Miten kämppä viileämmäksi?

Keväällä tuli hommattua tuo CDON:in Tectro TP 2020, oliko tuon asennuksen kanssa nyt muuta kuin tuuletusikkunaan se pleksi (tiedustelin aikaisemmin suositellusta muovikilpi.fi niin noin 80€ mittaan leikattu jossa 150mm reikä) tai jokin muu esim. "lämpöpussi" Amazonista ja makkarin ovi kiinni, laite 2h ennen nukkumaan menoa pörisemään ja jos häiritsee niin yöksi pois päältä. Normi makkari olis tarkoitus vain viilentää. Tarviiko tuo lisää korvausilmaa, ovi kiinni vai raolleen? Pervekkeen ovesta saa kyllä lisää ulkoilmaa jos tarvii.

Luulin alkujaan että olis ollut mahis jäähdyttää koko yläkerta (50m2) mutta parempi varmaan sulkea se makkariin. Pienestä portaikosta nousis kuitenkin lämmintä ilmaa tilalle koko ajan.
 
Asun 100v rakennuksessa, jonka ikkunat on uusittu (1+ lämpölasielementti) joskus 80-luvulla.. Inframittarilla lasin pinta on sälekaihtimet kiinni, huoneiston puolella on+13 astetta ulkolämpötilaan nähden.. (nyt +21 varjossa/lasin sisäpinnassa oleva tarra +34.
 
Hoi! Onko jollain ideaa, mistä voisi johtua, että pingiivi tipputtaa suhteellisen paljokin vettä lattialle? Toiminut moitteettomasti 1,5v, mutta nyt vklp huomasin, että latti oli kastunut ja sama meno jatkuu nyt. Laittteen pitäis ilmoittaa, jos vesisäiliö täynnä ja sammua, mutta sitä ei ainakaan tee, joten jotain ongelmaa mahdollisesti kondessiveden haidutuksessa on, joka pitäisi olla automaattista. Laitetta ei oikeastaan sa itse auki, koska kotelo on hyvin liimailtu kasaan. Suodattimet oli kuitenkin puhtaan, jonka lisäksi paineilmalle puhaltelin sisään, mutta ei auttanut.

Jonkun verran vettä tuli manuaalisesti poistoaukosta vettä, kun se avaisin, mutta se taitaa olla ihan normaalia. Laitteena tosiaan Ströme 12C. Jos ei selviä, niin varmaan pakko soittaa Verkkokauppaan ja tilata huoltoa.. Meillä tuo pingiivi sen verran paljon päällä, että manuaaliseen tyhjentämiseen / letkulla ämpärrin en haluisi tai jakaisia lähteä.
 
Itsellä vanha Zibro P332 pingviini modattuna 2 putkiseksi. Tehoa löytyy ja toki myös ääntäkin, mutta tämän betoniyksiön jaksaa jäähdyttää oikeasti ja pitää miellyttävän lämpötilan vaikka iltapäivästä myöhään iltaan tulee suoraa auringonpaistetta isoihin ikkunoihin. Joku 21 astetta pysyy vaikka olisi poikkeuksellisen kuuma päivä, mutta tälle kyllä lupailtiin muistaakseni tuplasti suuremman tilan jäähdytystä.

Toki kiinnostaisi ulkoyksiköllä varustetut siirrettävät, jos vaikka nuo hoitaisivat hommat hiljaisemmin ja paremmin toimivalla lämpötilanhallinnalla. Tämä pyörittää kompuraa aikalailla jatkuvast, kun ei ole minkäänlaista anturia joka keroisi mitä lämpö on täällä kauempana koneesta
 
Mitkäs pingviinimallit poistavat kosteuden poistoilman mukana? Pitäisi uusi pömpeli hankkia ja en oikein innostu noista vesisäiliömalleista.
 
Viimeksi muokattu:
Hoi! Onko jollain ideaa, mistä voisi johtua, että pingiivi tipputtaa suhteellisen paljokin vettä lattialle? Toiminut moitteettomasti 1,5v, mutta nyt vklp huomasin, että latti oli kastunut ja sama meno jatkuu nyt. Laittteen pitäis ilmoittaa, jos vesisäiliö täynnä ja sammua, mutta sitä ei ainakaan tee, joten jotain ongelmaa mahdollisesti kondessiveden haidutuksessa on, joka pitäisi olla automaattista. Laitetta ei oikeastaan sa itse auki, koska kotelo on hyvin liimailtu kasaan. Suodattimet oli kuitenkin puhtaan, jonka lisäksi paineilmalle puhaltelin sisään, mutta ei auttanut.

Jonkun verran vettä tuli manuaalisesti poistoaukosta vettä, kun se avaisin, mutta se taitaa olla ihan normaalia. Laitteena tosiaan Ströme 12C. Jos ei selviä, niin varmaan pakko soittaa Verkkokauppaan ja tilata huoltoa.. Meillä tuo pingiivi sen verran paljon päällä, että manuaaliseen tyhjentämiseen / letkulla ämpärrin en haluisi tai jakaisia lähteä.
Laitos suorassa lattialla eli ei oo jonkuin pyörän alla esim. maton reunaa tai jotain muuta?
 
Mulla on tuo Wilfa AC-7W.

Tuli ostettua Biltemasta Ilmanvaihtoletku (Ilmanvaihtoletku), SUPISTUSOSA, PYÖREÄ. 80-100-12, muutama letkukiinnike. Kytkin tuon painovoimaisen ilmanvaihdon hormiin (piipussa) ja tuntuu menevän sinne ilma ok. Pieni probleema tuo 2.5 m letku kuumenee vaan niin paljon että hohkaa lämpöä että lämmittää samaa vauhtia huonetta kuin viilentää. Mitenköhän tuon saisi eristettyä edullisesti ettei sama lämpö hohkaisi takaisin huoneeseen? 20€ tuli jo laitettua noihin osiin.. tuntuu lämpenevän enemmän pitemmällä putkella kuin vakio...
 
Mulla on tuo Wilfa AC-7W.

Tuli ostettua Biltemasta Ilmanvaihtoletku (Ilmanvaihtoletku), SUPISTUSOSA, PYÖREÄ. 80-100-12, muutama letkukiinnike. Kytkin tuon painovoimaisen ilmanvaihdon hormiin (piipussa) ja tuntuu menevän sinne ilma ok. Pieni probleema tuo 2.5 m letku kuumenee vaan niin paljon että hohkaa lämpöä että lämmittää samaa vauhtia huonetta kuin viilentää. Mitenköhän tuon saisi eristettyä edullisesti ettei sama lämpö hohkaisi takaisin huoneeseen? 20€ tuli jo laitettua noihin osiin.. tuntuu lämpenevän enemmän pitemmällä putkella kuin vakio...
Toivottavasti et asu kerrostalossa :D
 
Mulla on tuo Wilfa AC-7W.

Tuli ostettua Biltemasta Ilmanvaihtoletku (Ilmanvaihtoletku), SUPISTUSOSA, PYÖREÄ. 80-100-12, muutama letkukiinnike. Kytkin tuon painovoimaisen ilmanvaihdon hormiin (piipussa) ja tuntuu menevän sinne ilma ok. Pieni probleema tuo 2.5 m letku kuumenee vaan niin paljon että hohkaa lämpöä että lämmittää samaa vauhtia huonetta kuin viilentää. Mitenköhän tuon saisi eristettyä edullisesti ettei sama lämpö hohkaisi takaisin huoneeseen? 20€ tuli jo laitettua noihin osiin.. tuntuu lämpenevän enemmän pitemmällä putkella kuin vakio...
Itse käärin kolme fleecepeittoa putken ympärille ja ei tunnu kuuma tulevan niistä läpi. Kerrostalossa tosin tuo poitoilmakanava ei välttämättä hyvä ratkaisu koska ilma saattaa puskea naapurien asuntoihin... :hmm:
 
Itse käärin kolme fleecepeittoa putken ympärille ja ei tunnu kuuma tulevan niistä läpi. Kerrostalossa tosin tuo poitoilmakanava ei välttämättä hyvä ratkaisu koska ilma saattaa puskea naapurien asuntoihin... :hmm:

Kyseessä omakotitalo 70-luvun alussa rakennettu. Ikkunastakin ulos putki jollain vanerilla olisi ollut vaihtoehto mutta sänky ikkunan edessä :(
 
No niin, googlella löydetty tänne ja luettu viimeiset 10 sivua. Muutama epäselvä asia ILP:sta silti niin kuvataas oma tilanne.

Reilu 70m2 vuokrakämppä kerrostalossa isolla lasitetulla parvekkeella, jonne aurinko paistaa kahdesta eteenpäin iltaan asti ja lisäksi kaksi makkarin ikkunaa etelään. Olohuoneen lämpötila juuri nyt 30 C ja vuokraisäntä antoi luvan pyytää tarjouksia erinäköisistä kaihtimista. Noillekin tulisi hintaa nelinumeroinen summa ja vähän pelkään ettei sisälämpötila silti laske tarpeeksi, joten mielesti ILP selvästi loogisin vaihtoehto (maksan vaikka sitten hintaerotuksen itse). Isännöitsijä antoi jo vihreää valoa ILP:n asentamisesta parvekkeelle. Haluan antaa vuokranantajalle kattavan tilannekuvan, joten seuraaviin asioihin kaipaisin vastausta:

1. Mahdollisista ILP:n haitoista googlaamalla löytää maininnan kondessivedestä aiheutuvista kosteusvaurioista - kuinka relevantti riski tämä on?

2. Muutama lähde neuvoo, ettei sisälämpötilaa kannata säätää kovin montaa astetta ulkoilmaa kylmemmäksi. Parvekkeella, jossa ulkoyksikkö olisi, on varmasti päälle 30 C - muodostuuko tästä ongelma, jos asettaa kohdelämpötilaksi esim. 24 C?

3. Ilmanpuhdistajien tuottama otsoni vaikuttaa foliohattuilulta - onko ilmiöstä oikeasti haittaa?

4. Mallin pitäisi isännöitsijän mukaan olla "hiljainen" - mihinhän olisi hyvä vetää db-raja?

5. Asentajan pätevyydet: mitä tulee löytyä ja miten nämä tarkistetaan?

6. Liitteenä parvekkeen pohjakuva. Seinät ovat pääosin ikkunaa, mutta ylhäällä olisi 56cm asennustilaa - ei varmaan millään riitä, eli ILP asennettava seinän eteen? Kuvan alhaalla oleva musta seinä on asuntojen erottava lasiseinä, joten siihen ei saa mitään kiinni. Kulmassa kapeimmassa kohdassa on 170cm parvekkeen lasi-ikkunaan - kuinkahan paljon keskemmälle ILP pitää tuoda? Vedettävät ikkunat aukeavat kauttaaltaan parvekkeella, mutta alkavat 105cm korkeudesta. Koitan hahmottaa kuinka paljon tilaa menetän.

7. Käytän parveketta työhuoneena kesäisin ja oletan, etten silloin voi pitää ILP:a päällä melu- ja lämpöhaitan vuoksi. Kuinka nopeasti esim. 30 C olohuone kylmenee jos pistän pumpun käyntiin vasta illalla?

Tästähän tuli helkkarin pitkä, mutta paljon on fundeerattavaa. Kaikki apu otetaan lämmöllä (...) vastaan!
 

Liitteet

  • Parveke pohja.jpg
    Parveke pohja.jpg
    47,4 KB · Luettu: 27
No niin, googlella löydetty tänne ja luettu viimeiset 10 sivua. Muutama epäselvä asia ILP:sta silti niin kuvataas oma tilanne.

Reilu 70m2 vuokrakämppä kerrostalossa isolla lasitetulla parvekkeella, jonne aurinko paistaa kahdesta eteenpäin iltaan asti ja lisäksi kaksi makkarin ikkunaa etelään. Olohuoneen lämpötila juuri nyt 30 C ja vuokraisäntä antoi luvan pyytää tarjouksia erinäköisistä kaihtimista. Noillekin tulisi hintaa nelinumeroinen summa ja vähän pelkään ettei sisälämpötila silti laske tarpeeksi, joten mielesti ILP selvästi loogisin vaihtoehto (maksan vaikka sitten hintaerotuksen itse). Isännöitsijä antoi jo vihreää valoa ILP:n asentamisesta parvekkeelle. Haluan antaa vuokranantajalle kattavan tilannekuvan, joten seuraaviin asioihin kaipaisin vastausta:

1. Mahdollisista ILP:n haitoista googlaamalla löytää maininnan kondessivedestä aiheutuvista kosteusvaurioista - kuinka relevantti riski tämä on?

2. Muutama lähde neuvoo, ettei sisälämpötilaa kannata säätää kovin montaa astetta ulkoilmaa kylmemmäksi. Parvekkeella, jossa ulkoyksikkö olisi, on varmasti päälle 30 C - muodostuuko tästä ongelma, jos asettaa kohdelämpötilaksi esim. 24 C?

3. Ilmanpuhdistajien tuottama otsoni vaikuttaa foliohattuilulta - onko ilmiöstä oikeasti haittaa?

4. Mallin pitäisi isännöitsijän mukaan olla "hiljainen" - mihinhän olisi hyvä vetää db-raja?

5. Asentajan pätevyydet: mitä tulee löytyä ja miten nämä tarkistetaan?

6. Liitteenä parvekkeen pohjakuva. Seinät ovat pääosin ikkunaa, mutta ylhäällä olisi 56cm asennustilaa - ei varmaan millään riitä, eli ILP asennettava seinän eteen? Kuvan alhaalla oleva musta seinä on asuntojen erottava lasiseinä, joten siihen ei saa mitään kiinni. Kulmassa kapeimmassa kohdassa on 170cm parvekkeen lasi-ikkunaan - kuinkahan paljon keskemmälle ILP pitää tuoda? Vedettävät ikkunat aukeavat kauttaaltaan parvekkeella, mutta alkavat 105cm korkeudesta. Koitan hahmottaa kuinka paljon tilaa menetän.

7. Käytän parveketta työhuoneena kesäisin ja oletan, etten silloin voi pitää ILP:a päällä melu- ja lämpöhaitan vuoksi. Kuinka nopeasti esim. 30 C olohuone kylmenee jos pistän pumpun käyntiin vasta illalla?

Tästähän tuli helkkarin pitkä, mutta paljon on fundeerattavaa. Kaikki apu otetaan lämmöllä (...) vastaan!
1. Ei kovinkaan relevantti. Ei se sun parveke mätäne sateellakaan. Kondenssit ränniin tai ämpäriin jonka tyhjennys kerran vuorokaudessa.
2. a)Sisäilma kun kuivaa niin jo muutaman asteen laskeminen jo vaikuttaa miellyttävästi
b) AVAA ne parvekkeen lasitukset (mikä hitto siinä on että niitä on väkisin pidettävä kiinni ja parveke on kuin sauna kun ne voi avata ja ilma vaihtuu)
3. Ikinä kuullukka
4. Noihin on jotku arvot paljonko meteliä saa olla. Kysy ILPejä asentavasta liikkeestä. Ne kyllä antaa sulle tarkemmat tiedot mikä malli sopii
5. Hyvästä firmasta ni kaikki on kunnossa
6. En osaa tähän sanoa mitään
7. Riippuu. Jos oikein kämppään porottaa niin sitä ei parane sammuttaa ollenkaan. Ja kun kaikki rakenteita myöten on kuumentuneet niin kyllähän se jäähdyttäminen kestää. Suht nopeesti varmaan viilenee, mutta kun otat pumpun vähäksikin aikaa pois niin kämppä on taas hetkessä kun sauna.
 
Laitos suorassa lattialla eli ei oo jonkuin pyörän alla esim. maton reunaa tai jotain muuta?
Ei ole minkään maton tai kynnyksen päällä, vaan tasasella parketin päällä (toivottavasti rivin parketti ei ala vinoksi :rofl:). Kokeilen huomenna laittaa poistoletkun kiinni ja antaa sen tyhjentyä vaikka testiksi ämpäriin ja katson tuloksia, jos ei muuta.
 
Oma noin vuoden vanha Trotec PAC 2600 X taisi kyrvähtää sopivasti helteiden kynnyksellä. Vuotaa kondenssivedet lattialle, vaikka kuinka aktiivisesti tyhjentää säiliötä. Nyt toki kelit ovat haastavat, mutta huolestuttavinta tässä on se että vuoto tapahtuu jostain laitteen rungon ja pohjan välistä, mikä ei kuulosta täysin turvalliselta. Laitoin reklamaatiota Trotecille, katsotaan miten etenee. Toivottavasti ei tarvitse olla kovin kauan ilman konetta.

Nämä kondenssiveden vuotamiset voi johtua kelluke-anturiyhdistelmän viallisuudesta, minkä takia ei katkaise virtaa kun on täynnä. Ja kyseessähän ei ole kirjaimellisesti mikään "säiliö" vaan allas, eli myös jos laite on vinossa niin varmaan myös vuotaa lattialle. Mulla on tuo 2600X, olen kyllä käyttänyt enimmäkseen letkun kanssa, mutta kokeile jollain kepillä nostaa kelluketta ja kuuntele kuuluuko klikkaus kun nostat sitä ylös ja alas.

Ilamvirtojakin on erilaisia.
Yleensä noissa pöytä ja lattiatuulareissa on pienimmälläkin teholla liian "suora" ja tehokas puhallus. Sen sijaan laadukas kattotuulari on järjettömän hyvä apu. Sen voi laittaa pienimmälle pyörimään niin siinä on "pehmeä" ilmavirta mikä viilentää mukavasti kun ottaa peittoa vähän pois.

Tämä. Itse viritin vanhan tietokoneen kotelotuulettimen 12v muuntajaan sängyn korkeudelle vähän matkan päähän. Pointti on juurikin siinä, että ilma liikkuu ja vaihtuu nukkujan ympäriltä, tuntuva puhallus on epämiellyttävä. Ja on erittäin hiljainen.

Päivitystä yleisesti tilanteeseen sen verran, että sammutin kaukosäätimestä iFeel-ominaisuuden ja laitoin pyynnin pari astetta alemmaksi. Nyt kompura käy noin 20min ja sitten tulee 6min kestävä tauko (satunnaisesti voi jäädä kolmeen minuuttiin).

Taisi siis olla sama ongelma kuin omassa trotecissa. Termostaatin hystereesi eli käynnistys- ja sammutuslämpötilan vaihteluväli on liian lyhyt, eli heti kun käynnistää niin lämpötila tippuu pyyntiin ja kun sammuu niin lämpötila nousee, vaatien lisää viilennystä. Seurauksena laite pyörii lyhyimmät sallitut ajat (ylikuumenemisen estämiseksi, sillä kompressorin käynnistys vie paljon energiaa). Minulla myös n. 5-6 min. jos yrittää termostaatilla käyttää. Siksi joudun käyttämään laitetta käytännössä manuaalisesti 17 asteen (minimi) pyynnillä. Viestihistoriasta tarkempi kuvaus.

Mikäs on raadin arvio näistä rotary-kompuroista, joita on mm. Olimpian ja Electroluxin malleissa. Ovatko merkittävästi hiljaisempia kuin perinteiset mallit?

Mututuntumalla lähes kaikki modernit pingviinit käyttää rotary/scroll kompuraa. Omassa halvahkossa Trotec 2600X on sellainen ja kaikissa laitteissa ilmoitetaan käytännössä sama melutaso. Mittaustapoja on pari erilaista mutta kun tarpeeksi etsii niin kaikista löytyy tiedoista kaksi arvoa, n. 50db ja toinen n. 62db, +-3db. Laitteen rungolla on vaikutusta meluun, mutta pingviinit on aina pingviinejä.

Pohdin avaruuslakanaa tai alumiinifoliota lasitetulle parvekkeelle, että voiko näistä tulla polttolasi vaaraa tai häikäisyä vastapäisen kerrostalon asukkaalle. Näitä tulipaloja on joskus syttynyt auringossa olevista vesimaljakoista, jotka sopivassa kulmassa keskittävät säteet. Auttaisiko joku mylar tähän?

Vastapäiseen taloon on 30+ metriä, etäisyys varmaan suojaa säteiden keskittämiseltä, mutta häikäisy voi jotakin harmittaa.

Aika tarkka ja tasainen pinta saisi olla että 30+ metrin päähän keskittää yhteen pisteeseen. Vesimaljakoissa etäisyydet on luokkaa parikymmentä senttiä.

Mitkäs pingviinimallit poistavat kosteuden poistoilman mukana? Pitäisi uusi pömpeli hankkia ja en oikein innostu noista vesisäiliömalleista.

Käytännössä kaikki poistaa osittain. Säästä riippuen haihduttaa kaiken tai sitten kerääntyy laitteen pohjalle säiliöön/altaaseen.
 
20€ oli Midea PD1 halvempi kuin Gree Shiny ja siihen vaihdoin.
Speksien perusteella vaan huomattavasti äänekkäämpi tämä Midea. Ei oikein sovellu omaan käyttöön. Harmi kun tuli viivyteltyä Greenin tilaamisen kanssa, nyt saa kärvistellä betonikuutiossa.
 
Pieni probleema tuo 2.5 m letku kuumenee vaan niin paljon että hohkaa lämpöä että lämmittää samaa vauhtia huonetta kuin viilentää

Uskallan väittää, että vaikka se tuntuisi koskettaessa lämpimältä, niin sen vaikutus huoneen lämpöön on häviävän pieni. Käytännössä lämpökuorma poistuu ilmavirran mukana, eikä säteile takaisin huoneeseen putkesta.
 
No niin, googlella löydetty tänne ja luettu viimeiset 10 sivua. Muutama epäselvä asia ILP:sta silti niin kuvataas oma tilanne.

Reilu 70m2 vuokrakämppä kerrostalossa isolla lasitetulla parvekkeella, jonne aurinko paistaa kahdesta eteenpäin iltaan asti ja lisäksi kaksi makkarin ikkunaa etelään. Olohuoneen lämpötila juuri nyt 30 C ja vuokraisäntä antoi luvan pyytää tarjouksia erinäköisistä kaihtimista. Noillekin tulisi hintaa nelinumeroinen summa ja vähän pelkään ettei sisälämpötila silti laske tarpeeksi, joten mielesti ILP selvästi loogisin vaihtoehto (maksan vaikka sitten hintaerotuksen itse). Isännöitsijä antoi jo vihreää valoa ILP:n asentamisesta parvekkeelle. Haluan antaa vuokranantajalle kattavan tilannekuvan, joten seuraaviin asioihin kaipaisin vastausta:

1. Mahdollisista ILP:n haitoista googlaamalla löytää maininnan kondessivedestä aiheutuvista kosteusvaurioista - kuinka relevantti riski tämä on?

2. Muutama lähde neuvoo, ettei sisälämpötilaa kannata säätää kovin montaa astetta ulkoilmaa kylmemmäksi. Parvekkeella, jossa ulkoyksikkö olisi, on varmasti päälle 30 C - muodostuuko tästä ongelma, jos asettaa kohdelämpötilaksi esim. 24 C?

3. Ilmanpuhdistajien tuottama otsoni vaikuttaa foliohattuilulta - onko ilmiöstä oikeasti haittaa?

4. Mallin pitäisi isännöitsijän mukaan olla "hiljainen" - mihinhän olisi hyvä vetää db-raja?

5. Asentajan pätevyydet: mitä tulee löytyä ja miten nämä tarkistetaan?

6. Liitteenä parvekkeen pohjakuva. Seinät ovat pääosin ikkunaa, mutta ylhäällä olisi 56cm asennustilaa - ei varmaan millään riitä, eli ILP asennettava seinän eteen? Kuvan alhaalla oleva musta seinä on asuntojen erottava lasiseinä, joten siihen ei saa mitään kiinni. Kulmassa kapeimmassa kohdassa on 170cm parvekkeen lasi-ikkunaan - kuinkahan paljon keskemmälle ILP pitää tuoda? Vedettävät ikkunat aukeavat kauttaaltaan parvekkeella, mutta alkavat 105cm korkeudesta. Koitan hahmottaa kuinka paljon tilaa menetän.

7. Käytän parveketta työhuoneena kesäisin ja oletan, etten silloin voi pitää ILP:a päällä melu- ja lämpöhaitan vuoksi. Kuinka nopeasti esim. 30 C olohuone kylmenee jos pistän pumpun käyntiin vasta illalla?

Tästähän tuli helkkarin pitkä, mutta paljon on fundeerattavaa. Kaikki apu otetaan lämmöllä (...) vastaan!
1) Kondessiveden kun ohjaa oikein niin ettei seinää kastele niin ei pitäisi olla ongelma
2) Kosteusvaurion riskiin vaikuttaa ulkoilman kastepiste, ei ulkolämpötila. Eli vasta jos sisäilman lämpötila laskee ulkoilman kastepistettä alemmaksi, voi teoriassa alkaa kosteutta tiivistymään rakenteisiin. Useimmiten Suomessa kastepiste pyörii helteelläkin 10-15 asteen välillä, joskus harvoin 20 astetta. Eli käytännössä hyvin epätodennäköistä että jäähdytyksellä saisi taloa homehtumaan. Esim. viime torstaina oli hyvin hiostavan kostea päivä ukkosen jälkeen täällä pk-seudulla. Ilmatieteen laitoksen mittarissa Vantaalla kastepiste kävi silti maksimissaan 18,5 asteessa. Vasta jos tuota kylmemmäksi jäähdyttää sisätilat, voi riski alkaa teoriassa kohota.
3) Uskoisin että normaali ilmanvaihto poistaa otsonin ilmasta, mutta tarkemmin en tuosta aiheesta tiedä.
4) Kyllä noissa on eroja. Kylläkin näkyy sitten hinnassa. Pelkkä desibelilukema ei välttämättä kerro, miten häiritsevä ääni on. On tullut vastaan jotain super silent malleja, ja niistä ei kyllä kuulu juuri muuta kuin puhallin ulkonakaan.
5)Eiköhän kaikissa tunnetummissa yrityksissä luvat ole kunnossa. Kylmäaineiden käsittelyyn ainakin tarvitaan erilliset koulutukset.
6) Ilman kierron vuoksi olisi hyvä että ulkoyksikön ympärillä on joka suuntaan aika reilusti tilaa. Eli joka suuntaan olisi hyvä olla jonkun verran vapaata ilmaa. Ja tietty parvekelasit mahdollisimman auki, ettei pummpu joudu toimimaan itse kuumentamassaan ilmassa.
7)Yleensä ILP kyllä viilentää melko nopeasti. Toki sitten kerrostalossa rakenteiden lämpeneminen aiheuttaa sen, että pummpua voi joutua käyttämään myös yöllä, koska lämpimät seinät kuumentavat huoneen nopeasti uudestaan kun pumpun sammuttaa.
 
Hoi! Onko jollain ideaa, mistä voisi johtua, että pingiivi tipputtaa suhteellisen paljokin vettä lattialle? Toiminut moitteettomasti 1,5v, mutta nyt vklp huomasin, että latti oli kastunut ja sama meno jatkuu nyt.

Olisiko sinne voinut muodostua ajan myötä tukos huonepölystä ja kosteudesta. Ainakin jossain Wilfassa jouduin puhdistamaan kondensiovesiletkun kun se oli mennyt tukkoon ja lorotteli lattialle kun vesi ei enää päässyt säiliöön.
 
Uskallan väittää, että vaikka se tuntuisi koskettaessa lämpimältä, niin sen vaikutus huoneen lämpöön on häviävän pieni. Käytännössä lämpökuorma poistuu ilmavirran mukana, eikä säteile takaisin huoneeseen putkesta.

siinä nurkassa ainakin putken alla tuntuu lämpimältä ilma.. hmm tuo on tuollainen haitariputki niin voisin pienentää että melkein tasan 2 m vois riittää jopa
 
Nyt on tänä kesänä ollut käytössä pingviinille äänenvaimennusviritelmä, joka tepsii nimenomaan kompressorin läpitunkevaan bassomurinaan. Internetseikkailun oppimäärä oli, että matalataajuisen melun vaimentamiseen auttaa ainoastaan metrien paksuinen seinä, tai massan lisääminen äänilähteeseen. "Äänilähteellä" voidaan tässä tarkoittaa myös kaikkea värinän kanssa kosketuksissa olevaa. Vaahtomuovilla ja villoilla torjutaan lähinnä korkeampia taajuuksia, matalalille taajuuksille eivät tee mitään.

Kompressori on pultattu kiinni laitteen pohjalevyyn, josta värinä siirtyy muovikuoreen. Huomasin, että kevyenä muovirimpulana runko värisee voimakkaasti, melkein kuin jokin kaiutinelementti. Toinen huomio rotary/scroll kompressoriin liittyen: Tällainen kompressori vatkaa/pyörii lähinnä sivusuunnassa, ei pystysuunnassa. Siksi arvelisin, että pelkästään laitteen eristäminen lattiasta ei auta huomattavasti. Eristin kyllä laitteen lattiasta, mutta en osaa sanoa kuinka suuri vaikutus pelkällä tällä oli.

Ratkaisu:

pingviini_äänen_vaimennus_siman_voimalla.jpg

Käärin laitteen etu- ja sivupuolet ensin n. 1,5 kg painoiseen puuvillapäiväpeittoon (huom. älä peitä ilmanottoaukkoja! Tässä ilmanotto vain takana), jonka jälkeen vyötin kylkeen vesipulloja. Yksi lasinen 1l pullo, yksi muovinen 0.75l pullo ja toiseen kylkeen 0.5l limupullo massan lisäykseksi. Teoriassa pullojen painoerot saavat aikaan laitteen jokaiselle kyljelle eri resonanssitaajuuden, jolloin kylkien tärinä ei "pelaa yhteen", vaan osittain myös vaimentavat toisiaan. Teoriassa osa tärinästä absorboituisi mekaanisesti peittoon, ja osa veden liikkeisiin, mikä tekisi vesipulloista paremman esim. kiinteisiin käsipainoihin verrattuna. Vesi on muutenkin painavaa ja halpaa, ja muovipullot joustavat. Myös koneen kuori joustaa.

Remmin kiristys on vaikeaa, käytännössä riittävän kireyden saa ottamalla yhden pullon pois, ja kiristämällä hieman lisää samalla kun pitää remmiä kireänä, ja kampeamalla sitten pullon takaisin paikoilleen. Laitteesta riippuen tässä saattaa joutua vähän miettimään muovirungon kestävyyttä, nimittäin tuo vaatii aika paljon voimaa että pullot pysyvät paikallaan eivätkä valu.

Tämä on toinen versio, jossa pullot ovat alempana kuin ensimmäisessä yrityksessä, sillä kompressori on laitteen pohjassa, jolloin paino kannattaa saada mahdollisimman lähelle sitä. Sormituntumalla tärinä väheni ensimmäiseen versioon verrattuna, äänestä en osaa sanoa ensimmäiseen verrattuna. Alaosa tärisee edelleen voimakkaimmin, keski- ja yläosat eivät tärise enää juuri ollenkaan.

Lopuksi koko hökötys on vielä nostettu taitellun pyyhkeen päälle, jonka välissä vielä sellaista metritavara kylppärin vaahtomuovimattoa. Tässä täytyy katsoa, että laite on ja pysyy suorassa, vielä tärkeämpää jos ei käytä vedenpoistoa letkulla. En osaa sanoa paljonko tämä viimeinen vaihe auttoi ottaen huomioon, että suurin osa tärinästä on sivuttaissuuntaista, mutta tein nyt senkin varmuuden vuoksi.

Vaimennus on mielestäni onnistunut, ja ero kohtuullisen iso. Kompressori toki pitää edelleen sille ominaista korinaa, ja suihkuturbiinipuhallus pitää ääntä kuten ennenkin, mutta bassotaajuuksista on subjektiivisesti hävinnyt 50-60%. Suurin ero on musiikin kuuntelussa, nyt kuulee eristävät kuulokkeet päässä musiikin basso-osuudetkin ilman tolkutonta volyymia, joten laitetta voi melko huoletta pitää päällä vaikka pelatessa. Läpitunkeva murina/jyrinä ei enää täytä koko asuntoa, vaan nyt laite meluaa itsekseen nurkassa. Aiemmin äänen ikävin osa oli juuri tuo jyrinä, nyt kun se on vaimennettu niin suurimpana melun aiheuttajana pidänkin puhaltimen pöhinää. Kun puhallus on täysillä, ei ole enää ihan itsestään selvää pyöriikö kompressori.
 
Miksi ette hanki vaan kerralla hiljaista ilmastointilaitetta? Itsellä Olimpia isssimo pure 12 puhaltelee jo kahdeksatta vuotta. Maksoi aikoinaan 700€, mutta ollut kyllä joka euron arvoinen. Samassa tilassa pystyy olemaan, telkun kuulee hyvin, eikä tule ylimääräisiä resonointeja ja mylvintöjä. Ja mikä tärkeintä, jäähdytysteho varsin riittävä kolmioon, ainakin kun pitää yhden huoneen oven kiinni ja folioi pahimmat ikkunat.
 
Herättää minussakin vähän kysymyksiä että kuinka ison luodin väistin ostamalla tuon "hiljaisen" Electrolux Pro Goldin. Ei ole käynyt mielessäkään että tuota tarvitsisi erikseen vaimentaa. Eihän se hiljainen ole, mutta hyvin voisi telkkaria katsoa samalla.
 
Mites muuten nuo ulkomaila suositut Suoraan ikkunaan asennettavat pieinikokoeiset yksiköt. Luulisi hoitavan hommansa paremin. Asennus ei tietenkään ole kiinteä vaan joninlainen eristelvy ikkunan tilalle ja olisihan tuollainen helppo ottaa mukaan muuttaessa.
 
Joo, alemman ritilän päälle. pahvista leikkasin sopivan kokoisen palan että peittää koko ritilän, reikä pahviin putkea varten, laitoin jeesusteipillä putken siihen kiinni ja sit pahvin jeesusteipillä laitteeseen kiinni. Meinasin ensin ottaa ton ritilän pois (yhden ruuvin irrottaminen riittää), mutta siinä on jonkinlainen suodatin niin jätin paikalleen
Kiitos! Näillä ohjeilla saanen jotakin aikaan.
 
Nyt on tänä kesänä ollut käytössä pingviinille äänenvaimennusviritelmä, joka tepsii nimenomaan kompressorin läpitunkevaan bassomurinaan. Internetseikkailun oppimäärä oli, että matalataajuisen melun vaimentamiseen auttaa ainoastaan metrien paksuinen seinä, tai massan lisääminen äänilähteeseen. "Äänilähteellä" voidaan tässä tarkoittaa myös kaikkea värinän kanssa kosketuksissa olevaa. Vaahtomuovilla ja villoilla torjutaan lähinnä korkeampia taajuuksia, matalalille taajuuksille eivät tee mitään.

Kompressori on pultattu kiinni laitteen pohjalevyyn, josta värinä siirtyy muovikuoreen. Huomasin, että kevyenä muovirimpulana runko värisee voimakkaasti, melkein kuin jokin kaiutinelementti. Toinen huomio rotary/scroll kompressoriin liittyen: Tällainen kompressori vatkaa/pyörii lähinnä sivusuunnassa, ei pystysuunnassa. Siksi arvelisin, että pelkästään laitteen eristäminen lattiasta ei auta huomattavasti. Eristin kyllä laitteen lattiasta, mutta en osaa sanoa kuinka suuri vaikutus pelkällä tällä oli.

Ratkaisu:

pingviini_äänen_vaimennus_siman_voimalla.jpg

Käärin laitteen etu- ja sivupuolet ensin n. 1,5 kg painoiseen puuvillapäiväpeittoon (huom. älä peitä ilmanottoaukkoja! Tässä ilmanotto vain takana), jonka jälkeen vyötin kylkeen vesipulloja. Yksi lasinen 1l pullo, yksi muovinen 0.75l pullo ja toiseen kylkeen 0.5l limupullo massan lisäykseksi. Teoriassa pullojen painoerot saavat aikaan laitteen jokaiselle kyljelle eri resonanssitaajuuden, jolloin kylkien tärinä ei "pelaa yhteen", vaan osittain myös vaimentavat toisiaan. Teoriassa osa tärinästä absorboituisi mekaanisesti peittoon, ja osa veden liikkeisiin, mikä tekisi vesipulloista paremman esim. kiinteisiin käsipainoihin verrattuna. Vesi on muutenkin painavaa ja halpaa, ja muovipullot joustavat. Myös koneen kuori joustaa.

Remmin kiristys on vaikeaa, käytännössä riittävän kireyden saa ottamalla yhden pullon pois, ja kiristämällä hieman lisää samalla kun pitää remmiä kireänä, ja kampeamalla sitten pullon takaisin paikoilleen. Laitteesta riippuen tässä saattaa joutua vähän miettimään muovirungon kestävyyttä, nimittäin tuo vaatii aika paljon voimaa että pullot pysyvät paikallaan eivätkä valu.

Tämä on toinen versio, jossa pullot ovat alempana kuin ensimmäisessä yrityksessä, sillä kompressori on laitteen pohjassa, jolloin paino kannattaa saada mahdollisimman lähelle sitä. Sormituntumalla tärinä väheni ensimmäiseen versioon verrattuna, äänestä en osaa sanoa ensimmäiseen verrattuna. Alaosa tärisee edelleen voimakkaimmin, keski- ja yläosat eivät tärise enää juuri ollenkaan.

Lopuksi koko hökötys on vielä nostettu taitellun pyyhkeen päälle, jonka välissä vielä sellaista metritavara kylppärin vaahtomuovimattoa. Tässä täytyy katsoa, että laite on ja pysyy suorassa, vielä tärkeämpää jos ei käytä vedenpoistoa letkulla. En osaa sanoa paljonko tämä viimeinen vaihe auttoi ottaen huomioon, että suurin osa tärinästä on sivuttaissuuntaista, mutta tein nyt senkin varmuuden vuoksi.

Vaimennus on mielestäni onnistunut, ja ero kohtuullisen iso. Kompressori toki pitää edelleen sille ominaista korinaa, ja suihkuturbiinipuhallus pitää ääntä kuten ennenkin, mutta bassotaajuuksista on subjektiivisesti hävinnyt 50-60%. Suurin ero on musiikin kuuntelussa, nyt kuulee eristävät kuulokkeet päässä musiikin basso-osuudetkin ilman tolkutonta volyymia, joten laitetta voi melko huoletta pitää päällä vaikka pelatessa. Läpitunkeva murina/jyrinä ei enää täytä koko asuntoa, vaan nyt laite meluaa itsekseen nurkassa. Aiemmin äänen ikävin osa oli juuri tuo jyrinä, nyt kun se on vaimennettu niin suurimpana melun aiheuttajana pidänkin puhaltimen pöhinää. Kun puhallus on täysillä, ei ole enää ihan itsestään selvää pyöriikö kompressori.
Tässä on kyllä ensiluokkaista empiiristä tutkimusta. Tai sitten vaan ollut pikkupäissään tylsää :D
 
Onko kokemusta tuning kalvoista? Partsilla liukulasit, mietin jos laittais puuilo/mätänet kalvot siihen. Ongelmana on siis, että mulla on partsilla verhot, joten enää siellä ei ole liian kuuma, mut verhot on valkoset joten siellä on edelleen liian kirkasta.

Kelasin että tuning kalvoilla sais pahimmat kirkkaudet kuriin. Aukko on 3,5m levee ja 1,5m korkea ja kalvoilla tästä saisi umpeen 3,04m + lasien karmit 8cm eli 3,12m. Noi halvat kalvot on siis 76cm leveitä siinä missä lasi on about 85cm. Olisi kiva olla parvekkeella ilman aurinkolaseja, kun en oikein sellaisia tykkää kotona käyttää.

Kokeilu maksaisi 30€. 3M kalvoja saa leveämpänä mutta hinta on sitten 30€/metri eli 6 metriin lasia 180€. Josko noi 1/6 hintaset kamat ajais asiansa, laseja pitää anyways pitää raollaan että ilma vaihtuu.

Edit: samalla noi viilentäis lisää, esim 50% kalvo leikkaa lämpöä 30% ja 35% kalvo 34%. Suurimmat uv-säteilyt myös leikkaantuis.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla aika subjektiivista tuo melu. Itsellä laite on metrin päässä tietokoneesta niin siksi herkempi sille.

Verkkokaupan mukaan Electrolux Pro Gold: Maximi äänitaso: 60,3 dB / äänenpaine: 47 dB. Trotecin sivuilla 2600X ilmoitetut luvut on 63 ja 53 dB eli 3-6dB eroa.
 
Siksi kuten aiemmin sanoin tarvittaisiin oikeaa mittausta eri laitteiden todellisesta melusta. Jossain liikkeen hallissa on täysin turha arvioida melua kun betoniyksiössä nurkassa(kun ne ikkunat vähän määrää missä laite voi olla) tms metrin parin päässä seinistä jyrinä oin ihan eri tasoa. Jos ääni olisi vain se mitä tuulettimesta laitteissa lähtee, se olisikin mainiota mutta ei ihan niin.

Sen minkä itse huomannut omassa Argossa on se että alaosn kompressorin jäähdytys tms aukoista tulee paljon melua, jos edes osan peittää niin paljonkin melu vähenee. Saisivat noihin kehittää jonkin "sokkelo"-rei'ityksen jossa melu ei tulisi suoraan ulos vaan jäisi matkalle.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla aika subjektiivista tuo melu. Itsellä laite on metrin päässä tietokoneesta niin siksi herkempi sille.

Verkkokaupan mukaan Electrolux Pro Gold: Maximi äänitaso: 60,3 dB / äänenpaine: 47 dB. Trotecin sivuilla 2600X ilmoitetut luvut on 63 ja 53 dB eli 3-6dB eroa.

Toisaalta 6db ei ole mitenkään triviaali ero äänen voimakkuudessa.

Mene ja tiedä. Kännykkä sanoi tietokoneella parin metrin päässä ääneksi täydellä puhalluksella jotain 47dB tasoa kun tuon hankittuani testasin. Ei tuo hiljainen missään nimessä ole, mutta kuten sanottu, voisin katsoa telkkaria tuo verrattain lähellä jos telkkaria katsoisin.
 
Uskallan väittää, että vaikka se tuntuisi koskettaessa lämpimältä, niin sen vaikutus huoneen lämpöön on häviävän pieni. Käytännössä lämpökuorma poistuu ilmavirran mukana, eikä säteile takaisin huoneeseen putkesta.
Kyllähän tuo ohut putki lämpöpatterista käy kun toisella puolella on kaiken aikaa jotain 70-80 asteista ilmaa.
 
Pystyyköhän tuollaiselle Argo Ulisse 13 kaksiosaiselle ilmastointilaitteelle, josta on kylmäaineputki katkennut liittimen läheltä, tekemään yhtään mitään?
Hitsata uudelleen tai vaihtaa kylmäainputken uuteen?
Olen yrittänyt huoltoliikkeitä hakea (HKI -seutu), mutta löydän vaan autojen ilmastointihuoltoja :D. Innoairilta ei apua saanut, ei kuulemma löydy sopivia kylmäaineputkia heiltä.
 
Hoi! Onko jollain ideaa, mistä voisi johtua, että pingiivi tipputtaa suhteellisen paljokin vettä lattialle? Toiminut moitteettomasti 1,5v, mutta nyt vklp huomasin, että latti oli kastunut ja sama meno jatkuu nyt. Laittteen pitäis ilmoittaa, jos vesisäiliö täynnä ja sammua, mutta sitä ei ainakaan tee, joten jotain ongelmaa mahdollisesti kondessiveden haidutuksessa on, joka pitäisi olla automaattista. Laitetta ei oikeastaan sa itse auki, koska kotelo on hyvin liimailtu kasaan. Suodattimet oli kuitenkin puhtaan, jonka lisäksi paineilmalle puhaltelin sisään, mutta ei auttanut.

Jonkun verran vettä tuli manuaalisesti poistoaukosta vettä, kun se avaisin, mutta se taitaa olla ihan normaalia. Laitteena tosiaan Ströme 12C. Jos ei selviä, niin varmaan pakko soittaa Verkkokauppaan ja tilata huoltoa.. Meillä tuo pingiivi sen verran paljon päällä, että manuaaliseen tyhjentämiseen / letkulla ämpärrin en haluisi tai jakaisia lähteä.

Minulla on sama ongelma tullut Klarsteiniin 1 kesän jälkeen. Joko säiliö on rikki tai tiivisteet on kuolleet varastossa.
Nyt on ämpäri kiinni letkulla poistosäiliöstä ja se vuotaa silti vähän vettä laitteen pohjalle, niin kyllä minä jonkun ratkaisun keksin vaikka poran kanssa, mutta en ole aikeissa palauttaa. Enkä varmasti olisi palauttamassa muutenkaan nyt pahimpien helteiden ollessa edessä.
edit: ja ämpäriin tulee 0.2-0.5l vettä tunnissa. Sateen jälkeen tuli tuo puoli litraa, kuivana tänään lähempänä tuota 0.2l - tai jopa vähemmän.

Tänä kesänä piti ottaa tuo auki, mutta en saanut ilman väkivaltaa. Ja ruuvasin kaikki näkyvät ruuvit irti..

Toiminta on vähän heikompaa, kun aiemmin, mutta kyllä se vielä lämpötilasta saa 5 astetta pois ja ilmankosteuden alle 50%.

--

Ostin CDON:ista 289€ Qliman ja se on kovaäänisempi, jäähdyttää vähemmän ja kondenssivesisäiliöön ei tunnut kertyvän vettä.. Pari kertaa tyhjentänyt ja sieltä on tullut vain suunnilleen mukillinen..

Nyt itse menen tämän kesän näillä kahdella ja mietin sitten kesän lopussa, mitä teen Klarsteinin kanssa, mutta se toimii.. Ja toimii hyvin. Lukuunottamatta pientä "virtsankarkailua". Onko sitä nyt pakko kiusata tästä pienestä ongelmasta?

--

Pistän viestiä, mitä kehittelin. Jos vaikka huolto ei tässä vaiheessa kesää sinua kiinnosta ja haluat ehkä samantyyppistä ratkaisua.
 
Toisaalta 6db ei ole mitenkään triviaali ero äänen voimakkuudessa.

Mene ja tiedä. Kännykkä sanoi tietokoneella parin metrin päässä ääneksi täydellä puhalluksella jotain 47dB tasoa kun tuon hankittuani testasin. Ei tuo hiljainen missään nimessä ole, mutta kuten sanottu, voisin katsoa telkkaria tuo verrattain lähellä jos telkkaria katsoisin.

6dB nousu vastaa äänen kaksinkertaistumista, eli on se aika iso ero.
Mutta valmistajien ilmoittamiin arvoihin kannattaa aina suhtautua varauksella.
 
Pystyyköhän tuollaiselle Argo Ulisse 13 kaksiosaiselle ilmastointilaitteelle, josta on kylmäaineputki katkennut liittimen läheltä, tekemään yhtään mitään?
Hitsata uudelleen tai vaihtaa kylmäainputken uuteen?
Olen yrittänyt huoltoliikkeitä hakea (HKI -seutu), mutta löydän vaan autojen ilmastointihuoltoja :D. Innoairilta ei apua saanut, ei kuulemma löydy sopivia kylmäaineputkia heiltä.
Riippuu vähän tekijästä ja siitä mistä ja miten putki on poikki, mutta eiköhän sen korjaus onnistu miltä tahansa kylmälaitehuoltoja tekevältä firmalta. Tiedän, koska "been there, done that", mutta en kuitenkaan osaa vinkata mitään sopivaa firmaa pääkaupunkiseudulta. Kokeile jotain näistä.

Vanhemmissa Ulisseissa kylmäaine vaan maksaa useamman satasen per täyttö, eli jos ei kyse ole vakuutusyhtiön kuittaamasta korjaustoimenpiteestä, niin saattaa vihlaista lompakossa. Pelkästään kylmäaineen osuus voi olla reilut 400€ ja siihen sitten putken juottaminen ja muut toimet päälle. Veikkaan myös, että tähän aikaan vuodesta voi olla aika toivotonta saada ainakaan mitään korvin ripeää apua.
 
Pystyyköhän tuollaiselle Argo Ulisse 13 kaksiosaiselle ilmastointilaitteelle, josta on kylmäaineputki katkennut liittimen läheltä, tekemään yhtään mitään?
Hitsata uudelleen tai vaihtaa kylmäainputken uuteen?
Olen yrittänyt huoltoliikkeitä hakea (HKI -seutu), mutta löydän vaan autojen ilmastointihuoltoja :D. Innoairilta ei apua saanut, ei kuulemma löydy sopivia kylmäaineputkia heiltä.
Riippuu vähän tekijästä ja siitä mistä ja miten putki on poikki, mutta eiköhän sen korjaus onnistu miltä tahansa kylmälaitehuoltoja tekevältä firmalta. Tiedän, koska "been there, done that", mutta en kuitenkaan osaa vinkata mitään sopivaa firmaa pääkaupunkiseudulta. Kokeile jotain näistä.

Vanhemmissa Ulisseissa kylmäaine vaan maksaa useamman satasen per täyttö, eli jos ei kyse ole vakuutusyhtiön kuittaamasta korjaustoimenpiteestä, niin saattaa vihlaista lompakossa. Pelkästään kylmäaineen osuus voi olla reilut 400€ ja siihen sitten putken juottaminen ja muut toimet päälle. Veikkaan myös, että tähän aikaan vuodesta voi olla aika toivotonta saada ainakaan mitään korvin ripeää apua.

Ainakin viime vuonna vielä cr-asennus Ilmalämpöpumppu Helsinki, Espoo, Vantaa Espoosta teki näitä, sieltä tuli heppu kaverin kotiin paikan päälle korjaamaan, juurikin samanlaista konetta. Laitoin ton silloin muistiin, koska oma Technibel (ulisse klooni) temppuili jotain, mutta se meni onneksi ohi. Hintaa en enää muista, mutta varmaan tuota luokkaa saattoi olla.
 
Pystyyköhän tuollaiselle Argo Ulisse 13 kaksiosaiselle ilmastointilaitteelle, josta on kylmäaineputki katkennut liittimen läheltä, tekemään yhtään mitään?
Hitsata uudelleen tai vaihtaa kylmäainputken uuteen?
Olen yrittänyt huoltoliikkeitä hakea (HKI -seutu), mutta löydän vaan autojen ilmastointihuoltoja :D. Innoairilta ei apua saanut, ei kuulemma löydy sopivia kylmäaineputkia heiltä.


Eihän tuo ole kuin liitosten lyhentäminen ja uudelleen juottaminen "katkenneelta puolelta" + kylmäainetäyttö. Noissa liittimissä ilmeisesti on venttiili koska mahdollistavat yksikköjen erottamisen ilman kylmäaineiden katoamista.
Juuri nyt voi olla työjonolla vain "hieman" pituutta...
 
Eihän tuo ole kuin liitosten lyhentäminen ja uudelleen juottaminen "katkenneelta puolelta" + kylmäainetäyttö. Noissa liittimissä ilmeisesti on venttiili koska mahdollistavat yksikköjen erottamisen ilman kylmäaineiden katoamista.
Juuri nyt voi olla työjonolla vain "hieman" pituutta...
Letkujen pitää olla pikaliittimien kiinteän asennuskohdan vuoksi yhtä pitkiä, eikä sitä toista letkua niin vain lyhennetä, kun se on sellaista joustavaa materiaalia suojakuoressaan. Korjauksen pitää siksi onnistua käytännössä juottamalla katkennut kupariputki kuntoon, tai muuten menee todella isoksi hommaksi.

Oletan, että katkennut putki on se 3-4mm ohut kupariputki ulkoyksikön päässä? @Kainy
 
6dB nousu vastaa äänen kaksinkertaistumista, eli on se aika iso ero.
Mutta valmistajien ilmoittamiin arvoihin kannattaa aina suhtautua varauksella.

Eikö se olekaan 10dB? Olen elänyt siinä uskossa että 6dB olisi lähempänä +50% äänen tasoa.

Mutta siis, ei triviaali ero spekseissä riippumatta siitä olenko väärässä vai en.
 
Olisiko sinne voinut muodostua ajan myötä tukos huonepölystä ja kosteudesta. Ainakin jossain Wilfassa jouduin puhdistamaan kondensiovesiletkun kun se oli mennyt tukkoon ja lorotteli lattialle kun vesi ei enää päässyt säiliöön.
Puheltelin paineilmalla ja imuroin sieltä mihin pääsin, katotaan onko vaikutusta.
Minulla on sama ongelma tullut Klarsteiniin 1 kesän jälkeen. Joko säiliö on rikki tai tiivisteet on kuolleet varastossa.
Nyt on ämpäri kiinni letkulla poistosäiliöstä ja se vuotaa silti vähän vettä laitteen pohjalle, niin kyllä minä jonkun ratkaisun keksin vaikka poran kanssa, mutta en ole aikeissa palauttaa. Enkä varmasti olisi palauttamassa muutenkaan nyt pahimpien helteiden ollessa edessä.
edit: ja ämpäriin tulee 0.2-0.5l vettä tunnissa. Sateen jälkeen tuli tuo puoli litraa, kuivana tänään lähempänä tuota 0.2l - tai jopa vähemmän.

Tänä kesänä piti ottaa tuo auki, mutta en saanut ilman väkivaltaa. Ja ruuvasin kaikki näkyvät ruuvit irti..

Toiminta on vähän heikompaa, kun aiemmin, mutta kyllä se vielä lämpötilasta saa 5 astetta pois ja ilmankosteuden alle 50%.

--

Ostin CDON:ista 289€ Qliman ja se on kovaäänisempi, jäähdyttää vähemmän ja kondenssivesisäiliöön ei tunnut kertyvän vettä.. Pari kertaa tyhjentänyt ja sieltä on tullut vain suunnilleen mukillinen..

Nyt itse menen tämän kesän näillä kahdella ja mietin sitten kesän lopussa, mitä teen Klarsteinin kanssa, mutta se toimii.. Ja toimii hyvin. Lukuunottamatta pientä "virtsankarkailua". Onko sitä nyt pakko kiusata tästä pienestä ongelmasta?

--

Pistän viestiä, mitä kehittelin. Jos vaikka huolto ei tässä vaiheessa kesää sinua kiinnosta ja haluat ehkä samantyyppistä ratkaisua.
Itsekkään en haluisi huoltoon tai korjaukseen lähettää nyt, kun kuumimmat kelit alkaa. Oma laite toimii kuitenkin normaalisti, pois lukien tuota tiputusta eli viilentää hyvin ja poistaa kosteutta. Koitan laittaa siihen vaikka alkuviikosta poistoletkun ja letku ämpäriin, jos se ratkaisisi ongelman. Yksi vaihtoehto on sitten kysyä vakuutusyhtiöltä, meniskö rikkinäinen laite esimerkiksi suoraan kotivakuutuksen, koska takuukin oli mennyt umpeen pari kk sitten.
 
Letkujen pitää olla pikaliittimien kiinteän asennuskohdan vuoksi yhtä pitkiä, eikä sitä toista letkua niin vain lyhennetä, kun se on sellaista joustavaa materiaalia suojakuoressaan. Korjauksen pitää siksi onnistua käytännössä juottamalla katkennut kupariputki kuntoon, tai muuten menee todella isoksi hommaksi.

Oletan, että katkennut putki on se 3-4mm ohut kupariputki ulkoyksikön päässä? @Kainy

Joo, juurikin tuo putki kyseessä. Ehkä n. 3 cm ennen kuin taas paksuuntuu liittimen kohdalla. Siirron yhteydessähän tuo meni, kun joutui liittimet irroittamaan ja laittamaan takaisin.
Kiitokset kaikille vastauksista, antaa sentään vähän uskoa saada tuo kuntoon. :) Pitää alkaa soittelemaan kylmälaitehuoltoja läpi.
Tuonne CR-Asennuksen suuntaan laitoin nyt saman tien kyselyä.
 
Joo, juurikin tuo putki kyseessä. Ehkä n. 3 cm ennen kuin taas paksuuntuu liittimen kohdalla. Siirron yhteydessähän tuo meni, kun joutui liittimet irroittamaan ja laittamaan takaisin.
Jep, siitä se yleensä murtuu, jos on murtuakseen. Kyllä sen saa korjattua.
 
Eikö se olekaan 10dB? Olen elänyt siinä uskossa että 6dB olisi lähempänä +50% äänen tasoa.

Joo, kuuden desibelin nousu tarkoittaa äänen amplitudin kaksinkertaistumista - ihmiskorva vain ei miellä sitä sillä tavalla. Tuo 10 dB on sellainen nyrkkisääntö sille, jossa ihminen keskimäärin kokee äänenpaineen kaksinkertaistuneen, mutta siihen vaikuttaa koko joukko muitakin asioita, kuten taajuuskontentti ym. ym.
 
Onko kokemusta tuning kalvoista? Partsilla liukulasit, mietin jos laittais puuilo/mätänet kalvot siihen. Ongelmana on siis, että mulla on partsilla verhot, joten enää siellä ei ole liian kuuma, mut verhot on valkoset joten siellä on edelleen liian kirkasta.

Kelasin että tuning kalvoilla sais pahimmat kirkkaudet kuriin. Aukko on 3,5m levee ja 1,5m korkea ja kalvoilla tästä saisi umpeen 3,04m + lasien karmit 8cm eli 3,12m. Noi halvat kalvot on siis 76cm leveitä siinä missä lasi on about 85cm. Olisi kiva olla parvekkeella ilman aurinkolaseja, kun en oikein sellaisia tykkää kotona käyttää.

Kokeilu maksaisi 30€. 3M kalvoja saa leveämpänä mutta hinta on sitten 30€/metri eli 6 metriin lasia 180€. Josko noi 1/6 hintaset kamat ajais asiansa, laseja pitää anyways pitää raollaan että ilma vaihtuu.

Edit: samalla noi viilentäis lisää, esim 50% kalvo leikkaa lämpöä 30% ja 35% kalvo 34%. Suurimmat uv-säteilyt myös leikkaantuis.
Sanomista voi tulla ulkonäön muutoksesta - toisalata, jos hinta on noin halpa niin voi varmaan todeta - "hups, en ajatellut ne lähtee heti kun ehdin.." -kun sanomista tulee.

Ennemminkin miten lasi kestää? Sen lämpötila tulisi mustan kalvon kanssa nousemaan huomattavasti. (lue: lasien välissä oleva kalvo voi suuttua liian kovasta lämpötilasta.)
 
Sanomista voi tulla ulkonäön muutoksesta - toisalata, jos hinta on noin halpa niin voi varmaan todeta - "hups, en ajatellut ne lähtee heti kun ehdin.." -kun sanomista tulee.

Ennemminkin miten lasi kestää? Sen lämpötila tulisi mustan kalvon kanssa nousemaan huomattavasti. (lue: lasien välissä oleva kalvo voi suuttua liian kovasta lämpötilasta.)

Siis partsilla on normi yksikerros lasit. Lasin sulamispiste 1400-1600C joten kai se nyt kestää.

Kysäisin noita 3M Neutral 35:n hintoja.. suositteli exterior-mallia.

"Hinta näille kalvoille annetuila mitoilla:
Koko: 855x1520mm
Määrä: 4 kpl
Hinta: 320,00€ muotoon leikattuna

Hinnat ALV 0%, hintoihin lisätään voimassa oleva arvonlisävero (24%)"

Eli 400€. Käyn poistaan mätänetin 30€ tuning-kalvot ja katson nyt yhden kesän, että miten niillä pärjää. Ja jos tulee valitusta niin 30€ kalvot vituttaa vähemmän mitä 400€. Miksi noista tulisi sanomista ulkonäön muutoksesta? Toisilla ei ole parvekelaseja ollenkaan, toisilla on verhot, toisilla kaihtimet, toisilla ties mitä sälää. Ei kai vähä tummemmat lasit haittaa mitään?

Ei kai tollanen 35 vielä musta oo. Vähän tummempi vaan, about sama mitä autojen ikkunat on tehtaalta lähtiessä.
 
Siis partsilla on normi yksikerros lasit. Lasin sulamispiste 1400-1600C joten kai se nyt kestää.
Ei se lasi tietenkään sula, mutta voi huonolla tuurilla haljeta. Muistaakseni aiemmin ketjussa joku sanoi juuri näin käyneen, mutta siinä taisi olla kyse monikerrosrakenteesta.
 
Ei se lasi tietenkään sula, mutta voi huonolla tuurilla haljeta. Muistaakseni aiemmin ketjussa joku sanoi juuri näin käyneen.

Onko tämä riski aina kun laseja kalvotetaan, riippumatta siitä onko yksi- kaksi vai kolmikerroslasit? Entä vaikuttaako se tuleeko kalvo kadun puolelle, sisäpuolelle vai mihin lasipintaan? Parvekelasit ovat 50v vanhat joten ei siinä hyvä mene pilalle vaikka rasahtaisikin halkeama sellaiseen.
 
Onko tämä riski aina kun laseja kalvotetaan, riippumatta siitä onko yksi- kaksi vai kolmikerroslasit? Entä vaikuttaako se tuleeko kalvo kadun puolelle, sisäpuolelle vai mihin lasipintaan? Parvekelasit ovat 50v vanhat joten ei siinä hyvä mene pilalle vaikka rasahtaisikin halkeama sellaiseen.
Suurin vaaranpaikka on varmaankin tilanteessa, jossa on monikerroslasit ja kalvo laitetaan virheellisesti sisimmäiseen ikkunaan, jolloin lämpö kertyy lasien väliin. Yksikerroslaseissa tuskin on kovinkaan suurta riskiä.

Mutta siltä varalta, että jotain hajoaa, niin --> Lasiverkkokauppa - Lasiverkkokauppa
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 112
Viestejä
4 469 390
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom