Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Liittynyt
06.01.2021
Viestejä
3
Ilmeisesti tila on riittävän iso 'isoille' tornikaiuttimille jotta pitovaikeuksia ei esiinny? Ja jos aiemmin ollut R500, niin miksi ajattelit downgreidata?

Joka tapauksessa 3050(i) on hillitympi ja tuo Elac näyttäisi sitten olevan räväkämpään menoon.

Elac FS 217 -lattiakaiuttimet testissä

Sori, nyt pääsi kielellinen moka. Muotoilin kai kysymykseni väärin. Tarkoitin että Kef+Yamaha oli viimeisin setti jota olin pelkästään silmäillyt. Mitään ei ole ostettu. Hinta on sen millä saisin käytettynä kummatkin.

Onko kys.ol. setti siis mistään kotoisin? Täysin aloittelevalle vaikuttaa asialliselta. Jotkut johdot kai pitää vielä hommata? Kai Yamahassa (WXA-50) on tarpeeksi "potkua" pöntöille?

Tila on suht iso, olkkari josta jatkuu huoneita muualle, niin ei pitäisi olla sen suurempaa ongelmaa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
78
Mielipiteitä kaivattais. Tarkoitus olis rakentaa telkkariin auxilla kytkettyjen vanhojen stereoiden tilalle 5.0 systeemi, jota sitten voisi myöhemmin päivitellä 5.1 ja 5.1.2 systeemiksi. Pääasiassa leffojen ja sarjojen katseluun, pelailuun ja satunnaiseen musiikin kuunteluun.

Itse olen iskenyt nyt silmäni seuraavanlaiseen comboon:
Vahvistin: Sony STR-DN1080
Kaiutinsarja: Wharfedale Crystal 4 set 5.0

Hintaa noille tulis yhteensä sen vajaa 750€, mitä olin ajatellut maximibudjetiksi. Myöhemmin sitten voisi lisäillä vielä Subin, ja ehkä Atmoksenkin jos oikein alkaa kutkuttelemaan. Mitä mieltä Io-techin raati, onko tuohon hintaan hyvää vastinetta rahoille vai löytyykö samalla rahalla jotain parempaa?
 
Viimeksi muokattu:

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 549
Sori, nyt pääsi kielellinen moka. Muotoilin kai kysymykseni väärin. Tarkoitin että Kef+Yamaha oli viimeisin setti jota olin pelkästään silmäillyt. Mitään ei ole ostettu. Hinta on sen millä saisin käytettynä kummatkin.

Onko kys.ol. setti siis mistään kotoisin? Täysin aloittelevalle vaikuttaa asialliselta. Jotkut johdot kai pitää vielä hommata? Kai Yamahassa (WXA-50) on tarpeeksi "potkua" pöntöille?

Tila on suht iso, olkkari josta jatkuu huoneita muualle, niin ei pitäisi olla sen suurempaa ongelmaa.
Toi Yamaha on hyvä lähtökohta, mutta siitä taitaa tehot loppua kesken noiden KEFfien kanssa. Tai sitten pitäs suoraan lisätä aktiivisubi mukaan.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
728
Terve, äskettäin luotu tili, kun kaiutinkärpänen päässyt puremaan ja hifiharrastajat.org kävi liian raskaaksi luettavaksi ja täällä näyttää olevan maanläheisempää keskustelua:lol:. Asia on seuraava: olen jahdannut itseni vääjäämättä kaninkoloon etsiessäni ok-tason ääntä musiikille ja elokuville. Budjetti tonnin kieppeillä, ja itse silmäillyt monta eri lattiakaiutinta mm. Q Acoustics 3050 ja Elac FS217. Viimeisin setti on kuitenkin käytetyt KEF R500 ja Yamaha WXA-50 vahvistimena. Hinnaksi tulisi sen 1200€. Miltä vaikuttaa?
Yammun wxa + dynaudion emit 20
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
728
Toi Yamaha on hyvä lähtökohta, mutta siitä taitaa tehot loppua kesken noiden KEFfien kanssa. Tai sitten pitäs suoraan lisätä aktiivisubi mukaan.
Tehot mihinkään lopu. Itsellä 30w vahvistin ja hyvä kun volaa pystyy 1/4 enempää laittaa ku ääntä lähtee jo sen verra et saa pelätä naapurien valitusta
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
Sehän se tehon synonyymi onkin, että naapurit suuttuu. Tuleehan mopostakin kova pärinä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
On miten on. Pääpointti on kuitenkin se et wxa riittää helposti keffeille.
Varmaan riittääkin. Mä suosin pitkään Yammun vahvareita ja onpa mulla kakkoskokoonpanossa yks vanhus vieläkin kierrossa. Taitaa olla RX-596, ostin kaverilta käytettynä, kun sen edeltäjässä (RX-595A) alkoi potikat pykiä ~15 vuoden käytön jälkeen. Ton mallisarjan jälkeen mun mielestä noi Yammut menivät vastaavassa hintaluokassa jotenkin halvan näköiseksi. Ulkonäkö ei välttämättä korreloi laadun kanssa, mutta vaihdoin silti leiriä. Eipä tuo nykyinen Onkyokaan mikään ihmeellinen ole, seuraava varmaankin Denon.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 549
On miten on. Pääpointti on kuitenkin se et wxa riittää helposti keffeille.
Perusteet? Nuo R500 on luokiteltu 8ohm ja herkkyyskin vain 88db. Se on nykyaikana paperilla aika vähän. Toki näillä tiedoilla ei vielä voi ihan varmasti sanoa suuntaan tai toiseen mitään.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
261
Varmaan riittääkin. Mä suosin pitkään Yammun vahvareita ja onpa mulla kakkoskokoonpanossa yks vanhus vieläkin kierrossa. Taitaa olla RX-596, ostin kaverilta käytettynä, kun sen edeltäjässä (RX-595A) alkoi potikat pykiä ~15 vuoden käytön jälkeen. Ton mallisarjan jälkeen mun mielestä noi Yammut menivät vastaavassa hintaluokassa jotenkin halvan näköiseksi. Ulkonäkö ei välttämättä korreloi laadun kanssa, mutta vaihdoin silti leiriä. Eipä tuo nykyinen Onkyokaan mikään ihmeellinen ole, seuraava varmaankin Denon.
Aivan sama 596 itelläkin pienessä telkkarihuoneessa. Olkkarissa on joku uudempi Yamaha ja allekirjoitan myös muovisen ja halvan ulkonäön.

Denonia tässä itekin katellu, mutku pitäs koko konoonpano uusia. Skobet, subi, vahvari ja telkkari. Skobet vaihtuu ekana.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 394
Kohtuu hintaiset kajarit tietokoneelle, kun tuo entinen setti päätti lopettaa toimintansa. Mitä mielipiteitä JAMO S 801PM ? Power näköjään myy valkoista 214€, löytyykö tuohon rahaan parempaa? Käyttö on youtube/musa/leffa. Mitään 10 000€ huippusettiä ei olla hakemassa, mutta saisi niistä silti kohtuullinen ääni lähteä.
 
Liittynyt
25.03.2020
Viestejä
56
Kohtuu hintaiset kajarit tietokoneelle, kun tuo entinen setti päätti lopettaa toimintansa. Mitä mielipiteitä JAMO S 801PM ? Power näköjään myy valkoista 214€, löytyykö tuohon rahaan parempaa? Käyttö on youtube/musa/leffa. Mitään 10 000€ huippusettiä ei olla hakemassa, mutta saisi niistä silti kohtuullinen ääni lähteä.
Jamo ds7
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
710
Millaisia ratkaisuja porukalla on ultrawide näyttöjen kaiuttimiksi? Itsellä se ongelma, ettei pöydän sivuille mahdu enää ja lisäksi pidän lyhyenä miehenä näyttöä aika alhaalla, joten kovin korkea ratkaisu ei oikein toimi. Yleensä pelatessa on kuulokkeet päässä, mutta työtä tehdessä/surffailussa ynm. voisi olla kiva pistää jotain pianon pimputusta tai muuta taustamusaa tulemaan kaiuttimista.

Mielellään jotain sellaista, jota on kiva katsellakin. Budjetti joustava, mutta mielellään jotain halpaa (ei ole tarve kilpailla kotiteatterin tai kuulokkeiden kanssa). Joku soundbar tai jotkut pienet kajarit? Ehkä basson voisi ottaa jos tulee kimpassa.
Oon nyt päätymässä johonkin kapeaan soundbaariin jos se teistä makes any sense.

Joku tällänen voisi sopia hyvin tuohon ultrawiden eteen? Tulevassa emossa optinen piuha kuitenkin. Ehkä hieman epäortodoksinen valinta, mutta vois toimia nopeen googletuksen tuloksella:


Pitääkö ottaa jotain huomioon?
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
68
Yksi tyhmä kysymys tähän väliin. Eli jos tv toistaa dolby atmos-äänet niin saako ne jotenkin ulos Jamo s 801-kaiuttimista jotka on liitetty televisioon (ei subbaria) vai muuntuuko se ääni joksikin muuksi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
78
Yksi tyhmä kysymys tähän väliin. Eli jos tv toistaa dolby atmos-äänet niin saako ne jotenkin ulos Jamo s 801-kaiuttimista jotka on liitetty televisioon (ei subbaria) vai muuntuuko se ääni joksikin muuksi?
Jos sulla on siis vaan toi pelkkä S801 kaiutinpari, niin ei, silloin et saa Atmosta telkkarista ulos. Dolby Atmos tarkoittaa siis korkeussuuntaisen äänen lisäämistä setuppiin, eli yleensä 5.1 tai 7.1 settiin lisätään 2 tai 4 kattokajaria lisää niin sitten kuuluu Dolby Atmosta tukevissa leffoista esim. helikopterin äänet kattokajareiden kautta.

Kantsii lukee esim. Dolby Atmos: what is it? How can you get it?
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
710
Oon nyt päätymässä johonkin kapeaan soundbaariin jos se teistä makes any sense.

Joku tällänen voisi sopia hyvin tuohon ultrawiden eteen? Tulevassa emossa optinen piuha kuitenkin. Ehkä hieman epäortodoksinen valinta, mutta vois toimia nopeen googletuksen tuloksella:


Pitääkö ottaa jotain huomioon?
Monologia jatkaakseni nyt oon päätymässä BlasterX Katanaan, joka on juuri suunniteltu menemään tuohon monitorin eteen. Sen verran tuli luettua positiivisa revikoita, että eiköhän se aja asiansa aina kun ei jaksa pistää kuulokkeita päähän. Sisältää myös äänikortin niin ei tarvii harmitella, että tulevassa emossa REALTEK1200 codecci.
 
Liittynyt
11.01.2021
Viestejä
27
Morjesta, ostin juuri Klipsch R-41PM aktiivikaiutinparin ja kaapissa lojuu vanha Logitechin Z-2300 sarjan subwoofer. Kaiuttimissa on subwoofer out liitäntä, mutta mietin että kuinkakohan toimisi tuollaisen Logitechin settisubwooferin kanssa? Olisko täällä tietämystä? Subwooferiin meni Logitechin kaiuttimista left ja right piuhat.

 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 033
@fLrz , kokeilemallahan tuo selviää?

Nuo Left / Right on tosiaan vain lähtöjä ja sisääntulo on siitä DE15 (VGA) liittimestä, mikä tulee kauko-ohjaimesta. Tarvit jonkun tuollaisen adapterin vaan kaukosäätimen ja sub-outin väliin. Mahdollista myös rakentaa oma piuha sub-out->z-2200, mutta se vaatii vähän askartelua. Joskus tein sellaisen Z5500 subbariin.
 
Liittynyt
11.01.2021
Viestejä
27
@fLrz , kokeilemallahan tuo selviää?

Nuo Left / Right on tosiaan vain lähtöjä ja sisääntulo on siitä DE15 (VGA) liittimestä, mikä tulee kauko-ohjaimesta. Tarvit jonkun tuollaisen adapterin vaan kaukosäätimen ja sub-outin väliin. Mahdollista myös rakentaa oma piuha sub-out->z-2200, mutta se vaatii vähän askartelua. Joskus tein sellaisen Z5500 subbariin.
Vielä ei pääse testailemaan, kaiuttimet ovat vasta matkalla ;) Eli tuota kauko-ohjainta olisi siis pakko käyttää? Parashan olisi jos Klipschistä saisi suoraan siitä sub outista yhdellä piuhalla subwooferiin kiinni. Voisiko siihen toimia uros-uros RCA kaapeli jossa toisessa päässä yksi liitin Klipschin sub-outista ja toisessa päässä 2 liitintä subwooferin left+right reikiin?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
866
Tannoy Mercury V 5.1 -setin tilalle telkkarin kaveriksi pitäsi keksiä jotain vähän sirompaa aktiivista kaiutinparia ja varmaan myös subbaria. Ilmeisesti Genelec G3 + F2 oiva valinta, vai tulisiko katella joitain muita vaihtoehtoja? Tuon setin vois saada käytettynä 2500 € pintaan, että olkoon siitä hintaraja, mutta tietysti vähemmän olisi kiva.

Tulossa kerrostaloasunnon olkkariin, pääasiassa leffakäyttöön. Väriltään mieluusti vaalea. Pärjääkö hyvin ilman keskikaiutinta?
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
395
Ilmeisesti Genelec G3 + F2 oiva valinta vai tulisiko katella joitain muita vaihtoehtoja? Tuon setin vois saada käytettynä 2500 € pintaan, että olkoon siitä hintaraja, mutta tietysti vähemmän olisi kiva.

Tulossa kerrostaloasunnon olkkariin, pääasiassa leffakäyttöön, väriltään mieluusti vaalea. Pärjääkö hyvin ilman keskikaiutinta?
Oletko harkinnut esimerkiksi Genelecin SAM-sarjasta 8330A -settiä GLM:n kanssa? Tälle (eli kaiutinparille + GLM-setille) jäisi hintaa jonkin matkaa alle 2000 euroa uutena ja huonekorjattuna nuo pystyvät toistamaan yllättävän alas normaalissa kerrostalohuoneessa. Settiä voi sitten myöhemmin täydentää subbarilla, jos näkee sille tarvetta.

Itse siirryin Geneleceissä 5.1-setistä taannoin 2.0-settiin ja olen ollut tyytyväinen. Johtojen ja kaiuttimien sijoittelu yhteen muun sisutuksen kanssa on selkeästi helpompaa näin. Keskikaiutin ei liene ihan välttämätön, joskin elokuvamateriaalilla sillä on erityisen tärkeä merkitys.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Terve, äskettäin luotu tili, kun kaiutinkärpänen päässyt puremaan ja hifiharrastajat.org kävi liian raskaaksi luettavaksi ja täällä näyttää olevan maanläheisempää keskustelua:lol:. Asia on seuraava: olen jahdannut itseni vääjäämättä kaninkoloon etsiessäni ok-tason ääntä musiikille ja elokuville. Budjetti tonnin kieppeillä, ja itse silmäillyt monta eri lattiakaiutinta mm. Q Acoustics 3050 ja Elac FS217. Viimeisin setti on kuitenkin käytetyt KEF R500 ja Yamaha WXA-50 vahvistimena. Hinnaksi tulisi sen 1200€. Miltä vaikuttaa?
Ymmärsinkö nyt oikein että sulla on KEF R500 kaiuttimet jossa tuo jammun WXA-50. Mikäli tuota haluat parantaa niin osta tonnin integroitu niin aukeaa ne kajauttimetkin ihan erilailla. Tuolla WXA-50lla ei noista Keffeistä lähde kyllä irti oikeen yhtään mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 642
Hei tietäjät!

Mitkäs kaikki on sellaisia fiksuja aktiivikaiuttimia (kooltaan kompakteja) jotka voisi laittaa tv:n kaveriksi ja voisi myös soittaa suoraan sitä kautta Spotifya? Ilman että tv siis on päällä eli suoraan kaiuttimista. Hintataso sanotaan vaikka max. 400e pari? Itse olen auttamattoman pihalla näistä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 127
Hei tietäjät!

Mitkäs kaikki on sellaisia fiksuja aktiivikaiuttimia (kooltaan kompakteja) jotka voisi laittaa tv:n kaveriksi ja voisi myös soittaa suoraan sitä kautta Spotifya? Ilman että tv siis on päällä eli suoraan kaiuttimista. Hintataso sanotaan vaikka max. 400e pari? Itse olen auttamattoman pihalla näistä :D
Itse olen ollut tyytyväinen tuohon Edifier S2000 MK III -duoon mitkä on töllön kaverina. Bluetoothin kauttahan noihin voit heittää Spotifyn tarvittaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 642
Itse olen ollut tyytyväinen tuohon Edifier S2000 MK III -duoon mitkä on töllön kaverina. Bluetoothin kauttahan noihin voit heittää Spotifyn tarvittaessa.
Saako noihin subin kiinni tarvittaessa jatkossa? Ei tulisi siis itselle mutta noin ominaisuuksiensa puolesta :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 127
Saako noihin subin kiinni tarvittaessa jatkossa? Ei tulisi siis itselle mutta noin ominaisuuksiensa puolesta :)
En usko että saa. Noista on olemassa 2.1 versioitakin. (joka vaikuttaa aika hyvältä arvostelun perusteella eikä hinta paha) Onhan noiden subwooferit aina tietty vähän ponnettomia mutta kyllä ne joillekin riittänee peruskäyttöön vallanmainiosti ja toki riippuu mihin vertaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 665
Oletko harkinnut esimerkiksi Genelecin SAM-sarjasta 8330A -settiä GLM:n kanssa? Tälle (eli kaiutinparille + GLM-setille) jäisi hintaa jonkin matkaa alle 2000 euroa uutena ja huonekorjattuna nuo pystyvät toistamaan yllättävän alas normaalissa kerrostalohuoneessa. Settiä voi sitten myöhemmin täydentää subbarilla, jos näkee sille tarvetta.

Itse siirryin Geneleceissä 5.1-setistä taannoin 2.0-settiin ja olen ollut tyytyväinen. Johtojen ja kaiuttimien sijoittelu yhteen muun sisutuksen kanssa on selkeästi helpompaa näin. Keskikaiutin ei liene ihan välttämätön, joskin elokuvamateriaalilla sillä on erityisen tärkeä merkitys.
Tällai puskista huudeltuna, niin mikä nyt on kellekin yllättävän alas :D Mulla on noi kyseiset 8330A:t koneella ja niissähän tippuu tosi jyrkästi vaste 50hz kohdalla, että ei niillä kyllä bassojen kanssa varsinaisesti juhlita. Meininki oli aika toinen, kun noiden kaveriksi löi 7360A -subin, mutta sitten paketilla onkin hintaa jo nelisen tonnia, jolla saa jo aika monenlaista muutakin kailotinta.

Hyvin nuo Genet kyllä muuten soi, ei siinä mitään. Pitävät arvonsa ja ovat tosiaan GLM-systeemillä suht kivasti säädettävissä monenlaiseen eri tilaan.
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
395
Tällai puskista huudeltuna, niin mikä nyt on kellekin yllättävän alas :D Mulla on noi kyseiset 8330A:t koneella ja niissähän tippuu tosi jyrkästi vaste 50hz kohdalla, että ei niillä kyllä bassojen kanssa varsinaisesti juhlita.
Näinhän se on - tässä tapauksessa tuo suhteellinen "yllättävän alas" oli minulla aiempien Genelec 8020A -kaiuttimien tapauksessa mitattuna vähän alle 50Hz -6dB. Kaiuttimelle ilmoitettiin spekseissä -3dB -tasoksi 65Hz, joten yllätyin, miten alas toisto ulottui DSpeakerin Antimodella korjattuna. Uudemmalle 8020D:lle näköjään ilmoitetaan 56Hz -6dB ja SAM-sarjan 8320A:lle 55Hz -6dB. Huonekorjauksella sai myös Genelecin HT208B-malleista tarkempaa bassotoistoa irti, kun suurimmat korostumat jäivät pois.

Alimmat taajuudet jäävät toki näillä suorituskykyarvoilla edelleen kuulematta, eivätkä puntit välttämättä heilu, kun ääniraidalta kuuluu räjähdys :D

Hyvin nuo Genet kyllä muuten soi, ei siinä mitään. Pitävät arvonsa ja ovat tosiaan GLM-systeemillä suht kivasti säädettävissä monenlaiseen eri tilaan.
Olen samaa mieltä, hinta pysyy varsin hyvin (varsinkin käytettynä ostettaessa), ja GLM:llä voi ääntä säätää näppärästi omien mieltymyksien mukaan. Musiikin kuuntelu oli tosin hauskempaa, kun mulla oli hetken aikaa Usherin Be-718 -passiivikaiuttimet käytössä. Eivät ne olleet niin tasaiset toistoltaan, mutta lopputulos oli omaan korvaan oikein miellyttävä.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
64
Helou taas,

Nyt on BF:n aikana ostetut G3 + F2 kotiutuneet käyttöön ja liitettynä optisella Samsungin televisioon josta sitten Spotifyt yms luukutukset kuuluu.

Subin saa ohjeiden mukaan sopeutumaan myös muihin kaukosäätimiin mutta ei tunnu ottavan Sampan kakea huomioon. Onko vinkkejä mitä tehdä / tilalle?

Tv: Samsung QE65Q6FNA

Kiitokset!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 165
Helou taas,

Nyt on BF:n aikana ostetut G3 + F2 kotiutuneet käyttöön ja liitettynä optisella Samsungin televisioon josta sitten Spotifyt yms luukutukset kuuluu.

Subin saa ohjeiden mukaan sopeutumaan myös muihin kaukosäätimiin mutta ei tunnu ottavan Sampan kakea huomioon. Onko vinkkejä mitä tehdä / tilalle?

Tv: Samsung QE65Q6FNA

Kiitokset!
Äkkiseltään vaikuttaa, että töllön kauko ei anna IR-signaalia. Ehkä oheista Sonosin ohjetta voisi soveltaa: Sonos Support
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
298
Tannoy Mercury V 5.1 -setin tilalle telkkarin kaveriksi pitäsi keksiä jotain vähän sirompaa aktiivista kaiutinparia ja varmaan myös subbaria. Ilmeisesti Genelec G3 + F2 oiva valinta, vai tulisiko katella joitain muita vaihtoehtoja? Tuon setin vois saada käytettynä 2500 € pintaan, että olkoon siitä hintaraja, mutta tietysti vähemmän olisi kiva.

Tulossa kerrostaloasunnon olkkariin, pääasiassa leffakäyttöön. Väriltään mieluusti vaalea. Pärjääkö hyvin ilman keskikaiutinta?
Itse ottaisin kef ls50w ii tuolla budjetilla, subi ei mahu tuohon hintaan kuin ottamalla mk1 malli.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Tuli tänään Amphion Helium 3:t vanhojen Behringerin B3030A tilalle. Tässä kuunnellu musiikkia viimisen 4h ja huh ku ero on iso. En todellakaan kuvitellu, että se ois noin iso, yö ja päivä. Nää toistaa nuo yksityiskohat ihan eri tavalla, eka tunti meni ihmetellessä, että mikäs nyt on pielessä ku äänessä on oikeasti kokoa, kuulosti jotenki väärältä. Sinfoniat kuulostaa vihdoinki oikeasti isoilta. Myös lautaset kuulostaa todellisilta. Tiiän että on honeymoon-phase päällä mutta voiko tää vielä tästä merkittävästi muka parantua paremmilla laitteilla.. Huhhuh.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 665
Tuli tänään Amphion Helium 3:t vanhojen Behringerin B3030A tilalle. Tässä kuunnellu musiikkia viimisen 4h ja huh ku ero on iso. En todellakaan kuvitellu, että se ois noin iso, yö ja päivä. Nää toistaa nuo yksityiskohat ihan eri tavalla, eka tunti meni ihmetellessä, että mikäs nyt on pielessä ku äänessä on oikeasti kokoa, kuulosti jotenki väärältä. Sinfoniat kuulostaa vihdoinki oikeasti isoilta. Myös lautaset kuulostaa todellisilta. Tiiän että on honeymoon-phase päällä mutta voiko tää vielä tästä merkittävästi muka parantua paremmilla laitteilla.. Huhhuh.
En tiedä, minkälainen tila sulla on, mutta jos sulla ei oo siellä paksua verhoa, sohvaa, kirjahyllyä tai muuta tehokasta luomuakustointia, niin seuraava parannusehdotus ois meikäläiseltä akustiikkalevyt ja/tai bassoansat. Tulee ihan takuuvarmasti muutosta, eikä tarvii pinnistellä.

Mukavia kuunteluita joka tapauksessa. Se on mukava fiilis, kun musat kuulostaa hyvältä :)
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
En tiedä, minkälainen tila sulla on, mutta jos sulla ei oo siellä paksua verhoa, sohvaa, kirjahyllyä tai muuta tehokasta luomuakustointia, niin seuraava parannusehdotus ois meikäläiseltä akustiikkalevyt ja/tai bassoansat. Tulee ihan takuuvarmasti muutosta, eikä tarvii pinnistellä.

Mukavia kuunteluita joka tapauksessa. Se on mukava fiilis, kun musat kuulostaa hyvältä :)
Verhot, matot ja akustiikkalevyt on jo laitettu. :cool:
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Sori hitusen aiheen vierestä, mutta mistä ihmeestä saisin tilattua(pref. suomesta) kaapeleihin sukkaa/kuorta. Näyttäisi musta/valkoinen paljon paremmalta tuon kuparin värin sijaan.
2. Ootteko käyttäneet liittimiä, jos niin millaisia?
3. Pitäisi subbaria varten vetää pieni pätkä(n. 1m) kaapelia kulkuväylän poikki, vetäisittekö listan kaapelin päälle vai panostaisitteko langattomaan lähettimeen?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 006
Sori hitusen aiheen vierestä, mutta mistä ihmeestä saisin tilattua(pref. suomesta) kaapeleihin sukkaa/kuorta. Näyttäisi musta/valkoinen paljon paremmalta tuon kuparin värin sijaan.
2. Ootteko käyttäneet liittimiä, jos niin millaisia?
3. Pitäisi subbaria varten vetää pieni pätkä(n. 1m) kaapelia kulkuväylän poikki, vetäisittekö listan kaapelin päälle vai panostaisitteko langattomaan lähettimeen?
Mdpc sukkaa vaan jimmssiltä, jos vaan löytyy sopivassa koossa, kutistesukalla päädyt siisteiksi. Tilatessa vielä varmistaa että tulee yhtenäisenä pätkänä. Liittimistä kannattaa muilta odotella vinkkejä, osa on aika klopon kokoisia. Mulla on jotku higon liittimet ja ovat ihan tarpeettoman pitkät pötkylät.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 805
Sori hitusen aiheen vierestä, mutta mistä ihmeestä saisin tilattua(pref. suomesta) kaapeleihin sukkaa/kuorta. Näyttäisi musta/valkoinen paljon paremmalta tuon kuparin värin sijaan.
Starelec ainakin myy mustaa.

EDIT: oli siellä näköjään joitain muitakin värejä
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 361
Jaetaanpas tänne kokemuksia. Vaihtui olohuoneessa tv-taso ja tuli uutta vitriiniä, joiden johdosta a) keskiäänelle ei enää ole tasossa paikkaa eikä mahdu tv:n alle ja liian ylhäällä tv:n yläpuolella (koska iso tv) ja b) pääkaiuttimien etäisyys toisistaan jäi uuden sijoittelun takia/ansiosta sen verran kapeaksi että ajattelin kokeilla pärjätä ilman keskiääntä. Nyt illan sarjoja katsellessa voisin väittää että dialogi ja keskiäänet yleensä kuuluu jopa selkeämmin kahdesta RP-6000F kaiuttimesta kuin kuului RP-400C keskiäänestä eikä tuo n. 2,2 metrin väli kaiuttimilla haittaa juuri mitään. Isoimpana plussana uudella järjestyksellä ja kalusteilla hellasärö pieneni huomattavasti.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 051
Jaetaanpas tänne kokemuksia. Vaihtui olohuoneessa tv-taso ja tuli uutta vitriiniä, joiden johdosta a) keskiäänelle ei enää ole tasossa paikkaa eikä mahdu tv:n alle ja liian ylhäällä tv:n yläpuolella (koska iso tv) ja b) pääkaiuttimien etäisyys toisistaan jäi uuden sijoittelun takia/ansiosta sen verran kapeaksi että ajattelin kokeilla pärjätä ilman keskiääntä. Nyt illan sarjoja katsellessa voisin väittää että dialogi ja keskiäänet yleensä kuuluu jopa selkeämmin kahdesta RP-6000F kaiuttimesta kuin kuului RP-400C keskiäänestä eikä tuo n. 2,2 metrin väli kaiuttimilla haittaa juuri mitään. Isoimpana plussana uudella järjestyksellä ja kalusteilla hellasärö pieneni huomattavasti.
En kyllä sinänsä ihmettele koska ovathan nuo aivan eri kokoluokkaa. Joku rp-600c voisi olla noiden kanssa parempi vaikka siinäkin on pienemmät kartiokoot käytössä.

Mutta eikö sinua ole yhtään häirinnyt toisenpuoleinen soundi ilman keskikaiutinta? Minua ainakin häiritsi todella paljon se että keskikaiuttimen äänet kuten dialogi kuuluivat paljon vahvemmin vain toisesta etukaiuttimesta jos en istunut aivan keskellä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 361
En kyllä sinänsä ihmettele koska ovathan nuo aivan eri kokoluokkaa. Joku rp-600c voisi olla noiden kanssa parempi vaikka siinäkin on pienemmät kartiokoot käytössä.

Mutta eikö sinua ole yhtään häirinnyt toisenpuoleinen soundi ilman keskikaiutinta? Minua ainakin häiritsi todella paljon se että keskikaiuttimen äänet kuten dialogi kuuluivat paljon vahvemmin vain toisesta etukaiuttimesta jos en istunut aivan keskellä.
Olenkin harkinnut jo pidempään 600C:n hankkimista, mutta vanhaan tasoon se ei olisi mahtunut mutta jahka päätän laittaa TV:n seinälle mikäli järjestys on lopullinen niin saattaa mennä ostoon, 400C meni juuri ja juuri mediatasoon. En ainakaan huomannut menettäväni mitään, dialogi kuuluu isommin mikä on parempi, toki nyt voi menettää osan äänen alkuperäisestä dynamiikasta, sillä dialogi taitaa tulla nyt samalla voimakkuudella (?) kuin etuäänet yleensä eikä äänet tule epätasaisesti sillä katselen tv:tä aina aivan keskipisteestä. Emäntä ei ole niin ranttu äänien kanssa.

Edit: TV näyttää kuvassa pienemmältä kuin onkaan, 75" kyseessä. Toimi hyvänä testikuvanakin, tuossa tekstin ympärillä erottuva blooming ei erottunu silmään yhtään.

1611647456708.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 070
Ei muuten jollain olisi täällä ollut Epos M16i? Noissa ollut omiin korviin niin hyvä äänenlaatu ettei päivitys ole käynyt enää edes mielessä. Parempi äänenlaatu toki kelpaisi jos semmoista järkihintaan löytyy.

Melkoinen yllätys oli kun nuo oli ensimmäiset kaiuttimet jotka ostin, 300e hintaan hifiliikkeen outletistä, päihittivät kaikki kuulokkeet joita olen omistanut. Kallis tämä harrastus kun kerrostalossa ei kehtaa ikinä laittaa tarpeeksi äänenvoimakkuutta, seuraava hankinta kiikarissa omakotitalo ihan musiikin ja rumpuharrastuksen takia.. Parempi puolisko tosin vielä pitäisi samoista albumeista saada tykkäämään tai ei se omakotitalokaan auta :)
M12i oli useamman vuoden. i-malli oli juuri tullut markkinoille kun ostin. Olivat ensimmäiset ns. laatukaiuttimet itsellä. Hyvät pöntöt, mutta vähän liian kirkkaat omaan makuun. Nykyiset Kef LS50 voittavat Epokset kaikessa. M12i maksoi muistaakseni jotain 700-800eur väliltä ja LS50 700eur, joten hintakin oli näissä suht samaa tasoa.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
241
Onko mitään antimodea/denonin vahvarin kaltaista huonekorjainta alle 500€?

Kaiuttimia on audio pro:n aktiivit niin ei taida olla järkevää sijoittaa antimodeen/denoniin. Kuunteluhuone on vuokrakuution melko kaikuva tila.
Tekisi mieli kokeilla jotain korjainta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 127
Onko mitään antimodea/denonin vahvarin kaltaista huonekorjainta alle 500€?

Kaiuttimia on audio pro:n aktiivit niin ei taida olla järkevää sijoittaa antimodeen/denoniin. Kuunteluhuone on vuokrakuution melko kaikuva tila.
Tekisi mieli kokeilla jotain korjainta
Automaattista vai manuaalista ? MiniDSP lähtee halvalla mutta se vaatii kyllä sitten jonkinlaista mittausvälineistöä (vähintään esim. imm6). Automaattisia en kyllä tiedä itse muita kun mainitsemasi antimoskan dualcoren joka toimis kahdelle audysseyn lisäksi. (Tuossa hintaluokassa).
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 366
Onko mitään antimodea/denonin vahvarin kaltaista huonekorjainta alle 500€?

Kaiuttimia on audio pro:n aktiivit niin ei taida olla järkevää sijoittaa antimodeen/denoniin. Kuunteluhuone on vuokrakuution melko kaikuva tila.
Tekisi mieli kokeilla jotain korjainta
Ei se huonekorjain ihmeisiin pysty. Bassoja voi yrittää korjailla, mutta jos on esim. tärykaikua (esim. jos käsien taputusta seuraa sellainen tärisevä kaiku), niin ei sitä millään huonekorjaimella kannata yrittää fiksailla vaan aluksi vaikkapa ihan normaalilla sisustamisella (mattoja, verhoja yms). Audio Pro:t eivät ole vissiin mitään bassotykkejä, joten jos niiden bassot kumisevat, niin ota ne kauemmaksi seinistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 127
Toki jos koneen kautta kuuntelee niin sillehän saa vaikka Equalizer APO -nimisen softan mutta silti ne korjaukset pitää kohdistaa mahdollisiin korostumiin ja nehän ei selviä kun mittamikillä. (Kultakorvat toki erottaa korostuneen taajuuden -+1hz tarkkuudella, sekä mahdolliset tärykaiun 1ms viive-erot)
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
241
Niin arvelinkin, ei ole mittareita. Pitää varmaan ostaa "oikeita" akustiikka levyjä, nykyiset wishin myymät vei kyllä pahimman kaiun pois.

Siitä huomaa että on tullut ikää kun bassot on niin miinuksella kun vain saa. Joskus muinoin ne ois ollu maksimissaan, koska paljon kuminaa=hyvä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 366
Niin arvelinkin, ei ole mittareita. Pitää varmaan ostaa "oikeita" akustiikka levyjä, nykyiset wishin myymät vei kyllä pahimman kaiun pois.

Siitä huomaa että on tullut ikää kun bassot on niin miinuksella kun vain saa. Joskus muinoin ne ois ollu maksimissaan, koska paljon kuminaa=hyvä.
Jos on basso-ongelma niin siihen ei tavalliset akustiikkalevyt tepsi. Pitäisi olla esim. bassoansoja tai bassoresonaattoreita. Kokeile ensiapuna tukkia refleksiputket. Sen pitäisi laskea yläbassojen tasoa.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Nyt ku alkaa vähän hype laskeen Helium3:n kanssa ni jää yks kysymys; vokaalipresenssi ja bassontoisto jää vähän heikoksi koska mitä tässä ny testaillu, ni toe-iniä ei paljoa tuu, jos haluaa että stage pysyy laajana. Tuleeko tuo oleen aina sama homma, jos haluaa laajan stagen? Vai onko kalliimmissa toisto semmonen, että sen saa laajaksi vaikka toe-in on suht syvälle väännetty?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 006
Nyt ku alkaa vähän hype laskeen Helium3:n kanssa ni jää yks kysymys; vokaalipresenssi ja bassontoisto jää vähän heikoksi koska mitä tässä ny testaillu, ni toe-iniä ei paljoa tuu, jos haluaa että stage pysyy laajana. Tuleeko tuo oleen aina sama homma, jos haluaa laajan stagen? Vai onko kalliimmissa toisto semmonen, että sen saa laajaksi vaikka toe-in on suht syvälle väännetty?
Riippuu ihan kaapeista, joissain edullisissakin on varsin tasainen vaste isohkolla kulmalla.

edit: esim audio science review foorumeilla amirm tekee hyvää työtä mittausten kanssa. Vaikkapa näissä geneissä on erittäin tasainen hyvä toisto n. 50 asteeseen asti, hintakin melko korkea. Genelec 8341A SAM™ Studio Monitor Review

Tuolta kannattaa ettiä kajareita ja ihmetellä käppyröitä sit jos jossain vaiheessa hamassa tulevaisuudessa oot päivittämässä.

edit: heliumeja ei löytynyt, mutta isoveljet kyllä: Amphion Argon1 Quasi-Anechoic Spinorama and Measurements (Updated)
off-axis on aika rajoittunut verrattuna esim. noihin yllä mainittuihin (tai muihin) geneihin. Saattaapi olla valmistajalle ominainen tyyli.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 003
Viestejä
4 293 512
Jäsenet
71 780
Uusin jäsen
Riksa82

Hinta.fi

Ylös Bottom