Noita superdiskantteja on aikaisemmin näkynyt ainakin Sonyn lattiakaiuttimissa. Oli yhdessä vaiheessa ostohousut jalassa kun halvalla olisi saanut yhdet Sonyt käytettynä.
Hyöty tosin on aika iso kysymysmerkki noissa virityksissä.
Itse olen sitä mieltä, että superdiskantista voi tottakai olla hyötyä, mutta sen käyttö pitää olla integroitu kaiuttimeen jo suunnittelupöydällä. Jälkikäteen elementin lisääminen jo valmiiseen kaiuttimeen on vaikeaa ihan ammattilaisellekin, jolla on kaikki mahdolliset mittausvälineet ja softat käytössä. UMIK+REW ei enää tähän oikein riitä. Amatöörille tuollainen operaatio lähentelee mahdottomuutta. Jotta olisi mitään mahdollisuutta onnistua koko projektissa, pitäisi heti alkuun mitata kaikki elementit, rakentaa VituixCadilla (tai muulla vastaavalla sovelluksella) jakosuodin ja simuloida dataa, jotta hahmottuu miten itse kaiutin käyttäytyy. Sitten lähdetään lisäämään uusi elementti ja katsotaan miltä simulaatiot sitten näyttävät.
Koko operaatio vaatii aika reippaasti aikaa ja roppakaupalla mielenkiintoa kaiutinsuunnittelua kohtaan. Ei ole todellakaan mitään helppoa puuhastelua, jos lähtötaso on aivan pohjalla. Mieluummin sitten nykyiset kaiuttimet myyntiin ja kokonaan uusia ostamaan/rakentamaan, jos diskanttitoisto ei miellytä.
TLDR: Jos diskantti ei miellytä, osta uudet kaiuttimet. Jos kaiutinsuunnittelu kiinnostaa, siitä vaan opiskelemaan. Älä kuitenkaan heti osta mitään diskanttia, aloita ihan omien kaiuttimien mittaamisesta ja VituixCadin opettelusta.
HUOM: Minähän en ole mitään kaiuttimia suunnitellut, olen lähinnä vaan rakentanut ohjeiden mukaan. Yleisestä mielenkiinnosta olen suunnittelusta lukenut jonkin verran alan foorumeilta ja kirjallisuudesta.