Monster Hunter Wilds (PS5/Xbox/PC, 2025)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 365
wilds.png

Capcomin ensi vuonna julkaiseva tuore lisäys Monster Hunter -pelisarjaan.
Tällä hetkellä beta menossa jokaisella alustalla ja kokeilun jälkeen maistuu ehdottomasti paremmalta kuin Rise.


 
Monter Hunter 3 Ultimatea tuli pelattua Wii U:lla ja myöhemmin MH4:sta käsittämättömät määrät Nintendo New 3DS:llä. En tiiä miksi en näistä moderneista ole innostunut, vaikka Monter Hunter Worldin jopa ostin josta alesta. On kyllä loistava pelisarja, ja paras tavaroiden upgradesysteemi. Long Swordilla oon vain pelannu, ja vähän Switch Axella.
 
Kyllähän tätä on vähän odotettu. Worlds tuli pelattua aikalailla loppuun asti.
 
Arviot tulleet ja keskiarvo tällä hetkellä 89p:

Pelistä on muuten ilmainen benchmark ladattavissa suorituskyvyn testaukseen.
 
Kokeilin tätä aamulla ennen töitä. Olisipa jatkunut aloituskylästä heti alkuun jos betan hahmolla oli pelannut siihen asti. Ei siinä ehtinyt tunnissa kuin kattomaan shadercompilen ja pelaamaan intron alkukylään asti.
 
Huomatkaa muuten että high res tekstuurit on erillinen 70 gigan dlc paketti (ilmainen toki, niin kuin Worldsissäkin)
 
Peli käyttää RE-engineä ja ongelmat mitä edellisissä peleissä nähty jatkuvat.
Kannattaa odotella korjauksia ja että capcomin drm:t poistetaan. Ps5 pro tällä hetkellä paras alusta pelaamiseen.



mhu.jpg
 
tein oman ketjun tolle benchmarkille. Ihmettelen kyllä miten tuo pistehomma toimii. Ei oikein ole loogisia numeroita suhteessa fps:ssään

 
Peli käyttää RE-engineä ja ongelmat mitä edellisissä peleissä nähty jatkuvat.
Kannattaa odotella korjauksia ja että capcomin drm:t poistetaan. Ps5 pro tällä hetkellä paras alusta pelaamiseen.



mhu.jpg

Ei mä tosiaan kovin hyvin pyöri jos näytönohjain ei ole nopea, mutta en nyt sentään tuota Ps5 pro väitettä toistaisi. Omalla 7800x3d/rtx5080 koneella pyörii ihan ok n. 60-90 fps kaikki tapissa (myös very high texturet). Session alkuun tulee vähän enemmän fps droppeja, mutta se tasaantuu aika paljon hetken päästä.

Vaimoni pelaa vähän vanhemmalla kokoonpanolla (rtx 3080) ja joutui laittamaan DLSS balanced 3440x1440 resolla ja high settingeillä.

En ole näitä worldsin jälkeen pelannut, mutta siihen verrattuna mekaniikoissa on tullut parannusta. Esim haavoitusmekanismi on muutettu pois siitä typerästä grapplesekoilusta. Lisäksi pientä qol kamaa on tullut, esim. liikkuminen ratsulla ja kasvien kerääminen tekee yllättävän paljon.
 
tein oman ketjun tolle benchmarkille. Ihmettelen kyllä miten tuo pistehomma toimii. Ei oikein ole loogisia numeroita suhteessa fps:ssään

Kokeile laskea pisteet pts = 341 * fps / (1 + x), missä x = keksittyjen ruutujen määrä yhtä aitoa kohti (FG off -> x = 0, FG -> x = 1, MFG -> x = 2 tai 3).

Edit. @neg0t Oli vahingossa kertomerkki jakomerkin paikalla. @kolistelija juuri noin, mutta saadakseen selville renderöityjen ruutujen fps:n, pitää fps-lukemalle tehdä juuri sama jakolasku kuin kaavassani, eli ei se kokonaisuudessaan olisi yhtään yksinkertaisempi laskutapa. Vaihdoin 341 ja fps kaavassa päittäin, niin on loogisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Itelläni ei ollu mitään suorituskyky ongelmia, vaikka kaikki asetukset tapissa ja näyttönä 57” g9. Peli ei tule 32 suhteen näyttöjä, niin tää on 21. Kaikki tapissa ja 60-90. Prossu 9800x3d ja rtx5070ti
 
Itelläni ei ollu mitään suorituskyky ongelmia, vaikka kaikki asetukset tapissa ja näyttönä 57” g9. Peli ei tule 32 suhteen näyttöjä, niin tää on 21. Kaikki tapissa ja 60-90. Prossu 9800x3d ja rtx5070ti
Näyttää toimivan paremmin kuin 5080:llä...

Tässähän on myös sellainen kiva että 1% low fps on lähes kokoajan korkeintaan n. 65 % fps:stä ja pahimmillaan luokkaa 30 % ja se tekee pelistä hyvin nykivän oloisen ja tuntuma on aika kaukana siitä mitä sen pitäisi fps mukaan olla. Jokainen tietty kokee perffin omalla tavallaan ja joillekin vähän huonomminkin pyörivä peli tuntuu sulavalta kokemukselta. Tämä on toistaiseksi kuitenkin yksi huonoiten ja epätasaisimmin pyörivistä peleistä mitä tiedän.
 

Kirjoitusvirheen korjaus kuulema korjais fps droppia.
Ei tuo ainakaan parantanut asiaa mitenkään. Edelleen sama ongelma että esim. kääntyessä GPU käyttö romahtaa ja 1 % low fps tippuu jopa alle 20 pahimmillaan. Texture popup on edelleen samaa tasoa


EDIT:
Siitä vähän FPS lukemaa ja texture popuppia kun paikallaan kääntyilee. Näytönohjaimena siis 5080 ja prossuna 7800X3D.
1740907660430.png
 
Oliko sulla demossa samoja ongelmia? Mulla toimi demo ihan hyvin, 7800x3d / 3080
Kyllä. Luulen että tuo liittyy jotenkin tekstuurien striimaukseen. Hirveä tekstuuripopup ja CPU käyttöö nousee lähes tappiin kääntyillessä. Kokeileppa parasta tekstuurilaatua ja korkeilla asetuksilla. DLSS voinee olla vaikka performance jos haluaa että muuten pyörii, voisi kuvitella että ongelma näkyy silloin hyvin.

EDIT:
Täysversiossa tuo korkein tekstuuritasohan vaatii lisälatauksen ilmaisen DLC:n muodossa. Ehkä 16 gigaa muistia ei vain riitä, mikä on aika naurettavaa tällä tekstuurilaadulla. Lisäksi tuo striimaaminen näyttää olevan tolkuttoman raskasta jostain syystä.

EDIT2:
Kokeilin High tekstuureilla. FPS droppi kääntyessä on selvästi pienempi, mutta popuppia on edelleen joka kerta kun kääntyy 180 asteen käännöksen. On tämä kumma peli kun muistiin ei saada mahtumaan edes yhdellä paikalla ymäpärillä olevia tekstuureja.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Luulen että tuo liittyy jotenkin tekstuurien striimaukseen. Hirveä tekstuuripopup ja CPU käyttöö nousee lähes tappiin kääntyillessä. Kokeileppa parasta tekstuurilaatua ja korkeilla asetuksilla. DLSS voinee olla vaikka performance jos haluaa että muuten pyörii, voisi kuvitella että ongelma näkyy silloin hyvin.

EDIT:
Täysversiossa tuo korkein tekstuuritasohan vaatii lisälatauksen ilmaisen DLC:n muodossa. Ehkä 16 gigaa muistia ei vain riitä, mikä on aika naurettavaa tällä tekstuurilaadulla. Lisäksi tuo striimaaminen näyttää olevan tolkuttoman raskasta jostain syystä.

EDIT2:
Kokeilin High tekstuureilla. FPS droppi kääntyessä on selvästi pienempi, mutta popuppia on edelleen joka kerta kun kääntyy 180 asteen käännöksen. On tämä kumma peli kun muistiin ei saada mahtumaan edes yhdellä paikalla ymäpärillä olevia tekstuureja.
Voiko olla suoritin alimittainen tuohon peliin? Meinaan CPU 79 % on niin korkea, että jotkut ytimet luultavasti ovat tapissa tuottaen töksähtelyä.

Yhdeltä videolta löysin CPU-kuvaajia. Kuusitoistaytimisellä 7950X3D:llä käyttöaste on 30 %, ja vain yksi piikki on hipaissut kattoon.

Kasiytimisellä 9800X3D:llä sen sijaan on 56 %, ja tyyliin tusina kattoon osuvaa "keskisormea" pystyssä, joista yksi on pitkäkestoisempi.



Screenshot_2025-03-02-12-06-25-77_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-03-02-12-09-36-65_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-03-02-12-23-14-42_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Voiko olla suoritin alimittainen tuohon peliin? Meinaan CPU 79 % on niin korkea, että jotkut ytimet luultavasti ovat tapissa tuottaen töksähtelyä.

Yhdeltä videolta löysin CPU-kuvaajia. Kuusitoistaytimisellä 7950X3D:llä käyttöaste on 30 %, ja vain yksi piikki on hipaissut kattoon.

Kasiytimisellä 9800X3D:llä sen sijaan on 56 %, ja tyyliin tusina kattoon osuvaa "keskisormea" pystyssä, joista yksi on pitkäkestoisempi.



Screenshot_2025-03-02-12-06-25-77_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-03-02-12-09-36-65_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-03-02-12-23-14-42_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Tuo minun screenshot on vain worst case korkeimmilla tekstuureilla ja nopeasti kääntyessä. Tuossa benchmarkissa ei näy minun koneellani käytännössä yhtään tuota hidastelua, kun taas itse pelissä sen saa helposti aikaan.

Jännä sekin että tekstuurien laatukin vaikuttaa CPU käyttöön niin paljon. Ikään kuin suurin osa CPU käytöstä kuluisi tekstuurien striimaukseen. Tuo texture popup, fps dropit ja korkea CPU käyttö kulkevat käsi kädessä. Matalalla tekstuurilaadulla CPU käyttö tippuu dramaattisesti.

Normaalisti pelatessa CPU käyttö pyörii jossain 40-60 % välimaastossa.

Olisi kiva nähdä toistuuko sama striimausongelma myös esim. 16 ytimisillä prossuilla.
 
Tuo minun screenshot on vain worst case korkeimmilla tekstuureilla ja nopeasti kääntyessä. Tuossa benchmarkissa ei näy minun koneellani käytännössä yhtään tuota hidastelua, kun taas itse pelissä sen saa helposti aikaan.

Jännä sekin että tekstuurien laatukin vaikuttaa CPU käyttöön niin paljon. Ikään kuin suurin osa CPU käytöstä kuluisi tekstuurien striimaukseen. Tuo texture popup, fps dropit ja korkea CPU käyttö kulkevat käsi kädessä. Matalalla tekstuurilaadulla CPU käyttö tippuu dramaattisesti.

Normaalisti pelatessa CPU käyttö pyörii jossain 40-60 % välimaastossa.

Olisi kiva nähdä toistuuko sama striimausongelma myös esim. 16 ytimisillä prossuilla.
Voi tosiaan johtua jostain muustakin kuin prossusta. Olisi kiva kuulla 16-ytimisten kokemuksia kääntyilyistä.

Kasiydin ei ole ihan optimi tuohon peliin, koska:

"From what I could see, Monster Hunter Wilds can effectively use up to 12 CPU cores. In total, we saw the game using 14 of the 16 CPU cores of the AMD Ryzen 9 7950X3D. So, this is another game that runs noticeably faster on CPUs that have over 8 CPU cores.".


Onko muuten millaiselle NVMe SSD:lle asennettu ja onko väylä PCIe x4 3/4/5?

Auttaisivatko nämä kääntymistökkimisiin?



Joku on kirjoittanut selkeät ohjeet:

"For the people who don't know how to do this.

Step 1: Download the DirectStorage Package

Go to this website:
🔗 Microsoft.Direct3D.DirectStorage (NuGet)
Click Download package on the right side of the page.
This will download a file named something like:

microsoft.direct3d.directstorage.1.2.3.nupkg

Step 2: Extract the Files

Find the .nupkg file you just downloaded. It’s usually in your Downloads folder.
Right-click on the file and rename it to:

microsoft.direct3d.directstorage.1.2.3.zip

We’re renaming it so Windows recognizes it as a zip file.
Extract the ZIP file by right-clicking it and selecting:
"Extract All..." (Windows built-in)
OR "Extract Here" (if you use WinRAR or 7-Zip)

Step 3: Locate the DirectStorage Files

Open the extracted folder.
Inside, you'll see a bunch of folders—look for one named Native and open it.
Then open the folder called Bin.
Then open the folder called x64.
Inside the x64 folder, you’ll find these two files:
dstoragecore.dll
dstorage.dll

Step 4: Replace the Game's DirectStorage Files

Find where your game is installed.
If it's on Steam:
Open Steam.
Right-click the game in your Library.
Click Manage > Browse Local Files (this opens the game folder).
Look for dstoragecore.dll and dstorage.dll inside the game’s folder.
Backup the original files (just copy them somewhere safe).
Copy the new files (dstoragecore.dll and dstorage.dll from the NuGet package).
Paste them into the game folder, replacing the old ones.

Step 5: Test the Game

Launch the game and check if the stuttering and FPS drops are fixed.
If the game has issues, restore the original files from your backup."
 
Viimeksi muokattu:
Voi tosiaan johtua jostain muustakin kuin prossusta. Olisi kiva kuulla 16-ytimisten kokemuksia kääntyilyistä.

Kasiydin ei ole ihan optimi tuohon peliin, koska:

"From what I could see, Monster Hunter Wilds can effectively use up to 12 CPU cores. In total, we saw the game using 14 of the 16 CPU cores of the AMD Ryzen 9 7950X3D. So, this is another game that runs noticeably faster on CPUs that have over 8 CPU cores.".


Onko muuten millaiselle NVMe SSD:lle asennettu ja onko väylä PCIe x4 3/4/5?

Auttaisivatko nämä kääntymistökkimisiin?



Joku on kirjoittanut selkeät ohjeet:

"For the people who don't know how to do this.

Step 1: Download the DirectStorage Package

Go to this website:
🔗 Microsoft.Direct3D.DirectStorage (NuGet)
Click Download package on the right side of the page.
This will download a file named something like:

microsoft.direct3d.directstorage.1.2.3.nupkg

Step 2: Extract the Files

Find the .nupkg file you just downloaded. It’s usually in your Downloads folder.
Right-click on the file and rename it to:

microsoft.direct3d.directstorage.1.2.3.zip

We’re renaming it so Windows recognizes it as a zip file.
Extract the ZIP file by right-clicking it and selecting:
"Extract All..." (Windows built-in)
OR "Extract Here" (if you use WinRAR or 7-Zip)

Step 3: Locate the DirectStorage Files

Open the extracted folder.
Inside, you'll see a bunch of folders—look for one named Native and open it.
Then open the folder called Bin.
Then open the folder called x64.
Inside the x64 folder, you’ll find these two files:
dstoragecore.dll
dstorage.dll

Step 4: Replace the Game's DirectStorage Files

Find where your game is installed.
If it's on Steam:
Open Steam.
Right-click the game in your Library.
Click Manage > Browse Local Files (this opens the game folder).
Look for dstoragecore.dll and dstorage.dll inside the game’s folder.
Backup the original files (just copy them somewhere safe).
Copy the new files (dstoragecore.dll and dstorage.dll from the NuGet package).
Paste them into the game folder, replacing the old ones.

Step 5: Test the Game

Launch the game and check if the stuttering and FPS drops are fixed.
If the game has issues, restore the original files from your backup."
Pitääpä kokeilla. Eiköhän se ole juurikin tuo CPU käyttöinen DirectStorage joka tuon tekee. Kokeilin laskea tekstuurit minimille ja tosiaan kääntyminen pelissä nosti CPU käytön vain n. 37-29 % tasolle, kun se korkeimmilla tekstuureilla nousee lähelle sataa. Levynä on 2 teratavuinen SK Hynix P41, joten siitä tuskin on kiinni.

EDIT:
Uudemmat DLL:t eivät auttaneet. Odotellaan siis pätsiä ja siihen asti saa mennä high tekstuureilla...
 
Viimeksi muokattu:
Lienee oma 5900X 12-ydin prossu siis kerrankin tositoimissa ja pitää nuo nykimiset loitolla
Saisivat päivittää tuon uudemman DLSS peliin, vaihdoin tuon tiedoston itse ja näyttää kyllä huomattavasti paremmalta.
 
Lienee oma 5900X 12-ydin prossu siis kerrankin tositoimissa ja pitää nuo nykimiset loitolla
Saisivat päivittää tuon uudemman DLSS peliin, vaihdoin tuon tiedoston itse ja näyttää kyllä huomattavasti paremmalta.
Millä asetuksilla pelaat ja mikä näytönohjain?
 
Yllättävän hyvän tuntuisesti pyörii, eikä edes joutunut asetuksia laittamaan täysin perunaksi. 5800X3D+4070TiS 1080p. Ei ole huomattavaa texture popuppia, ei nykimisiä, droppeja tai kamalaa hiirilagia, freimit pyörii siinä 140 molemmin puolin. Directstorage 1.2.3 on laitettu.
Omaan silmään ja käteen FSR3 native AA:lla oli ainoa asetus, jota pystyi katsomaan ja käyttämään. Muuten yleistekstuurit ja piirtoetäisyys tapissa, varjot, heijastukset, yms hifimmät asetukset on aika sekalaiset. Kaikki bloomit, dofit, motion blurrit tietysti puukotettu viimeisen päälle pois käytöstä.

Tosin cpu:n ja gpu:n käyttöä katsoessa huomaa että jotain on vissiin pielessä, kun prosu huitelee siinä 60% tienoilla kaikilla ytimillä ja näytönohjain käy enimmillään noin 10% pinnassa...
 
Ultra, DLSS DLAA ja Raytracing High, 3840x1600.
RTX 5090 niin ei sen puoleen pitäisikään nykiä.
Onko se 70 gigatavun very high tekstuuripaketti ladattu ja otettu käyttöön? Hyvinhän tuo pyörii ilman sitä vähän heikommallakin raudalla, mutta se very high tekstuuripaketti aiheuttaa joidenkin käyttäjien mukaan 1 % low fps tiputuksia myös 5090:llä kun levyltä haetaan tektuureja.

Esim Everforgen alueella nopea kääntyily tiputtaa 1% low:t tyyliin 25-30 fps, jopa alle.
 
Onko se 70 gigatavun very high tekstuuripaketti ladattu ja otettu käyttöön? Hyvinhän tuo pyörii ilman sitä vähän heikommallakin raudalla, mutta se very high tekstuuripaketti aiheuttaa joidenkin käyttäjien mukaan 1 % low fps tiputuksia myös 5090:llä kun levyltä haetaan tektuureja.

Esim Everforgen alueella nopea kääntyily tiputtaa 1% low:t tyyliin 25-30 fps, jopa alle.
Ei ole tosiaan nuo very high tekstuurit ladattuna, katsoin Steam arvostelut ja käännyin samantien 360 astetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 774
Viestejä
4 663 207
Jäsenet
76 501
Uusin jäsen
mentalfist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom