silti pelaisi enään. Samoin tulee käymään Skywindille, jos sen joskus valmiiksi saavat.
 
Viimeksi muokattu:
Tamriel Rebuilt on Morrowind, ja se on 20 vuoden hyvin tarkan kehityksen tulos, ja sopii peliin kuin nakutettu. Old Ebonheart on paremmin toteutettu kuin yksikään paikka vanillassa, tai jopa koko TESissä. Tosin vasta puolessa välissä, eli eiköhän seuraavan 20 vuoden jälkeen päästä koko Morrowindia pelaamaan. TES nyt ei ole oikein koskaan vanillana säväyttänyt, enkä enään pelaisi yhtäkään ilman modeja. Modien kanssa peleistä sitten löytääkin melkein loputtaman uudelleenpelattavuuden. Skywindillä on myös kohtuu kiire, kun seuraava TES tulee ulos on se jo vanhentunut, ja seuraava TESVIwind tulee taas painamaan päälle. Samoin kävi Morroblivionille. Morroblivion on ihan pelattava, mutta en ymmärrä miksi ketään sitä silti pelaisi enään. Samoin tulee käymään Skywindille, jos sen joskus valmiiksi saavat.

Mulle se on aika olennainen ero, että Skyrimin saa edelleen todella hienon näköiseksi, lähes ajan tasalle. Oblivionia ei saa. Tietysti tämä elää ja seuraavan TES:sin aikana ei tappiin modattu Skyrim enää vakuuta mutta Skyrimista on valovuosi matkaa Morrowindiin, jossa lähinnä taistelumekaniikka on vaan eri sukupolvea auttamattomasti. Toki eihän Morrowind ole aikoihin ollut "peli" siinä mielessä itselleni, että taistelulla olisi mitään väliä kun tietää unissaankin, että miten peli juustotetaan täysin triviaaliksi vaikeustasoltaan ja vastaan pystyy laittamaan lähinnä pelin vastajuustotukset (Gaenor).

Ja tavallaan tämän takia en ymmärrä OpenMW:n toteutusta niin vanillana kuin se on toteutettu. Visuaalisen puolen olisi voinut saattaa edes sellaiselle tasolle, mitä nykykoneet vaivatta kaikki pyörittävät. Vaikka optioilla jos joku nyt haluaa heikkotehoisella Androidilla samaa peliä ajaa. Katsoin, että tuohon on tarjolla jo valmiiksi sellaista 170 modin listaa ihan virallisella sivulla jos haluaa pelata "remastered"-hengessä. Olisi nyt voineet edes leipoa noista jonkun paketin koska jo alkuperäiseen Morrowindiin moinen oli ja tuollaisetn modikasan asentaminen on vaan ihan helvetinmoinen urakka.
 
Kuullostaa aika ironiselta, kun vanilla Skyrim on alusta loppuun triviaalia skaalauksen takia. Ja vaatii pesistent zones yms. modeja, jotta skaalaus saadaan pois. Ja sama triviaalisuus vaivaa silti Skyrimia n. 30h jälkeen. Ainoa, millä tämän voi oikeasti estää missään TES-pelissä, on omatoimisesti rajoittaa power-pelaamista. Oblivionin tuoma fysiikkaengine, ja siihen perustuva taistelu olisi kiinnostava. Mutta taas, en Tamriel Rebuiltia siihen vaihtaisi missään nimessä. Ja tämä muutenkin löytyy jo Morroblivionista, ei siihen Skywindia tarvita.

OpenMW on avoin, ja sitä myötä sitä voidaan kehittää miten vain. Ei ole poissuljettua, että fysiikkaenginekin joskus siihen löytäisi. Mutta prioriteetti näissä enginerakenteluissa on aina saada ensin kaikki vanillan ominaisuudet toimimaan, ja bugittomana. Sitten tulevat uudet featuret.
 
OpenMW näkyy saaneen VR-tuen. Kiinnostaisi ihan pirusti jos tästä saa asiallisen näköisen mutta onko kukaan kokeillut?

Vanha modiskene siis ilmeisesti ei toimi Openissa jos oikein ymmärsin mutta onko Openille omaa visuaalista boostia jo tarjolla?
 
Suosittelen OpenMW Discordia. Siellä on tarjolla jotain shader conffeja, ja muutenkin apua saa hetkessä. Graafisesti tällä hetkellä OpenMW tarjoaa käsittääkseni vain (paljon) paremmat varjot vanillaan verrattuna. Itse vielä odottelen, että saavat LUA-modauksen toimimaan ja tähän pitäisi mennä jokunen kuukausi.


Daggerfall Unity muuten pääsi Beta-vaiheeseen kuukausi sitten, ja modejakin on alkanut Nexukseen tulla ilolla. Toimii ja näyttää jäätävästi paremmalta, eli alkuperäistä ei ole järkeä enään käyttää. Itse juuri sain valmiiksi oman buildin.

hTBRDr6.jpg
 
Viimeksi muokattu:
OpenMW näkyy saaneen VR-tuen. Kiinnostaisi ihan pirusti jos tästä saa asiallisen näköisen mutta onko kukaan kokeillut?

Vanha modiskene siis ilmeisesti ei toimi Openissa jos oikein ymmärsin mutta onko Openille omaa visuaalista boostia jo tarjolla?

Pienen kikkailun jälkeen pääsin peliin asti Quest 2 ja Virtual Desktop (piti manuaalisesti käynnistää SteamVR ja sitten hiirellä Windowsin puolelta ajaa itse pelin VR versio). Ohjainten tatit ei vielä pelaa mutta siihenkin jotain rekisteripuukotusta näemmä on tarjolla. Fargoth on virtuaalisena vielä kauheampi, cliffracereitä odotellessa.

En osaa sanoa muuta kuin että MW on tunnelmallisin peli koskaan ja tämä on pakko kokea VR:nä :)
 
OpenMW 0.47 myötä voisi tehdä uuden buildin ja vihdoin pelata läpi uudella enginellä. Näyttää senverran hyvältä.

 
OpenMW 0.47 myötä voisi tehdä uuden buildin ja vihdoin pelata läpi uudella enginellä. Näyttää senverran hyvältä.



Osaatko sanoa että eikö tätä OpenMW:tä voi pävittää suoraan? Tämä ei myöskään näy olevan mikään portable asennus vaan ihan unsintalloitavissa eli onko ainoa tapa uninstalloida vanha ja installoida uusi versio? Kaikki tallenteet ja pelidata on kiinteästi siellä Steamista asennetun Morrowindin alla?

Sitten kun tuo OpenMW-VR tulee vielä oman enginensä kanssa niin onhan tää vähän alkuun hämmentävää ;) Se kuitenkin taitaa kokonaisuudessaan pelata ihan vaan folderiin unzipattuna.
 
Jaa tuosta modilistauksesta näkee ,että on yli 300 modia. Ei taida olla valmista pakettia ladattavaksi. Ei taida jaksaa kaikkia alkaa etsimään ja lataamaan :(
 
Osaatko sanoa että eikö tätä OpenMW:tä voi pävittää suoraan? Tämä ei myöskään näy olevan mikään portable asennus vaan ihan unsintalloitavissa eli onko ainoa tapa uninstalloida vanha ja installoida uusi versio? Kaikki tallenteet ja pelidata on kiinteästi siellä Steamista asennetun Morrowindin alla?

Sitten kun tuo OpenMW-VR tulee vielä oman enginensä kanssa niin onhan tää vähän alkuun hämmentävää ;) Se kuitenkin taitaa kokonaisuudessaan pelata ihan vaan folderiin unzipattuna.
En ole ihan varma, omasta OpenMW kokeilusta on sen verran aikaa. Kaikki pelidata tosiaan on Steam folderissa, ja OpenMW:n tiedostot sitten voi asentaa omaan kansioon, jolloin se on helppo tuhota koskematta modeihin yms.

Jaa tuosta modilistauksesta näkee ,että on yli 300 modia. Ei taida olla valmista pakettia ladattavaksi. Ei taida jaksaa kaikkia alkaa etsimään ja lataamaan :(
Sitten kun 0.47 julkaistaan näkee miten paljon ovat tuohon asennukseen integroineet, distant land ja varjot nyt ainakin. Vtastekin shaderit tuovat suurimman osan tuosta karkista, ja niiden asentaminen pitäisi olla kohtuu vaivatonta. Tekstuurien asentaminen varmaan on edelleen se aikaa vievin osa-alue, jos haluaa parhaat kaikkialle.

Voin pistää hiukan ohjeita kun tuon version saavat ulos, ja linkit tärkeimpiin perus modeihin.
 
Onko OpenMW:n modaus muuten itse pääpelin modaamista vai asentuuko ne jotenkin OpenMW:n alle? Mietin että jos uninstalloi OpenMW 0.46 ja installoi 0.47 niin miten käy modien?
 
Ainakin 0.45 oli pääpelin modaamista. En usko että ovat vielä muuttaneet käytäntöä, ts. saaneet omaa modityökalua valmiiksi. Eli modien ei pitäisi muuttua mitenkään kun OpenMW:n päivittää.
 
Ainakin 0.45 oli pääpelin modaamista. En usko että ovat vielä muuttaneet käytäntöä, ts. saaneet omaa modityökalua valmiiksi. Eli modien ei pitäisi muuttua mitenkään kun OpenMW:n päivittää.

Eli Vortexilla vaan vanhaan malliin? Hitto kun ne muutti tuota Nexus-softaa. NMM oli niin paljon selkeämpi eikä jokainen modi ollut kolmena kappaleena kiintolevyllä. Just poistin Fallout 4:n viemästä tilaa ja siellä oli kahtena kappaleena modit 2x20GB ensin downloadina, Vortexin omana kirjastona ja kerran vielä 30GB purettuina pelin alla :facepalm:
 
Eli Vortexilla vaan vanhaan malliin? Hitto kun ne muutti tuota Nexus-softaa. NMM oli niin paljon selkeämpi eikä jokainen modi ollut kolmena kappaleena kiintolevyllä. Just poistin Fallout 4:n viemästä tilaa ja siellä oli kahtena kappaleena modit 2x20GB ensin downloadina, Vortexin omana kirjastona ja kerran vielä 30GB purettuina pelin alla :facepalm:
Morrowindillä olen käyttänyt Wrye Mashia ja järjestykseen Mloxia.


FO3/4 ja TES4/5 olen oppinut käyttämään MO2:ta, ja en tiedä miten ikinä edes NMM:n oli tyytyväinen, sen verran parempi MO2 on. Itse lataan modit toiselle levylle, josta sitten MO2 asentaa ne NVME levylle. Tällöin päälevyllä on modit vain kerran, ja pelin lataus on kaikista nopeinta. Vortexia en ole käyttänyt, mahtaako toimia Morrowindillä? Muutamia postauksia Discordissa lukenut, että MO2 toimii jotenkuten tai olisi kehityksessä, modien vaan pitää tiedostojärjestelmältään sitä tukea.
 
Morrowindillä olen käyttänyt Wrye Mashia ja järjestykseen Mloxia.


FO3/4 ja TES4/5 olen oppinut käyttämään MO2:ta, ja en tiedä miten ikinä edes NMM:n oli tyytyväinen, sen verran parempi MO2 on. Itse lataan modit toiselle levylle, josta sitten MO2 asentaa ne NVME levylle. Tällöin päälevyllä on modit vain kerran, ja pelin lataus on kaikista nopeinta. Vortexia en ole käyttänyt, mahtaako toimia Morrowindillä? Muutamia postauksia Discordissa lukenut, että MO2 toimii jotenkuten tai olisi kehityksessä, modien vaan pitää tiedostojärjestelmältään sitä tukea.

On Vortexissa Morrowind. Ja kai se on hyvä ja etenkin hallitsee latausjärjestykset, modien poistot jne. siististi mutta tilasyöppö se on.
 
Vortexia tai MO2:ta voisi kokeilla kun saavat 0.47 ulos, pystyykö Vortexilla käyttämään järjestystyökalua kuten mloxia?
 
Vortexia tai MO2:ta voisi kokeilla kun saavat 0.47 ulos, pystyykö Vortexilla käyttämään järjestystyökalua kuten mloxia?

Noin pitkälle en valitettavasti ole perehtynyt mutta kyllähän siinä pitäisi järjestystä ainakin itse voida säätää.
 
Tarkoittaako "a dummy province mod" että nämä alueet ovat hivenen köykäisempiä sisällöltään?
 
Veikkaan, että ovat vain alustoja, jotta voit alkaa suunnittelemaan ja rakentamaan jotain. Käsittääkseni noista suurista provinsseista Morrowindin lisäksi vain Skyrim on se mitä voi tällä hetkellä oikeasti pelata jollain tasolla.
 
No siinäpä on porukalla sitten tekemistä seuraaviksi vuosiksi. Parastahan tuossa on, että nuo modit noudattaa ja kunnioittaa alkuperäistä lorea eikä Bethesdan tapaan vedä mutkia suoriksi.
 
No siinäpä on porukalla sitten tekemistä seuraaviksi vuosiksi. Parastahan tuossa on, että nuo modit noudattaa ja kunnioittaa alkuperäistä lorea eikä Bethesdan tapaan vedä mutkia suoriksi.

Eikös se lore ole Bethesdan lorea? Pikemminkin TESsistä tulee itelleni fiilis, että on hyviä tarinoita ja aikoja ja sitten on huonoja. Kieltämättä Morrowind on asetelman puolesta sitä hyvää mutta siihen varmasti vaikuttaa se, että peli oli itselleni sitä parasta ja aikakaudet, joissa Vvardenfellia ei käytännössä ole, tuntuu vääriltä. Samoin Skyrimin täydellinen TES-tunnelmattomuus kun itse vanhat kääröt on varasteltavia esineitä ja keisarit salamurhattavia statisteja. Ja Aldmeri Dominion? Anna mun kaikki kestää :facepalm:

Kyllä ne ennenkin sähläsi. Koko Warp in the West on typerintä retconnausta koskaan :D
 
Näköjään ilmaisin huonosti, eli tarkoitin NYKY-Bethesdaa joka on Oblivionista lähtien ottanut taiteellisia vapauksia vähän rankemmalla kädellä. Skyrimista mainitsitkin jo muutaman esimerkin, mutta haluan lisätä tuohon vielä Saint Jiubin tarinan, joka tuntui enemmän 12-vuotiaan fanfic-kirjoitukselta: Skyrim:Jiub - The Unofficial Elder Scrolls Pages (UESP)
 
No siinäpä on porukalla sitten tekemistä seuraaviksi vuosiksi. Parastahan tuossa on, että nuo modit noudattaa ja kunnioittaa alkuperäistä lorea eikä Bethesdan tapaan vedä mutkia suoriksi.
No juu, onhan sitä Morrowindiäkin nyt väännetty se 20 vuotta, ehkä joskus 2050 alkavat olla valmiita. Tai aikaisemmin jos tekoäly tulee apuun. Sinällään mielenkiintoista, että 20 vuotta kestänyt projekti on ilmeisesti parhaassa jamassa tällä hetkellä henkilöstöltään.

Bethesdan alamäki loressa alkoi Oblivionista. Koska se oli niin suuri hyppy teknisesti, lorelle jäi vähemmän aikaa. Skyrim on selvä power-pelaajalle suunniteltu leikki, jossa kaikki annetaaan hopealautasella. Ts. ei tarvitse tehdä mitään kun vartiat ampuu ekan lohikäärmeen ja sä oletkin yht'äkkiä Dragonborn. Skyrim toki on paras sandbox roolipelaamiselle. ESO sitten pilasikin loren täydellisesti, tosin itse suljen sen pois kokonaan reaalimaailmasta ja kuvittelen, että sitä ei tapahtunut. Tamriel Rebuilt lore tuntuu todella hyvältä, koska siihen on käytetty oikeasti aikaa ja suunnittelua usean ihmisen toimesta, ja kaiken pitää olla perusteltua.
 
Aihetta sivuten, olen tässä yrittänyt pelailla Oblivionia. Oikeastaan ekaa kertaa sitten sen kun launchin jälkeen PS3:lla sen läpi pelasin. Laitoin tuohon jonkun wabbajackin, joka asenteli lähemmäs 150 modia ja peli näyttääkin ihan hyvältä sen jälkeen, joskin aika kliiniseltä.

Mutta voi hitto, että tämä on vaan pelinä kehno. Kunnon fast-travel-fedexaus koko tehtävä systeemi ja en edes muistanut, miten sutta tuo levelöinti on. Saa ihan tosissaan miettiä että miten metapelaa jottei tulisi ihan täysillä pataan kun mountain lionit ilmestyy maisemaan. Ja siinä samassa olet areenan grand master ottamatta montaakaan osumaa koko prosessissa vastaan...
 
Aihetta sivuten, olen tässä yrittänyt pelailla Oblivionia. Oikeastaan ekaa kertaa sitten sen kun launchin jälkeen PS3:lla sen läpi pelasin. Laitoin tuohon jonkun wabbajackin, joka asenteli lähemmäs 150 modia ja peli näyttääkin ihan hyvältä sen jälkeen, joskin aika kliiniseltä.

Mutta voi hitto, että tämä on vaan pelinä kehno. Kunnon fast-travel-fedexaus koko tehtävä systeemi ja en edes muistanut, miten sutta tuo levelöinti on. Saa ihan tosissaan miettiä että miten metapelaa jottei tulisi ihan täysillä pataan kun mountain lionit ilmestyy maisemaan. Ja siinä samassa olet areenan grand master ottamatta montaakaan osumaa koko prosessissa vastaan...
Asenteliko pelkkiä grafiikkamodeja? Itse kyllä pidän Oblivionin levelöinnistä enemmän kun asentaa Oblivion XP Updaten, vastaava kuin Skyrim Experience:


Eli expaa tulee tutkimisestä, tehtävistä, lukemisesta jne., ja pointsit pystyy laittamaan mihin haluaa. Tämä poistaa pelistä pakollisen power-levelöinnin, suosii seikkailua ja completionismia, mikä sopii näihin peleihin paljon paremmin. Näihin kun pääsee sisälle, huomaa miten paljon järkevämpi systeemi se on. Morrowind XP löytyy myös, mutta se on kohtuu vanha ja buginen, ja toivoisin että joku väsäisi uuden version LUAlla.

Muita suositeltuja ei grafiikkamodeja, joita ilman en Oblivionia pelaisi:

Alternative Beginnings
Oscuro's Oblivion Overhaul
Unique Landscapes
Better Cities
 
Viimeksi muokattu:
Toinen vaihtoehto olis tietty vetää vaikeus vaan minimille ja pelata maiseman, juonen ja loren vuoksi. Niitähän mä tässä halusin fiilistellä. Taistelu ei koskaan ole kovin ihmeellistä ollut ja kaiken voi rikkoa metapelaamalla kuitenkin.
 
Pääjuoni Oblivionissa jää Morrowindin varjoon, mutta siinä on tosiaan parhaat TES faction-questlinet, kevyesti. Varkaat ovat oikeasti varkaita eivätkä taistelijoita. Black Brotherhood on mielestäni paras questline tähän mennessä, ja sitä pystyy vielä jatkamaan tällä modilla:


Parhaan tehtävän tittelin TESissä antaisin Oblivionin mage guildin johdantotehtävälle, missä kierretään koko kartta hakien suosituksia. Tässä tulee oikeasti esiin immersio, että on saavuttanut jotain. Ja ero on koominen Skyrimin, anna 30 kultaa, saat jäsenyyden ja 1500 arvosta vaatteita kaupan päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Olispa toi modattu jonkun toimesta niin, että ei olisi sitä jatkuvaa painetta fast traveliin ihan joka puolelle. Toki on kyse myös itsehillinnästä mutta kun questit on sitä "puhu tälle khajitille Anvilissa ja tälle bosmerille Brumassa ja sitten käy hakee esine Bravilista". Peli on suunniteltu niin, että fast travel on ainoa tapa säilyttää järkensä. Mutta se, että kaikkiin kaupunkeihin voi fast travelilla siirtyä suoraan heti pelin alusta on jo jotain vähän liikaa. Sen verran mulla pitää pää, että kaikkialle kävellään kerran.

Villieläimet on armottomia, sneakki todella tehoton jopa korkeilla tasoilla ja näkyvyys heikko pelaajan puolesta joten noilla vaelluksilla tulee vaan ihan liikaa pataan noin vakioasetuksilla.
 
Joo itse vedän aina alussa konsolilla tmm 0. Eli fast travel pointit pois kartalta, että joka paikkaan tulee käveltyä vähintään se kerta. Better Cities lisää kaupunkeihin laivaliikenteen, jolla pääsee kaupunkeihin jotka ovat veden äärellä. Ja varmaan löytyy joku kärrymodikin jos haluaa immersiivisemmän matkustuksen.
 
Pääjuoni Oblivionissa jää Morrowindin varjoon, mutta siinä on tosiaan parhaat TES faction-questlinet, kevyesti. Varkaat ovat oikeasti varkaita eivätkä taistelijoita.

Viimeistään Grey Foxin varkaushommissa kyllä menee aika rehelliseksi mättämiseksi mutta alkuun thieves hommat on kyllä hiipimistä. Säikähdin että mokasinko arrow of extrication questin kun pistin lakoon ison joukon maageja mutta eipä niillä muilla ollut mitään väliä paitsi sillä viimeisellä, joka taas oli mages guildin jäsen. Nappasin siis nuolenkärjen ja juoksin pakoon :D

Pääjuonen osalta Oblivion oli kyllä kaiken pahan alku. Kun ensimmäisen tunnin aikana kuolee henkilö nimeltä Uriel Septim eikä jää pelin viimeiseksi kuolleeksi Septimiksi niin tuskin syytä ihmetellä, että Skyrimissä sitten jo itse tapetaan keisareita jotka hengaavat jonain statisteina Skyrimissa muuten vaan. Tai noh, Tribunal tuon taisi aloittaa, että "legendaariset" hahmot tuodaan liian lähelle.
 
Skyrimin keisarintappotehtävä on kyllä kohtuu naurettava. Ei tartte kuin hyvän sneakin tai 10 geneerisen vartijan poistamisen. Miten Skyrimissä on ketään elossa kun keisarinkin tappaminen on niin helppoa?

TES on aikalailla mennyt kokoajan enemmän power-fantasian suuntaan, ja kokoajan tarvitaan jotain "suurempaa" ja "hienompaa". Arenassa pahis oli maagi, Daggerfalisssa lordi, Morrwindissä ihmisjumala, Oblivionissa daedric prinssi ja Skyrimissä sitten oikea jumala, ja lisäreissä mahtavin dragonborn ja vanhin vampyyri. Toivottavasti kutosessa otetaan takapakkia tästä, tai noh pakostakin.
Alternative Beginnings muuten lisää Oblivioniin mahdollisuuden, että keisari ei koskaan kuole, ja voi roolipelata peliä ilman pääjuonta. Ts. pääjuoni alkaa vasta kun löytää siihen erikseen tarkoitetun kirjeen.
 

Kriittinen piste lähenee OpenMW kehityksessä. Veikkaan että tämän vuoden puolella LUA-skriptaus ja TESMP-moninpeli ominaisuudet on yhdistetty pakettiin, varjot ovat toimivia ja muutenkin ollaan menty graafisesti ohi alkuperäisestä.
 

Kriittinen piste lähenee OpenMW kehityksessä. Veikkaan että tämän vuoden puolella LUA-skriptaus ja TESMP-moninpeli ominaisuudet on yhdistetty pakettiin, varjot ovat toimivia ja muutenkin ollaan menty graafisesti ohi alkuperäisestä.

Pitäiskin taas koittaa laittaa se VR:nä pelailuun. Viimeksi jäi kun ohjaimet ei vielä ainakaan toimineet sen open rajapinnan kautta jos käyttää Quest2: Virtual Desktopia. Nyt olis linkkikaapelikin niin ei sitä ongelmaa.

Pakko olis vaan melkein saada hyvää visuaalista modia. Tasaiset pinnat ilman mitään bump mappeja sun muita näyttää vaan VR:ssä ihan kamalalta, esim. maan pinta tai tie.
 
Pakko olis vaan melkein saada hyvää visuaalista modia. Tasaiset pinnat ilman mitään bump mappeja sun muita näyttää vaan VR:ssä ihan kamalalta, esim. maan pinta tai tie.
Jep, tekstuurimodit on mielestäni se suurin hankaluus Morrowindin modaamisessa. Melkein kaikkiin alueisiin löytyy hyvät tekstuurit, mutta sitä varten pitäisi etsiä ja asennella viitisenkymmentä modia. Tähän on ratkaisuna joko modien yhdistäminen, mikä on oikeuksien puolesta hankalaa. Tai Wabbajackin tyyppinen ratkaisu, kuten Bevilex modlist Oblivionille.
 
Skywindin kohdalla konseptitaidepuoli alkaa olla kokonaan valmista, mutta tekemistä riittää edelleen. Luolastot näyttävät kyllä todella hyvältä :joy:
 



Object Paging - distant land viisinkertainen fps
Proper Groundcover Support - kaksinkertainen fps
New Lighting System - shader tuki, tuki monelle valonlähteelle, ei enään vilkkuvia valoja kuten modatulla vanilla enginellä
Improved Camera, Movement, Physics - kaikki kamerakulmat, fysiikkaengineä monisäikeistetty
Grayed Out Dialogue Topics - käteviä parannuksia dialogivalintoihin

Täytyy pistää uusi versio tulille, sen verran paljon parannuksia. Ensi versiossa sitten Lua-tuki, ilmeisesti valmis jopa tämän vuoden puolella.
 
Viimeksi muokattu:
En jaksanut kovin tarkkaan kuunnella. Onko tuo ulkoasu nyt siis "suoraan boksista" vai pitääkö edelleen asennella kasa modeja, jotta siedettävä?
 
En jaksanut kovin tarkkaan kuunnella. Onko tuo ulkoasu nyt siis "suoraan boksista" vai pitääkö edelleen asennella kasa modeja, jotta siedettävä?
Siinä alussa on mainittu, mitä on lisätty, Remiros Ground Cover jne. Ja shaderit vissiin joutuu vielä erikseen asentamaan.
 
Siinä alussa on mainittu, mitä on lisätty, Remiros Ground Cover jne. Ja shaderit vissiin joutuu vielä erikseen asentamaan.

Onko tähän jotain hyvää wabbajackia tai vastaavaa ja Vortexillako modataan?

Asentelin ja ensimmäinen vaikutelma oli taas se lamaannuttava epätoivo sen suhteen, että miten monta hommaa tässä pitäisi modata heti alkuun, että sietää edes katsella peliä...
 
Groundcoverit, maastotekstuurit, päät, hiukset ja vartalot saatu asennettua ja kylläpä meinas lentää pariin kertaan hiiri seinään. Vielä pitäis saada hyvät vaatteiden ja panssarien+aseiden tekstuurit jostain ja mieluiten ihan alkuperäisille malleille sopivat.

Tulee sellainen fiilis, että näiden remakejen, uusien engineiden ja muiden tekijät ei edes halua yrittää tehdä hommaa lähestyttäväksi. Mikään valmis mod manager ei hoida hommaa ja cfg-fileitä saa puukottaa käsin. Kysyn varmaan viidettä kertaa, että mikä mahtaa olla kun edes tekstuurimodeja ei viitsitä paketoida mukaan kun kukaan ei 2021 alkuperäisiä katsele.

Onpa muuten jännä huomata miten peli vaan vetää 3080 RTX:nkin tuonne 40 FPS tasolle kun laittaa vähän view distancea ja filttereitä. Voi vaan miettiä, että miten alkuperäinen engine selviäisi. Kuitenkaan ei mitään hämmästyttävää näytölle piirretä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 724
Viestejä
4 494 103
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom