Miten kämppä viileämmäksi?

Päivitin vähän pahvilaatikkomodausta. Imuputkeksi 125mm tilalle 160mm putki. Lämpötila tippui kämpässä parilla asteella. Nyt 25,5°C. Aikaisemmin pyörinyt 27-28°C välillä. Ulkona 31°C. Samalla kyllä tiivistin laatikon paremmin laitteen kylkeen. Tiedä näistä mikä vaikutti, mutta kyllä nyt kelpaa.
 
Ainakin yksinkertaisimmissa vehkeissä dry tarkoittaa vaan puhallus ykköselle ja kenno mahdollisimman kylmäksi. Vähän paremmat laitteet osaavat vahtia myös lämpötilaa niin että jos uhkaa karata liian kylmäksi ne lämmittävät hieman.
En lämmityksestä tiedä, mutta ainakin kompressori sammuu ja puhallus jatkuu jos kennon lämpötila laskee liikaa ja se uhkaa jäätyä. Kuivaustila ei tosiaan tee muuta kuin kompressori täysille ja puhallus minimiin. Jos seuraa sähkönkulutusta energiamittarilla niin kuivaus kuluttaa noin 100w enemmän kuin perus jäähdytystila samalla puhallusasetuksella.


Päivitin vähän pahvilaatikkomodausta. Imuputkeksi 125mm tilalle 160mm putki. Lämpötila tippui kämpässä parilla asteella. Nyt 25,5°C. Aikaisemmin pyörinyt 27-28°C välillä. Ulkona 31°C. Samalla kyllä tiivistin laatikon paremmin laitteen kylkeen. Tiedä näistä mikä vaikutti, mutta kyllä nyt kelpaa.
Imuputken vaihto. 125mm on ihan liian pieni ja 150-160mm melkeinpä minimi mitä kannattaa harkita. Imuputki on oltava vähintään yhtä iso kuin poisto tai mielellään niin iso kuin mitä löytyy/mahtuu.
 
Imuputken vaihto. 125mm on ihan liian pieni ja 150-160mm melkeinpä minimi mitä kannattaa harkita. Imuputki on oltava vähintään yhtä iso kuin poisto tai mielellään niin iso kuin mitä löytyy/mahtuu.

Ja imuputkeksi mm. pavunvarsi.fi- nettikaupasta löytyvä Combi-Air Alu

Putkea löytyy eri paksuuksia.
Mainostan toistuvasti tätä tuotetta, koska se vain on niin hyvä. Hinta- laatu kättelee toisiaan erinomaisen hyvin. Ei mene ruttuun, kestää ja kestää.
Se perusalumiinen haitariputki kannattaa unohtaa täysin.
 
Vauhdita viilennetyn ilman päätymistä makuuhuoneeseen esim. pöytä- tai lattiatuulettimella.
Asuntosi pohjapiirroksen mukaan matka ilmastointilaitteelta makkariin on kohtuullisen pitkä.

Juu mulla on vanha lattiatuuletin tuossa eteisen ja makkarin kulmalla puhkumassa makkariin päin. Paljon sekin on jo makkarissakin auttanu että ilma on paljon kuivempaa ja pari astetta viileämpää.

Ulissesta oon myös säätäny puhalluksen manuaalisesti täysille, että ilman heittopituus olisi mahdollimman pitkä.

11,73 kWh menny nyt energiaa startista alkaen, mittaan tota sellasella älypistorasialla, joten tarkkuus voi vähä heittää. Varmaan toi alun viilennys 29c -> alaspäin on vieny tosta leijonasosan. Katotaan miten nyt sit etenee ku hurisee 24/7 pyynti paikalla ollessa 23 ja poissa ollessa 25. Nyt esim 25 pyynti ja hetkellinen teho on 377W. Ruuvi näyttää 25,5c lämmöksi olkkarissa.

Ois kova jos ulissen tapasessa laitteessa olis esim 160mm tai 200mm lähtö IV-kanavalle. Siihe valmiiksi eristettyä jäykkää muovikanavaa pina-asenteisena kämpän katon ja seinän rajassa, sen voisi vielä valkoiseksi maalata ni ei ees ois paha rasite silmille. Jako sitten niihin tiloihin mihi haluaa.

esim: IV-kanava 160x3000 eristetty

Oiskohan tässä modausprojektille ideaa :geek:

160mm kanavan poikkipinta-ala on noin 20 000mm2, 200mm kanavan 31 000mm2 ja ton ulissen ulospuhallusaukon noin 24 000mm2

Tohon puhallusaukkoon teettäisi sopivan lähtökauluksen muunnolla 200mm ja olkkarin tulohaaran jälkeen jatkais 160mm kanavalla makkariin. Säätäis sit tasapainoon venttiileillä.
 
Viimeksi muokattu:
Juu mulla on vanha lattiatuuletin tuossa eteisen ja makkarin kulmalla puhkumassa makkariin päin. Paljon sekin on jo makkarissakin auttanu että ilma on paljon kuivempaa ja pari astetta viileämpää.

Ulissesta oon myös säätäny puhalluksen manuaalisesti täysille, että ilman heittopituus olisi mahdollimman pitkä.

11,73 kWh menny nyt energiaa startista alkaen, mittaan tota sellasella älypistorasialla, joten tarkkuus voi vähä heittää. Varmaan toi alun viilennys 29c -> alaspäin on vieny tosta leijonasosan. Katotaan miten nyt sit etenee ku hurisee 24/7 pyynti paikalla ollessa 23 ja poissa ollessa 25. Nyt esim 25 pyynti ja hetkellinen teho on 377W. Ruuvi näyttää 25,5c lämmöksi olkkarissa.

Ois kova jos ulissen tapasessa laitteessa olis esim 160mm tai 200mm lähtö IV-kanavalle. Siihe valmiiksi eristettyä jäykkää muovikanavaa pina-asenteisena kämpän katon ja seinän rajassa, sen voisi vielä valkoiseksi maalata ni ei ees ois paha rasite silmille. Jako sitten niihin tiloihin mihi haluaa.

esim: IV-kanava 160x3000 eristetty

Oiskohan tässä modausprojektille ideaa :geek:

160mm kanavan poikkipinta-ala on noin 20 000mm2, 200mm kanavan 31 000mm2 ja ton ulissen ulospuhallusaukon noin 24 000mm2

Tohon puhallusaukkoon teettäisi sopivan lähtökauluksen muunnolla 200mm ja olkkarin tulohaaran jälkeen jatkais 160mm kanavalla makkariin. Säätäis sit tasapainoon venttiileillä.
Pientä on virrankulutus näihin pinguihin verrattuna. Ensi kesäksi laittanen Ulissen tai jonkun vastaavan splitin.
Loppuu tämä säätäminen : )
 
Suomessa on ilmeisesti jonkin verran asuinkerrostaloja viilennyksellä/huoneistokohtaisella säätömahdollisuudella, noissa varmaan sitten ihan samat systeemit kuin liikekiinteistöissä tms?

Tunnen vain yhden tapauksen Helsingissä. Samalla tontilla useampi uusi taloyhtiö, joissa ns. jäähdytys huoneistoissa jäähdytyspalkilla. Sitä ei koskaan saatu toimimaan kunnolla. Viime vuonna tekivät yhteishankinnan ilpeistä, kaikki eivät hankkineet. Noita jäähdytyspalkkeja on ollut toimistoissa.

Järjestelmässä ollut koko rakennusten olemassa olon ajan ongelmia vuosien ajan ja kuulin juuri, että tälläkin viikolla tehty korjauksia. Inhottavinta siinä oli, että kun ilmastointia tarvitsisi eniten eli elokuussa kun on kuumaa ja kosteaa, niin kondenssivettä tuli liikaa, jolloin järjestelmä kytketään pois päältä. Viileillä ja kuivilla keleillä toimii jäähdytys. mutta teho ei aina riittävä.

Tämän takia minua ihmetyttää asuntomainokset kerrostaloista, joissa lattialämmitystä käytetään jäähdyttämiseen. Niissä mielestäni sama ongelma elokuussa kun kastepiste on lähellä ulkolämpötilaa niin ei lattiaa voi kovin paljon kylmemmäksi laittaa ennen kuin alkaa tiivistyä. Lisäksi jäähdyttävä pinta pitäisi mielestäni olla ylhäällä eikä alhaalla.
 
Pistetään nyt vähän omiakin kulutustilastoja Mitsun LN25 90m² rivaripäädyssä. Pumppu oman mittarin takana. Viime vuoden loppukesään asti tilastointi ruutupaperi+kynä menetelmällä, nyt automagisoitu.
Alkoi
Päättyi
Päiviä
Kulutus
Keskim.
31.07.12​
22.09.12​
53 pv​
222,09 kWh​
4,19 kWh/vrk​
12.05.13​
23.09.13​
134 pv​
723,17 kWh​
5,40 kWh/vrk​
18.05.14​
20.09.14​
125 pv​
732,90 kWh​
5,86 kWh/vrk​
26.05.15​
23.09.15​
120 pv​
951,83 kWh​
7,93 kWh/vrk​
08.05.16​
24.09.16​
139 pv​
802,71 kWh​
5,77 kWh/vrk​
21.05.17​
09.09.17​
111 pv​
572,84 kWh​
5,16 kWh/vrk​
13.05.18​
22.09.18​
132 pv​
682,41 kWh​
5,17 kWh/vrk​
19.05.19​
21.09.19​
125 pv​
407,71 kWh​
3,26 kWh/vrk​
27.05.20​
17.09.20​
113 pv​
650,24 kWh​
5,75 kWh/vrk​
12.05.21​
11.09.21​
122 pv​
664,16 kWh​
5,44 kWh/vrk​
07.06.22​
01.07.22​
24 pv​
93,50 kWh​
3,90 kWh/vrk​

Tältä kesältä suurimmat kulutukset:
27.06.22​
8,329 kWh​
28.06.22​
7,722 kWh​
29.06.22​
7,432 kWh​
26.06.22​
7,314 kWh​
01.07.22​
6,778 kWh​

Ja pumppu siis 22 pyynnillä, automaattipuhalluksella, käynnissä 24/7 koko jäähdytyskauden.
 
En lämmityksestä tiedä, mutta ainakin kompressori sammuu ja puhallus jatkuu jos kennon lämpötila laskee liikaa ja se uhkaa jäätyä. Kuivaustila ei tosiaan tee muuta kuin kompressori täysille ja puhallus minimiin. Jos seuraa sähkönkulutusta energiamittarilla niin kuivaus kuluttaa noin 100w enemmän kuin perus jäähdytystila samalla puhallusasetuksella.



Imuputken vaihto. 125mm on ihan liian pieni ja 150-160mm melkeinpä minimi mitä kannattaa harkita. Imuputki on oltava vähintään yhtä iso kuin poisto tai mielellään niin iso kuin mitä löytyy/mahtuu.

Pitänee itekkin tilata isompi imuputki, tällä hetkellä on 125mm imuputki ja poisto on 150mm.
 
Pitänee itekkin tilata isompi imuputki, tällä hetkellä on 125mm imuputki ja poisto on 150mm.

Itse ratkaisin tämän ongelman ostamalla Biltemasta 3m pitkän 125mm putken, jonka sitten laitoin puolesta välistä poikki. Imusta vastaa siis 2 x 125mm putket.

Tai nyt kun muistelen niin taitaa olla poistoputki 250mm ja imussa 2 x 150mm, mutta sama idea siis.
 
Itse ratkaisin tämän ongelman ostamalla Biltemasta 3m pitkän 125mm putken, jonka sitten laitoin puolesta välistä poikki. Imusta vastaa siis 2 x 125mm putket

Jooh, tohon pavunvarteen on 5km matkaa joten pitänee maanantaina käydä hakemassa ja sitten suurentaa tuota pahvilaatikon reikää että tuo 200mm siihen mahtuu.
Kuitenkin edessä on talvella uuden pöhöttimen osto, jospa sitten saisi pidettyä kämpän keskilämpötilan kesällä alle 25 asteessa.

Ei kellään tosin Tampereella sattus oleen ylimääräisenä 200mm halkaisijalla tommosta letkua? :D
 
Viimeksi muokattu:
Itse ratkaisin tämän ongelman ostamalla Biltemasta 3m pitkän 125mm putken, jonka sitten laitoin puolesta välistä poikki. Imusta vastaa siis 2 x 125mm putket.

Tai nyt kun muistelen niin taitaa olla poistoputki 250mm ja imussa 2 x 150mm, mutta sama idea siis.
25cm halkaisijaltaan olevan putken ala on 490.9 neliösenttiä, ja kaksi 15cm putkea on yhteensä 353.4 cm^2--> imupuoli olisi laskujen mukaan aika selvästi alimitoitettu. Jos olisi tuon alkuperäisen laskusi mukaan 150mm poisto ja 2x125mm imu niin olisi aika lähelle tasapainossa.
 
25cm halkaisijaltaan olevan putken ala on 1963.5 neliösenttiä, ja kaksi 15cm putkea on yhteensä 1413,8 cm^2--> imupuoli olisi laskujen mukaan aika selvästi alimitoitettu. Jos olisi tuon alkuperäisen laskusi mukaan 150mm poisto ja 125mm imu niin olisi aika lähelle tasapainossa.

Juu, tiedän että ei täysin riitä mutta saatavilla ei sillä hetkellä ollut parempaa tarjolla kun tuon modauksen tein. Periaatteessa voisi uutta putkea ostaa mutta ei noita nyt käytössä olevia myöskään haluaisi heittää pois.
 
Miten noissa halpis pinguissa on tuulettimen nopeudensäätö tehty? Saisikohan tehovastuksella hidastettua?
 
Se kondenssiveden haihduttaminen ei vie yhtään ylimääräistä energiaa, koska siihen käytetään hukkalämpöä joka puhalletaan muutenkin ulos. Poistoilma jäähtyy haihtumisen

Siis jos kosteus on ensin höyrynä huoneilmassa, sitten jos se kuulemma jäähdyttää kennoa niin luulisi sen olevan nestemäisenä ja sitten jos se taas puhalletaan ulos, sen pitäisi olla höyryä ... tämä ei ole ihan kyllä vielä selvä juttu. Tosin tajuan aika vähän näistä.
 
Ilmassa oleva vesihöyry kondensoituu nesteeksi kylmässä jäähdytyskennossa, tippuu siitä kuumaan lauhdutinkennoon ja höyrystyy takaisin ilmaan, ja puhalletaan ulos.
 
Siis jos kosteus on ensin höyrynä huoneilmassa, sitten jos se kuulemma jäähdyttää kennoa niin luulisi sen olevan nestemäisenä ja sitten jos se taas puhalletaan ulos, sen pitäisi olla höyryä ... tämä ei ole ihan kyllä vielä selvä juttu. Tosin tajuan aika vähän näistä.
Siis sikäli olet oikeassa että riippuu ilmankosteudesta miten paljon kone pystyy jäähdyttämään sisäilmaa. Mitä korkeampi ilmankosteus, sitä enemmän energiaa kuluu lämpötilan laskemiseen koska kosteus sitoo lämpöenergiaa itseensä enemmän kuin pelkkä kuiva ilma. Sekä tietenkin aineen olomuodon muutos höyrystä nesteeksi sitoo oman energiansa kuten nesteen haihduttaminen.

Mutta nyt oli kysymys siitä että kannattaako antaa koneen haihduttaa kondenssivesi vai laittaa sanko alle. Kun haihduttamiseen ei kuluteta yhtään lisäenergiaa vaan se tapahtuu koneen toiminnan sivutuotteena, sillä ei ole mitään merkitystä energiankulutukseen kuten edellä on selitetty.
 
Viimeksi muokattu:
Ja imuputkeksi mm. pavunvarsi.fi- nettikaupasta löytyvä Combi-Air Alu

Putkea löytyy eri paksuuksia.
Mainostan toistuvasti tätä tuotetta, koska se vain on niin hyvä. Hinta- laatu kättelee toisiaan erinomaisen hyvin. Ei mene ruttuun, kestää ja kestää.
Se perusalumiinen haitariputki kannattaa unohtaa täysin.
Onko tuo kokoonpainuvaa, eli saa tarvittaessa lyhemmäksi puristamalla kasaan?
 
Koska TUKES on määrännyt että kylmäaineiden käsittelyyn tarvitsee luvan. Ja sama koskee myös sähköasennuksia. Sitten viimeistään on väliä kun talo syttyy palamaan tai jotain muuta sattuu väärin tehdyn asennuksen johdosta.
Eihän siinä kylmäaineita käsitellä. Yhtä hyvin voisi kieltää kaasugrillit
 
Kestääkö Argo Ulissen letkut ja liitokset mahdollisesti jopa päivittäin tapahtuvaa siirtelyä?
Nykyisessä asunnossa ulkoyksikkö mahtuisi hyvin parvekkeelle, mutta letkujen läpivieni onnistuisi vain oven raosta. Ovi pitäisi saada yön ajaksi kiinni, ja se taas edellyttäisi ulkoyksikön siirtoa sisälle.
Moinen jumppaaminen rasittaa ymmärrettävästi liitoksia, mutta rasittaako liikaa?
 
Eihän siinä kylmäaineita käsitellä. Yhtä hyvin voisi kieltää kaasugrillit

En aio kiistellä asiasta kanssasi koska en ole asiantuntija. Kerroin vain miten asiat on. Sinun täytyy ottaa yhteyttä TUKES:iin ja EU:hun jos et ole tyytyväinen heidän päätöksiin.

"Turvallisuus- ja ympäristönsuojelu syistä lämpöpumppujen asennuksia ei saa tehdä itse tai teettää epäpätevällä asennusliikkeellä."

"Lämpöpumput sisältävät yleensä F-kaasuja, jotka ovat voimakkaita kasvihuonekaasuja. On tärkeää, ettei näitä aineita pääse karkaamaan asennuksen tai huollon aikana ilmakehään. Siksi EU:ssa on säädetty, että F-kaasuja sisältäviä laitteita saa asentaa ja huoltaa vain yritys, joka täyttää kylmäalan pätevyysvaatimukset."

 
Kestääkö Argo Ulissen letkut ja liitokset mahdollisesti jopa päivittäin tapahtuvaa siirtelyä?
Nykyisessä asunnossa ulkoyksikkö mahtuisi hyvin parvekkeelle, mutta letkujen läpivieni onnistuisi vain oven raosta. Ovi pitäisi saada yön ajaksi kiinni, ja se taas edellyttäisi ulkoyksikön siirtoa sisälle.
Moinen jumppaaminen rasittaa ymmärrettävästi liitoksia, mutta rasittaako liikaa?
Veikkaan ettei kestä. Muutenkin tuo kannattaa pitää päällä 247.
 
En aio kiistellä asiasta kanssasi koska en ole asiantuntija. Kerroin vain miten asiat on. Sinun täytyy ottaa yhteyttä TUKES:iin ja EU:hun jos et ole tyytyväinen heidän päätöksiin.
Paitsi että nyt oli kyse QC-pumpuista - ei siirrettäviin pömpeleihinkään tarvita asentajaa
 
Kestääkö Argo Ulissen letkut ja liitokset mahdollisesti jopa päivittäin tapahtuvaa siirtelyä?
Nykyisessä asunnossa ulkoyksikkö mahtuisi hyvin parvekkeelle, mutta letkujen läpivieni onnistuisi vain oven raosta. Ovi pitäisi saada yön ajaksi kiinni, ja se taas edellyttäisi ulkoyksikön siirtoa sisälle.
Moinen jumppaaminen rasittaa ymmärrettävästi liitoksia, mutta rasittaako liikaa?

Jos liittimiä ei auo niin ne tuskin kärsivät siitä siirtelystä mutta letkun sisällä olevat kylmäaineputket ovat ohutseinäisiä kupariputkia, eli loputtomiin ne eivät sitä taivuttelua kestä.
 
Kestääkö Argo Ulissen letkut ja liitokset mahdollisesti jopa päivittäin tapahtuvaa siirtelyä?
Nykyisessä asunnossa ulkoyksikkö mahtuisi hyvin parvekkeelle, mutta letkujen läpivieni onnistuisi vain oven raosta. Ovi pitäisi saada yön ajaksi kiinni, ja se taas edellyttäisi ulkoyksikön siirtoa sisälle.
Moinen jumppaaminen rasittaa ymmärrettävästi liitoksia, mutta rasittaako liikaa?
En lähtis siirtelemään, kupariputket tosta itteensä ottavat. Itellä ulkoyksikkö parvekkeella ja olen vain tiivistänyt oven niin on rakosellaan koko kesän.
 
Osaako kukaan sanoa mikä on vialla, kun viime kesänä ostettu wilfa cool 12 menetti merkittävän määrän viilennystehoa viimeisen viikon aikana? Aiemmin 60m2 asunnon on saanut 24-25 asteeseen (mm. viime viikolla kovilla helteillä), mutta nyt viileämmällä säällä ei laske 28 asteesta mihinkään. Suodattimet on putsattu ja kondenssivedet päästetty pois.
 
Kyllä se voi loppua jos esimerkiksi joku kylmäputken juotos on murtunut tms ja sieltä on päässyt vuotamaan ulos.
Ainakaan lattialle asti ei ole tullut, ellei sitten jotain tosi pientä määrää. Täytyy varmaan olla Wilfaan yhteydessä, takuuta pitäis kuitenkin onneksi olla jäljellä.
 
Mites tässä Wilfassa menikään nämä imuilmanottoaukot?

Yläpuolella edestäpäin katsottuna vasemmalla oleva imee ilmaa paljon enemmän, kuin mitkään alemmista ja ohjekirjassakin imuilmaottoaukkoina esitellään ainostaan nuo yläpuolella olevat.
 
Meillä alkaa ipin jäähdytysteho loppumaan, kämpän lämpötila ei meinaa pysyä alle 25 asteen vaikka pumppu huutaa hoosiannaa.
Toki asunnon malli jäähdytystä ajatellen on melko haasteellinen kun on kahdessa kerroksessa. Kylmä ilma valuu alas ja sisäyksikkö on yläkerran aulassa, kaksi makuuhuonetta ylhäällä meinaa lämmetä liikaa, alakerran makuuhuone pysyy alle 23 asteen.
Pari pöytätuulentina laitoin yläkertaan puhaltamaan viileämpää ilmaa kohti makuuhuoneita mutta ei täysin ratkaise ongelmaa, auttaa kuitenkin jonkin verran. Toki tilanne enne ilpiä oli lähempänä 30 astetta että ei tässä pidä valittaa.
Argon halvin split malli kyseessä, nimellinen jäähdytysteho 3,5kW, jäähdytettävä pinta-ala 125m2. Olohuoneen ja yhden makuuhuoneen ikkunat etelän suuntaan, etenkin tuo makuuhuone ei meinaa pysyä viileänä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan lattialle asti ei ole tullut, ellei sitten jotain tosi pientä määrää. Täytyy varmaan olla Wilfaan yhteydessä, takuuta pitäis kuitenkin onneksi olla jäljellä.
Jos siellä vuoto on, niin kylmäaine haihtuu ilmaan saman tien kun se poistuu järjestelmästä.

Meillä alkaa ipin jäähdytysteho loppumaan, kämpän lämpötila ei meinaa pysyä alle 25 asteen vaikka pumppu huutaa hoosiannaa.
Toki asunnon malli jäähdytystä ajatellen on melko haasteellinen kun on kahdessa kerroksessa. Kylmä ilma valuu alas ja sisäyksikkö on yläkerran aulassa, kaksi makuuhuonetta ylhäällä meinaa lämmetä liikaa, alakerran makuuhuone pysyy alle 23 asteen.
Pari pöytätuulentina laitoin yläkertaan puhaltamaan viileämpää ilmaa kohti makuuhuoneita mutta ei täysin ratkaise ongelmaa, auttaa kuitenkin jonkin verran. Toki tilanne enne ilpiä oli lähempänä 30 astetta että ei tässä pidä valittaa.
Argon halvin split malli kyseessä, nimellinen jäähdytysteho 3,5kW, jäähdytettävä pinta-ala 125m2. Olohuoneen ja yhden makuuhuoneen ikkunat etelän suuntaan, etenkin tuo makuuhuone ei meinaa pysyä viileänä.
Näillä helteillä Ulisse ei kohtuullisesta tehostaan huolimatta riitä kunnolla yksitasoiseenkaan asuntoon, jos talon rakenteet tuppaavat varaamaan lämpöä kovasti.
 
Jos siellä vuoto on, niin kylmäaine haihtuu ilmaan saman tien kun se poistuu järjestelmästä.


Näillä helteillä Ulisse ei kohtuullisesta tehostaan huolimatta riitä kunnolla yksitasoiseenkaan asuntoon, jos talon rakenteet tuppaavat varaamaan lämpöä kovasti.
ARGO JÄÄHDYTYSLAITE SPLIT ARGO R32 ECOLIGHT 12000 SISÄYKSIKKÖ | Ilmalämpöpumput
Meillä on tuo Split Argo, on siis eri laite kuin tuo Ulisse. Molemmat ihan hyviä laitteita hintaluokassaan.
 
Näillä helteillä Ulisse ei kohtuullisesta tehostaan huolimatta riitä kunnolla yksitasoiseenkaan asuntoon, jos talon rakenteet tuppaavat varaamaan lämpöä kovasti.

No täällä kyllä on 23C (pyynti 23C) ja makkarissa samoin. Seinät 22C , paitsi eteisessä/muita asuntoja vasten, jotka ovat 24C, vaikka olisi sisäseinä.

Makkarissa on Qlima (taisi olla 8K BTU?), joka pitää sen sanotaanko 15m^2 huoneen viileänä. Ei mitään ongelmia. Mutta isommissa huoneissa ei vaan riittänyt.

Keittiössä on Nedis 12K BTU, joka vuotaa ämpäriin. Tyhjennän 10L ämpärin 3-5 kertaa päivässä, tosin en odota, että se on 100% täysi, puolillaan riittää..

Ulkona on ollut 26-30C. Itse sanoisin, että menestys on tullut pitämällä noita 24/7 käynnissä. En hymyile enää, kun näen sähkölaskun..
 
No täällä kyllä on 23C (pyynti 23C) ja makkarissa samoin. Seinät 22C , paitsi eteisessä/muita asuntoja vasten, jotka ovat 24C, vaikka olisi sisäseinä.

Makkarissa on Qlima (taisi olla 8K BTU?), joka pitää sen sanotaanko 15m^2 huoneen viileänä. Ei mitään ongelmia. Mutta isommissa huoneissa ei vaan riittänyt.

Keittiössä on Nedis 12K BTU, joka vuotaa ämpäriin. Tyhjennän 10L ämpärin 3-5 kertaa päivässä, tosin en odota, että se on 100% täysi, puolillaan riittää..

Ulkona on ollut 26-30C. Itse sanoisin, että menestys on tullut pitämällä noita 24/7 käynnissä. En hymyile enää, kun näen sähkölaskun..
Jos ei noilla vehkeillä pysy kämppä viileänä niin ihme on.
Kyllä tuo ilp meilläkin huutaa 24/7, mutta ei aivan teho riitä optimaaliseen lämpötilaan.
Lapsiperheessä tulee paljon lämpöä elämisestä. Pyykinpesukone, tiskikone, kuivausrumpu ; kaikki pyörii vähintään kerran päivässä (joskus jopa 2 kertaa). Tähän päälle suihkussa käynnit ja ylipäätään ihmisten tuottama lämpö....
 
Kuinka kylmää ilmaa tälläisen siirreltävä ilmastointilaitteen pitäisi puhaltaa? Oma masiina puhaltaa kuumimpina aikoina 15 asteista ilmaa ulos eikä se riitä kyllä viilentämään yksiötä. Yöllä kun on viileämpää niin tulee 12 asteista ilmaa ulos. Laite ottaa ilman yksiputkisena kuumalta parvekkeelta.
 
ARGO JÄÄHDYTYSLAITE SPLIT ARGO R32 ECOLIGHT 12000 SISÄYKSIKKÖ | Ilmalämpöpumput
Meillä on tuo Split Argo, on siis eri laite kuin tuo Ulisse. Molemmat ihan hyviä laitteita hintaluokassaan.
Speksien mukaan Ulisse näyttää olevan tehokkaampi kuin tuo, mutta tiedä sitten käytännössä. Yksitasoisessa noin 90m2 rivarissa Ulisse puuskuttaa näillä keleillä yötä päivää, eikä käytännössä koskaan saavuta 22-asteen pyyntiä kuin korkeintaan siinä huoneessa mihin sisäyksikkö on sijoitettu. Tilanne ei muutu miksikään, vaikka pyynnin laittaisi 18 asteeseen. Riittää kuitenkin kosteudenpoiston myötä (ja yhden lisätuulettimen avulla) pitämään kaikki huoneet miellyttävänä, vaikka ihan ei tavoitteeseen saakka koskaan pääsisikään. Uunia ei paljon passaa käytellä ja koneellinen ilmanvaihto on syytä pitää minimissä päivisin.

Kuinka kylmää ilmaa tälläisen siirreltävä ilmastointilaitteen pitäisi puhaltaa? Oma masiina puhaltaa kuumimpina aikoina 15 asteista ilmaa ulos eikä se riitä kyllä viilentämään yksiötä. Yöllä kun on viileämpää niin tulee 12 asteista ilmaa ulos. Laite ottaa ilman yksiputkisena kuumalta parvekkeelta.
En tiedä noista siirreltävistä, mutta Ulissesta tulee sellaista 4-6 -asteista ilmaa. Vanhempi malli tuotti vielä muutaman asteen viileämpää.
 
Mites tässä Wilfassa menikään nämä imuilmanottoaukot?

Yläpuolella edestäpäin katsottuna vasemmalla oleva imee ilmaa paljon enemmän, kuin mitkään alemmista ja ohjekirjassakin imuilmaottoaukkoina esitellään ainostaan nuo yläpuolella olevat.
Jos katkaiset laitteen keskeltä, jää ylös höyrystin joka ilmalämpöpumpussa on huoneen seinällä sisäyksikkönä, alas jää lauhdutin joka ilmalämpöpumpussa on ulkona.
Molemmissa kiertää ilma.

vasen
vasen.jpg
oikea
oikea.jpg
taka
taka.jpg
takaviisto
takaviisto.jpg
 
Speksien mukaan Ulisse näyttää olevan tehokkaampi kuin tuo, mutta tiedä sitten käytännössä. Yksitasoisessa noin 90m2 rivarissa Ulisse puuskuttaa näillä keleillä yötä päivää, eikä käytännössä koskaan saavuta 22-asteen pyyntiä kuin korkeintaan siinä huoneessa mihin sisäyksikkö on sijoitettu. Tilanne ei muutu miksikään, vaikka pyynnin laittaisi 18 asteeseen. Riittää kuitenkin kosteudenpoiston myötä (ja yhden lisätuulettimen avulla) pitämään kaikki huoneet miellyttävänä, vaikka ihan ei tavoitteeseen saakka koskaan pääsisikään. Uunia ei paljon passaa käytellä ja koneellinen ilmanvaihto on syytä pitää minimissä päivisin.


En tiedä noista siirreltävistä, mutta Ulissesta tulee sellaista 4-6 -asteista ilmaa. Vanhempi malli tuotti vielä muutaman asteen viileämpää.
Joo, meilläkin tuo ulkoyksikön kompura jauhaa 24/7.
Veikkaan että kahden kerroksen asunto tekee tuon ongelman, fysiikan lakeja on hankala muuttaa. Kaikki lämpö pukkaa tulemaan ylös ja ilpin viileä menee alas, tuulettimilla tosiaan saa nuo yläkerran makkarit pysymään alle hellerajan.
Saunakin on yläkerrassa ja ei olla lämmitetty sitten tuokokuun...
 
Kuinka kylmää ilmaa tälläisen siirreltävä ilmastointilaitteen pitäisi puhaltaa? Oma masiina puhaltaa kuumimpina aikoina 15 asteista ilmaa ulos eikä se riitä kyllä viilentämään yksiötä. Yöllä kun on viileämpää niin tulee 12 asteista ilmaa ulos. Laite ottaa ilman yksiputkisena kuumalta parvekkeelta.
Argo Ulisse puhaltaa noin 1.4 asteista ilmaa kun tuossa muutama päivä sitten mittasin.
 
Kuinka kylmää ilmaa tälläisen siirreltävä ilmastointilaitteen pitäisi puhaltaa? Oma masiina puhaltaa kuumimpina aikoina 15 asteista ilmaa ulos eikä se riitä kyllä viilentämään yksiötä. Yöllä kun on viileämpää niin tulee 12 asteista ilmaa ulos. Laite ottaa ilman yksiputkisena kuumalta parvekkeelta.
No juuri mittasin pihvien paistoon tarkoitetulla mittarilla niin alle 9c (8,5c minimi) helposti tulee tällä hetkellä ulos ritilöiden välistä mitattuna.
 
No juuri mittasin pihvien paistoon tarkoitetulla mittarilla niin alle 9c (8,5c minimi) helposti tulee tällä hetkellä ulos ritilöiden välistä mitattuna.
Onkohan tuossa sitten jotain vikaa jos ei edes yöllä saa viileämpää ilmaa ulos kuin 12c. Melkein tekisi mieli lähettää tämä paska takaisin Verkkikselle ja sanoa että korjatkaa jos on viallinen ja heittäkää menemään jos tämä vain on näin tehoton masiina. Malli on TCL TAC12CPBKV 11000 BTU.
 
Onkohan tuossa sitten jotain vikaa jos ei edes yöllä saa viileämpää ilmaa ulos kuin 12c. Melkein tekisi mieli lähettää tämä paska takaisin Verkkikselle ja sanoa että korjatkaa jos on viallinen ja heittäkää menemään jos tämä vain on näin tehoton masiina. Malli on TCL TAC12CPBKV 11000 BTU.
Saattaisi olla. Itsellä siis Ströme 9000 BTU ja äsken mitattuna ulostuloilma nyt kylmimmillään 7,6c. Konffis on yhdellä putkella finnfoamilla eristettynä ja poistoilma toiselta puolelta kämppää. Voisiko joku näistä tajuava varmistaa, ettei ole konffiksesta kiinni? Käsittääkseni kylmää pitäisi tulla vaikka poistoilma tulisi samaan tilaan...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 728
Viestejä
4 762 338
Jäsenet
77 533
Uusin jäsen
Luba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom