Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Kaiuttimia ois tietenkin hyvä käydä kuuntelemassa, mutta on siinäkin ongelmansa kun liikkeessä saattaa tykästyä esim. kirkkaaseen ja erottelevaan soundiin mutta pidemmän päälle kotona vituttaa. Terveisin Dali Zensor 3 omistaja. Lähiaikoina vaihdan noihin Elac Debut Reference DBR62 ihan vain audiosciencereview perusteella. Ainahan kaiuttimet voi myydä pienellä tappiolla ja kokeilla toista mallia jos ei tykkää.
Joo se kuunteluhuone ei kyllä yleensä vastaa ollenkaan sitä loppusijoituspaikkaa, eli omaa olohuonetta. Ensimmäistä oikeaa hifi-kaiutinta ostaessa ei myöskään välttämättä tiedä mitä tulee ääneltä oikeasti haluamaan, joten oppirahat on jossain muodossa aina maksettava... Muutamien kokeilujen jälkeen sitten jo rupea se mielipide kokemusten karttumisen myötä hahmoittumaan. Kaiutinten ääneen voi myös vaikuttaa muilla komponenteilla, mutta tätä nyt ei haluta alkuun ainakaan myöntää ja muutenkaan erot ei yleensä ole niin dramaattisia. Tosin esimerkiksi Klipschin korvat riipivä diskantti sopii kuulemma erinomaisesti hieman rauhallisemman toiston omaavien putkivahvistimien pariksi jne..

Kaiuttimissa myös käytetyt voisivat olla hyvä lähtökohta, jos vaan on ensin perehdytty hieman eri merkkien luonteeseen ja ei osta vanhoja malleja vaan uusinta tai toiseksi uusinta mallia. Aika monella on myös toi yllämainittu syy myynnin taustalla.

Noi ASR kaiutinmittaukset jättäisin ihan oman onnensa nojaan, tai noh, jos pelkkä yhden kaiuttimen epämääräisissä oloissa mitattu taajuusvaste on omasta mielestä järkevä lähestymistapa stereokaiuttimien paremmuuden ratkaisemiseen, niin ehkä sitten.
 
Ainahan kaiuttimet voi myydä pienellä tappiolla ja kokeilla toista mallia jos ei tykkää.
Kiva toi 'pieni tappio' näissä hommissa. Itselleen uskottelee että ainahan nää menee kaupaksi tai että sain hyvän hinnan. Lopputulostahan ei kerrota kotona.
Itsehän raahasin lopulta Adam subin pajalle ooveehoolla olemattomalla palautusdiilillä tuottamaan alapäähän puuttuvaa hyvää.
Lopputulos:

adam-t7v+sub-graph.jpg

Ei hyvä eikä kaunis mutta kelpaa tähän tilanteeseen. Sitten kun oon iso niin hankin varmaan genelecit. Mutta silloin mulla on jo varmaan eri huonekin.
 
Joo se kuunteluhuone ei kyllä yleensä vastaa ollenkaan sitä loppusijoituspaikkaa, eli omaa olohuonetta. Ensimmäistä oikeaa hifi-kaiutinta ostaessa ei myöskään välttämättä tiedä mitä tulee ääneltä oikeasti haluamaan, joten oppirahat on jossain muodossa aina maksettava... Muutamien kokeilujen jälkeen sitten jo rupea se mielipide kokemusten karttumisen myötä hahmoittumaan. Kaiutinten ääneen voi myös vaikuttaa muilla komponenteilla, mutta tätä nyt ei haluta alkuun ainakaan myöntää ja muutenkaan erot ei yleensä ole niin dramaattisia. Tosin esimerkiksi Klipschin korvat riipivä diskantti sopii kuulemma erinomaisesti hieman rauhallisemman toiston omaavien putkivahvistimien pariksi jne..

Kaiuttimissa myös käytetyt voisivat olla hyvä lähtökohta, jos vaan on ensin perehdytty hieman eri merkkien luonteeseen ja ei osta vanhoja malleja vaan uusinta tai toiseksi uusinta mallia. Aika monella on myös toi yllämainittu syy myynnin taustalla.

Noi ASR kaiutinmittaukset jättäisin ihan oman onnensa nojaan, tai noh, jos pelkkä yhden kaiuttimen epämääräisissä oloissa mitattu taajuusvaste on omasta mielestä järkevä lähestymistapa stereokaiuttimien paremmuuden ratkaisemiseen, niin ehkä sitten.
Voitko sivistää, että millä perusteella nuo ASR mittaukset on tehty epämääräisissä oloissa? Ja miksi yhden kaiuttimen mittaus on huono asia?
 
Kaiutinten ääneen voi myös vaikuttaa muilla komponenteilla, mutta tätä nyt ei haluta alkuun ainakaan myöntää ja muutenkaan erot ei yleensä ole niin dramaattisia.
Eiköhän kaikki ymmärrä että esim. eq:lla ja muilla signaalitiellä olevilla palasilla (tai niiden puutteella) voi vaikuttaa ääneen. Se on sit jokaisen oma asia että kuinka värittyneestä toistosta tykkää ja tekeekö haluamansa muutokset digitaalisen signaalinkäsittelyn voimin, vai laittamalla hehkulamppuja vahvistimeen.

Kaiutinkaapelinkannattimet on sit oma juttunsa ja en sekoittaisi moisilla turhaan pakkaa. Kaiutinpiuhojenkin pituuksien avulla äänensävyn säätäminen on varmaan sit se seuraava trendi. :facepalm:
 
Voitko sivistää, että millä perusteella nuo ASR mittaukset on tehty epämääräisissä oloissa? Ja miksi yhden kaiuttimen mittaus on huono asia?
Kysytkö tosissasi? Kaiuttimissa ja kuulokkeissakin kuullaan hieman muutakin kuin pelkkää taajuusvastetta. Näitä voisivat olla esim. äänikuva, dynamiikka, erottelukyky ja musikaalisuus. ASR mittauksessa näistä toteutuu vain taajuusvaste. Hyvin usein kaiuttimet on kuitenkin tarkoitettu kuunneltavaksi parina (stereo) jolloin koetaan tuota stagea, erottelua ja musikaalisuutta aivan eri tavalla kuin yhdellä kaiuttimella kuunneltuna.
 
Näitä voisivat olla esim. äänikuva, dynamiikka, erottelukyky ja musikaalisuus.
Olis kyllä mielenkiintoinen tieteellinen tutkimus yrittää selvittää että millaiset mitattavat suureet (impulssivaste, dynamiikka, vaihekäyttäytyminen ja taajuusvaste) vaikuttavat mihinkin nykyisin heikosti määriteltyihin, mutta hifi-lehdissä paljon käytettyihin suureisiin, kuten erottelukyky, musikaalisuus ja äänikuva. Vaikka muutama kymmentä paria erilaisia kaiuttimia, joita kuunneltaisiin sokkona, kerättäisiin vapaavalintaiset kuvaukset kuunteluelämyksistä isolla asiantuntijajoukolla ja lopuksi laitettais joku neuroverkko tjsp. arpomaan että mitkä kuvaukset liittyy mihinkin mitattaviin suureisiin. Tarpeaksi kun puuhattaisiin opetusmateriaalia, niin lopulta saataisiin rakennettua neuroverkko joka itsenäisesti kirjoittaa arvosteluita vaikka kaiutinkaapelikorokkeista, olettaen että niiden vaikutuksen voi mitenkään havaita.
 
Kysytkö tosissasi? Kaiuttimissa ja kuulokkeissakin kuullaan hieman muutakin kuin pelkkää taajuusvastetta. Näitä voisivat olla esim. äänikuva, dynamiikka, erottelukyky ja musikaalisuus. ASR mittauksessa näistä toteutuu vain taajuusvaste. Hyvin usein kaiuttimet on kuitenkin tarkoitettu kuunneltavaksi parina (stereo) jolloin koetaan tuota stagea, erottelua ja musikaalisuutta aivan eri tavalla kuin yhdellä kaiuttimella kuunneltuna.
Ihan tosissani kysyn. Miten parantaisit ASR mittauksia? Pitäisikö noita muita "parametreja" mitata jotenkin vai kirjoittaa enemmän subjektiivista kokemusta stereokuuntelusta?
 
Tällä hetkellä on käytössä Sonoksen 5.1 järjestelmä ja sen oikkuilut on alkanut ärsyttämään. Ajatuksissa olisi hankkia 2.0 tai 2.1 systeemi television kaveriksi. Mikä olisi järkevin ratkaisu toteutukseen jos haluaisin säilyttää ARC:n ja ehkä päästä ilman subia. Onko tarpeeksi bassoa saatavilla ilman? Olemassa olevaa Sonosta ei pysty tuossa hyödyntämään. Alustava budjetti voisi olla max 2000€
 
Ihan tosissani kysyn. Miten parantaisit ASR mittauksia? Pitäisikö noita muita "parametreja" mitata jotenkin vai kirjoittaa enemmän subjektiivista kokemusta stereokuuntelusta?
En tiedä sinänsä miten parantaisin ASR mittauksia, mutta en tuijottaisi pelkkää taajusvastetta pelkästään. Lisäksi oikein mitään muuta ei tällä hetkellä osata tai järkevästi pystytä mittaamaan kuin taajusvastetta ja impedanssia.

Ihan hyvää arviota ja ennen kaikkea kuuntelukokemuksesta kerrottua tietoa tuosta mainitusta Elacista esim. tällä kanavalla:




Lisäksi esimerkkinä toinen osaava arvioija, joka sisällyttää yleensä myös taajuusvasteet revikoihinsa:




Ja sitten varmaan tulee mieleen, että miksi uskoisi mitä Youtebessa selitetään niin a) itse kokeilee vastaavia laitteita ja on suurin piirtein samaa mieltä asioista kokemuksen karttuessa ja b) yleisö kyllä myös äänestää ne henkilöt tuolta pois jotka höpöttävät täysin mitä sattuuu.
 
Lisäksi oikein mitään muuta ei tällä hetkellä osata tai järkevästi pystytä mittaamaan kuin taajusvastetta ja impedanssia.

Nuo ASR mittaukset käyttävät tuollaista robottilaitetta joka mittaa äänen kaikkialta kaiuttimen ympäriltä tuhansia kertoja jolloin matematiikalla voidaan poistaa huoneen aiheuttamat muuttujat pois. Lisäksi tuo mahdollistaa suuntautuvuuden ja äänikuvan leveyden mittaamisen joka juurikin kertoo millaista äänikuvaa voi kaiuttimilta odottaa. Tuo mittausjärjestelmä ymmärtää ANSI CTA 2034 standardia joka kuvailee käytännössä standardisoidun kuunteluympäristön kotiolosuhteissa, jolloin voidaan verrata standardisoidussa muodossa eri kaiuttimien käyttäytymistä kuuntelutiloissa. Tämän ansiosta nuo mittaukset paljastaa myös kaikukomponentit ja niistä + suoraan tulevista aalloista muodostuvan yhdistelmän joka on se mitä ihminen lopulta kaiuttimesta kuulee. Mittauksista löytyy myös taajuuksittain harmoninen kokonaissärö josta selviää mitkä taajuudet toistuvat puhtaasti ja missä taas on mukana esimerkiksi muita harmonisia taajuuksia. Tuota katselemalla voi päätellä monesti miten puhdas varsinkin bassontoisto on, siellä kun nuo arvot tyypillisesti karkaa käsistä.

On toki sanomattakin selvää että jokaisen kuuntelutila on erilainen eikä noista voi mitään lopullista päätellä, mutta kyllä minä uskon että noilla pystyy karsimaan huonoja tai omaan käyttöön sopimattomia kaiuttimia pois. Ja tietenkään millään mittauksilla ei ole mitään väliä ellei kaiuttimia laita jonkun sortin huonekorjausalgoritmin läpi kotona.

Amirilta löytyy video mono vs stereomittauksista kaiutintesteissä, ihan hyvät syyt siihen on miksi noin tehdään.
 
Nuo ASR mittaukset käyttävät tuollaista robottilaitetta joka mittaa äänen kaikkialta kaiuttimen ympäriltä tuhansia kertoja jolloin matematiikalla voidaan poistaa huoneen aiheuttamat muuttujat pois. Lisäksi tuo mahdollistaa suuntautuvuuden ja äänikuvan leveyden mittaamisen joka juurikin kertoo millaista äänikuvaa voi kaiuttimilta odottaa. Tuo mittausjärjestelmä ymmärtää ANSI CTA 2034 standardia joka kuvailee käytännössä standardisoidun kuunteluympäristön kotiolosuhteissa, jolloin voidaan verrata standardisoidussa muodossa eri kaiuttimien käyttäytymistä kuuntelutiloissa. Tämän ansiosta nuo mittaukset paljastaa myös kaikukomponentit ja niistä + suoraan tulevista aalloista muodostuvan yhdistelmän joka on se mitä ihminen lopulta kaiuttimesta kuulee. Mittauksista löytyy myös taajuuksittain harmoninen kokonaissärö josta selviää mitkä taajuudet toistuvat puhtaasti ja missä taas on mukana esimerkiksi muita harmonisia taajuuksia. Tuota katselemalla voi päätellä monesti miten puhdas varsinkin bassontoisto on, siellä kun nuo arvot tyypillisesti karkaa käsistä.

On toki sanomattakin selvää että jokaisen kuuntelutila on erilainen eikä noista voi mitään lopullista päätellä, mutta kyllä minä uskon että noilla pystyy karsimaan huonoja tai omaan käyttöön sopimattomia kaiuttimia pois. Ja tietenkään millään mittauksilla ei ole mitään väliä ellei kaiuttimia laita jonkun sortin huonekorjausalgoritmin läpi kotona.

Amirilta löytyy video mono vs stereomittauksista kaiutintesteissä, ihan hyvät syyt siihen on miksi noin tehdään.
Ainahan se vaste mitataan yhdestä. Uskomatonta höpinää tuossa videossa.. Joo ei muuta kuin monosetit kaikille käyttöön!!
 
Ainahan se vaste mitataan yhdestä. Uskomatonta höpinää tuossa videossa.. Joo ei muuta kuin monosetit kaikille käyttöön!!

Eihän stereo vs. mono-aiheella ole väliä kun vedetään REW:llä sweeppejä, mutta tuossa kyse oli, että stereoparille syötettiin mono-signaali musiikkia kuunnellessa. Nuo havainnot pohjaavat Floyd Toolen tutkimuksiin, joten ihan miksikään "uskomattomaksi höpinäksi" en julistaisi.

@jkm Argumentoinnissasi alkaa ärsyttää suunnattomasti muita lukijoita (minua) se, että et selvästikään lue tai tutki noita lähteitä, joita liitteiksi laitetaan. Kumoat muiden argumentteja toteamalla, että "höpö höpö" ja oma argumenttisi on puhtaasti retorinen. Hedelmällinen keskustelu tästä aiheesta on ihan mahdotonta. Eri mieltä saa olla, mutta asiasta pitää pystyä keskustelemaan rakentavasti.

Sekin, että Amir käyttää testeissään standardien mukaisia mittaustapoja ja välineitä, eikä suinkaan itse keksimiään metodeja, asettaa vaatimuksia myös kritiikille. Osaatko kuvailla mikä tuossa ANSI CTA 2034-standardin mukaisessa mittauksessa on pielessä? Voisitko selittää minulle, koska minulla ei ole kompetenssia tuota lähteä kritisoimaan? Kävisin mielelläni asiasta rakentavaa keskustelua, ihan oikeasti.

En tiedä sinänsä miten parantaisin ASR mittauksia, mutta en tuijottaisi pelkkää taajusvastetta pelkästään. Lisäksi oikein mitään muuta ei tällä hetkellä osata tai järkevästi pystytä mittaamaan kuin taajusvastetta ja impedanssia.

Saisiko perusteet tälle? Eihän ASR-mittauksissa edes mitata pelkkää taajuusvastetta vaan myös monia muita asioita. Tiedät sen kyllä itsekin, eivät ne mittaukset ole kahden kuvan mittaiset.

Ja sitten varmaan tulee mieleen, että miksi uskoisi mitä Youtebessa selitetään niin a) itse kokeilee vastaavia laitteita ja on suurin piirtein samaa mieltä asioista kokemuksen karttuessa ja b) yleisö kyllä myös äänestää ne henkilöt tuolta pois jotka höpöttävät täysin mitä sattuuu.

Aletaan olla taas siinä pisteessä, että pakko uskoa koska auktoriteetti sanoo... Kuka määrittää oikean hifi-auktoriteetin? Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, paska on hyvää.
Maailmasta löytyy varmasti 10000 ihmistä, jotka vannovat kaapelinkorottajien ja mystiikkaan perustuvien resonoijien ääntä parantaviin vaikutuksiin. Ovatko he lähempänä totuutta?

Ymmärrän kyllä, että äänentoistossa on myös niitä toistoon liittyviä piirteitä, joita on hankala mitata. En minä tiedä miten äänen *aseta haluamasi objektiivi tähän* mitataan, mutta se ei ole peruste sille, että mittaaminen on turhaa. Äänentoisto on mennyt laadullisesti aivan järkyttävän paljon eteenpäin, koska mittauksien käytöstä on tullut alan standardi. Huono kaiutin ei selviä, koska sen virheet voidaan osoittaa ihan objektiivisella asteikolla. Tällaisella standardoinnilla saadaan luotua toistuvasti parempia laitteita, alemmalla hinnalla. Koko ala ei ole vain sunnittelija "gurujen" varassa.
 
Eihän stereo vs. mono-aiheella ole väliä kun vedetään REW:llä sweeppejä, mutta tuossa kyse oli, että stereoparille syötettiin mono-signaali musiikkia kuunnellessa. Nuo havainnot pohjaavat Floyd Toolen tutkimuksiin, joten ihan miksikään "uskomattomaksi höpinäksi" en julistaisi.

@jkm Argumentoinnissasi alkaa ärsyttää suunnattomasti muita lukijoita (minua) se, että et selvästikään lue tai tutki noita lähteitä, joita liitteiksi laitetaan. Kumoat muiden argumentteja toteamalla, että "höpö höpö" ja oma argumenttisi on puhtaasti retorinen. Hedelmällinen keskustelu tästä aiheesta on ihan mahdotonta. Eri mieltä saa olla, mutta asiasta pitää pystyä keskustelemaan rakentavasti.

Sekin, että Amir käyttää testeissään standardien mukaisia mittaustapoja ja välineitä, eikä suinkaan itse keksimiään metodeja, asettaa vaatimuksia myös kritiikille. Osaatko kuvailla mikä tuossa ANSI CTA 2034-standardin mukaisessa mittauksessa on pielessä? Voisitko selittää minulle, koska minulla ei ole kompetenssia tuota lähteä kritisoimaan? Kävisin mielelläni asiasta rakentavaa keskustelua, ihan oikeasti.



Saisiko perusteet tälle? Eihän ASR-mittauksissa edes mitata pelkkää taajuusvastetta vaan myös monia muita asioita. Tiedät sen kyllä itsekin, eivät ne mittaukset ole kahden kuvan mittaiset.



Aletaan olla taas siinä pisteessä, että pakko uskoa koska auktoriteetti sanoo... Kuka määrittää oikean hifi-auktoriteetin? Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, paska on hyvää.
Maailmasta löytyy varmasti 10000 ihmistä, jotka vannovat kaapelinkorottajien ja mystiikkaan perustuvien resonoijien ääntä parantaviin vaikutuksiin. Ovatko he lähempänä totuutta?

Ymmärrän kyllä, että äänentoistossa on myös niitä toistoon liittyviä piirteitä, joita on hankala mitata. En minä tiedä miten äänen *aseta haluamasi objektiivi tähän* mitataan, mutta se ei ole peruste sille, että mittaaminen on turhaa. Äänentoisto on mennyt laadullisesti aivan järkyttävän paljon eteenpäin, koska mittauksien käytöstä on tullut alan standardi. Huono kaiutin ei selviä, koska sen virheet voidaan osoittaa ihan objektiivisella asteikolla. Tällaisella standardoinnilla saadaan luotua toistuvasti parempia laitteita, alemmalla hinnalla. Koko ala ei ole vain sunnittelija "gurujen" varassa.
Jostain yhdestä 80-luvun (?) tutkimuksesta voi vetää omat johtopäätöksensä. Lyhyesti sanottuna myös, ei minua edes kiinnosta miten mun kaiuttimet soi monona, minä kuuntelen stereona.

Amirin mittaustavat ei minua sinänsä edes kiinnosta, koska en niitä tule koskaan vakavasti ottamaan. Kaverillahan on nykyisin dissausten takia maininta mittauksista "your mileage may vary". Katsoin juuri hänen uusimman videon tuosta kaiutinten mittauksen vaikeudesta ja hän tuntui puhuvan joka kalvolla hieman eri mielipiteellä. Siitä olen hänen kanssaan samaa mieltä, että taajuusvasteella voidaan alustavasti hyvinkin päätellä onko kaiutin loppukäyttäjälle sopiva, mutta sitä kaivattua kultaista vastetta ei sieltä sitten tullutkaan. Kuulokevahvistimissa tämä sentään on selvillä; korkein SINAD on selkeä voittaja, mitään muuta ääneen vaikuttavaahan ei voi olla.

Kun otat tuon auktoriteetin esiin, niin eikö esimerkiksi sinulle tai näille muille nettikansan mittausfriikeille Amir ole se auktoriteetti? Mielestäni, jos suurin osa audiofiilikansasta on toista mieltä, kuin tämä yksinäinen sankari, niin todistustaakka auktoriteetistä on jossain muualla.

Muutenkin kun nykyisin ostaa edes jotenkin laadukkaan kaiutinparin, niin ei siinä tarvitse miettiä onko vaste tasainen vai ei vaan sitä, että onko stagea, slämiä, kirkkautta omiin tarpeisiin tai settiin. Tästähän oli jo yllä esimerkki, että Dali ei istu omaan korvaan.

Tarkemmista mittauksista ja niiden haasteista jo aiemminkin postasin tänne linkin, mutta eipä näitä tunnu kovin moni lukevan ajatuksella. Hyökätään vain heti kimppuun kun ei osu omaan mielipiteeseen.

Omana vinkkinä on, että annattaa kuunnella erilaisia settejä mahdollisuuksien mukaan ja sitä kautta perustaa se oma mielipide mikä kuulostaa hyvältä omaan korvaan. Eikä niinkään tuijottaa jotain yhtä mittausta.
 
Muutenkin kun nykyisin ostaa edes jotenkin laadukkaan kaiutinparin, niin ei siinä tarvitse miettiä onko vaste tasainen vai ei vaan sitä, että onko stagea, slämiä, kirkkautta omiin tarpeisiin tai settiin.
Vaikea arvioida että onko tarpeaksi stagea, slamia tai kirkkautta, kun ei noita termejä ole kukaan määritellyt edes etäisen tarkasti. Mun setissä on ainaki hyrskytystä aivan perkeleesti, ja siksi se on objektiivisesti paras, eiku.

Amirin mittaustavat ei minua sinänsä edes kiinnosta, koska en niitä tule koskaan vakavasti ottamaan.
Nyt ei taidettu Amirista mainita mitään, vaan pyydettiin kritiikkiä tuohon ANSI CTA 2034-standardiin.

Ilmeisesti mittaaminen (tai tieteelliset menetelmät yleisesti) ei vaan sinusta ole hedelmällistä toimitaa, sillä sen avulla ei voida tulla samoihin johtopäätöksiin kuin mitä olet subjektiivisesti saavuttanut, ja et halua ajatella että omat pohdintasi olisivat värittyneet mm. testiasetelman takia.
 
Mitähän tarkoittaa tuo monesti mainittu slam ? Onko se chest slam mikä tapahtuu 50-100hz alueella..? Tällöinhan tarvitaan hitosti kartiopinta-alaa ja jotta slämmiä tulisi paljon... pitäisi käsittääkseni (?) myös tuota taajuusaluetta tulisi ehkä korostaa. Eli taas tuli taajuusalue ja korostus mainittua. Kerro toki @jkm miten sinä tuon slamin itse ymmärrät ? Vai onko tämä jotain mitä ei voi sanoilla selittää, "tavikset" ei tajua, eikä sitä voi edes mitata..
 
Jostain yhdestä 80-luvun (?) tutkimuksesta voi vetää omat johtopäätöksensä. Lyhyesti sanottuna myös, ei minua edes kiinnosta miten mun kaiuttimet soi monona, minä kuuntelen stereona.

Amirin mittaustavat ei minua sinänsä edes kiinnosta, koska en niitä tule koskaan vakavasti ottamaan. Kaverillahan on nykyisin dissausten takia maininta mittauksista "your mileage may vary". Katsoin juuri hänen uusimman videon tuosta kaiutinten mittauksen vaikeudesta ja hän tuntui puhuvan joka kalvolla hieman eri mielipiteellä. Siitä olen hänen kanssaan samaa mieltä, että taajuusvasteella voidaan alustavasti hyvinkin päätellä onko kaiutin loppukäyttäjälle sopiva, mutta sitä kaivattua kultaista vastetta ei sieltä sitten tullutkaan. Kuulokevahvistimissa tämä sentään on selvillä; korkein SINAD on selkeä voittaja, mitään muuta ääneen vaikuttavaahan ei voi olla.

Kun otat tuon auktoriteetin esiin, niin eikö esimerkiksi sinulle tai näille muille nettikansan mittausfriikeille Amir ole se auktoriteetti? Mielestäni, jos suurin osa audiofiilikansasta on toista mieltä, kuin tämä yksinäinen sankari, niin todistustaakka auktoriteetistä on jossain muualla.

Muutenkin kun nykyisin ostaa edes jotenkin laadukkaan kaiutinparin, niin ei siinä tarvitse miettiä onko vaste tasainen vai ei vaan sitä, että onko stagea, slämiä, kirkkautta omiin tarpeisiin tai settiin. Tästähän oli jo yllä esimerkki, että Dali ei istu omaan korvaan.

Tarkemmista mittauksista ja niiden haasteista jo aiemminkin postasin tänne linkin, mutta eipä näitä tunnu kovin moni lukevan ajatuksella. Hyökätään vain heti kimppuun kun ei osu omaan mielipiteeseen.

Omana vinkkinä on, että annattaa kuunnella erilaisia settejä mahdollisuuksien mukaan ja sitä kautta perustaa se oma mielipide mikä kuulostaa hyvältä omaan korvaan. Eikä niinkään tuijottaa jotain yhtä mittausta.

Kiitos, tulihan sieltä rakentavaa keskustelua aiheesta.

Sinun ei ole pakko tykätä Amirista, minuakin hieman hänen aavistuksen ylimielisen oloinen olemuksensa ärsyttää, mutta mittaukset hän suorittaa standardin mukaisesti. Amir ei ole tässä auktoriteetti, vaan se standardi. Tämän vuoksi tuohon mittausdataan tukeudutaan, koska hän suorittaa mittaukset oikein.

Muusta olen enemmän tai vähemmän samaa mieltä. Nykypäivänä voi melkeimpä vain mennä liikkeeseen ja hakea kotikuunteluun sellaisen laitteen, joka vaikuttaa kivalta. Teknisesti se on todennäköisesti ainakin vähintään "ihan ok" tasoa ja kuuntelukokemus ratkaisee. Olen vähän eri mieltä siitä miten kuuluu toimia, jos lähdetään arvioimaan kaiuttimien teknisiä toteutuksia ja laittamaan niitä paremmuusjärjestykseen. Silloin mielestäni mittaamisella saadaan muodostettua järkevämpää dataa kuin pelkällä kuuntelulla. Mittaaminen ei kuitenkaan sulje pois subjektiivisia kuulohavaintoja, koska musiikkiahan niillä laitteilla kuunnellaan, eikä sweeppejä.

ZeroFidelity on minulle tuttu, tuo toinen kaveri ei niinkään, mutta revikka oli hyvin tehty. ZeroFidelityssä minua hieman harmittaa se, että hänen videoissaan minun pitäisi vain hyväksyä kaikki mitä hän sanoo. Muistaakseni kaveri ei mittaa laitteitaan kauheasti ja kaipaan itse myös jotain muutakin dataa kuin pelkästään kuuntelukokemuksia. Mutta hyvinhän hän osaa kaiuttimia kuvailla. Mielestäni tuo Pursuit Perfect System edustaa enemmän tätä päivää videollaan. Hän otti selvästi mukaan objektiivisen ja subjektiivisen datan.

Mitähän tarkoittaa tuo monesti mainittu slam ? Onko se chest slam mikä tapahtuu 50-100hz alueella..? Tällöinhan tarvitaan hitosti kartiopinta-alaa ja jotta slämmiä tulisi paljon... pitäisi käsittääkseni (?) myös tuota taajuusaluetta tulisi ehkä korostaa. Eli taas tuli taajuusalue ja korostus mainittua. Kerro toki @jkm miten sinä tuon slamin itse ymmärrät ? Vai onko tämä jotain mitä ei voi sanoilla selittää, "tavikset" ei tajua, eikä sitä voi edes mitata..

Slämmihän on siitä jännä, että siihen tarvitaan kartiopinta-alaa ja vielä tietyn tyyppistä sellaista. 18" Ultimaxista ei slämmiä irtoa, mutta 15" PA-elementti kevyellä kalvolla ja vahvalla moottorilla saattaa yllättää. Kun puhutaan slämmistä, niin minun mielestä pitää siis muistaa, että se ei ole vain taajuusvasteesta kiinni oleva asia. Kaikki elementit eivät pysty tuottamaan samanlaista nopeaa iskevää liikettä, jolla tuo rinnassa tuntuva tuntemus luodaan.

Se on taas ihan totta, että jos 50-100hz alue ei ole kunnossa, niin mikään elementti ei luo tuntuvaa slämmiä ja koholla oleva vaste tuolla alueella voimistaa tuntemuksia.
 
Kun puhutaan slämmistä, niin minun mielestä pitää siis muistaa, että se ei ole vain taajuusvasteesta kiinni oleva asia.
Jep, kyse on impulssivasteesta kyseisellä taajuusalueella, yhdistettynä riittävään siirtymäalaan. Helppo mitata niin halutessaan, hyvä asteikko ”slämmille” vaan uupuu täysin.
 
Slämmihän on siitä jännä, että siihen tarvitaan kartiopinta-alaa ja vielä tietyn tyyppistä sellaista. 18" Ultimaxista ei slämmiä irtoa, mutta 15" PA-elementti kevyellä kalvolla ja vahvalla moottorilla saattaa yllättää. Kun puhutaan slämmistä, niin minun mielestä pitää siis muistaa, että se ei ole vain taajuusvasteesta kiinni oleva asia. Kaikki elementit eivät pysty tuottamaan samanlaista nopeaa iskevää liikettä, jolla tuo rinnassa tuntuva tuntemus luodaan.

Se on taas ihan totta, että jos 50-100hz alue ei ole kunnossa, niin mikään elementti ei luo tuntuvaa slämmiä ja koholla oleva vaste tuolla alueella voimistaa tuntemuksia.

Minä lähestyisin tuota ehkä enemmän basson nopeuden kannalta ja siihen nimenomaan vaikuttaa elementin rakenne. Mielestäni tuo olisi ihan mitattavissa ainakin visuaalisesti vaikka rumpuiskun waveformista kahden kaiuttimen välillä. Tosin sitten myös tulos voi vaihdella eri taajuusalueella toisen ollessa parempi 52hz ja toinen 67hz. Eli hankalaksi ja työlääksi menee ja kuitenkin se 'harjaantunut kuuntelija-arvostelija' vähät välittää mittauksista ja kuulee nuo erot korvillaan heti...
 
Minä lähestyisin tuota ehkä enemmän basson nopeuden kannalta ja siihen nimenomaan vaikuttaa elementin rakenne. Mielestäni tuo olisi ihan mitattavissa ainakin visuaalisesti vaikka rumpuiskun waveformista kahden kaiuttimen välillä. Tosin sitten myös tulos voi vaihdella eri taajuusalueella toisen ollessa parempi 52hz ja toinen 67hz. Eli hankalaksi ja työlääksi menee ja kuitenkin se 'harjaantunut kuuntelija-arvostelija' vähät välittää mittauksista ja kuulee nuo erot korvillaan heti...
Tuolla ei sitten ollut ainakaan subwoofereiden osalta ainuttakaan "harjaantunutta kuuntelija-arvosteiljaa." Vaikka sielä oli kavereita jotka rakentavat itse kaiuttimensa. Sinällään tälläisten miettiminen on tavallaan turhaa koska aina voidaan sanoa että väärät kuuntelijat kuuntelemassa jos lopputulos ei miellytä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika monta muuttujaa millä laittaa kaiuttimia paremmuusjärjestykseen. Sitten pitäis laittaa äänitteetkin kisaan mukaan ja kuunnella vain sitä parasta. Ja kun olet saanut ostettua parhaat kaiuttimet ja parhaan äänitteen, kotona kaikki kuulostaakin paskalta vaikka slämit, vasteet ja resoluutiot piti olla parasta. Nopeat bassot huuhtoutuu paljaisiin seiniin ja yläpää kihisee.

Ei studioissakaan ole maagisia potikoita missä lukee että 'munaa' tai sitä slämiä. Tehdään äänite joka on suunnilleen standardit täyttävä, testaillaan muutamilla eri kaiuttimilla ja muutamassa eri paikassa, ja kuluttaja sitten toistaa sitä missä toistaa. Todennäköisesti virvelin alamikillä poimittu henkselin sihinä ei ihan samalta kuulosta sitten. Mutta mitäs se.

Elämystähän musalla haetaan. Jotkut kuuntelee pelkkiä sanoja, toiset kuulee harmonioita ja kolmas diggaa rytmiä. Jos jotkut kaiuttimet saa kuulijalle hienon elämyksen kotisohvalla ja lempimusalla, ne on sitten hälle juuri oikeat eli parhaat. Toivottavasti on vielä nätit.
 
Tosin sitten myös tulos voi vaihdella eri taajuusalueella toisen ollessa parempi 52hz ja toinen 67hz.
Impulssivasteen voi hyvin mitata vaikka jokaiselle hertsille, piirtää graafiksi ja sitten helposti vertailla sen osalta eri kaiuttimia. ”Slämmin” voi siitä käppyrästä vaikka sit merkata kattamaan jonkun alueen.

'harjaantunut kuuntelija-arvostelija' vähät välittää mittauksista ja kuulee nuo erot korvillaan heti...
’Harhaantuneita kuuntelija-arvostelijoita’ on vaan rajattu määrä, eikä ne välttämättä ymmärrä ristiin asioita samalla tavalla. Robotti taas mittaa kaikki tasalaatuisesti ja data-analyysin perusteella voidaan sit rankata kaiuttimia eri ominaisuuksien mukaan.
 
Aika monta muuttujaa millä laittaa kaiuttimia paremmuusjärjestykseen. Sitten pitäis laittaa äänitteetkin kisaan mukaan ja kuunnella vain sitä parasta. Ja kun olet saanut ostettua parhaat kaiuttimet ja parhaan äänitteen, kotona kaikki kuulostaakin paskalta vaikka slämit, vasteet ja resoluutiot piti olla parasta. Nopeat bassot huuhtoutuu paljaisiin seiniin ja yläpää kihisee.
Se on just näin.. paljon elementtien nopeudet ja rakenteet auta kun viiveet / jälkisointi / huonekorostumat / huonevaimentumat kuuntelutilassa on mitä on. Kuuntelutila on kuitenkin eniten ääneen vaikuttava tekijä.
 
Alkanut ihan sairaasti kuumottelemaan noi Genelecin kajarit. Harkinassa on G two kajarit ja siihen Yamaha wxa-50 väliin. Budjetti jotain 1200. Tarkoitus olisi laittaa telkkarin kaveriksi ja kuunnella noin yksiön kokoisessa kämpässä. Lähinnä musiikkiin ja samalla sitten elokuviin ja peleihin
Onko tässä ideaa? G1 taitavat olla vähän laiskat tälläiseen tarkoitukseen?

Ensimmäistä kertaa tällaista kasaamassa ja siksi kaikki neuvot tulee tarpeeseen! Kiitos!
 
Alkanut ihan sairaasti kuumottelemaan noi Genelecin kajarit. Harkinassa on G two kajarit ja siihen Yamaha wxa-50 väliin. Budjetti jotain 1200. Tarkoitus olisi laittaa telkkarin kaveriksi ja kuunnella noin yksiön kokoisessa kämpässä. Lähinnä musiikkiin ja samalla sitten elokuviin ja peleihin
Onko tässä ideaa? G1 taitavat olla vähän laiskat tälläiseen tarkoitukseen?

Ensimmäistä kertaa tällaista kasaamassa ja siksi kaikki neuvot tulee tarpeeseen! Kiitos!

G2 ei erityisen alas toista sekään. Toki riippuu vähän kämpän mallista ja sijoittelusta, tuleeko esim takaseinästä alataajuuksille tukea. Kannattaa tsekata myös sisarmalli 8020D, jota esim Thomannilta saa jonkin verran halvemmalla. Sekä tietysti käytetyt vastaavat. Itsekin vuosia menin 8020B-mallilla ilman subia, nykyään F One kaverina. Puhdasta ääntä rivitaloasuntoon riittävästi.

Yamaha on varmaan ihan näppärä, mutta vähän turhaan maksaa tuosta vahvistinpuolesta, jota Genelecit ei tarvitse. HDMI-ARC-töpselistä audiosignaalin nappaava DAC on toimiva välipalikka, mutta niistäkin on väellä vaihtelevia kokemuksia. Itsellä oli CYP AU-1HARC HDMI to Stereo Audio ennen päivittämistä Anti-Modeen ja oman telkkarin kanssa toimi mainiosti.

Edit. HDMI-ARC DACin mainio puoli on siis se, että volumesäätö toimii telkkarin kaukosäätimellä. Optiseen liitäntään tulevat DACit vaativat yleensä oman kaukosäätimensä.
 
Alkanut ihan sairaasti kuumottelemaan noi Genelecin kajarit. Harkinassa on G two kajarit ja siihen Yamaha wxa-50 väliin. Budjetti jotain 1200. Tarkoitus olisi laittaa telkkarin kaveriksi ja kuunnella noin yksiön kokoisessa kämpässä. Lähinnä musiikkiin ja samalla sitten elokuviin ja peleihin
Onko tässä ideaa? G1 taitavat olla vähän laiskat tälläiseen tarkoitukseen?

Ensimmäistä kertaa tällaista kasaamassa ja siksi kaikki neuvot tulee tarpeeseen! Kiitos!

Tosta Yamahasta on WXC-50 jossa on preoutit jotka sopii geneille.
 
G2 ei erityisen alas toista sekään. Toki riippuu vähän kämpän mallista ja sijoittelusta, tuleeko esim takaseinästä alataajuuksille tukea. Kannattaa tsekata myös sisarmalli 8020D, jota esim Thomannilta saa jonkin verran halvemmalla. Sekä tietysti käytetyt vastaavat. Itsekin vuosia menin 8020B-mallilla ilman subia, nykyään F One kaverina. Puhdasta ääntä rivitaloasuntoon riittävästi.

Yamaha on varmaan ihan näppärä, mutta vähän turhaan maksaa tuosta vahvistinpuolesta, jota Genelecit ei tarvitse. HDMI-ARC-töpselistä audiosignaalin nappaava DAC on toimiva välipalikka, mutta niistäkin on väellä vaihtelevia kokemuksia. Itsellä oli CYP AU-1HARC HDMI to Stereo Audio ennen päivittämistä Anti-Modeen ja oman telkkarin kanssa toimi mainiosti.

Edit. HDMI-ARC DACin mainio puoli on siis se, että volumesäätö toimii telkkarin kaukosäätimellä. Optiseen liitäntään tulevat DACit vaativat yleensä oman kaukosäätimensä.

Joo tarkoitus toi subbari sitten ostella kun alkaa siltä tuntua. Lähinnä että saisi sellaisen startti setin jolla pääsisi alkuun ja sen jälkeen subbari kun lompakko on toipunut
 
Alkanut ihan sairaasti kuumottelemaan noi Genelecin kajarit. Harkinassa on G two kajarit ja siihen Yamaha wxa-50 väliin. Budjetti jotain 1200. Tarkoitus olisi laittaa telkkarin kaveriksi ja kuunnella noin yksiön kokoisessa kämpässä. Lähinnä musiikkiin ja samalla sitten elokuviin ja peleihin
Onko tässä ideaa? G1 taitavat olla vähän laiskat tälläiseen tarkoitukseen?

Ensimmäistä kertaa tällaista kasaamassa ja siksi kaikki neuvot tulee tarpeeseen! Kiitos!

Jos ei ole pakko olla Genelecit niin tuon Yamahan kylkeen voi lyödä käytetyt KEF LS50:t ja loppurahalla voi lisäksi löytää jonkinnäköisen subbarinkin.
 
G2 ei erityisen alas toista sekään. Toki riippuu vähän kämpän mallista ja sijoittelusta, tuleeko esim takaseinästä alataajuuksille tukea. Kannattaa tsekata myös sisarmalli 8020D, jota esim Thomannilta saa jonkin verran halvemmalla. Sekä tietysti käytetyt vastaavat. Itsekin vuosia menin 8020B-mallilla ilman subia, nykyään F One kaverina. Puhdasta ääntä rivitaloasuntoon riittävästi.

Yamaha on varmaan ihan näppärä, mutta vähän turhaan maksaa tuosta vahvistinpuolesta, jota Genelecit ei tarvitse. HDMI-ARC-töpselistä audiosignaalin nappaava DAC on toimiva välipalikka, mutta niistäkin on väellä vaihtelevia kokemuksia. Itsellä oli CYP AU-1HARC HDMI to Stereo Audio ennen päivittämistä Anti-Modeen ja oman telkkarin kanssa toimi mainiosti.

Edit. HDMI-ARC DACin mainio puoli on siis se, että volumesäätö toimii telkkarin kaukosäätimellä. Optiseen liitäntään tulevat DACit vaativat yleensä oman kaukosäätimensä.

Turha 8020D on Thomannilta tilata samaan rahaan saa Suomesta, jolloin takuita ei tarvitse Saksan kautta sumplia, ostaessa myyjä kehui tätä ja samalla mainitsi heidän genejen takuutapausten olevan yksittäsiä vuosien aikana. St. Paul's Sound myy samaan hintaan hyllystä kun Thomann ja ainakin verkkiksellä tilaustuotteena tarjolla vielä halvemmalla. Omasta mielestäni 8020 pitävät hintansa sen verran hyvin käytettynä, että ostaisin suoraan uudet niin saa uusimman version ja 5v takuun. Itsellä 8020D:t NR1609 Marantzin kanssa, jonka bongasin käytettynä noin uuden wxc-50 yamahan hinnalla.
 
Turha 8020D on Thomannilta tilata samaan rahaan saa Suomesta, jolloin takuita ei tarvitse Saksan kautta sumplia, ostaessa myyjä kehui tätä ja samalla mainitsi heidän genejen takuutapausten olevan yksittäsiä vuosien aikana. St. Paul's Sound myy samaan hintaan hyllystä kun Thomann ja ainakin verkkiksellä tilaustuotteena tarjolla vielä halvemmalla. Omasta mielestäni 8020 pitävät hintansa sen verran hyvin käytettynä, että ostaisin suoraan uudet niin saa uusimman version ja 5v takuun. Itsellä 8020D:t NR1609 Marantzin kanssa, jonka bongasin käytettynä noin uuden wxc-50 yamahan hinnalla.

G2 ei erityisen alas toista sekään. Toki riippuu vähän kämpän mallista ja sijoittelusta, tuleeko esim takaseinästä alataajuuksille tukea. Kannattaa tsekata myös sisarmalli 8020D, jota esim Thomannilta saa jonkin verran halvemmalla. Sekä tietysti käytetyt vastaavat. Itsekin vuosia menin 8020B-mallilla ilman subia, nykyään F One kaverina. Puhdasta ääntä rivitaloasuntoon riittävästi.

Yamaha on varmaan ihan näppärä, mutta vähän turhaan maksaa tuosta vahvistinpuolesta, jota Genelecit ei tarvitse. HDMI-ARC-töpselistä audiosignaalin nappaava DAC on toimiva välipalikka, mutta niistäkin on väellä vaihtelevia kokemuksia. Itsellä oli CYP AU-1HARC HDMI to Stereo Audio ennen päivittämistä Anti-Modeen ja oman telkkarin kanssa toimi mainiosti.

Edit. HDMI-ARC DACin mainio puoli on siis se, että volumesäätö toimii telkkarin kaukosäätimellä. Optiseen liitäntään tulevat DACit vaativat yleensä oman kaukosäätimensä.

Mikäs tuon ja G Two konkreettinen ero on? Hinnassa ainakin minusta jo aikamoinen ero :O ?
 
Jos ei ole pakko olla Genelecit niin tuon Yamahan kylkeen voi lyödä käytetyt KEF LS50:t ja loppurahalla voi lisäksi löytää jonkinnäköisen subbarinkin.

Ei ole mikään pakko ei! Miten nämä vertautuu noihin Genelegeihin ? Pitääpä tutustua!
 
Joo tarkoitus toi subbari sitten ostella kun alkaa siltä tuntua. Lähinnä että saisi sellaisen startti setin jolla pääsisi alkuun ja sen jälkeen subbari kun lompakko on toipunut
Ostin alkuvuodesta 8020D parin työpöytäkäyttöön ajatellen, että bassotoisto voisi riittää. Kuukauden kuuntelun jälkeen tilasin 7040A subin jatkamaan toistoa.

8020 vs. G2 ero on käytännössä liitännöissä (XLR vs. RCA). G2 ledin saa sammutettua, 8020:ssa on dippikytkin diskantin tason hillitsemiseen, mikä G2 taitaa puuttua.

Minulla 8020 on työpöytäkäytössä ja olen ollut tyytyväinen. Olohuonekäyttöön harkitsisin ehkä kokoa isompaa.
 
Ostin alkuvuodesta 8020D parin työpöytäkäyttöön ajatellen, että bassotoisto voisi riittää. Kuukauden kuuntelun jälkeen tilasin 7040A subin jatkamaan toistoa.

8020 vs. G2 ero on käytännössä liitännöissä (XLR vs. RCA). G2 ledin saa sammutettua, 8020:ssa on dippikytkin diskantin tason hillitsemiseen, mikä G2 taitaa puuttua.

Minulla 8020 on työpöytäkäytössä ja olen ollut tyytyväinen. Olohuonekäyttöön harkitsisin ehkä kokoa isompaa.

Selvä! Tämä valaisi paljon. Oma asunto tosiaan hieman alla 30 neliötä. Riitäisiköhän nuo siihen... Verkkiksellä tosiaan aika edullisesti nämä jotka on tosiaan jo oikeasti huokuttelevan hintaisia. Eikös kuitenkin ole juurikin mistä puhutaan ? :)
 
Nyt valkeni. Apo ei vaikuta jos käyttää asio draivereita. MME (ja REWissä java) toimii ok. Onkohan tuohon mitään järkevää ratkaisua? Joku Voicemeeter viritys?
Nyt en ole hetkeen leikkinyt noiden kanssa, mutta signaalin reititys kyllä onnistuu pienellä jumpalla. Joltakin AV foorumilta löytynee ohjeet.
Itse pääsen helpolla, kun filtterit on DSP-kajareissa (Genelec 8361A).
 
Selvä! Tämä valaisi paljon. Oma asunto tosiaan hieman alla 30 neliötä. Riitäisiköhän nuo siihen... Verkkiksellä tosiaan aika edullisesti nämä jotka on tosiaan jo oikeasti huokuttelevan hintaisia. Eikös kuitenkin ole juurikin mistä puhutaan ? :)
Noista kyse juuri. Ilmeisesti saatavuus vähän heikko vrt. alkuvuoteen, kun toimitusaika auki.

Alkuvuodesta noita sai esim. St. Paulsista n. 730€ pari. Siellä olisi tavaraa varastossa, mutta kalliimmalla.

Riittävyyttä sinun käyttöösi en osaa arvioida, mutta pienestä kaiuttimesta kuitenkin on kyse, niin esim. stereokuvan tarkkuudelta ei pidemmällä etäisyydellä välttämättä kannata odottaa liikoja. Yleisesti väki tuntuu olohuoneeseen suosittelevan vähintään G3/8030 kokoa.
 
Ei ole mikään pakko ei! Miten nämä vertautuu noihin Genelegeihin ? Pitääpä tutustua!
Oli tuos hiljattain FB:n marketissa LS50 Meta:t myynnissä 750€. Uusittu malli tuosta LS50:stä. Elac Element - vahvistinta saa käytettynä noin 400-500 euroon. Siinä oiva setti.
 
Ei ole mikään pakko ei! Miten nämä vertautuu noihin Genelegeihin ? Pitääpä tutustua!

Pakko ei ole mutta jos Genelecit polttelee niin hankkiminen auttaa. Itsellä oli hieman sama ja katselin mm. mainittuja Keffejä mutta genet kuitenkin polttelivat liikaa ja olen ollut tyytyväinen. Kannattaa selvitellä saako missään lähellä koekuunneltua tai jos verkkokaupan hinnalla jaksaa odottaa ja käyttää tarvittaessa palautusoikeutta.
 
tuli haettua ja palautettua kef lsx kaiuttimet. oli kyllä hyvin epämiellyttävät kaiuttimet ääneltään. pienet oli kaiuttimet ja siltä kuulosti äänikin, pieneltä. kovilla voluumeilla soi ihan tyydyttävästi muttei sillain mitä "yli" 1000e kaiuttimilta olettaisi. pitää alkaa kyllä metsästään seuraavaksi genelecin 8030c pönttöjä.
 
tuli haettua ja palautettua kef lsx kaiuttimet. oli kyllä hyvin epämiellyttävät kaiuttimet ääneltään. pienet oli kaiuttimet ja siltä kuulosti äänikin, pieneltä. kovilla voluumeilla soi ihan tyydyttävästi muttei sillain mitä "yli" 1000e kaiuttimilta olettaisi. pitää alkaa kyllä metsästään seuraavaksi genelecin 8030c pönttöjä.
Onhan noiden sointi IMO ns. aavistuksen lämmin. Sääditkö kännykkä appilla, vai veditkö oletusarvoilla? Ite en moiti moittimista, kunhan sai säädöt asennuspaikkaan kuntoon.

EDIT: IMO aavistus
 
Onhan noiden sointi IMO ns. aavistuksen lämmin. Sääditkö kännykkä appilla, vai veditkö oletusarvoilla? Ite en moiti moittimista, kunhan sai säädöt asennuspaikkaan kuntoon.

EDIT: IMO aavistus
kyllä tuli säädettyä, ja kokeiltua kaikki mahdolliset asennuspaikat tietokonepöydällä ja olkkarissa. ja se seki appsikin oli kyl yks iso vitsi. se oli kuin joltain 2000-luvulla väsätty ja wifiin yhdistäminen tuntu mahdottomalta joten piti mennä johdolla hirveästi muita ihmeellisiä bugeja. oli siellä ladattavissa tosin uusi päivitys, ehkä siitä olisi saattanut olla apua.
alempienbassojen sointi oli aavustuksen lämmin mut tyyliin ylemmät bassot ja keskialue tyyliin 160hz ylöspäin hirveän kova, entie olisiko sisäänajolla pehmentynyt tai jotain.

fiilis jäi sellaiseksi et olisi kuulostanut ihan hyviltä jos olisi aavistuksen hieman isommat koteloinniltaan ja elementiltään , eli ls50. ls50 saattaa olla oikeasti pirun hyvän ääniset.
 
tuli haettua ja palautettua kef lsx kaiuttimet. oli kyllä hyvin epämiellyttävät kaiuttimet ääneltään. pienet oli kaiuttimet ja siltä kuulosti äänikin, pieneltä. kovilla voluumeilla soi ihan tyydyttävästi muttei sillain mitä "yli" 1000e kaiuttimilta olettaisi. pitää alkaa kyllä metsästään seuraavaksi genelecin 8030c pönttöjä.

Ihan mielenkiinnosta: Onko samaan tilaan aiemmin löytynyt kaiuttimia, jotka soivat hyvin? LSX kuitenkin yleisesti aika pidetty kaiutin, mutta mikään kaiutin ei korjaa tilan ongelmia. Itse en tosin ole ko. ämyreitä kuullut.

Itsellä esim edellisessä asunnossa 8020B-pari soi todella ohuesti kuuntelupaikalla. Huoneen nurkassa huomasi bassoakin löytyvän. Nykyisessä asunnossa taas kajarit otti tukea seinästä juuri alarajataajuuden tienoilla ja soivat paljon muhkeammin.

Edit: Nuo sovelluksella ohjattavat kajarit hiukan huolettaa itseäkin. Onhan se näppärä nyt (toivottavasti), mutta miten 5v tai 10v päästä. Onko tukea? Saako lainkaan säädettyä enää? Itsellä Genelecit tulee 10v ikään piakkoin ja soi kuin uutena.
 
Ihan mielenkiinnosta: Onko samaan tilaan aiemmin löytynyt kaiuttimia, jotka soivat hyvin? LSX kuitenkin yleisesti aika pidetty kaiutin, mutta mikään kaiutin ei korjaa tilan ongelmia. Itse en tosin ole ko. ämyreitä kuullut.

Itsellä esim edellisessä asunnossa 8020B-pari soi todella ohuesti kuuntelupaikalla. Huoneen nurkassa huomasi bassoakin löytyvän. Nykyisessä asunnossa taas kajarit otti tukea seinästä juuri alarajataajuuden tienoilla ja soivat paljon muhkeammin.

Edit: Nuo sovelluksella ohjattavat kajarit hiukan huolettaa itseäkin. Onhan se näppärä nyt (toivottavasti), mutta miten 5v tai 10v päästä. Onko tukea? Saako lainkaan säädettyä enää? Itsellä Genelecit tulee 10v ikään piakkoin ja soi kuin uutena.
nää edulliset jbl 305p kaiuttimet soi soinnillesti varsin mallikkaasti ja dynaudiot soi hyvin olkkarissa. se kyllä ihmetyttääkin kuinka huono kokemus lsx:tä jäi vaikka yleisesti ne hyvin pidettyjä ovat. keffin kube 10b subi soi tässä tietokonepisteellä paljon paremmin kuin olohuoneessa johon sen aikoinaan hankin niin luulen ettei ongelma tän kuuntelupisteen suhteen pitäisi olla ettei kaiuttimet soisi tarpeeksi muhkeasti.
 
Tuote: Genelec 8330AP Monitor Bundle - Grey (2kpl 8330A kauitinta + GLM kalibrointipaketti)
Hinta: 1 545 EUR
Kauppa: Scandinavian Photo
Voimassa: ?
Linkki: Genelec 8330AP Monitor Bundle - Grey
Muuta: itse maksoin tästä vuosi sitten 1700 €, äärimmäisen harvoin ollut alennuksessa: Genelec 8330A (Studiomonitorit)

Tuote: Genelec 8320APM Monitor Bundle - Grey (2kpl 8320A kauitinta + GLM kalibrointipaketti)
Hinta: 1 095 EUR
Kauppa: Scandinavian Photo
Voimassa: ?
Linkki: Genelec 8320APM Monitor Bundle - Grey
Muuta: tämä näyttää olevan 100 e halvempi mitä yleensä Genelec 8320A (Studiomonitorit)



Tällainen löytyi hyvät tarjoukset ketjusta! Onko tämä sellainen setti, että ei kehtaa jättää ostamatta?
 
Tällainen löytyi hyvät tarjoukset ketjusta! Onko tämä sellainen setti, että ei kehtaa jättää ostamatta?

Hyviä kaiuttimia hyvään hintaan. Käytettävyys olohuonesetissä kannattaa miettiä tarkkaan. Onko tuo langallinen volume-säätö riittävä?
 
kyllä tuli säädettyä, ja kokeiltua kaikki mahdolliset asennuspaikat tietokonepöydällä ja olkkarissa. ja se seki appsikin oli kyl yks iso vitsi. se oli kuin joltain 2000-luvulla väsätty ja wifiin yhdistäminen tuntu mahdottomalta joten piti mennä johdolla hirveästi muita ihmeellisiä bugeja. oli siellä ladattavissa tosin uusi päivitys, ehkä siitä olisi saattanut olla apua.
alempienbassojen sointi oli aavustuksen lämmin mut tyyliin ylemmät bassot ja keskialue tyyliin 160hz ylöspäin hirveän kova, entie olisiko sisäänajolla pehmentynyt tai jotain.

fiilis jäi sellaiseksi et olisi kuulostanut ihan hyviltä jos olisi aavistuksen hieman isommat koteloinniltaan ja elementiltään , eli ls50. ls50 saattaa olla oikeasti pirun hyvän ääniset.
Keskialue kova? Iten en kyllä voi mitenkään luonnehtia noiden keskialuetta kovaksi. Perus Kef keskialueen soundi, mihin itse olen tykästynyt pätee näihin myös. Erotteleva, selkeä, laaja sweet spot ja ei kyllä pätkääkään kova. Toki näistä puuttuu se ns. sparkle aivan ylimmästä päästä, mutta itellä tuo aiheuttaa usein tietyllä lailla kuunteluväsymystä musiikinkuuntelussa. Toki omani ostin käytettynä, joten ovat voineet tekeentyä.

Appiin en ota kantaa muutakuin senverran, että mulla ei ole ollut ongelmia. Positiivista noissa on, että myös Home Assistanttiinkin integroituu. Tämän ansiosta toimivat myös yleiskaiuttimien lisäksi kotiteatterin taka-kaiuttimina.
 
Menee ehkä osittain kaiutinaiheen ulkopuolelle mutta laitanpa tänne... olisi uudessa asunnossa kohtuullisen haasteellinen asetelma kun pitäisi saada parvelle TV sekä kotiteatteri mutta myös alempana olohuoneeseen mahdollisimman vapaasti sijoitetut kauittimet. Tila muutenkin haasteellinen kun huonekorkeus yli 5m! Tässä paria skenaariota pyörittelin ja toisessa B parin kaiutinpiuhat pitäisi vetää n.20m. Alkaakin kiinnostaa onko nykyään mitään ns. standardia Bluetooth kaiuttimille että ne saisi helposti stereosynkkiin johonkin sitä tukevaan AV vahvistimeen? Kaiken maailman yksittäistä BT kaiutinta löytyy kyllä mutta sanokaapa mistä hyllyyn tai seinäkiinnikkeisiin sopivat max 30cm aktiivipöntöt ja ongelmitta niiden kanssa pelaava AV vahvistin johon voi myös kytkeä vinyylit ja CD soittimet?
 
Vähän diy mutta olisikohan ihan hullu idea ostaa KEF elementit ja tehdä itse kotelot niille?


Tai siis oikeastaan laittaa ne nykyisiin koteloihin Alpair 10.3 tilalle. Mitään parametreja noille ei ole tiedossa mutta suljettu kotelo vois toimia ihan hyvin jos vähän muokkaa jakosuodinta.
 
Pakko ei ole mutta jos Genelecit polttelee niin hankkiminen auttaa. Itsellä oli hieman sama ja katselin mm. mainittuja Keffejä mutta genet kuitenkin polttelivat liikaa ja olen ollut tyytyväinen. Kannattaa selvitellä saako missään lähellä koekuunneltua tai jos verkkokaupan hinnalla jaksaa odottaa ja käyttää tarvittaessa palautusoikeutta.


Eilen kävin tuota 8330 kuuntelmassa ja 8030c. Kyllä siiten kuitenkin taivuin tuohon 8030c kajareihin. Kaupassa sanoivat, että ei tuo 8330 oikeastaan ole edes tarjouks kun kyseessä on harmaat kaiuttimet.

Samalla tarjosivat bluesound node 2 199 hintaan tullut heille vaihtolaitteena ja vähän kosmeettisia häiriöitä(jostain syystä liimaa?) laitteen päällä joka lähtee varmasti ipa:lla
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 802
Viestejä
4 557 996
Jäsenet
75 054
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom