Mitä mieltä 32GB pelikoneeseen?

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
697
Totta hitossa tuollaisella hinnalla 32gb. Muistin hinta on melkoisen alhaalla juuri nyt, ja jo tälläkin hetkellä saa joillakin peleillä tuon 16gb rikki, saati sitten 5-vuoden sisällä. Tuplasin juuri itsekin muistit, ja esimerkiksi X-Plane muutamalla modilla hypähti sinne 24gb muistinkäyttöön. Uudessa Mikkihiiren lentosimulaattorissa on suositus 32gb.

Ei kannata empiä noilla hinnoilla.. mä pari vuotta sitten kasasin pakon edessä uuden koneen, ja silloin muistit oli niin hintavia että 16gb huokeaa RAMia maksoi enemmän kuin kuukausi sitten ostamani kalleimmasta päästä oleva 32Gb kitti. Kyllä se vaan nakertaa KUN tarve vielä tulee ja hinnat pilvissä, etkä ostanutkaan silloin kun muisti oli hinnaltaan lähes historiallisen alhaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
32 tulevaisuutta varten, jos siltä tuntuu, nykyään sillä ei vielä tarvitse.

Minulla ollut 32GB muistia muutaman vuoden ja ainut peli, missä on kokonais muistivaraus ylittänyt 16GB (taustalla ollen auki myös selaimia, Youtubea, varmaan joku Adobe Illustrator unohtunut yms.) on tuo uusi Flight Simulator 2020, missä muistia oli yhteensä käytössä 17 gigaa ehkä minuutin verran. Tämäkin vain itse "hölmöilemällä" pelin sisällä.

Vielä tuolla muistimäärällä ei tee peleissä mitään.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 063
Ite ostin samantien 32gb koneeseen (F4-3600C16D-32GTZR). Horizon zero dawn parin tunnin pelailun jälkeen vie yli 16gb.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
mulla rise of tomb raider käyttää 16gb ja shadow of tomb raider 15gb
molemmat 1080p

Ei nää pelit kyllä käytä lähellekkään 16GB ellei VRAM lopu pahasti kesken, minkätakia joutuu rammiin tunkee enemmän tavaraa.
Edit: ITse pääsen lähelle 10gb kokonais usagee kyseisissä peleissä kun firefox välilehtiä pari kymmentä auki ja striimi pyörii toisella näytöllä + discot ja kaiken maailman launcherit... RTX 2080 ti ja 1440 resolla ja high:lla kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
145
Ei nää pelit kyllä käytä lähellekkään 16GB ellei VRAM lopu pahasti kesken, minkätakia joutuu rammiin tunkee enemmän tavaraa.
Edit: ITse pääsen lähelle 10gb kokonais usagee kyseisissä peleissä kun firefox välilehtiä pari kymmentä auki ja striimi pyörii toisella näytöllä + discot ja kaiken maailman launcherit... RTX 2080 ti ja 1440 resolla ja high:lla kaikki.
Kyllä minulla ainakin muutama peli menee jo 16GB nykyisellä koneella, vaikka VRAM ei ole lähelläkään näyttiksen maksimi rajaa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 214
Ei nää pelit kyllä käytä lähellekkään 16GB ellei VRAM lopu pahasti kesken, minkätakia joutuu rammiin tunkee enemmän tavaraa.
Edit: ITse pääsen lähelle 10gb kokonais usagee kyseisissä peleissä kun firefox välilehtiä pari kymmentä auki ja striimi pyörii toisella näytöllä + discot ja kaiken maailman launcherit... RTX 2080 ti ja 1440 resolla ja high:lla kaikki.
Mutta jos on mahdollista laittaa se 32GB niin ei ole mitään järkeä ostaa enää 16GB. Kyllä itse tykkään siitä, että voi pitää vaikka sitä 100 välilehteä auki ja kaikkia muita ohjelmia, eikä tarvitse miettiä että loppuisi muisti taikka tehot kesken. Kuitenkin tuo 16GB on riittävästi tällä hetkellä, mutta miksi ostaa se mikä juuri ja juuri riittä nytten, mutta todennäköisesti on liian vähän parin vuoden päästä. Sekä pitäähän pelikoneessa olla tuplasti RAMia mitä tehokkaimmassa konsolissa on ;)
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 406
Mutta jos on mahdollista laittaa se 32GB niin ei ole mitään järkeä ostaa enää 16GB. Kyllä itse tykkään siitä, että voi pitää vaikka sitä 100 välilehteä auki ja kaikkia muita ohjelmia, eikä tarvitse miettiä että loppuisi muisti taikka tehot kesken. Kuitenkin tuo 16GB on riittävästi tällä hetkellä, mutta miksi ostaa se mikä juuri ja juuri riittä nytten, mutta todennäköisesti on liian vähän parin vuoden päästä. Sekä pitäähän pelikoneessa olla tuplasti RAMia mitä tehokkaimmassa konsolissa on ;)
Jep. Itse ainakin huomasin niin selvän eron kaikessa, ettei tulis mieleenkään enää tiputtaa 16gb.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
435
Itsellä otsikonmukainen päivitys edessä, eli nykyinen 3200mhz cl16 2x8gb kitti vaihtumassa muuten identtisiin, mutta 2x16gb kampoihin. Sen verran halpaa muisti on tällä hetkellä, että en oikein näe syytä olla päivittämättä. Tokihan mm. tuo Microsoftin uusi lentosimu tykkää muistista myös, eli senkin puolesta ihan kannattavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
117
Nyt kommentoin vähän ohi aiheen. Itselläni emolevyllä kaksi muistipaikkaa ja 16gb. Muistien nopeudesta en ihan varma (en pääse tarkistamaan, ehkä 2400) mutta emo tukee 2666 asti. tuleeko ongelmia jos laitan 2* 16gb 3200? Emo ja prossu tulee vaihtumaan vielä tänä. Vuonna mutta ensiapuna ajattelin. Photoshopissa muistit täyttyy ja kone alkaa muuten tökkimään. Msi h310-pro ja i5-8400 muistaakseni muut tierot. Poweri ja näyttis ok, ei tarvi niitä päivittää. Poweri muistaakseni seasonic 750 ja näyttis gtx 1660 gaming oc. Muistista olis Kait hyvä tarjous 2*16gb furyt 3200 cl16 hintaan 130e

Kingston 32GB (2x16GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V
129,90 €
(189,90€)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
441
Meillä pojan kone meni epävakaaksi, kun lisättiin toinen 2x8gb muistikitti koneeseen. Aivan identtiset kammat ja bluescreeniä pukkaa silloin tällöin. 2x8gb toimii moitteetta sekä uusilla että vanhemmilla kammoilla. Mistähän vikaa lähtisi etsimään? Pitääkö cbios asetuksia muuttaa? Ainakin kaikki 32gb bios tunnisti.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Meillä pojan kone meni epävakaaksi, kun lisättiin toinen 2x8gb muistikitti koneeseen. Aivan identtiset kammat ja bluescreeniä pukkaa silloin tällöin. 2x8gb toimii moitteetta sekä uusilla että vanhemmilla kammoilla. Mistähän vikaa lähtisi etsimään? Pitääkö cbios asetuksia muuttaa? Ainakin kaikki 32gb bios tunnisti.
Eine aina toimi keskenään vaikka specsit kiteillä olisivatkin samat. Googlettamalla selvisi että osalla toimii kaksi eri kittiä(jotka ovat samoilla specseillä) keskenään vakaasti ja osalla taas ei. Sen takia ne myydään kitteinä.
Jos haluat pojan koneeseen 32GB, joka toimii varmasti vakaasti, niin 2x16GB tai 4x8GB kittiä ostamaan.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 105
Itsehän tässä vaiheessa kyllästyin jo threadin miettimiseen ja tilasin nykyisen 2x8 tilalle 2x16 kitin :kahvi:
 
Liittynyt
18.08.2020
Viestejä
5
Onko niin että B150 emossa jossa on tuki vain 2133MHz ddr4:lle ei toimi uudet kingstonin muistit koska niissä on spd nostettu 2400MHz?

HX432C16FB3K2/32 FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR4-2400 CL17-17-17 @1.2V
• XMP Profile #1: DDR4-3200 CL16-18-18 @1.35V
• XMP Profile #2: DDR4-3000 CL15-17-17 @1.35V
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 406
Flight Simu haukkaa nyt noin 18-24gigaa muistia. Ei ainakaan harmita lisämuistin osto.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 406
Tuskin. Älä jaksa keksiä :lol::lol:
Vaikka niin sitten. :D
ETS2:ssa vajaa 350 modia käytössä, niin loppui kaikki nykiminen ja fps nousi lukittuun 60fps, sieltä 50-60 seilaamisesta ja oli ennen tosiaan ihan jatkuvaa pikku nykimistä.
En tiedä miksi, mutta pelin latausaika tuolla modimäärällä tippui 11 minuutista alle 9 minuuttiin.

Saman suuntainen kokemus FS19, jossa alkaa fps droppaamaan ihan hulluna kun on 90 gigaa modeja ja varsinkin heinäpaaleja/palletteja satoja siellä farmilla. Ei enää, myös tässä latausaika tippui isosti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Vaikka niin sitten. :D
ETS2:ssa vajaa 350 modia käytössä, niin loppui kaikki nykiminen ja fps nousi lukittuun 60fps, sieltä 50-60 seilaamisesta ja oli ennen tosiaan ihan jatkuvaa pikku nykimistä.
En tiedä miksi, mutta pelin latausaika tuolla modimäärällä tippui 11 minuutista alle 9 minuuttiin.

Saman suuntainen kokemus FS19, jossa alkaa fps droppaamaan ihan hulluna kun on 90 gigaa modeja ja varsinkin heinäpaaleja/palletteja satoja siellä farmilla. Ei enää, myös tässä latausaika tippui isosti.
Olen kuullut samaa Minecraftistä. 16GB ei riitä kaikille modeille/modpackeille. Ja nyt siis puhutaan ihmisistä, joilla on 100+ modia siinä ladattuna.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 105
350 modia? Herrajumala, minulla on suunnilleen 10. No, hyvä että ETS:lle kelpaa suurempi muisti.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 406
350 modia? Herrajumala, minulla on suunnilleen 10. No, hyvä että ETS:lle kelpaa suurempi muisti.
Pelkästään eurasia map combo vaatii noin 50 erillistä moditiedostoa, ai liikenne toiset 50. Sit vasta alkaa graffa, valaistus, ääni, auto, kärry, tuunaus, käyttöliittymä jne modit tulemaan siihen päälle. Ja skinit.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 677
Nyt kommentoin vähän ohi aiheen. Itselläni emolevyllä kaksi muistipaikkaa ja 16gb. Muistien nopeudesta en ihan varma (en pääse tarkistamaan, ehkä 2400) mutta emo tukee 2666 asti. tuleeko ongelmia jos laitan 2* 16gb 3200? Emo ja prossu tulee vaihtumaan vielä tänä. Vuonna mutta ensiapuna ajattelin. Photoshopissa muistit täyttyy ja kone alkaa muuten tökkimään. Msi h310-pro ja i5-8400 muistaakseni muut tierot. Poweri ja näyttis ok, ei tarvi niitä päivittää. Poweri muistaakseni seasonic 750 ja näyttis gtx 1660 gaming oc. Muistista olis Kait hyvä tarjous 2*16gb furyt 3200 cl16 hintaan 130e

Kingston 32GB (2x16GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V
129,90 €
(189,90€)
h310 piirisarjan emolevyillä et ylikellota kuin korkeintaan näytönohjainta. muistien nopeus jää 2666 MHz taaajudelle. muistit toimii kyllä, mutta täyttä hyötyä et saa irti. tuo tarjous ei ole niin hyvä kuin tämä G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS, hinta 110€
mieti kuinka paljon tarvittset sitä 32 gb muistia? pystytkö sulkemaan taustaohjelmia?

minulla ei ole kristallipalloa, joten en tiedä laskeeko noi muistien hinnat tänä vuonna kuinka paljon, vai kääntyykö nousuun. se mitä sinun asemassa tekisin on että miettisin jo tuota tulevaa kokoonpanoa ja miettisin minkälaiset muistit meinaaan ostaa ja ostaisin ne jos ne ovat nyt tarjouksessa. jos koet että nämä muistit riittävät tulevaan koneeseesi, niin osta nämä jotka linkkasin, niin saat vähän ensiapua ja sulla on muistit valmiina uutenn koneeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
117
Tuo linkittämäni setti tuli laitettua jo tilaukseen. Mulla nyt muistia tuo 16gb ja tökkii kun alkaa loppumaan kesken. Lightroom ja raskasta photoshop-touhua.. Emo ja prossu vielä vaihtuu lähiaikoina ja emo on vielä haussa. Prossaksi ajatellu 3700x. Tulevaisuudessa varmaan enemmän myös videonmuokkausta kun ostoslistalta löytyy drone.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 066
Muistien (dram) ja flash (nand) muistin hinta pitäisi olla vielä laskussa loppu vuoden ajan ellei jopa kevääseen saakka.
RAM and SSD prices will soon plummet due to oversupply and weak demand

Edit. Varmasti tulee yleistymään noi 32GB kitit luokkaa ~100€ mitä jo amazonista saa
Hintaero tällä microneilla hetkellä melko suuri, amazon.de 150€ ja suomessa 187€. Kingston a2000 amazon.de 107€, verkkokauppa 189€
Nuo ~100€ setit on varmaan alakantaissa jo. Valmistajathan tekee jo DDR5 ja vähentää DDR4 tekoa. Kiinnostavaa nähdä palataanko DDR5 2x8GB setteihin.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 235
Täällä mietin samaa, eli koneessa on 16gb Kingston HyperX ddr4 3200mhz ja fs2020 pelailen.

Voinko ostaa lisämuistit 16gb samaa sarjaa vai kannattaako ostaa uusii 32gb kit ja myydä täällä toi 16gb kit. 75e proshopista 16gb kit ja 130e 32gb kit Jimmsistä. Toki täältä saattais löytyä täysin uusi 32gb kittikin käytettynä.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 618
Itse aion seuraavaan koneeseen laittaa 64GB muistia, tosin muutakin teen kuin pelailen. Kannattaa muuten pelien muistinkulutuksia tsekkaillessa huomioida, että os käyttää ylijäävän osan levycacheen. Tämä nopeuttaa isompien pelien toimintaa, kun dataa ei tarvitse hakea levyltä. Ei pärjää uuden PS5:nkaan SSD sentään RAM muistille :)
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Itse aion seuraavaan koneeseen laittaa 64GB muistia, tosin muutakin teen kuin pelailen. Kannattaa muuten pelien muistinkulutuksia tsekkaillessa huomioida, että os käyttää ylijäävän osan levycacheen. Tämä nopeuttaa isompien pelien toimintaa, kun dataa ei tarvitse hakea levyltä. Ei pärjää uuden PS5:nkaan SSD sentään RAM muistille :)
Miksi tämä sinun mainitsema levyvachen hyöty peleissä ei näy yhdessäkään 16GB vs 32GB testissä netissä? Ei latausajoissa eikä ruudunpäivityksessä? Sanoit kuitenkin että se nopeuttaa toimintaa, joten haluaisin tietää mitä toimintaa se nopeuttaa, jossei näitä kahta?
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 618
Miksi tämä sinun mainitsema levyvachen hyöty peleissä ei näy yhdessäkään 16GB vs 32GB testissä netissä? Ei latausajoissa eikä ruudunpäivityksessä? Sanoit kuitenkin että se nopeuttaa toimintaa, joten haluaisin tietää mitä toimintaa se nopeuttaa, jossei näitä kahta?
Pelinaikaisissa latausajoissa esim. kenttien vaihtuessa tai vaikka save-load-spämmäyksessä ;), tai jos pelin käynnistää uudestaan ilman että cachesta on data poistunut. Puhtaalta pöydältä tuo ei tietty auta, kun ensin se data pitää sieltä levyltä lukea cacheen. Ja ruudunpäivityksessä ei yleensä näy, koska dataa harvoin ladataan kesken pelaamisen sitä tahtia, että tuosta olisi etua.
 
Liittynyt
26.11.2017
Viestejä
222
Codin warzone + chrome ja muita sovelluksia auki, niin muistin käyttö on vähän yli 17gb. Ihan hyvä olla jo 32gb muistia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Pelinaikaisissa latausajoissa esim. kenttien vaihtuessa tai vaikka save-load-spämmäyksessä ;), tai jos pelin käynnistää uudestaan ilman että cachesta on data poistunut. Puhtaalta pöydältä tuo ei tietty auta, kun ensin se data pitää sieltä levyltä lukea cacheen. Ja ruudunpäivityksessä ei yleensä näy, koska dataa harvoin ladataan kesken pelaamisen sitä tahtia, että tuosta olisi etua.
En ole ikinä nähnyt netissä mitään benchmarkkia, jossa ramcache olisi merkittävästi nopeuttanut pelien latausaikoja vrt. SSD.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 618
En ole ikinä nähnyt netissä mitään benchmarkkia, jossa ramcache olisi merkittävästi nopeuttanut pelien latausaikoja vrt. SSD.
Ei noita kukaan taida järjestelmällisesti testata, kun pelien kanssa yleensä panostetaan just tuohon SSD:hen ja nopeaan muistiin eikä muistin määrään. Mutta jos sitä sattuu olemaan ylimääräistä, niin kyllä siitä hyötyy. Ei ole mitään rakettitiedettä :)

Tietty voi kysyä mikä sitten on merkittävää, nopea SSD ei hirveästi eroa suoraan RAM:sta tulevasta, kun sitä dataa pitää kuitenkin myös käsitellä ja myös SSD käyttää systeemin cachea, jos ei sitä ole testausmielessä disabloitu (ja vapaata muistia on). Toisaalta itselläni pelit ovat lähinnä 8TB:n kiintolevyllä eikä SSD:llä, niin hyöty on huomattavasti suurempi, kun data pysyy latauksen jälkeen cachessa. Systeemi ja työlevynä on sitten yli 3000MB/s vauhtiin kykenevä SSD.

Eli tuossa tietysti voisi ajatella myös plussana, että perinteiset levyt ovat käyttökelpoisempia, jos ylimääräistä muistia riittää. Ei ole pakko pistää pelejä SSD:lle :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Ei noita kukaan taida järjestelmällisesti testata, kun pelien kanssa yleensä panostetaan just tuohon SSD:hen ja nopeaan muistiin eikä muistin määrään. Mutta jos sitä sattuu olemaan ylimääräistä, niin kyllä siitä hyötyy. Ei ole mitään rakettitiedettä :)
Netti on väärällään testejä, missä verrataan ramdiskiä SSD:hen. Erot ovat lähes poikkeuksetta marginaalisia. Silloin ylimääräisestä ei mun mielestä hyödy. Ei tämä tosiaan ole rakettitiedettä. Jos sulla on jotain testejä jotka osoittaa väitteesi todeksi, niin pistä ihmeessä linkkiä.

Eli tuossa tietysti voisi ajatella myös plussana, että perinteiset levyt ovat käyttökelpoisempia, jos ylimääräistä muistia riittää. Ei ole pakko pistää pelejä SSD:lle :)
Eli maksat mielelläsi saman hinnan vaikkapa 16gb ylimääräisestä RAM-muistista cachea varten, jolla saisit 500gb lisää SSD-muistia, joista molemmista pelit ja ohjelmat lataa yhtä nopeasti. Sillä erolla, että SSD:ltä ne lataa aina yhtä nopeasti, eikä vain silloin jos ne sattuu olemaan cachessa. :hmm:
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 618
Itse ostin vuonna 2014 16gb 8gb:n sijasta ja nyt alkaa olemaan hyötyä. Itse ostaisin nyt 32bg mutta 2×8gb kampaa on myös aivan yhtä hyvä idea koska voit lisätä myöhemmin kampoja.
11.4GB itsellä nyt käytössä, kun olen ns. normaalissa työpöytätilassa lukemassa foorumia :) Enkä kyllä ala sammuttelemaan mitään softia jos päätän tästä laittaa pelin käyntiin. Pelikäytöstä riippuen 16GB nopeaa muistia voi olla ihan jees, jos pitää saada huippu fpst ja mitään muuta ei pyöri pelin kanssa samaan aikaan. Joustavampaan käyttöön ottaisin 32GB. 64GB:tä en kyllä enemmän tai vähemmän puhtaaseen pelikäyttöön suosittele :)
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Totta.

Netistä tosin löytyi tällänenkin teksti: "When your computer runs out of Ram Memory it starts to use your hard disk or SSD drive instead for what is known as a paging file or virtual Disk". Tämä käsittääkseni on ainakin teoriassa hitaampaa sovelluksille sitten, joku saa korjata jos olen väärässä.
On hitaampaa kuin keskusmuisti vaikka olisi ssd.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 618
Netti on väärällään testejä, missä verrataan ramdiskiä SSD:hen. Erot ovat lähes poikkeuksetta marginaalisia. Silloin ylimääräisestä ei mun mielestä hyödy. Ei tämä tosiaan ole rakettitiedettä. Jos sulla on jotain testejä jotka osoittaa väitteesi todeksi, niin pistä ihmeessä linkkiä.

Eli maksat mielelläsi saman hinnan vaikkapa 16gb ylimääräisestä RAM-muistista cachea varten, jolla saisit 500gb lisää SSD-muistia, joista molemmista pelit ja ohjelmat lataa yhtä nopeasti. Sillä erolla, että SSD:ltä ne lataa aina yhtä nopeasti, eikä vain silloin jos ne sattuu olemaan cachessa. :hmm:
Ei, kun se mitä yritin sanoa on, että jos sitä RAM muistia sattuu olemaan ylimääräistä, niin siitä kyllä hyötyy. En sitä pelkkään cache käyttöön pelien tapauksessa ostaisi, koska hyöty ei ole hirveän suuri vs. SSD. Hyödyn saamiseen ei kuitenkaan tarvitse mitään ylimääräisiä ramdisk softia tai säätöjä alkaa vääntämään, hyötyä saa jo ihan system cachen kautta nykykäyttiksillä.

Eikä ihan 500gb ssd ainakaan omassa käytössä riitä, kun on näköjään tälläkin hetkellä pelejä asennettuna yli 6TB :D Nopeaa ssd:tä on kyllä systeemissä 2TB, mutta on muussa käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Ei, kun se mitä yritin sanoa on, että jos sitä RAM muistia sattuu olemaan ylimääräistä, niin siitä kyllä hyötyy.
Mä yritän kysyä, että missä se hyöty näkyy? Nyt puhutaan aiheen otsikon mukaan kuitenkin pelikoneesta. Mulla on varattuna nyt 3,8gb muistia kun kaikki taustaohjelmat käynnissä ja chromessa kolme välilehteä auki.

Ajankohtainen testi aiheesta. TLDW; 12gb:n jälkeen erot marginaalisia tai olemattomia testatuissa peleissä.

 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 618
Mä yritän kysyä, että missä se hyöty näkyy? Nyt puhutaan aiheen otsikon mukaan kuitenkin pelikoneesta. Mulla on varattuna nyt 3,8gb muistia kun kaikki taustaohjelmat käynnissä ja chromessa kolme välilehteä auki.

Ajankohtainen testi aiheesta. TLDW; 12gb:n jälkeen erot marginaalisia tai olemattomia testatuissa peleissä.

Itse itseäni kerraten:
11.4GB itsellä nyt käytössä, kun olen ns. normaalissa työpöytätilassa lukemassa foorumia :) Enkä kyllä ala sammuttelemaan mitään softia jos päätän tästä laittaa pelin käyntiin. Pelikäytöstä riippuen 16GB nopeaa muistia voi olla ihan jees, jos pitää saada huippu fpst ja mitään muuta ei pyöri pelin kanssa samaan aikaan. Joustavampaan käyttöön ottaisin 32GB. 64GB:tä en kyllä enemmän tai vähemmän puhtaaseen pelikäyttöön suosittele :)
Tuskin oikeasti kuitenkaan haluat selostusta siitä missä kaikessa hyötyy siitä, että koneessa on enemmän muistia :) Enkä kyllä jaksaisi sitä kirjoittaakaaan. Tässä on ihan hyvää keskustelua aiheesta: What are the benefits of having more RAM on your computer? - Quora
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Ei lisämuisti nosta fps:ää yhtään, jos on tarpeeksi siihen peruskäyttöön. Ilman modeja pelaavat pärjäävät hienosti 16GB:llä nyt.

Ja edelleen, jos pelit varaavat enemmän kuin 16GB, niin se ei ole suora vaatimus, eikä niiden fps mitenkään maagisesti nouse , vaikka käyttäisivät 9GB:n sijasta 17GB. Todennäköisesti vaan latausajat pienenevät.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 015
Mä yritän kysyä, että missä se hyöty näkyy? Nyt puhutaan aiheen otsikon mukaan kuitenkin pelikoneesta. Mulla on varattuna nyt 3,8gb muistia kun kaikki taustaohjelmat käynnissä ja chromessa kolme välilehteä auki.

Ajankohtainen testi aiheesta. TLDW; 12gb:n jälkeen erot marginaalisia tai olemattomia testatuissa peleissä.

Niin, tuo testi pitäs vaan tehdä silleen että taustalla on selain parillakymmenellä välilehdellä, slack ja discord auki ja pelistä alt tabataan windowsiin, avataan selaimesta youtubeen vaikka joku walkthrough video ja sitten alt tabataan takasin. Suorituskykymittaukset siitä.
Itselle ei edes 32 gigaa pöytäkoneessa riitä kun pitäs olla kehitystyökalujakin koko ajan taustalla auki eikä aina jaksa sulkea vagrantista ja dockerista kaikkea kun alkaa pelaileen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Ei ne nopeus ja määrä onneksi toisiaan pois sulje, paitsi jos on pakko saada jotain 4000+ cl14 b-dieta kun silloin hinnat jo menee taivaisiin. Halvalla saa nykyään 2x16GB kittiä mitkä kellottuu sinne 3600-3800 nopeuksiin mikä riittää nyky ryzen prosuilla vallan mainiosti.

Edit. tosin tuosta jimm'ssin tarjous 2x16GB kitistä ei tiedä että mitä piirejä siinä on käytetty joten kellottuvuus on kysymysmerkki. Ennemmin katsoisin tuolta saksan amazonista crucialin/micronin rev e kittejä kun niitä nyt on ollut hyvässä tarjouksessa.

Edit2. esim tämä kitti on se joku 135€ suomeen.
https://www.amazon.de/gp/product/B083VNMP7M
★ Hyvät tarjoukset ★ (Ei keskustelua)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Totta kai muistia kannattaa olla niin paljon kuin sitä tarvitsee. Mutta jos sen tarvitsee, niin ei se silloin ole ylimääräistä. On turhaa ostaa enempää muistia, kuin tarvitsee. Sen rahan voi laittaa johonkin, mistä on oikeasti hyötyä.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 618
Ei ne nopeus ja määrä onneksi toisiaan pois sulje, paitsi jos on pakko saada jotain 4000+ cl14 b-dieta kun silloin hinnat jo menee taivaisiin. Halvalla saa nykyään 2x16GB kittiä mitkä kellottuu sinne 3600-3800 nopeuksiin mikä riittää nyky ryzen prosuilla vallan mainiosti.

Edit. tosin tuosta jimm'ssin tarjous 2x16GB kitistä ei tiedä että mitä piirejä siinä on käytetty joten kellottuvuus on kysymysmerkki. Ennemmin katsoisin tuolta saksan amazonista crucialin/micronin rev e kittejä kun niitä nyt on ollut hyvässä tarjouksessa.
Jeps, samalla linjalla. Jos pitäisi tällä hetkellä antaa vain yksi suositus "kovemman luokan pelikoneelle" sokkona, niin se olisi 2x16GB. Jättää pelikäytölle liikkumavaraa varsinkin sen mainitun 5 vuoden ajaksi ja jää tilaa laajentaa, jos viiden vuoden sisällä jostain syystä koneen käyttö ottaa muistinkulutuksen suhteen harppauksen. Jos sillä masiinalla sitten kuitenkin tehdään muutakin kuin pelataan jossain vaiheessa.

Työmacbookissa on aina välillä 32 gigaa loppumassa devaushommissa, vaikka ajattelin sen hyvin riittävän pelkkään työkäyttöön - siihen onkin vähän hankalampi päivittää :(
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 390
Viestejä
4 147 057
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom