Miten kämppä viileämmäksi?

Hieman päivitystä eli pingu ollut nyt sähkönkulutusmittarin kanssa seinässä 23 tuntia kulutus 14.11 kWh, kun kompura käy pingu vie noin 1080 wattia, pyynti ollut 22 C ja sitä mittari sisällä näyttää. Ulkona terassilla missä pingu on mittari näyttää 38 astetta.

Sama laite itsellä ja viime kesänä jo aloin miettimään että pitäisikö joku tuollainen modaus tehdä ja siirtää laite parvekkeelle
 
Heijastava pinta mielellään sitten ulos. Jos ei mahdollista niin mahdollisimman uloimpaan lasikerrokseen. Folio tarttuu hyvin kun pikkasen vettä sumuttaa. Avaruus/pelastuslakana toimii hyvin etenkin jos ikkuna on parvekkeelle. Sen kun ripustaa jesarilla ikkunan eteen.

Olinkin unohtanut avaruuslakanat, kiitos ideasta. Pitääkin viritellä sellainen, kun foliot liimaantuneina ikkunoihin eivät houkuta.
 
Onko kellään kokemuksia jäähdytysliiveistä? Voisi olla huokeampi vaihtoehto viilennykseen

Ei ole kokemusta, mutta noissa on aina se otettava huomioon, että ne jäähdytetään pakastimessa/jääkaapissa eli liivin kylmennys kuumentaa huonetta. Se pitää ottaa huomioon. Mutulla sanoisin että kunnon siirrettävä ilmastointilaite on parempi ratkaisu kuin tuollainen.
 
Kyllähän sinä Make73 olit omassa projektissani se innostuksen lähde. Mielenkiinnolla seurasin viime vuonna modauksiasi.
Sieltä se kipinä omaan tuotokseeni tuli.
Mukava kuulla :)

Oli nyt helteiden alettua hetken yksiputkisena ja ei siitä kyllä hyötynyt kuin sähköyhtiö.

Pinqviini makkarissa, sieltä ovi auki olkkariin, kylpyhuoneen ovi kiinni.
Kämpän koko 41m^2

Makkari klo16
makkari klo 16.jpg

Makkari klo18
makkari klo 18.jpg

Olkkari klo16
olohuone klo 16.jpg

Olkkari klo18
olohuone klo 18.jpg

Ulkolämpötila (näyttää 2-3 astetta liikaa)
ulkona klo 18.jpg

Hitaasti, mutta varmasti laskee myös olohuoneen ja kylppärin lämpötila.
Josko ensi yönä saisi nukuttua.
Aikaisin aamulla oli sisällä hetken ok, kun piti kaikki ovet auki.
 
Noi ilmastointilaitteet on vaan sellainen noidankehä, mitä enemmän niitä käytetään, sitä enemmän ilmasto lämpenee, mikä lisää niiden käyttöä edelleen olettaen, että energiaa ei tuoteta huomattavasti puhtaammin tulevaisuudessa.
Anna mun kaikki kestää :redface:
Siis etkös sinä louhi kryptoja ja tuskailet sitten yli kolmenkympin lämmöissä kämpässäsi kun louhintamyllystä syntyy lämpöä? Sitten oletkin huolissasi ilmaston lämpenemisestä ilmastointilaitteiden vuoksi?
 
Anna mun kaikki kestää :redface:
Siis etkös sinä louhi kryptoja ja tuskailet sitten yli kolmenkympin lämmöissä kämpässäsi kun louhintamyllystä syntyy lämpöä? Sitten oletkin huolissasi ilmaston lämpenemisestä ilmastointilaitteiden vuoksi?
Miks mä en pääse käsiks tohon lainattuun viestiin? Ja ihanko joku tosissaan väittää että ilmastointilaitteet lämmittää ympäristöä :D Toki olettaen että kylmäaineet ei karkaa.
 
Miks mä en pääse käsiks tohon lainattuun viestiin? Ja ihanko joku tosissaan väittää että ilmastointilaitteet lämmittää ympäristöä :D Toki olettaen että kylmäaineet ei karkaa.
Tuossa. Oletko laittanut estolistalle?
 
Toivoisin että täällä ei aleta vääntämään ilmastonmuutoksesta ja sähköntuotannon eri vaihtoehdoista, politiikkafoorumi varmaan parempi osio sille.
 
Tuossa. Oletko laittanut estolistalle?
Eiku perkele nyt pääsin :facepalm: User error, en lukenu tarpeeks tarkkaa. Jatkakaa.
 
Tuollainen pinguhan on kuten jääkaappi, ja niin pitkään kun koneen kylmäpiiriin ei tule mekaanisesti vuotoa kylmäaine pysyy siellä sisällä.

Kiinteissä ilmalämpöpumpuissa on mekaanisesti tehtävät liitokset sisä ja ulkoyksikön välillä jotka voivat alkaa vuotamaan joko alunperin huonon liitoksen takia tai mekaanisesta osumasta. Pinguissa sisäiset liitokset on hitsattuja.. Tai oikeastaan juotettuja.

Autoista se kylmäaine katoaa itsekseen, kun siellä on kumisia letkuja ja akselitiivisteitä joiden läpi sitä pääsee luonnostaan vähän läpi.

Tosin paskaantuu se pingukin ajan kanssa joka hekentää laitteen tehoa. Pölykerros kennoissa toimii lämmöneristeenä.

Mistäs sen pingun vuodon mahdollisesti saisi tietää? muusta kuin jäähdytystehon alenemisesta
 
Mistäs sen pingun vuodon mahdollisesti saisi tietää? muusta kuin jäähdytystehon alenemisesta

Öljystä tai väriaineesta jollain pinnalla. Siellähän pyörii kylmäaineen seassa myös öljyä ja väriainetta, joista vain kylmäaine haihtuu päästessään ulos.
 
Kiitos loistavasta ideasta toteuttaa modaus :tup:

Tein viime kesänä pahvilaatikkoviritelmän kahdella 125mm tuloputkella, mutta purin härvelin syksyllä.

Itellä ei tarvetta irroittaa modausta, joten liimasin vaahtomuovit (löyty 30mm paksua) suoraan pinquun, siihen liimasin pahvin ja pahviin kauluksen.
Hommasin tätä varten Motonetista 10eur kuumaliimapistoolin ja 35kpl 7mm paksuja liimapuikkoja.
Meni kaikki eli 3,5m :zoom:
Melkosta turaamista tollasella harrastevehkeellä, kannattaa hommata tai lainata ammattikäytön pistooli.

Poistoputki eristetty Armaflex:llä ja pömpelin alla rosteriallas vuotovahdilla jos kusee alleen.

Wilfa 12 1.jpg
Ihan loistavaa tavaraa tuo Pavunvarresta ostettu lötkö putki tulolle!

Wilfa 12 3.jpg
Finnfoamin toisella puolen hyttysverkko ja poistoilmaa ohjaamassa pahvinpalanen, ettei ihan suoraan mene tulolle.

Wilfa 12 2.jpg
Olihan siinä askartelua, mutta lopputulos on hyvä :smile:
Näyttää että tuossa tuota avointa ristikkoa on vieressä niin laita joku ilmava ritilä tuohon, että et kerää elukoita putkeen.
 
Näyttää että tuossa tuota avointa ristikkoa on vieressä niin laita joku ilmava ritilä tuohon, että et kerää elukoita putkeen.
Koko ikkunassa on hyttysverkko eli ihan kauhean isoja ötököitä ei pitäisi kumpaankaan putkeen päästä :)
 
Jotenkin nuo verkot aina tuppaa hajoamaan joidenkin lintujen toimesta.

Metalliverkkojakin on aika pienellä silmäkoolla


En tiedä hinnasta mutta tuolla Tiloxilla on 0,6 ja 0,8 "vapaalla aukolla" olevia, joiden pitäisi ehkä pysäyttää hyttyset ja muut mutta sallia melko hyvä ilman läpimeno.

Piti tehdä metalliverkko-viritys ikunoihin mutta kun tuli kiire 30C sisälämpötilan ja Juhannuksen yms. takia niin tein helpomman ratkaisun. Ikkuna-aukkoon vain finnfoam josta poistoputki läpi ja putken ulkopuolen suuhun hyttysverkko jotta kone ei tule täyteen hyttysiä.
 
Niinhän siinä näköjään lukee, mutta ei vain näytä siltä. Jotenkin nuo verkot aina tuppaa hajoamaan joidenkin lintujen toimesta.
Tää on ollut ihmeen kestävä, ollut jo vuosia tuossa tuuletusikkunassa.
hyttysverkko.jpg
 
@Make73 Mites tuossa Wilfassa, mietin, et aiheuttaako tuo rakennelma jotenkin kompuralle ylimääräistä rasitusta, kun ilmaa ei enää saa suoraan vaan joutuu pienemmän reiän kautta imemään sitä?
 
@Make73 Mites tuossa Wilfassa, mietin, et aiheuttaako tuo rakennelma jotenkin kompuralle ylimääräistä rasitusta, kun ilmaa ei enää saa suoraan vaan joutuu pienemmän reiän kautta imemään sitä?
Jos kaivat mun viime kesän viestejä, niin mittailin siellä energiankulutuksia.
Muistaakseni yhdestä 125mm aukosta kone haukkasi noin 1500W kun kahdella 125mm aukolla se oli sama kuin ilman modausta eli noin 1100W suurimmalla puhaltimen nopeudella.
Tässä 200mm aukossa sama eli sanoisin että ei ainakaan sen puolesta revitä kompuraa.
 
Nyt taas kuumat säät ja argo ulisse r32 wifi tuolla ostokorissa polttelee. Yksi asia tässä vähän askaruttaa nyt kuitenkin jos jollain olisi kokemusta.

1656478489889.png


Tuossa on kämpän pohja, noin 52m2. Pohjaan punaisella merkitty se ainoa paikka, johon tuon sisäyksikön saan. Riittääkö tuossa kapasiteetti laskea myös makuuhuoneen osalta lämpöä?

Talon ilmanvaihto on toteutettu huippuimurilla ja korvausilmaa tulee ikkunoiden yläpuolelta korvausilma venttiileistä. Poistoilma venttiilit ovat kylppärissä, keittiössä ja vaatehuoneessa. Keittiö ja MH ilmansuunta pohjoinen.

Ilmeisesti kauko-ohjainta ei voi käyttää lämpötilan mittaukseen toisessa huoneessa ja ainoa lämpötila, mistä ulisse tietää on kennolle tulevan ilman lämpötila.

Pahoittelut heikkolaatuisesta pohjakuvasta, en nyt tähän hätään löytäny parempaa.

EDIT: Vai hoitaisiko lähes saman homman esim 3,5kW (13000BTU) pingviini mahdollisesti kaksiputkiseksi modattuna? Säästäisi tonnin verran hinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaivat mun viime kesän viestejä, niin mittailin siellä energiankulutuksia.
Muistaakseni yhdestä 125mm aukosta kone haukkasi noin 1500W kun kahdella 125mm aukolla se oli sama kuin ilman modausta eli noin 1100W suurimmalla puhaltimen nopeudella.
Tässä 200mm aukossa sama eli sanoisin että ei ainakaan sen puolesta revitä kompuraa.
Taisit jossakin viestissä mainita, että tuloilmaputken halkaisijan tulee olla vähintään yhtä suuri kuin poistoputkella.
Tämä toteamuksesi sai minut ostamaan heti kättelyssä 200 mm haitariputkea.
Tuo Wilfan poistohan taitaa olla jotain 150 mm. Eli kompura kuormittuu 200 mm tod. näk yhtä paljon (tai yhtä vähän) kuin ilman modaamista.
Modauksia on erilaisia, joten lopputuloksissakin esiintynee vaihtelua.
Nyt taas kuumat säät ja argo ulisse r32 wifi tuolla ostokorissa polttelee. Yksi asia tässä vähän askaruttaa nyt kuitenkin jos jollain olisi kokemusta.

1656478489889.png


Tuossa on kämpän pohja, noin 52m2. Pohjaan punaisella merkitty se ainoa paikka, johon tuon sisäyksikön saan. Riittääkö tuossa kapasiteetti laskea myös makuuhuoneen osalta lämpöä?

Talon ilmanvaihto on toteutettu huippuimurilla ja korvausilmaa tulee ikkunoiden yläpuolelta korvausilma venttiileistä. Poistoilma venttiilit ovat kylppärissä, keittiössä ja vaatehuoneessa. Keittiö ja MH ilmansuunta pohjoinen.

Ilmeisesti kauko-ohjainta ei voi käyttää lämpötilan mittaukseen toisessa huoneessa ja ainoa lämpötila, mistä ulisse tietää on kennolle tulevan ilman lämpötila.

Pahoittelut heikkolaatuisesta pohjakuvasta, en nyt tähän hätään löytäny parempaa.

EDIT: Vai hoitaisiko lähes saman homman esim 3,5kW (13000BTU) pingviini mahdollisesti kaksiputkiseksi modattuna? Säästäisi tonnin verran hinnassa.
Pingviinin myötä säästät ehkä ostohetkellä sen tonnin, jopa enemmänkin verrattuna esim. Ulisseen. Käyttökustannuksissa Ulisse kyllä kiriikin sitten eroa umpeen kohtuullisen rivakalla tahdilla.
Jopa kaksiputkiseksi modattu pingviini vie huomattavasti Split- malleja enemmän sähköä. Pingviinillä et myöskään saa asunnon lämpötilaa koskaan niin alas, mitä Spliteillä saa. Eikä tässä vertailussa sovi unohtaa myöskään pingviineistä lähtevää meteliä.

Eli osta Ulisse
 

Astetta pahemmat viilennysongelmat. Eikö noihin ikkunoihin voisi asentaa jotkin kalvot?
Varmasti, mutta tuskin kalvoilla saadaan lämpöjä pysymään tarpeeksi alhaalla.

" Kallio kertoo, että taloyhtiöstä ei ole löytynyt paikkaa riittävän suurelle ilmanvaihtolaitteelle. Aurinko paistaa vanhan kivitalon nurkkaan ympäri päivän, eikä sisäilma jäähdy edes yön aikana. "

Tässä nähtiin taas taloyhtiön kanta. Tohon onkin sitten hieman vaikeampi etsiä vuokralaista tämän julkisuuden jälkeen.
 
Näistä siirrettävistä ilmastointilaitteista:

Viime vuoden NEDIS pissi alleen, kun ulkona oli 30C.. Nyt se on vuotanut ämpäriin koko viikon. Ämpäri vaihdetaan useita kertoja päivässä. Pyynti alussa 22C, nyt 24C..

Sitä ennen Klarstein New York 9K pissi alleen kun kunnon helteet tulivat. Pyynti [ulkolämpötila - 5]C.

Pääseekö tästä mitenkään eroon? Lisäksi kun vuotaa, niin en kehtaa jättää päälle, kun käyn esim. töissä.
 
Taisit jossakin viestissä mainita, että tuloilmaputken halkaisijan tulee olla vähintään yhtä suuri kuin poistoputkella.
Tämä toteamuksesi sai minut ostamaan heti kättelyssä 200 mm haitariputkea.
Tuo Wilfan poistohan taitaa olla jotain 150 mm. Eli kompura kuormittuu 200 mm tod. näk yhtä paljon (tai yhtä vähän) kuin ilman modaamista.
Modauksia on erilaisia, joten lopputuloksissakin esiintynee vaihtelua.
Tuo 200mm on todella hyvä ja kuten sanoit vastaava kuormitus kuin ilman...jos kuormitusta nyt voi pelkällä tehon mittauksella todeta.

Tuli eilen omaa kahden huoneen yksiötä viilennettyä kuutisen tuntia ja ei lämmöt pudonnut olohuoneessa enää kolmen tunnin jälkeen.
Makkari viileni 29-->22 , olohuone 29-->26.
Makuuhuoneesta olohuoneeseen ilman viilennystä tehosti pöytätuuletin.
Yöksi suljin koska laite puhisee sängyn vieressä.
Yöllä makkari lämpeni 3 astetta.

Taitaa olla siis turhan kallista taistella pingviinillä rakenteiden lämpenemistä vastaan.
Asun 2. kerroksessa ja alhaalta lämmittää alakerran pätsi ja ylhäältä hornankuuma yläpohja.
Ikkunoissa on pimennysverhot, eikä tässä aurinko oikein pääse ikkunoita kuumentamaankaan kuin ihan aamulla.

= 2-3 tuntia / helle pv
 
Onkos tuo multitronicin tarjouslaite kuinka tehokas/äänekäs tämmösillä helteillä? Samaan hintaan näkyis saavan paria Trotecin mallia
 
Hieman päivitystä eli pingu ollut nyt sähkönkulutusmittarin kanssa seinässä 23 tuntia kulutus 14.11 kWh, kun kompura käy pingu vie noin 1080 wattia, pyynti ollut 22 C ja sitä mittari sisällä näyttää. Ulkona terassilla missä pingu on mittari näyttää 38 astetta.

Siis hetkonen syökö noi pingut tosiaan noin helvetisti sähköä?
 
Näistä siirrettävistä ilmastointilaitteista:

Viime vuoden NEDIS pissi alleen, kun ulkona oli 30C.. Nyt se on vuotanut ämpäriin koko viikon. Ämpäri vaihdetaan useita kertoja päivässä. Pyynti alussa 22C, nyt 24C..

Sitä ennen Klarstein New York 9K pissi alleen kun kunnon helteet tulivat. Pyynti [ulkolämpötila - 5]C.

Pääseekö tästä mitenkään eroon? Lisäksi kun vuotaa, niin en kehtaa jättää päälle, kun käyn esim. töissä.
Näin amatöörinä, mutta aiheesta kiinnostuneena sanoisin, että joko teet kaksiputkimodauksen (pingu ei silloin ime ylenmäärin ulkona olevaa kosteaa ilmaa huoneistoon) tai johdat kondenssivedet letkulla kylppärin lattiakaivoon tms. Letkuviritelmissä on aina huomattavan suuri riski...

Sunnitteluvirhehän tuossa lienee on, jos kondenssivedet lattialle asti päätyy. Eikös noissa ole joku turva-/ tulvasuojaus, jossa jäähdytystoiminto lakkaa, mikäli vettä kertyy pingun sisälle liiaksi asti.
 
@Make73 Monenko metrin putki sulla on tuossa kuvassa ilmanottoputkena?
3 metriä, josta varmaan ehkä metri liikaa mutta tuo menee kätevästi kasaan jonka voi teipata vaikka tolleen kuten kuvasta näkyy.
Parempi ottaa metri liikaa kuin liian vähän.

Pistin sit kuitenkin avaruuslakanan makkarin ikkunaan ku sattu EA-laukusta ylimääräinen löytyvän.
Auttaa aamupäivän paisteeseen vähän.
Köyhänä kun en raaskinut ostaa pimennysverhoja alumiinipinnoituksella.
 
En tiedä johtuuko siitä että laite on ehtinyt kylmentää huonekaluja/sisäseiniä tms., mutta vaikuttaa tuo kaksiputkimodaus jonkin verran vähentäneen laitteen sähkönkulutusta. Todella karkea arvio kyllä, koska kyseessä koko kämpän sähkönkulutus tuntitasolla, mutta iltapäivästä sama ulkolämpötila, ennen modia 0.6kwh ja modin jälkeen 0.5kwh useamman tunnin.
Harmi ettei ole wattimittaria, olisi ollut mielenkiintoista vertailla 1 vs 2 putkisena tuota kulutusta.
 
Sunnitteluvirhehän tuossa lienee on, jos kondenssivedet lattialle asti päätyy. Eikös noissa ole joku turva-/ tulvasuojaus, jossa jäähdytystoiminto lakkaa, mikäli vettä kertyy pingun sisälle liiaksi asti.

Klarsteinissa taisi vesisensori mennä rikki. Ja en vienyt huoltoon, kun oli kesä ja tarvitsin tuotetta ja se oli ostettu Saksasta.

NEDIS taas sisältää kaksi vesisäiliötä. Ylempi ja alempi. Minusta tuntuu, että toisessa niistä on jotain häikkää vesisensorin kanssa. Viime kesänä toimi hyvin. Voisi miettiä, että vie korjaukseen tämän kesän jälkeen, mutta .. se toimii ihan hyvin ja vettä tulee niin perkeleesti, jos näin saa sanoa. Täytyy varmaan tyhjentää 3-4 kerran tänään..

Minulla vaan jotenkin ensimmäisenä hellepäivänä kaikki hajoaa ja vettä alkaa tulemaan. Joka vuosi. En tiedä, mitä teen ansaitakseni tämän?

Näin amatöörinä, mutta aiheesta kiinnostuneena sanoisin, että joko teet kaksiputkimodauksen (pingu ei silloin ime ylenmäärin ulkona olevaa kosteaa ilmaa huoneistoon) tai johdat kondenssivedet letkulla kylppärin lattiakaivoon tms. Letkuviritelmissä on aina huomattavan suuri riski...

Eikö se kaksiputkimodauksella nimenomaa ota sitä ilmaa ulkoa -> se ilman kosteus tiivistyy jäähdytysrivastoon -> ja taas mennään..

Sisäilma kyllä olisi vähemmän kosteaa tämmöisen kanssa. Ja se tuntuisi hyvältä. Mutta vedet pitäisi ehkä johtaa johonkin viemäriin.. Ei keittiössä ole lattiaviemäriä..
 
3 metriä, josta varmaan ehkä metri liikaa mutta tuo menee kätevästi kasaan jonka voi teipata vaikka tolleen kuten kuvasta näkyy.
Parempi ottaa metri liikaa kuin liian vähän.

Pistin sit kuitenkin avaruuslakanan makkarin ikkunaan ku sattu EA-laukusta ylimääräinen löytyvän.
Auttaa aamupäivän paisteeseen vähän.
Köyhänä kun en raaskinut ostaa pimennysverhoja alumiinipinnoituksella.


Joo se on totta, et parempi liikaa ku liian vähän, taidan tilata tuon 3m myös. Mistä muuten hommasit solumuovin? Mietin jotain halvempaa ratkaisua niiden tilalle, kun pikkasen tyyriille vaikuttaa tuo vaihtoehto.
 
Miten kaksiputkimodaus tehdään? Pohdin pitäisikö hankkia finnfoam-levyä suosituksesta ikkunaan universaaliverhoilun tilalle?
Mistä saisi poistoputkiletkun ja mikä sen koko on? En oikein manuaalista löytänyt neuvoa kysymyksiin. Kyseessä Nedis 7000btu


Mites paljon suorituskyky paranee jos finfoam levyn laittaa ja onko se helppo pistää tuohon verhoilujuttuun verrattuna? (21m2 pikkukämppä sukulaisella)

1656498485166.png
1656498500926.png
 
Eikö se kaksiputkimodauksella nimenomaa ota sitä ilmaa ulkoa -> se ilman kosteus tiivistyy jäähdytysrivastoon -> ja taas mennään..
Kaksiputkimodauksella laite ottaa ulkoilmaa lauhduttimelle ja puhaltaa sen kennon läpi ulos.
Kondenssi muodostuu höyrystimelle joka kierrättää sisäilmaa. Jos ulkoa tulevan ilman määrää tuohon sisäilmaan saadaan vähennettyä myös sisäilman vesisisältö pienenee ja kondenssi höyrystimellä vähenee. Kaksiputkimodauksella pyritään siis välttämään ulkoilman repimistä huoneen alipaineesta johtuen sisälle ja tasaamaan huoneen paine-ero. Kaksiputkimodaus siis parantaa huomattavasti laitteen hyötysuhdetta, vähentää energiankulutusta sekä vähentää myös kondenssiveden muodostumista kun sisäilma kuivuu samalla kun sitä jäähdytetään. Suuri osa tuntuvasta jäähdytystehosta iholla johtuu juurikin ilman kosteuden laskusta. 24 asteinen kostea sisäilma tuntuu iholla huomattavasti lämpimämmältä kuin 24 asteinen kuiva sisäilma.
 
Eikö se kaksiputkimodauksella nimenomaa ota sitä ilmaa ulkoa -> se ilman kosteus tiivistyy jäähdytysrivastoon -> ja taas mennään..

Ei kai se ilmankosteus sinne pingun alaosan lauhduttimelle tiivisty... Sinnehän se kaksiputkimodaus kohdistuu.
Kondenssivettä muodostuu höyrystin-puolella (laitteen yläosassa), johon kaisputkimodaus taas ei vaikuta, tai ainakaan ei pitäsi vaikuttaa.

Korjatkoot viisaammat, mikäli olen väärässä.

edit. juu-zo avasikin asiaa paremmin kuin mihin itse pystyin
 
Miten kaksiputkimodaus tehdään? Pohdin pitäisikö hankkia finnfoam-levyä suosituksesta ikkunaan universaaliverhoilun tilalle?
Mistä saisi poistoputkiletkun ja mikä sen koko on? En oikein manuaalista löytänyt neuvoa kysymyksiin. Kyseessä Nedis 7000btu


Mites paljon suorituskyky paranee jos finfoam levyn laittaa ja onko se helppo pistää tuohon verhoilujuttuun verrattuna? (21m2 pikkukämppä sukulaisella)

1656498485166.png
1656498500926.png
Saa käytännössä täysin tiiviin, eli huomattavasti parempi. Asentelin eilen itse oman. Rumahan se on kuin mikä, mutta minkäs teet. Työstäminen on helppoa mattoveitsellä tms. Lisäksi teippasin jesarilla tuon letkun levyn reikään tiiviisti.
 
Miten kaksiputkimodaus tehdään? Pohdin pitäisikö hankkia finnfoam-levyä suosituksesta ikkunaan universaaliverhoilun tilalle?
Mistä saisi poistoputkiletkun ja mikä sen koko on? En oikein manuaalista löytänyt neuvoa kysymyksiin. Kyseessä Nedis 7000btu


Mites paljon suorituskyky paranee jos finfoam levyn laittaa ja onko se helppo pistää tuohon verhoilujuttuun verrattuna? (21m2 pikkukämppä sukulaisella)

1656498485166.png
1656498500926.png

Putkea saa esim. Puuilosta, 160mm 1.5m (auki venytettynä) haitariputki taisi olla 10e/kpl. Veikkaisin että sinullekin riittää tuo 160mm putki (2kpl, koska se 1.5m tuskin riittää, teippaat vaan ne sitten yhteen), mutta kannattaa vaikka mitata noin suunnilleen tuon sinun poistoputken halkaisija ettet ainakaan osta pienempää putkea kuin se.

Ja siis se uusi ottoputki sitten vaan tavalla tai toisella liitetään tiiviisti tuohon koneen ilmanottoaukkoon, mikä sinullakin näyttää olevan koneen takana alaosassa. Tässä ketjussa on useita kuvia miten porukka on noita teippaillut, kannattaa selata vähän taaksepäin niin varmaan valkenee se idea tuossa. Tärkeimpänä ettei liitos kurista, ja että se on tiivis. Eli älä teippaa putkea suoraan koneeseen vaan tee esim. pahvista 'adapteri'.
 
Aamusella kävin lainaamassa kirjastosta aatamin aikaista energiamittaria.
Asia oli niin kuin ounastelinkin: kaksiputkimodaus ei tuota saman tien näkyvää energiakulutuksen pienenemistä.
Jos kämppä on kuuma, laite käy täysillä olipa modausta tai ei.
Kaksiputkimodauksen ansiosta tavoitelämpötilaan on mahdollista päästä varmemmin ja nopeammin, jolloin kompressorikin pääsee ehkä välillä huilailemaan.
Siinä vaiheessa sitä säästöä sitten alkaa syntymään.

Muutaman kerran mittailin myös laitteelta tulevan ilman lämpötilaa, eikä siinäkään ole eroa modauksen/ ei modauksen välillä.
Tämä toki kertoo siitä, että tekemäni modaus ei ahdista pingua lainkaan, ts. ilma pääsee kiertämään lauhduttimen läpi esteettä. Ja se on hyvä se.
 
Miten kaksiputkimodaus tehdään? Pohdin pitäisikö hankkia finnfoam-levyä suosituksesta ikkunaan universaaliverhoilun tilalle?
Mistä saisi poistoputkiletkun ja mikä sen koko on? En oikein manuaalista löytänyt neuvoa kysymyksiin. Kyseessä Nedis 7000btu


Mites paljon suorituskyky paranee jos finfoam levyn laittaa ja onko se helppo pistää tuohon verhoilujuttuun verrattuna? (21m2 pikkukämppä sukulaisella)

1656498485166.png
1656498500926.png
Pahvilaatikolla tuo alaosa tukkoon ja siitä putki sitten ulos, Finfoam on toki tiiviimpi mutta jos saat tuohon kankaan päälle vielä esim verhon niin sekin riittää.
 
kysymys tietäjille..
Miten olette ratkaisseet/toteuttaneet levyn asennuksen vesisateen varalta?
Virittelin eilen finnfoamin ikkunaan (otin ulomman ikkunan kokonaan pois, jotta oli levy mahdollista edes iskeä karmien väliin. Alkoi mietityttämään että ikkunan "karmiin" sataa varmasti vettä ja todnäk jollain aikavälillä sitten pilaa sen puun.
Jos levy tyrkätään ulkotiivisteisiin tms asti, niin se toki jeesaa asiaan jonkun verran, mutta tuleeko sateesta ongelmaa? ( tällä hetkellä taitaa olla noin "puolessa välissä" tuota karmia oma levy (johtuen pois otetun ikkunan kiinnikkeistä)

Ei tunnu pitkäkantoiselta ratkaisulta ottaa levyä irti kun sadetta luvassa ja se vaatisi sitten myös ikkunan uudelleen asennuksen paikalleen, jotta vesi ei pääsisi siihen karmin päälle.

Verkkiksen 12000btu ströme tuli hommattua, eka laite toki oli rikki eikä puhaltanut kylmää ja oma pata täysin jumissa kun kuumassa kämpässä joutu askartelemaan levyä kiinni ja sen jälkeen pääsi toteamaan että paskan myivät, mutta toinen tuntuisi toimivan (vaihto verkkokauppa.comista onnistui kumminkin fiksusti). Näitä roudattiin aika urakalla Verkkiksen Vantaan noutovarastolta kun eilen sieltä omani hain :D

edit: lisäkysymys: tarraako jesari finnfoamiin kii, lähinnä et sais tukevasti/tiiviisti ton putken levyyn kiinni?
 
kysymys tietäjille..
Miten olette ratkaisseet/toteuttaneet levyn asennuksen vesisateen varalta?
Virittelin eilen finnfoamin ikkunaan (otin ulomman ikkunan kokonaan pois, jotta oli levy mahdollista edes iskeä karmien väliin. Alkoi mietityttämään että ikkunan "karmiin" sataa varmasti vettä ja todnäk jollain aikavälillä sitten pilaa sen puun.
Jos levy tyrkätään ulkotiivisteisiin tms asti, niin se toki jeesaa asiaan jonkun verran, mutta tuleeko sateesta ongelmaa? ( tällä hetkellä taitaa olla noin "puolessa välissä" tuota karmia oma levy (johtuen pois otetun ikkunan kiinnikkeistä)

Ei tunnu pitkäkantoiselta ratkaisulta ottaa levyä irti kun sadetta luvassa ja se vaatisi sitten myös ikkunan uudelleen asennuksen paikalleen, jotta vesi ei pääsisi siihen karmin päälle.

Verkkiksen 12000btu ströme tuli hommattua, eka laite toki oli rikki eikä puhaltanut kylmää ja oma pata täysin jumissa kun kuumassa kämpässä joutu askartelemaan levyä kiinni ja sen jälkeen pääsi toteamaan että paskan myivät, mutta toinen tuntuisi toimivan (vaihto verkkokauppa.comista onnistui kumminkin fiksusti). Näitä roudattiin aika urakalla Verkkiksen Vantaan noutovarastolta kun eilen sieltä omani hain :D

edit: lisäkysymys: tarraako jesari finnfoamiin kii, lähinnä et sais tukevasti/tiiviisti ton putken levyyn kiinni?
Samojen kysymysten äärellä täälläkin. Uloimman ikkunapokan kun ottaa pois, on syytä huolehtia siitä ettei sadevesi pääse pilaamaan karmia/ valumaan sisälle huoneistoon. Toki sen Finnfoamin saa asetettua riittävän tiiviisti, mutta senkin jälkeen on huolehdittava läpimenojen sadesuojauksesta.
Eli kyseeseen tulee sillon erilaiset säleiköt tms. Kaksiputkimodauksessa imupuolen putkenpään voi kai laittaa osoittamaan alaspäin, jolloin sadeveden ei pitäisi päätyä putkeen asti.
Poistopuolelle taas jotain tälläistä:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 930
Viestejä
4 561 224
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom