Mopokuumetta

Hondat ja Suzikit ovat tähän mennessä pistäneet silmään. Molempiin löytynee helposti. Yksi Moto Guzzikin tuossa oli ja kävin merkin faniforumilla vähän pyörimässä ja en ehkä tuohon rumbaan lähtisi.
Honda tai Suzuki 90-luvun puolivälistä, niin jos kaikki vaihteet löytyy koeajolla, eikä moottori kuulosta siltä että se olisi syönyt kiviä ja kaasarit pitää bensat sisäpuolella, niin niillä ajaa öljyjä ja kulutusosia vaihtamalla varmaan maailman tappiin.

Ei kannata mitään valmiiksi moottorivikaista ostaa. Kaasareiden putsaus- ja tiivistäminen ei sinänsä mahdoton projekti ole aloittelijallekaan ja sähköt noissa ysärivehkeissä on niin yksinkertaisia ettei niitäkään heti kannata pelästyä, mutta ihan ehjiä pyöriäkin on vaikka kuinka paljon mistä valita.
 
Facebookin puolelta tuli vastaan tuollainen mainos. Eli vähiin käy saatavilla olevat LiveWire One mopot. Ilmeisesti siis pyörää on valmistettu viimeksi 2023 ja uudempaa vuosimallia ei enää ole?

Itse jotenkin luulin, että olisi tuotu myös uudempia vuosimalleja? Toki oma mopokin on vm23. 1900km olen ehtinyt ajaa tänä vuonna ja olen tykännyt pyörästä. Eikä toisaalta ole ollut niin halua käydä tankkaamassa 🙂

Toki sitten LiveWire S2 mallisia on uudempiakin (mutta joltain osin erilaisia).

Screenshot_2026-05-07-12-10-31-508_com.facebook.katana~2.jpg
 
Eiköhän tuo tule päätökseen, kun HD päättää lopettaa tukemisen.
 
Eiköhän tuo tule päätökseen, kun HD päättää lopettaa tukemisen.
Kyllä, mutta vaikea sanoa koska. Ei taida mikään sähkömoottoripyörävalmistaja tehdä voittoa niin tuskin mitään pikavoittoja on odotettavissa niin rahaa pitää kaataa koko ajan sisään...

Nythän tuli se pikkumalli, varmaan sen myynnistä paljon kiinni onko enää uskoa nousuun. Brändiarvoa ei ole juurikaan niin tuskin kiinalaisetkaan ostavat merkin takia kuten vanhoja eurooppalaisia automerkkejä.

Edit. Jos jotakuta kiinnostaa:

Yhteenvetona liikevaihtoa enemmän, tappiota vähemmän.
“We ended the first quarter of 2026 with an 86% increase in revenue over prior year, driving improved gross profit and operating loss, and a 25% improvement in free cash flow, compared to first quarter 2025. We also maintained our position as the number one retailer of U.S. electric on-road motorcycles1. With the upcoming launch of the S4 Honcho™, we are excited about the continued positive strides to be made in the business in the remainder of 2026,” said Karim Donnez, CEO, LiveWire.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ihmetellyt jo viime kesänä että hankkisi jonkun bobber tyyppisen pyörän ja muutamia taas selaillut Nettimotosta. Hintaluokka jossain 2000-4000e välillä , jotta ei harmita niin paljon kun ei sillä kuitenkaan ehdi hirveästi ajelemaan. Nyt kun kysellyt parista niin tuli kommenttia että minkäänlaista huoltohistoriaa ei noista ole saatavilla. Pitäiskö jättää tuollaiset välistä suosiolla? Mitään kädet kyynärpäitä rasvassa olevaa projektia ei ole tarkoitus ostaa mutta pienemmät hommat varmaan onnistuu. Tai sitten vien huoltoon.
 
Tässä ihmetellyt jo viime kesänä että hankkisi jonkun bobber tyyppisen pyörän ja muutamia taas selaillut Nettimotosta. Hintaluokka jossain 2000-4000e välillä , jotta ei harmita niin paljon kun ei sillä kuitenkaan ehdi hirveästi ajelemaan. Nyt kun kysellyt parista niin tuli kommenttia että minkäänlaista huoltohistoriaa ei noista ole saatavilla. Pitäiskö jättää tuollaiset välistä suosiolla? Mitään kädet kyynärpäitä rasvassa olevaa projektia ei ole tarkoitus ostaa mutta pienemmät hommat varmaan onnistuu. Tai sitten vien huoltoon.
No harvassa parin tonnin pyörässä mitään huoltokirjaa on, ei minullakaan ole mitään huoltokirjaa vaikka pyörä on kalliimpi.

Kyllähän sen nyt näkee päälle päin miten pyörää on pidetty, onko siisti, miltä renkaat ym. näyttää, ketjut ym.

Jos kaikki vähän rempallaan, satulan alla 20v paskat ja jotain omia sähkövirityksiä, omistaja ei tiedä pyörästä mitään, niin eiköhän tuollainen kannata kiertää, ellei halua remonttia tehdä.
 
No harvassa parin tonnin pyörässä mitään huoltokirjaa on, ei minullakaan ole mitään huoltokirjaa vaikka pyörä on kalliimpi.

Kyllähän sen nyt näkee päälle päin miten pyörää on pidetty, onko siisti, miltä renkaat ym. näyttää, ketjut ym.

Jos kaikki vähän rempallaan, satulan alla 20v paskat ja jotain omia sähkövirityksiä, omistaja ei tiedä pyörästä mitään, niin eiköhän tuollainen kannata kiertää, ellei halua remonttia tehdä.
Todennäköisyys huoltokirjalle kasvaa matkapyörissä tms. paljon ajetuissa. Joku joka vetää 10-20 tonnia vuoteen haluaa monesti välttyä yllätyksiltä ja seuraa huoltokirjaa. Jokin mahdollisesti rakenneltu bobber harvemmin :cigar2:
 
Tänään se päivä vihdoin koittaa, haetaan ensimmäinen oma mopo kotiin. Nuorin muksu 4v, niin alkaa ehkä olemaan aikaa omille harrastuksille. Vielä kun kevään luontomamma olisi armollinen.
Kawa Z900 -24.

Minkä hintaista vakuutusta tarjosivat ensi mopolle?
 
Minkä hintaista vakuutusta tarjosivat ensi mopolle?
Ifillä oli edullisin keskitysetuineen. Liikenne + täyskasko muistaakseni n. 1100€. Muilla yhtiöillä kaikkea yli 2000€.
Rajut on hinnat kun ei aiemmin ole omistanut pyörää. Auto kyllä ollut 15 vuotta ilman kolareita mutta se ei näihin valitettavasti vaikuta.
 
Ifillä oli edullisin keskitysetuineen. Liikenne + täyskasko muistaakseni n. 1100€. Muilla yhtiöillä kaikkea yli 2000€.
Rajut on hinnat kun ei aiemmin ole omistanut pyörää. Auto kyllä ollut 15 vuotta ilman kolareita mutta se ei näihin valitettavasti vaikuta.
Paljon siinä oli liikennevakuutuksen osuus? Itselläkin ifissä vakuutukset ja 180€/v koko vuoden liikennevakuutus tuolle Honda VTR 1000 f. Olin sopinut ennen sen hankkimista kaupat Suzuki GSF 600 banditista, mutta myyjä tekikin oharit. Ehdin kuitenkin katsoa mitä siihen olisi ollut liikennevakuutus, niin ifissä vain 109€/v ympärivuoden 😁.

Mulla on pari mopoa ollut silloin parikymppisenä ja sitten oli 15 vuoden tauko ennen kuin viime kesänä hankin taas mopon (hmm.. vanhin tytär täyttää 15, taisi olla jonkun näköinen syyseuraussuhde taukoon:hmm:). En tiedä vaikuttaako ne aiemmat omistetut mopot hintoihin niin paljon, vai ylipäänsä kuskin ikä, mopon merkki ja malli ja vahinkohistoria ylipäänsä.
 
Ifillä oli edullisin keskitysetuineen. Liikenne + täyskasko muistaakseni n. 1100€. Muilla yhtiöillä kaikkea yli 2000€.
Rajut on hinnat kun ei aiemmin ole omistanut pyörää. Auto kyllä ollut 15 vuotta ilman kolareita mutta se ei näihin valitettavasti vaikuta.
Se on pyörän ikä mikä nostaa, itsellä -04 800cc pyörässä koko vuoden kaskolla 180€/v, toki pyöriä ollut myös yli 25v.
 
Paljon siinä oli liikennevakuutuksen osuus? Itselläkin ifissä vakuutukset ja 180€/v koko vuoden liikennevakuutus tuolle Honda VTR 1000 f. Olin sopinut ennen sen hankkimista kaupat Suzuki GSF 600 banditista, mutta myyjä tekikin oharit. Ehdin kuitenkin katsoa mitä siihen olisi ollut liikennevakuutus, niin ifissä vain 109€/v ympärivuoden 😁.

Mulla on pari mopoa ollut silloin parikymppisenä ja sitten oli 15 vuoden tauko ennen kuin viime kesänä hankin taas mopon (hmm.. vanhin tytär täyttää 15, taisi olla jonkun näköinen syyseuraussuhde taukoon:hmm:). En tiedä vaikuttaako ne aiemmat omistetut mopot hintoihin niin paljon, vai ylipäänsä kuskin ikä, mopon merkki ja malli ja vahinkohistoria ylipäänsä.
Liikennevakuutuksen osuus on 284€ 30% bonuksella😅
 
Tälläkin päässyt ekan lenkin heittämään, etuja etuihin tarvii uudet palat vaihtaa, ja muuten tehdä perus huoltoa. Yllättävän vähän lasten tauteja ilmeni 2vuoden seisomisen jälkeen 😎. Aivan saatanan hieno laite ajolleen, ja todella hieno moottori toi revtekin 100cid viri kone 😊.

IMG_20260513_094446.jpg


IMG_20260513_094405.jpg


IMG_20260508_153803.jpg
 
Tälläkin päässyt ekan lenkin heittämään, etuja etuihin tarvii uudet palat vaihtaa, ja muuten tehdä perus huoltoa. Yllättävän vähän lasten tauteja ilmeni 2vuoden seisomisen jälkeen 😎. Aivan saatanan hieno laite ajolleen, ja todella hieno moottori toi revtekin 100cid viri kone 😊.

IMG_20260513_094446.jpg


IMG_20260513_094405.jpg


IMG_20260508_153803.jpg
Itselle ei yleensä ole niin suurta väliä onko auto tai mopo vähän likainen, mutta pese hyvä mies noin hienolla värillä oleva laitos :cigar2:
 
Pitkän tauon jälkeen taas pyörä ajossa. Huomasin heti kuitenkin jotain outoa kypärissä. Vanha Nolanin kuho joka on aina vähän puristanut päälake on nyt sellainen ettei kauaa voi pitää päässä. Vielä vanhempi Arai taas tunuti painavan korvia epämielyttävästi aiheuttaen kipua reilu tunnin jälkeen. No Vaimo sitten tänään mittasi pään ja näyttää että olisi vajaa sentti tullut lisää pään ympärykseen :beye:

Pitää varmaan kypäräkaupoille mennä. Suosituksia avattavista kypäristä?

edit: vanhat kypärät iältään jotain 10 - 15v.
 
No johan ne on helvetin vanhoja muutenkin että kiertoon joutaa. Mulla on tallessa kans yks kypärä jota käytin viimeksi jotain kymmenen vuotta sitten. Ai hitto ettei meinaakkaan mennä päähän vaan puristaa niin että tähtiä näkyy. Otsasta ja korvallisilta yms.

Ei nyt kyllä osaa suositella, mutta Nolan oli ainaki itellä vaihtoehdoista pois kun ois joutunu motonetissä asioida. No Tallinnasa on hyvä kauppias niille, mutta eipä täältä vihti testaileen lähtä.
 
Pitää varmaan kypäräkaupoille mennä. Suosituksia avattavista kypäristä?

edit: vanhat kypärät iältään jotain 10 - 15v.
Periaatteessa muovi/polykarbonaattikypärän elinikä on noin 5 vuotta ja lasi- tai hiilikuituisen noin 7 (UV-säteily vaikuttaa muoviin enemmän kun kuituun). En kuitenkaan usko että kovin moni heittää virheetöntä, toimivaa ja päähän edelleen sopivaa kypärää pois tuon ajan jälkeen, varsinkaan jos se on kalliimpaa sorttia.

Itse vaihdan kun vanha alkaa olla sen verran kulunut sisuskaluiltaan ja tiivisteiltään esim. visiirin ympärillä että käyttö ei enää ole mieluista. Vaihtoväli onkin pidentynyt kilsojen vähennyttyä, joten se onkin nykyään aika pitkä kun kypärä ei enää kulu entiseen tapaan.

Avattavista en voi suositella mitään muuta kun Shoeita [1], koska muita ei minulla ole ollut sitten 80-luvun mopoaikojen. Nykyinen kuuppa on Neotec 2, ennen sitä Neotec 1, Multitec ja muutama Syncrotec. Kaikki avattavia, ja ovat vaan parantuneet vuosien saatossa. 90-luvulla minulla oli pari umpi-Shoeita, mutta kun lakkasin käyttämästä piilolinssejä ja siirryin takaisin rilleihin niin avattavat tulivat kuvioihin.

[1] Shoei siksi että Arai, Nolan, Schubert ja mitä niitä onkaan ei koskaan oikein ole sopinut päähäni.
 
Mulla tuntuu olevan nyt suuria vaikeuksia itselleni sopivan pyörän hankkimisessa ja sellaisen pitämisessä:x3:

Toi Veturi mikä tuli hommattua on kaikin puolin hyväkuntoinen ja toimiva ja siisti peli, mutta ajoasento käy mun ranteiden ja olkapäiden päälle melko reilusti ja vaikka moottori on hurjan vääntävä ja voimakas, ei sillä voi ajaa älyttömän pienillä kierroksilla eikä myöskään älyttömän suurilla kierroksilla ja jos haluaa äänimaisemasta yhtään nauttia niin se vaan tärähtää ja heti on kortti pois nopeudet:lol:

Mulla tosiaan oli aikaisemmin sellainen cafe racer-tyylinen GSX 600, millä tykkäsin ajaa ja myin sen pois kun piti kaksipaikkainen ostaa tilalle. Pari pyörää meni sivusuun, yhdestä sovitusta kaupasta myyjä teki oharit ja sitten päädyin tuohon veturiin. Nyt kuitenkin yhtäkkiä myyntiin palasi pyörä mikä meni silloin muutama viikko sitten sivusuun mutta lupautunut ostaja ei koskaan hakenutkaan pyörää. Laitoin välittömästi viestiä myyjälle ja kävin hakemassa kutakuinkin alkuperäiskuntoisen GSX 600 taas tontille 😬 tämä on nyt viides moottoripyörä minkä olen ostanut vuoden sisään:x3:

Etuiskunvaimentimet oli selvästi vuotaneet jo pidempään ja varsinkin toisen pumpun tiivisteet olivat kirjaimellisesti aivan riekaleina. Vaihdoin iskunvaimentimiin öljyt ja tiivisteet. Vähemmän huonossa oli noin 4 desiä ja huonommassa noin kaksi desiä, kun pitäisi olla 5 d per jalka. Sen lisäksi mopolla on ajettu ainakin jonkun aikaa vailla ilmanputsaria ja toinen bensaletku oli jatkettu laittamalla ohuempaa letkua paksumman sisään eikä se paksumpi ollut bensankestävää vaan aivan riekaleena ja päästiin läpi. Muuten vaikuttaisi äkkiseltään olevan ikäisekseen ja hintaisekseen ihan ok kunnossa, ja moottorikin lähti käyntiin ja kuulosti ihan hyvältä.

20260514_202124.jpg20260514_164734.jpg20260514_225254.jpg20260515_193122.jpg20260515_195354.jpg20260515_205756.jpg20260515_231321.jpg

Siitähän se sitten taas lähtee...:D

Sivukatteet tuli kyllä pyörän mukana mutta ne on aika päreinä, eikä ne ole kovinkaan nätit omaan silmään niin tarkoitus oli jättää katteet kokonaan pois. Valojen kanssa en ole vielä ihan varma mitä teen.
 
No johan ne on helvetin vanhoja muutenkin että kiertoon joutaa. Mulla on tallessa kans yks kypärä jota käytin viimeksi jotain kymmenen vuotta sitten. Ai hitto ettei meinaakkaan mennä päähän vaan puristaa niin että tähtiä näkyy. Otsasta ja korvallisilta yms.

Ei nyt kyllä osaa suositella, mutta Nolan oli ainaki itellä vaihtoehdoista pois kun ois joutunu motonetissä asioida. No Tallinnasa on hyvä kauppias niille, mutta eipä täältä vihti testaileen lähtä.
Turpoaakohan nuo sisälmykset sitten tai muuttuvatko jäykiksi? Molemmat näisä minun kypäristä näin niin kun käsin kosketellen tuntuu ihan normaalilta. Tietysti etenkin tuo Arain Tour x3 nähnyt maailmaa jo niin että repsottaa vähä jokapuolelta mutta tänäänkin sen kanssa noin 300 km päristelty korvien anellessa armoa.

Nolania ajattelin siksi että ovat kohtuu edullisia ja eikä tässä N90 ole oikein mitää vikaa ollut niin voisi uskaltaa netistäkin tilata esim. N120 mallin.
Periaatteessa muovi/polykarbonaattikypärän elinikä on noin 5 vuotta ja lasi- tai hiilikuituisen noin 7 (UV-säteily vaikuttaa muoviin enemmän kun kuituun). En kuitenkaan usko että kovin moni heittää virheetöntä, toimivaa ja päähän edelleen sopivaa kypärää pois tuon ajan jälkeen, varsinkaan jos se on kalliimpaa sorttia.

Itse vaihdan kun vanha alkaa olla sen verran kulunut sisuskaluiltaan ja tiivisteiltään esim. visiirin ympärillä että käyttö ei enää ole mieluista. Vaihtoväli onkin pidentynyt kilsojen vähennyttyä, joten se onkin nykyään aika pitkä kun kypärä ei enää kulu entiseen tapaan.

Avattavista en voi suositella mitään muuta kun Shoeita [1], koska muita ei minulla ole ollut sitten 80-luvun mopoaikojen. Nykyinen kuuppa on Neotec 2, ennen sitä Neotec 1, Multitec ja muutama Syncrotec. Kaikki avattavia, ja ovat vaan parantuneet vuosien saatossa. 90-luvulla minulla oli pari umpi-Shoeita, mutta kun lakkasin käyttämästä piilolinssejä ja siirryin takaisin rilleihin niin avattavat tulivat kuvioihin.

[1] Shoei siksi että Arai, Nolan, Schubert ja mitä niitä onkaan ei koskaan oikein ole sopinut päähäni.
Hyvä huomio, tuota ikää ei ehkä niin selkeästi mainosteta kuin vaikka jossain turvaistuimissa.

Shoei minulla on joskus ollutkin, pitää etsiä sellainen sovitettavaksi. Hinta noissa tietysti on reippaasti. Mulla on tosi monen kypärän kanssa ollut haasteita että tulee nenä tai suu ihan kiinni leukaosaan, ehkä jonkunlainen soikeapäinen hevosnaama olen. LS2 kypäriä youtubessa mainostettiin että sopivat ovaalipäille, pitää sellaistakin käydä kokeilemassa, satasen tai pari Shoeita edullisempi.
 
Suomessa ei kypärä lyhyen ajokauden aikana ehdi paljon UV-säteilyä saada.. Itse vaihdain sitten kun sisuskalut kuluneet tai haluan vain uuden ja hienomman.
Siskaluja ym. saa myös uusittua jos tarvetta.

Itse vaihdoin omaani juuri visiirit (80€) kun oli naarmuuntuneet, mutta en mä nyt 8v kohdalla koe tarvetta vaihtaa koko kypärää kun on muuten kuin uusi + se vaiva vaihtaa kypäräpuhelin uuteen kypärään.
 
Mielenkiinnosta mittailin taas renkaiden kulutuspinnat. 4600km mittarissa. Eturenkaassa siihen kulumisvaroittimeen on enää 1.4mm. Eli ihan keskellä ei tietenkään ole uria.

Takana kulumisvaroittimeen on "jopa" 4mm.

Ilmeisesti moottorijarrukin voi kuluttaa eturengasta? Vaikka se hieman oudolta tuntuu?

Screenshot_2026-05-16-18-11-06-220_com.opera.browser.jpg


Etujarrua on tarvinnut tosi harvoin käyttää. Moottorijarru on täysillä, mutta ei se nyt mikään hirveän tehokas ole. Rengaspaineet pitäisi olla: edessä 2.5bar, takana 2.9bar.

AI:
  • "Kokeile pientä nostoa: Monet kuljettajat pitävät raskaammissa pyörissä eturenkaan paineen tasan 36 psi:ssä tai nostavat sitä kokeellisesti 1–2 psi (n. 0,1 bar) valmistajan suosituksen yli. Tämä jämäköittää ohjausta ja voi vähentää renkaan reuna-alueiden kulumista.
  • Tarkista alustan säädöt: Jos etuhaarukan vaimennus on liian pehmeä, pyörä "sukeltaa" jarrutuksissa, mikä lisää eturenkaan kuormitusta."


Ajo on ollut mutkateitä (plus siirymät suorempaa). Aluksi mopolla oli ajettu 2tkm ja itse olen ajellut 2600km. Toki eturenkaassa on jo heti uutenakin vähemmän kulutuspintaa, kuin takarenkaassa. Jousitus on säädetty "keskitasoon" ja sport olisi omasta mielestä hieman liian kova. Uudet renkaat tuli jo kotiin, niin pitää joskus myöhemmin vaihtaa. Ne siis Michelin Road 6.

Livewire One
IMG_20260516_140220.jpg


Ilmeisesti siis tuo iso 255kg paino ja mutkatiet, sekä moottorijarru syö vaan tuota eturengasta. Alkuperäiset Michelin Scorcher Sport renkaat. 120/70R17 ja 180/55R17.
 
Moottorijarrukin siirtää painoa eturenkaalle, ja pyörä on vähän painava. Eiköhän se silti vähemmän kuluta etukumia kuin etujarru.

Polttomoottoripyörissäkin on autoihin verrattuna voimakas moottorijarru.
 
Miten tuollaisella onnistuu kikkailu kuten keuliminen ja rullaavat burnikset yms? Onko jotenkin erilainen normi prätkään verrattuna hallita?
 
Moottorijarrukin siirtää painoa eturenkaalle, ja pyörä on vähän painava. Eiköhän se silti vähemmän kuluta etukumia kuin etujarru.

Polttomoottoripyörissäkin on autoihin verrattuna voimakas moottorijarru.
Toi moottorijarru korostuu muuten aika rajusti v2 koneissa, saattaa tehdä ikävän yllätyksen kokemattomalle=takarengas lukkoon. Itte vaihdan väli kaasun kanssa pienemmälle😅
 
Miten tuollaisella onnistuu kikkailu kuten keuliminen ja rullaavat burnikset yms? Onko jotenkin erilainen normi prätkään verrattuna hallita?
Pitäisi onnistua molemmat aivan normaalisti. Itse en kyllä osaa tai tohdi 😅 Eli luistoneston saa pois. ABS jarrut jää ja moottorijarrun säätö myös jää.

Nyt vasta huomasin, että mulla on luistonesto High asennossa, jolloin on suurin luistaminen ilmeisti päällä.

Esim jos 65km/h nopeudesta kääntää kaasun pohjaan, niin aika kova kiihtyvyys siinä vielä on. Yrittää kovasti keulia, vaikka ei haluaisi.

Sitten 90km/h nopeudesta kaasu pohjaan, niin ei tietenkään oikein samoin lähde. Mutta aika kova inisevä ääni kuuluu täysteholla silti. Muutenhan siitä ei oikein hirveästi ääntä kuulu.

Kaasu ei ole mikään hirveän herkkä, vaikka herkkyyden säätö onkin 100%.

Screenshot_2026-05-17-17-29-28-674_com.opera.browser.jpg


Toi moottorijarru korostuu muuten aika rajusti v2 koneissa, saattaa tehdä ikävän yllätyksen kokemattomalle=takarengas lukkoon. Itte vaihdan väli kaasun kanssa pienemmälle😅
Ei ainakaan saisi laittaa 1 vaihdetta liian suuressa nopeudessa päälle 😅
 
Enpä arvannut pyörää hommatessa, että joutuu pleksien kanssa alkaa säätämään. Yleensä näin keskimittaiselle on pyörässä kuin pyörässä edes kohtuullisesti osunut tehtaan mitoittamat jutut kohdilleen, mutta ei näköjään tässä. Vakiopleksi huono ja tehtaan touring vielä huonompi. Jälkimmäisellä varsinkin kypärämelu ihan hirveä.

No, koska tähän hätään ei eri versioita saanut käsiin ja testiin (sikäli kun huvittaa satasia sijoittaa muutenkaan ihan kokeilumielessä), niin päätin väsätä sadepäivän ratoksi vakiota matalamman, mutta vähän leveämmän tuulisuojan ihan omin kätösin. :D Nakulla kuitenkin viime vuodet pärjännyt ihan mainiosti, niin ehkä tämäkin toimii näin. Ja jos tästä saa edes jotain osviittaa toimivuudesta, voi sitten etsiä ihan tehdastekoisen matalan mallin. Huomenna testaus.

Tässä vielä kätteni tuote ihan esiteltäväksi. 3mm polykarbonaattilevy, rautasaha, rälläkkä lamellilaikalla, pora ja muutama tunti työaikaa:

PSX_20260517_184054~2.jpg
 
Pystypyörissä tuppaa olemaan niin että olet joko megapleksin takana täysin tuulensuojassa (mukava kylmällä, tukala kuumalla). Tai sitten tulee kova turbulenssi kypärään.

Kyykyissä on luontaisesti mukavampi aerodynamiikka ja se pieni tuulilasi pitää kypärän puhtaassa ilmassa.
 
Pystypyörissä tuppaa olemaan niin että olet joko megapleksin takana täysin tuulensuojassa (mukava kylmällä, tukala kuumalla). Tai sitten tulee kova turbulenssi kypärään.

Kyykyissä on luontaisesti mukavampi aerodynamiikka ja se pieni tuulilasi pitää kypärän puhtaassa ilmassa.
Kyykyssä se ilmanvastus on ihan eri luokkaa. Itellä oli joskus semmonen pieni tuulilasi, se ohjas ilmavirran just niskasta ohi, oli yllättävän hyvä. Ootko kokeillu ilman lasia ollenkaan?
 
Enpä arvannut pyörää hommatessa, että joutuu pleksien kanssa alkaa säätämään. Yleensä näin keskimittaiselle on pyörässä kuin pyörässä edes kohtuullisesti osunut tehtaan mitoittamat jutut kohdilleen, mutta ei näköjään tässä. Vakiopleksi huono ja tehtaan touring vielä huonompi. Jälkimmäisellä varsinkin kypärämelu ihan hirveä.

No, koska tähän hätään ei eri versioita saanut käsiin ja testiin (sikäli kun huvittaa satasia sijoittaa muutenkaan ihan kokeilumielessä), niin päätin väsätä sadepäivän ratoksi vakiota matalamman, mutta vähän leveämmän tuulisuojan ihan omin kätösin. :D Nakulla kuitenkin viime vuodet pärjännyt ihan mainiosti, niin ehkä tämäkin toimii näin. Ja jos tästä saa edes jotain osviittaa toimivuudesta, voi sitten etsiä ihan tehdastekoisen matalan mallin. Huomenna testaus.

Tässä vielä kätteni tuote ihan esiteltäväksi. 3mm polykarbonaattilevy, rautasaha, rälläkkä lamellilaikalla, pora ja muutama tunti työaikaa:

PSX_20260517_184054~2.jpg
Tuo 3mm ei varmaan lepata tuulessa mutta jos niin käy niin ohuemman tavaran kanssa ainakin sellainen jäykkä kumilista reunoille on vähän helpottanut.
 
Mun hevosnaamaan sopivan kypärän metsästys taitaa päätyä sopivan vain aihion hankintaan ja ite pitää modailla fyllit sisälle. Onko kellään vinkkejä mistä sopivaa materiaalia? Pehmusteiden alle sivuille pitäisi ehkä muutaman millin paksuiset lisäykset tehdä.

edit: EVA foamia pistin nyt tilaten 1, 2, 3 ja 5 mm koossa. Katotaan toimiiko kun tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 3mm ei varmaan lepata tuulessa mutta jos niin käy niin ohuemman tavaran kanssa ainakin sellainen jäykkä kumilista reunoille on vähän helpottanut.
Ei lepata. Alkuperäinenkin taitaa olla kutakuinkin samaa ainevahvuutta.

Mutta joo, nyt testattu. Lopputulos ei ehkä ihan 5/5, mutta riittävän lähelle sitä. Hakkaa alkuperäiset kuitenkin selvästi kypärämelun ja pyörteily osalta. Varmistin vielä kiinnityksen läpipulteilla isojen prikkojen kanssa, ettei lennä vitikkoon alkuperäisten kumituttien varasta. Koska mitään esitaivutusta en tuolle tehnyt, niin jännite kuitenkin jonkinlainen taivutettuna.

Tuskin tuo tuohon loppuelämäksi jää, mutta tulipa nyt värkättyä, eikä ole kallis kokeilu.
 
Moottorijarrukin siirtää painoa eturenkaalle, ja pyörä on vähän painava. Eiköhän se silti vähemmän kuluta etukumia kuin etujarru.

Polttomoottoripyörissäkin on autoihin verrattuna voimakas moottorijarru.
Eilen kävin mittaamassa rengaspaineet, mutta renkaat oli lämpimät. Edessä 2.5 bar ja takana 2.9 bar. Eli vähän saisi mielestäni lisätä painetta molempiin renkaisiin. Nuo on juuri ne suosituspaineet.

Eturengas ehkä osittain "pilalla"? Eli renkaan sivut on kuluneet hieman enemmän, kuin keskikohta. Yritin kuvata tuon vielä melko pienen rapun.
IMG_20260519_195347.jpg


Takarengas 2.9 bar paineella on ihan hyvin/tasaisesti kulunut. Ilmeisesti MP renkaiden maksimipainene on 3.0 bar, eli sitä ei saisi mennä suurentamaan (paineet kylmänä).

Ilmeisesti liian suuri paine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian pieni paine varmaan sitten reunoilta (rengas pääsee joustamaan).

Ajatus mulla mitata renkaiden paineet kylmänä hyvällä mittarilla ja laittaa sekä eteen, että taakse 2.9 bar? Toki etupäästä tulee epämukavampi. Mutta huononeeko ajettavuus liikaa? 2.5 bar + 0.4 bar voi olla liian suuri paine? Ja huononeeko siis etupään pito liikaa tuollaisella liian suurella paineella?

Mopo Livewire One, 255kg plus kuski 80kg. Ajettu jotain 4800km.
 
Eilen kävin mittaamassa rengaspaineet, mutta renkaat oli lämpimät. Edessä 2.5 bar ja takana 2.9 bar. Eli vähän saisi mielestäni lisätä painetta molempiin renkaisiin. Nuo on juuri ne suosituspaineet.

Eturengas ehkä osittain "pilalla"? Eli renkaan sivut on kuluneet hieman enemmän, kuin keskikohta. Yritin kuvata tuon vielä melko pienen rapun.
IMG_20260519_195347.jpg


Takarengas 2.9 bar paineella on ihan hyvin/tasaisesti kulunut. Ilmeisesti MP renkaiden maksimipainene on 3.0 bar, eli sitä ei saisi mennä suurentamaan (paineet kylmänä).

Ilmeisesti liian suuri paine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian pieni paine varmaan sitten reunoilta (rengas pääsee joustamaan).

Ajatus mulla mitata renkaiden paineet kylmänä hyvällä mittarilla ja laittaa sekä eteen, että taakse 2.9 bar? Toki etupäästä tulee epämukavampi. Mutta huononeeko ajettavuus liikaa? 2.5 bar + 0.4 bar voi olla liian suuri paine? Ja huononeeko siis etupään pito liikaa tuollaisella liian suurella paineella?

Mopo Livewire One, 255kg plus kuski 80kg. Ajettu jotain 4800km.

Yleensä rengas kuluu epätasaisesti (jättää rapun) kun iskunvaimennus ei tee työtänsä oikein, eli se on joko rikki, tai säädetty aivan päin peetä...

Tuo pyörä ei nyt vielä niin painava ole että noilla rengaspaineilla rengas menee pilalle, ensiasennusrenkaat voi olla myös pehmeämpää kumiseosta.
 
Yleensä rengas kuluu epätasaisesti (jättää rapun) kun iskunvaimennus ei tee työtänsä oikein, eli se on joko rikki, tai säädetty aivan päin peetä...

Tuo pyörä ei nyt vielä niin painava ole että noilla rengaspaineilla rengas menee pilalle, ensiasennusrenkaat voi olla myös pehmeämpää kumiseosta.
Michelinin HD:lle tekemät Michelin Scorcher Sport renkaat voi olla yksi syy. On ne silti 2CT renkaat eli renkaan keskikohta on kovempaa kumiseosta.

Talven jäljiltä toinen etutolppa vuoti öljyt pihalle. Mutta aika nopeasti sain kyllä korjausajan. Jousitus on siinä "keskitaso" asennossa, kun Sport oli hieman epämukava jopa. Eli huollossa säätivät etu- ja takapään asetukset oikein. Toki jos Standard jousituksen asetukset on liian pehmeät, niin se voisi olla yksi selitys.

Harmillisesti en itse osaa säätää jousitusta, niin parempi olla koskematta säätöihin 😅

Usein kai ensiasennus renkaiden tilalle vaihdetaan esim Michelin Road 6 renkaat. Ne pitäisi olla ajettavuudeltaan jopa paremmat.

AI myös veikkailee yhdeksi vaihtoehdoksi "löysän jousituksen". Mielestäni mulla ei ole laikuittaan kulunut tuo kulutuspinta, vaan reunoilta enemmän kulunut?
Screenshot_2026-05-20-10-35-04-259_com.opera.browser.jpg


Edit:

Tänään tarkistin taas paineet ja ajoin 90km. Laitoin eteen ja taakse 2.9 bar molempiin (pitäisi olla 2.5bar/2.9bar).

En huomannut ajettavuudessa mitään outoa. Korkeintaan keula vähän "tukevampi" kun rengas ei niin jousta enää. Suoraa menee ja ohjautuvuus on riittävän hyvä.

Saa nähdä mikä vaikutus on eturenkaan kulumiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mun hevosnaamaan sopivan kypärän metsästys taitaa päätyä sopivan vain aihion hankintaan ja ite pitää modailla fyllit sisälle. Onko kellään vinkkejä mistä sopivaa materiaalia? Pehmusteiden alle sivuille pitäisi ehkä muutaman millin paksuiset lisäykset tehdä.

edit: EVA foamia pistin nyt tilaten 1, 2, 3 ja 5 mm koossa. Katotaan toimiiko kun tulee.
Shoeilla on pfs-palvelu, missä pää mitataan ja kypärään laitetaan oikeisiin kohtiin tarvittavan paksuja ja kovuuksisia paloja tai niitä otetaan pois.
 
Shoeilla on pfs-palvelu, missä pää mitataan ja kypärään laitetaan oikeisiin kohtiin tarvittavan paksuja ja kovuuksisia paloja tai niitä otetaan pois.

Tämä olikin uutta tietoa ja yllättäen löytyy myös Suomesta. Näköjään Vantaan ja Turun Stormilta löytyy. Pitää laittaa viestiä heille ja käydä kokeilemassa. Ei tarvitse arpoa kokeilemalla kun vähän tuntuu, että esim. poskipaloissa saisi olla aavistuksen enemmän tilaa. Maksullinen systeemi (~50-60€) mutta tulee sitten kerralla kuntoon.
Kiitoksia vinkistä :thumbsup:
 
Shoeilla on pfs-palvelu, missä pää mitataan ja kypärään laitetaan oikeisiin kohtiin tarvittavan paksuja ja kovuuksisia paloja tai niitä otetaan pois.
Kävin juuri Stormilla josta kyseinen palvelu löytyy mutta meinasivat että ei auta siihen jos leuka tai suu on kiinni leukasuojassa. Niillä saa kyllä ymmärtääkseni muutettua muuten poskien ja hattuosan sopivuutta soikeapäälle/munapäälle/pallopäälle. Myös Schuberthilla oli vähän simppelimpi malli jossa saisi soikean ja pallon välillä vaihtaa pehmusteita.
 
Tämä olikin uutta tietoa ja yllättäen löytyy myös Suomesta. Näköjään Vantaan ja Turun Stormilta löytyy. Pitää laittaa viestiä heille ja käydä kokeilemassa. Ei tarvitse arpoa kokeilemalla kun vähän tuntuu, että esim. poskipaloissa saisi olla aavistuksen enemmän tilaa. Maksullinen systeemi (~50-60€) mutta tulee sitten kerralla kuntoon.
Kiitoksia vinkistä :thumbsup:
Tämä tuli tälle keväälle tarjolle Suomeen. 60€ maksoi Stormilla.
 
Ei ole vielä kilometrit täynnä. Meinasin tehdä roadtripin kunhan kilometrejä karttuu ja kelit lämpiää. Katsoo selviääkö yhden pysähdyksen taktiikalla reilut 200 kilsaa :whistling:
Onko ehtinyt 1600km lähestymään jo? Tuossa ensihuollossa vaihdetaan ilmeisesti "vahteistoöljyt" ja jotain tarkistuksia.

Jos siis Livewire One ja Livewire S2 on samoilla huoltokohteilla. Mulla oli 2tkm aluksi mittarissa ja nyt 5100km. Eli se ensihuolto oli tehty.

Seuraava huolto 8tkm ja se pitäisi olla halpa. Pelkästään jotain tarkastuksia. Varmaan alle 1 tunnin menee tuo huolto.

Näytti olevan Moto-Seinäjoella enää yksi Livewire One, eli kohta ne loppuu luultavasti kokonaan.
 
Nuorempi poika mopoiässä ja kuulemma hieman kiinnostelis mopokortti hommata ja pärrä tietenkin. No katsotaan nyt, ensin pitää saada "terveen paperit" lääkäriltä(oli iso selkäleikkaus alkuvuodesta ja kontrollin jälkeen saa ajaa pyörällä ja varmaan mopollakin jos semmonen hommataan jos/kun lääkäri antaa vihreää valoa).

Ite en noista mitään tiedä, olen kerran elämässäni ajanut serkun mopolla hiekkamontulla penskana ja siitä nyt on jo 30 vuotta aikaa(oli muuten ihan OG manki!). Oma tieto/taito rajoittuu aika pitkälti pientin pihapäristimien huoltamiseen(no ei kait nuo nyt voi olla tekniikaltaan kovin paljon kummosempia vrt. ruohonleikkuri).

Tästä syystä katseeni kohdistui ihan pränikkään mopoon ja tulikin vastaan tuommonen Kiinan manki. Skyteam Tuning R 8\" matte black moped | Kärkkäisen Verkkokauppa

Paikallinen liike noita myy ja lupaa 24kk takuun eli voin käytännössä viedä ton sinne korjattavaksi jos vaikka kaasari tukkeutuu tms?

Olen ajatellu tuon 2t€ olevan semmonen sopiva budjetti niin kysynkin mitä täällä kokeneemmat on mieltä. Onko tuommosessa takuullisessa 2t€ mopossa jotain semmosta mikä pitää ottaa huomioon? Onko tuo vaikka esim. niin "lussu", että kaverit polkee manuaalisella pyörällä ohi heti? Tai jotain muuta? Muu merkki? Jos käytetty mitä pitää huomioida? Sana vapaa 👍

Naisystävän poika sai mopon pari vuotta sitten ja nyt on kevari. Tuota kevaria ollaan nyt pajotettu mun tallissa aika usein kun pitää vaihtaa valoja yms. Nyt viimeisin tapaus kun piti kannentiivisteet vaihtaa niin pyöräytti sitten pytystä kierteet paskaksi(tarjosin momenttiavainta kun tiedossa oli oikea momentti, mutta kuulemma tiesi kädellä momentin mihin pitää kiriä) niin nyt odotellaan taas uutta osaa :rofl: Tämä vähän pelottaa itellä, että pitääkö tässä kaikki vapaa-aika jatkossa käyttää pojan mopon huoltamiseen :lol: Siksi tuo takuu kuten jo mainitsin.

ps. En ole hänen kanssaan jutellu tarkemmin asiasta, että minkälainen sen pitäisi olla tai merkki yms. Ihan vaan sen vuoksi etten herätä liikaa toiveita kun jos tuossa kontrollissa paljastuu jotain mikä estää esim. mopolla ajelun niin en halua herättää liikaa toiveita = iso pettymys kun ei saakaan mopoa.

Kiitos vastauksista etukäteen 🙏
 
Tuli hankittua toinenkin mopo. Pikku Aprilia, eli Tuono 660. 95hv 10500rpm.
IMG_20260524_213220~3.jpg


Vasta 360km olen ajellut, enkä ole päässyt kunnon mutkateille vielä, mutta vaikuttaa ihan näppärälle. Aika kova tuuli oli tänään, mutta pysyi vielä tiellä 120km/h vauhdissa. Illalla tuuli vähemmän ja siinä meni kyllä vakaasti. Vakionopeudensäädin yksi hyvä, plus muut sähkö "härpäkkeet". Helppo käsitellä, kun on aika kevyt pyörä.


Nuorempi poika mopoiässä ja kuulemma hieman kiinnostelis mopokortti hommata ja pärrä tietenkin. No katsotaan nyt, ensin pitää saada "terveen paperit" lääkäriltä(oli iso selkäleikkaus alkuvuodesta ja kontrollin jälkeen saa ajaa pyörällä ja varmaan mopollakin jos semmonen hommataan jos/kun lääkäri antaa vihreää valoa).

Ite en noista mitään tiedä, olen kerran elämässäni ajanut serkun mopolla hiekkamontulla penskana ja siitä nyt on jo 30 vuotta aikaa(oli muuten ihan OG manki!). Oma tieto/taito rajoittuu aika pitkälti pientin pihapäristimien huoltamiseen(no ei kait nuo nyt voi olla tekniikaltaan kovin paljon kummosempia vrt. ruohonleikkuri).

Tästä syystä katseeni kohdistui ihan pränikkään mopoon ja tulikin vastaan tuommonen Kiinan manki. Skyteam Tuning R 8\" matte black moped | Kärkkäisen Verkkokauppa

Paikallinen liike noita myy ja lupaa 24kk takuun eli voin käytännössä viedä ton sinne korjattavaksi jos vaikka kaasari tukkeutuu tms?

Olen ajatellu tuon 2t€ olevan semmonen sopiva budjetti niin kysynkin mitä täällä kokeneemmat on mieltä. Onko tuommosessa takuullisessa 2t€ mopossa jotain semmosta mikä pitää ottaa huomioon? Onko tuo vaikka esim. niin "lussu", että kaverit polkee manuaalisella pyörällä ohi heti? Tai jotain muuta? Muu merkki? Jos käytetty mitä pitää huomioida? Sana vapaa 👍

Naisystävän poika sai mopon pari vuotta sitten ja nyt on kevari. Tuota kevaria ollaan nyt pajotettu mun tallissa aika usein kun pitää vaihtaa valoja yms. Nyt viimeisin tapaus kun piti kannentiivisteet vaihtaa niin pyöräytti sitten pytystä kierteet paskaksi(tarjosin momenttiavainta kun tiedossa oli oikea momentti, mutta kuulemma tiesi kädellä momentin mihin pitää kiriä) niin nyt odotellaan taas uutta osaa :rofl: Tämä vähän pelottaa itellä, että pitääkö tässä kaikki vapaa-aika jatkossa käyttää pojan mopon huoltamiseen :lol: Siksi tuo takuu kuten jo mainitsin.

ps. En ole hänen kanssaan jutellu tarkemmin asiasta, että minkälainen sen pitäisi olla tai merkki yms. Ihan vaan sen vuoksi etten herätä liikaa toiveita kun jos tuossa kontrollissa paljastuu jotain mikä estää esim. mopolla ajelun niin en halua herättää liikaa toiveita = iso pettymys kun ei saakaan mopoa.

Kiitos vastauksista etukäteen 🙏
Toinenkin mopo ketju löytyi Googlella:
 
Aprilia Tuono 660:llä nyt vajaa 100km mutkateitäkin ajettu. On kyllä viimeisen päälle hyvän tuntuinen ja vakaa ajettava.

Viime kesänä mulla oli KTM 790 Duke ja eihän siitä ole enää tarkkaa muistikuvaa. Mutta mielestäni pikku Tuonon alusta on erittäin hyvä. Jarrut (etujarru) on myös paremmat. Tuonon kuivapaino on 169kg, eli keveimmästä päästä.

AI:n mukaan myös Tuono olisi parempi.
Screenshot_2026-05-25-19-29-54-934_com.opera.browser.jpg


Hatarat muistikuvat, että 790 Duke oli kyllä hyvä myös, mutta en sillä kovin paljoa ehtinyt ajamaan.

Tuono:ssa tuo pakoputki onkin yhtenäinen ilman mitään liitosta. Mutta pidän vakiona, niin ei ole liian kovat äänet. Vakioputkella melu on 99dB, eli ei varmaan kovin hiljainen sekään. Lisäksi putken päät tulee oikealle ja vasemmalle.
Screenshot_2026-05-25-19-45-04-000_com.google.android.apps.photos~2.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 918
Viestejä
5 237 269
Jäsenet
83 396
Uusin jäsen
Luolamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom