Mönkijät

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja blastermaster, 11.03.2018.

Tagit:
  1. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 076
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tänään kun on tullut taas päivä lapioitua tuota märkää lunta niin mieleen on tullut että eiköhän ensitalvena hoideta lumet koneellisesti syrjään. Onko kokemuksia minkälaisesta hintaluokasta puhutaan jos haetaan laitetta jonka pääasiallinen käyttö on lumityöt?

    Mahdollisimman paljon painoa, 4-veto, etulevy käännöillä, kova aski ym? Lumen pystyy työntämään pihalta mettään, ei tarvitse kuljettaa muualle.

    Jos haluaa ajella muuallakin kuin omalla pihalla niin nykyään on ilmeisesti saatavissa 80 kmh tieliikenneversioita?

    Traktoria olen myös miettinyt mutta se melkein vaatisi uuden autokatoksen tai nykyisen laajentamista ja on ehkä hieman iso vehje kun pihaa ei älyttömästi ole.
     
  2. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 484
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No jos juurikin lumenpuskemiseen tarkoitus hommata, niin miksei tuommoinen minitraktori?
    Kubota b7100 taajamakoneet, 1980 - Nettikone
    Välitykset jo valmiksi sitä luokkaa ettei tarvi kytkintä polttaa ja hydrauliikalla onnistuu puskulevyn käyttö, niin ei tarvitse vinssin kanssa kikkailla.
    Lisäksi huomattavasti ketterämpi peli kuin mönkijä.
     
  3. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 076
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No joo miksipä ei. Tuollainen on varmaa samaa kooltaan ja maastokelpoisuudelta samaa luokkaa kuin mönkijä? Jos vielä sisään mahtuisi =)
     
  4. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 484
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016



    Tuskin tuommoisia kannattaa hirmuisiin ryteikköihin lähteä viemään, tai äkkiseltään on kylellään.
    Tuollahan noita teknisiä tietoja lueteltuna ja perin kompaktihan tuommoinen on kooltaan.
    TractorData.com Kubota B7100 tractor information
    Ja nuo kopithan saa nypättyä pois, jos alkaa klaustrofobia pahasti iskemään päälle :)
     
  5. akir0

    akir0

    Viestejä:
    77
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mulla on Polaris Sportsman Ace 570. Varustettu täydellä tuulilasilla ja katolla. Traktorimönkijäksi rekisteröity eli pienet verot ja kadullakin saa ajella. Tuossahan on siis selkänojallinen istuin, tavallinen ratti ja sekä automaattivaihteisen auton polkimet.

    Lumitöihinhän tuo pääosin on hankittu ja sekä tien että pihan aurailu sujuu mitä mainioimmin. Puskulevyn sivullekääntö vaatii ohjaamosta nousun, ylös-alas menee vinssillä.

    Isojen lumimassojen siirtelyyn traktori kuormaajalla on toki parempi, mutta auraamiseen hyvä vehje.
     
  6. Jims

    Jims

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Etukuormaajallinen pieni traktori on varmaan paras ja monikäyttöisin, varsinkin jos lääniä riittää ja puuhastelee pihalla muutakin kuin lumen työntelyä.

    Kubota on kova sana lumihommissa ja muussakin puuhastelussa voimanulosoton ja hydrauliikan takia, mutta ei välttämättä niin notkea ja maastokelpoinen, kuin mönkijä.

    Yksi puolituttu eläkeukko vaihtoi tuollaisen aikoinaan Espoon kaupungilta ostamansa 80-luvun Kubotan minitraktorin uuteen Linhain 600 cc traktorimönkijään juurikin tuon ketteryyden ja maastokelpoisuuden takia.
    Hänellä on monitasoinen rinnetontti, jossa ei ole liikaa tilaa kulkuväylillä ja kuulemma Kubota oli välillä turhan kankea ja kiikkerä lumihomissa sekä kesällä puutarhatöissä ja harraste viljelyssä.

    Itselläni on 2006 vuoden Linhai 260 4X4 vinssillä ja Cycle Countryn lumilevyllä ja yllättävän hyvin silläkin lumimassat liikkuvat, kyllä renkaista loppuu pito ennen kuin koneesta voima.
    En ole kokeillut ketjujen kanssa, kun ei varsinaisesti ole näin kerrostalossa asuvana tarvetta lumikoneelle, mutta aina välillä on tullut tehtyä huoltoyhtiön tekemättömiä töitä.:D

    Kaverilla on TGB 550 Blade ja sillä lumi liikkuu vielä paremmin, kuin tuolla Linhailla.
    Sillä jaksaa puskea tuollaisen puolen metrin kinoksen kohtuullisen helposti pois tieltä.
    Kaveri on ainakin saanut tuolla tehtyä kirveenvarren muotoisen pihatiensä lumityöt melkoisen helposti, vaikka olisikin jäänyt vähän pidemmäksi ajaksi piha kolaamatta.

    Mönkijän puskulevyssä suurin ongelma on se, että levy pysyy alhaalla pelkän massansa avulla, kun taas tuossa Kubotassa tai traktorissa levyä voi työntää alaspäin hydrauliikalla.
    Tämä aiheuttaa sen, että levy lähtee nousemaan isompaa / kovempaa kinosta pukatessa ja lopputulos ei ole haluttu.
    Hydrauliikkaa saa mönkijään erikseen, mutta se vaatii pientä askartelua ja lisäksi nostaa kustannuksia aika paljon.

    Hintaluokasta kun puhutaan, niin tuollaiseen lumihommiin kelpaavan käytetyn etukuormaaja traktoriin hinta on luokkaa 5000-15000 €, käytetyt Kubotat 5000-10000 € ja järeämmät mönkijät luokkaa 5000-10000 € ( uusi kiinalainen / käytetty laatumönkijä ).
    Itse maksoin Linhaista 2500 € ja kaverin TGB lähti vuoden vanhana 5000 €:lla.

    Sittenhän vaihtoehtona on vielä pieni Bobcat tai linkku / liukuohjattu pienkuormaaja ( Avant, Norcar, Kingcat yms. )

    Tuossa pari linkkiä:

    Muu merkki kingcat pienkuormaajat - Nettikone
    Bobcat 641, Masku
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2018
  7. akse

    akse

    Viestejä:
    1 334
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  8. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 076
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko nuo kaikki ehdotetut sellaisia ettei laillisesti saa pihalta poistua pl. tuo Polaris Sportsman Ace 570? Tuo lainsäädäntö ei oikein aukene varsinkin kun käytettyjä selaa.

    Mutta välisummauksena pelkkiin lumitöihin traktori on parempi ja pieni traktori jopa ketterämpi kuin mönkijä. Kuitenkaan ilmeisesti edes pienillä koneilla varustetuissa mönkijöissä ei teho lopu kesken vaan pito? Auttaako jos 2-päällä työntelee?

    Näissä ehdotetuissa näyttäisi olevan kaikissa CVT vaihteisto. Taitaa olla toimiva ratkaisu?
     
  9. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 484
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Katso semmoinen mikä on rekisteröity niin ei ongelmaa tielläkin pörräämisessä.
    Ei noissa missään mönkijöissä teho lopu kesken. Ongelma vaan väityksissä, että kun sitä puskettavaa alkaa olemaan niin renkaat rupeavat lyömään tyhjää kun kaasua lisää koska lyhyinkin välitys liian pitkä.
    Tosin noista traktorimönkijöistä ei ole kokemusta ja niissä saattaa olla välityksiä hierottu sopivimmiksi.
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2018
  10. Fenotype

    Fenotype Tukijäsen

    Viestejä:
    892
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noh, ei ole mönkijöistä muuta kokemusta kuin että hyvä oli hirvi vetää metsästä tielle. Ei ole kokemusta lumi touhuissa mönkijästä.
    (pitää käydä joskus kaverin luona kylässä testaamassa kuinka mönkijällä vaijerii lanalla lumi siirtyy)

    4-veto koppi valmetilla lumilingon kanssa on 40c pakkasessa mukava ollut lunta siirrellä.
    että jos traktorilla meinaa, niin ketjut tai nastat sitten olisi hyvä olla.

    Tarkan markan vartija saa näköjään 2500€ kopittoman valmetin + 2500€ linko
    Valmet 359 traktorit, 1960 - Nettikone
    Valmet 359 d traktorit, 1960 - Nettikone
    oho ois 4-veto Massey Ferguson 575 neliveto traktorit, 1981 - Nettikone mitähän vikkaa ku noin halapa :think:

    Valamis setti
    Massey Ferguson 165 traktorit, 1975 - Nettikone
    Massey Ferguson 165. Hintaan sisältyy lisävarusteina lumilinko, ketjut, takalevy (kääntyvä) ja takalaatikko. :drool:

    Tietty jos minipihan pinta-ala on 12m x 12m niin ehkä mönkijäkin menettelis.
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2018
  11. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 076
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuon kokoinen saattaa olla mun käyttöön jo liian iso laite. Mitä nyt äkkiä kartasta mittailin niin nyt manuaalisesti olen kolannut vain noin 500 m2 pihaa. Epämääräisen muotoinen läntti josta kapeimmillaan juuri mahtuu henkilöautolla ajamaan kukkapuskien ja talon välistä takapihalle. Korkeuseroa noin 2 m. Joskus kun oikein on innostunut niin olen kolannut polun postilaatikolle (20 m) ja mettään (70 m). Ei sinäänsä paha rasti mutta tuntuu että tänäkin vuonna lumi on aina märkää kun sitä ehtii kolaamaan.

    Niin ja haittana tai positiivisena asiana myös se ettei eukko suostu ajamaan traktorilla. Mönkijän säilyttämiseen olisi myös tilaa mutta traktori vaatis lisärakentamista.
     
  12. akse

    akse

    Viestejä:
    1 334
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nyt oli ekaa kertaa tänä talvena ongelmia pidon kanssa maanantaina.

    Joku 20cm märkää lunta ja alla jää.. sai ne lumet työnnettyä, mutta pientä säätöö oli välil.

    Lumiketjut olis, mutta en jaksanu säätää.
     
  13. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    869
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  14. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 076
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuollainen linko voisi jossain kohtiin käydäkkin mutta hieman tuossa häiritsee se että lumet jää kuitenkin pihaan vaikkakin siirtyy pois väyliltä. Sulamisvesiin ei siis välttämättä saa helpotusta.
     
  15. Mono

    Mono

    Viestejä:
    240
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Olisko kellään tietoa mistä saisi Cpi Xs 250 mönkijän sähkökaavion käsiinsä? vm. 2009.
     
  16. astars

    astars

    Viestejä:
    50
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    Herätellääs vanhaa ketjua. Kävin tuossa paikallisessa liikkeessä tyyppailemassa tuommosta Linhain 300cc T3B -traktorimönkijää kun näytti olevan tarjouksessa karvan alle neljä tonnia puskulevyn kanssa. Onko nuo laitteet jo nykypäivänä länsimaisten koneiden tasolla luotettavuudeltaan ja suurimmat lastentaudit karsittu pois? Tosiaan lumentyöntimeksi ja kevyeen hupiajoon suurimmaksi osaksi suunnitteilla, vaan käykö niin että lumet työnnellään käsin ja Linhai seisoo talven huollossa valohoidossa?
    Taloudesta löytyy myös Valmet 702S vuodelta keppi ja keihäs, jota ei luonnollisestikaan huvittaisi kovilla pakkasilla repiä käyntiin linkoamista varten.
     
  17. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kun sammys ATV foorumia on tullut lueskeltua niin melko huonon kuvan saa noista kiinalaisista. Itse kääntyisin kyllä käytetyn merkki tuotteen puoleen.
     
  18. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    729
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko kenelläkään mitään hajua mistä voisi saada käytettyjä renkaita crossimönkijään? Pidempi googletus johti lopputulokseen, että ilmeisesti Suomessa ei ole ensimmäistäkään aktiivista mönkijäfoorumia? SammysATV näyttää kuolleen (vai onko siellä loginin takana jotain?), elämää lähinnä enää tieliikennelaitteissa.

    Uusia ei viitsisi ostaa kun ajot on muutama tunti vuodessa ja toisekseen nettikaupoissa näyttäisi olevan hyvin pitkälle vain noita tieliikenne kokoja. Tarve olisi 19x10-9 (19x11-9 ok), nykyset o jotkut thaimaalaiset vee rubberit, mitään tämmösiä ei osunut uutenakaan silmään...

    Luulisi oikeat crossiharrastajat/kilpailijat jossain pyörivän ja sieltä luulisi menevän kiertoon sunnuntaiajelijan näkökulmasta ihan kelvollista kumia...
     
  19. Woozie

    Woozie

    Viestejä:
    81
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Loginin takana ei ole muuta kuin Off-Topic ja Rompetorit muulle kuin ATV-kamalle.

    Se on selkeästi hiljentynyt, kun keskustelut on siirtyneet enemmän Facebookin puolelle ja siellä sitten kysytään samaa asiaa useiden toimesta vrt. foorumi.
     
  20. astars

    astars

    Viestejä:
    50
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    [​IMG]

    Kävin nyt sitten kuitenkin pitkällisen harkinnan perusteella hakemassa tuon himpun verran isomman mallin (500 T3B), jossa variaattorit ynnä muut kilkkeet vastaa jo "oikeaa" mönkijää kooltaan. Hyvin on aurailut sujuneet tälläkin kunhan muistaa tarpeeksi tiheään kolata. Kesäksi ajattelin vielä tukkikärryn laittaa, saa antaa vinkkiä jos jossain on hyvä tarjous.
     
  21. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Onkos toiminut hyvin? Itsellä kanssa mönkijä hakusessa, mutta taidan kuitenkin mennä käytetyllä merkkikoneella.
     
  22. Jims

    Jims

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Toivotaan että uudemmissa Linhaissa on laatu parantunut.

    Oma 2006 mallinen 260 4X4 Gooni teki jokunen kuukausi sitten sellaisen tempun, että lähti nätisti lämpimästä hallista käyntiin ja toimi moitteetta, mutta sitten kun ehti olla kylmässä muutaman tunnin, niin ei enää lähtenytkään.
    Luulin ensin että CDI-boksi taas pimeni, mutta pienen tutkimisen jälkeen näyttää siltä, että bensa ei tule kaasarista läpi, jäi vain muiden kiireiden takia halliin odottelemaan parempaa hetkeä.

    Kuten joku fiksu sanoi Sammy's ATV:llä "Ovat nämä Linhait ihan hyviä aihioita ja saa niistä ihan hyvän mönkijän, kun jokusen päivän puuhastelee autotallissa".

    Kaverilla on joku 500 cc neliveto Honda vuosituhannen alusta ja sillä on painettu menemään lähes joka päivä ja kiskottu vaikka mitä romua pitkin pihoja, eikä tuo ole vaatinut paljoa öljynvaihtoja enempää huoltoa.
     
  23. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 469
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kumiletkut ym. tuollaiset muoviosat on noissa kiinalaisissa heikkoa, perus mekaanisesti varmaan ihan päteviä ja kun vain öljyjä vaihtaa ja pitää muuten huolta.

    Honda sitten toimii kyllä heti tehtaalta sen 20v perus huolloilla, mutta on siinä se hintakin vähän eri.

    dhjk.JPG
     
  24. psymbiote

    psymbiote

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Appiukolla on tollanen hondan traktori (vm.2016), joka yleensä mulla talvisin säilytyksessä/ajossa/huollossa. En tiedä onko hondakaan enää niin kova peli, mitä se tosiaan oli 15v sitten. Ensimmäinen vuosi hypättiin takuuhuolloissa väärin vedettyjen sähköjen takia, näistä tosin sopii syyttää virolaisia varustelijoita. Vikaa oli vinssin ja vilkkuvalojen sähköissä, jotka oli kytketty väärin, ja tyhjäsivät akun, näistä ongelmista voi lukea sammysatv palstaltakin sivukaupalla. Nämä nykyvehkeet onki sitte siitä jänniä, että et saa laitetta edes narusta vetämällä käyntiin, jos akku on loppu. Et saa vaihdetta vapaalle, ja tietokone ei osaa antaa bensaa koneelle, kun ei ole virtaa :darra:

    Noi viat on nyt korjattu, mutta on tuossa vieläkin epämääräisiä käyntihäiriöitä. Putki paukkuu, ja satunnaisesti sammuilee, kun päästää kaasun. Myös tuo nopeudenrajoitin on kauhea laitos, iloisesti nykimällä röpötellään eteenpäin, yleensä poistan sen ensimmäisenä käytöstä, kun laite tulee mulle ajoon :vihellys:

    Itellä on taas työhommiin rujo kawasaki klf400, mutta ei ole viimeseen 25v tarvinnut tehdä muuta kuin vaihtaa öljyjä. Ja toimii ilman akkuakin :)