Miten kämppä viileämmäksi?

Tänään tarkoitus vuorata makkarin uloimmat ikkunalasit foliolla kauttaaltaan. Tuuletusikkunan otan pois ja finnfoam levy sen tilalle ja siihen reikä pingviinin poistoletkulle. Josko saisi sitten nukuttua kun on täysin pimeää ja viileää. Ainoa miinus tietysti pingviinin äänestä, mutta se on pieni haitta jos vertaa kuumuuteen.
 
Onko kukaan täällä vaihtanut kaksiputkiseksi modattua vehjettä splittiin, onko ollut millaista eroa tehossa (ääni ei itseäni kauheasti häiritse)? Tollanen modattu 2,5kW jäähdytysteholla varustettu >10v vanha vehje ei ihan jaksa kuumimpina päivinä ja ihmekös tuo, kun tuloilma koneelle on 30 asteista. :whistling:
 
Onko kukaan täällä vaihtanut kaksiputkiseksi modattua vehjettä splittiin, onko ollut millaista eroa tehossa (ääni ei itseäni kauheasti häiritse)? Tollanen modattu 2,5kW jäähdytysteholla varustettu >10v vanha vehje ei ihan jaksa kuumimpina päivinä ja ihmekös tuo, kun tuloilma koneelle on 30 asteista. :whistling:
Kyllä se teho moninkertaistuu.
 
Hei, mitenköhän tuo sulakkeiden kesto liittyen näihin laitteisiin. Itse ostin 3,4 kw siirrettävän ilmastointilaitteen ja tajusin, että kämpässä on olo- ja makuuhuone saman 10A-sulakkeen takana. Kestääkö 10A edes yksin tuota 3,4 kw, puhumattakaan tietokoneesta ja pöytätuulettimesta sen kanssa. Olin ajatellut käyttää 10A-sulakkeen yksin ilmastointilaitteelle ja vetää jatkolla kylppäristä tietokoneelle, tv:lle ja muille laitteille virran, mutta ei se 10A taida edes yksin riittää, vai olenko väärässä?

Jatkojohtoakaan ei oikein suositella. Jos kuitenkin vetäisi keittiöstä tai kylppäristä virran16A-sulakkeen takaa, voiko jatkojohto, 10m, aiheuttaa ongelmia ilmastointilaitteen toiminnassa - jatkon käyttöä ei siis ohjekirjan mukaan suositella. Tulipas nyt melkoinen probleema.

Apuja kaivattaisiin, kiitos jo etukäteen.
 
Sen ilmastointilaitteen ottoteho sähköverkosta on paljon vähemmän kuin tuo mainostettu viilennys- tai jooa lämmönsiirtoteho. Silti aika marginaalisella sulakkeella pelataan riippuen vähän tietokoneestasi.

Eiköhän siellä ole jopa koneen perseessä tyyppikilpi, jossa hyvässä lykyssä lukee ihan suoraan, että laite ottaa esimerkiksi 4 tai 5 ampeeria.
 
Hei, mitenköhän tuo sulakkeiden kesto liittyen näihin laitteisiin. Itse ostin 3,4 kw siirrettävän ilmastointilaitteen ja tajusin, että kämpässä on olo- ja makuuhuone saman 10A-sulakkeen takana. Kestääkö 10A edes yksin tuota 3,4 kw, puhumattakaan tietokoneesta ja pöytätuulettimesta sen kanssa. Olin ajatellut käyttää 10A-sulakkeen yksin ilmastointilaitteelle ja vetää jatkolla kylppäristä tietokoneelle, tv:lle ja muille laitteille virran, mutta ei se 10A taida edes yksin riittää, vai olenko väärässä?

230 V 10 A = 2300 W, 230 V 16 A = 3680 W. Teoriassa ei riitä mitenkään, käytännössä varmaan voi riittää, koska kuten joku kommentoikin, niin ei mahda ottoteho olla 3,4 kW aikuisten oikeasti lähellekään.

Jatkojohtoakaan ei oikein suositella. Jos kuitenkin vetäisi keittiöstä tai kylppäristä virran16A-sulakkeen takaa, voiko jatkojohto, 10m, aiheuttaa ongelmia ilmastointilaitteen toiminnassa - jatkon käyttöä ei siis ohjekirjan mukaan suositella. Tulipas nyt melkoinen probleema.

Jatkojohdon käyttö on varmaankin lähinnä turvallisuuskysymys - eihän se laite sinänsä tiedä mistä sähkö tulee. Jos käyttää jatkojohtoa, joka kestää 3500 W, ei vedä johtoa kiepille, kaikki pistotulpat ja pistokkeet on hyvässä kunnossa ja laadukkaita JA kaikki pistorasiat ovat maadoitettuja (ei niin, että kylppärissä on maadoitukset ja makkarissa ei), niin ei varmaan tule mitään ongelmia. Manuskassa kielletään jatkojohdon käyttö, kun selitäppä ym. asiat kaikenmaailman idiooteille, jotka sitten polttaavat kämppänsä tai tappaavat itsensä hengenvaarallisilla jatkojohdoilla. Taitaa joku laki tai asetuskin kieltää jatkojohdon käytön yli huoneiden varmaan samasta syystä...
 
230 V 10 A = 2300 W, 230 V 16 A = 3680 W. Teoriassa ei riitä mitenkään, käytännössä varmaan voi riittää, koska kuten joku kommentoikin, niin ei mahda ottoteho olla 3,4 kW aikuisten oikeasti lähellekään.



Jatkojohdon käyttö on varmaankin lähinnä turvallisuuskysymys - eihän se laite sinänsä tiedä mistä sähkö tulee. Jos käyttää jatkojohtoa, joka kestää 3500 W, ei vedä johtoa kiepille, kaikki pistotulpat ja pistokkeet on hyvässä kunnossa ja laadukkaita JA kaikki pistorasiat ovat maadoitettuja (ei niin, että kylppärissä on maadoitukset ja makkarissa ei), niin ei varmaan tule mitään ongelmia. Manuskassa kielletään jatkojohdon käyttö, kun selitäppä ym. asiat kaikenmaailman idiooteille, jotka sitten polttaavat kämppänsä tai tappaavat itsensä hengenvaarallisilla jatkojohdoilla. Taitaa joku laki tai asetuskin kieltää jatkojohdon käytön yli huoneiden varmaan samasta syystä...

Kiitos kovasti vastauksista.

Joo, itsekin luin noista ampeeri- ja kilowattiluvuista, en vain oikein voinut uskoa silmiäni. Voi prkl, pitääköhän tämä laite nyt palauttaa sitten ja ostaa vaikka 2,6 kw- laite, mitä katselin aiemmin. 2,6 kw:a 10A varmaan kestää, jos oletetaan, että ottoteho on alempi. Oli muuten jännä, kun katsoin vastaavia laitteita verkkokaupan sivuilla ja siellä myös 3,4 kw:n laite ja kysymysosiossa kysymys ampeereihin liittyen: kysyjä siis tiedusteli riittääkö 10A 3,4 kilowattiin, ja vastaus oli, että tuo laite veisi vain alle 5A. Enpä nyt tuohonkaan oikein usko.

Keittiössä ja kylppärissä on maadoitetut piuhat ja olkkarissa ei. En taida kyl varmaan jatkollakaan uskaltaa vetää. En tiedä.
 
Sen ilmastointilaitteen ottoteho sähköverkosta on paljon vähemmän kuin tuo mainostettu viilennys- tai jooa lämmönsiirtoteho. Silti aika marginaalisella sulakkeella pelataan riippuen vähän tietokoneestasi.

Eiköhän siellä ole jopa koneen perseessä tyyppikilpi, jossa hyvässä lykyssä lukee ihan suoraan, että laite ottaa esimerkiksi 4 tai 5 ampeeria.

Kiitti kommentista.

Katoin tyyppikilpeä ja löysin tällaiset arvot.

Rated current: 8A
Rated power: 1450W
Capacity (cooling): 3400w

Mitä tällaiset arvot kertoo? Itse kun olen tumpelo.

Tossa kuva.
IMG_20200614_151837.jpg
 
Joo, itsekin luin noista ampeeri- ja kilowattiluvuista, en vain oikein voinut uskoa silmiäni. Voi prkl, pitääköhän tämä laite nyt palauttaa sitten ja ostaa vaikka 2,6 kw- laite, mitä katselin aiemmin. 2,6 kw:a 10A varmaan kestää, jos oletetaan, että ottoteho on alempi. Oli muuten jännä, kun katsoin

Niin siis toi 3,4 kW oli viilennysteho, vai? Mikä se ostamasi laitteen malli on? Löytyykö manuskasta teho, jonka kone ottaa sähköverkosta? Katoin pikaseen googlella jotain laitteita ja siellä oli 3,4 kWh viilennystehon laitteille 1,4 kW ottotehoa tarjottu, eli ei pitäis olla ongelmaa...

Keittiössä ja kylppärissä on maadoitetut piuhat ja olkkarissa ei. En taida kyl varmaan jatkollakaan uskaltaa vetää. En tiedä.

Jos huoneessa on maadoittamattomat rasiat, perustuu sähköturvallisuus siihen, ettei huoneeseen ole tuotu maapotentiaalia, johon voit maadoittaa itsesi samalla kun nappaat kiinni vaiheesta. Jos tuot jatkojohdolla maapotentiaalin olkkariin, niin turvallisuusriski tulee siitä. Eli jos nappaat yhtäaikaa kiinni vaiheesta ja ilmastointilaitteen rungosta (jos siitä nyt metalliosia löytyy), niin saat aikaan tappavat virrat. Onko tämä miten realistinen riski, jos tietää mitä tekee, niin sitä voi pohtia.
 
3,4kW viilennys eli seinästä varmaan maksimissaan semmonen 1,5kW.

Kiitti kommentista.

Joo, toivottavasti tuo on totta, vielä en ihan vakuuttunut ole asiasta.

Mulla on 5 päivää aikaa ilmottaa palauttamisesta, joten täytyis tietää täysin varmasti.
 
Sen että mun heittämä 1,5kW oli hyvin lähellä totuutta. 1,45kW kuluttaa tyyppikilven mukaan joka tekee noin 6,5A.
 
Kiitos kovasti vastauksista.

Joo, itsekin luin noista ampeeri- ja kilowattiluvuista, en vain oikein voinut uskoa silmiäni. Voi prkl, pitääköhän tämä laite nyt palauttaa sitten ja ostaa vaikka 2,6 kw- laite, mitä katselin aiemmin. 2,6 kw:a 10A varmaan kestää, jos oletetaan, että ottoteho on alempi. Oli muuten jännä, kun katsoin vastaavia laitteita verkkokaupan sivuilla ja siellä myös 3,4 kw:n laite ja kysymysosiossa kysymys ampeereihin liittyen: kysyjä siis tiedusteli riittääkö 10A 3,4 kilowattiin, ja vastaus oli, että tuo laite veisi vain alle 5A. Enpä nyt tuohonkaan oikein usko.

Keittiössä ja kylppärissä on maadoitetut piuhat ja olkkarissa ei. En taida kyl varmaan jatkollakaan uskaltaa vetää. En tiedä.


Esim. oman Trotec 3550 Pron jäähdytysteho on 3,5 kW, ottoteho seinästä on max 1,3kW. Ja kun mittasin joskus, oli otto lähempånä 1 kW muistaakseni.
 
Ja jos on automaattisulakkeet niin eikös tuon voi kokeilla? Ei se nyt suoranaisesti siitä tykkää, mutta tuskin rikkikään menee. Tuon 1450w se kuitenkin ottaa.
 
Katoin tyyppikilpeä ja löysin tällaiset arvot.

Rated current: 8A
Rated power: 1450W
Capacity (cooling): 3400w

Mitä tällaiset arvot kertoo? Itse kun olen tumpelo.

Noniin, eli ei mitään ongelmaa, jos sulla ei ole mitään quad-sli tehotykkitietokonetta, joka vetää kilowatin tehoa... Eli toi vetää 1450 W tai 8 A sähköverkosta, hyvin riittää sulakkeet ja jää vielä varaa tosiaan tietokoneellekin... Imuria tms. ei kyllä kestä yhtäaikaa kytkeä.
 
Niin siis toi 3,4 kW oli viilennysteho, vai? Mikä se ostamasi laitteen malli on? Löytyykö manuskasta teho, jonka kone ottaa sähköverkosta? Katoin pikaseen googlella jotain laitteita ja siellä oli 3,4 kWh viilennystehon laitteille 1,4 kW ottotehoa tarjottu, eli ei pitäis olla ongelmaa...



Jos huoneessa on maadoittamattomat rasiat, perustuu sähköturvallisuus siihen, ettei huoneeseen ole tuotu maapotentiaalia, johon voit maadoittaa itsesi samalla kun nappaat kiinni vaiheesta. Jos tuot jatkojohdolla maapotentiaalin olkkariin, niin turvallisuusriski tulee siitä. Eli jos nappaat yhtäaikaa kiinni vaiheesta ja ilmastointilaitteen rungosta (jos siitä nyt metalliosia löytyy), niin saat aikaan tappavat virrat. Onko tämä miten realistinen riski, jos tietää mitä tekee, niin sitä voi pohtia.

Eli malli on: Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW -ilmastointilaite 12 000 BTU 549,90

Eli se 3,4 kw on viilennysteho, vai? Joten ottoteho on silloin tosiaan eri. Laitoin kuvan siitä kilvestä, jos huomasit ja jossa oli Rated power 1450w. Onko tuo nyt sitten se arvo minkä se vetää seinästä?

Sulake saattais kestää kaverina noin 550w tietokonettakin. Tosin, jos laittaisin tuon ilmastointilaitteen olkkarin ja makkarin 10A taakse yksin ja vetäisin jatkolla keittiöstä tietokoneelle ja tv:lle. En kuitenkaan haluaisi tuon sähköturvallisuuden takia. Täytyy perehtyä hieman noihin sähköasioihin, joista jo aiemmin mainitsit.
 
Eli malli on: Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW -ilmastointilaite 12 000 BTU 549,90

Eli se 3,4 kw on viilennysteho, vai? Joten ottoteho on silloin tosiaan eri. Laitoin kuvan siitä kilvestä, jos huomasit ja jossa oli Rated power 1450w. Onko tuo nyt sitten se arvo minkä se vetää seinästä?

Sulake saattais kestää kaverina noin 550w tietokonettakin. Tosin, jos laittaisin tuon ilmastointilaitteen olkkarin ja makkarin 10A taakse yksin ja vetäisin jatkolla keittiöstä tietokoneelle ja tv:lle. En kuitenkaan haluaisi tuon sähköturvallisuuden takia. Täytyy perehtyä hieman noihin sähköasioihin, joista jo aiemmin mainitsit.
Eipä näitä normikuluttaja edes mieti eikä oo ongelmia kuulunutkaan. Se vetää sen alle 1.5kw seinästä ja that's it. Jos et toista samanlaista kytke saman sulakkeen takaa niin ei ole mitään ongelmaa
 
Eli malli on: Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW -ilmastointilaite 12 000 BTU 549,90

Eli se 3,4 kw on viilennysteho, vai? Joten ottoteho on silloin tosiaan eri. Laitoin kuvan siitä kilvestä, jos huomasit ja jossa oli Rated power 1450w. Onko tuo nyt sitten se arvo minkä se vetää seinästä?

Joo niin siitä sun ottamasta kuvasta käy ilmi. Sähköverkosta laite ottaa tyyppikilven mukaan 1450 W tehon tai 8 A virran ja todennäköisesti vähemmän. Sulakkeetkaan ei pala vaikka hetkellisesti menisi yli 10 A virran käynnistyksessä tms.

Sulake saattais kestää kaverina noin 550w tietokonettakin. Tosin, jos laittaisin tuon ilmastointilaitteen olkkarin ja makkarin 10A taakse yksin ja vetäisin jatkolla keittiöstä tietokoneelle ja tv:lle. En kuitenkaan haluaisi tuon sähköturvallisuuden takia. Täytyy perehtyä hieman noihin sähköasioihin, joista jo aiemmin mainitsit.

Eikäku pistät vaan laitteen seinään ja katsot kestääkö sulake. Pitäisi kestää. Jos ei kestä niin mietit jatkojohtoja tai kutsut sähkömiehen vetämään paskummat kaapelit (vuokraluukussa tietty voi olla ongelma).
 
Asia siis selvisi. Taas ainakin oppi jotain uutta - ja todisti samalla typeryytensä.

Oikein paljon kiitoksia kaikille kommentoijille ja neuvoja antaneille. Mahtavaa huomata, kuinka nopeasti ja asiantuntevasti täällä porukka vastailee.

Oikein hyvää kesänjatkoa kaikille. :smile:
Joo niin siitä sun ottamasta kuvasta käy ilmi. Sähköverkosta laite ottaa tyyppikilven mukaan 1450 W tehon tai 8 A virran ja todennäköisesti vähemmän. Sulakkeetkaan ei pala vaikka hetkellisesti menisi yli 10 A virran käynnistyksessä tms.



Eikäku pistät vaan laitteen seinään ja katsot kestääkö sulake. Pitäisi kestää. Jos ei kestä niin mietit jatkojohtoja tai kutsut sähkömiehen vetämään paskummat kaapelit (vuokraluukussa tietty voi olla ongelma).

Perfektionistinen taipumus meikäläisellä taas nostaa päätään.

Joo, täytyy vaan kokeilla ja katsoa. Asun joo, vuokrakämpässä joten kyseiset sähköhommat eivät ole ihan heti järjestettävissä.

Kiitti avusta todella paljon.
 
Perjantai-iltana meni hermot kun kämpässä oli jostain kuudesta alkaen kasvava hikoamien menossa, ja yöksi tuulettaminenkin oli haastavaa ellei pidä käytävän ovea auki pitkään. Itseasiassa ehkä vähän vähemmän kärsimystä kuin edellisessä kämpässä, mutta paha silti.

Tilasin pikatoimituksella Electrolux ChillFlex Pro Gold EXP26U758CW kun joku kaverikin. Sain lauantai-illaksi. 9000 BTU, mutta ennen kaikkea A++ energialuokka ja 60dB speksattu meteli 65dB sijaan. 50m^2 kämppä pl. kylppäri ja iso vaatehuone viilenevät ainakin tällä säällä kivasti elinkelvolliseen 23-24C jossa tuota pidän säädöiltään. Saa nähdä miten käy jos tulee kunnon helteet tosin.
 
Onko kukaan asentanut kauko-ohjainta joka toimii wifillä?:hmm: Vähän harmittaa 550e ilmastointilaite, jossa ei wifi ole jo valmiina, kivahan se olis saada kämppä viileäksi jo etukäteen.

 
Onko tästä kenelläkään kokemuksia? Joutuuko yksiputkista pitämään kokoajan päällä että viileä ilma makuuhuoneessa säilyy? Kerrostalokaksioon tulisi.


Edit:lisäyksenä vielä että asunnossa koneellinen ilmastointi ja vuokra-asunto kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tästä kenelläkään kokemuksia? Joutuuko yksiputkista pitämään kokoajan päällä että viileä ilma makuuhuoneessa säilyy? Kerrostalokaksioon tulisi.


Ihan kaikkia mahdollisia jäähdyttimiä täytyy pitää koko ajan päällä, jotta viileys säilyy. Yksiputkisella se saavutettu taso vaan on lämpimämpi. Ja kaikilla pingviineillä ääntä lähtee ns. aika paljon. ILP on ainoa oikeasti hyvä ratkaisu. Pingiinit sitten kompromisseja, mutta toki parempi kuin ei mitään.
 
Onko muilla Green Shiny 3.5 kW:n kaukosäätimessä valoja? Tietäis vaan oks toi oma viallinen vai onko nois säästetty? Pimees makkaris vaan hankala käyttää!
 
Onko kukaan asentanut kauko-ohjainta joka toimii wifillä?:hmm: Vähän harmittaa 550e ilmastointilaite, jossa ei wifi ole jo valmiina, kivahan se olis saada kämppä viileäksi jo etukäteen.

Mä mietin vähän samaa argo ulissen kaveriksi. Se kun on myös ihan kivikaudelta noiden ominaisuuksien suhteen. Lähinnä ajattelin että samalla vois olla kiva saada sellainen "hallintapaneeli" tuon kaken tilalle

Tämmöisen nyt löysin ainakin Cielo Breez Plus | Control Your AC with your Phone | Cielo WiGle
Niinjoo ja tuota sensibo sky:ta saa amazonista ~100e postikuluineen https://www.amazon.de/Sensibo-Intel...1&keywords=sensibo&qid=1592137630&sr=8-3&th=1
broadlink rm mini sitten vähän edukkaammin ja taitaa tuon sensibon roolin ajaa hyvin https://www.amazon.de/Broadlink-RMM...&qid=1592162113&sprefix=broadl,aps,172&sr=8-8

Vähän on kallista hupia - paitsi tuo broadlinkki. Tiedä sitten kuinka hyödyllistä omassa tapauksessa kun lämpötila kipuaa nopeasti kohti +30c kun laitteen sammuttaa. Tuolta lämpötilan puskeminen alas kestää jonkin aikaa. Eikä se sähkö nyt niin kallista ole :lol:
 
Menin ostamaan tuon CDON 200€ yksipiipuisen laitteen, jonka modasin muovikulholla ja ilmastointiletkulla kaksipiippuiseksi. Laitoin vielä tarkkana miehenä sen wattimittarin päähän. Kompuran käynnistyminen oli alusta lähtien kovin meluisaa, ja nyt se on kovin vähällä käytöllä muuttunut käynnistyksen yritykseksi.

Laite imasi aiemmin kompura päällä 700W+ ja puhalsi kylmää, nyt ~230W huonetta viilentämättä. Ilman kompuraa laite vie ~70W tai ~90W puhaltamiseen. Olisiko tässä ilmiselviä tee-se-itse-ratkaisuja vai laittalenko takaisin CDONille? Tietenkin hävitin jo itse pakkauksen.
Täällä myös sama laite, aluksi toimi useita tunteja putkeen mutta nyt kun alkaa olla oikeasti lämmintä niin tuntuu kompura sammuvan jossain välissä ja pelkkä tuuletus vaikuttaa jäävän päälle. Kun sammuttaa ja irrottaa virtajohdon hetkeksi ennen käynnistystä niin kompura taas rämähtää päälle. Ohjekirja mainitsee kyllä ylikuumenemissuojasta, mutta ei tunnu itsestään saavan kompuraa taas päälle.
Mites porukalla @looz @Seidi Takamaa kävi lopulta tämän Tectro-laitteen kanssa? Eilen minulla lakkasi työntämästä viileää ilmaa, vaikka kompressori on selvästi käynnissä. Käyttötunteja takana alle kahdeksan noin tunnin pätkissä.

Lämpömittarilla tarkistin laitteen puhaltaman ilman olevan tismalleen huoneenlämpöistä. Poistoputkikin pysyy viileänä, vaikka aiemmin lämpeni selvästi. Koska täälläkin puhuttiin sulattelumoodista, niin annoin laitteen käydä pari tuntia koskematta siihen. Ei muutosta tilanteeseen. Töpselin irrotus ja uudelleenkäynnistys ei näköjään myöskään auta mitään. Huonelämpötila ollut nyt 27.5 C, mutta aiempina päivinä 27 C lämpötilassa toimivuus oli ok.

Entä onko muilla Tectro TP 2020 omistajilla kuituvahvisteista kirkasta teippiä laitteen päällä muovipaneelien saumassa? Onkohan tuo joku tamper-proof -sinetti vai olenko saanut mahdollisesti jo kertaalleen korjatun laitteen?
 
Kyllä tuon oman yksilön kompura käynnistyykin itse kun seurasin tarkemmin, välillä sammuu ehkä vajaaksi puoleksi tunniksi jolloin laite vain tuulettaa. Poistoputki kuumenee kun kompura käynnissä ja selvästi pukkaa viileää, eilen oli varmaan 8 tuntia putkeen käynnissä.

Teippi on täälläkin paneelien saumassa.
 

Tämmöinen laite olisi kivijalka liikkeessä myynnisä 350e ikkuinatarvikkeet ym. Kannattaako hommata vai katsoa toista mallia? Ennen juhannusta pitäisi käydä hakemassa.

Tällähetkellä tilanen alkaa olemana aika kurja ei pääse missään levähtämään viileään vaan kokoajan tuskan hiki päällä oli sitten kotona tai töissä ja alkaa olemaan aika loppu sen suhteen.
 

Tämmöinen laite olisi kivijalka liikkeessä myynnisä 350e ikkuinatarvikkeet ym. Kannattaako hommata vai katsoa toista mallia? Ennen juhannusta pitäisi käydä hakemassa.

Tällähetkellä tilanen alkaa olemana aika kurja ei pääse missään levähtämään viileään vaan kokoajan tuskan hiki päällä oli sitten kotona tai töissä ja alkaa olemaan aika loppu sen suhteen.
Jos laitteen mukana tulee kaikki Powerin sivun kuvan mukaiset varusteet, malli on varsin hyvä, jos teho riittää asunnon kokoon. Monista siirrettävistä ilmastointilaitteista puuttuu kyseisen mallin varustekuvassa keskimmäisenä oleva sovitin, joka muuttaa laitteiden mukana yleisesti tulevan 150 millimetrin poistoputken 125 millimetrin lamelliventtiiliin tai myrskykupuun sopivaksi. Sovitin on oltava, jos on tarkoitus tehdä tuuletusikkunaan esim. pleksi- tai Finnfoam-levy, johon kiinnitetään lamelliventtiili tai myrskykupu, johon poistoputki kytketään. Kyseisiä sovittimia löytyy LVI-liikkeistä, mutta malleja, joissa on suuremmassa päässä kierre poistoputken kiinnitykseen, ei tunnu saavan mistään muualta kuin mahdollisesti laitteen valmistajalta. Putken saa toki viriteltyä ilman kierrettä oleviin sovittimiin esim. teipillä, mutta kierteellinen malli on paljon fiksumpi ja siistimpi.

Jos poistoputki on tarkoitus kytkeä ikkunaan jotenkin muuten kuin yleisellä 125 millimetrin lamelliventtiilillä tai myrskykuvulla, se on eri asia. Monien siirrettävien ilmastointilaitteiden mukana tulee eteläisemmissä maissa käytettäviin liukuikkunoihin kytkettävä sovitin, mutta ne eivät ilman suurehkoa virittelyä sovi suomalaisiin monikerroksisiin ikkunoihin.
 

Tämmöinen laite olisi kivijalka liikkeessä myynnisä 350e ikkuinatarvikkeet ym. Kannattaako hommata vai katsoa toista mallia? Ennen juhannusta pitäisi käydä hakemassa.

Tällähetkellä tilanen alkaa olemana aika kurja ei pääse missään levähtämään viileään vaan kokoajan tuskan hiki päällä oli sitten kotona tai töissä ja alkaa olemaan aika loppu sen suhteen.

Kannattavuus riippuu ihan viilennettävän paikan koosta. Itsellä 43m asunto ja 3500W kone. Modattuna pitää kämpän siedettävänä. Pienempi hyytyisi
 
Mulla on 50m^2 kämppä, josta tosin ehkä 35m^2 jäähdytettävänä kun kylppäri ja naurettavan iso vaatehuone tuntuvat pysyvän siedettävinä ilmankin ainakin kunnes koko talon rakenteet kuumenee enemmän, eikä niissä niin paljoa tule käytyä. Ainakin näillä keleillä kun ulkoilma on sopivan viileää, tuntuu 2.6kW/9000BTU vehje jaksavan pitää kämpän ulkoilman tasolla ihan heittämällä - tai nyt kun tuo on olohuoneessa niin vaikutus makuuhuoneeseen on kyllä rajallisempi. Jos tulee kunnon 30C käristys niin veikkaan että tekee tiukkaa, mutta viime hädässä linnottaudun makuuhuoneeseen tuon kanssa.

Mutta tähänhän varmaan vaikuttaa aika moni juttu. Mun ikkunat on lounaaseen ja vieläpä osan päivästä muut talot peittävät auringon, joten suora auringonpaiste kämppään on verrattain lyhyt aika päivästä. Nyt alkaa pikkuisen paistamaan, mutta joku 18:30-20:30 on se oikea aika.
 
Tarkoitus olisi saada makuuhuone vähintään viileäksi ja mahdollisesti kokeilla isommassa tilassa myös.
 
Morjens. Tarttisin sitten vähän apua. Googlen-kautta tänne löysin ja koitin selata jo useampaa sivua eilen ja tänään jos löytyis vastaus ongelmaan.

Elikkäs tilanne on semmoinen että multa löytyy yksiputkinen pingviini. Ongelmana nyt se että jostain syystä alipaine pistää postiluukun ujeltamaan ja siitä on nyt ollu jo naapurin vanhan jäärän kanssa riitaa. Viime vuonna sama laite ja samat viritykset et en tiedä miksi se luukku päätti tänä vuonna alkaa vikertää.

Pingviinin putki on siis ikkunassa kiinni liimalevyyn tehdyssä reijässä ja koko levy kiinni jesarilla.

Tiedän et pitäis jotenkin nyt saada tää helvetin alipaine mäkeen täältä mut en tiedä miten. Ainoa ikkuna joka koko saunassa aukeaa on siis pingviinin käytössä. Varmaan asunnon suunnittelijoilla ollut kivaa kun päättivät että laittavat vaan yhden ikkunan jonka saa auki. Samalla seinällä missä pingviinin ikkuna on, on parvekkeen ovi.

Ainoat alipaineen purku-reitit olis siis joko se että koitan vähentää liimalevystä jesareita vaikka yhdeltä sivulta jos aukenis tarpeeksi iso reikä ilman vaihtoon, tai sit se että avaan parvekkeen ovea raolleen. Paskaa koko hommassahan on taas se että se vetää ne ilmat sieltä parvekkeelta jonne pingviini ne viskoo.

Mikä tässä nyt olisi sit se järkevin keino joka ei tappais pingviinin tehoja paljoa ja keksiikö joku mitään muuta ratkaisua. Kestääkö pingviinin moottori edes sitä että pitää parvekkeen ovea auki? Olis vähän sellainen tunne että saattaa tehdä koneelle hallaa. Muistelisin et joskus ennen on menny toinen pingviini paskaksi kun piti parvekkeen ovea auki.

En jaksa sotia naapurin kanssa tästä asiasta pitempään (ennenkuin kantelee vuokranantajalle) joten kaikki ideat on tervetulleita.
 
Morjens. Tarttisin sitten vähän apua. Googlen-kautta tänne löysin ja koitin selata jo useampaa sivua eilen ja tänään jos löytyis vastaus ongelmaan.

Elikkäs tilanne on semmoinen että multa löytyy yksiputkinen pingviini. Ongelmana nyt se että jostain syystä alipaine pistää postiluukun ujeltamaan ja siitä on nyt ollu jo naapurin vanhan jäärän kanssa riitaa. Viime vuonna sama laite ja samat viritykset et en tiedä miksi se luukku päätti tänä vuonna alkaa vikertää.

Pingviinin putki on siis ikkunassa kiinni liimalevyyn tehdyssä reijässä ja koko levy kiinni jesarilla.

Tiedän et pitäis jotenkin nyt saada tää helvetin alipaine mäkeen täältä mut en tiedä miten. Ainoa ikkuna joka koko saunassa aukeaa on siis pingviinin käytössä. Varmaan asunnon suunnittelijoilla ollut kivaa kun päättivät että laittavat vaan yhden ikkunan jonka saa auki. Samalla seinällä missä pingviinin ikkuna on, on parvekkeen ovi.

Ainoat alipaineen purku-reitit olis siis joko se että koitan vähentää liimalevystä jesareita vaikka yhdeltä sivulta jos aukenis tarpeeksi iso reikä ilman vaihtoon, tai sit se että avaan parvekkeen ovea raolleen. Paskaa koko hommassahan on taas se että se vetää ne ilmat sieltä parvekkeelta jonne pingviini ne viskoo.

Mikä tässä nyt olisi sit se järkevin keino joka ei tappais pingviinin tehoja paljoa ja keksiikö joku mitään muuta ratkaisua. Kestääkö pingviinin moottori edes sitä että pitää parvekkeen ovea auki? Olis vähän sellainen tunne että saattaa tehdä koneelle hallaa. Muistelisin et joskus ennen on menny toinen pingviini paskaksi kun piti parvekkeen ovea auki.

En jaksa sotia naapurin kanssa tästä asiasta pitempään (ennenkuin kantelee vuokranantajalle) joten kaikki ideat on tervetulleita.
Joko modaat sen kaksiputkiseksi tai sitten sen ikkunan alareunaan jätät vähintään poistoputken verran ilmarakoa.
 
Ainoat alipaineen purku-reitit olis siis joko se että koitan vähentää liimalevystä jesareita vaikka yhdeltä sivulta jos aukenis tarpeeksi iso reikä ilman vaihtoon, tai sit se että avaan parvekkeen ovea raolleen. Paskaa koko hommassahan on taas se että se vetää ne ilmat sieltä parvekkeelta jonne pingviini ne viskoo.
Reikää vaan tuota tuloilmaa varten. Pingviinien poistoilman putken päästä lähtee sellainen taifuuni, että se ilma ei tule enää palaamaan tuloilman aukon kautta missään määrin, vaikka se aukko olisi aivan vieressä. Viime kesänä väliaikainen ratkaisu ennen kaksiputkiseksi modaamista oli yksinkertaisesti pistää putki avonaisesta ikkunasta pihalle ilman mitään tiivistyksiä, eikä jäähdytyskyky laskenut käytännössä ollenkaan verrattuna tiivistettyyn versioon.
 
Joko modaat sen kaksiputkiseksi tai sitten sen ikkunan alareunaan jätät vähintään poistoputken verran ilmarakoa.

Reikää vaan tuota tuloilmaa varten. Pingviinien poistoilman putken päästä lähtee sellainen taifuuni, että se ilma ei tule enää palaamaan tuloilman aukon kautta missään määrin, vaikka se aukko olisi aivan vieressä. Viime kesänä väliaikainen ratkaisu ennen kaksiputkiseksi modaamista oli yksinkertaisesti pistää putki avonaisesta ikkunasta pihalle ilman mitään tiivistyksiä, eikä jäähdytyskyky laskenut käytännössä ollenkaan verrattuna tiivistettyyn versioon.

Selvä homma. Mietin just tota että tuleeko ne ilmat vaan takas heti siitä reiästä mut kaipa tuo on ihan loogista et ne lähtee sen verran kovaa etteivät palaa. Pitää nyt sit koittaa tämä kesä ainakin kärjistellä ton reiän kanssa ja vaikka ens vuonna perehtyä modaamaan tosta kaksiputkinen.

Laita coctailtikku tai kynä postiluukun väliin?

Saattas tulla naapureilta vähän epämäärästä palautetta jos alkas tunkea kyniä sinne luukkuun. En usko et pelkästään sen sisemmän luukun avaaminen vaikuttais tarpeeksi paineisiin.
 
Pitää nyt sit koittaa tämä kesä ainakin kärjistellä ton reiän kanssa ja vaikka ens vuonna perehtyä modaamaan tosta kaksiputkinen.
Teet reiästä 125/150mm halkaisijaltaan, tökkäät siihen taipuisan ilmanvaihtoputken (k-raudasta ~10€) ja tuot putken toisen pään pingiivin tuloilman aukon viereen. Tuolla saadaan jo 90% kaksiputkisen hyödyistä käyttöön. Loput prosentit saa jos tuunaa esim. pahvilaatikosta ilmanohjaimen putken pään ja pingviinin väliin siten, ettei ulkoilmaa pääse sisälle. Parantaa sen verran mukavasti jäähdytystehoa, että en oikein näe syytä jättää hommaa ensi kesään. ;)
 
Mulla on 50cm suora poistoputki ja sen alla levyssä poistoputkea 50% suurempi suodatettu ilmanotto 50cm laitteen imupuolen takana. Kaipaakohan tuo ollenkaan sitä toista putkea enää?
 
Mulla on 50cm suora poistoputki ja sen alla levyssä poistoputkea 50% suurempi suodatettu ilmanotto 50cm laitteen imupuolen takana. Kaipaakohan tuo ollenkaan sitä toista putkea enää?
Todennäköisesti ei, helppo sitä on testata pahvilaatikoiden kanssa puljaamalla.
 
Mulla on 50cm suora poistoputki ja sen alla levyssä poistoputkea 50% suurempi suodatettu ilmanotto 50cm laitteen imupuolen takana. Kaipaakohan tuo ollenkaan sitä toista putkea enää?

Juu. Mullakin on tuloilmaputki vain vapaasti roikkumassa laitteen edessä. Ilma valuu suoraan laitteeseen. En huomannut tiivistyksellä mitään eroa vielä.
 
Mietin just tota että tuleeko ne ilmat vaan takas heti siitä reiästä mut kaipa tuo on ihan loogista et ne lähtee sen verran kovaa etteivät palaa.
Käsitin, että poistoputkelle käytetty tuuletusikkuna menee parvekkeelle. Mikäli parveke on lasitettu, onhan lasit auki?

Tokihan se kuumempi parvekeilma tulee suoraan korvausilmana, mikä on ongelma, mutta kuten kerrottu, ei se nyt suoraan siitä poistoletkusta tulevaa ole.
Laita coctailtikku tai kynä postiluukun väliin?
Ongelmahan ei ole se, että postiluukku vinkuu vaan se, että asunnossa vallitsee alipaine, joka vetää korvausilmaa vääristä paikoista kuten postiluukusta. Korvausilma pitää järjestää ikkunan tai vastaavan kautta. Kaikki mahdolliset tavat on jo kai ehdotettu. Tai no, parvekkeen oveen voisi tietysti tehdä tuuletusaukon, mutta siitä tulisi sanomista. Parasta on siis joko tehdä paluuilmareikä poistoputken ikkunasovitteeseen, käyttää konetta ilman mitään sovitetta vain heittämällä letkun pää ulos taikka raottaa parvekkeen ovea.
 
Mitenkäs tämmöisen Matsui MPA12KH masiinan saa modattua kaksiputkiseksi? "Höyrystimen ilmanotto" on se mistä laite imee itseensä ilmaa. Putki keskelle ja neliömetrin verran jesaria että tukkii muun alueen?
z9sEa5Fvb6.jpg
 
Mitenkäs tämmöisen Matsui MPA12KH masiinan saa modattua kaksiputkiseksi? "Höyrystimen ilmanotto" on se mistä laite imee itseensä ilmaa. Putki keskelle ja neliömetrin verran jesaria että tukkii muun alueen?
z9sEa5Fvb6.jpg
Laitteen on tarkoitus kierrättää talon sisäilmaa kohdasta 3. laitteen sisään ja kohdasta 4. ulos laitteesta.
Kuuma ilma minkä laite puhaltaa ulos kohdasta 5. tulee laitteelle sisään kohdasta 4. Eli toinen letku pitäisi saada noille 4. kohdan ritilöihin.

Tuon kuvan perusteella voisi olla mahdollista, että nuo kyljissä olevat aukot voisi peittää kokonaan ja tuossa olisi suunniteltu paikka toiselle letkulle kohdan 5 vieressä. Siihen puhkaisee reiän. Laitteen avaamalla tuon voisi varmistaa.
 
Mitenkäs tämmöisen Matsui MPA12KH masiinan saa modattua kaksiputkiseksi? "Höyrystimen ilmanotto" on se mistä laite imee itseensä ilmaa. Putki keskelle ja neliömetrin verran jesaria että tukkii muun alueen?
z9sEa5Fvb6.jpg
Itsellä oli tollainen joskus ja se on tosiaan suunniteltu toimimaan myös kaksiputkisena. Niin kuin @hema sanoi, sisäänottoletku tulee tuohon toisen putken vieressä olevaan valmiiksi tehtyyn aukkoon. Se ritilähommeli lähtee siitä samaan tapaan muistaakseni pyörittämällä irti, kuin toi toinenkin letku ja siihen vain jesarilla kiinnitin Biltemasta haettua sopivan paksuista putkea.

Ja toi kohta 4 pitää tosiaan tukkia, itsellä oli vain teipillä paperinpala siinä.

Eilen piti itselläkin jo ilmastointi ottaa käyttöön, alkaa kait rakenteet olla jo niin kuumat, ettei pelkkä yötuuletus enää riitä.

Netistä löytyi kuvakin, saman vehkeen manuaalista toisaalla:
 

Liitteet

  • matsui.png
    matsui.png
    580,6 KB · Luettu: 206
Viimeksi muokattu:
Ströme 12c tuli tilattua. Onko finnfoam ikkunaan paras vaihtoehto poistoputkelle vai ajaako vaneri saman asian?
 
Ströme 12c tuli tilattua. Onko finnfoam ikkunaan paras vaihtoehto poistoputkelle vai ajaako vaneri saman asian?
Jos sulla on vaneria ennestään niin käytä silloin sitä. Mutta kyllähän finnfoam paremmin eristää. Muutenhan rakentamisessa eristeenä käytettäisiin vaneria eikä finnfoamia. Pienessä ikkunassa ero toki pienempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 011
Viestejä
4 468 774
Jäsenet
73 866
Uusin jäsen
ethendir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom