Äänessä kuuluu, jos on elkoja signaalitiellä. Viimeistään parin vuoden päästä, kun alkavat kuivua. Muovikondensaattorit on ikuisia. Tuossa kuvassa foorumille Klipschissä oli iso keltainen muovikondensaattori oikeassa paikassa, niin ihan hyvä se on. Paremmissa kauittimissa voi olla useampi laadukas kondensaattori ja korkeamman asteen jakosuodin (jako selkeämpi diskantin ja basson välillä) ja ne voi olla jotain hopeakultahienouksia. Lähinnä vaan, että ei ole kaupasta ostettaessa huonoja osia jakosuotimessa kriittisissä paikoissa, jolloin ääni alkaa kärsimään ajan kanssa, ellei jo paketista otettuna kuulosta huonolta.
Kuvassa iso keltainen on todennäköisesti diskanttia suodattamassa:
Näyttäisi siltä, että tuossa on 1. asteen jakosuodin ja zobel. Tuo ainoa elko ja rautasydänkela ovat todennäköisimmin vaan se zobel, joka tasaa impedanssia vahvistimelle.
--
Itse ostin Dali Zensorit ja otin halvat Soundexit irti ja korvasin Intertechnikin halvoilla Audyineilla. Maksoi noin parikymppiä. Olen sitä mieltä, että kaiutinvalmistajat laittaa noita tahallaan kaiuttimiin, että kalliimmat mallit kuulostavat paremmilta ja kaiuttimet vanhenevat käytössä viimeistään 5 vuodessa niin, että niiden ääni muuttuu huonompaan suuntaan. Siksi en ostaisi peruskaiuttimia käytettynä, vaan niitä kalliimpia kaiuttimia, jotka ei vanhene.
Tuo iso keltainen maksaisi kuluttajalle kaupasta noin 3.5 euroa, valmistajalle todennäköisesti 1-2 euroa ja vastaavan elkon saa alle eurolla, että ei voi olla rahasta kiinni.
Joku voi väittää, että minulla on foliohattu päässä ja keksin salaliittoteorioita, mutta häviökerroin on ihan eri muovisilla kondensaattoreilla vrt. elkot. Puhutaan kymmenkertaisista eroista.