Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
285
Onko hifisteillä kokemusta ko. kaiuttimista?

Tulisi surround käyttöön. Todella pienet ja huomaamattomat joka on takakaiuttimissa tärkeää nykyisessä huoneratkaisussa. Jos tiedätte muita saman kokoluokan kaiuttimia niin saa vinkata.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Onko hifisteillä kokemusta ko. kaiuttimista?

Tulisi surround käyttöön. Todella pienet ja huomaamattomat joka on takakaiuttimissa tärkeää nykyisessä huoneratkaisussa. Jos tiedätte muita saman kokoluokan kaiuttimia niin saa vinkata.
Itse etsin juuri saman tyyppisiä ja päädyin Canton Plus MX.3-kaiuttimiin. Eivät ole todellakaan isot, mutta näissä on 3" bassoelementti.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
270

Olisiko nämä pätevät tietokonekäyttöön (pöytäkone)? Jossain vaiheessa voisi mahdollisesti ostaa subbarin kaveriksi, jos oikein innostuu. Vai saako about samaan hintaan jotain parempaa?
Älä missään nimessä osta näitä surinapönttöjä koneelle, noi aktiivimallit pitää todella epämiellyttävää ääntä kun ääntä ei kuulu kajareista @Ggg

Lisää löydät googlesta googlamalla mallin (tai ne hieman isommat, 51PM) ja "hissing sounds" sekä myös täällä ketjussa puhuttu näistä. Minulla on myös itselläni nuo television kanssa, aika vähälle käytölle jäänyt juuri tuon takia..
 
Liittynyt
29.06.2020
Viestejä
46
Onkohan tämmösestä pikkusubista mihinkään soundbarin kaveriksi? Kivan pieni ois ja hyvässä tarjouksessa mut en halua ostaa jos siitä ei mitään iloa muuten ole. Ei oikein netistä löydy tietoa tosta c-subista.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Onkohan tämmösestä pikkusubista mihinkään soundbarin kaveriksi? Kivan pieni ois ja hyvässä tarjouksessa mut en halua ostaa jos siitä ei mitään iloa muuten ole. Ei oikein netistä löydy tietoa tosta c-subista.

Skippaa aivan suosiolla tuo, eihän tuo ole edes mikään subwoofer. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Onkohan tämmösestä pikkusubista mihinkään soundbarin kaveriksi? Kivan pieni ois ja hyvässä tarjouksessa mut en halua ostaa jos siitä ei mitään iloa muuten ole. Ei oikein netistä löydy tietoa tosta c-subista.

Ennemmin joku tuollainen sitten. Jos suinkin vaan mahtuu ja halvalla pitää päästä.
 
Liittynyt
29.06.2020
Viestejä
46
Näin vähän arvelinkin, katsellaan vähän järkevämmän kokoista sitten. :D

/edit. Jos nyt jonkinmoista perussubia musalle ja tv:n kaveriksi haluisin katsella niin millaisilla spekseillä olisi hyvä lähteä liikkelle?
 
Liittynyt
25.03.2020
Viestejä
56
Tuli hankittua olkkariin tv-tasolle Triangle Borea BRO3 kaiuttimet. Asennuspaikka ei missään nimessä ihanteellinen mutta kuuntelupaikalle melko tasainen bassotoisto joka ulottuu n. 40hz asti ja stereokuvassakin mukavaa leveyttä. Esteettisesti tohon olis sopinut pikkuveli BRO2 paremmin mutta niissä on sitten refleksiputki kotelon takana joten päädyin näihin isompiin.

399€ hintalapulla näille voi kyllä antaa vahvan suosituksen tasapainoista ääntä etsivälle.

Taaperotulokas talossa niin jalustat ja lattiamallit on toistaiseksi poissa laskuista


Näissä on kyllä hieno ääni! Soi raskaammallakin musiikilla loistavasti.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 966
Onko hifisteillä kokemusta ko. kaiuttimista?

Tulisi surround käyttöön. Todella pienet ja huomaamattomat joka on takakaiuttimissa tärkeää nykyisessä huoneratkaisussa. Jos tiedätte muita saman kokoluokan kaiuttimia niin saa vinkata.
Joo on. Hankin nuo, koska kerään ne aina kaappiin, kun niitä ei tarvita. Satelliitteina menevät ihan hyvin. Testasin musan kanssa myös, mutta siihen ovat aika valjut.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 478
Kannattaa laittaa kaiuttimien suojaverkot päälle ennen kuin taapero on työntänyt kaikki lelut noihin refleksiputkiin :D
Tämä onkin jo koettu vanhempien muksujen kanssa aikanaan, subbarin sisältä löytyi hieno kokoelma palloja :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Tuli päivitettyä vahvistin Denon AVR-X2600H:hon. Kaiuttimina 5.1-setti:
- 2 x Dali Zensor 3 edessä
- 2 x Dali Zensor 1 takana
- 1 x Dali Zensor Vokal keskikaiuttimena
- 1 x Dali E-12 F subbari.

Nyt tekisi mieli lisätä kaiuttimia settiin, jotta saisi vahvarista/ääniformaateista enemmän irti. Kannattaako miettiä ennemmin 5.1.2- vai 7.1-pakettia? Olen siis lisäämässä kahta kaiutinta, en vaihtamassa kaikkia. Eli kannattaisiko ajatella
a) kahta lisäkajaria taakse seinään vai
b.1) kahta Dolby Atmos -lisäkaiutinta etukajareiden päälle (ylöspäin suunnattu --> ääni katon kautta) TAI
b.2) kahta Dolby Atmos -lisäkaiutinta eteen ylhäälle katon rajaan seinälle (alaspäin suunnattu --> ääni suoraan katsojaa kohti)?

Kajareiksi ajattelin Dali Alteco C-1 mutta voi olla joku muukin. Nuo ainakin näyttää kivalta ja olis Dalia kaikki. Sopivat ilmeisesti hyvin pinottuna Zensorien kanssa.

Alla karkeahko kuva nykyisen setupin sijoittelusta.


Pohjakuva.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Tämä onkin jo koettu vanhempien muksujen kanssa aikanaan, subbarin sisältä löytyi hieno kokoelma palloja :D
Joku kerta on itsekin tullut elementti/vahvistin irroitettua tämän takia. Ne pienet kädet ja legot kun niin kivasti sujahtaa sinne refleksiputken sisään ja isä on liian heikko, ettei jaksa ravistella legoa pois ~30kg subin sisältä...
 
Viimeksi muokattu:

tnr

Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
85
Alla karkeahko kuva nykyisen setupin sijoittelusta.


Tähän pieni offtopic. Itsellä oli vastaavanlainen kaiutinasettelu käytössä muutaman vuoden ajan.

Jos vain huone- tai muu tilanne mitenkään antaa myöden, niin saat ilmaisen päivityksen tilaääniin siirtämällä sohvaa ainakin metrin irti seinästä. Surround-sivupari tekee (imo) todella paljon paremman vaikutelman takaviistosta lähempänä sitä 110-asteen kulmaa kuin noin lähellä kuuntelupaikkaa ja lähes kohtisuoraan sivusta.

Ymmärrettävästi katselupaikan siirto ei aina ole mahdollista, mutta sille vahva suositus oman kokemuksen perusteella. :)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
791
Mikään toistopalvelu ei taida tukea 7.1 joten sen takia en ainakaan itse lähtenyt sille tielle. Dolby Atmosta taitaa tukea kaikki, mutta en osaa sanoa onko se vaivan arvoinen päivitys. Ja 4 katto kaiutinta olisi suositus..
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Mikään toistopalvelu ei taida tukea 7.1 joten sen takia en ainakaan itse lähtenyt sille tielle. Dolby Atmosta taitaa tukea kaikki, mutta en osaa sanoa onko se vaivan arvoinen päivitys. Ja 4 katto kaiutinta olisi suositus..
Varmasti 4 kattokaiutinta on parempi kuin 2 (tai siis ei yhtään, koska kattoon ei tarkoitus laittaa), mutta: onko kokemuksia? Ja siis aika paljon tässä ehdin googlailla ja nuo lisäkajarit voisi kaiketi laittaa Dolby Atmos kajareina etukajareiden päälle heijastaen katon kautta tai about etukajareiden kohdalle katonrajaan heijastaen alaspäin. Jälkimmäisestä tavasta sanottiin sen verran, että vaatisi korkeahkon huoneen.

Tuohon Denoniin ei saa kuin 2 Atmos-kajaria. 3600:ssa olisi mahdollisuus neljään.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2
Löytyisikö foorumin väeltä neuvoja noviisille. Hävitin ikivanhan Onkyon vahvarin ja jäljelle jäi vielä yhtä vanhat Audio Pro B.1.20 subbari ja Jpw Mini monitor pasiivikaiuttimet. Nyt pitäisi telkkariin saada paremmat äänet ja harkinnassa käyttää nykyisiä kajareita ja ostoon esim. Denon AVR-X1600H av vahvistin, jossa on hdmi arc liitäntä. Toinen vaihtoehto sitten aktiivikajarit. Niistä korkeimmalla pallilla Audio Pro A26 tai Argon FORTE A5 . Budjetti on n. 400€-500€. Millä vaihtoehdolla saan parhaimmat äänet ja ei se helppokäyttöisyyskään ole pieni pointti. Saa toki esittää tuohon hintaluokkaan parempia vaihtoehtoja tai jopa tarjota laadukasta käytettyä.


email. korkki71@gmail.com
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Löytyisikö foorumin väeltä neuvoja noviisille. Hävitin ikivanhan Onkyon vahvarin ja jäljelle jäi vielä Audio Pro B.1.20 subbari ja Jpw Mini monitor pasiivikaiuttimet. Nyt pitäisi telkkariin saada paremmat äänet ja harkinnassa käyttää nykyisiä kajareita ja ostoon esim. Denon AVR-X1600H av vahvistin, jossa on hdmi arc liitäntä. Toinen vaihtoehto sitten aktiivikajarit. Niistä korkeimmalla pallilla Audio Pro A26 tai Argon FORTE A5 . Budjetti on n. 400€-500€. Millä vaihtoehdolla saan parhaimmat äänet ja ei se helppokäyttöisyyskään ole pieni pointti.

Mainitsemallasi Denonilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
.....siitä huolimattako, vaikka kaiuttimena toimisi nuo vanhat Jpw:t ja Audio pro subbari?
Näin luulisin. Denonissa on mm. huonekorjain joka vaikuttaa isosti siihen ääneen (tod. näk. enempi kun kaiuttimien vaihto). Rakentelet sitten settiä vaikka parempaan päin kun massia löytyy etc.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
227
Näin luulisin. Denonissa on mm. huonekorjain joka vaikuttaa isosti siihen ääneen (tod. näk. enempi kun kaiuttimien vaihto). Rakentelet sitten settiä vaikka parempaan päin kun massia löytyy etc.
Hifi-foorumilta saamme täysin päinvastaisen ohjeen tähän. Huonekorjaimella ei kaiuttimet tule yhtään paremmiksi.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Hifi-foorumilta saamme täysin päinvastaisen ohjeen tähän. Huonekorjaimella ei kaiuttimet tule yhtään paremmiksi.
Riippuu ihan huoneesta. Vaikeassa akustiikassa hyvätkin kaiuttimet kuulostavat paskalta ja halppikset huonekorjattuna voivat olla jopa paremmat.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
On myös olemassa huonekorjaimia ja 'huonekorjaimia'.
Jep ja aina ne hyvätkään eivät suoraan paketista saa kauhean hyvää jälkeä aikaan. Tämä tuli taas vaihteeksi koettua, kun tein hieman viivesäätöä subbareille Audysseyn jälkeen. Purppuralla uusi, vihreällä vanha vaste.
Korjauksina viiveen lisäys, -3dB LS filtteri ja +3dB gainia. Oleellisin muutos oli tuo viiveen lisäys, filtteröinti ja gainin säätö hieman tasapainottivat toistoa, ettei alle 40hz alue jyrää yli.
Sub-vaste uusi ja vanha.jpg


Tämä on hyvä esimerkki siinä mielessä, että vaikka Audyssey teki säädöt aivan oikein (vaihe ja aikasovitus), niin toistossa on aika oleellinen ongelma.

Oman settini säädän järjestyksessä:
- REW Room Simillä hahmottelen kaiuttimien ja kuuntelijan paikat
- Laitan laitteet kohdilleen huoneeseen alustavan simuloinnin pohjalta ja poistan kaikki korjaukset käytöstä
- Pari mittausta, hetki kuuntelua ja jos toisto on ok niin säätö jatkuu. Jos ei, niin hion sijoittelua/kuuntelupaikkaa/akustointia
- Audyssey kalibrointi
- MiniDSP:llä hienosäätöä subbareille tarpeen mukaan

Jos pohjatyö jää tekemättä, niin ei huonekorjaimella kuuhun mennä. Huonekorjaimen käyttö ei tee noista muista askelista yhtään vähemmän tärkeitä. Täällä kun olen itsekin korostanut tuota huonekorjaimen tärkeyttä, niin pitäisi tämäkin varmaan joka kerta mainita erikseen. Huonekorjain ei todellakaan ole mikään lopullinen ratkaisu, joka vapauttaa kaikista äänentoiston lainalaisuuksista.

Itse olen nykyään taipuvainen ajattelemaan enemmän "hifi-foorumin" tyyliin. Hyvä kaiutin on aina hyvä kaiutin. Huonossa akustiikassa siitä voi jäädä "potentiaalia käyttämättä", mutta esimerkiksi sijoittelulla ja pienellä akustoinnilla saatetaan päästä jo paljon parempaan toistoon, kuin huonompi kaiutin+huonekorjain yhdistelmällä. Toki jos ongelmana on vaikka järkyttävä korostuma bassoilla huonemoodien vuoksi, niin sellaisethan korjain pystyy osittain/kokonaan siivoamaan pois. Tällöin huonompi kaiutin+huonekorjain yhdistelmä saattaakin kuulostaa vanhaan verraten todella hyvältä. Itse kaiuttimen "luonnetta" hyvin toimiva korjain ei muuta.

Toisaalta tällainen vertailu on jo itsessään kuitenkin vähän turhaa, koska ei kukaan ole tuomittu ikuisesti siihen valintaansa. Sen hyvän kaiuttimen tai uuden vahvistimen voi myös ostaa myöhemmin ja kokeilla asioita itse.

.....siitä huolimattako, vaikka kaiuttimena toimisi nuo vanhat Jpw:t ja Audio pro subbari?
Jos lähtökohta on vanhat JPW-kaiuttimet ja AudioPron subbari, niin aloittaisin päivityksen varmaan niistä. Katsoisin varmaan jotain käytettyjä passiivikaiuttimia, tuolla 500€ hinnalla voi tehdä melkoisia löytöjä.

Jos taas tykkäät noiden kaiuttimien ja subbarin äänestä ilman korjausta, niin voit kokeilla vahvistimen vaihtoakin. Ei tässä varsinaisesti ole väärää valintaa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 653
Jep ja aina ne hyvätkään eivät suoraan paketista saa kauhean hyvää jälkeä aikaan. Tämä tuli taas vaihteeksi koettua, kun tein hieman viivesäätöä subbareille Audysseyn jälkeen. Purppuralla uusi, vihreällä vanha vaste.
Korjauksina viiveen lisäys, -3dB LS filtteri ja +3dB gainia. Oleellisin muutos oli tuo viiveen lisäys, filtteröinti ja gainin säätö hieman tasapainottivat toistoa, ettei alle 40hz alue jyrää yli.


Tämä on hyvä esimerkki siinä mielessä, että vaikka Audyssey teki säädöt aivan oikein (vaihe ja aikasovitus), niin toistossa on aika oleellinen ongelma.

Oman settini säädän järjestyksessä:
- REW Room Simillä hahmottelen kaiuttimien ja kuuntelijan paikat
- Laitan laitteet kohdilleen huoneeseen alustavan simuloinnin pohjalta ja poistan kaikki korjaukset käytöstä
- Pari mittausta, hetki kuuntelua ja jos toisto on ok niin säätö jatkuu. Jos ei, niin hion sijoittelua/kuuntelupaikkaa/akustointia
- Audyssey kalibrointi
- MiniDSP:llä hienosäätöä subbareille tarpeen mukaan

Jos pohjatyö jää tekemättä, niin ei huonekorjaimella kuuhun mennä. Huonekorjaimen käyttö ei tee noista muista askelista yhtään vähemmän tärkeitä. Täällä kun olen itsekin korostanut tuota huonekorjaimen tärkeyttä, niin pitäisi tämäkin varmaan joka kerta mainita erikseen. Huonekorjain ei todellakaan ole mikään lopullinen ratkaisu, joka vapauttaa kaikista äänentoiston lainalaisuuksista.

Itse olen nykyään taipuvainen ajattelemaan enemmän "hifi-foorumin" tyyliin. Hyvä kaiutin on aina hyvä kaiutin. Huonossa akustiikassa siitä voi jäädä "potentiaalia käyttämättä", mutta esimerkiksi sijoittelulla ja pienellä akustoinnilla saatetaan päästä jo paljon parempaan toistoon, kuin huonompi kaiutin+huonekorjain yhdistelmällä. Toki jos ongelmana on vaikka järkyttävä korostuma bassoilla huonemoodien vuoksi, niin sellaisethan korjain pystyy osittain/kokonaan siivoamaan pois. Tällöin huonompi kaiutin+huonekorjain yhdistelmä saattaakin kuulostaa vanhaan verraten todella hyvältä. Itse kaiuttimen "luonnetta" hyvin toimiva korjain ei muuta.

Toisaalta tällainen vertailu on jo itsessään kuitenkin vähän turhaa, koska ei kukaan ole tuomittu ikuisesti siihen valintaansa. Sen hyvän kaiuttimen tai uuden vahvistimen voi myös ostaa myöhemmin ja kokeilla asioita itse.



Jos lähtökohta on vanhat JPW-kaiuttimet ja AudioPron subbari, niin aloittaisin päivityksen varmaan niistä. Katsoisin varmaan jotain käytettyjä passiivikaiuttimia, tuolla 500€ hinnalla voi tehdä melkoisia löytöjä.

Jos taas tykkäät noiden kaiuttimien ja subbarin äänestä ilman korjausta, niin voit kokeilla vahvistimen vaihtoakin. Ei tässä varsinaisesti ole väärää valintaa.
Laitatko vielä vasteen kokonaan ilman Audyssey? ;)

Makuasioita tosiaan mutta aika pitkä tie on akustoinnilla ja sijoittelulla luvassa jos haluaa <500hz vasteen edes jotenkin tasaiseksi. Iso vaikutus on myös painottaako leffoja vai musaa, leffoissa vähän heikommatkin kajarit menettelee kunhan joku subi löytyy.

Tosiaan, kumpi tahansa vahvistin tai kajarit on oikea valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Jep ja aina ne hyvätkään eivät suoraan paketista saa kauhean hyvää jälkeä aikaan.
Varmasti näin. Kunhan tajutaan että Audysseyllä aika helvetin harva kalibroi vaan yhdestä pisteestä jolloin kyseessä on aina kompromissi. Ja aika harva mittailee Rewillä kahdeksasta pisteestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Hifi-foorumilta saamme täysin päinvastaisen ohjeen tähän. Huonekorjaimella ei kaiuttimet tule yhtään paremmiksi.
Hupiharrastajien forumilla myös porukka kuulee erot onko kyseessä tinattu kupari, hopealla pinnoitettu kupari,puhdas kupari sekä säikeiden määrän kaiutinkaapeleissa. Ainiin.. ja suljettu subwoofer on toistoltaan napakampi, koska kaikkihan me kuullaan ne 1ms viive-erot musataajuuksilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 674
Hifi-foorumilta saamme täysin päinvastaisen ohjeen tähän. Huonekorjaimella ei kaiuttimet tule yhtään paremmiksi.
Ääntä sä kuuntelet, etkä pelkkiä kaiuttimia. Ja siinä äänessä on mukana niin hyvillä ja paskoilla kaiuttimilla sen huoneen tuomat korostumat ja vaimentumat. Ja ihan kaikilla kaiuttimilla sen huoneakustiikan korjaaminen kyllä auttaa. Pahoissa huoneissa se huonekorjaus todellakin auttaa paljon enemmän kuin rahan kaataminen kaiuttimiin, sillä kaiuttimia vaihtamalla ei niitä huoneen aiheuttamina muutoksia saa kovin helposti kuriin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Laitatko vielä vasteen kokonaan ilman Audyssey? ;)

Makuasioita tosiaan mutta aika pitkä tie on akustoinnilla ja sijoittelulla luvassa jos haluaa <500hz vasteen edes jotenkin tasaiseksi. Iso vaikutus on myös painottaako leffoja vai musaa, leffoissa vähän heikommatkin kajarit menettelee kunhan joku subi löytyy.

Tosiaan, kumpi tahansa vahvistin tai kajarit on oikea valinta.
Ei ole tähän hätään vertailukelpoista mittausta, mutta ymmärrän pointin.

En tietenkään tarkoita, että akustoinnilla ja sijoittelulla saadaan yhtä hieno vaste, mutta äänentoisto on enemmän kuin se pelkkä spottivaste. Kannattaa myös muistaa, että tuo korjauksen yläraja riippuu huoneesta ja kuuntelijan mieltymyksistä. Itse olen esimerkiksi ihan vertailemalla todennut, että en tykkää korjauksesta yli 300hz:n. Keskialueesta tulee hyvin kuolleen kuuloinen, jos ulotan korjauksen ylemmäs, mutta osa taas tykkää korjata ihan koko kaistan. Valitsen siis tietoisesti rumemman vasteen, koska se kuulostaa paremmalta minun korviini. Tiedän, melkoista syntiä :jd:.

Mikään kaapeliuskovainen en nyt kuitenkaan ole. Uskon edelleen siihen, että jokin mitattava oleellinen ero pitää jossain olla kuulohavainnon pohjaksi.

Pointti oli se, että sijoittelulla ja pienellä akustoinnilla pystytään hillitsemään niitä huoneen aiheuttamia ongelmia usein sen verran, että paremmasta kaiuttimesta saadaan ulosmitattua suuri osa sen potentiaalista. Huonekorjaimen hankkimalla päädytään usein ajamaan kalibrointi ja kaiuttimet nököttävät jossain tv-tason reunalla lähellä huoneen nurkkaa, polvikorkeudella. Pointtini ei siis ollut varsinaisesti se, että kummalla tavalla saadaan paremmin mittautuva vaste (korjaimella tietenkin), vaan kummalla päästään äänenlaadullisesti eniten eteenpäin. Minun mielestäni, tässä tapauksessa, näillä pohjatiedoilla --> kaiuttimien vaihdolla.

Hiusten halkomistahan tämä on. Kummallakin mennään iso harppaus eteenpäin.

Varmasti näin. Kunhan tajutaan että Audysseyllä aika helvetin harva säätää vaan yhdestä pisteestä jolloin kyseessä on aina kompromissi. Ja aika harva mittailee Rewillä kahdeksasta pisteestä.
Totta, hyvä huomio. En tuohon laittanut kahden muun mittauspisteen graafia, mutta samaa ongelmaa niissäkin oli. Viivesäädöt ja filtteröintien toimivuus on tarkistettu myös muissa kuuntelupisteissä. Toki tärkein on tietenkin se spotti, jossa itse istun 90% katselukerroista :asif:

Itse ajan Audysseyn kolmen mittauspisteen mukaisesti, koska sen enempää kuuntelupaikkoja ei sohvalla ole. Olen tuon täyden kalibroinninkin tehnyt, mutta en mitään mitattavaa tai kuultavaa hyötyä siitä mielestäni saanut. Ainoastaan mittausdataa on lopuksi todella paljon ja MultEQ app hidastuu huomattavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Itse ajan Audysseyn kolmen mittauspisteen mukaisesti, koska sen enempää kuuntelupaikkoja ei sohvalla ole. Olen tuon täyden kalibroinninkin tehnyt, mutta en mitään mitattavaa tai kuultavaa hyötyä siitä mielestäni saanut. Ainoastaan mittausdataa on lopuksi todella paljon ja MultEQ app hidastuu huomattavasti.
Meillä tuota "ajaa" emäntä. Minä röhnötän pääkallopaikalla liikkumatta reclinerissa (hengitän kyllä.. kevyesti) ja emäntä kuljettaa mikin siihen pisteeseen mihin sanon. 8 pistettä siten että pääni voi liikkua joka suuntaan noin ~30cm matkan. Yleensä jos syön niin olen vähän pystymmässä. Sekin on huomioitu. Siinä vaiheessa kun muut osallistuu vahvistimen kustannuksiin voin ehkä kalibroida muillekin. Sitä ennen haistakoot perseen. Tuo oma pötsikin varmaan toimii jonkinsortin resonaattorina.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
227
Hupiharrastajien forumilla myös porukka kuulee erot onko kyseessä tinattu kupari, hopealla pinnoitettu kupari,puhdas kupari sekä säikeiden määrän kaiutinkaapeleissa. Ainiin.. ja suljettu subwoofer on toistoltaan napakampi, koska kaikkihan me kuullaan ne 1ms viive-erot musataajuuksilla.
Ääntä sä kuuntelet, etkä pelkkiä kaiuttimia. Ja siinä äänessä on mukana niin hyvillä ja paskoilla kaiuttimilla sen huoneen tuomat korostumat ja vaimentumat. Ja ihan kaikilla kaiuttimilla sen huoneakustiikan korjaaminen kyllä auttaa. Pahoissa huoneissa se huonekorjaus todellakin auttaa paljon enemmän kuin rahan kaataminen kaiuttimiin, sillä kaiuttimia vaihtamalla ei niitä huoneen aiheuttamina muutoksia saa kovin helposti kuriin.
Hyvin argumentoitte oman kantanne puolesta. Mutta oma tarkoitus oli tuoda esille se, että asia ei ole läheskään noin mustavalkoinen kuin latexii ekassa lainauksessani mainitsi tai paapaa tässä lainauksessani.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Pointti oli se, että sijoittelulla ja pienellä akustoinnilla pystytään hillitsemään niitä huoneen aiheuttamia ongelmia usein sen verran, että paremmasta kaiuttimesta saadaan ulosmitattua suuri osa sen potentiaalista. Huonekorjaimen hankkimalla päädytään usein ajamaan kalibrointi ja kaiuttimet nököttävät jossain tv-tason reunalla lähellä huoneen nurkkaa, polvikorkeudella. Pointtini ei siis ollut varsinaisesti se, että kummalla tavalla saadaan paremmin mittautuva vaste (korjaimella tietenkin), vaan kummalla päästään äänenlaadullisesti eniten eteenpäin. Minun mielestäni, tässä tapauksessa, näillä pohjatiedoilla --> kaiuttimien vaihdolla.
Millä tavalla neuvoisit tekemään tuota sijoittelua? Ensin isoja siirtoja nurkasta nurkkaan ja sitten pienempiä vai kuinka?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Hyvin argumentoitte oman kantanne puolesta. Mutta oma tarkoitus oli tuoda esille se, että asia ei ole läheskään noin mustavalkoinen kuin latexii ekassa lainauksessani mainitsi tai paapaa tässä lainauksessani.
No minusta se on juurikin noin mustavalkoinen. Huonekorjain vaikuttaa ääneen. Joidenkin hupiharrastajien mielestä huonolla tapaa ja joidenkin mielestä hyvällä tapaa, silti se vaikuttaa siihen kuten alunperin sanoinkin. Jos kaiuttimet vie ulos lepikkoon ei ole huoneen tuomia korostumia / vaimentumia ja siellä se ei varmasti vaikuta ääneen tuossa mielessä (viiveen tasolla voi vaikuttaa sielläkin).

Ei se kaiuttimen siirtäminenkään sitä itse kaiutinta paremmaksi muuta, se voi toki kuulostaa paremmalta paikassa y vs paikassa x jos pilkkua halutaan nussia. Jotta itse kaiutin voidaan muuttaa jollaintapaa paremmaksi niin pitäisi kotelointia, jakosuodinta etc. parantaa entisestään ja sekin vielä mielellään niin että ero on korvinkuultava. (hupiharrastajille toki riittää jakosuotimen ja elementin välisen kaapelin värin vaihto tuomaan sen halutun harjaantunein korvin kuultavan nyanssieron)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Millä tavalla neuvoisit tekemään tuota sijoittelua? Ensin isoja siirtoja nurkasta nurkkaan ja sitten pienempiä vai kuinka?
En nyt ole millään tavalla auktoriteetti tässä asiassa. Genelecillä nyt on esimerkiksi ihan hyvät perusohjeet mistä se kaiuttimelle hyvä paikka huoneesta löytyy. Perussäännöt (ideaalitilanteessa) ovat, että kaiuttimien pitää olla identtisellä etäisyydellä sivuseinistä ja pois nurkista (ellei kyseessä ole ns. nurkkakaiutin kuten cornerhorn). "Hifistelijöiden" mielestä kaiuttimien kuuluu olla kunnolla irti etuseinästä, Genelecin mielestä mielellään melko lähellä seinää, jotta etuseinäheijastus ei aiheuta kuoppaa 50-100hz alueelle.

Risteäviä ohjeita on paljon ja huoneet harvoin ovat ideaaleja eli ainoa järkevä sääntö on: Siirtele kaiutinta, mittaa vastetta ja kuuntele miten ääni muuttuu tutuissa biiseissä. Itse katson simulaattorilla sellaiset "about hyvät sijainnit" ja lähden siitä sitten hieromaan mittausten perusteella. Minulla kaiuttimet menivät lähemmäs etuseinää, kun sijoitteluja kokeilin.

Toinen puoli kolikkoa on sitten se kuuntelupaikka. Tähänkin on omia sääntöjään, jotka ovat riippuvaisia huoneesta ja kaiuttimien sijoittelusta. Tässä hyvä yleissääntö on, että kuuntelupaikka ei saisi olla aivan kiinni seinässä. Tärkeintä on kuitenkin kokeilla eri sijainteja, mitata vasteet ja kuunnella omilla referenssibiiseillä miltä tulos vaikuttaa.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
144
Voisin sanoa että Antimode 2.0 on ollut paras oma yksittäinen audiohankinta. Tässä 50-luvun kivitalossa tietyt bassotaajuudet korostuu kuuntelupaikalla aika vitusti, jota ei korjata kajareita vaihtelemalla tai hieman siirtelemällä. Oma setti on muutenkin ehkä aika punainen vaate puristi hifisteille (Focal Sopra 1 + SB13 Ultra tietokoneen kajareina ja ei optimaalisesti sijoiteltuna), mutta ääneen olen erittäin tyytyväinen - ja siinä Antimode on todella keskeisessä osassa.

En ole seuraillut lähiaikoina mitä kaikkea uutta on tullut, mutta AV vahvistimien korjaimet lienee jo aika tasoissa Antimoden kanssa.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
227
No minusta se on juurikin noin mustavalkoinen. Huonekorjain vaikuttaa ääneen. Joidenkin hupiharrastajien mielestä huonolla tapaa ja joidenkin mielestä hyvällä tapaa, silti se vaikuttaa siihen kuten alunperin sanoinkin. Jos kaiuttimet vie ulos lepikkoon ei ole huoneen tuomia korostumia / vaimentumia ja siellä se ei varmasti vaikuta ääneen tuossa mielessä (viiveen tasolla voi vaikuttaa sielläkin).

Ei se kaiuttimen siirtäminenkään sitä itse kaiutinta paremmaksi muuta, se voi toki kuulostaa paremmalta paikassa y vs paikassa x jos pilkkua halutaan nussia. Jotta itse kaiutin voidaan muuttaa jollaintapaa paremmaksi niin pitäisi kotelointia, jakosuodinta etc. parantaa entisestään ja sekin vielä mielellään niin että ero on korvinkuultava. (hupiharrastajille toki riittää jakosuotimen ja elementin välisen kaapelin värin vaihto tuomaan sen halutun harjaantunein korvin kuultavan nyanssieron)
Todella aatteelinen sun vastauksesi. Kaiutin on mikä on, kuuntelupaikan olosuhteet on mitkä on. Eniten äänenlaatuun vaikuttaa kyseisessä olosuhteessa olevat kaiuttimet. Kiitos.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 966
Biomekaniikan suursaavutus olisi ihmiskorvan taajuusvastekorjain. Se taajuusvaste kun on jokaisella hiukan eri. Siksi minusta on höpöhommaa mittailla sitä taajuusvastetta. Ainoa oikea mittari on se oma korva. Eikä se ole edes kovin ronkeli. Korvien välissä on sitten sellaista mikroelektroniikkaa, joka havaitsee erot, joita tarkinkaan mittari ei huomaa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 653
Biomekaniikan suursaavutus olisi ihmiskorvan taajuusvastekorjain. Se taajuusvaste kun on jokaisella hiukan eri. Siksi minusta on höpöhommaa mittailla sitä taajuusvastetta. Ainoa oikea mittari on se oma korva. Eikä se ole edes kovin ronkeli. Korvien välissä on sitten sellaista mikroelektroniikkaa, joka havaitsee erot, joita tarkinkaan mittari ei huomaa.
Tässä on niin monta ajatusvirhettä että pakko tarttua.

Kuulon vaste tosiaan hiukan vaihtelee ihmisillä mutta toisin kuin kuulokkeiden kanssa niin kaiuttimen kuuntelussa vaihtelu on pientä.

Akustoimattomassa ja korjaamattomassa tilassa vasteen heitot on luokkaa +-10db mikä on reilusti enemmän kuin yksilölliset erot. Nämä erottaa lähes 100% varmasti vaikka olisi millaiset korvat.

Ja mitä kuulon erotteluun tulee, ainakin kaikissa tähän astisissa sokkokuunteluissa on todettu että parhaatkin hifistit jotka erottaa omassa setissään onko johdot legopalikoiden päällä vai ei - eivät erota satasen laitetta kymppitonnin laitteesta. Tai henkarista väännettyä kaiutinjohtoa kalleimmista kaapeleista.

Psykoakustiikka on mielenkiintoinen tieteenala mutta ei pidä sotkea tiedettä pseudotieteillä.

Eri asia on sitten makuasiat, jotkut tykkää korostaa bassoja tai diskantteja ja se on erittäin ok. Tärkeintä että nauttii musiikista.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 966
Tunnustan, että multakin meni kyllä sarkasmisi ohi... Miksi? Siksi että noin ajattelevia on niin paljon. Laita hyvä mies jatkossa joku hymiö tai tägi, niin tyhmäkin tajuaa :D
Totta on se, että korvan yksilölliset erot ovat keskimäärin ihmisillä pienemmät kuin akustoinnilla saavutettavat erot. Mutta harva meistä rakentaa akustoidun kuunteluhuoneen viimoisen päälle high-endillä varustettuna. Ja sitten siellä kuunnellaan Popedaa (sarkasmi!). Siksi suosittelenkin olohuonehifisteille aina mieluummin silmää eniten miellyttävän ratkaisun, koska hifi-luokassa ääni on yleensä riittävän tasokasta. Niitä kajareita kun pitää myös katsella päivittäin. Samalla se korvien välinen osuus saa sen äänen kuulostamaan ”paremmalta”.

Tuo Popeda-heittoni ei sitten tarkoita sitä, että dissaisin kenenkään musiikkimakua. Viimeisen päälle virittelyllä on mun mielestä merkitystä vasta silloin, kun se kuunneltava materiaali on sellaista, että laitteiston laatueroilla on oikasti väliä. Mä en pysty sijoittamaan orkesterin viuluja täsmälleen oikeaan kohtaan stereokuvan perusteella, enkä edes kuuntele ao. musiikkia. Joku kuuntelee ja heidän kanssaan pysyn mieluummin hiljaa mielipiteineni. Olen karvalakkihifisti. Vanha progepieru.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Mikään toistopalvelu ei taida tukea 7.1 joten sen takia en ainakaan itse lähtenyt sille tielle. Dolby Atmosta taitaa tukea kaikki, mutta en osaa sanoa onko se vaivan arvoinen päivitys. Ja 4 katto kaiutinta olisi suositus..
Kannattaa muistaa että Atmos ei ole sama kuin kattokaiuttimet. Jos käyttää dd+ jossa on Atmos substream niin Atmos pitäisi pystyä hyödyntämään kaikkia kanavia. Eli Atmos käyttää hyödykseen vaikka 9.1 setuppia, vaikka menettää tietty sen kattokaiuttimien hyödyn.

"Because of limited bandwidth and lack of processing power, Atmos in home theaters is not rendered the same way as in cinemas. A spatially-coded substream is added to Dolby TrueHD or Dolby Digital Plus or is present as metadata in Dolby MAT 2.0, LPCM like format. This substream is an efficient representation of the full, original object-based mix. This is not a matrix-encoded channel, but a spatially-encoded digital signal with panning metadata. Atmos in home theaters can support 24.1.10 channels, it also can do up to 118 dynamical simultaneous objects with 10 bed channels[33][34] and uses the spatially-encoded object audio substream to mix the audio presentation to match the installed speaker configuration."

Myöskin uusimpien vahvistimien upmixerit ovat sen verran hyviä, että ne osaavat vaikka perus DD 5.1 audion sovittaa esim. 7.1 tai 5.1.2 konfiguraatioon. Itsellähän olisi toiveena saada joku 7.1.4 konfiguraatio joskus tulevaisuudessa, nyt on 5.1.2.
 
Liittynyt
06.01.2021
Viestejä
3
Terve, äskettäin luotu tili, kun kaiutinkärpänen päässyt puremaan ja hifiharrastajat.org kävi liian raskaaksi luettavaksi ja täällä näyttää olevan maanläheisempää keskustelua:lol:. Asia on seuraava: olen jahdannut itseni vääjäämättä kaninkoloon etsiessäni ok-tason ääntä musiikille ja elokuville. Budjetti tonnin kieppeillä, ja itse silmäillyt monta eri lattiakaiutinta mm. Q Acoustics 3050 ja Elac FS217. Viimeisin setti on kuitenkin käytetyt KEF R500 ja Yamaha WXA-50 vahvistimena. Hinnaksi tulisi sen 1200€. Miltä vaikuttaa?
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Terve, äskettäin luotu tili, kun kaiutinkärpänen päässyt puremaan ja hifiharrastajat.org kävi liian raskaaksi luettavaksi ja täällä näyttää olevan maanläheisempää keskustelua:lol:. Asia on seuraava: olen jahdannut itseni vääjäämättä kaninkoloon etsiessäni ok-tason ääntä musiikille ja elokuville. Budjetti tonnin kieppeillä, ja itse silmäillyt monta eri lattiakaiutinta mm. Q Acoustics 3050 ja Elac FS217. Viimeisin setti on kuitenkin käytetyt KEF R500 ja Yamaha WXA-50 vahvistimena. Hinnaksi tulisi sen 1200€. Miltä vaikuttaa?
Ilmeisesti tila on riittävän iso 'isoille' tornikaiuttimille jotta pitovaikeuksia ei esiinny? Ja jos aiemmin ollut R500, niin miksi ajattelit downgreidata?

Joka tapauksessa 3050(i) on hillitympi ja tuo Elac näyttäisi sitten olevan räväkämpään menoon.

Elac FS 217 -lattiakaiuttimet testissä

 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 653
Terve, äskettäin luotu tili, kun kaiutinkärpänen päässyt puremaan ja hifiharrastajat.org kävi liian raskaaksi luettavaksi ja täällä näyttää olevan maanläheisempää keskustelua:lol:. Asia on seuraava: olen jahdannut itseni vääjäämättä kaninkoloon etsiessäni ok-tason ääntä musiikille ja elokuville. Budjetti tonnin kieppeillä, ja itse silmäillyt monta eri lattiakaiutinta mm. Q Acoustics 3050 ja Elac FS217. Viimeisin setti on kuitenkin käytetyt KEF R500 ja Yamaha WXA-50 vahvistimena. Hinnaksi tulisi sen 1200€. Miltä vaikuttaa?
Itse tykkäsin Elacin nauhadiskanteista mutta kannattaa käydä kuuntelemassa molemmat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 994
Viestejä
4 191 452
Jäsenet
70 836
Uusin jäsen
skh

Hinta.fi

Ylös Bottom