Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Laitoin huollon yhteydessä kompuran ympärille ja sen kotelointiin kaapissa ollutta STP:n 4mm bitumimattoa äänieristeeksi, mutta sillä ei tuntunut kuitenkaan olevan merkittävää vaikutusta, joten voi olla että pitää lisätä tai vaihtaa sinne myöhemmin vielä jotain muuta materiaalia. Tällä tuskin on kuitenkaan vaikutusta muuhun toimintaan millään tavalla.
Joissain on muistaakseni ollut molempien ilmankiertopiirien ilmanotto samalla sivulla saman peiteritilän alla, jolloin kotelointia joutuisi vähintään hieman puukottamaan.Takana alhaalla oleva. Toki tuo on hyvä varmistaa ohjekirjasta tai sisään kurkkaamalla, mutta lienee kaikissa(?) lauhduttimen ilmanotto näin päin.
Ei niissä muuta yleensä tule.Tuliko cdonin teatro jähdyttimen mukana muuta poistoputkea ku tuo iso haitari? Auoin paketin eikä pienempää letkua näytä löytyvän.
Perkule ku nyt vasta auko paketin, oli tuo electroluxin ikkunatiivistesarja normi hinnalla, olis pitäny samalla ottaaEi niissä muuta yleensä tule.
Joskus tulee jotain ikkuna-adaptereita jne.. , mutta ne ei yleensä ole oikein mitoitettu suomen ikkunoita varten. Kaikissa mitä olen nähnyt on tuommoinen venyvä letku tullut ja senhän voi halutessaan vaihtaa pitempään jos tarvitsee.Perkule ku nyt vasta auko paketin, oli tuo electroluxin ikkunatiivistesarja normi hinnalla, olis pitäny samalla ottaa
Suosittelen vilkaisemaan ens viikon säätä ja kaivelemaan pingviinit ja kylmäkallet jo valmiiks
Itse tein niin että hain jätelavalta vanhasta kirjahyllystä takalevyn. Siitä sitten sopivan kokonen pala joka sopi ikkunaan ja siihen putkelle reikä. Toiminut jo monta kesää hiton hyvin ja ei maksanut kuin vähän työtä.
Tuli koeponnistettua Tectro makuuhuoneen viilentämisessä. Koska kyseessä oli alle parin sadan romu, ei laitteelle tullut asetettua ilmankierrätintä kummempia ennakko-odotuksia. Iskin pingun tulille ja jätin pariksi tunniksi makkariin käymään täydellä teholla (kieltämättä hieman kuumotti, polttaako romu koko kämpän). Pingu kuitenkin oli kuin olikin vääntänyt, tosin suihkuturbiinia muistuttavan melun säestämänä, makkarin 27 asteesta 20 asteeseen. Ihan kelpo suoritus lähes tornituulettimien hintaluokassa painivalle kiinan ihmeelle. Summasummarum, jos olet hankkimassa "ilmastointilaitetta", suosittelen hommaamaan kunnon laitteen, mutta jos lompakko huutaa hoosiannaa, niin tälläkin vehkeellä kyllä nukkuu hellekauden inhimillisissä olosuhteissa tulpat päässä.
Todennäköisesti ulkona laskee lämpötila kuitenkin yöllä ja riittää, että olet ajanut sen makkarin 20 asteeseen. Jos saat seinätkin viilennettyä (menee parissa tunnissa), niin makkari on sen yön ajan 20 astetta, eikä tarvitse pitää laitetta päällä.
Jos yöllä on yli 20 astetta, niin sitten ei ole vaihtoehtoja
Useampi vastaus olikin jo mutta laitetaan omat jatkoksi.Moikka!
Mietin, että voisin hieman tehostaa kerrostaloasunnon n. 10 m2 makuuhuoneen (ja tässä nykytilanteessa myös kesän yli hyvin todennäköisesti työhuoneen) viilennystä. Aiemmin ollut käytössä vain pöytätuuletin ja ketjussa aiemminkin esitelty DIY-viilennyslaite.
Rahaa ei olisi laittaa mahdottomasti kiinni, joten mielessä on käynyt muutama vaihtoehto.
1) n. 100 eurolla löytyviä vesi/kylmäkalle -viilentämiseen perustuvia laitoksia. Näissä vähän mietityttää, kuinka pahasti ilmankosteus tällaisessa makkarissa sitten nousisi? Olisikohan häiritsevää?
2) n. 100 eurolla jokin pätevä tornituuletin puhaltamaan tuuletusikkunasta kuumaa ilmaa pois. Ei varsinaisesti viilennä, mutta josko antaisi pientä helpotusta.
3) n. 100 eurolla kattotuuletin. Näistäkin lueskelin ketjusta ja osa tuntui kehuvan.
4) Yksiputkinen pingviini. Tähän toki saisi laittaa varmaan n. 400-500 euroa, jotta saisi lähellekään järkevää laitosta. Kaksiputkisesta tuskin kannattaa näillä budjeteilla haaveilla. Tässä mietityttää kyllä kovasti melu ja tarpeellisen korvausilman saaminen. Makuuhuoneesta pystyisi jättämään oven auki, jolloin korvausilma tulisi 75 m2 kämpän toiselta puolelta olohuoneesta tai keittiöstä. Myös mietin tällaisen laitteen sähkönkulutusta. Jos alkaa tulla esimerkiksi 30-40 euroa lisää sähkölaskua kuussa, niin alkaa tulla yhtäkkiä koko helahoidolle hintaa.
Mitä tuumitte mihin näistä kannattaisi kääntyä? Tottakai vaihtoehdot 1-3 houkuttelevat eniten taloudellisen tilanteen puolesta. Olisiko näistä kenties jokin yhdistelmä? Vai onko näin, että jos haluaa mitään vaikutusta, niin johonkin siirrettävään ilmastointilaitteeseen olisi sijoitettava?
Yllättäen? tämän foorumin innoittamana hankein tuon mainitun laitteen joten osin voi kommentoida...Onko 200e hintaluokassa parempaa kun tuo cdonin laite?. Vai kannattaako panostaa enemmän toiseen?
Asunto 47 neliön kaksio josta olohuone n. 25-30 neliöä pitäisi viileämmäksi saada. Tuo 65db ei vissiin kauhean hiljainen ole?
Tectro saapui tännekin. Nyt pitäisi viritellä tuo lasitetulle parvekkeelle pöhisemään naapureiden iloksi. Eli etupuolen räppänään vähän jostain pahvista tai muovista suppiloa ja toinen haitariputki puhaltamaan tuuletusikkunan kautta sisälle asuntoon kylmää ilmaa. Koneen mukana tullut kuuman ilman poistoputki sitten puhaltamaan pois parvekkeelta. Joku tuossa aiemmin kirjoitteli että tuollaisella virityksellä tulee ongelmia kosteudenpoiston kanssa. Tunkeeko se kosteutta sinne jäähdytettyyn ilmaan vain siis tuonne pingiivin säiliöön? Ajattelin jos laittasin vain kumiletkun tuohon veden poistoliitäntään ja letku parvekkeen ränniin. En jaksaisi kytkeä kolmea eri ilmaputkea kuten se aiempi tyyppi oli ilmeisesti tehnyt. Toimiiko?
Eipä siellä oikein ole sellaisia ainakaan silmin havaittavasti ja pyyntilämpö taas mitataan kaukosäätimestä. Ja siis onhan tuo katkonut aina sitä jäähdytystä, mutta en ole koskaan aiemmin mitannut syklien pituutta. Nyt tuli sitä kellotettua, kun tuntui pätkivän aiempaa useammin, mutta ei ole kyllä mitään muistikuvaa että oliko se samanlainen uutenakin. Se on selvää, ettei tuota konetta ole suunniteltu niin, että se kykenisi puhaltamaan kylmää ihan jatkuvalla syötöllä.Olisiko voinut päästä käymään niin, että kylmäainetäytön tai äänieristyksen yhteydessä jokin koneen sisällä oleva lämpöanturi on päässyt liikkumaan väärään paikkaan ja antaa nyt koneelle väärää lämpötilaa, mikä aiheuttaa tiheämpää katkokäyntiä.
Tarkennatko hieman tuota kertomaasi?Toimii, mutta erittäin huonolla hyötysuhteella. Jos vedät pingulta vain yhden putken sisälle, se ottaa kuumaa ilmaa parvekkeelta, jäähdyttää sen ja puhaltaa sisälle. Lasitetulla parvekkeella lämpötila nousee äkkiä ~30 asteeseen, jolloin ilma pitää jäähdyttää ~ 10 astetta.
Jos taas teet kolmiputkisen viritelmän, imetään viileää ilmaa sisältä, jäähdytetään sitä ~5 astetta ja puhalletaan takaisin sisälle.
Ja tosiaan kaksiputkisena puhallat melkoisen ylipaineen kämppään, mikä voi huonolla tuurilla aiheuttaa kosteusvaurioita.
Eipä siellä oikein ole sellaisia ainakaan silmin havaittavasti ja pyyntilämpö taas mitataan kaukosäätimestä. Ja siis onhan tuo katkonut aina sitä jäähdytystä, mutta en ole koskaan aiemmin mitannut syklien pituutta. Nyt tuli sitä kellotettua, kun tuntui pätkivän aiempaa useammin, mutta ei ole kyllä mitään muistikuvaa että oliko se samanlainen uutenakin. Se on selvää, ettei tuota konetta ole suunniteltu niin, että se kykenisi puhaltamaan kylmää ihan jatkuvalla syötöllä.
Veikkaan, että se sisäyksikkö tosiaan jäätyy ja laite sulattelee sitä. Tossa iltamassa just mittasin uudestaan kun kompressori oli käynnissä ja mittari näytti jäähdytysilman lämmöksi -2. Huoneiston lämpötila on ollut lähes koko ajan asetetussa, joten kompressori ei tietenkään käy nyt kuin harvoin, mutta sitten kun se käy, niin se on se kuutisen minuuttia ja sitten taas tauolle. Kun kompressori pysähtyy, se ei lähde saman tien käyntiin vaikka kaukosäätimestä pudottaisi pyyntiä kuinka paljon .
Edit.
Sellainen tuli mieleen, että eihän se alkuperäistä hieman jämäkämpi eristysmateriaali kompressorin ympärillä vain voi aiheuttaa sitä, että kompressorin lämpötila nousee liian korkeaksi ja järjestelmä sammuttaisi sen siksi? Alunperin siellä on sellaista hyvin höttöistä "eristesuperlonia" kompuran ympärillä, jonka nyt siis vaihdoin siihen 4mm bitumimattoon. Ei tuolla luulisi olevan mainittavaa merkitystä lämpötilaan, mutta tulipahan mieleen. Ei sillä, että se olisi vaikuttanut kompressorin äänekkyyteenkään, eli se työ meni vähän niinkuin hukkaan. En tiedä millaisella vaimennusmateriaalilla saisi parhaiten hiljennettyä kompressoria ilman sivuvaikutuksia?
Suodatin on putsattu aina muutaman viikon välein ja kennot on puhdistettu viime keväänä. Olikohan tuossa edes mahdollisuutta vaikuttaa puhallustehoon? Jos on, niin se on samalla asetuksella ollut aina.Tuo on tosiaan selvää, että pätkiminen johtuu tuosta kennon jäätymisestä. Onhan sinulla puhallusteho täysillä? Ota myös ne ylimääräiset ilmanohjaimet pois niin saat mahdollisimman hyvin ilman kiertämään kennoston läpi. Onhan kennosto puhdas ja sen edessä on pidetty sitä suodatinta, jottei huonepöly tuki sitä? Voit myös irroittaa koko etumuovikotelon ja kokeilla jäähtyykö kenno tasaisesti (älä kuole koskemalla sähköjohtoihin, jotka melko avoimena).
Pitää käydä huoltoliikkeestä vielä kysäisemässä, mutta kyllä sinne pitäisi olla ihan speksien mukainen määrä oikeaa ainetta laitettu.Yritin löytää tietoa mikä vaikutus liian suurella kylmäainetäytöllä voisi olla mutten heti löytänyt selkeää vastausta. Voisiko aiheuttaa jäätymisen?
Uusimmat ovat inverttereitä joo, mutta kai niitä vanhojakin saa myydä jos niitä varastossa on.Mutta kuten aiemmin sanoin niin laite on kyllä tehty tuottamaan viileää ilmaa non-stop ja on itsellänikin joskus paahtanut 8 tuntia putkeen. Se vaan vaatii "oikeat käyntiolosuhteet" johtuen tuosta, että se on on-off kompuralla. Onkohan uusimmat Argo Ulisset jo invertterimalleja vai vieläkö saavat myydä on-off laitteita "vanhasta varastosta"?
Suodatin on putsattu aina muutaman viikon välein ja kennot on puhdistettu viime keväänä. Olikohan tuossa edes mahdollisuutta vaikuttaa puhallustehoon? Jos on, niin se on samalla asetuksella ollut aina.
Joo, niinpä olikin. Sillä kaukosäätimellä ei tarvitse normaalisti tehdä mitään muuta kuin käynnistää laite keväällä ja sammuttaa syksyllä, niin ei ole jäänyt mieleen.Onhan siinä kaukosäätimessä kolme puhallustehoa. Sillä pienimmällä kyllä menee puhallusilma pakkaselle, kun ei vedä huoneilmaa kennon läpi tarpeeksi.
Adjusting fan speed
AUTOMATIC
Simply set the FAN SPEED selector to the auto position.
A microcomputer automatically controls the fan speed when the AUTO mode is selected. When the air conditioner starts operating, the difference between the room temperature and the set temperature is detected by the microcomputer which then automatically switches the fan speed to the most suitable level.
@Saunamajuri oli siis asentamassa pingua lasitetulle parvekkeelle modaamalla kylmän ilman ulostuloon putken, jolla johtaa kylmän ilman sisälle kämppään tuuletusikkunan kautta.Tarkennatko hieman tuota kertomaasi?
Kolme putkea? Siis mihin on putki ja miksi?
Kaksi putkea? Jos teet oikein, et todellakaan saa ylipainetta. Eli mikähän tämä oma ratkaisusi olikaan?
Kyllähän tuo aivan yksiselitteisesti käy ilmi, eikä mikään käyttäjän ikioma ratkaisu. Puheena ei ole ns. normaali kaksiputkinen pingviiniasennus.Tarkennatko hieman tuota kertomaasi?
Kolme putkea? Siis mihin on putki ja miksi?
Kaksi putkea? Jos teet oikein, et todellakaan saa ylipainetta. Eli mikähän tämä oma ratkaisusi olikaan?
Kirjoitat yllä monikossa kennot. Vaikka tuntuu siltä, että tiedät mitä teet, niin pakko kuitenkin varmistaa. Tarkoitithan tuolla sitä, että putsasit ulkoyksikön lauhduttimen myös.Suodatin on putsattu aina muutaman viikon välein ja kennot on puhdistettu viime keväänä.
Kyllä, samaan aikaan on putsattu molemmat. Ulkoyksikön olen itse asiassa puhdistanut vuosittain ja sisäyksikön harvemmin.Kirjoitat yllä monikossa kennot. Vaikka tuntuu siltä, että tiedät mitä teet, niin pakko kuitenkin varmistaa. Tarkoitithan tuolla sitä, että putsasit ulkoyksikön lauhduttimen myös.
Joo, niinpä olikin. Sillä kaukosäätimellä ei tarvitse normaalisti tehdä mitään muuta kuin käynnistää laite keväällä ja sammuttaa syksyllä, niin ei ole jäänyt mieleen.
Tuuletin näytti olevan Auto-asennossa ja niin muistelen sen olleen aiemminkin. Nyt kun sitä pikaisesti testailin, niin se toimii sillä tavalla hassusti, että jos laittaa alimman tehon päälle ja sitten vaihtaa autolle, niin tuulettimen teho pysyy samana. Ja jos laittaa tuulettimen kovimmalle teholle ja vaihtaa siitä autolle, niin sama juttu, eli silloin tuuletin jää sille maksimiteholle. Pitiköhän tuon auto-asetuksen edes toimia tässä mallissa, vaikka sellainen kaukosäätimestä löytyykin? Muistan, että joku toiminto tuossa oli sellainen, jota ei ole. Tai sitten siinä on vaan viivettä ennen kuin se tekee mitään muutoksia, jotta se ei venkslaisi liian hätiköidysti. Selvästi sillä pienimmällä puhalluksella se joka tapauksessa oli siinä vaiheessa kun menin asiaa tarkistamaan.
Manuaali ainakin sanoo ihan selvästi siitä näin:
Voi olla joo. Tämä vaatii kuitenkin lisää testausta.No tuo manuaali sanoo väärin sillä kyllähän se jäähdytys perustuu siihen, että sitä ilmaa on saatava mahdolisimman nopeasti siitä kylmästä kennosta läpi. Ei se jäinen kenno siellä kotelossaan tee muuta kuin vie sähköä.
Mutta sinulla tuo jäätymisongelma ratkesi varmaan nyt, kun laitat puhalluksen täysille manuaalisesti? Sellainen automaattinen asento tuossa pitäisi olla kyllä, että kun lämpötila on saavutettu eikä ole tarvetta jäähdyttää niin puhallin menisi low-asentoon. Nyt pitää turhaa ääntä, jos tarve jäähdyttää vain 5 minuuttia esim. tunnin aikana.
Edit.
Laitoin nyt puhaltimen täysille ja pyynnin pari astetta alemmaksi. Kompura lähti käyntiin saman tien ja pöhötti -2 asteista ilmaa alle minuutissa, mutta jälleen siinä 5-6min päästä se sammui. Pelkkä puhallin hönki noin 19-asteista ilmaa samaiset 5-6min, jonka jälkeen kompura käynnistyi taas samaksi aikaa. Tällä perusteella sanoisin, ettei sillä puhaltimen teholla ole merkittävää vaikutusta tuohon sykliin. Kun tavoitelämpö on saavutettu, on kompura idlaamassa kauemmin, eli ei se ihan jatkuvasti tuolla samalla syklillä pyöri.
Joo, käyn siellä kyllä, mutta tuo mittarikin voi heittää pari astetta. Ei se vanha tai muuten huono ole, mutta sellainen perinteinen, yksinkertainen seinämittari, jonka on tarkoitus toimia normaalissa huonelämpötilassa parhaiten. Pitää testata toisella mittarilla vielä ennen kuin kyselee tyhmiä muualta.Onpas outo homma sillä ei ilmastointilaitteesta pitäisi tulla pakkasilmaa, koska silloin tapahtuu ilmankosteuden jäätyminen. Ehkä kannattaa mennä sinne paikkaan jossa on lisätty aineet ja kysellä voisiko olla ylitäyttöä vai mikä on. En tosiaan tunne noiden eri kylmäaineiden ominaisuuksia, että miten ne käyttäytyvät.
Riippuu täysin rakennuksesta. Jos on oikeasti kuuma ongelmatalo, ei seinien lämpimän massan vaikutus merkittävästi vähene millään kahden tunnin pingviiniajolla. Jos taas joku puinen rivitalo peittävän katon alla puiden katveessa muuten kuumalla paikalla, auttaa jo paljon. Kokemustakin on molemmista, vaikka tämä ei olekaan mikään elämänkouluasia vaan perustason luonnontiedettä.Todennäköisesti ulkona laskee lämpötila kuitenkin yöllä ja riittää, että olet ajanut sen makkarin 20 asteeseen. Jos saat seinätkin viilennettyä (menee parissa tunnissa), niin makkari on sen yön ajan 20 astetta, eikä tarvitse pitää laitetta päällä.
Jos yöllä on yli 20 astetta, niin sitten ei ole vaihtoehtoja
Tuuletusikkuna UV-suojatusta polykarbonaatista ja nurkkaan 60mm tiivistetty läpivientireikä letkuille? Näyttää normaalilta lasilta ja hoitaa homman. Jos on monikerroslasit, niin sitten vaan useampi polykarbonaatilevy ja läpivientiin vaikka joku kumituubi tiivistämään lasien välit.Meinasin virittää Ulisselle tuuletusikkunaan suojan. Viime kämpässä oli pihan puoli niin toimi kivasti finnfoamilla, jesarilla ja pyyhkeillä eristettynä. Nyt on kadun/torin puolella, niin aikamoinen mökä tulee känniääliöistä lähtien sisälle. Eristääköhän toi samanlainen viritys tarpeeksi vai onko jotain parempia ehdotuksia? Huomenna menossa tarvikeostoksille.
Parvekkeen oven alta olis ollut paras mutta ei toi kynnys nyt ollutkaan niin helposti irrotettavissa. Nyt tulee ölinä suoraan työhuoneeseen niin kiva tehdä iltaisin hommia, varmaan pakko sitten jäpittää vastamelukuulokkeet päässä jos ei ratkea muuten.
Ymmärrän. Tämä ei ole aina niin simppeliä, mutta mainitaan silti että ne levyt voi ostaa alan liikkeestä valmiiksi mittoihin leikattuna, jolloin ei puutu enää kuin niiden reikien leikkaaminen. Jos ei ole sitä varten porakonetta + reikäsahaa, niin voihan siitä levystä leikata vaikka koko kulman auki. Se onnistuu vaikka rautasahalla. Vanhojen lasien irrottamisessa karmeista tarvitaan lisäksi vasaraa, ruuvimeisseliä ja jotain verhoustyökalua tms.Ei ole oikeen työkaluja työstää polykarbonaattia...
Ei ole oikeen työkaluja työstää polykarbonaattia... Ja tosiaan tarkennuksena että lämmöneristys nyt ei ole niin justiinsa mutta mökän eristys olis ihan jees. Mitenhän mahtais toimia jos jotain tiivistenauhaa sovittas vaikka finnfoamin ympärille, pakottais vähän paikalleen ja sit jesse saa pitää paikallaan? Ton läpiviennin saa varmasti kans kikkailtua suht tiiviiksi tavalla tai toisella, aika pienihän toi letku on.
Nostin ulomman ikkunan kokonaan irti, vaihtoehtona on irrottaa myös sisempi mutta ei se tossa nyt ole kyllä tielläkään enää samalla tavalla kun se ulompi oli, ei mahtunut työntämään ulkoyksikköä ulos jos se oli paikallaan.
Edit: no, silmän kun otti käteen... kiinnityksen saisin niin että vedän tota ikkunan ulko"peltiä" vasten sen levyn, jonka ulkoreunoissa on tiivistenauhat. sitten vedän jotkut sopivat reijät läpi vaikka kolmelta korolta, ulkopuolelle poikkipuut ja sisäpuolelle myös ja sitten puristan paikalleen pulteilla ja muttereilla. Jäljetön asennus ja saa tiivisteen kirrattua tiiviiksi. Sit vaan enää se materiaali, eristääköhän mikä parhaiten ääntä joka pysyis kasassa ja olis helposti muokattava - muu kun finnfoami?
Jos käsitin oikein, niin tuossa oli kyseessä Argo Ulisse, jossa ei ole mitään "muoviputkea". Suojamuovin sisällä on kaksi molemmista päistä umpinaista kupariputkea ja niiden välissä muutaman millin kondenssivesiletku. Jos sen suojamuovin ympäriltä saa rakenteen tiiviiksi jollakin, niin kyllähän se jo hiljentää melkoisesti verrattuna siihen että olisi ikkuna koko ajan raollaan, toki hieman käytetystä materiaalista rippuen.Ei mikään, ellet saa itse putkea ja sen aukkoa äänieristettyä. Se ääni tulee siitä reiästä ja muoviputken läpi.
En osaa sanoa kumpi on parempi ääneneristyksen suhteen, mutta ainakin se polykarbonaatti on ulkoisesti huomattavasti siistimpi ratkaisu, kun se näyttää ihan normaalilta ikkunalasilta. Mm. Etran myymälöistä sitä luulisi saavan suoraan hyllystä ja sahaus mittoihin samalla.Okei, meinaatko että äänieristyksen kannalta on vaivan arvoista tommonen mittatilauslevy vrt. itte askartelee vaikka tommosesta alumiinipinnotetusta (kai se on alumiinia?) finnfoamista? Menee kyllä sen verran aikaa tohon tilaamiseen sitten, että varmaan ens hätään väsään sen foamiratkasun kumminkin mutta jos toi polykarbonaatti on merkittävästi parempaa kamaa äänieristyksen kannalta niin kyllä mä voin sen vielä perästä sit rakentaa jos toi foami (tai joku muu helppo materiaali) ei riitä.
Ei sitä kannata irrotella vuosittain. Siitä ei ole mitään hyötyä ja joka kerta kun ne letkut ruuvaa irti, sieltä karkaa jonkin verran kylmä-ainetta harakoille. Peittelee korkeintaan, jotta laite ei ole täysin säiden armoilla. Ei kiinteitäkään ilmalämpöpumppuja siirretä sisälle talvisin ja tämä on teknisesti ihan samanlainen, paitsi että kompura on sisäyksikön puolella.Ulissen omistajat, talvehtiiko teillä ulkoyksikkö partsilla letkut kiinni vai käykö irti vuosittain?
Laite tulossa ja nyt mietinnässä läpiviennin toteutus, että seinästä tai ikkunan karmista vaiko vain partsin ovenraosta silloin kun tarvetta on.
Jos sitä hankit, niin muista valita UV-suojattu versio. Se on kalliimpaa, mutta ilman suojausta se kellastuu alta aikayksikön.Okei. No katsotaan. Visuaalisuus mulle nyt on ihan sama kyllä, mutta pidetään mielessä. Helpompi asennus vois kyllä olla toi pleksi ja hyvä tietää että saa sahauspalvelusta suoraan.
Ulissen omistajat, talvehtiiko teillä ulkoyksikkö partsilla letkut kiinni vai käykö irti vuosittain?
Onhan niitä vaikka kuinka paljon erilaisia, kunnolliset maksavat paljon ja foliotakin voi käyttääOnkohan olemassa ikkunoihin jotain kalvoa tjsp. mikä heijastaisi lämpöä pois? Ensimmäinen päivä kun on jo lämmintä ja olohuoneen ikkunat hohkaa lämpöä patterin tavoin kun aurinko niihin paistaa koko päivän. Foliot ei ole vaihtoehto.