Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Onko muilla tullut sellaista ongelmaa vastaan että kun yritän ladata akkua (hailong 17,5ah samsung kennoilla) niin laturissa palaa kokoajan vain vihreä valo eikä lähde latautumaan.

Akun sisältä jo liitokset tarkistettu.

Ladattu kaikenkaikkiaan ehkä 10 kertaa, vuoden vanha.
Löytyykö jännitemittaria? Tökkää akun reikiin niin saadaan voltit.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Onko muilla tullut sellaista ongelmaa vastaan että kun yritän ladata akkua (hailong 17,5ah samsung kennoilla) niin laturissa palaa kokoajan vain vihreä valo eikä lähde latautumaan.

Akun sisältä jo liitokset tarkistettu.

Ladattu kaikenkaikkiaan ehkä 10 kertaa, vuoden vanha.
Älä vaan sitten tunge mitään sinne laturiliitäntään, sillä akku on alta sekunnin oikkarissa ja pahimmillaan kulmakarvat etsii uutta kotia! Eli jos mittaat akkua, mittaa sieltä mihin tulee pyörän kontaktit kiinni
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 833
Vähän optimointia ja takarengas pienentynyt:

Mites muilla liikkuu 3-4kW tehoilla?

Cycle Analyst on ihan ehdottomasti PARAS tapa kuristaa tehokkaita pyöriä.

Esim itellä on nappula missä kolme asentoa, 250w/25kmh, 1000w/25kmh, ja sitten rajoittamattoman asennon saa käyttöön kun iskee usb-donglen kylkeen kiinni.

ja tää on siitä universaali et toimii aikalailla kaikenlaisten kontrollereiden kanssa. virtamittari/shuntti vaan akkujohdon väliin kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Vähän optimointia ja takarengas pienentynyt:

Mites muilla liikkuu 3-4kW tehoilla?



Cycle Analyst on ihan ehdottomasti PARAS tapa kuristaa tehokkaita pyöriä.

Esim itellä on nappula missä kolme asentoa, 250w/25kmh, 1000w/25kmh, ja sitten rajoittamattoman asennon saa käyttöön kun iskee usb-donglen kylkeen kiinni.

ja tää on siitä universaali et toimii aikalailla kaikenlaisten kontrollereiden kanssa. virtamittari/shuntti vaan akkujohdon väliin kiinni.
Kuulostaa mahtavalta tuo tehojen rajoitustsydeemi. Varsinkin jos on laillinen, niin voisi itsekin miettiä suuremman moottorin asennusta kuin tuo 350w :tongue:

Millaiset akut tuossa on, kun tuollainen kiihdytys imee varmaati myös virtaa?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456


Shimanolta uutta kasettipakkatekniikka sähköpyöriin, joka heidän oman väittämänsä mukaan kestäisi paremmin kulutusta. Toivottavasti väitteet pitävät paikkaansa, sillä jo pitkään venaillut jotain kestävämpiä ratkaisuja sähköpyörille.

1620314284228.png
Linkglideen päivittäessä menee koko vaihtajista lähtien kaikki vaihtoon ja kasettipakka on n. 320 grammaa painavampi verrattuna hyperglideen:


Minkälainen kestävyyslisäys saavutetaan LINKGLIDE-voimansiirrolla?

Testitulosten mukaan LINKGLIDE on 11T, 13T ja 15T rattaiden osalta 3 kertaa kestävämpi kuin HYPERGLIDE.

Onko ketjun käyttöikä pidempi, kun voimansiirtojärjestelmänä on LINKGLIDE?

Ketjun käyttöikä riippuu useista tekijöistä. Jos vaihteiden käyttö on asianmukaista, LINKGLIDE-ketjun käyttöikä on pidempi. Jatkuvasti samalla vaihteella ajettaessa kulumisominaisuudet ovat HYPERGLIDE-järjestelmään verrattuna vastaavanlaiset.

Mitkä ketjut sopivat yhteen LINKGLIDE-komponenttien kanssa?

Uusi CN-LG500 – ja kaikki nykyiset 11-vaihteisten HYPERGLIDE-ketjut: CN-E8000-11, CN-HG901-11, HG701-11 and HG601-11.

Kuinka päivittää nykyinen DEORE- XT tai DEORE-varustettu pyörä LINKGLIDE-versioksi?

LINKGLIDE-varustetut DEORE XT- ja DEORE-komponentit eivät ole yhteensopivia muiden SHIMANO-voimansiirtokomponenttien kanssa. Koko voimansiirto (kasetti, takavaihtaja, vaihdevipu, ketju) on päivitettävä LINKGLIDE-yhteensopivaksi. Kaikissa komponenteissa on LINKGLIDE-logo. Pyydä lisätietoja Shimano-jälleenmyyjältä tai Shimano Service Centeristä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Kuulostaa mahtavalta tuo tehojen rajoitustsydeemi. Varsinkin jos on laillinen, niin voisi itsekin miettiä suuremman moottorin asennusta kuin tuo 350w :tongue:

Millaiset akut tuossa on, kun tuollainen kiihdytys imee varmaati myös virtaa?
Eikö tämä mennyt niin, että laki määrittää moottorille maksimi nimellistehon. Eli 3 kilowatin moottorille 250 watin syöttäminen ei tee pyörästä laillista. Toisaalta esimerkiksi 1 kilowatin nimellistehoiselle bbshd:lle 1,6 kilowatin syöttäminen on ihan ok lain puitteissa. Yli 250 watin nimellisteho tai kaasukahva vaatii toki myös vakuutuksen.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Eikö tämä mennyt niin, että laki määrittää moottorille maksimi nimellistehon. Eli 3 kilowatin moottorille 250 watin syöttäminen ei tee pyörästä laillista. Toisaalta esimerkiksi 1 kilowatin nimellistehoiselle bbshd:lle 1,6 kilowatin syöttäminen on ihan ok lain puitteissa. Yli 250 watin nimellisteho tai kaasukahva vaatii toki myös vakuutuksen.
Hyvin pitkälti näin. Ei tosin ole mitään ennakkoratkaisua tästä. 1kW tai 250W nimellistehoisen moottorin kuuluukin tuottaa jopa 1,7 kertaa nimellistehonsa verran.

Tässä EU-standardissa 250W tai 1 kW ovat puolen tunnin tehontuoton keskiarvoja norminmukaisessa käytössä. Norminmukainen käyttö on tässä testissä ilmeisesti tasaisella ajelua hissun kissun. Moottorityyppi kun on sertifioinnin läpäissyt, niin se on sillä selvä. Ihan sama vaikka sieltä 250W moottorista tulee oikeasti 800W. Lain silmissä se on 250W kone ikuisesti.

EU-alueen ulkopuolelta tuleville moottoreille ei tätä standardisointia suoriteta. Näissä moottoreissa on juuri sen verran tehoa mitä valmistaja ilmoittaa. Esim. 84V ja jopa 300A kestävä QS273 on kaiverruksen mukaisesti 1kW moottori, vaikka dynolla irtoaa helposti 20kW renkaasta.

25 km/h huippunopeuden saavuttaminen kestää jotain 0,8 sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 833
Millaiset akut tuossa on, kun tuollainen kiihdytys imee varmaati myös virtaa?
20S6P Panasonic PF elikkä 72V/1253Wh ja virtaa lähtee jatkuvana 50A / 4kW ihan kevyesti mutta enemmällä ei viitsi rääkätä, noi on turvalliset maksimilukemat lämpöjen suhteen.

Voimansiirto kanssa aika kovilla ja sitä on korjattu/rakenneltu moneen kertaan :D Siitä varmaan viides parannusversio menossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 833
Tuskin mitenkään muuten kuin koeajamalla. Ei taida muutenkaan olla muualla kuin Helsingissä resursseja polkupyöräpoliiseille muutamalle päivälle kesällä.
moottoripyöräpoliiseja on kyllä näkynyt.

pitäkää ne rajottimet huomaamattomina ja helposti kytkettävinä... ja ajakaa järjellisiä nopeuksia liikenteessä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuossa eriteltynä vielä


E10 19.5" in UD matt finish: $799
A headset for E10: $14
Rear thru axle for E10: $10
M500 Bafang motor 48V 250W: $650 (same price of M600 500W)
Battery 48V 16Ah: $430 (17.5Ah battery is not available now, only 16Ah)

on noin 2400$

Shipping cost to Finland including tax prepaid is $500. You don't need pay any tax when you receive all. 4.2% Paypal fee should be added.

on noin 2500$ mikä käännettynä euroihin noin 2100€

jos katsoin summat oikein?

Sen verran myös täytyy kysyä että mikä on seuraava pienempi runko, vai otanko sitten tuon 19,5"
Ei ole saatavilla kuin 16Ah akku, nyt enää mietin että onko toi 19,5" liian iso että otanko sitten suosiolla tuon 17,5" rungon.

Haluaisin kyllä vähän isomman rungon kun edellisessä oli 17,5" ja tuntui ehkä vähän ahtaalta, mutta tuo isompi menee kyllä liian isoksi. Mulle suositellaan 17-18" runkoa...
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Ei ole saatavilla kuin 16Ah akku, nyt enää mietin että onko toi 19,5" liian iso että otanko sitten suosiolla tuon 17,5" rungon.

Haluaisin kyllä vähän isomman rungon kun edellisessä oli 17,5" ja tuntui ehkä vähän ahtaalta, mutta tuo isompi menee kyllä liian isoksi. Mulle suositellaan 17-18" runkoa...
Toi runkokohan riippuu todella paljon pyörästä ja valmistajasta, että ei voi oikein sanoa asiaan juuta eikä jaata. Kannattaa varmaan mitata ainakin oma sisäsauma valmistajalle ja kysyä sopivaa kokoa sen mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: MH1
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
Jos poljin sopii niin ei tuossa sitten sinulla isoa ongelmaa ole.
Kiitos vinkeistä sinulle ja kaikille muillekin.

Pyörä on pikkuhiljaa kasassa ja jonkun verran testailtu. Väänsin tuon moottorin niin tiukalle että se peltiavain alkoi antaa periksi mutta ajattelin kuitenkin jonkinlaisen vääntötuen värkätä vielä.

Vaihdesensori pitää vielä asennella ja tilata lekkien ratas. Akkukin vaikuttaa nyt pysyvän tukevasti paikallaan kovemmassakin ajossa, laitoin rungon ja hailong alustan väliin kumisuikaleet ja sitten noihin toisen juomapullotelineen reikiin biltemasta sopivan U profiilin joka tukee sivuttain.
 

Liitteet

Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 377
Löytyykö jännitemittaria? Tökkää akun reikiin niin saadaan voltit.
Nytpä kerkesin mittailemaan.

Virrat päällä 43.8v Off -asennossa ~5v.

Laturi kytkettynä virrat päällä 43.8 virtakytkin off- asennossa 44.3

48.8v tulee laturilta mutta ei lähde latautumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Nytpä kerkesin mittailemaan.

Virrat päällä 43.8v Off -asennossa ~5v.

Laturi kytkettynä virrat päällä 43.8 virtakytkin off- asennossa 44.3

48.8v tulee laturilta mutta ei lähde latautumaan.
Se kestää että akun jännite alkaa nousemaan, jos se siis lataisi. Vaikuttaisi akun latauspuolen vialta kylläkin
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 377
Mittailin kennotkin, 3,37v kaikissa. Ei löydy mitään selkeää vikaa akun sisältä.

Kokeilin myös latausta virran ulostulonapojen kautta, ei muutosta.

Laturi tai bms on rikki. Perhana kun ei ole tuttavillakaan tuollaista 54v laturia että saisi testattua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Mittailin kennotkin, 3,37v kaikissa. Ei löydy mitään selkeää vikaa akun sisältä.

Kokeilin myös latausta virran ulostulonapojen kautta, ei muutosta.

Laturi tai bms on rikki. Perhana kun ei ole tuttavillakaan tuollaista 54v laturia että saisi testattua.
Tuleeko sieltä laturista virtaa ? Pistä mittari a puolelle ja siihen välii
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 377
Kokeilin a puolella mitata laturin navoista, lopputulemana oli kipinä ja palanut sormi.

Eli jotain sieltä ainakin tulee:D

20210509_161333_copy_1512x2016.jpg
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
271
Kokeilin a puolella mitata laturin navoista, lopputulemana oli kipinä ja palanut sormi.

Eli jotain sieltä ainakin tulee:D

Joo, ei se virtamittaus noin toimi :D

Laturin plussan ja akun plussan väliin mittari ja miinuspiuha jollain muulla johdolla samalla tavalla.

Jos laitat plussan ja miinuksen väliin, nii tulee vaan oikosulku ja sormeen rakko.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Laitoin alibabaan Freyn pyörästä kyselyä ja eivät tosiaan suostu lähettämään muuta kuin lentorahtina, joka olisi 1300 dollaria. Vieläkö kannattaa tilausta laittaa, vai meneekö hinta/laatusuhde pakkasen puolelle postikulujen takia?

Olin jo päätymässä jäykkäperä Hunter -malliin, mutta nyt aloin miettimään pitäisikö kuitenkin valita täysjousto (Fat1000) kun pyörä on sen verran painava? Todennäköisesti käyttäisin enimmäkseen kapeita renkaita, mutta haluaisin säilyttää option siihen että läskirenkaatkin mahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.12.2018
Viestejä
15
Alkuvuodesta tilasin Freyltä ja silloin suostuivat vielä lähettämään merirahtina. Tämän ongelmana on tosin tullaus ja joudunkin itse hoitamaan tavalla tai toisella paketin satamasta perille... Käytännössä taitaa tarkoittaa DHL/UPS jne palveluita. Muuten satamasta ei pakettia pois saa... Merirahti jäi siihen ~500usd paikkeille ilman tullauksia ja toimitus vain hki/turku/kotka satamaan. Toki paketin lähetys nyt ei ole vielä ajankohtaista, eli aika näyttää tuleeko sittenkään merirahtina perille...
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
Laitoin lekkie blingring 40t HD pyörään. Ketjulinjasta tuli aivan täydellinen ja hyvän näköinenkin. Ihanan kallista mutta sen arvoista.

Mukana tullut spaceri riitti juuri ja juuri, ehkä vähän turhankin lähelle haarukkaa tuli ratas. Ei ainakaan testilenkillä aiheuttanut ongelmaa, saa nähdä tuleeko oireita kun rapaantuu mutta laitetaan sitten myöhemmin paksumpi spacer jos ongelmia ilmaantuu.

Rattaan vaihto samaa rataa koko pyöräprojektin kanssa ettei ihan mutkattomasti sujunut, tällä kertaa ei löytynyt mistään M4 pultteja niin niitä piti sitten kaukaa lähteä hakemaan. Koko ajan ollut joku työkalu hakusessa tai jotain muuta estettä. Nyt vois loppukesän vain ajella ennenkuin värkkää mitään lisää.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Motti näyttää olevan kovin arassa paikassa, eikö se ota itseensä kun ajelee kivikoissa ja juurakoissa?
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
En nyt oikein tiedä mitä tarkoitat, eihän tuota moottoria muuten saa asennettuakaan.

Tehdasvalmisteisiin verrattuna moottori voi kyllä olla alttiimpi kolhuille enkä kyllä suosittelekkaan jälkiasennuksia. Jälkiviisaana ostaisin nyt tehdaspyörän. Rahaa kuitenkin kiinni koko projektissa n. 2200e eli ei mitenkään hirveän halpa.

En kuitenkaan pidä kovin röykkysessä maastossa ajelusta ja jos valitsen jonkun "erikoiskokeen" niin mieluusti ajan ihan rauhallisesti. Kapeat metsäpolut ja latupohjat on mulle mieluisia.

Edit; mitä ketjuja suosittelette näihin tehokkaampiin vehkeisiin? Vois ostaa uudet, nämä nykyiset on alkuperäiset ja huonolla pidolla ollut niin joutaa vaihtaa. 10 rattaan pakka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Edit; mitä ketjuja suosittelette näihin tehokkaampiin vehkeisiin? Vois ostaa uudet, nämä nykyiset on alkuperäiset ja huonolla pidolla ollut niin joutaa vaihtaa. 10 rattaan pakka.
Tämä (tosin 11 vaihteisena versiona) on itsellä kestänyt hyvin 1000W Bafangin kanssa.

Tässä sama ketju ilman ruostesuojaa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
2 vuotta vanha sähkömopoprojekti sai siirtyä totetumattomiin ja tilasin tällaisen setin ja kokonaan uuden pyörän, niin on ainakin helpoo väsätä toimiva "mopo". Polkimia ei tosiaan tule käyttöön, koska vakuutusmaksuja ei kiinnosta maksella

Mietin vaan, kun kyseinen pyörä on 29" maastis, niin aika paksun kumin saa laittaa 26 vanteelle, että halkaisija olisi suunnilleen sama. Miten leveitä kumeja olette tuollaisella säpö "perus" ontelovanteella käyttäneet? Fat renkaat eivät varmaankaan toimi, jos edes mahtusivat edes takahaarukassa pyörimään?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 833
mulla on takana 26" (leveys 25mm) vanteella 50mm levee. Mutta en epäröis laittaa tohon 65 millistä kumia.

Edessä on 27,5" vanne...
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
mulla on takana 26" (leveys 25mm) vanteella 50mm levee. Mutta en epäröis laittaa tohon 65 millistä kumia.

Edessä on 27,5" vanne...
Ööh. Tuolla moottorin sivulla lukeekin, että on 26" 571,5mm. Eli onko tuolle vanteelle siis 27,5 kumi (584) vai se mtb 26 (559)..? 27,5 kumeissa onkin kivasti ainakin valinnanvaraa, niin saa abaout samalle halkaisijalle takarenkaankin :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 833
Ööh. Tuolla moottorin sivulla lukeekin, että on 26" 571,5mm. Eli onko tuolle vanteelle siis 27,5 kumi (584) vai se mtb 26 (559)..? 27,5 kumeissa onkin kivasti ainakin valinnanvaraa, niin saa abaout samalle halkaisijalle takarenkaankin :)
ainakin tuolla on merkattu että 28" = 700C (eli maantie tai mummopyöräkoko 622mm)

Siitä vois päätellä että seuraavaks pienempi koko 27,5 olis 650B (aka 584) ja sit 26" olis se 559, kun ei taida oikein muita lähelle osuvia kokoja olla käytössä nykyään.

Kyl mä laittaisin ton 27,5", jos edessä on 29". Siihen kokoon saa ihan hyvin suht leveitä renkaita.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
ainakin tuolla on merkattu että 28" = 700C (eli maantie tai mummopyöräkoko 622mm)

Siitä vois päätellä että seuraavaks pienempi koko 27,5 olis 650B (aka 584) ja sit 26" olis se 559, kun ei taida oikein muita lähelle osuvia kokoja olla käytössä nykyään.

Kyl mä laittaisin ton 27,5", jos edessä on 29". Siihen kokoon saa ihan hyvin suht leveitä renkaita.
28” ja 29” on teknisesti samoja renkaita. Vannekehän mitta on sama. Fillareissa käytetään renkaan tuumamittana arviota muodostuvan renkaan ulkomitoista. Maastorengas muodostuu korkeammaksi. Siksi ero ulkomitassa, vaikka sekä 28” että 29” käyttää samaa 622 mm vannetta.

Tämä mittaustapa on äärimmäisen typerä ja epätarkka. Tämä toimi vielä 1970-luvulla kun kaikilla oli kapeat renkaat. Nyt homma kusee, kun 26” korkeasta ja 5” leveästä läskipyörän kumista muodostuukin korkeampi, mitä 29” 2.2” renkaasta. Viimeistään läskipyörät sekoittaa tämän mittaustavan täysin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
1623778035765.png



Tuo tilaamani sähkömopon "runko" on edelleen "tarjouksessa" 219 hintaan. En tiedä mikä koira tässä on haudattuna, mutta edulliselta tuo tuntuu, varsinkin kun on tottunut katselemaan n.1k€ polkupyöriä. Toki HobbyHall ilmoitti, että toimiksessa voi mennä parikin viikko (vaikka sivulla lukee 2-5vrk). Polkupyöränähän tuolla ei varmasti oikein mitään tee mm. teräsrunkonsa vuoksi, mutta asftalttimopona luulisin kulkevan ihan kivasti 1kw tehoilla ja 48V/12,5Ah akulla. Maastossahan tuollaisella ei pärjää, kun ei 1kw tehot riitä ja tuskin keulakaan kestäisi -tai ainakin pohjaisi jatkuvasti.

Harmillisen vähän vaan löytyy malliksi mopoksi tehtyjä pyöriä. Tähän on perusvarustelu jo tilattu, eli 1kw 26" sähkömoottorisarja takanapaan, 57 leveä takanakki (leveämpää ei suoraan uskaltanut tilata, että mahtuu varmasti pyörimään), 65 levyiset lokasuojat sekä takatavarateline. Omasta takaa löytyykin jo kiinteät valot eteen ja taakse.

Paintilla vähän mallailin, miltä pyörä näyttää vähän pienemmällä takapyörän halkaisijalla (luonnollisesti kumi on vähän paksumpi, joten on hieman kuvaa miehekkäämmän näköinen)
1623778580483.png

Modauksia Todo listalla:
Polkimet todennäköisesti lähtevät, tilalle jalkatapit tai jalustat
Pehmeä penkki (jonkinlainen sähkömopon penkki)
Myöhemmin on suunnitteilla mahdollisesti jonkinlaista kotelointia rungolle (säilytystilaa)

edit2. Kommentteja otetaan mielellään vastaan, mikäli tulee jotakin, mitä ei missään nimessä kannata tehdä tai mitä olisi hyvä huomioida
 
Viimeksi muokattu:

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526



Tuo tilaamani sähkömopon "runko" on edelleen "tarjouksessa" 219 hintaan. En tiedä mikä koira tässä on haudattuna, mutta edulliselta tuo tuntuu, varsinkin kun on tottunut katselemaan n.1k€ polkupyöriä. Toki HobbyHall ilmoitti, että toimiksessa voi mennä parikin viikko (vaikka sivulla lukee 2-5vrk). Polkupyöränähän tuolla ei varmasti oikein mitään tee mm. teräsrunkonsa vuoksi, mutta asftalttimopona luulisin kulkevan ihan kivasti 1kw tehoilla ja 48V/12,5Ah akulla. Maastossahan tuollaisella ei pärjää, kun ei 1kw tehot riitä ja tuskin keulakaan kestäisi -tai ainakin pohjaisi jatkuvasti.

Harmillisen vähän vaan löytyy malliksi mopoksi tehtyjä pyöriä. Tähän on perusvarustelu jo tilattu, eli 1kw 26" sähkömoottorisarja takanapaan, 57 leveä takanakki (leveämpää ei suoraan uskaltanut tilata, että mahtuu varmasti pyörimään), 65 levyiset lokasuojat sekä takatavarateline. Omasta takaa löytyykin jo kiinteät valot eteen ja taakse.

Paintilla vähän mallailin, miltä pyörä näyttää vähän pienemmällä takapyörän halkaisijalla (luonnollisesti kumi on vähän paksumpi, joten on hieman kuvaa miehekkäämmän näköinen)

Modauksia Todo listalla:
Polkimet todennäköisesti lähtevät, tilalle jalkatapit tai jalustat
Pehmeä penkki (jonkinlainen sähkömopon penkki)
Myöhemmin on suunnitteilla mahdollisesti jonkinlaista kotelointia rungolle (säilytystilaa)

edit2. Kommentteja otetaan mielellään vastaan, mikäli tulee jotakin, mitä ei missään nimessä kannata tehdä tai mitä olisi hyvä huomioida
Ole varovainen tuon kanssa. 1 kW moottorin ketju repii takahaarukkaa oikealle aina kiihdyttäessä. Vääntöliikkeen näkee ihan paljaalla silmällä, jopa järeässä Freyn rungossa. Jos nappikaasun haluat, niin laita asetuksista loiva startti päälle. Se pehmentää iskua.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Ole varovainen tuon kanssa. 1 kW moottorin ketju repii takahaarukkaa oikealle aina kiihdyttäessä. Vääntöliikkeen näkee ihan paljaalla silmällä, jopa järeässä Freyn rungossa. Jos nappikaasun haluat, niin laita asetuksista loiva startti päälle. Se pehmentää iskua.
Hyvä pointti, mutta tosiaan moottori tulee napaan, joten kuormitus haarukkaan pitäisi tulla tasaisesti. Sen lisäksi on myös molemmille puolille momenttivarret varmistamassa "muljahduksilta"
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 833
edit2. Kommentteja otetaan mielellään vastaan, mikäli tulee jotakin, mitä ei missään nimessä kannata tehdä tai mitä olisi hyvä huomioida
Teräsrunko on hyvä juttu muokattavuuden ja korjattavuuden suhteen (minun mielestä).

Itsellä on vastaavanlaisessa alumiinirunkossa Cyclone, 72V akku ja 4kW tehoa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 377
Olisiko kenelläkään jäänyt ylimääräiseksi bafangin vasenta poljinkampea? Poljin söi kierteet ja pitäisi nopeasti saada ehjä.

Laita vaikka yv:tä mikäli löytyy.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Olisiko kenelläkään jäänyt ylimääräiseksi bafangin vasenta poljinkampea? Poljin söi kierteet ja pitäisi nopeasti saada ehjä.

Laita vaikka yv:tä mikäli löytyy.
Pitäis olla ihan universaali sähköpyörän poljin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 446
Pitäs saada oma kulkine taas kuosiin. Ollut useamman vuotta jo lepäilemässä kun takahaarukan laakeri meni. Nyt juniori innostui, että pääsisi ajelemaan ja sain aikaiseksi ruuvata osat irti (30min homma mitä ei saanut 3v aikana aikaiseksi XD).

Pyörän runkona on steel frame @ ebay, olisko ollut kiina. Ja tietenkin aivan paskaa laatua tuo laakeri ei montaa sataa kilometriä kestänyt.

Ei mitään hajua mistä pitäisi lähteä liikkeelle? Onko tuo joku vakio osa? Oisko tossa vaan 2 laakeria lyöty nalkkiin ja putki siihen väliin? Siinä ei kuitenkaan näy mitään saumaa








e: Onhan noita näköjään.


Mitat ylös ja jostain vastaavasta paikasta kyselemään? Tohon kun lyö moskalla niin lähtee pois vai pitäisikö tuossa käyttää jotain ulosvetäjää?

e2: Niin ei tuo taida mikään laakeri olla vaan joku pusla eli vaimennin? Hyvä kun tiedä edes perus sanastoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
657
jos pyörä ollut 3 v käyttämättömänä, niin toivottavasti olet ladannut akkua tässä välissä kuitenkin säännöllisesti. Muuten se on pilalla, ja pääset lisäämään akun ostoslistalle.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
jos pyörä ollut 3 v käyttämättömänä, niin toivottavasti olet ladannut akkua tässä välissä kuitenkin säännöllisesti. Muuten se on pilalla, ja pääset lisäämään akun ostoslistalle.
Jos ei nyt ihan tyhjänä ole varastoitu, niin ei akku piloille mene kovin nopeasti. Varaus tippuu kuitenkin vuodessa niin vähän. Alle 20% varauksessa ei kannata varastoida akkua pitkiä aikoja, mutta ei myöskään 100% varauksessa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
657
Jos ei nyt ihan tyhjänä ole varastoitu, niin ei akku piloille mene kovin nopeasti. Varaus tippuu kuitenkin vuodessa niin vähän. Alle 20% varauksessa ei kannata varastoida akkua pitkiä aikoja, mutta ei myöskään 100% varauksessa.
Bms vie virtaa aika paljon. Varsinkin jos on bt malli. Toki sammuttavat itsensä Kun kennojännite on 2.6v (toki voi aina ohjelmoida eri jännitteen, vakiona usein tuo). Tästä ei olekaan pitkä matka siihen kun kennot menee alle 2.5v ja alkaa aiheutua vahinkoa. Jo vuodessa menee lataamaton akku pilalle, vaikka ois kuinka laatu kennoilla jne. Jos siis sisässä bms.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
109
Neuvokaahan viisaammat, että mistä kannattaa lähteä itselleen pyörää ostamaan? Hakusessa on tähän L1e-A -luokkaan menevä max 1kw ja 25 km/h (nopeusrajoitus ei niin tärkeä, mutta ainakin nyt paperilla mahdollista rajoittaa tuohon nopeuteen). Muina pakollisina kriteereinä on täysjousitus ja kaasukahva. Selaillut Suomen nettikauppoja, joissa tuntuisi 99% pyöristä kuuluvan tuohon "max 250 w, moottori toimii vain poljettaessa". Myös fillaritorin katsoin käytetyistä läpi ja siellä näkyi olevan sama tilanne.

Mistä näitä kannattaa sitten lähteä metsästämään? Peukalo kohtalaisen keskellä kämmentä, niin ei itse kasaaminenkaan suuremmin innosta. Euroopan sisältä tilaaminen varmaan se vaihtoehto? Lieneekö Saksan markkinat otollinen vaihtoehto.

EDIT: Ehdotuksia merkistä/mallista otetaan myös ilomielin vastaan. Käyttötarkoituksena on paikallisten enduropolkujen kiertäminen, joten haussa on jotain sähkömaastopyörän ja enduropyörän välimaastossa olevaa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Neuvokaahan viisaammat, että mistä kannattaa lähteä itselleen pyörää ostamaan? Hakusessa on tähän L1e-A -luokkaan menevä max 1kw ja 25 km/h (nopeusrajoitus ei niin tärkeä, mutta ainakin nyt paperilla mahdollista rajoittaa tuohon nopeuteen). Muina pakollisina kriteereinä on täysjousitus ja kaasukahva. Selaillut Suomen nettikauppoja, joissa tuntuisi 99% pyöristä kuuluvan tuohon "max 250 w, moottori toimii vain poljettaessa". Myös fillaritorin katsoin käytetyistä läpi ja siellä näkyi olevan sama tilanne.

Mistä näitä kannattaa sitten lähteä metsästämään? Peukalo kohtalaisen keskellä kämmentä, niin ei itse kasaaminenkaan suuremmin innosta. Euroopan sisältä tilaaminen varmaan se vaihtoehto? Lieneekö Saksan markkinat otollinen vaihtoehto.

EDIT: Ehdotuksia merkistä/mallista otetaan myös ilomielin vastaan. Käyttötarkoituksena on paikallisten enduropolkujen kiertäminen, joten haussa on jotain sähkömaastopyörän ja enduropyörän välimaastossa olevaa.
Vastausta en tiedä, mutta 1kw teho ei pelkän kaasukahvan väännöllä jaksa mennä maastossa. Istellä. Suosittelen siis kohdistamaan katseen suurempitehoisiin, jos haluat maastossakin ajaa pelkällä kaasulla. Tasaisella maalla toki kulkee oikein hyvin tuolla tehollakin
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
109
Vastausta en tiedä, mutta 1kw teho ei pelkän kaasukahvan väännöllä jaksa mennä maastossa. Istellä. Suosittelen siis kohdistamaan katseen suurempitehoisiin, jos haluat maastossakin ajaa pelkällä kaasulla. Tasaisella maalla toki kulkee oikein hyvin tuolla tehollakin
Hmm pitänee alkaa katsoa sitten suurempitehoisia, onko näissä 2 tai 3 kW jo riittävä vai ronskisti vaan +5 kW? Mietityttää suuremmalla moottorin teholla (ja väännöllä) alakertaan kohdistuva kuormitus. Eli onko vaihteisto/ketjut tehty ylipäätään kestämään suurempia kuormituksia, jos pääasiallinen liikkumistapa on polkemisen sijaan pelkkä kaasu..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Ei varmaan suoravetoinen napamoottori 50+ km/h -huipuilla jaksakaan mennä maastossa, mutta mites esimerkiksi bbshd pienillä välityksillä?

Joka tapauksessa kyseisen luoka pyöriä on hyvin vähän markkinoilla. Jälkeenpäin sähköistetyistä taas suurimmassa osassa taitaa olla kaasukahvamahdollisuus. Todennäköisesti joudut siis rakentamaan itse, ostamaan käytetyn tai rakennuttamaan oman esimerkiksi Akkutehtaalla. Vartiokylän pyörällä on myös luokkaan sopiva etujousitettu fatbike.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
169
Hmm pitänee alkaa katsoa sitten suurempitehoisia, onko näissä 2 tai 3 kW jo riittävä vai ronskisti vaan +5 kW? Mietityttää suuremmalla moottorin teholla (ja väännöllä) alakertaan kohdistuva kuormitus. Eli onko vaihteisto/ketjut tehty ylipäätään kestämään suurempia kuormituksia, jos pääasiallinen liikkumistapa on polkemisen sijaan pelkkä kaasu..
Takanapa moottori niin ei rasita voimansiirtoa.
Tarkista Akkutehdas.com tuolla on välillä valmiita tehokaitapyöriä kaupan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Ei varmaan suoravetoinen napamoottori 50+ km/h -huipuilla jaksakaan mennä maastossa, mutta mites esimerkiksi bbshd pienillä välityksillä?

Joka tapauksessa kyseisen luoka pyöriä on hyvin vähän markkinoilla. Jälkeenpäin sähköistetyistä taas suurimmassa osassa taitaa olla kaasukahvamahdollisuus. Todennäköisesti joudut siis rakentamaan itse, ostamaan käytetyn tai rakennuttamaan oman esimerkiksi Akkutehtaalla. Vartiokylän pyörällä on myös luokkaan sopiva etujousitettu fatbike.
Tuo oma "maastomopo" on juurikin 1kw napamoottorilla ja piikkinä se ottaa 1,5kw. Maksiminopeus on 40-43kmh, ei siis ole suuresti välitetty eikä rattaita tuomassa tehohäviöitä, mutta silti, ei se ainakaan nouse paikaltaan jyrkkää mäkeä ylös. Aika hyvin maastossakin pärjää, jos saa vauhtia pidettyä kokoajan yllä, mutta kyllä 2kw on varmasti minimi mukavaan menoon
 

Liitteet

Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
109
Joka tapauksessa kyseisen luoka pyöriä on hyvin vähän markkinoilla. Jälkeenpäin sähköistetyistä taas suurimmassa osassa taitaa olla kaasukahvamahdollisuus. Todennäköisesti joudut siis rakentamaan itse, ostamaan käytetyn tai rakennuttamaan oman esimerkiksi Akkutehtaalla. Vartiokylän pyörällä on myös luokkaan sopiva etujousitettu fatbike.
Tuota Vartiokylän fättiä katselin myös, mutta harmillisesti pelkällä etujousituksella heidän mallli. Noihin markkinoilla myytäviin sähkömaastopyöriin ei liene olemassa mahdollisuutta lisätä erikseen vetotavaksi puhdasta kaasua normaalin poljinavusteisen lisäksi, vai olenkohan väärin ymmärtänyt tekniikkaa.

Itse rakennetussa pääsee taas avaamaan sellaisen pandoran lippaan, että kohta ajoharrastus onkin pääasiassa rakenteluharrastus. Jos kiinnostus on enemmän ajamiseen niin helpoin vaihtoehto on sitten varmaankin pyytää esim. tuolta Akkutehtaalta tarpeisiin sopivaa tai sitten käytettyä etsiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 559
Viestejä
4 204 034
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom