Mönkijät

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 260
Tänään kun on tullut taas päivä lapioitua tuota märkää lunta niin mieleen on tullut että eiköhän ensitalvena hoideta lumet koneellisesti syrjään. Onko kokemuksia minkälaisesta hintaluokasta puhutaan jos haetaan laitetta jonka pääasiallinen käyttö on lumityöt?

Mahdollisimman paljon painoa, 4-veto, etulevy käännöillä, kova aski ym? Lumen pystyy työntämään pihalta mettään, ei tarvitse kuljettaa muualle.

Jos haluaa ajella muuallakin kuin omalla pihalla niin nykyään on ilmeisesti saatavissa 80 kmh tieliikenneversioita?

Traktoria olen myös miettinyt mutta se melkein vaatisi uuden autokatoksen tai nykyisen laajentamista ja on ehkä hieman iso vehje kun pihaa ei älyttömästi ole.
 
No joo miksipä ei. Tuollainen on varmaa samaa kooltaan ja maastokelpoisuudelta samaa luokkaa kuin mönkijä? Jos vielä sisään mahtuisi =)
 
Mulla on Polaris Sportsman Ace 570. Varustettu täydellä tuulilasilla ja katolla. Traktorimönkijäksi rekisteröity eli pienet verot ja kadullakin saa ajella. Tuossahan on siis selkänojallinen istuin, tavallinen ratti ja sekä automaattivaihteisen auton polkimet.

Lumitöihinhän tuo pääosin on hankittu ja sekä tien että pihan aurailu sujuu mitä mainioimmin. Puskulevyn sivullekääntö vaatii ohjaamosta nousun, ylös-alas menee vinssillä.

Isojen lumimassojen siirtelyyn traktori kuormaajalla on toki parempi, mutta auraamiseen hyvä vehje.
 
Etukuormaajallinen pieni traktori on varmaan paras ja monikäyttöisin, varsinkin jos lääniä riittää ja puuhastelee pihalla muutakin kuin lumen työntelyä.

Kubota on kova sana lumihommissa ja muussakin puuhastelussa voimanulosoton ja hydrauliikan takia, mutta ei välttämättä niin notkea ja maastokelpoinen, kuin mönkijä.

Yksi puolituttu eläkeukko vaihtoi tuollaisen aikoinaan Espoon kaupungilta ostamansa 80-luvun Kubotan minitraktorin uuteen Linhain 600 cc traktorimönkijään juurikin tuon ketteryyden ja maastokelpoisuuden takia.
Hänellä on monitasoinen rinnetontti, jossa ei ole liikaa tilaa kulkuväylillä ja kuulemma Kubota oli välillä turhan kankea ja kiikkerä lumihomissa sekä kesällä puutarhatöissä ja harraste viljelyssä.

Itselläni on 2006 vuoden Linhai 260 4X4 vinssillä ja Cycle Countryn lumilevyllä ja yllättävän hyvin silläkin lumimassat liikkuvat, kyllä renkaista loppuu pito ennen kuin koneesta voima.
En ole kokeillut ketjujen kanssa, kun ei varsinaisesti ole näin kerrostalossa asuvana tarvetta lumikoneelle, mutta aina välillä on tullut tehtyä huoltoyhtiön tekemättömiä töitä.:D

Kaverilla on TGB 550 Blade ja sillä lumi liikkuu vielä paremmin, kuin tuolla Linhailla.
Sillä jaksaa puskea tuollaisen puolen metrin kinoksen kohtuullisen helposti pois tieltä.
Kaveri on ainakin saanut tuolla tehtyä kirveenvarren muotoisen pihatiensä lumityöt melkoisen helposti, vaikka olisikin jäänyt vähän pidemmäksi ajaksi piha kolaamatta.

Mönkijän puskulevyssä suurin ongelma on se, että levy pysyy alhaalla pelkän massansa avulla, kun taas tuossa Kubotassa tai traktorissa levyä voi työntää alaspäin hydrauliikalla.
Tämä aiheuttaa sen, että levy lähtee nousemaan isompaa / kovempaa kinosta pukatessa ja lopputulos ei ole haluttu.
Hydrauliikkaa saa mönkijään erikseen, mutta se vaatii pientä askartelua ja lisäksi nostaa kustannuksia aika paljon.

Hintaluokasta kun puhutaan, niin tuollaiseen lumihommiin kelpaavan käytetyn etukuormaaja traktoriin hinta on luokkaa 5000-15000 €, käytetyt Kubotat 5000-10000 € ja järeämmät mönkijät luokkaa 5000-10000 € ( uusi kiinalainen / käytetty laatumönkijä ).
Itse maksoin Linhaista 2500 € ja kaverin TGB lähti vuoden vanhana 5000 €:lla.

Sittenhän vaihtoehtona on vielä pieni Bobcat tai linkku / liukuohjattu pienkuormaaja ( Avant, Norcar, Kingcat yms. )

Tuossa pari linkkiä:

Muu merkki kingcat pienkuormaajat - Nettikone
Bobcat 641, Masku
 
Viimeksi muokattu:
Onko nuo kaikki ehdotetut sellaisia ettei laillisesti saa pihalta poistua pl. tuo Polaris Sportsman Ace 570? Tuo lainsäädäntö ei oikein aukene varsinkin kun käytettyjä selaa.

Mutta välisummauksena pelkkiin lumitöihin traktori on parempi ja pieni traktori jopa ketterämpi kuin mönkijä. Kuitenkaan ilmeisesti edes pienillä koneilla varustetuissa mönkijöissä ei teho lopu kesken vaan pito? Auttaako jos 2-päällä työntelee?

Näissä ehdotetuissa näyttäisi olevan kaikissa CVT vaihteisto. Taitaa olla toimiva ratkaisu?
 
Noh, ei ole mönkijöistä muuta kokemusta kuin että hyvä oli hirvi vetää metsästä tielle. Ei ole kokemusta lumi touhuissa mönkijästä.
(pitää käydä joskus kaverin luona kylässä testaamassa kuinka mönkijällä vaijerii lanalla lumi siirtyy)

4-veto koppi valmetilla lumilingon kanssa on 40c pakkasessa mukava ollut lunta siirrellä.
että jos traktorilla meinaa, niin ketjut tai nastat sitten olisi hyvä olla.

Tarkan markan vartija saa näköjään 2500€ kopittoman valmetin + 2500€ linko
Valmet 359 traktorit, 1960 - Nettikone
Valmet 359 d traktorit, 1960 - Nettikone
oho ois 4-veto Massey Ferguson 575 neliveto traktorit, 1981 - Nettikone mitähän vikkaa ku noin halapa :think:

Valamis setti
Massey Ferguson 165 traktorit, 1975 - Nettikone
Massey Ferguson 165. Hintaan sisältyy lisävarusteina lumilinko, ketjut, takalevy (kääntyvä) ja takalaatikko. :drool:

Tietty jos minipihan pinta-ala on 12m x 12m niin ehkä mönkijäkin menettelis.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon kokoinen saattaa olla mun käyttöön jo liian iso laite. Mitä nyt äkkiä kartasta mittailin niin nyt manuaalisesti olen kolannut vain noin 500 m2 pihaa. Epämääräisen muotoinen läntti josta kapeimmillaan juuri mahtuu henkilöautolla ajamaan kukkapuskien ja talon välistä takapihalle. Korkeuseroa noin 2 m. Joskus kun oikein on innostunut niin olen kolannut polun postilaatikolle (20 m) ja mettään (70 m). Ei sinäänsä paha rasti mutta tuntuu että tänäkin vuonna lumi on aina märkää kun sitä ehtii kolaamaan.

Niin ja haittana tai positiivisena asiana myös se ettei eukko suostu ajamaan traktorilla. Mönkijän säilyttämiseen olisi myös tilaa mutta traktori vaatis lisärakentamista.
 
Nyt oli ekaa kertaa tänä talvena ongelmia pidon kanssa maanantaina.

Joku 20cm märkää lunta ja alla jää.. sai ne lumet työnnettyä, mutta pientä säätöö oli välil.

Lumiketjut olis, mutta en jaksanu säätää.
 
Ennen kuin ostat lumilapion tilalle tiekarhun, niin haluan vinkata, että myös lumilinko voisi olla miettimisen arvoinen vaihtoehto.

Joku tällainen siis
Husqvarna 8024ste lumikoneet, 2005 - Nettikone

Tuollainen linko voisi jossain kohtiin käydäkkin mutta hieman tuossa häiritsee se että lumet jää kuitenkin pihaan vaikkakin siirtyy pois väyliltä. Sulamisvesiin ei siis välttämättä saa helpotusta.
 
Olisko kellään tietoa mistä saisi Cpi Xs 250 mönkijän sähkökaavion käsiinsä? vm. 2009.
 
Herätellääs vanhaa ketjua. Kävin tuossa paikallisessa liikkeessä tyyppailemassa tuommosta Linhain 300cc T3B -traktorimönkijää kun näytti olevan tarjouksessa karvan alle neljä tonnia puskulevyn kanssa. Onko nuo laitteet jo nykypäivänä länsimaisten koneiden tasolla luotettavuudeltaan ja suurimmat lastentaudit karsittu pois? Tosiaan lumentyöntimeksi ja kevyeen hupiajoon suurimmaksi osaksi suunnitteilla, vaan käykö niin että lumet työnnellään käsin ja Linhai seisoo talven huollossa valohoidossa?
Taloudesta löytyy myös Valmet 702S vuodelta keppi ja keihäs, jota ei luonnollisestikaan huvittaisi kovilla pakkasilla repiä käyntiin linkoamista varten.
 
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kun sammys ATV foorumia on tullut lueskeltua niin melko huonon kuvan saa noista kiinalaisista. Itse kääntyisin kyllä käytetyn merkki tuotteen puoleen.
 
Onko kenelläkään mitään hajua mistä voisi saada käytettyjä renkaita crossimönkijään? Pidempi googletus johti lopputulokseen, että ilmeisesti Suomessa ei ole ensimmäistäkään aktiivista mönkijäfoorumia? SammysATV näyttää kuolleen (vai onko siellä loginin takana jotain?), elämää lähinnä enää tieliikennelaitteissa.

Uusia ei viitsisi ostaa kun ajot on muutama tunti vuodessa ja toisekseen nettikaupoissa näyttäisi olevan hyvin pitkälle vain noita tieliikenne kokoja. Tarve olisi 19x10-9 (19x11-9 ok), nykyset o jotkut thaimaalaiset vee rubberit, mitään tämmösiä ei osunut uutenakaan silmään...

Luulisi oikeat crossiharrastajat/kilpailijat jossain pyörivän ja sieltä luulisi menevän kiertoon sunnuntaiajelijan näkökulmasta ihan kelvollista kumia...
 
... Pidempi googletus johti lopputulokseen, että ilmeisesti Suomessa ei ole ensimmäistäkään aktiivista mönkijäfoorumia? SammysATV näyttää kuolleen (vai onko siellä loginin takana jotain?), elämää lähinnä enää tieliikennelaitteissa....

Loginin takana ei ole muuta kuin Off-Topic ja Rompetorit muulle kuin ATV-kamalle.

Se on selkeästi hiljentynyt, kun keskustelut on siirtyneet enemmän Facebookin puolelle ja siellä sitten kysytään samaa asiaa useiden toimesta vrt. foorumi.
 
Herätellääs vanhaa ketjua. Kävin tuossa paikallisessa liikkeessä tyyppailemassa tuommosta Linhain 300cc T3B -traktorimönkijää kun näytti olevan tarjouksessa karvan alle neljä tonnia puskulevyn kanssa. Onko nuo laitteet jo nykypäivänä länsimaisten koneiden tasolla luotettavuudeltaan ja suurimmat lastentaudit karsittu pois? Tosiaan lumentyöntimeksi ja kevyeen hupiajoon suurimmaksi osaksi suunnitteilla, vaan käykö niin että lumet työnnellään käsin ja Linhai seisoo talven huollossa valohoidossa?
Taloudesta löytyy myös Valmet 702S vuodelta keppi ja keihäs, jota ei luonnollisestikaan huvittaisi kovilla pakkasilla repiä käyntiin linkoamista varten.

Linhai.jpg


Kävin nyt sitten kuitenkin pitkällisen harkinnan perusteella hakemassa tuon himpun verran isomman mallin (500 T3B), jossa variaattorit ynnä muut kilkkeet vastaa jo "oikeaa" mönkijää kooltaan. Hyvin on aurailut sujuneet tälläkin kunhan muistaa tarpeeksi tiheään kolata. Kesäksi ajattelin vielä tukkikärryn laittaa, saa antaa vinkkiä jos jossain on hyvä tarjous.
 
Onkos toiminut hyvin? Itsellä kanssa mönkijä hakusessa, mutta taidan kuitenkin mennä käytetyllä merkkikoneella.
 
Toivotaan että uudemmissa Linhaissa on laatu parantunut.

Oma 2006 mallinen 260 4X4 Gooni teki jokunen kuukausi sitten sellaisen tempun, että lähti nätisti lämpimästä hallista käyntiin ja toimi moitteetta, mutta sitten kun ehti olla kylmässä muutaman tunnin, niin ei enää lähtenytkään.
Luulin ensin että CDI-boksi taas pimeni, mutta pienen tutkimisen jälkeen näyttää siltä, että bensa ei tule kaasarista läpi, jäi vain muiden kiireiden takia halliin odottelemaan parempaa hetkeä.

Kuten joku fiksu sanoi Sammy's ATV:llä "Ovat nämä Linhait ihan hyviä aihioita ja saa niistä ihan hyvän mönkijän, kun jokusen päivän puuhastelee autotallissa".

Kaverilla on joku 500 cc neliveto Honda vuosituhannen alusta ja sillä on painettu menemään lähes joka päivä ja kiskottu vaikka mitä romua pitkin pihoja, eikä tuo ole vaatinut paljoa öljynvaihtoja enempää huoltoa.
 
Toivotaan että uudemmissa Linhaissa on laatu parantunut.

Oma 2006 mallinen 260 4X4 Gooni teki jokunen kuukausi sitten sellaisen tempun, että lähti nätisti lämpimästä hallista käyntiin ja toimi moitteetta, mutta sitten kun ehti olla kylmässä muutaman tunnin, niin ei enää lähtenytkään.
Luulin ensin että CDI-boksi taas pimeni, mutta pienen tutkimisen jälkeen näyttää siltä, että bensa ei tule kaasarista läpi, jäi vain muiden kiireiden takia halliin odottelemaan parempaa hetkeä.

Kuten joku fiksu sanoi Sammy's ATV:llä "Ovat nämä Linhait ihan hyviä aihioita ja saa niistä ihan hyvän mönkijän, kun jokusen päivän puuhastelee autotallissa".

Kaverilla on joku 500 cc neliveto Honda vuosituhannen alusta ja sillä on painettu menemään lähes joka päivä ja kiskottu vaikka mitä romua pitkin pihoja, eikä tuo ole vaatinut paljoa öljynvaihtoja enempää huoltoa.

Kumiletkut ym. tuollaiset muoviosat on noissa kiinalaisissa heikkoa, perus mekaanisesti varmaan ihan päteviä ja kun vain öljyjä vaihtaa ja pitää muuten huolta.

Honda sitten toimii kyllä heti tehtaalta sen 20v perus huolloilla, mutta on siinä se hintakin vähän eri.

dhjk.JPG
 
Appiukolla on tollanen hondan traktori (vm.2016), joka yleensä mulla talvisin säilytyksessä/ajossa/huollossa. En tiedä onko hondakaan enää niin kova peli, mitä se tosiaan oli 15v sitten. Ensimmäinen vuosi hypättiin takuuhuolloissa väärin vedettyjen sähköjen takia, näistä tosin sopii syyttää virolaisia varustelijoita. Vikaa oli vinssin ja vilkkuvalojen sähköissä, jotka oli kytketty väärin, ja tyhjäsivät akun, näistä ongelmista voi lukea sammysatv palstaltakin sivukaupalla. Nämä nykyvehkeet onki sitte siitä jänniä, että et saa laitetta edes narusta vetämällä käyntiin, jos akku on loppu. Et saa vaihdetta vapaalle, ja tietokone ei osaa antaa bensaa koneelle, kun ei ole virtaa :darra:

Noi viat on nyt korjattu, mutta on tuossa vieläkin epämääräisiä käyntihäiriöitä. Putki paukkuu, ja satunnaisesti sammuilee, kun päästää kaasun. Myös tuo nopeudenrajoitin on kauhea laitos, iloisesti nykimällä röpötellään eteenpäin, yleensä poistan sen ensimmäisenä käytöstä, kun laite tulee mulle ajoon :vihellys:

Itellä on taas työhommiin rujo kawasaki klf400, mutta ei ole viimeseen 25v tarvinnut tehdä muuta kuin vaihtaa öljyjä. Ja toimii ilman akkuakin :)
 
72190651_995254290817424_7373817750348627968_o.jpg


Tuli laitettua Kiinanhain jatkoksi tommonen tukkikärry ja siihen vielä lisäks lavapaketti.
 
Tuli laitettua Kiinanhain jatkoksi tommonen tukkikärry ja siihen vielä lisäks lavapaketti.

Oletko ehtinyt miten paljon testaamaan ko. kärryä ja millaisessa käytössä tuo kärry sinulla on?

Kaverin kanssa pitäisi tässä tulevan talven aikana väsätä kunnollinen hydraulikipillä oleva kärry mönkijään, kun kaverin Bilteman lehtikärrystä modattu yksilö rupesi antautumaan hiekan ajossa.
Hyvin kesti lastata 4-5 kauhallista hiekkaa Avantin kanssa ja kesti vielä vetääkkin, mutta kun kipatessa irroitti takalaidan, niin silloin laidat rupesivat antamaan periksi.

Jos saisi suunniteltua & tehtyä kaverille hyvän kärryn, niin voisi sitten valmistaa siitä itselleen 2.0 version tuon nykyisin mönkijän perässä käyttämäni kilvellisen pikku Muulin tilalle.

Oma Linhain mönkijäni ei ole tänä vuonna montaa kertaa liikkunut viime tammikuisen katsastuksen jälkeen hallista ulos, kun ei kesällä ehtinyt kunnolla mökille tekemään sellaisia hommia, joihin mönkijää olisi tarvinnut.
 
Oletko ehtinyt miten paljon testaamaan ko. kärryä ja millaisessa käytössä tuo kärry sinulla on?

Kaverin kanssa pitäisi tässä tulevan talven aikana väsätä kunnollinen hydraulikipillä oleva kärry mönkijään, kun kaverin Bilteman lehtikärrystä modattu yksilö rupesi antautumaan hiekan ajossa.
Hyvin kesti lastata 4-5 kauhallista hiekkaa Avantin kanssa ja kesti vielä vetääkkin, mutta kun kipatessa irroitti takalaidan, niin silloin laidat rupesivat antamaan periksi.

Jos saisi suunniteltua & tehtyä kaverille hyvän kärryn, niin voisi sitten valmistaa siitä itselleen 2.0 version tuon nykyisin mönkijän perässä käyttämäni kilvellisen pikku Muulin tilalle.

Oma Linhain mönkijäni ei ole tänä vuonna montaa kertaa liikkunut viime tammikuisen katsastuksen jälkeen hallista ulos, kun ei kesällä ehtinyt kunnolla mökille tekemään sellaisia hommia, joihin mönkijää olisi tarvinnut.

Eipä tuota vielä ole enemmälti ennättänyt, pihasta nyt alkuun lehdet ajettu pellolle. Käyttöä tulee varmasti näkemään hiekan ajosta rankojen kuskaamiseen. Ainoa juttu mitä mietin tuossa on tuo aisan kiinnitys runkoon; palkissa ei ole läpireikiä vaan kiristys hoidetaan pultteja tiukkaamalla. Pitää varmaan itse modata tuota systeemiä mikäli ei kestä, aika näyttää.
 
Linhai.jpg


Kävin nyt sitten kuitenkin pitkällisen harkinnan perusteella hakemassa tuon himpun verran isomman mallin (500 T3B), jossa variaattorit ynnä muut kilkkeet vastaa jo "oikeaa" mönkijää kooltaan. Hyvin on aurailut sujuneet tälläkin kunhan muistaa tarpeeksi tiheään kolata. Kesäksi ajattelin vielä tukkikärryn laittaa, saa antaa vinkkiä jos jossain on hyvä tarjous.
Mites mönkijä pelannut? Viikonloppuna pitäisi mennä katsomaan Linhai 500 T3b mönkijää jolla n.1000km ajettu ja ollut kevyessä ajossa.
 
laitatko linkkiä molemille merkeille?

 


joo noita löysin kans mut tarvis iha semmosen normi mönkkärin prkl :(
 
joo noita löysin kans mut tarvis iha semmosen normi mönkkärin prkl :(

Artic Catilla näyttäisi olevan Lombardinin 700 cc dieselillä oleva perus mönkijä.

Jotenkin muistan nähneeni myös muilla laatumerkeillä ( John Deere, Polaris, Honda mahdollisesti? ) diesel mönkijöitä ( John Deerellä mahdollisesti 6x6 ), ihan täällä kotimaassa työkäytössä.
Varmaankin varustettuna juurikin tuollaisella Lombardinin, Yanmarin tai Kubotan noin 700 cc koneella.
Uskoisin hintaa olevan vähän enemmän, kuin bensiinikäyttöisellä vastaavalla, kun jo pelkkä irtomoottori maksaa bensakonetta enemmän, vaikka noita pikkudieseleitä onkin käytössä vaikka missä vehkeissä pienistä kaivinkoneista agregaatteihin ja kompressoreihin.

Itsekkin "tarvitsisin" ( en siis oikeasti tarvitse ) diesel mönkijän, kun olisi yksi ainakin vuoden mittainen luolatyömaa valvottavana ja siellä olisi pirun kätevää ajella mönkkärillä auton sijaan, mutta kun turvallisuussäännöt kieltävät bensiinikäyttöiset ajoneuvot, muuten olisin jo ajellut siellä omalla mönkkärilläni.
Nyt on menty 4Motion Golffilla ja neliveto Qashqailla, mutta ovat liian kolhoja joihinkin tunneleihin, niin on helpompi kävellä.
 
Viimeksi muokattu:
Artic Catilla näyttäisi olevan Lombardinin 700 cc dieselillä oleva perus mönkijä.

Jotenkin muistan nähneeni myös muilla laatumerkeillä ( John Deere, Polaris, Honda mahdollisesti? ) diesel mönkijöitä ( John Deerellä mahdollisesti 6x6 ), ihan täällä kotimaassa työkäytössä.
Varmaankin varustettuna juurikin tuollaisella Lombardinin, Yanmarin tai Kubotan noin 700 cc koneella.
Uskoisin hintaa olevan vähän enemmän, kuin bensiinikäyttöisellä vastaavalla, kun jo pelkkä irtomoottori maksaa bensakonetta enemmän, vaikka noita pikkudieseleitä onkin käytössä vaikka missä vehkeissä pienistä kaivinkoneista agregaatteihin ja kompressoreihin.

Itsekkin "tarvitsisin" ( en siis oikeasti tarvitse ) diesel mönkijän, kun olisi yksi ainakin vuoden mittainen luolatyömaa valvottavana ja siellä olisi pirun kätevää ajella mönkkärillä auton sijaan, mutta kun turvallisuussäännöt kieltävät bensiinikäyttöiset ajoneuvot, muuten olisin jo ajellut siellä omalla mönkkärilläni.
Nyt on menty 4Motion Golffilla ja neliveto Qashqailla, mutta ovat liian kolhoja joihinkin tunneleihin, niin on helpompi kävellä.

Jep mulla sama tilanne yritykseni työnskentelee länsi-metros ja ratalinjalla tarttis just tota mönkkärii... mut ehdoton ei bensa / sähkö .... sapettaa....
 
Artic Catilla näyttäisi olevan Lombardinin 700 cc dieselillä oleva perus mönkijä.

Jotenkin muistan nähneeni myös muilla laatumerkeillä ( John Deere, Polaris, Honda mahdollisesti? ) diesel mönkijöitä ( John Deerellä mahdollisesti 6x6 ), ihan täällä kotimaassa työkäytössä.
Varmaankin varustettuna juurikin tuollaisella Lombardinin, Yanmarin tai Kubotan noin 700 cc koneella.
Uskoisin hintaa olevan vähän enemmän, kuin bensiinikäyttöisellä vastaavalla, kun jo pelkkä irtomoottori maksaa bensakonetta enemmän, vaikka noita pikkudieseleitä onkin käytössä vaikka missä vehkeissä pienistä kaivinkoneista agregaatteihin ja kompressoreihin.

Itsekkin "tarvitsisin" ( en siis oikeasti tarvitse ) diesel mönkijän, kun olisi yksi ainakin vuoden mittainen luolatyömaa valvottavana ja siellä olisi pirun kätevää ajella mönkkärillä auton sijaan, mutta kun turvallisuussäännöt kieltävät bensiinikäyttöiset ajoneuvot, muuten olisin jo ajellut siellä omalla mönkkärilläni.
Nyt on menty 4Motion Golffilla ja neliveto Qashqailla, mutta ovat liian kolhoja joihinkin tunneleihin, niin on helpompi kävellä.
Jd:n Gator sarja on ainakin melko roskaa, voimalinja on liian heiveröinen mihinkään muuhun kuin katuajoon.

Pitäisi itsellekin joku T3b mönkijä ostaa. Yamaha tai Can-Am ohjaustehostimella olisi kova. Polarista ei enää tule yhden Sportsman 570:n jälkeen, aivan pommi. Can-Amiin ja Yamahaan tulisi vielä 5v takuukin. Honda ei nappaa yhtään, aika yliarvostettu merkki. "Kovaa" vaihteistoa kehutaan (liekkö saa enää), mutta eipä variaattoriakaan ole pelto tai metsähommissa saanut rikki Yamahasta tai edes Polariksesta. Pitäisi vaan löytää hyvä diili. Yhteen väliin oli leasing tarjouksiakin, mutta tuntuvat hävinneen kokonaan.
 
Niin ne sanat sitten syötiin, kuulemma on jäähdytysongelmat ratkaistu, ei ole ainakaan vielä ylikuumentunut. :hammer:

IMG_20200520_172914.jpg
 
Olen mietiskellyt olisikö mönkijä järkevä hankinta mökille, esim raskaiden tavaroiden (ja hiekan / mullan jota tulee proomulla) kuljettamiseen veneeltä pihaan.

Yksi isompi projekti jota haluaisin tehdä olisi vanhan savisen peltomaan (jotain satoja neliöitä) muokkaaminen nurmikoksi. Tämä vaatisi käsittääkseni raapimista / tasoittamista ennen kuin päälle lisäisi esim turvetta ja itse ruohon (siemeninä tai mattoina).

Nopean googletuksen perusteella en oikein löytänyt mitään tähän liittyvää, eli lähinnä kysyn olisko tuota mitenkään realistista tehdä mönkijällä vai vaatiisko käytännössä traktorin?
 
Olen mietiskellyt olisikö mönkijä järkevä hankinta mökille, esim raskaiden tavaroiden (ja hiekan / mullan jota tulee proomulla) kuljettamiseen veneeltä pihaan.

Yksi isompi projekti jota haluaisin tehdä olisi vanhan savisen peltomaan (jotain satoja neliöitä) muokkaaminen nurmikoksi. Tämä vaatisi käsittääkseni raapimista / tasoittamista ennen kuin päälle lisäisi esim turvetta ja itse ruohon (siemeninä tai mattoina).

Nopean googletuksen perusteella en oikein löytänyt mitään tähän liittyvää, eli lähinnä kysyn olisko tuota mitenkään realistista tehdä mönkijällä vai vaatiisko käytännössä traktorin?
Mönkijälläkin onnistunee, kaikenlaisia härpäkkeitä siihen saa rahalla ostettua. Traktorit on aina oma lukunsa, mutta melko rujon kamppeen saat uudenkin mönkijän hinnalla. Työkoneetkaan ei mitään hirveän halpoja ole. Parhaassa tapauksessa savellekin riittää mönkijän äkeellä rapsuttelu ja sitten siemenet pintaan ja tiivistys perään, ei välttämättä tarvitse täyttömaata. Mönkijäänkin saa vaikka minkälaisia kylvökoneita, itse olen kylvänyt Lehner Supervariolla monta sataa hehtaaria heinää, turnipsia ja muita kasveja. Tuollaisen Lehnerin saa myytyä hyvällä hintaa eteenpäinkin, jos sellaisen ostaa.
 
Ainakin jonkun vanhemman traktorin saat kyllä varmaan myytyäkin samaan hintaan mitä ostit. Tosin jos mökki on kauempana niin se traktorikin pitää sinne mökille saada jotenkin, mönkijää on vähän helpompi kuljetella peräkärryssä. En tiedä onko tuohon mitään järkeä edes ostaa mitään laitetta. Jos lähellä asuu joku traktorin omistava maatilallinen niin kävelee sinne ja sopii hinnat mitä pari kuormanvetoa ja joku raapiminen maksaisi.
 
Ainakin jonkun vanhemman traktorin saat kyllä varmaan myytyäkin samaan hintaan mitä ostit. Tosin jos mökki on kauempana niin se traktorikin pitää sinne mökille saada jotenkin, mönkijää on vähän helpompi kuljetella peräkärryssä. En tiedä onko tuohon mitään järkeä edes ostaa mitään laitetta. Jos lähellä asuu joku traktorin omistava maatilallinen niin kävelee sinne ja sopii hinnat mitä pari kuormanvetoa ja joku raapiminen maksaisi.

Yllättävästi sille mönkijälle ja kärrylle löytyy mökillä käyttöä, kun sen kerran sinne vie vaikka aiemmin on ajatellut että lapiolla ja kottikärryllä pärjää hyvin.

Itselläni ainakin on mönkijä ja pieni Muulin kärry ( jolla mönkkärin voi myös kuljettaa tarvittaessa ) melko ahkerassa käytössä mökillä ihan polttopuiden, hiekan, työkalujen ja rakennustarvikkeiden kuskauksessa.
Lisäksi pientä venettä tulee nostettua ja laskettua läheiseltä hiekkarampilta silloin tällöin.
Kyseessä kun on melko jyrkkä rinnetontti, niin pelkkien kottikärryjen kanssa palaa yllättävän paljon aikaa pelkästään kamojen roudaukseen paikasta toiseen ja tämä aika on taas pois tehokkaasta rakennusajasta tai ihan vaan grillaamisesta ja löhöilystä.

Tosin keulabulbbi kasvaisi vähemmän ja urheillessa ei puuskuttaisi niin paljon jos vaan työntelisi kamoja kottikärryjen kanssa. :rofl2:

Itselläni on myös Avant 320S ja siihen kaivuulaite, niin sillä saa sitten tehtyä maatöitä ja siirreltyä raskaampia taakkoja, mutta senkin kanssa on tullut käytettyä mönkijää ja kärryä hiekan ajossa, kun on nopeampaa nostella hiekkaa peräkärryn kyytiin rinteestä kaivuulaitteella ja sitten vetää kuorma mönkijällä kippipaikalle, kuin tehdä ensin kasaa ja ajaa sen jälkeen tavara paikoilleen Avantin kauhan kanssa.
 
Linhai.jpg


Kävin nyt sitten kuitenkin pitkällisen harkinnan perusteella hakemassa tuon himpun verran isomman mallin (500 T3B), jossa variaattorit ynnä muut kilkkeet vastaa jo "oikeaa" mönkijää kooltaan. Hyvin on aurailut sujuneet tälläkin kunhan muistaa tarpeeksi tiheään kolata. Kesäksi ajattelin vielä tukkikärryn laittaa, saa antaa vinkkiä jos jossain on hyvä tarjous.
Mitenkä on nyt puolentoista vuoden aikana toiminut? Koneglansilla Salossa olis tollanen viidellä tonnilla myynnissä ja polttelis kovin. Äsken juuri vanhan mönkijän myin ja ennen talvea pitäs uusi saada.

Ns. parempia merkkejä sais kalliimmalla käytettynä, mutta kun se 6000e olis aika raja mitä sais maksaa, ja käytetyistä kun ei aina tiedä millasta kohtelua ovat saaneet.
Linhaissa kun hinta ja uusi kiehtoisti, kahden vuoden takuu näyttäisi olevan.
 
Mitenkä on nyt puolentoista vuoden aikana toiminut? Koneglansilla Salossa olis tollanen viidellä tonnilla myynnissä ja polttelis kovin. Äsken juuri vanhan mönkijän myin ja ennen talvea pitäs uusi saada.

Ns. parempia merkkejä sais kalliimmalla käytettynä, mutta kun se 6000e olis aika raja mitä sais maksaa, ja käytetyistä kun ei aina tiedä millasta kohtelua ovat saaneet.
Linhaissa kun hinta ja uusi kiehtoisti, kahden vuoden takuu näyttäisi olevan.
Kyllä sen yleensä jo muoveista ja taakkatelineistä näkee, miten on pidetty. Oma mielipide on aina ollut se, että käytetty "premium" voittaa uuden kiinakoneen. 5-6k€ hintaluokassa premium merkkien hinnanlasku on jo melko vähäistä. Halvalla harvoin saa hyvää.

Itsellä nyt vaikea paikka, ostaako uusi Polaris kunhan 2021 mallit tulee, vai vaihtaisinko merkkiä Can-amiin. 1000cc Polaris Scramblerkin kuumottelisi, en ole vielä uskaltanut kysyä siitä tarjousta, senhän joutuu ostamaan jos hyvään hintaan saa.
 
Mitenkä on nyt puolentoista vuoden aikana toiminut?

Omiin tarpeisiin varsin riittävä kampe, ei juurikaan huonoa sanottavaa pl. perus kiinankamppeiden lastentaudit. Virtalukossa jotain häikkää tuossa on nyt ilmennyt, huoltoon menossa sen vuoksi lähiaikoina. Myöskin tuon vinssin kiinnitysraudan suunnittelijalle voisin pari vinkkiä antaa lujuuslaskelmista...
 
Tuli kuitenkin tuo CFMoto hankittua, lumilevyn kera.
Vasta muutamana päivänä kerennyt ajelemaan, n. 110km nyt mittarissa.
Kaikin puolin vielä tyytyväinen ostokseen, hyvä ajaa myös maantiellä ja hiekkakuopallakin tuli nelivetoa testattua. Menee kyllä sinne mihin itsellä tarve on.
Tehoa on ihan tarpeeksi, testattu 2 päällä ja peräkärry perässä. Ainut "miinus" on, että saishan se kovempaakin, kun 60 kulkea, mutta menis sitten laittomaksi.

Ohessa kuva todisteena, että päässyt "töihinkin", leikkurin toin vanhemmilta ja lumilevyllä tuli sepeli pihaa tasoiteltua.
IMG_20200918_161353.jpg
 
Tuli kuitenkin tuo CFMoto hankittua, lumilevyn kera.
Vasta muutamana päivänä kerennyt ajelemaan, n. 110km nyt mittarissa.
Kaikin puolin vielä tyytyväinen ostokseen, hyvä ajaa myös maantiellä ja hiekkakuopallakin tuli nelivetoa testattua. Menee kyllä sinne mihin itsellä tarve on.
Tehoa on ihan tarpeeksi, testattu 2 päällä ja peräkärry perässä. Ainut "miinus" on, että saishan se kovempaakin, kun 60 kulkea, mutta menis sitten laittomaksi.

Ohessa kuva todisteena, että päässyt "töihinkin", leikkurin toin vanhemmilta ja lumilevyllä tuli sepeli pihaa tasoiteltua.
IMG_20200918_161353.jpg
Kai tuohonkin speedohealerin saa. Kilvet vaan irti kun metsätielle menee ja kääntää nopeudet maksimiin. :thumbsup:
 
Kai tuohonkin speedohealerin saa. Kilvet vaan irti kun metsätielle menee ja kääntää nopeudet maksimiin. :thumbsup:
Saa, juurikin metsätiellä tuo 60 riittäis, maantiellä vaan olis mukavempi kovempaa päästellä.
No itseni tuntien, selvähän se oli, että nälkä kasvaa syödessä jne.
Pidetään nyt housut jalassa toi takuuaika, ja katotaan sen jälkeen speedohealeria, jos on koko mönkiääkään enää.

Ainoat "modit" mitä tuohon ajattelin tehdä on: apukaukovalot ja taakse 1 työvalo.
Ja taakse vinssi tulikin jo laitettua, senkin sai sopivasti vetokoukun tilalle(irroitettava koukku, 2" neliöprofiili kiinnike joka lukitaan tapilla ja sokalla).
Vinssin moottorin piuhat kiinni siipimutterilla niin helppo irrottaa, kun laittaa koukun kiinni.
 
Saa, juurikin metsätiellä tuo 60 riittäis, maantiellä vaan olis mukavempi kovempaa päästellä.
No itseni tuntien, selvähän se oli, että nälkä kasvaa syödessä jne.
Pidetään nyt housut jalassa toi takuuaika, ja katotaan sen jälkeen speedohealeria, jos on koko mönkiääkään enää.

Ainoat "modit" mitä tuohon ajattelin tehdä on: apukaukovalot ja taakse 1 työvalo.
Ja taakse vinssi tulikin jo laitettua, senkin sai sopivasti vetokoukun tilalle(irroitettava koukku, 2" neliöprofiili kiinnike joka lukitaan tapilla ja sokalla).
Vinssin moottorin piuhat kiinni siipimutterilla niin helppo irrottaa, kun laittaa koukun kiinni.
Ei healerin pitäisi vaikuttaa takuuseen, kun siitä ei jää "jälkeä". Ainakin Polariksessa mittari näyttää 5km/h yläkanttiin, niin tuon verran ainakin aion huippuja korjata, kunhan mönkijä tulee parin viikon päästä takaisin.

525243_d9061025348a12f9_800X600.jpg
 
Käsittääkseni siinä joutuu kuitenkin omaa johtosarjaa kuorimaan, ellei halua ranettaa, eli rosvoliittimillä tehdä?
No pitää tutkailla, luulis että sais tietokoneella ecusta vaikka ohjelmoitua nopeudenrajoittimen pois..
Ei vaan viitti mitään turhaa tehdä, että takuu säilyy. Kun ei tuo mönkijän ostokaan mikään perusteltu hankinta ollut(lumikolalla kyllä pärjäis ja autolla tai sähköpotkulaudalla hupiajot), joskun on vaan kiva hemmotella itseään.

Ja tuossa CFMotossakin mittari näyttää 64-67km/h kun rupeaa pätkimään, oikea nopeus on sen 60km/h tai inasen alle.
GPS näytti vaihtelevasti 58-62km/h.

Edit: Ja vielä tosta speedohealerista, niin ilmeisesti kun se huijaa nopeussignaalia, niin ajetut kilometritkään ei sitten pidä paikkaansa? Tietysti jälleenmyynnin kannalta "hyvä" asia myyjälle, vaan ei ostajalle.
Ja muutenkin huollot sitten tehtävä vähän arvuutellen, on toki tuntimittari, mikä monien huoltojen(ainakin moottori) kannalta parempi vrt. kilometrit?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 411
Viestejä
4 488 204
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom