Juha Kokkonen
Ylläpidon jäsen
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 14 682
Tässä ketjussa keskustelua moottorin ohjelmoinnista, niitä tekevistä yrityksistä, kokemuksista ja muusta aiheeseen liittyvästä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa kiertää se ohjelmointipulju, joka lupaa yli 200hp. Vääntöä saat kyllä reilusti enemmän kuin 390nm ja kestää ongelmitta.
Käytän ja suosittelen. http://erikoismoottori.fi/wp/wp-content/uploads/2017/07/2.0tdi_110kw_cjcd.jpg
Kuva omasta käyttövaunusta.
Tekisi mieli vaihtaa. Vag tietysti seuraava kun Insignia B:hen ei saa sopivaa voimalinjaa kohtuurahaan.
Jos VAG:ine niin Motorbitille vaan. Tekee custom softan joka on pirun hyvä ja saat dynolaput mukaan. Ei ota enempää kuin moottori ja voimansiirto kestää ja tehoalue on hyvin toimiva ja laaja. Kävin itse tuolta Octaviaan softat aikanaan ja ei voinut olla kuin tyytyväinen palveluun hintaan ja tuotteeseen.Komean näköinen. Minkä kokoiset vanteet ja onko madallussarja / jouset? Suunnittelin itseasiassa huomenna vieväni tuohon EcuHelsinki puljuun, käyttävät Celtic ohjelmia kaiketi. Sieltä sanoivat, että saisi 202hp/390nm. Dynosta en viitsi maksaa 150€, joten ihan mutuksi jää lopputulema sitten..
Edit: Tässä tuo pulju. Facebookissa seurailen. Melko aktiivisesti päivittävät säädettyjä autoja tuonne FB:hen ja asiakaskirjo näyttäisi olevan melko laaja. Celtic Tuning | ECU Helsinki
Jos VAG:ine niin Motorbitille vaan. Tekee custom softan joka on pirun hyvä ja saat dynolaput mukaan. Ei ota enempää kuin moottori ja voimansiirto kestää ja tehoalue on hyvin toimiva ja laaja. Kävin itse tuolta Octaviaan softat aikanaan ja ei voinut olla kuin tyytyväinen palveluun hintaan ja tuotteeseen.
Kaveri on tekniikan perään, ei sivujen perään. Valitettavasti. 540e (uomattavasti vähemmän kuin kilpailijat ja mukana oli vielä dyno) maksoin omasta custom softasta dynottuna ennen ja jälkeen. 2.0tfsi vakio ilmoitettu 200hp/280nm dynottu 200hp ja olikohan 320nm tms. Miedonnetulla softalla (ei tietoa auton aiemmasta historiasta) 242hp/383nm ja jäi varaa ottaa ilman muita muutoksia sinne 250hp/400nm ja sen jälkeen olisi pitänyt vaihtaa downpipe niin olisi saanut 275hp/400nm ja kytkimen kesto olisi ollut rajoittamassa vääntöä. Ja rahat takaisin takuu jos ei jälki miellyttänyt.Perskule. Tuli vähän laiskasti tehtyä taustatyötä ja otin ensimmäisestä melkeinpä mikä vastaan tuli. Tuo on jo varattu ja maksettu, joten pakko ottaa tässä kohtaa tuolta ellei lähde sitten säätämään. VAG kone tosiaan, 2.0tdi 150hp. Noo, jos siitä vakiota mukavampi tulee niin menkööt. 500€ ne tosta lystistä ottaa.
Edit: Kattelin tuota Motorbit yritystä ja sen sivustoa. Varmasti hyvää palvelua ja osaava pulju, mutta mikä hitto siinä on niin vaikea laittaa sivustolle hinnastoa tai esimerkiksi automallikohtainen haku jolla saisi suuntaa antavasti katsottua mitä mistäkin vehkeestä saa irti.. Erityisesti hinnasto.
Peruminen ei onnistu ja rahojen palautus jos TOSIAAN haluata vaihtaa?Vähän nyt harmittaa. Tuusulaan olis ollut vielä lyhyempi matkakin![]()
Eikös se Celticin FB sivu ainakin aina mainosta, että rahat takaisin jos ei miellytä?Vähän nyt harmittaa. Tuusulaan olis ollut vielä lyhyempi matkakin![]()
Eikös se Celticin FB sivu ainakin aina mainosta, että rahat takaisin jos ei miellytä?
Tämmöisen kuvan olen ainakin itse saanut heistä.
Voimaa saa varmasti ja huomaat sen persdynolla. Sen voiman voi ottaa fiksulla tavalla tai vähemmän fiksusti. Jotkut tekijät tietävät mitä tekevät ja tekevät ohjelmansa itse. Toiset osaavat ladata ohjelman, jonka joku on jossain tehnyt, palvelimelta ja työntää OBD:n yli auton ecuun. Esim. Erikoismoottori tai Motorbit kuuluvat ensimmäiseen ryhmään.Kyllähän ne mainostaa. Saisi tuon varmaan peruttuakin vielä, mutta ei sitä tässä kohtaa oikeen kehtaa saatika jaksa, että turha se sinällään on valittaa. Lähinnä totesin vain, että harmi ettei aikasemmin osunut silmään. Kertoilen kokemuksia sitten siltä varalta jos joku miettii tuota puljua. Dynopapereita ei sitten ole, mutta kaitpa sen persedynolla jossain määrin tuntee, että miten purkki rullaa![]()
Kaverilla oli ennen ainakin Z4 3.0 jota oli kokeillut softata. Eli laitteet on ainakin ollut. Pari hassua heppaa oli kuulema jätetty vaparista helposti otettavaksi joten totesi ettei hyödyn arvoista.Osaisikohan tuo Motorbit softata myös 35i-mottisen neliveto Bemarin...?
Mä olen sinne jo ollut yhteyksissä ja kerrottu, että koneesta pitäisi saada vakio-osilla noin 355-360 hv ja vääntö nousee 80-90 Nm vakiolukeman päälle. Hinta karvan alle 600 mittauksineen. Asiaa hidastavana tekijänä lähinnä ollut se, että ovat asentamassa nelivetodynoa, joka ei ollut valmis viime kerralla kun kysyin.Kaverilla oli ennen ainakin Z4 3.0 jota oli kokeillut softata. Eli laitteet on ainakin ollut. Pari hassua heppaa oli kuulema jätetty vaparista helposti otettavissa.
Otat muutamia kiihdytyksiä videolle, esim. 80-120 ja 100-160. Helppo sit vertailla lastutettuun.Kyllähän ne mainostaa. Saisi tuon varmaan peruttuakin vielä, mutta ei sitä tässä kohtaa oikeen kehtaa saatika jaksa, että turha se sinällään on valittaa. Lähinnä totesin vain, että harmi ettei aikasemmin osunut silmään. Kertoilen kokemuksia sitten siltä varalta jos joku miettii tuota puljua. Dynopapereita ei sitten ole, mutta kaitpa sen persedynolla jossain määrin tuntee, että miten purkki rullaa![]()
Luulisi että saisi ohjelmoitua niinkin, että ei saastelaitteet tukkeentuisi. Ainakin viritys varaa tuossa D2 120hv moottorissa luulisi olevan hyvin.Mitenkähän tuoreen dieselin ohjelmoinnissa käy saastelaitteille? Meneekö ne tukkoon nopeammin?
Erikoismoottorin heppu tarjos ohjelmoinnin 550 eurolla ja totes että jos voi pariks päivää jättää auton niin olis jees, kun on ihan uusi kone hänelle. Kuulosti ihan vakuuttavalta![]()
Se uus D2 2.0 120hp automaatti.
Lisää tehoa autoon Tampere | Auton optimointi
Kovasti kehuvat tuolla volvofoorumilla, että olisivat onnistuneet ohjelmoimaan näitä VEA -moottoreita.
Kuka tahansa onnistuu siinä, eri asia miten hyvin. Tuo erikoismoottorin jamppa ainakin tekee softan taatusti käsin ja tyytyväisyystakuu.
Seuraava ääripää on sitten nää bsr rica hypertuning paskakikkareet joissa pääpaino on se että kuhan puskee mustaa niin on hyvä.
Katotaan ton jälkeen jos ei ole hyvä, niin vois kysellä muualta. Onkos noi varmasti tehnyt VEA-koneita? Ne vanhemmat 2-litraiset dieselit oli 5-mukisia, ja nää uudet 1.5-2.0 3/4-mukiset on VEA-koneita sitten. Ei ole kauhean vanhoja vielä liikenteessä.
Aamulla tuli lähdettyä 6.05 ajamaan Tampereelle, noin tunti sitten tultu takasin. Mitä siellä? Katottiin onko VEA:ssa reservissä lisää poneja.
Lisäätehoa.fi (Volvotdi) teki asteittain hiukan kireämpää softaa. Ensin mietoa, hiukan kireempää ja sitten tää mikä tähän jätettiin. Jonkun verran tuli lisää ja jonkun verran saisi lisää jos poistaisi dpf:än. Mutta kun on ehjä niin ite haluan sen siellä pitää.
![]()
Softaa menossa sisään.
![]()
Aikanaan silloin huhtikuussa HRRS aikaan kävin aamusta lastutus ajatuksissa ja silloin töksähti homma siihen että on Denso eculla tää auto. Kuten ilmeisesti kaikki VEA:at on. Eikä pystytty tuolloin tekemään muuta kun vakion mittaus joka oli tälläinen.
![]()
17.7 kävin uudelleen lastutus aikeissa joilloin oli jo laitteisto kypsä ja saatiin ecu unlockattua ja softatiedot luettuu ja tehtyä softa. Kuitenkin auto herjasi silloin erroria ja toimi vakiona vaikka olikin virisofta sisällä.. Ajettiin vakio softa takaisin ja lähdin kotiin. Tällä kohtaa tiedustelua softa laitteiston tarjoajaan.. Kuitenkin 20.7 otti volvotdi yhteyttä ja ilmoitti et nyt onnistuu ja softauslaitteissa oli bugi.. Nyt sitten on käyty softaamassa ja tälläinen siitä tuli paperille.
![]()
Eli vakiona mitattiin 196hp ja 384nm nyt mitattiin softattuna 258hp ja 540nm
Ero 62hp & 156nm
Kulkupuoli muuttui huomattavasti, mm. yrittänyt laskea videolta eroa kiihtyvyyden suhteen. Vakiona 0-100km/h ~8sec ja softattuna ~7sec.
Videon tulee jossain kohtaa kun saadaan editoitua materiaali jonka tänään
Tekis kyllä mieli käydä softauttamassa tuo katiska nyt, kun takuu mennyt. Vaparihan se kyllä on, mutta softalla kuristettu sellainen. 120hv Skyactiv-G on mekaanisesti täysin sama kuin tehtaan 165hv versio.
Turbotec | Tuning database – Mazda
180 luupäätä tarjoaa useampikin softaaja tuosta. Olisipahan ainakin yläkierroksilla vetoja eikä sitä kuollutta kohtaa vedossa kuten nykyään.
Miten nuo itse säädöt tekevät firmat suorittaa tuon säätämisen? Soppaa ja painetta niin kauan lisää että jompi kumpi kyykkää tai lämmöt karkaa, siitä sitten hieman pois? Pelkästään 100 % kaasulla vai hierotaanko osakuormat ja muut tilanteet myös?
Ite olen tuota MP:n ecua vähän säädellyt lähinnä sillä mielellä että edes seoksen saisi suurinpiirtein kohdalleen. Tuollaisen WOT/100%TPS kartan tekee aika nopeasti muutamalla rykäsyllä mutta muuten ajettavuutta kun alkaa hieromaan niin siinä menee aikaa ja tupakkia. Tietty modifioimattomassa autossa kaikki muut tilanteet pitäisi olla tehtaalta tullessa kunnossa ja vain huipputehoa haettanee.
Valmiissa ECU:ssa jossa mapit on jo tehtaalta kohdallaan, niin ei sinun tarvitse säätää osakuormia ym kohdalleen, koska ne ovat jo.
Oman auton ecu säädettiin aika pitkälti kakkosvaihteella 2krpm -> 8krpm WOT. Katsotaan mitä nakuanturi sanoo ja hierontaa. Tämä nyt todella lyhyesti kirjoitettuna, en jaksa alkaa satuilemaan. Toki toimenpiteiden jälkeen kannattaa varsinkin turbovehkeissä katsoa ettei suuremmilla vaihteilla kuormaa annettaessa ahdot karkaa tai nakuanturi ala herjaamaan.
Jotain aiheeseen liittyviä omia kuvia.
Näin minäkin olettaisin, vaikka täällä hehkutetaankin autoyksilökohtaisia softia. Sama softa jokaisessa samanlaisessa autossa on tehtaaltakin tullessa. Miksi siis "löysät pois" -virisoftakin ei voisi olla samanlainen samanlaisiin autoihin. Asia tietysti muuttuu, jos lähdetään hakemaan viimeisiä hevosvoimia ja newtonmetrejä, mutta usein niissä tapauksissa on kannattavaa tehdä rautaankin muutoksia: isompaa turboa, vahvempaa kytkintä jne....
En sinänsä usko, että vakioautolle noi valmissoftat olisi mitenkään huonoja, koska osat jne on niin vakiokamaa, että koneista saadaan "luotettavasti" kokemusperusteisesti tietyllä säädöllä hyvä lopputulos. En tiedä maksaako vaivaa säädättää "uniikisti" tollanen perusauto, mutta onhan se tietysti aina eriasia jos säätö hierotaan viimesen päälle. ...
Tästä voinee extrapoloida, että myös autonvalmistajan tehtaalla autoihin asentamat identtiset softat ovat huonoja.Mun on pakko sanoa tähän että on ne huonoja. Valitettavasti perusteluja ette tältä henkilöltä saa, ehkä googlettamalta tai minua viisaammalta joka jaksaa kirjoittaa.
Joitakin moottoreita olen joskus ohjelmoinut, kuten omiani.
Ei ne ole huonoja välttämättä siksi että ne on bulkkeja. Ne on vaan yksinkertaisesti huonoja.
Jos bulkista halutaan tehdä persdynoa huijaava, niin mikäs siinä, mutta ei se automaattisesti kaikista bulkeista huonoa tee. Esimerkkejä löytynee kumpaankin suuntaan.Har har.
Totuus on se että myös tässä lajissa on muutama oikotie "onneen" ja aika monet niihin luottaa. Niinkun sanoin, itsellä kokemusta niinkin ison ja laadukkaan pajan kuin Sharkin softasta. Puski mustaa aivan hulluna ja lähinnä tuntui olevan typerä vääntöpiikki jotta asiakas luulee moottorin olevan tehokkaampi kun mitä se on.
Sama auto kävi sitten ammattilaisella vielä myöhemmin ja kappas kehveliä kun dynon tehot pysyi samana mutta ei puskenut enää jonnesavuja pakoputkesta.
Edelleen miksi siinä bulkkisoftassa mennään siitä missä aita on matalin ja customsoftassa ei?No, itse en lähde lottoamaan. Kun saat ammattilaisen just sun autolle tekemän softan samaan rahaan niin miksi haluaisit jonkun huonomman bulkkisoftan?
Eikä se nyt kokemuksien mukaan näytä olevan niin yksinkertaista että "kaikki tän malliset koneet on samanlaisia joten tehdään tämmönen softa". Noissa bulkeissa mennään sieltä missä aita on matalin koska sillä saa varman lopputuloksen muun laadun kustannuksella. Kun se bulkkisoftaaja osaa hädin tuskin käyttää sitä laitteistoa niin softan on oltava semmoinen että toimii suoraan aina.
Ei ehkä helpoimmat, vaan varmimmat mahdolliset, mikä toisaalta voidaan ymmärtää samaksi asiaksi. Tosiaan itse puhun "löysät pois" ohjelmista; viimeisten hevosvoimien tiristämiseen customsofta on varmasti paras vaihtoehto.Koska sen pitää sopia 5000 autoon täysin ongelmitta, jolloin optimointitoimenpiteet on ne helpommat mahdolliset jotka toimii aina ja kaikkialla. Ei kait tossa pitäs mitään ihmeellistä olla?
Poislukien tilanteet missä vaan poistetaan valmistajan tekemä kuristus, esim. Volvon 2.4 140/170 hv koneet on täsmälleen samat mutta hiukan vain kuristettu toista versiota. Sillon ei tarvitse oikeastaan optimoida edes mitään.
Jotkut autot ohjelmoidaan jo tehtaalla siten, että ne pölläyttävät jonnesavua - tai pölläyttäisivät, jos saastelaitteet eivät hoitaisi savua.No ne bulkkipaskat vaan ottaa löysät pois yleensä aika universaaleilla tavoilla ja lopputuloksena on se mustaa jonnesavua puskeva auto. Tämä siis dieseleiden kohdalla.
Montako bulkkisoftaa olet ajanut omiin autoihisi vai mihin tuo sun tietosi nyt perustuu?
En nyt 100 varma ole, mutta ainakin osa mustasta savusta pitäisi jäädä hiukkasloukkuun/katalysaattoriin ja poltetaan sitten pois seuraavassa poltossa. Sen verran tiivis kumminkin se hiukkasloukku?No, laita ens kerralla joku Sharkin tai BSR:n paskakikkare ja kerro miten hyvä oli, ja maksoi saman verran kun ammattilaisen tekemä
Ei se musta mihinkään hiukkasloukkuihin jää.
Kerrotko vähän lisää? Omaan on tulossa 120->180 hv noin suurinpiirtein. Mitäs pitäs muita muutoksia tehdä?
Turha tehä vaikka samalla rahalla saa ammattitaidolla tehdyn ohjelman myös? No niinno.
Ja esim. tota omaa moottoria ei ole kovin kauaa vielä maailmalle puskettu joten bulkin kokeilu olisi lähinnä typerää lottoa.
Omasta volvosta hakkasin pöntön tyhjäksi niin ennen pönttöä putki oli sisältä musta ja jälkeen valkoinen. Eli kyllä se sinne jää.No, laita ens kerralla joku Sharkin tai BSR:n paskakikkare ja kerro miten hyvä oli, ja maksoi saman verran kun ammattilaisen tekemä
Ei se musta mihinkään hiukkasloukkuihin jää.
No ne bulkkipaskat vaan ottaa löysät pois yleensä aika universaaleilla tavoilla ja lopputuloksena on se mustaa jonnesavua puskeva auto. Tämä siis dieseleiden kohdalla.
Enkä ole missään väittänyt että ne kaikki on paskaa, mutta hyvin usein laatu on vähän sinne päin