Mitä mieltä 32GB pelikoneeseen?

Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Itsekin puolisen vuotta sitten vaihdoin 16gb -> 32gb enkä oo kyllä mitään eroa huomannut. Muistia kuluu maksimissaan vähän alta 16gb sillonku on peli ja muut taustasoftat muilla näytöillä auki. Ehkä tää sitten on future proof, mutta veikkaan että mulle tulee DDR5 kokoonpano ennenkun tuosta 32gb:stä on hyötyä. Siihen saattaa sitten olla jo ihan perusteltua ostaa 32gb ihan tulevaisuutta ajatellen
 
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
308
Itse nostin kesällä 16Gb --> 32Gb ja suoraan sanottuna mitään eroa entiseen en ole huomannut.

32Gb on high end pelikoneeseen ihan ok laittaa nykypäivänä futureproofina, kun muisti on taas melko edullista ja se 60€ "johonkin muuhun" ei myöskään nosta koneen suorituskykyä sen enempää, jos puhutaan siis 1500€ ja ylöspäin hintaluokasta (jos leikitään että näyttiksen saisi msrp-hinnalla ja parhaan pään custom mallin 10-15% sen päälle). Tonnin koneeseen en alkaisi turhasta maksamaan, koska tuossa kohtaa joutuu jo tekemään ikäviä kompromissejä että saa sitä muistia makoilemaan tyhjillään. Sellaisessa ei niitä coreja olekaan niin paljon ylimääräisenä että voisi heittää pari ydintä möyhimään jotain enkoodausta pelaamisen taustalla ja syömään sitä muistia

32Gb tulee olemaan uusien koneiden kohdalla normi 2022 DDR5 kamojen myötä, kun veikkaan että niitä on tarjolla lähinnä 16Gb kampoina. Ehkä ihan alussa kun hinta per giga on törkeä niin 8Gb kampoja tarjotaan, mutta ne ovat samassa asemassa kuin 4Gb DDR4 kammat, eli heti kun tuotanto potkitaan kunnolla käyntiin ja hinnat tippuu volyymin myötä, niin niitä ei enää myydä mihinkään muuhun kuin johonkin toimistokoneisiin
Itsekin puolisen vuotta sitten vaihdoin 16gb -> 32gb enkä oo kyllä mitään eroa huomannut. Muistia kuluu maksimissaan vähän alta 16gb sillonku on peli ja muut taustasoftat muilla näytöillä auki. Ehkä tää sitten on future proof, mutta veikkaan että mulle tulee DDR5 kokoonpano ennenkun tuosta 32gb:stä on hyötyä. Siihen saattaa sitten olla jo ihan perusteltua ostaa 32gb ihan tulevaisuutta ajatellen
Itse päivitin 16Gb -> 32Gb lähinnä Microsoft Flight Simulatorin takia. Peli käyttää päivityksen jälkeen muistia noin 20 Gb, mutta en ole havainnut mitään silmällä huomattavaa suorituskykyeroa vs 16Gb. Silti pidän tätä nykyisillä muistien hinnoilla ihan järkävänä päivityksenä tulevaisuutta ajatellen.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 477
Itse päivitin 16Gb -> 32Gb lähinnä Microsoft Flight Simulatorin takia. Peli käyttää päivityksen jälkeen muistia noin 20 Gb, mutta en ole havainnut mitään silmällä huomattavaa suorituskykyeroa vs 16Gb. Silti pidän tätä nykyisillä muistien hinnoilla ihan järkävänä päivityksenä tulevaisuutta ajatellen.
Muutama vuosi sitten käytiin samat jutut läpi 8/16 GB kanssa. Mieluummin ottaisin edelleen 16GB nopeaa pelikoneeseen kuin 32GB hidasta. Mutta en pelaa MsFS joten en tiedä. Samoin oli 16MB turhaa kun aloittelin, 8MB olisi riittänyt. Koneessani oli kuitenkin silloin 16MB ja nyt on 32GB joten...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 215
16MB oli muistaakseni vähän tiukkaa Win95:n kanssa :geek:
Ite kans tuplasin jokin aika sitten 32 gigaan kun ei maksa juuri mitään. Kuutioin, että kun on paljon muistia niin prefetch tekee käytöstä entistä sujuvampaa. Tosin noiden M.2-levyjen kanssa hyöty mahtaa olla vähäinen.
Triggeri päivitykseen taisi olla kun oli juttua joistain muistisyöpöistä peleistä. Lisäksi commit charge on usein jossain yli 20 gigan, niin tuntui että vois lisätä muistia, vaikka en edes ymmärrä mitä se tarkoittaa :lol:
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 922
Mieluummin ottaisin edelleen 16GB nopeaa pelikoneeseen kuin 32GB hidasta.
2 v sitten eli siis ennen Zen 2 julkaisua, 32 gigaa vähän hitaampaa dual rank muistia oli enemmän mun makuun kuin 16 gigaa nopeampaa single rank muistia.
Osaksi sen takia, kun prosun muistiohjain pisti liiaksi hanttiin ja osaksi koska muut erot oli niin pieniä paitsi muistin määrässä oli iso ero.
Molemmat osat oli itsellä hyllyssä ja valitsin näistä vapaasti.

Vaihto 2x16 Hynix 2666@2866 14-16-16 --> 2x8 b-die 3066 14-14-14 oli yhtä tyhjän kanssa. 3066 on huono tulos b-dielle toki.
Shadow of the Tomb Raider - Hynixeillä pyörii silmin nähden pehmeämmin, sillä paremmat fps minimit (87 vs 79) , Hynixeillä silti huonommat maksimit joita silmä ei näe. Tarkistin pari kertaa ja sama tulos. Tää peli on parhaillaan menossa joten Hynixit saa jäädä.
Batman Arkham Knight - B-die joku 6 % parempi, myös minimeissä, tosin koska yli 100 fps hyöty ei näy mun monitorilla
Fire Strike physics score - Hynix vähän parempi siinä
Ashes of the Singularity Escalation - b-die joku 1 fps parempi tyyliin 43--> 44 fps.
B-dien Aida kaistanleveys oli joku 10 % parempi (paitsi kopiointi) samoin latenssi. Joku hakkaa vastaan, mistä lie johtuu.

Kasaan myöhemmin jonkun setin kaapin perällä lojuvista osista ja b-diet saa siinä uuden mahiksen.
Viime vuonna lopulta laitoin b-diet "hyötykäyttöön" (=pois hyötykäytöstä) kun hommasin pari samanlaista kampaa lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Itse päivitin 16Gb -> 32Gb lähinnä Microsoft Flight Simulatorin takia. Peli käyttää päivityksen jälkeen muistia noin 20 Gb, mutta en ole havainnut mitään silmällä huomattavaa suorituskykyeroa vs 16Gb. Silti pidän tätä nykyisillä muistien hinnoilla ihan järkävänä päivityksenä tulevaisuutta ajatellen.
Kannattaa muistaa että softien ilmoittamat muistinkäytöt vastaavat useimmiten pelin varaamaa muistimäärää eikä niiden aidosti käyttämää muistimäärää, joka voi olla huomattavasti vähemmän. Järkevin syy pelikäytössä 32GB:n ostamiseen on siinä että saa helpommin dual rank kammat, jolla on suorituskykyvaikutusta tietyissä olosuhteissa merkittävästikin.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 350
Kannattaa muistaa että softien ilmoittamat muistinkäytöt vastaavat useimmiten pelin varaamaa muistimäärää eikä niiden aidosti käyttämää muistimäärää, joka voi olla huomattavasti vähemmän. Järkevin syy pelikäytössä 32GB:n ostamiseen on siinä että saa helpommin dual rank kammat, jolla on suorituskykyvaikutusta tietyissä olosuhteissa merkittävästikin.
8 Gigan kampoina et saa nykyään enää dual rankkia ollenkaan.
16 gigan kampoina varmuus dual rankkiin on käytännössä vain vain B-die -muisteilla (ja Hynix CJR/DJR, jos varmuudella niitä käyttävät kammat osaat löytää).
Varmuus dual rank -kampoihin (paitsi Samsung B-die) saadaan nykyisin vain 32GB kammoilla.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 236
Itsellänihän ei rittänyt edes 32gb (flight simulator vie parhaimmillaan 26gb) vaan piti myös pagefilea ottaa reilummin käyttöön. Nyt sitäkin käytössä yli 10gb parhaimmillaan. On vaan niin pirun raskas peli tuo simu.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 571
Itse päivitin 16Gb -> 32Gb lähinnä Microsoft Flight Simulatorin takia.
Itse päivitin 16Gb => 32Gb lähinnä siksi että muutin myös DDR3 => DDR4, Intelistä AMD:hen (4-ydin/8-säie Sandy Bridge teknologiasta uuteen Zen teknologiaan) ja ajattelin että jos tällä mentäisi nyt siihen saakka että taas teknologia kehittyy huomattavasti.

Ensin edes sille tasolle että suurin osa omaksuu ja käyttää tätä 12-ydin/24-säie (kun hankin 2600K kaikki kertoivat miten 4-ydin/4-säie on tarpeeksi "kaikkeen") ja 32Gb muistia (kun hankin 16Gb DDR3 kaikki kertoivat miten 8Gb riittää hyvin kaikkeen ja 4Gb on pelaamiseen vielä kohtuu OK)

Sekä myöhemmin siihen että siitä seuraava hyppäys 24+ ydin ja 64Gb muistia alkaa tulemaan ajankohtaiseksi DDR5 tai DDR6 ajalla.
 
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
308
Itsellänihän ei rittänyt edes 32gb (flight simulator vie parhaimmillaan 26gb) vaan piti myös pagefilea ottaa reilummin käyttöön. Nyt sitäkin käytössä yli 10gb parhaimmillaan. On vaan niin pirun raskas peli tuo simu.
Itseäni kiinnostaa, että huomaako tätä pelissä mitenkään kun raskas peli saa enemmän muistia käytetettäväksi? Kun itse en huomannut mitään eroa flight simulatorissa vaihtaessa 16Gb -> 32Gb. Mä vaihdoin siis muistin täysin samannopeuksiseen isompaan. Jotenkin semmoinen fiilis, että nopea 16 Gb pyörittää paremmin flight simulatoria kuin hidas 32 Gb.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 922
eroa flight simulatorissa vaihtaessa 16Gb -> 32Gb
Single vs dual rank ero alla, taitaa olla XMP päälatenssit ja loput autolla.
Ero ei ole valtava (keskiarvo lähes +10 %) mutta vaatii paljon nopeamman single rank kitin jotta se menisi dual rankin ohi.

16vs32-bench-1080p-fs.png
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 236
Itseäni kiinnostaa, että huomaako tätä pelissä mitenkään kun raskas peli saa enemmän muistia käytetettäväksi? Kun itse en huomannut mitään eroa flight simulatorissa vaihtaessa 16Gb -> 32Gb. Mä vaihdoin siis muistin täysin samannopeuksiseen isompaan. Jotenkin semmoinen fiilis, että nopea 16 Gb pyörittää paremmin flight simulatoria kuin hidas 32 Gb.
No näkee sen siinä, että ei tule CTD:tä enää kun nostaa 32:seen, tai sitten sitä page filea isommaksi. Luulisin, että 32 on parempi vaihtoehto kuin iso läjä page filea. Mulla toki molemmat käytösäs, mutta johtuen siitä, että mulla latautuu peliin todella monta AI konemallia live trafficin muodossa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
145
Jos on paljon facebook sivuja auki firefoxissa tai esim. moderni vaativa peli kuten flight simulator niin itse kyllä olen kokenut että 32GB hyötyy paljonkin, kun se mahdollistaa että taustalla voi pyöriä todella paljon kaikenlaista muistillisesti raskasta ilman että vaikuttaa pelien suorituskykyyn. Itse saan jo firefoxin raskaalla käytöllä menemään 24gb/32gb täyteen.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
208
Itse en edes pelaile, no ehkä jotain vanhempaa peliä joskus jos pelittää, mutta huomasin eilen että kun useampi softa taustalla ja softan kääntämistä (WSL 2 alla), muistin kulutus huiteli parhaimmillaan 15 gigan tuntumassa. Vaikka pitkään mietin että onkohan 32GB liikaa, niin onneksi päädyin tähän määrään, jo työläppärissä (MacBook Pro 2019 16GB muistilla) dockerilla 16GB tuntuu olevan juuri ja juuri riittävä määrä. Kun oli vielä puhtaasti Linux-distro (Mint) käytössä, sille tuo 16GB olisi ollut ihan riittävä määrä.
 
Liittynyt
19.09.2020
Viestejä
26
16MB oli muistaakseni vähän tiukkaa Win95:n kanssa :geek:
Taitaa mennä windowssit sekaisin. Windows 95:selle 16mb Oli enemmän kuin tarpeeksi. 4mb oli minimi ja 8mb oli se mitä suositeltiin silloin. 16mb oli jo överi ja 32mb olisi ollut sama kuin, että laittaisi 64gb toimistokoneeseen nykyisin. Eli todellinen overkill. Kannattaa nyt muistaa, että tuo oli aikaa kun suurimmat pelit vei ~30mb tilaa levyltä ja kiintolevyt oli maksimissaan ~500mb luokkaa. Pelit tuli1.44mb levykkeillä.

Windows 98 taisi vaatia sen 16mb minimissään. Mutta tuohon aikan se oli aika normaalia, että tehovaatimukset ja tietokoneitten tehot tuplaantu melkein vuosittain. Onneksi nykyisin meno on huomattavasti hidastunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
357
Eihän tuossa ole mitään järkeä maksaa 32 gb pelikoneeseen. Tai voi olla jos on ylimääräistä rahaa.

Tämä vanhempi kotikone aikoinaan sai aikamoisen boostin vuosia sitten mallinnuksessa kun laittelin 8-16 muistia. Ei tarvinnut enää hakea muualta. Vielä oikein hyvin tämä 3770k kelloteltuna 4500 menee peleissäkin
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 214
Eihän tuossa ole mitään järkeä maksaa 32 gb pelikoneeseen. Tai voi olla jos on ylimääräistä rahaa.

Tämä vanhempi kotikone aikoinaan sai aikamoisen boostin vuosia sitten mallinnuksessa kun laittelin 8-16 muistia. Ei tarvinnut enää hakea muualta. Vielä oikein hyvin tämä 3770k kelloteltuna 4500 menee peleissäkin
Kyllähän tuo 16GB riittää oikein hyvin pelikäytössä nykypäivänä, mutta sitten kun selaimen välilehtiä rupeaa olemaan kymmeniä auki, jokin video pyörii toisella näytöllä ja muutenkin paljon ohjelmia taustalla, niin rupeaa tuo 16GB olemaan ihan liian vähän. Käyttötapoja on monia.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 571
Eihän tuossa ole mitään järkeä maksaa 32 gb pelikoneeseen. Tai voi olla jos on ylimääräistä rahaa.

Tämä vanhempi kotikone aikoinaan sai aikamoisen boostin vuosia sitten mallinnuksessa kun laittelin 8-16 muistia. Ei tarvinnut enää hakea muualta. Vielä oikein hyvin tämä 3770k kelloteltuna 4500 menee peleissäkin
Toki juuri tänään ehkä tuo 4-ydin/8-säie ja 8 tai 16Gb muistia riittää siihen pelaamiseen. Tosin moni joka juuri tänään haluaa ostaa sen uuden koneen päätyy jo 6-ydin/12-säie prosessoriin. Vaikka kuten kirjoitit jos ei ole ylimääräistä rahaa niin wanhaa 2600K tai 3770k tms. saa ns. pikkurahalla verrattuna uusiin emo+prosessori+muistit paketteihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
445
Kyllähän tuo 16GB riittää oikein hyvin pelikäytössä nykypäivänä, mutta sitten kun selaimen välilehtiä rupeaa olemaan kymmeniä auki, jokin video pyörii toisella näytöllä ja muutenkin paljon ohjelmia taustalla, niin rupeaa tuo 16GB olemaan ihan liian vähän. Käyttötapoja on monia.
Aina toi sama väsynyt "kymmeniä välilehtiä selaimessa". Nuo välilehdet on kuin olisi roskaksi määriteltävää tavaraa ympäri kotia. Ajatuksella, että ehkä ne on joskus tarpeellisia. Eivät ne ole ja ne voi heittää roskikseen, eli sulkea. Keksimällä keksitty syy porsastella, jolla voidaan perustella isompaa muistimäärää kuin oikeasti olisi tarpeen.

PS. Mulla on myös 32 gigaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 571
Aina toi sama väsynyt "kymmeniä välilehtiä selaimessa". Nuo välilehdet on kuin olisi roskaksi määriteltävää tavaraa ympäri kotia. Ajatuksella, että ehkä ne on joskus tarpeellisia. Eivät ne ole ja ne voi heittää roskikseen, eli sulkea. Keksimällä keksitty syy porsastella, jolla voidaan perustella isompaa muistimäärää kuin oikeasti olisi tarpeen.

PS. Mulla on myös 32 gigaa.
Itselläni on 32Gb mutta no, en sulje Winamppia jos se on päällä, en sulje selaimia (nyt näyttää olevan 49+8+14+12 välilehteä auki, en sulje Discordia, en HWinfoa, en qBittorrenttia jne.
Kyllähän ennenkin pärjäsi kun valitsi oikean config.sys ja autoexe.bat yhdistelmän että tahtoiko tietyn pelin, tahtoiko käyttiksen päälle, tahtoiko ääneetkin tms. eli se 640kb teoriassa riittää..

Mutta jos osa meistä ei halua sulkea nettiä, virustorjuntaa, nettiselainta, musiikkia mitä kuuntelee taustalla, keskusteluohjelmia, ehkä photoshoppia tms. vain siksi että pelaa samalla erän tai pari jotain peliä. Silloin siitä lisämäärästä muistia on hyötyä.

Mutta kyllähän se on fakta että jos sulkee kaiken muun taustalta niin joku 8Gb riittää miltei joka peliin nykypäivänä. Moni vaan ostaa enempi koska tuntee tarvetta siihen...
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 214
Aina toi sama väsynyt "kymmeniä välilehtiä selaimessa". Nuo välilehdet on kuin olisi roskaksi määriteltävää tavaraa ympäri kotia. Ajatuksella, että ehkä ne on joskus tarpeellisia. Eivät ne ole ja ne voi heittää roskikseen, eli sulkea. Keksimällä keksitty syy porsastella, jolla voidaan perustella isompaa muistimäärää kuin oikeasti olisi tarpeen.

PS. Mulla on myös 32 gigaa.
Kyllä itselläni on tapana selata aika paljon nettiä kesken pelin aina kun on tilanne, että joutuu odottamaan. Esim. nettipeleissä silloin kun hakee peliä taikka on itse kuolleena. Ja kyllä vain, on erittäin harvinaista itsellä, että olisi alle 20 välilehteä auki, joskus jopa niitä on voinut jäädä paljon enemmänkin, sekä myös usein twitch, tube tms. pyörii toisella näytöllä samaan aikaan.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
64
Päivitin 16gb --> 32gb joku puoli vuotta sitten, muutamassa pelissä eroja on havaittavissa. Semmoset pienet micro stutterit tai mitä ovatkaan on hävinnyt kokonaan. Esim. erittäin modattu Skyrim sekä Starcitizen ainakin hyötyivät lisämuistista.
Mieluummin käyttäsin rahat kuitenkin näyttikseen/prossuun. 16b on kuitenkin minimi sulavaan pelailuun nykypäivänä.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 103
Tähän alkuun TL;DR eli IMO joka koneeseen vähintään 16GB tänä päivänä (myös nettiselaus-, Word- yms. koneet), 32GB tai enemmän voi laittaa jos esim. kasaa high end -pelikonetta, tekee töitä koneella tai muuten vaan haluaa enemmän.

Nämä rautakeskustelut ovat kyllä mielenkiintoisia kun aina näissä jotkut ryntää sanomaan, että "PELIT EIVÄT TARVITSE YLI 16GB MUISTIA!" sen kummemmin miettimättä eri käyttökohteita, tarpeita tai ihan vaan haluja, mitä tuolla alussa jo listasinkin.* On toki totta, että valtaosa peleistä ei osaa hyödyntää vielä edes kuuttatoista gigaa, mikä on toisaalta vähän naurettavaa kun kuten tätäkin ketjua lukiessa huomaa, että kyllä väellä yli 16GB alkaa jo löytyä. Mikseivät pelit vaan lataile taustalla tavaraa sinne muistiin niin paljon kuin mahtuu, niin ei tarvitsisi kiintolevyllä aina käydä? Mutta siis takaisin pointtiini, eri ihmisillä on erilainen käyttö koneella, joten yliyksinkertaistavat lauseet eivät ole kovin kehittäviä. Lisäksi ihmisillä on erilaiset budjetit. Joillekin 50€ lisäys hintaan voi merkitä makaroniruokavaliota seuraavan kuukauden, joillekin se on pyöristysvirhe budjetissa.

Sitten on vielä se, missä tuo muistinlisäys näkyy. Monesti sanotaan, että se liittyy enemmänkin käyttömukavuuteen kuin FPS-laskuriin. Vaan kun rautasivustot mittaavat pääasiassa sitä average FPS:ää, niin kuinka käyttömukavuutta mitataan? Varsinkin jos mennään tieteellisellä metodilla, eli mittausten tulee olla toistettavissa samoilla lähtötiedoilla myös toisten henkilöiden toimesta? Ei oikein mitenkään. Senpä takia näitä ei yleensä arvioida ollenkaan tai sivulauseessa tyyliin "tuntuu nopealta". Mutta onko tämän inhimillisen ja hyvin subjektiivisen tekijän huomiotta jättökään hyvä asia? Yksi voi hyvinkin huomata eron 16GB vs. 32GB, toinen ei huomaa lainkaan. Yksi riemuitsee, kun koneessa on 32 GB muistia että nyt sitä riittää, toinen riemuitsee kun pärjää vielä 16 gigalla eikä ole tarvinnut maksaa ylimääräistä. En näe, että kumpikaan näkemys olisi erityisesti väärin tai oikein, mielipiteistä ja subjektiivista kokemuksistahan tässä on kyse.

Niin ja mulla on kanssa se 32 gigaa muistia.

*Sama juttu on myös prosessoriytimistä puhuttaessa, mutta ei mennä nyt siihen.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
65
Itsellä 128Gb ei riitä ja koska bios rajoittaa tuon Max määräksi jouduin hankkimaan kolme fyysistä konetta lisää, että sain siirrettyä docker klusterin pois pääkoneelta ja siten 48Gb vapautettua uusille virtuaalikoneille/koneelle. Eli jollekin voi 16Gb riittää ja jollekin 128Gb ei riitä edes kotikoneessa. Lähtisin nykypäivänä peruskoneessa 32Gb muistilla,ellei tosiaan ole tarve karsia kaikessa. Ensivuodelle pitää itselle budjetoida 256 muistiin ja ajaa osa ympäristöistä tuossa 128Gb koneessa.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Eihän lisämuistista nyt oikein haittaakaan ole, niin en ymmärrä miksi jotkut ovat niin ehdottomasti sitä vastaan. Itse pärjään hyvin tällä hetkellä 16 gigalla, mutta jos käy ahtaaksi, niin lisää vaan muistia. Eihän ne nyt mitään kovin kalliita ole, jos nyt ei ole ihan pakko valita sitä kalleinta bling bling mallia.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 613
Eihän lisämuistista nyt oikein haittaakaan ole, niin en ymmärrä miksi jotkut ovat niin ehdottomasti sitä vastaan. Itse pärjään hyvin tällä hetkellä 16 gigalla, mutta jos käy ahtaaksi, niin lisää vaan muistia. Eihän ne nyt mitään kovin kalliita ole, jos nyt ei ole ihan pakko valita sitä kalleinta bling bling mallia.
Se on varmaan se "Koska minä en tarvitse, niin eivät tarvitse muutkaan". Vähän kuin se Gatesin sanomaksi väitetty "640 kiloa riittää kaikille". Samanlainen outous on porukka joka ostaa helvetin kalliin huippuprosessorin ja lyö sen kiinni johonkin hinnat alkaen budjettiemoon.

Itse kasaan koneeni sen mukaan, että en sen elinaikana joudu lisäämään muistia ja siksi sitä on nyt se 32 gigaa.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 413
Eihän lisämuistista nyt oikein haittaakaan ole, niin en ymmärrä miksi jotkut ovat niin ehdottomasti sitä vastaan. Itse pärjään hyvin tällä hetkellä 16 gigalla, mutta jos käy ahtaaksi, niin lisää vaan muistia. Eihän ne nyt mitään kovin kalliita ole, jos nyt ei ole ihan pakko valita sitä kalleinta bling bling mallia.
Halvemmalla mä joulukuussa ostin 32gb kuin vuotta aikaisemmin edelliseen koneeseen 16gb. Eli ei tosiaan hinta syynä voi olla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 383
Puhtaasti pelejä ajatellen 32 gigaa lienee sopiva. Ei ala kyykkäämään ihan heti, vaikka olisi raskaampien pelien kanssa vähän softiakin taustalla pyörimässä. 16 gigalla taitaa mennä myös vaikeaksi, jos haluaa dual rankit.

Työpöytäkäyttöön sen sijaan voisi hevijuusereille suositella suurempia määriä. Itseltä löytyy 32 GB, joka loppuu joka käänteessä kesken ilman pagefileä - vasta 50 GB pagefilen kanssa alkaa riittää.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
442
Kannattaako päivittää (konepäivitystulossa) 32gb 3200 mhz muisti joko 4000 tai 4800mhz muistiin?
Pysyn edelleen siinä 32gb määrässä (2x 16gb), nykyinen emo ei ymmärrä jos muistin kellot nousee yli 2666mhz
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 256
Kannattaako päivittää (konepäivitystulossa) 32gb 3200 mhz muisti joko 4000 tai 4800mhz muistiin?
Pysyn edelleen siinä 32gb määrässä (2x 16gb), nykyinen emo ei ymmärrä jos muistin kellot nousee yli 2666mhz
Ei kannata. Odota vuosi ja laita DDR5 muistit (ja osta emolevy joka tukee noita). Niillä paukuttaa 7000 mhz helposti samalla rahalla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 571
Kannattaako päivittää (konepäivitystulossa) 32gb 3200 mhz muisti joko 4000 tai 4800mhz muistiin?
Pysyn edelleen siinä 32gb määrässä (2x 16gb), nykyinen emo ei ymmärrä jos muistin kellot nousee yli 2666mhz
Itse en vielä ostaisi muistia vaan muut osat ja katsoisin miten nuo nykyiset muistit kellottuvat. Otaksuen että ostat Zen prosessoria niin joku 3600MHz (eli 1800 IF) jos saat menemään niin sen päälle on taas emosta, muisteista sekä prosessorista kiinni.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 667
Itse kasaan koneeni sen mukaan, että en sen elinaikana joudu lisäämään muistia ja siksi sitä on nyt se 32 gigaa.
Toi on ihan mielenkiintoinen aspekti. Esim. itse siirryin vasta viime syksynä DDR4 aikaan, niin ajattelin että lähden liikkeelle 16 gigalla ja myöhemmin sitten voi tarvittaessa ostaa toiset 16 gigaa, tällöin sen saa hieman halvemmalla kuin suoraan 32 gigaa. Mun ei erityisesti houkutellut se että DDR4 oli elinkaarensa verrattain loppupuolella tuolloin.

Tosin tällä hetkellä tätä muistin tuplausta selvästi ei ole tapahtumassa. Joko tää riittää tai päivitän koko roskan DDR5. Tyypillisesti mulla on ollut vanhempia koneita(n. 5v) ja niihin olen jokaiseen ostanut lisää muistia hankintahetkellä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 571
Yksi puoli mikä ainakin ennen puolsi 32Gb muistimäärää (eli 2kpl 16Gb muisteja) on se että ainakin ennen sait suuremmalla todennäköisyydellä dual rankin muistikitit kuin jos olisit ostanut 2kpl 8Gb kampoja esim. tuossa yleisimmässä "paras hinta/laatusuhde" kategoriassa eli 3200MHz nopeudessa.

Toki osalle tuolla ei ole merkitystä mutta aika monelle jotka virittelevät muisteja muutenkin tai ovat hankkineet Zen prosessoria ja ovat tyytyväisiä johonkin 3600 CL16 kellotukseen (jolloin IF on 1800 mihin ainakin uusimpien Zen3 prosessorien pitäisi uusilla AM4 emoilla pystyä saavuttamaan).

Eli saatava nopeushyöty 32Gb muistimäärästä voi olla myös parempi kuin 16Gb. Teoriassa tähän tietysti pääsisi jos jostain saisi hankittua paitsi hyvin jäähdytetyn kotelon myös 4x 4Gb muistit jolloin tuo "single rank" ei niin haittaisi.

Syy miksi nyt erityisesti puhun tässä vain DDR4 enkä esim. 1-3 tai 5 jota on jo myynnissä johtuu siitä että otaksun suurimman osan tähän ketjuun osallistuvista kuitenkin käyttävän DDR4 muisteja. Mikäli puhe on DDR3 muistista olen 100% samaa mieltä että siinä tuo 16Gb on tarpeeksi pelaamiseen ja itsekin sitä käytin tyytyväisenä monia vuosia 2600K kanssa, tuohon DDR5 en ota vielä kantaa kun en ole edes nähnyt yhtään DDR5 muistia käyttävää emoa + prosessoria joten mielestäni olisi hieman liian aikaista ottaa sen määrään tai muihin tietoihin kantaa...
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Yksi puoli mikä ainakin ennen puolsi 32Gb muistimäärää (eli 2kpl 16Gb muisteja) on se että ainakin ennen sait suuremmalla todennäköisyydellä dual rankin muistikitit kuin jos olisit ostanut 2kpl 8Gb kampoja esim. tuossa yleisimmässä "paras hinta/laatusuhde" kategoriassa eli 3200MHz nopeudessa.
Todennäköisyyden varaan ei tarvitse jättäytyä.

Totta on, että halvoissa muisteissa käytetään gigatavuhinnaltaan edullisinta muistityyppiä eli 16-gigaiset tarjouskammat ovat nykyään jo lähes aina single rank -tyyppisiä.
Jos panostaa muutaman kympin enemmän, niin varsinkin Kingstonilta löytyy hyvin speksattuja muistityyppejä, jotka on aina toteutettu 16 piirillä (dual rank).

Tuo oli ainoa 3600-nopeuksinen 2x16 GB, mitä löytyi, 3200-nopeuksisia löytyy paremmin:

Speksit löytyvät, kun laittaa mallinumeron hakukoneeseen:

Kovin paljon ylimääräistä ei kannata maksaa, 2x32 GB on aina dual rank ja sen saa yllättävän halvalla:

Melko rauhallisilla latensseilla tosin:
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 940
Kannattaako päivittää (konepäivitystulossa) 32gb 3200 mhz muisti joko 4000 tai 4800mhz muistiin?
Pysyn edelleen siinä 32gb määrässä (2x 16gb), nykyinen emo ei ymmärrä jos muistin kellot nousee yli 2666mhz
Ei kannata, muistien nopeudella ei saavuteta isoa eroa suorituskyvyssä kun mennään 3600mhz yli ja monellakaan emolla ei tommoset 4800mhz vauhdit edes onnistu ja Ryzenillä ne jää haaveeksi muutenkin Infinity fabricin ja FCLK takia.
3600Mhz C16 on aikalailla sweet spot mille tahansa alustalle ja jos sulla jo on 3200Mhz muistit niin ei niitä tarvitse lähteä vaihtamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Omalla kokemuksella latausajat ja valikkolagit katosi Tarkovista, kun päivitin 16->32 gigaan. Pelin aikana 3 muulla näytöllä chromessa auki karttoja ja tarkov wikiä. Taustalla teamspeak rupatteluun.

Muistia Tarkov alkoi varaamaan enemmän lisäyksen jälkeen ja koko järjestelmäkin varaa nyt muistia yli tuon 16 gigan. FPS nousi aavistuksen, mutta ei mitenkään merkittävästi omaan silmään. Uudet muistit myös nopeammat (2400 vs 3200).

Jälkikäteen tarkasteltuna ei tässä vaiheessa itselle mikään mullistava saatikka vaadittu päivitys, mutta on se nyt sulavampi. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
En tuosta Tarkovista tiedä onko kuinka raskas peli, mutta uskoisin että tuo nopeus auttaa enemmän kuin määrä. En tosin tiedä mikä prossu sulla on, mutta ainakin AMD-alustalla saa jo ihan näkyvää nopeuseroa.
8600k mihin isketty lisää kelloja jokunen sata mhz. Myös näytönohjainta (1060 6gb) on vähän kelloteltu. Ja onhan sit vielä sekin, että vanhat muistit oli single ja uudet on dualrank.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
824
Itse rikoin ensimmäistä kertaa "normaalikäytössä" tuon 16gb rajapyykin kun modaillessa käväisi muistinkäyttö 18gb:ssä. Pelinä oli niinkin tuore tuotos kuin Morrowind joka OpenMW-moottorilla, raskaasti modattuna ja asetukset korotettuina imaisi 7gb kun liitelin pelimaailmassa turbonopeudella. Jää tappiin modattu Skyrim ja moni muukin peli kakkoseksi.

Otti toisenkin resurssitittelin itselleen, on nimittäin tällä konfiguraatiolla pahiten prossurajotteinen peli jota olen pelannut. Yksi ydin hakkaa 100% tilanteesta riippumatta ja päädyin ensimmäistä kertaa käyttämään 5600x:llä ylikellotusprofiilia, sillä fps nousi käsikynkkää kellojen kanssa.

Parempi kysymys voisikin olla, "but can it run Morrowind?"
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
647
Itselle ei oo ainakaan tullut vielä vastaan peliä, joka oikeasti vaatisi yli 16gb. Suurimmassa osassa pelejä käyttö on keskimäärin ~8gb luokkaa maksimissaan ja suurin käyttö, mitä oon nähnyt, oli ~10gb. Ellei jotain ihmeellistä tapahdu, niin tuolla 16gb pärjää vielä vuosia.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
447
16gb mahollisimman nopiaa muistia alle. 5 vuoden aikajänteellä päivittää sitten jo uuden rossun muisteineen, jos 16 gb ei riitä. Tänä syksynähän sieltä tulloo jo uudet intelit ja ddr5.

Mulla oli 32gb jotain löysää 3200mhz ja vaihdoin nämä 16gb b die 3200mhz cl 14, kellotettu 3400 cl14 ja kyllä nyt kulkee kepeämmin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 519
Mulla oli 32gb jotain löysää 3200mhz ja vaihdoin nämä 16gb b die 3200mhz cl 14, kellotettu 3400 cl14 ja kyllä nyt kulkee kepeämmin.
Kuinka paljon muuttu eka persentiili peleissä ja mihin suuntaan?

Aika monissa testeissä dual rank 3200 voittaa jopa 3600 mhz single rank muistit.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 571
Mulla oli 32gb jotain löysää 3200mhz ja vaihdoin nämä 16gb b die 3200mhz cl 14, kellotettu 3400 cl14 ja kyllä nyt kulkee kepeämmin.
Itsellä oli 16Gb jotain löysää 3200Mhz mikä ei ikinä edes kulkenut paremmin kuin 2933 1700X prossulla joten vaihdoin 5900X ja 32Gb DL 3200Mhz mikä sitten kulkee 3600 CL16. Kait sitä voisi katsoa jossain vaiheessa meneekö vielä paremmin.

Eiköhän nämä riitä seuraavat 5+ vuotta (vuoden jo riittänyt) ja katsoo sitten jos joskus 2026+ on ulkona jo järkevää 24 tai 32-ydin tms. prosessoria ja hyviä 64Gb DDR5 muisteja.

Kyllä se 2600K kummasti riitti vastaavan ajan (2011-2017 eli 6 vuotta) kun hankki vaan heti sen 16Gb DDR3 1600 muistia ja ajoi 4.8GHz 24/7.

Toki jos pelkästään pelaa juuri nyt voisi vielä tulla toimeen 5600X prosessorilla ja 8Gb DDR4 mutta kuinka pitkään ja siinäkin voisi jo törmätä välistä ongelmiin varsinkin jos modaa pelejään...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 663
Itselle riittäisi 16 gigaa oikein. Pari viikkoa sitten tuli kuitenkin hommattua lisäksi 2x8Gt kammat kun löytyi hyvään hintaan samanlaiset kuin nykyinen pari. Ajatuksena se, että tällä setupilla (Ryzen 7 1700) ja 32 gigalla muistia pärjää nyt pitkään kun CPU-puolta on vaivannut joku ihme pysähtyneisyyden tila viimeisten vuosien aikana.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 940
Itselle riittäisi 16 gigaa oikein. Pari viikkoa sitten tuli kuitenkin hommattua lisäksi 2x8Gt kammat kun löytyi hyvään hintaan samanlaiset kuin nykyinen pari. Ajatuksena se, että tällä setupilla (Ryzen 7 1700) ja 32 gigalla muistia pärjää nyt pitkään kun CPU-puolta on vaivannut joku ihme pysähtyneisyyden tila viimeisten vuosien aikana.
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat tuolla CPU-puolen pysähtyneisyydellä? Ryzenin tultua prossumarkkinat on kokenut valtavan muutoksen, vasta intelin huippumalli työpöydälle oli 4-ydin 7700K, nyt molemmilta saa enemmän kuin 8-corea, AMD:ltä jopa 16-ytimistä prossua ja esim. 1700 vs 5800X välillä on hurja tehoero.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 663
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat tuolla CPU-puolen pysähtyneisyydellä? Ryzenin tultua prossumarkkinat on kokenut valtavan muutoksen, vasta intelin huippumalli työpöydälle oli 4-ydin 7700K, nyt molemmilta saa enemmän kuin 8-corea, AMD:ltä jopa 16-ytimistä prossua ja esim. 1700 vs 5800X välillä on hurja tehoero.
Joo tuli väärästä suunnasta kirjoitettua tuo. Tarkoitus oli siis sanoa että nykyisillä softilla riittää vanhemmatkin prossut kun tuntuu ihan tarpeeksi vääntävän neljä vuotta sitten hankittu kone. Sen puolesta ei ole kiire vaihtaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
236 411
Viestejä
4 147 793
Jäsenet
70 250
Uusin jäsen
supernova666

Hinta.fi

Ylös Bottom