Miten kämppä viileämmäksi?

aiheuttaako tuo rakennelma jotenkin kompuralle ylimääräistä rasitusta, kun ilmaa ei enää saa suoraan vaan joutuu pienemmän reiän kautta imemään sitä?
Periaatteessa kaksiputkiseksi modaus rasittaa konetta kahdella tavalla. Ensimmäinen on tietysti ilmiselvä, eli ylimääräisen putken aiheuttama virtausvastus. Toiseksi kaksiputkinen kone imee lauhduttimelle ulkoilmaa, joka voi olla 10 astetta kuumempaa kuin vakiopingviinin käyttämä viilennetty sisäilma.

Kaksiputkiseksi modattu kone siis jäähdyttää lauhdutintaan pienemmällä määrällä kuumempaa ilmaa. Tällöin lauhdutin on lämpimämpi ja kylmäaine on puristettava korkeampaan paineeseen, jotta se nesteytyisi -> enemmän kuormitusta kompressorille.

Todellista vaaraa ei tosin taida juuri olla, koska yleensä jäähdyttimissä on suojaus ylikuormituksen varalta.
 
Tuttavan puolesta kyselisin kun kysyi mikä pingviini kannattaisi ostaa. Googlella ei löytynyt kaksi putkisia lainkaan ja 1500€ splittiin ei ole varaa. Halvin mahdollinen yksi putkinen tässä tapauksessa?
 
Tuttavan puolesta kyselisin kun kysyi mikä pingviini kannattaisi ostaa. Googlella ei löytynyt kaksi putkisia lainkaan ja 1500€ splittiin ei ole varaa. Halvin mahdollinen yksi putkinen tässä tapauksessa?
 
Periaatteessa kaksiputkiseksi modaus rasittaa konetta kahdella tavalla. Ensimmäinen on tietysti ilmiselvä, eli ylimääräisen putken aiheuttama virtausvastus. Toiseksi kaksiputkinen kone imee lauhduttimelle ulkoilmaa, joka voi olla 10 astetta kuumempaa kuin vakiopingviinin käyttämä viilennetty sisäilma.

Kaksiputkiseksi modattu kone siis jäähdyttää lauhdutintaan pienemmällä määrällä kuumempaa ilmaa. Tällöin lauhdutin on lämpimämpi ja kylmäaine on puristettava korkeampaan paineeseen, jotta se nesteytyisi -> enemmän kuormitusta kompressorille.

Todellista vaaraa ei tosin taida juuri olla, koska yleensä jäähdyttimissä on suojaus ylikuormituksen varalta.
Täällä hehkutetaan estotta tuota kaksiputkimodausta joka tilanteeseen,vaikka sen hyöty riippuu hyvin paljon olosuhteista.Esim. kone on etelä/länsi seinällä jossa sisään imettävä ilma voi olla 30-40 asteista kun taas toisella sivulta voisi saada 10-15 astettä kylmempää ilmaa.
 
Periaatteessa kaksiputkiseksi modaus rasittaa konetta kahdella tavalla. Ensimmäinen on tietysti ilmiselvä, eli ylimääräisen putken aiheuttama virtausvastus. Toiseksi kaksiputkinen kone imee lauhduttimelle ulkoilmaa, joka voi olla 10 astetta kuumempaa kuin vakiopingviinin käyttämä viilennetty sisäilma.

Kaksiputkiseksi modattu kone siis jäähdyttää lauhdutintaan pienemmällä määrällä kuumempaa ilmaa. Tällöin lauhdutin on lämpimämpi ja kylmäaine on puristettava korkeampaan paineeseen, jotta se nesteytyisi -> enemmän kuormitusta kompressorille.

Todellista vaaraa ei tosin taida juuri olla, koska yleensä jäähdyttimissä on suojaus ylikuormituksen varalta.
Siksi valitsin tuloilmaputkeksi 200 mm haitariputken (poisto on 150)mm. Ei pitäisi olla virtausvastus esteenä.
Tuo on toki totta, että lauhdutin imee nyt sitä kuumaa ulkoilmaa, eikä n. 27-31 asteista sisäilmaa. Sillä toki vaikutuksensa.
Hyödyt lienee kuitenkin haittoja suuremmat: ei alipainetta, ei naapurin tupakansavuja sisään samaan malliin kuin yksiputkisessa versiossa, katupölyn/ siitepölyn määrä ei räjähdä asunnossa, melutaso laskee hieman, ilmankosteus 2-putkisena saadaan alemmaksi jne.
 
Täällä hehkutetaan estotta tuota kaksiputkimodausta joka tilanteeseen,vaikka sen hyöty riippuu hyvin paljon olosuhteista.Esim. kone on etelä/länsi seinällä jossa sisään imettävä ilma voi olla 30-40 asteista kun taas toisella sivulta voisi saada 10-15 astettä kylmempää ilmaa.

Tämänpä takia mietinkin itse että kannattaako tuommoinen modaus. Lasitetulla parvekkeella on auringon paistaessa semmoiset 50 astetta eikä se laske alle kolmenkymmenen ennen puoltayötä. Makuuhuoneet varjon puolella niin sieltä voisi hyvin ottaa korvausilman.
 
Täällä hehkutetaan estotta tuota kaksiputkimodausta joka tilanteeseen,vaikka sen hyöty riippuu hyvin paljon olosuhteista.Esim. kone on etelä/länsi seinällä jossa sisään imettävä ilma voi olla 30-40 asteista kun taas toisella sivulta voisi saada 10-15 astettä kylmempää ilmaa.
Tapauskohtaista tuokin.
Itselläni ei ole mahdollisuutta saada asuntoon läpivetoa (kaikki ikkunat samaan ilmansuuntaan).
Jos moinen läpiveto olisi järjestettävissä, niin tokkopa olisin ilmastointilaitetta hommannut lainkaan. Ei tuon pingun pyörittäminen edes kaksiputkisena ja 4,97 snt/ kWh hinnalla niin mielekästä ole, että sitä huvikseen huudattaisi.
 
Hommasin käytettynä tuommosen hieman vanhemman (myyjän mukaan 3-4v sitten ostettu) Gree:n 12 000 btu:n laitteen 120 eurolla. Tässä kämpässä makuuhuoneen ikkuna on vaakatasossa oleva helvetin keksintö, joka piti ruuvata kokonaan vaakatasoon auki kun ei muuten mahtunut putki ulos. Ostin myös Bauhausista kankaisen ikkunasarjan, mutta ilman tuota tiivistystäkin tässä myllyssä riittää viilennys vajaaseen 50m2 asuntoon vaikka ikkunasta tulee suurella pinta-alalla lämmintä ilmaa sisään. Aamulla oli jopa kylmä, niin ei passaa jatkuvasti olla hurisemassa. Totta kai tuo tiivistys pitää silti tehdä kun tulee ihan järkyttävästi hukkalämpöä, mutta oiva todiste tämän laitteen tehosta.

Tätäkin laitetta taitaa löytyä jonkun verran eri merkkien alta, esimerkiksi yksi Sinclair merkkinen oli vähän aika sitten Torissa myynnissä. Suosittelen kyllä, vaikka miinuksena tässä tuo kompura pitää aika suurta hurinaa ja laitteella on reilusti kokoa, mutta valitsen kyllä kuumuuden sijasta tuon hurinan.

Tuossa muuten yks kaksputkinen myynnissä:

 
On hinnat nousseet. Ostin Trotec 2610E koneen uutena v 2019 noin 300e. Nyt se maksaa 500e.

500,12 eur

479,95 eur
 
Viimeksi muokattu:
On hinnat nousseet. Ostin Trotec 2610E koneen uutena v 2019 noin 300e. Nyt se maksaa 500e.
Trotecilla tuntuu olevan ovh:ssa ilmaa välillä joillain tuotteilla ja tarjoushinta on käytännössä oikea lähtöhinta. Näköjään noilla halvemman pään pingviineillä ainakin. Kannattaa lajitella "hinta kasvava" ja katsella kilowattilukemia. Sieltä kannattaa tilaa vaan kun hinta on sopiva ja kun postit on jotain 20€ luokkaa. 12000btu muuten 425€ posteineen, eli en ainakaan noita pienempiä ostaisi kalliimmalla. Kumma kun eivät ton 3500 e-mallin posteja laske koskaan.

1656516029847.png
 
12000btu muuten 425€ posteineen, eli en ainakaan noita pienempiä ostaisi kalliimmalla.

Juu, tämä 9000 btu oli vuonna 2019 "se" joka kannatti tilata eikä sitä halvinta n. 7000 btu mallia tämän foorumin mukaan. Btu-suositus nousee noin 1000 btu/vuodessa :)
 
Joo se on totta, et parempi liikaa ku liian vähän, taidan tilata tuon 3m myös. Mistä muuten hommasit solumuovin? Mietin jotain halvempaa ratkaisua niiden tilalle, kun pikkasen tyyriille vaikuttaa tuo vaihtoehto.
Olin pistänyt talteen pakkausmateriaalia, onneksi.
Töissä pyörii kaikenlaista materiaalia, mutta harvemmin törmännyt tuollaiseen paksumpaan.

50cm x 50cm riittää kun tekee 5cm leveistä suikaleista.
Tästä saisi neljään Wilfaan suikaleet. (edit, jaa on sitä näemmä vähän pienempänä palanakin) (edit2 ja vähän ohuempanakin)
Onnea metsästykseen :)

Se että onko jäähdyttimen lauhdutin sisäilmassa vai miltei saman lämpöisessä ulkoilmassa kuten ilpissä, niin ei varmaan kompuran elinikään kauheasti vaikuta, mutu.

Omalla kohdalla tuo finnfoamilla vuorattu ikkuna katetulla parvekkeella, joten vesisade ei ongelma.
Viime kesänä oli ikkunassa jossa noin 20cm syvennys, ei tullut kovemmallakaan vesisateella vettä sisään.
Jos ihan tasainen seinä, niin en myöskään ehkä uskaltaisi laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuttavan puolesta kyselisin kun kysyi mikä pingviini kannattaisi ostaa. Googlella ei löytynyt kaksi putkisia lainkaan ja 1500€ splittiin ei ole varaa. Halvin mahdollinen yksi putkinen tässä tapauksessa?
Mistäs näitä splittejä saa 1500eur? Viimeksi kun katsoin niin hinnat oli enemmänkin 2000eur.
 
Olin pistänyt talteen pakkausmateriaalia, onneksi.
Töissä pyörii kaikenlaista materiaalia, mutta harvemmin törmännyt tuollaiseen paksumpaan.

50cm x 50cm riittää kun tekee 5cm leveistä suikaleista.
Tästä saisi neljään Wilfaan suikaleet. (edit, jaa on sitä näemmä vähän pienempänä palanakin) (edit2 ja vähän ohuempanakin)
Onnea metsästykseen :)

Se että onko jäähdyttimen lauhdutin sisäilmassa vai miltei saman lämpöisessä ulkoilmassa kuten ilpissä, niin ei varmaan kompuran elinikään kauheasti vaikuta, mutu.

Omalla kohdalla tuo finnfoamilla vuorattu ikkuna katetulla parvekkeella, joten vesisade ei ongelma.
Viime kesänä oli ikkunassa jossa noin 20cm syvennys, ei tullut kovemmallakaan vesisateella vettä sisään.
Jos ihan tasainen seinä, niin en myöskään ehkä uskaltaisi laittaa.

Okei, jämäpaloista tosiaan saa paljon aikaan. Minulla itseasiassa on tuota finnfoamia jäljellä aika isokin pala ja vaikka se on aika kovaa koppuraa, niin taidan koittaa siitä väkerrellä tuohon tuollaisen lisäosan, mietin seinämiksi jopa ihan muovia, tulisi sellainen vähän jämäkämpi ja esteettisempi ehkä siitä.
 
Okei, jämäpaloista tosiaan saa paljon aikaan. Minulla itseasiassa on tuota finnfoamia jäljellä aika isokin pala ja vaikka se on aika kovaa koppuraa, niin taidan koittaa siitä väkerrellä tuohon tuollaisen lisäosan, mietin seinämiksi jopa ihan muovia, tulisi sellainen vähän jämäkämpi ja esteettisempi ehkä siitä.
Kaarevat kulmat on se missä tulee ongelmia taipumattomien materiaalien kanssa...edit: ellei sitten veitsellä muotoile sitä sopivaksi.
En tiedä taipuisiko finnfoam jos sitä lämmittäisi kuumailmapuhaltimella :hmm:
Ohut muovi olisi kyllä ihan siistiä seinämäksi, tähän hätään en löytänyt ja maalattu pahvi saa kelvata :)

Pistä kuvia kun saat projektin valmiiksi.
 
Okei, jämäpaloista tosiaan saa paljon aikaan. Minulla itseasiassa on tuota finnfoamia jäljellä aika isokin pala ja vaikka se on aika kovaa koppuraa, niin taidan koittaa siitä väkerrellä tuohon tuollaisen lisäosan, mietin seinämiksi jopa ihan muovia, tulisi sellainen vähän jämäkämpi ja esteettisempi ehkä siitä.
Pahvista (sellaisesta paksummasta) saa oikeinkin jämäkän kuoren. Pahvin etuna on helppo taivutettavuus.
Huomenna on muuten Lidlissä myynnissä valkoista ilmastointiteippiä 3M Ilmastointiteippi - Lidl Suomi
Ajan tappamiseksi päällystän oman modaukseni sellaisella.

Lisäys:
Itse en suosittelisi liimaamaan solumuovia kiinteästi pingun kuoreen kiinni. Jos huollettavuus ei kärsikään, niin jälleenmyyntiarvo saattaa laskea.
Enkä myöskään tiedä, miten mahdollisessa takuuasiassa tultaisiin vastaan, vai tultaisinko ollenkaan.
 
Päällystin oman pahvimodauksen viime kesänä valkoisella IV-teipillä (Starkki) ja ei mennyt montaa päivää kun kuoriutui pois.
Toki liimoissa on eroa.
Sellainen tervamainen sitkeä liima paras jos täytyy jämähtää kiinni, mustasta IV-teipistä olen löytänyt tällaisen, mutta mustaakin on huonolla liimalla.

Helpoin vaan maalata ;)

Lisäys:
Itse en suosittelisi liimaamaan solumuovia kiinteästi pingun kuoreen kiinni. Jos huollettavuus ei kärsikään, niin jälleenmyyntiarvo saattaa laskea.
Enkä myöskään tiedä, miten mahdollisessa takuuasiassa tultaisiin vastaan, vai tultaisinko ollenkaan.
Onneksi tuo kuumaliima on tavaraa jonka saa irti jälkiä jättämättä jos tulee tarve takuulle.
Jälleenmyyntiarvosta uskaltaa olla jopa eri mieltä :)

Tuo Sinun irroitettava rakenne on kyllä hieno idea!
Yritinkin sellaista ensin väsätä komposiittivesiputkesta ja paksusta Armaflexista, vaan ketuiksi meni ja päädyin liimaamaan solumuovin.
 
Viimeksi muokattu:
Päällystin oman pahvimodauksen viime kesänä valkoisella IV-teipillä (Starkki) ja ei mennyt montaa päivää kun kuoriutui pois.
Toki liimoissa on eroa.
Sellainen tervamainen sitkeä liima paras jos täytyy jämähtää kiinni, mustasta IV-teipistä olen löytänyt tällaisen, mutta mustaakin on huonolla liimalla.

Helpoin vaan maalata ;)
Okke, hyvä tieto.
Toi Lidlin teippi maksaa vain 2,99 €/rll (20 m), niin eipä tuossa hurjasti menetä, josko sen testiin laittaa : )

Sinänsähän tuo modaus on näkösällä vain näiden helteiden ajan, eli vielä n. 2 kk. Vieraita kun ei juuri käy, niin eihän sillä ulkonäöllä justiinkaan väliä ole. Ihan vain hifistellessä voisi kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Maali on toki yksi hyvä sellainen, kunhan se ei ole liuotinpohjaista.
 
Kiiltävä musta / valkoinen spraymaali 4eur/tölkki.
 
Kysynpä (vaikka vastaus voisi löytyä aiemmilta 125 sivulta) että onko normaalia että 9000 btu pingu joka käy noin 2m päässä, niin kun mittaan kännykän jollakin sovelluksella desibelejä, niin lukema heittelee 31,1..35,1 dB. Jos vien kännykän laitteen viereen niin lukema on jotakin noin 40.

Että onko tuo jotenkin normaalin oloinen lukema, kun tuohan pitää melko mökää etenkin kun kuuntelee jo yli 10 tuntia putkeen.
 
Kysynpä (vaikka vastaus voisi löytyä aiemmilta 125 sivulta) että onko normaalia että 9000 btu pingu joka käy noin 2m päässä, niin kun mittaan kännykän jollakin sovelluksella desibelejä, niin lukema heittelee 31,1..35,1 dB. Jos vien kännykän laitteen viereen niin lukema on jotakin noin 40.

Että onko tuo jotenkin normaalin oloinen lukema, kun tuohan pitää melko mökää etenkin kun kuuntelee jo yli 10 tuntia putkeen.
Mökä on täysin normaalia noissa. Silti se mökä voittaa sen kuumuuden ja hiostavan ilman. Tulpat korviin jos alkaa liikaa häiritsemään. Varsinkin siis nukkuessa.
 
Mökä on täysin normaalia noissa.

Mutta siis onko normaalia että mökä on about 32,5 dB 2m päässä ja 40 dB vieressä .. en siis luota tuon puhelimen lukuihin, haluaisin jotenkin varmistaa että se näyttää oikein. Arvioisin pers-tuntumalta 60 dB mutta tämä on aika hankala arvoida.
 
Mutta siis onko normaalia että mökä on about 32,5 dB 2m päässä ja 40 dB vieressä .. en siis luota tuon puhelimen lukuihin, haluaisin jotenkin varmistaa että se näyttää oikein. Arvioisin pers-tuntumalta 60 dB mutta tämä on aika hankala arvoida.

Täysin tietämättä konetta olen satavarma, että tuo 40db ei pidä mitenkään paikkaansa. Saati sitten 32.5db. Kuiskaus pyörii 30-40db välillä, joten vaikeaa kuvitella että pääsee lähellekään tota.
 
Mutta siis onko normaalia että mökä on about 32,5 dB 2m päässä ja 40 dB vieressä .. en siis luota tuon puhelimen lukuihin, haluaisin jotenkin varmistaa että se näyttää oikein. Arvioisin pers-tuntumalta 60 dB mutta tämä on aika hankala arvoida.
Ei näytä oikein. Jos olisi 40dB vieressä niin tuohan olisi hiton hiljainen. Tuossa esimerkkejä:

20-30 dB
Kuiskaus, kellon tikitys, hiljainen huone
40 dB
Kirjasto
45 dB
Jääkaapin hurina
50 dB
Vesisade
60 dB
Tavallinen keskustelu, suihku, ompelukone
70-80 dB
Pyykinpesukone, partakone
80 dB
Puhelimen soittoääni, herätyskello
 
Mutta siis onko normaalia että mökä on about 32,5 dB 2m päässä ja 40 dB vieressä .. en siis luota tuon puhelimen lukuihin, haluaisin jotenkin varmistaa että se näyttää oikein. Arvioisin pers-tuntumalta 60 dB mutta tämä on aika hankala arvoida.

Oma 12000BTU pingu mölisee n.60dB n.3m päässä ja vieressä melkein 70dB. Mitattu kännykän ilmaisella softalla
 
Oma 12000BTU pingu mölisee n.60dB n.3m päässä ja vieressä melkein 70dB. Mitattu kännykän ilmaisella softalla

Sinäkin olet ehkäpä samassa tilanteessa, että ei voi tietää mikä on oikea desibelimäärä, koska pitäisi luottaa sokeasti vain johonkin puhelimen sovellukseen. Tämä onkin hankala, pitäisi olla jokin kalibrointimenetelmä noille puhelimen ilmaisille softille.

Niksu-nimimerkin lista antaa viitteitä varmaankin oikeasta hehtaarista. Jos ompelukone olisi 60 dB niin pingu 2m päässä on hieman enemmän oman perstuntuman mukaan.
 
Suurin osa noista pitää ~60db melua.
Ja tuo desibelitasohan ainakin teoriassa pitäisi olla laitteen tiedoissa mitattu 1m etäisyydeltä, tosin tiettyhän valmistaja voi huijata mittaamalla eri puolilta ja ilmoittamalla hiljaisimman arvon tai ilmoittaa tuon arvon joillakin tietyillä asetuksilla ja tietyissä optimiolosuhteissa. Ja eri etäisyydeltä mitattunahan tuo dB-arvo käyttäytyy muistaakseni niin että etäisyyden kaksinkertaistuminen vaimentaa aina 6dB eli metrin päästä mitattu 60dB onkin 2m päästä 54dB, 4m päästä 48dB jne.
 
Täällä kaksiputki-modaus nosti hetkellistä energiankulutusta noin 100 wattia. Ennen modausta vaihteli 1150-1200W ja nyt 1250-1300W. Ääni hiljeni hieman. Aika näyttää, viilentyykö kämppä tehokkaammin.
 
Palaan vielä vuoden takaiseen ongelmaan koska silloin ei siihen tullut selvyyttä.

Eli ostin vuosi sitten Argo Ulisse 13:n, joka on toiminut muuten hienosti, mutta aina toisinaan sisäyksikkö mennessään "valmiustilaan" jää pitämään hurinaa ja tirinää, joka ei lopu tuntienkaan kuluessa.

Hurina tuntuu selkeänä resonointina sisäyksikön pinnassa, tirinä taas kuulostaa siltä kuin joku paistasi pannulla rasvassa jotain.

Tirinä loppuu noin 1-2 minuuttia sen jälkeen kun laite on taas käynnistynyt eli laitteen ollessa normaalisti puhaltimet päällä ei mitään tirinöitä kuulu.

Mistähän tässä on kyse, kun tätä ei kuitenkaan tapahdu kuin noin joka viides kerta laitteen mennessä valmiustilaan? Uskaltaako tätä jättää tuollaiseen tilaan esim. yöksi tai kotoa poistuttaessa?

 
Palaan vielä vuoden takaiseen ongelmaan koska silloin ei siihen tullut selvyyttä.

Eli ostin vuosi sitten Argo Ulisse 13:n, joka on toiminut muuten hienosti, mutta aina toisinaan sisäyksikkö mennessään "valmiustilaan" jää pitämään hurinaa ja tirinää, joka ei lopu tuntienkaan kuluessa.

Hurina tuntuu selkeänä resonointina sisäyksikön pinnassa, tirinä taas kuulostaa siltä kuin joku paistasi pannulla rasvassa jotain.

Tirinä loppuu noin 1-2 minuuttia sen jälkeen kun laite on taas käynnistynyt eli laitteen ollessa normaalisti puhaltimet päällä ei mitään tirinöitä kuulu.

Mistähän tässä on kyse, kun tätä ei kuitenkaan tapahdu kuin noin joka viides kerta laitteen mennessä valmiustilaan? Uskaltaako tätä jättää tuollaiseen tilaan esim. yöksi tai kotoa poistuttaessa?
Tuo kuulostaa omaan korvaani veden ääneltä. Eli poistaako pumppu kondensiovettä ulkoyksikköön tuon äänen kuuluessa? Ja tuon äänen pitäisi toki loppua kun vesi ajettu ulos.

Ja tarkoitatko valmiustilalla sitä kun haluttu lämpötila saavutetaan ja kompura sammuu ? Vaiko sitä kun laite sammutetaan esim kaukosäätimsestä ?
 
Tuo kuulostaa omaan korvaani veden ääneltä. Eli poistaako pumppu kondensiovettä ulkoyksikköön tuon äänen kuuluessa? Ja tuon äänen pitäisi toki loppua kun vesi ajettu ulos.

Ja tarkoitatko valmiustilalla sitä kun haluttu lämpötila saavutetaan ja kompura sammuu ? Vaiko sitä kun laite sammutetaan esim kaukosäätimsestä ?

Ei liiku kondensiovesi putkessa tuolloin eli jostain muusta kyse.

Ja juuri sitä tarkoitan valmiustilalla, eli kun haluttu lämpötila saavutetaan, niin normaalisti sisäyksikkö "sammuu" täysin äänettömäksi, mutta noin joka viides kerta vain flektit ja kompressori pysähtyvät ja tuo hurina/tirinä/lorina jää pysyvästi päälle.
 
Ekaa kertaa tälläinen pingviini käytössä ja tämä TCL:n 11000 BTU:n masiina meinaa kyllä vähän kyykätä 27.5 neliön kämpän viilennyksessä kerrostalokuutiossa. Ilman konetta kämpän lämpötila on 28c (tälläisellä halvalla jääkaappilämpömittarilla mitattuna) ja kun kone on päällä niin lämpötila on 25.5-26 astetta. Tämäkin toki vain tässä ''olohuoneessa'', keittokomero ei paljoa viilenny vaikka välissä ei ole edes mitään ovea. Tällä hetkellä kämpässä on 25 astetta kun ulkona on 17c astetta ja pingviinin pyynti on 18c. Luulisi että tuo jaksaisi edes näissä olosuhteissa viilentää kämppää enemmän. Laite on yksiputkisena ja ikkunassa on finnfoamia. Varaako nämä betoniseinät niin paljon lämpöä että viilennys ei onnistu kunnolla edes yöllä vai onko laitteessa jotain vikaa? Kylmää ilmaa laite kyllä puhaltaa ja putki hohkaa kuumana joten perusasiat tuntuisi olevan kunnossa.

E: Kannattaako tuota pyyntiä pitää aina minimillä (18c) eli puhaltaako se kylmempää ilmaa silloin ja onko tuossa isokin ero sähkönkulutuksessa jos pyynnin laittaisi vaikka johokin 22c tietämille?
 
Ei liiku kondensiovesi putkessa tuolloin eli jostain muusta kyse.

Ja juuri sitä tarkoitan valmiustilalla, eli kun haluttu lämpötila saavutetaan, niin normaalisti sisäyksikkö "sammuu" täysin äänettömäksi, mutta noin joka viides kerta vain flektit ja kompressori pysähtyvät ja tuo hurina/tirinä/lorina jää pysyvästi päälle.
Ja onhan tuo varmasti jäähdytystilassa ? Nimittäin jäähdytystilassa pitäisi jäädä aina flekti pyörittämään ilmaa vaikka kompura sammuu (myös ulkoyksikkö sammuu tällöin), mutta kosteudenpoistotilassa myös flekti sammuu ja laiteesta tulee "täysin äänetön". Toki voi olla, että tuo sekoilee ja kytkee jostain syystä kosteudenpoistotilan päälle itsekseen. Joka olisi selkeästi vika. Toinen mahdollisuus on, että sulla kenno vetää jäähän ja laite alkaa sitä sulattamaan, josta johtuisi pitkään kuuluva veden lirinä. Tosin kennon ei pitäisi vetää jäähän ellei kylmäaineet vähissä.

Silloin kun tuo lirinä kuuluu niin kokeile irrottaa se sisäyksikön tulppa siitä vedenpoistoletkusta (toki joku astia alle) ja katso tuleeko sieltä paljon vettä. Ja jos oletkin käyttänyt tuota kosteudenpoistotilassa aina niin sehän kerää vettä isot määrät.
 
Ja onhan tuo varmasti jäähdytystilassa ? Nimittäin jäähdytystilassa pitäisi jäädä aina flekti pyörittämään ilmaa vaikka kompura sammuu (myös ulkoyksikkö sammuu tällöin), mutta kosteudenpoistotilassa myös flekti sammuu ja laiteesta tulee "täysin äänetön". Toki voi olla, että tuo sekoilee ja kytkee jostain syystä kosteudenpoistotilan päälle itsekseen. Joka olisi selkeästi vika. Toinen mahdollisuus on, että sulla kenno vetää jäähän ja laite alkaa sitä sulattamaan, josta johtuisi pitkään kuuluva veden lirinä. Tosin kennon ei pitäisi vetää jäähän ellei kylmäaineet vähissä.

Silloin kun tuo lirinä kuuluu niin kokeile irrottaa se sisäyksikön tulppa siitä vedenpoistoletkusta (toki joku astia alle) ja katso tuleeko sieltä paljon vettä. Ja jos oletkin käyttänyt tuota kosteudenpoistotilassa aina niin sehän kerää vettä isot määrät.

Totta puhuen tää laite/softa on niin seko että en ole varma mistään. Mutta on tää kaukosäätimen mukaan ollut mulla lähinnä jäähdytystilassa (ja se piippaus kuulunut kyllä että laite rekisteröinyt kaukosäätimen painalluksen).

Oon pitänyt flektin nopeutta auto-asetuksella, joka käyttöohjeen mukaan tarkoittaa sitä että flekti pysähtyy kompressorin pysähtyessä. Jos flektin nopeuden säätää manuaalisesti niin silloin flekti jää päälle säädettyyn nopeuteen myös kompressorin sammuessa. Eli tää toimii niin kuin pitääkin. Voi olla että tässäkin on eroja eri vuosimallien välillä.

Tosiaan nyt taas kun kokeilin tätä, niin lämpötila oli kaukosäätimen anturin mukaan 27 astetta, pyynti 26 astetta, jäähdytystila päällä. Ensin lähti flekti käyntiin, sitten kompressori. Noin viiden minuutin jälkeen kompressori alkoi hidastua portaittain, lopulta kuului releen(?) naksahdus ja sitten alkoi lorina. Eli kyllä se lorina kuuluu joskus normaalikäytössäkin, nyt on ollut kompressori + flekti + lorina päällä viimeiset puoli tuntia ja anturin mukaan lämpötila pyydetty 26 astetta. Säädän pyynnin 27 asteeseen. Mitään ei ole tapahtunut viiteen minuuttiin, kokeillaan säätää pyynti 28 asteeseen. Kompressori sammuu, hetken päästä flekti sammuu. Lorina ja hurina jatkuu... mutta nyt nekin loppuivat n. 30 sekuntia flektin sammumisen jälkeen. Näin se normaalisti menee. Mutta sitten noin joka viides kerta tuo lorina ja hurina jatkuu loputtomasti.

Eli ihan kuin laite "unohtaisi" välillä tehdä tuon viimeisen vaiheen sammutellessaan toimintoja.

Takuu on voimassa ja laitoinkin kysymystä jo myyjäliikkeelle tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Ekaa kertaa tälläinen pingviini käytössä ja tämä TCL:n 11000 BTU:n masiina meinaa kyllä vähän kyykätä 27.5 neliön kämpän viilennyksessä kerrostalokuutiossa. Ilman konetta kämpän lämpötila on 28c (tälläisellä halvalla jääkaappilämpömittarilla mitattuna) ja kun kone on päällä niin lämpötila on 25.5-26 astetta. Tämäkin toki vain tässä ''olohuoneessa'', keittokomero ei paljoa viilenny vaikka välissä ei ole edes mitään ovea. Tällä hetkellä kämpässä on 25 astetta kun ulkona on 17c astetta ja pingviinin pyynti on 18c. Luulisi että tuo jaksaisi edes näissä olosuhteissa viilentää kämppää enemmän. Laite on yksiputkisena ja ikkunassa on finnfoamia. Varaako nämä betoniseinät niin paljon lämpöä että viilennys ei onnistu kunnolla edes yöllä vai onko laitteessa jotain vikaa? Kylmää ilmaa laite kyllä puhaltaa ja putki hohkaa kuumana joten perusasiat tuntuisi olevan kunnossa.

E: Kannattaako tuota pyyntiä pitää aina minimillä (18c) eli puhaltaako se kylmempää ilmaa silloin ja onko tuossa isokin ero sähkönkulutuksessa jos pyynnin laittaisi vaikka johokin 22c tietämille?
Tuo imee jostain lämmintä korvausilmaa yksiputkisena, tehot loppuvat kesken.


Sähkönkulutus laskee silloin kun kompura alkaa pysähtelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Palaan vielä vuoden takaiseen ongelmaan koska silloin ei siihen tullut selvyyttä.

Eli ostin vuosi sitten Argo Ulisse 13:n, joka on toiminut muuten hienosti, mutta aina toisinaan sisäyksikkö mennessään "valmiustilaan" jää pitämään hurinaa ja tirinää, joka ei lopu tuntienkaan kuluessa.

Hurina tuntuu selkeänä resonointina sisäyksikön pinnassa, tirinä taas kuulostaa siltä kuin joku paistasi pannulla rasvassa jotain.

Tirinä loppuu noin 1-2 minuuttia sen jälkeen kun laite on taas käynnistynyt eli laitteen ollessa normaalisti puhaltimet päällä ei mitään tirinöitä kuulu.

Mistähän tässä on kyse, kun tätä ei kuitenkaan tapahdu kuin noin joka viides kerta laitteen mennessä valmiustilaan? Uskaltaako tätä jättää tuollaiseen tilaan esim. yöksi tai kotoa poistuttaessa?


Kondenssivesipumppu siellä pyörii. On varmaan pumpun kytkimen uimuri jumissa. Omassa laitteessa pumppu käy hetken sammutuksen jälkeen.
 
Wilfa 12 makkari.jpg
Nopeesti tuntuu nousevan makuuhuoneen lämmöt kun pinqun sammuttaa nukkumaan mennessä.
Aamuyöstä painoin puoleksi tunniksi päälle.
Kyllä se siis tarttis puhista koko yön ja tulpat korvissa.
 
Ei "sotke" muuta kuin IV-kanavat ja heikentää sisäilman laatua kun paskainen ulkoilma tulee sisään sen suodatetun sijasta. Lievästi alipaineiseksi kun säädetään.
Ehkä helteillä läpivedolla saa jotain pientä ylimääräistä ilmavirtaa aikaiseksi, mutta melko turhaa tekohengitystä.
Viileämmällä asia on eri kun yleensä tulon lämpöä ohjataan poiston lämmöllä ja kun pitävät ikkunoita auki niin sisään yritetään puhkua entistä lämpimämpää, tukaluus kasvaa ja rahaa palaa.
Töissä näiden asioiden kanssa tulee asiakkaiden kanssa painittua.
 
Itsellä nyt jo toista vuotta se "hiljaisempi" Electrolux gold tai mikä se nyt taas on. Ja se on hlljaisempi kuin mitä vaikka vanha Argo 10Kbetu oli, tai sitä ennen se gigantin "legendaarinen" Matsui 9Kbtu. Tehohan siinä ole mikään markkinoiden paras, hyötysuhde ehkä hieman parempi kuin toisissa.

Itsellä ei välttämättä sopisi foam ikkunaan kun (ainoa) tuuletusikkuna yksiön "olo"huoneessa on sellaine nettä pitää olla ohut levy, alle 10mm, koska kun ikkuna kokonaan auki sisään, levy pitää saada ulkolistoja vasten/"loksahtaa" sinne ja oikealla ikkunan takia rako on vain tuon 10mm tms.

Ja siksi tähän asti käyttänyt kauan sitten tv: boksista otettua 2xpahvia jossain reikä poistoputkelle ja jesarilla ulkopuoli peitetty/reuhat vahvistettu. Enkä ole jaksanut vuosienkaan aikana ryhtyä mitään noista laitteista säätämään, ehkä joskus, tuo pahvipeittolevy voi olla siinä mielessä ongelma ettei kestä toista reikää.

Mutta tosiaan kuten aiemminkin sanonut, jos kämpässä olisi parveke niin olisin jo vuosia sitten hankkinut kaksiosaisen/paljon tehokkaamman.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan tarkoittaa koneellista ilmanvaihtoa. Ei mitään jäähdytystä.
Nämähän ovat yksiä perkeleitä jos vielä lämmön talteenottoa mukana.
Pahimmillaan hellejaksoina yölläkin tuloilma yli +26 astetta ulkoilman ollessa +15 astetta. Tuollaisessa kohteessa asukkaan pitää tuloilma sammuttaa/tukkia koko kesäksi ja hoitaa korvausilman saanti tuulettamalla. Muuten saat jatkuvasti 2-15 astetta ulkoilmaa lämpöisempää korvausilmaa huoneistoon.
 
Kuutiokoneissa saa laitettua ohituksen ja kiekon pysäytettyä jos jarru (kiila jos ei jarrua), LTO:lla sopivilla keleillä jopa jäähdytetään.
Tarttis sen koneenkäyttäjän reagoida.
Tietty jos vaikka vanhainkoti, niin siellä asukkaat palelee jos yöllä puhalletaan15 asteista sisään vaikka huonelämpö olisikin 25 tai yli.
 
Tässä menee termit taas sekaisin. Ilmastoinnilla viitataan tässtä tapauksessa ilmanvaihtoon. Ei se ilmanvaihto mitään viilennä, jossei sitä viilennetä, eikä ilmanvaihdon avulla pysty jäähdyttämään tiloja ilman, että humina ääni ja vedontunne olisi sietämätöntä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 505 251
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom