Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Noita superdiskantteja on aikaisemmin näkynyt ainakin Sonyn lattiakaiuttimissa. Oli yhdessä vaiheessa ostohousut jalassa kun halvalla olisi saanut yhdet Sonyt käytettynä.
Hyöty tosin on aika iso kysymysmerkki noissa virityksissä.

Itse olen sitä mieltä, että superdiskantista voi tottakai olla hyötyä, mutta sen käyttö pitää olla integroitu kaiuttimeen jo suunnittelupöydällä. Jälkikäteen elementin lisääminen jo valmiiseen kaiuttimeen on vaikeaa ihan ammattilaisellekin, jolla on kaikki mahdolliset mittausvälineet ja softat käytössä. UMIK+REW ei enää tähän oikein riitä. Amatöörille tuollainen operaatio lähentelee mahdottomuutta. Jotta olisi mitään mahdollisuutta onnistua koko projektissa, pitäisi heti alkuun mitata kaikki elementit, rakentaa VituixCadilla (tai muulla vastaavalla sovelluksella) jakosuodin ja simuloida dataa, jotta hahmottuu miten itse kaiutin käyttäytyy. Sitten lähdetään lisäämään uusi elementti ja katsotaan miltä simulaatiot sitten näyttävät.

Koko operaatio vaatii aika reippaasti aikaa ja roppakaupalla mielenkiintoa kaiutinsuunnittelua kohtaan. Ei ole todellakaan mitään helppoa puuhastelua, jos lähtötaso on aivan pohjalla. Mieluummin sitten nykyiset kaiuttimet myyntiin ja kokonaan uusia ostamaan/rakentamaan, jos diskanttitoisto ei miellytä.

TLDR: Jos diskantti ei miellytä, osta uudet kaiuttimet. Jos kaiutinsuunnittelu kiinnostaa, siitä vaan opiskelemaan. Älä kuitenkaan heti osta mitään diskanttia, aloita ihan omien kaiuttimien mittaamisesta ja VituixCadin opettelusta.

HUOM: Minähän en ole mitään kaiuttimia suunnitellut, olen lähinnä vaan rakentanut ohjeiden mukaan. Yleisestä mielenkiinnosta olen suunnittelusta lukenut jonkin verran alan foorumeilta ja kirjallisuudesta.
 
Viestistäsi ei käynyt ilmi, miksi koet siitä olevan hyötyä, että kaiutin toistaa ääniä, joita ihminen ei voi kuulla (eli 20+ Khz)?

En nyt ihan tuollaista hyötyä tarkoittanut, mutta ilmaisin itseäni epäselvästi.

"Hyöty" tulee siitä, että kukin elementti kaiuttimessa pääsee toistamaan sille parasta taajuusaluetta. Esimerkiksi kolmitiekaiuttimen eri elementtien toistoalueet ovat esimerkiksi (heitetty aivan hatusta):
-Woofer 20-500hz
-Midwoofer 500-2000hz
-Diskantti 2000hz-18000hz

Tällöin hyvin karkeasti yksinkertaistettuna superdiskantille jäisi "tontiksi" 18000hz ja siitä ylöspäin. Olettaen, että tehovaste ja suuntakuviot olisivat optimit, tuosta jää niin pieni kuultava alue superdiskantille, että sellaisen lisääminen konseptiin olisi melko turhaa.

Sen sijaan, jos diskantin vaste putoaisikin jo 15000hz kohdalla, niin superdiskantilla voidaan saada ihan kuultavaa muutosta ylätaajuuksille. Tämäkin jälleen sillä utopistisella oletuksella, että kaikki toimii ideaalisesti. Tällöin kaikki elementit pääsevät toimimaan itselleen parhaalla mahdollisella taajuusalueella ja vaste saadaan ulottumaan vaimentumattomana ylemmäs. Tämä tekee yleensä toistolle vaan hyvää, jos koko kaiutin saadaan toimimaan optimaalisesti.

Tosin, superdiskanttien kohdalla olen kuullut väitteitä siitä, että kuuloalueen yläpuolelle meneminen auttaisi toistoa, mutta näitä väitteitä en allekirjoita. Uskon ennemminkin kyseessä olevan vain se, että superdiskantti on parantanut kuultavan alueen diskanttitoistoa ja se, että se toistaa pitkälle sen yli, on vain ylimääräistä reserviä.
 
Juu eipä tuollaista oikein ole järkeä sovittaa valmiiseen kaiuttimeen. Eriasia jos tekee itse vaikka keskiäänen ja rakentaa yläpään tuolla. Silloinkaan ei ole läpihuutojuttu sovittaa toimivaksi kokoonpanoksi.
 
Mitäs ihmiset on mieltä keskikaiuttimen asentamisesta tv-tason sisälle alas keskelle, ja sitten elementin suuntaus kohti kuuntelijan korvatasoa? Nykyinen setuppi ei millään anna asentaa keskikaiutinta tason päälle.

Edit: keskikauitin on sen verran järeä/korkea, että seinällä olevaa tv:tä pitäisi nostaa aika reippaasti, noin 25cm nykyisestä "optimaalikorkeudesta". Silloin tv olisi omasta mielestä liian korkealla, kun tv:n keskikohta olisi selvästi yli silmien korkeuden, jolloin sitä pitäisi katsoa enemmän yläviistoon -> silmät väsyy. Eli joko kompromissi keskikaiuttimen sijoittamisen suhteen, tai sitten tv liian korkealle.

Keskikaiuttimien ja etukaiuttimien elementit ei ole sitten lähelläkään samaa korkeutta keskenään, mutta tuolla keskikaiuttimen suuntauksella sitä voisi kompensoida?
Itsellä oli sama ongelma, tuo Klipsch RP-400C keskikaiutin on niin korkea ettei mahtunut tv:n alle, eikä päälle viitsi laittaa kun menee niin korkealle tuon 75" telkun kans, joten olin pakotettu laittamaan sen tv-tason ylimpään mediahyllyyn, mutta ei tuosta isoa haittaa, hieman toki kuullostaa että äänet tulee hieman alaviistosta, väliä kaiuttimeen se 2.6m about.
 
Itsellä oli sama ongelma, tuo Klipsch RP-400C keskikaiutin on niin korkea ettei mahtunut tv:n alle, eikä päälle viitsi laittaa kun menee niin korkealle tuon 75" telkun kans, joten olin pakotettu laittamaan sen tv-tason ylimpään mediahyllyyn, mutta ei tuosta isoa haittaa, hieman toki kuullostaa että äänet tulee hieman alaviistosta, väliä kaiuttimeen se 2.6m about.
Suuntasitko kaiuttimen yläviistoon kohti korvatasoa?

Toinen tärkeä juttu mikä asiaa googletellessa nousi esiin, on se että kaiuttimen etureuna pitää olla tällaisessa asennuksessa ehdottomasti kaapin ulkopuolella. Muuten se kaappi toimii ns. torvena ja äänenlaatu kärsii pahasti.
 
Suuntasitko kaiuttimen yläviistoon kohti korvatasoa?

Toinen tärkeä juttu mikä asiaa googletellessa nousi esiin, on se että kaiuttimen etureuna pitää olla tällaisessa asennuksessa ehdottomasti kaapin ulkopuolella. Muuten se kaappi toimii ns. torvena ja äänenlaatu kärsii pahasti.
En suunnannut, hyllyssä kun ei jää väliä edes milliä.. kauttimen reuna jää juuri hyllyn ulkopuolelle. Saa olla toistaiseksi noin.
 
Minkähänlaista settiä sitä oikein tarvitsisi jotta omaan pelihuoneeseen saisi edes kohtalaisen äänentoiston. Huone on noin 4,5m x 3,5m. Ennestään löytyy Behringering ms40 monitorit. Käyttö olisi enimmäkseen pelit ja leffat/sarjat. Äänilähde on tietokone jossa tällä hetkellä on vähän heikot liitännät. Olisiko jotain suosituksia jossa noi ennestään olevat olisivat osana. Saisi siis olla 4.1/5.1 ehkä max. 800€

Muoks. Muutetaampa sen verran että minulta löytyykin ikivanhasta kotiteatteri paketista 5.1 kaiuttimet. Surkeathan nuo ovat mutta jos niillä aloittaisi. Eli onkohan mitään tietokonepöydälle sopivaa vahvistinta jossa olisi lähdöt passiivisille kaiuttimille. Noita voisi kyllä yhdistellä niin että etuosaan käyttäisi behrun ms40 ja taakse + subi sitten erilliseltä vahvistimelta, jos se edes on mahdollista yhdistää aktiiveja ja passiiveja varsinkin kun lähtö olisi tietokoneen integroidulta äänikortilta.
 
Viimeksi muokattu:
Olohuoneeseen + keittiöön ajatuksena asennella kaiuttimet kattoon. Idealla taustamelu, ehkä välillä vähän kovemmallakin. Onko kellään kokemusta näistä kattoon upotettavista kaiuttimista? Ebaystahan noita löytää pilvin pimein hintaluokassa
10e ylöspäin, bluetoothilla ja ilman. Itsellä oli ajatuksena kuitenkin ihan piuhoja vedellä katon sisällä.

Eli mitään Kiinan ihmeitä ei olisi hankinnassa, ihan jo niiden paloturvallisuuden puolesta mutta ei mitään 200e/kpl pyörylöitäkään. Eli jos joku voisi suositella n. 50e/kpl hintaluokassa kaiuttimia, suomesta tai ulkomailta. Myös jos jollain on jotain ajatuksia tästä projektista niin olen kuulolla. Vahvistinta/radiota en ole vielä hankkinut mutta sellaisen löydän varmastikin. Aux ja radio olisi siis tulossa ainakin.
 
Eli mitään Kiinan ihmeitä ei olisi hankinnassa, ihan jo niiden paloturvallisuuden puolesta mutta ei mitään 200e/kpl pyörylöitäkään. Eli jos joku voisi suositella n. 50e/kpl hintaluokassa kaiuttimia, suomesta tai ulkomailta. Myös jos jollain on jotain ajatuksia tästä projektista niin olen kuulolla. Vahvistinta/radiota en ole vielä hankkinut mutta sellaisen löydän varmastikin. Aux ja radio olisi siis tulossa ainakin.
Tuollaisia Atmos -käytössä kuulleena vaikuttivat ihan hyviltä.
 
Tuollaisia Atmos -käytössä kuulleena vaikuttivat ihan hyviltä.


IC- mallin kiinnitys näyttäisi omaan silmään sopivammalta, mutta ei hajua miten toimisi Atmos-käytössä. Onko tuossa kahteen suuntaan diskantti?!? En ymmärrä.

https://www.amazon.de/dp/B00180PNG2/

Magnatin sivuilla lukee: ''The two built-in coaxial tweeters make two circuit versions possible – sound directed over a wide area or at specific points. A sophisticated fastening system allows the loudspeaker to be quickly installed with extreme ease...

Meinaakohan tuo sitä että toisen diskanteista voi jättää kytkemättä. Saakohan niitä olleskaan suunnattua.
 
Viimeksi muokattu:
IC- mallin kiinnitys näyttäisi omaan silmään sopivammalta, mutta ei hajua miten toimisi Atmos-käytössä. Onko tuossa kahteen suuntaan diskantti?!? En ymmärrä.

https://www.amazon.de/dp/B00180PNG2/

Magnatin sivuilla lukee: ''The two built-in coaxial tweeters make two circuit versions possible – sound directed over a wide area or at specific points. A sophisticated fastening system allows the loudspeaker to be quickly installed with extreme ease...

Meinaakohan tuo sitä että toisen diskanteista voi jättää kytkemättä. Saakohan niitä olleskaan suunnattua.

Mulla on atmos-kajareina noiden pikkuveljet (IC-62) ja niissä on kytkin jolla voi valita noiden kahden moodin välillä. Muistaakseni toinen oli tarkoitettu tuollaiseen Atmos/surroundkäyttöön ja toinen sitten "normaaliin" kuunteluun.
 
Jbl 305 mkII saapuivat tänään, mutta pettymyksen tuottivat... Hyllystä otetuissa kaapeleissa ainakin vikaa kun ottaa häiriötä erittäin pahasti, mutta ääntä kaiuttimista saa lähtemään pierun verran. (jotain 15dB jos sitäkään) Voisiko vika korjaantua kunnon kaapeleilla vai tarvisko tohonkin nyt vielä jotain ihmeellistä väliin? Kaiuttimien viallisuuteen en usko kun kerran molemmat yksilöt toimivat samoin...

Toinen ongelma mikä ilmestyi on että mistä saa kunnon xlr/trs kaapelin joka haarautuu 3,5mm jackiin siten että kaiuttimet saisi sijoitettua noin 1,5m päähän toisistaan. Toistaiseksi löytynyt vain johtoja jotka mahdollistaa alle 70cm päähän toisistaan sijoittelun...
 
Jbl 305 mkII saapuivat tänään, mutta pettymyksen tuottivat... Hyllystä otetuissa kaapeleissa ainakin vikaa kun ottaa häiriötä erittäin pahasti, mutta ääntä kaiuttimista saa lähtemään pierun verran. (jotain 15dB jos sitäkään) Voisiko vika korjaantua kunnon kaapeleilla vai tarvisko tohonkin nyt vielä jotain ihmeellistä väliin? Kaiuttimien viallisuuteen en usko kun kerran molemmat yksilöt toimivat samoin...

Toinen ongelma mikä ilmestyi on että mistä saa kunnon xlr/trs kaapelin joka haarautuu 3,5mm jackiin siten että kaiuttimet saisi sijoitettua noin 1,5m päähän toisistaan. Toistaiseksi löytynyt vain johtoja jotka mahdollistaa alle 70cm päähän toisistaan sijoittelun...
Jos olet pöntöt ovat tietokoneen äänikortissa kiinni ja talon pistorasiat ovat maadoitettuja, on ongelmana maalenkki.

Maalenkin korjaustavat:
1. Ei maadoitusta kaiuttimille (teippiä maadoituspinneihin). Ei suositeltavaa.
2. Galvaaninen erotin käyttöön (aka. Vaippavirta erotin, ground-loop isolator, jne.) kaiuttimien ja PC:n välisiin johtoihin.
3. Ulkoinen äänikortti/DAC mihin optisella kone kiinni.
4. Jos kuun asento on kohdillaan niin töpseleiden kääntäminen 180° voi auttaa. Tai pistorasian vaihto.
 
Jos olet pöntöt ovat tietokoneen äänikortissa kiinni ja talon pistorasiat ovat maadoitettuja, on ongelmana maalenkki.

Maalenkin korjaustavat:
1. Ei maadoitusta kaiuttimille (teippiä maadoituspinneihin). Ei suositeltavaa.
2. Galvaaninen erotin käyttöön (aka. Vaippavirta erotin, ground-loop isolator, jne.) kaiuttimien ja PC:n välisiin johtoihin.
3. Ulkoinen äänikortti/DAC mihin optisella kone kiinni.
4. Jos kuun asento on kohdillaan niin töpseleiden kääntäminen 180° voi auttaa. Tai pistorasian vaihto.
Kokeilin sekä tietokoneelta että puhelimesta, puhelimen kautta parempi ääni... Syynä varmaan ikivanha halppis emo jossa ei erillistä äänikorttia. GA-F2A88XM-DS2 (rev. 3.0/3.1) | Motherboard - GIGABYTE Global

Johtoina siis näinkin epämääräiset kun 2kpl näitä yhdistettynä Hama liitäntäpakkaus (2.5 m) - Äänikaapelit ja adapterit

Minkäs verran äänikortista tarttis maksaa että olis käypä?
 
Viimeksi muokattu:
@epävarma

Onko kaiuttimen takaa gain asetusta säädetty mihin asentoon? Entäs input sensitivity kytkin?

Ihan perus rca-->mono trs kaapelilla noista saa klo 12 gainilla lähikentässä tärykalvot rikki.

Jossain kytkennässä häikkää.
 
@epävarma

Onko kaiuttimen takaa gain asetusta säädetty mihin asentoon? Entäs input sensitivity kytkin?

Ihan perus rca-->mono trs kaapelilla noista saa klo 12 gainilla lähikentässä tärykalvot rikki.

Jossain kytkennässä häikkää.

Kaikki kaiuttimien säädöt käyty kahdesti läpi, kaikki asento yhdistelmät yksitellen. Johtoja heilutellessa rätisee, mutta väheni kun yhdistin vain toisen kaiuttimen. Töpseliä käännelty ja pistoketta vaihdettu.
 
Kokeilin sekä tietokoneelta että puhelimesta, puhelimen kautta parempi ääni... Syynä varmaan ikivanha halppis emo jossa ei erillistä äänikorttia. GA-F2A88XM-DS2 (rev. 3.0/3.1) | Motherboard - GIGABYTE Global

Johtoina siis näinkin epämääräiset kun 2kpl näitä yhdistettynä Hama liitäntäpakkaus (2.5 m) - Äänikaapelit ja adapterit

Minkäs verran äänikortista tarttis maksaa että olis käypä?

Onkohan nuo sopivat johdot? Tuo isompi jackki on stereo ja 305:ssa pitäisi käyttää monoa?
 
Tuo Haman liitäntäpakkaus on tosiaan päin mäntyä oleva johto. Stereo ja mono on tärkeä erottaa toisistaan kun etsii sopivia kaapeleita, kun pahimmillaan sen eron näkee ainoastaan jakin muovieristeiden lukumäärästä.
Jos pörinät vielä jatkuu oikeanlaisilla johdoilla niin maalenkki se siellä kummittelee. Itse pidän maalenkkiä PC-audion syöpänä, kaikki tietokoneet ovat Maadoitettu ja niiden äänikortit ovat myös siinä samassa maassa kiinni. Kun äänikortin perään liitetään analogisten johtojen avulla (missä kulkee myös maadoitus) toinen laite missä on myös oma maadoitus, niin maalenkkihän siitä syntyy.
 
Taitaa tosiaan olla vääränlaiset kaapelit. Eli äänikorttiin kytkettäessä 3.5mm stereoplugi--->2 kpl 6.3mm trs monoplugi (l&r)

Ehkä helpoin olis ostaa rca female - mono trs uros muunnosplugit ja sit kaapeliksi 3.5mm uros - 2kpl rca uros (l/r)

Edit:

Tämä sopii suoraan ilman muunnoskikkareita:

Cordial 3,5 mm stereo uros - 2 x 6,3 mm mono uros -audiokaapeli, 3 m 21,90
Tuolla kaapelilla ei tartte ruveta mitään äänikorttia katteleen vai olisiko silti suositeltavaa?
 
Jos saat tuosta vanhasta oikealla kaapelilla häiriöttömän äänen niin tuskin äänikorttia päivittämällä kovin suuria muutoksia tulee.

Mulla kun oli nuo lsr305 tietokonepöydällä niin kärsivät pienistä maahäiriöistä, sain ne pienetkin hurinat pois kun et eliminoin kaiuttimien jatkojohdosta maadoituksen.

Helpoin konsti tuohon on ostaa maadoittamaton jatkojohto jos ongelmia ilmenee.
 
Hankinnassa on Sony HT-ST5000 soundbar plus subwoofer ja olisi muutama ihan peruskysymys kokoonpanoon liittyen:

Televisio on Philips 65PUS8102 ja löytyy myös PS4 Pro ja Chromecast Ultra.

1. Saanko mitenkään tällä kokoonpanolla testattua Dolby Atmosta? Ihan vaikka testimielessä. Suoratoistopalveluista ei tällä kokoonpanolla taida olla mahdollista saada Dolby Atmos -ääntä ulos?

2. Mikä äänimuoto tällä järjestelmällä on "normaalisti" käytössä? Eli jos katson normaalisti televisiota, Viaplayta tai pelaan Playstationia, saanko mitään monikanavaääntä vai pelkästään äänen stereona?

3. Jos saa ulos monikanavaääntä, kuinka se eroaa itse Dolby Atmoksesta?

Näissä ääniasioissa niin paljon termistöä ja tekniikkaa, ettei oikein ole nämä hallussa. Ihan vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan, miten asetukset tuon soundbar + subwoofer yhdistelmällä kannattaa laittaa jotta saisi eniten irti tuolla kokoonpanolla.

Kiitos!
 
Hankinnassa on Sony HT-ST5000 soundbar plus subwoofer ja olisi muutama ihan peruskysymys kokoonpanoon liittyen:

Televisio on Philips 65PUS8102 ja löytyy myös PS4 Pro ja Chromecast Ultra.

1. Saanko mitenkään tällä kokoonpanolla testattua Dolby Atmosta? Ihan vaikka testimielessä. Suoratoistopalveluista ei tällä kokoonpanolla taida olla mahdollista saada Dolby Atmos -ääntä ulos?

2. Mikä äänimuoto tällä järjestelmällä on "normaalisti" käytössä? Eli jos katson normaalisti televisiota, Viaplayta tai pelaan Playstationia, saanko mitään monikanavaääntä vai pelkästään äänen stereona?

3. Jos saa ulos monikanavaääntä, kuinka se eroaa itse Dolby Atmoksesta?

Näissä ääniasioissa niin paljon termistöä ja tekniikkaa, ettei oikein ole nämä hallussa. Ihan vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan, miten asetukset tuon soundbar + subwoofer yhdistelmällä kannattaa laittaa jotta saisi eniten irti tuolla kokoonpanolla.

Kiitos!
Dolby Atmos selitettynä

1.
Pleikassa ei ole Atmos tukea. Ollenkaan.
Chromecast vaatii että ohjelma joka siihen castaa tukisi Atmosta. Ja ainoa ohjelma joka niin tekee Chromecast Ultran kohdalla on Vudu (lähde).
Eli aika nihkeää on Atmos-materiaalin toisto tuolla kokoonpanolla.

2.
Diipadaapa-tangon pitäisi osata toistaa perus 5.1 materiaalia ongelmitta, kunhan asetukset ovat äänilähteissä kohdallaan (eli HD-kanavien Dolby 5.1 toimii, yms.).

3.
Lue alun linkki
 
Ok, kiitos vastauksesta. Näköjään täytyy vielä lisää hankkia laitteita, vaikka Apple tv 4k tai muu vastaava, joka pystyy esimerkiksi Netflixin kautta toistamaan Atmosta jos mieltää kokeilla. Tuo Vudu näyttää toimivan vain VPN:än kautta. Mielenkiintoista kyllä, että Xbox One X tukee Atmosta, mutta pleikka ei.

Näyttää näiden soundbarien kanssa aika paljon mielipiteitä ja ongelmia kuin käyttäjiäkin. Jonkin verran tulee pelattua FPS-pelejä, ja näihin liittyy sitten enemmän tai vähemmän kaikenlaista pientä ongelmaa (input lag, sound delay yms). Joidenkin mukaan PS4 -> HDMI -> soundbar -> HDMI arc -> TV HDMI arc -yhdistelmä lisää input lagia ja olisi parempi käyttää optista piuhaa pleikasta soundbariin ja kuva suoraan pleikalta televisioon. Mielipiteitä tästä?
 
Nykyisessä telkkarissa on Logitech Z623 kaiuttimet kun ovat jääneet ylimääräiseksi. Onko rahanarvosta hyötyä päivittää gigantin alennuksessa olevaa Audio pro addon t14 (199€) + Audio Pro Addon SUB (199€) vai kannattaako suosiolla päivittää kertaheitolla selkeästi parempaan nykyisestä, tarviiko audio pro:lla jonkinlaista halvempaa vahvaria? Käyttö on ollut kerrostalossa netflix, areena, ruutu ja spotify crhome audiolla. Hinta/laatu mahdollisimman hyvä.
 
Nykyisessä telkkarissa on Logitech Z623 kaiuttimet kun ovat jääneet ylimääräiseksi. Onko rahanarvosta hyötyä päivittää gigantin alennuksessa olevaa Audio pro addon t14 (199€) + Audio Pro Addon SUB (199€) vai kannattaako suosiolla päivittää kertaheitolla selkeästi parempaan nykyisestä, tarviiko audio pro:lla jonkinlaista halvempaa vahvaria? Käyttö on ollut kerrostalossa netflix, areena, ruutu ja spotify crhome audiolla. Hinta/laatu mahdollisimman hyvä.
Nuo Audio Pro pöntöt ovat aktiivisia kaikki, mitään vahvistimia tai muuta tilpehööriä ei tarvita koska kaiuttimiin on sisäänrakennettuna kaikki vahvistin-ominaisuudet (optinen löytyy, BT löytyy, subille löytyy tarvittavat liitännät, jne).

Ja itse sanoisin että ovat kannattava päivitys jos aikeissa ei ole rakentaa 5.1/Atmos settiä.
 
Nykyisessä telkkarissa on Logitech Z623 kaiuttimet kun ovat jääneet ylimääräiseksi. Onko rahanarvosta hyötyä päivittää gigantin alennuksessa olevaa Audio pro addon t14 (199€) + Audio Pro Addon SUB (199€) vai kannattaako suosiolla päivittää kertaheitolla selkeästi parempaan nykyisestä, tarviiko audio pro:lla jonkinlaista halvempaa vahvaria? Käyttö on ollut kerrostalossa netflix, areena, ruutu ja spotify crhome audiolla. Hinta/laatu mahdollisimman hyvä.

Hyöty riippuu siitä, miten paljon noista Addoneista tykkäät. Itse en tekisi tuollaista päivitystä ollenkaan vaan lähtisin pikkuhiljaa rakentamaan jotakin monipuolisempaa settiä AV-vahvistimen pohjalta. Jos haluat oikeasti parempaa äänentoistoa, niin nuo Addonit ovat vähän puolittainen askel siihen suuntaan. Jos äänenlaatu miellyttää, niin kaikin mokomin. Kunnon päivitys sitten vaatisi kunnon vahvistimen, kaiuttimet ja hyvän subbarin. Tuo vaatisi sitten ihan erilaisen budjetin, jos uutena haluaa kaiken ostaa.

Näin karkeasti:
-Hyvä subbari ~500€
-Kaiuttimet ~300-500€
-AV-vahvistin ~300-500€

Jos käytettyjä katselee niin saatat löytää jonkun hyvän käytetyn vahvistimen + kaiuttimet jollain 200€ hinnalla ja subbarin voit ostaa sitten myöhemmin jos budjetti ei veny samalla kertaa. Tuollaista 200€ Audio Prota ei oikeasti (ainakaan minun mielestä) kannata edes ostaa. Kannattaa mieluummin säästää rahat nyt ja kerryttää budjettia, että saa oikeasti hyvän subbarin. Audio Pron pikkukaiuttimet saattavat soida ihan kohtalaisesti, mutta hyviä subbareita sama firma ei ole tehnyt.
 
Käytännössähän se menee niin että jos subi ei ole vähintään SVS-PB1000 niin se ei ole subi vaan lisäbasso. Ja PC-kaiuttimen subbaria on vaikea kutsua edes lisäbassoksi koska jakotaajuus taitaa olla siellä 300Hz paikkeilla Z623 kohdalla.

Mutta siinä sitten tuleekin vastaan se aikaisemmin mainittu hinta/laatu suhde, eli onko ostaja valmis maksamaan marginaalisesti paremmasta bassosta triplahintaa (marginaalisesti parempi koska akustointi on todennäköisesti kuitenkin päin mäntyä).
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksista, näin hieman arvelinkin asian olevan. Tyhjänpanttina kun z623 on niin jatketaan niillä kunnes on aikaa ja tiloja rakentaa parempaa
 
Audio Pron pikkukaiuttimet saattavat soida ihan kohtalaisesti, mutta hyviä subbareita sama firma ei ole tehnyt.

Molempia omistaneena sanoisin että tekevät parempia subbareita kuin kaiuttimia. Esim. vanha Audio Pro B2.27 on aivan loistava subbari (mikäli huoneen akustiikka on kunnossa) johon tuskin löytyy huomattavaa parannusta 500 euronkaan hintaluokassa? Jos löytyy niin olisi kiva tietää merkki ja malli. AP:n suurin ongelma on siinä että niitä myydään Prismoissa sun muissa ja siitähän hifisti ei tykkää.
 
Molempia omistaneena sanoisin että tekevät parempia subbareita kuin kaiuttimia. Esim. vanha Audio Pro B2.27 on aivan loistava subbari (mikäli huoneen akustiikka on kunnossa) johon tuskin löytyy huomattavaa parannusta 500 euronkaan hintaluokassa? Jos löytyy niin olisi kiva tietää merkki ja malli. AP:n suurin ongelma on siinä että niitä myydään Prismoissa sun muissa ja siitähän hifisti ei tykkää.

Ongelma ei ole se missä myydään vaan mitä myydään. Audio Pro ei ole oikein missään vertailussa kestänyt "oikeita" merkkejä vastaan. Niistä lähtee kyllä bassoa, mutta laadullisesti melko huonoa ja/tai määrällisesti melko vähän. Paljon valmistajasta kertoo se, että he eivät julkaise mitään mittausdataa kaiuttimista vaan jonkin epämääräisen taajuusvastealueen ja vahvistimen piikkitehon.

Käytännössähän se menee niin että jos subi ei ole vähintään SVS-PB1000 niin se ei ole subi vaan lisäbasso. Ja PC-kaiuttimen subbaria on vaikea kutsua edes lisäbassoksi koska jakotaajuus taitaa olla siellä 300Hz paikkeilla Z623 kohdalla.

Mutta siinä sitten tuleekin vastaan se aikaisemmin mainittu hinta/laatu suhde, eli onko ostaja valmis maksamaan marginaalisesti paremmasta bassosta triplahintaa (marginaalisesti parempi koska akustointi on todennäköisesti kuitenkin päin mäntyä).

Näimpä. Akustoinnista tällaisissa tapauksissa on yleensä turha edes puhua, koska mielenkiintoa sellaista kohtaan tuskin löytyy, kun vertaillaan Logitechin 2.1 settiä AudioProhon. Minä nyt olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että huono subbari kannattaa oikeasti jo jättää ostamatta, mutta mielipideasioita nämä ovat. Jos sitä bassoa on pakko saada, niin mieluummin sitten käyttää koko subbari+kaiutin-budjetin pelkästään kaiuttimiin, niin saa parhaan vastineen rahoille. Toki ne laadukkaammat kaiuttimetkin saattavat hyötyä subbarista, mutta ne pärjäävät ilmankin paremmin ja tarjoavat muuten parempaa äänentoistoa.
 
Ongelma ei ole se missä myydään vaan mitä myydään. Audio Pro ei ole oikein missään vertailussa kestänyt "oikeita" merkkejä vastaan. Niistä lähtee kyllä bassoa, mutta laadullisesti melko huonoa ja/tai määrällisesti melko vähän. Paljon valmistajasta kertoo se, että he eivät julkaise mitään mittausdataa kaiuttimista vaan jonkin epämääräisen taajuusvastealueen ja vahvistimen piikkitehon.



Näimpä. Akustoinnista tällaisissa tapauksissa on yleensä turha edes puhua, koska mielenkiintoa sellaista kohtaan tuskin löytyy, kun vertaillaan Logitechin 2.1 settiä AudioProhon. Minä nyt olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että huono subbari kannattaa oikeasti jo jättää ostamatta, mutta mielipideasioita nämä ovat. Jos sitä bassoa on pakko saada, niin mieluummin sitten käyttää koko subbari+kaiutin-budjetin pelkästään kaiuttimiin, niin saa parhaan vastineen rahoille. Toki ne laadukkaammat kaiuttimetkin saattavat hyötyä subbarista, mutta ne pärjäävät ilmankin paremmin ja tarjoavat muuten parempaa äänentoistoa.
Mutta sitten tuleekin kaiuttimien koko vastaan. Ei audio ole mustaa ja valkoista.
Eli esimerkiksi pienet SA4ti lattiakaiuttimet ovat tunnetusti hyvälaatuiset pöntöt mutta niissä on aika vaisu alapää. Tässä tapauksessa joku valkoinen/musta Audio Pro voi olla oikein hyvä lisä settiin. Lisäksi vielä tuo subbarin/kaiuttimien ulkonäkö on äärimmäisen monelle (hellasärölle) tärkeä.

Itselläkin on 8" Räsäset PC-kaiuttiminia, mutta vakavasti harkitsen pienten kaiuttimien + halvan subbari ostoa että kaiuttimet saisi edes johonkin mahtumaan järkevästi. Äänenlaatu voi jopa tällöin nousta kun massiivisia telkänpönttöjä ei nyt millään saa suunnattua taikka aseteltua järkevästi työpöydän ympärille.
 
Mutta sitten tuleekin kaiuttimien koko vastaan. Ei audio ole mustaa ja valkoista.
Eli esimerkiksi pienet SA4ti lattiakaiuttimet ovat tunnetusti hyvälaatuiset pöntöt mutta niissä on aika vaisu alapää. Tässä tapauksessa joku valkoinen/musta Audio Pro voi olla oikein hyvä lisä settiin. Lisäksi vielä tuo subbarin/kaiuttimien ulkonäkö on äärimmäisen monelle (hellasärölle) tärkeää.

Itselläkin on 8" Räsäset PC-kaiuttiminia, mutta vakavasti harkitsen pienten kaiuttimien + halvan subbari ostoa että kaiuttimet saisi edes johonkin mahtumaan järkevästi.

Tuon takia itse päädyin DIY-ratkaisuihin :lol:. Ei ole tilaa mihin ei hyvää kaiutinta saisi, jos käyttää vähän luovuutta.

Ihan samaa mieltä olen, ei tämä ole niin mustavalkoista, äkkiseltään vaan antaa sellaisen kuvan. Siksi koitankin lisätä mahdollisimman usein, että kyseessä on vain mielipiteeni. Tässä maassa on tuhansia tyytyväisiä AudioPron, Beatsien ja hinnat-alkaen-soundbarien omistajia ja eivät he väärässä ole jos laitteistaan tykkäävät.

Itse olen vähän sellainen mittarihifisti, että jos jokin asia on hyvä, niin se pitäisi pystyä jotenkin myös mittaamalla todistamaan. AudioPron subbari on varmasti subjektiivisesti jonkun mielestä hyvä, mutta jos sitä verrataan objektiivisesti särön, taajuusvasteen ja muiden määreiden perusteella, niin se ei pärjää esimerkiski latexiin esittämille vaihtoehdoille. Jos joku siis kysyy suosituksia, niin mieluummin neuvon sinne "objektiivisesti parempaan" suuntaan kuin ostamaan sen joka Gigantista löytyvän helpon vaihtoehdon.
 
Itse hieman pohdin SVS SB-12NSD:n vaihtamista Klipsch R112-SW malliin niin ois kaikki Klipschiä, kenties hieman muhkeampaa alataajuutta koska refleksi ja hellasärö hieman helpottaisi. Oiskohan tuossa järkeä?
 
Itse hieman pohdin SVS SB-12NSD:n vaihtamista Klipsch R112-SW malliin niin ois kaikki Klipschiä, kenties hieman muhkeampaa alataajuutta koska refleksi ja hellasärö hieman helpottaisi. Oiskohan tuossa järkeä?
Kyllä itsekin vaihtaisin suljetun refleksiin jos haluaa enempi potkua alapäähän.
 
Suosisin malleja joissa on kaksi vastakkaista elementtiä niin ei kotelo veny eikö pauku kun tykittää vähän kovempaa. Toki mitä enemmän lyö rahaa tiskiin niin sitä tukevampi rakenne löytyy (yleensä).

Ei ne kotelot veny ja pauku. Vastakkaiset elementit poistavat värinöitä, mutta se on tärkeä ominaisuus lähinnä silloin, jos subbarin päällä säilyttää tavaroita. Löytyykö muu säilytyspaikka? Jos löytyy, niin käytä sitä mieluummin. Elementit ja vahvistin hajoavat ennen koteloa, jos oikeasti ulosmitataan koko subbarin potentiaali.
 
Kyllä itsekin vaihtaisin suljetun refleksiin jos haluaa enempi potkua alapäähän.
Toisaalta tykkään tuon SVS:n napakkuudesta musiikissa, mutta leffoissa kovimmat jyrinät jää hieman latteaksi, tosin rivarissa niitä täytyy omatoimisesti hieman rajoittaakkin, mutta silti toivoisi hieman "jytympää". Tuo Klipsch ei taida olla aivan niin napakka musiikissa kuin SVS. Valintoja valintoja..
 
Toisaalta tykkään tuon SVS:n napakkuudesta musiikissa, mutta leffoissa kovimmat jyrinät jää hieman latteaksi, tosin rivarissa niitä täytyy omatoimisesti hieman rajoittaakkin, mutta silti toivoisi hieman "jytympää". Tuo Klipsch ei taida olla aivan niin napakka musiikissa kuin SVS. Valintoja valintoja..
No minä olen niin puurokorva etten erota "napakkuuksia" etenkään jos se napakkuus tulee siitä 2ms viive-erosta (vs refleksi) mitä musiikissa saattaa hetkellisesti olla (kun huomioidaan musiikin käyttämät taajuudet.) Hyvä jos muut erottavat.
 
Toinen ongelma mikä ilmestyi on että mistä saa kunnon xlr/trs kaapelin joka haarautuu 3,5mm jackiin siten että kaiuttimet saisi sijoitettua noin 1,5m päähän toisistaan. Toistaiseksi löytynyt vain johtoja jotka mahdollistaa alle 70cm päähän toisistaan sijoittelun...

Sama ongelma rahikaisella, Thomann to the rescue: https://www.thomann.de/fi/cordial_cfy_3_wmm.htm pelasti vastaavassa tilanteessa. Toimitus alle viikossa kotiovelle.

Muoks: Jos aktiivikaiuttimesi eivät ole ns. studiotasoa, niin https://www.thomann.de/fi/cordial_cfy_30_wpp_long.htm on ihan 6,3mm plugipäillä ja pitkällä splitillä. Sama malli löytyy myös verkkokaupasta (mallimerkinnän perusteella) mutta kun kuva ei täsmää tuotteeseen en ottanut itse riskiä. Cordial 3,5 mm stereo uros - 2 x 6,3 mm mono uros -audiokaapeli, 3 m 21,90
 
Viimeksi muokattu:
Miten tollaset aktiivikaiuttimet toimii tv:n kanssa? Gigantissa olisi audiopron t14/t20 tarjouksessa ja subi. Onko järkeä jos hankkisi etu- ja takakaiuttimet ja subin?
 
Miten tollaset aktiivikaiuttimet toimii tv:n kanssa? Gigantissa olisi audiopron t14/t20 tarjouksessa ja subi. Onko järkeä jos hankkisi etu- ja takakaiuttimet ja subin?
Aktiiveista ei missään nimessä voi tehdä surround-settiä, etenkin kun kyse on aktiiveista jotka on suunniteltu 2.1 seteiksi.
Ehkä studio-monitorit voisi mennä surroundiin mutta en suosittele kaukosäädettäviä oman DACin omaavia kaiuttimia siihen hommaan.

Joka tapauksessa joutuisit hankkimaan täysimittaisen esivahvistimen jos mielit aktiiveista rakentaa surroundia.
 
Käy myös normaali viritinvahvistin jossa vähintään 5.1 preout liitännät. Mutta tuollainen käyttö pilaa tuon aktiivisetin edut ja silloin voi saada jo paremmat passiivikaiuttimet.
 
Olen itsekin pohtinut tässä, löytyisikö aktiivipöntöille mitään "vahvistinta", jolloin laitteen koko voisi olla pienempi?
 
Olen katsellut JBL LSR305 käytettynä mutta vähän näyttää löytyvän. 2 version kiiltävä muovi on hirveän näköistä. Saisiko noita ulkomailta enään mistään poistomyynnistä?

Onko nämä vai Yamahat tuossa hintaluokassa parhaimmat tietokonekäyttöön musiikille ja elokuville?
 
Olen katsellut JBL LSR305 käytettynä mutta vähän näyttää löytyvän. 2 version kiiltävä muovi on hirveän näköistä. Saisiko noita ulkomailta enään mistään poistomyynnistä?

Onko nämä vai Yamahat tuossa hintaluokassa parhaimmat tietokonekäyttöön musiikille ja elokuville?

Myös Mackie MR524 tai tuumaa isompi MR624 on erittäin hyviä. Adamilla on myös hyvän kuuloinen edullinen malli.
Kuunteluhuoneissa kokeilun perusteella Yamahat ja Rockit ei ollut omaan mieleen, mutta se subjektiivista. Ja KRK rokiteista tullut just uusi G4 versio jossa oli jotain kehittyneempää äänen säätöä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom