Mönkijät

Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
395
Nyt tuli vaan myytyä vanha Linhain 260:nen ja haussa olisi uusi tai uudehko noin 500 kuutioinen T3b luokan traktorimönkijä, Hondan 420:nen tai Polaris Sportsman 570 kiinnostaisivat, mutta koska käyttö on melko vähäistä, mietin olisiko TGB Blade 550, CF Moto 550, Linhai 500 tai joku vastaava "kiinamönkijä" lähes yhtä hyvä vaihtoehto.
Youtubessa löytyy "mottimatti" jolla on videoita 520S cfmotosta.

Itsellä on 450L malli, eikä ainakaan vielä ole mitään huonoa sanottavaa.
Plussana vielä kunnon sisälokasuojat edessä, niin ei rapa lennä pitkin konehuonetta.
Ovat myöskin helppo irroittaa, jos haluu perusteellisen pesun tehdä, vaikka ei niiden takaa ole pölyä kummempaa löytynyt.

Itse olen omaani laittanut kahvalämppärit, takaboksin, ironbalticin muovisen pohjapanssarin sekä ironbalticin takavinssi telineen.
EDIT: Takanavat käänsin "ylösalaisin", eteen korokepalat ja ympäriinsä napoihin spacerit.

Ainut miinus on, että perävaunun sähköpistoke on kaukana vetokoukusta, joten joutunut magneettivaloja käyttämään peräkärryssä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 560
Minkäslainen mönkkäri olisi oltava jos täytyisi noin 1km pihatietä aurata talvisin / lanata kesäisin?
Aika liipaisimella kämpän osto jossa on pitkä yksityistie jota pitäisi käytännössä yksin hoitaa. Traktoria en millään viitsisi ostaa kun mönkkärillä olisi muutakin käyttöä. Kuuntelen kokemuksia mielellään... Budjetiksi olen miettinyt alkuun jotakin 5-6000te. Sillä saisi ainakin käytetyn polariksen, ehkä Hondankin. Kiinalaisia vehkeitä olen itsekin joskus kasaillut ja ne jää nyt kyllä varmaankin pois luvuista, elleivät ole sitten oleellisesti parantuneet tässä viimeisen 10-15v aikana. Siltikin niissä epäilyttää osasaatavuudet ja jälleenmyyntiarvo kovasti.

Traktoriversio koska varmaan tekisin metsähommia ja satunnaisesti voisi sillä varmaan ajella mökillekin siihen 10-15km päähän kauniina kesäpäivinä niin kilpipeli oltava.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
477
Itse ottaisin Yamahan. Mutta kyllä varmasti Can-Am, Polaris, Honda, Suzuki tai Kawasakikin asiansa ajaa. Kaikista noista on kokemusta ja epäluotettavin oli ensimmäisen vuoden 570 Sportsman (olisiko vm. 2014), kun tahtoi (kesäisin) ylikuumua. Mutta itse olen tykästynyt eniten Yamahaan.

Polariksessa on se hyvä puoli, ettei lumiauraan tarvitse mitään erillistä kiinnitysrunkoa, vaan kiinnikkeet on integroituna koneen runkoon (eli kun aura ei ole paikallaan, niin maavara on se mitä tehtaalta lähtiessä, eikä tarvitse erikseen irroitella apurunkoja keväisin).

Villikorttina Arctic Cat, tarjontaa ei ole aivan hirveästi, mutta ovat aika edullisia ja luulisi olevan ihan toimivia.

 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
230
Vähän samanlaiseen käyttöön olen haaveillut kans mönkkäriä, itsellä olis tommonen 400 metriä tietä. Olen nyt hankkinut lanaus- ja auraushommat ulkopuolelta, mutta omatoimisuus jotenkin kiinnostaisi, voisi tehdä just silloin kun haluaa eikä tarvis odotella ulkopuolisen aikatauluja.

Itse katselin CFMoton tuotteita, niitä sais jo uutenakin aika edullisesti ja foorumipöhinän perusteella ovat ilmeisesti melko laadukkaita :hmm: Esim. tää lähtis alle kuuteen jo, tosin pitäs varmaan olla tuo EFI EPS jolloin hinta olis reilun 6k C FORCE 450 - ATV Finland

Tosin tiedä sitten miten tuollainen hinnat alkaen -malli pärjäisi pitkän tien auraamisessa, pitäisikö olla rinnakkain istuttava koppimalli tai pitkä versio painon takia? Toki lumiketjut voisi talveksi asentaa, niin pitopuoli paranisi.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
395
Vähän samanlaiseen käyttöön olen haaveillut kans mönkkäriä, itsellä olis tommonen 400 metriä tietä. Olen nyt hankkinut lanaus- ja auraushommat ulkopuolelta, mutta omatoimisuus jotenkin kiinnostaisi, voisi tehdä just silloin kun haluaa eikä tarvis odotella ulkopuolisen aikatauluja.

Itse katselin CFMoton tuotteita, niitä sais jo uutenakin aika edullisesti ja foorumipöhinän perusteella ovat ilmeisesti melko laadukkaita :hmm: Esim. tää lähtis alle kuuteen jo, tosin pitäs varmaan olla tuo EFI EPS jolloin hinta olis reilun 6k C FORCE 450 - ATV Finland

Tosin tiedä sitten miten tuollainen hinnat alkaen -malli pärjäisi pitkän tien auraamisessa, pitäisikö olla rinnakkain istuttava koppimalli tai pitkä versio painon takia? Toki lumiketjut voisi talveksi asentaa, niin pitopuoli paranisi.
Itellä ei oo pitkässä ohjaustehostinta, ja hyvin pärjännyt maastossa/aurauksessa. Toki ei nykyään paljoa lisää maksaisi, niin kannattaa ostaa ohjaustehostimella.
Lumiketjut veinasin laittaa taakse(ilman spacereita voi muuten olla ahdasta, ettei ota taka kallistuksenvakaimen/koiranluun palloniveleen kiinni), mutta ainakin viime talvi pärjättiin helposti ilman.
Aurana on 150cm leveä, johon tein päätyihin "lumistopparit", että saa kuljetettua lunta levy suorana.(hankala piha lumen kasaamiseen).

Pelkkiä teitä pihan lisäksi tuli aurattua koko talvena ehkä n. 10-12km, ja toimi hyvin, vaikka stopparit oli kiinni, eli työnsi kokoajan vähän ylimääräistä lunta, vaikka aura oli vinossa.

Eli uskoisin, että toi CFmoto pärjää lumenaurauksessa ihan yhtälailla, kun "merkkimönkijät".

Eikä ollut vaijerit jäässä, kuten KVF:ssä. Vaikka ulkona olikin koko talven.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
477
Kannattaa muistaa se, että merkkimönkijöissä arvonalenema on vähäisempää, kuin "kiina koneissa". Osien saatavuus on myös paremmin taattu. Jokainen toki tekee omat ratkaisunsa, mutta itse olen päätynyt siihen ratkaisuun, että kun ostaa kerralla hyvän, niin selviää yhdellä ostolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
131 975
Viestejä
2 567 081
Jäsenet
50 656
Uusin jäsen
Mesterson

Hinta.fi

Ylös Bottom