Siis itse olen vain puhtaan (tai lähes puhtaan) Androidin puolesta liputtaja, jonka vuoksi pidän esim. OnePlussista ja Android One puhelimista (Nokiat, Xiaomin A:t jne). Ei tuossa softassa kait muuten pitäisi mitään merkittävää ongelmaa olla, siellä on vaan niitä Xiaomin omia ratkaisuja. Osa niistä voi olla hyviä ja osa huonoja. Hinta tuossa nyt on lähinnä halpa siksi, että koitetaan saada uutta brändiä markkinoille. Vähän sama tilanne siis, kuin Oneplussalla ekan luurinsa aikaan. Sehän maksoi kanssa sen 300€ ja nykyinen lähemmäs 600€. Eiköhän hinnassa aleta taas uusien mallien myötä pikkuhiljaa tulemaan ylöspäin, kuten OnePlus, kunhan tietoisuus ja suosio lisääntyy.
Ja ei mulla siis oikeasti ole kokemusta tuosta Xiaomin softasta. Aikanaan vain oli noita Samsungin luureja, kyllästyin siihen valmistajan omaan softaan ja iskin Cyanogenmodin. Sen jälkeen olen koittanut pysytellä näissä kohtuullisen lähellä stock Androidia olevissa laitteissa. Kyllähän esim. Huawei ja Samsung tekee nykyään ihan hyvää softaa mutta en silti välitä siitä kaikesta ylimääräisestä siellä. Joidenkin mielestä taas on ihan hyvä, että kameroissa on ties mitä säätöä tarjolla ja puhelimesta löytyy jos jonkinlaista ominaisuutta vakiona. Itse pidän siitä, että puhelimessa on mahd. vähän ylimääräistä ja sitten voin itse hankkia tarpeen mukaan lisää. Yleensä se minimaalinen stockia lähentelevä softa tietysti ilmenee myös päivitystahdissa jossain määrin. Esim. OP ja Nokia päivittävät kohtuu nopeasti uusimpaan Androidiin, kun taas esim. Samsungilla kestää yllättävän kauan. Pocon softapäivityksistä on vielä paha sanoa.
Kiitos tiedosta. Tein pientä tutkimusta, ja nyt pitää kyllä aidosti harkita jotain muuta kuin Xiaomin, Huawein tai Lenovon puhelimia. Study Reveals Xiaomi, Huawei, Lenovo Phones Contain Malware By-default
Luin myös huvikseen Huawein tietosuojakäytäntöä, jossa sanovat suoraan, että kerää mm. käyttäjien salasanat, paikkatiedot ja selaushistorian ja käyttävät dataa markkinointiin ja ties mihin tarkoituksiin.
We collect certain personally identifiable information about you, which includes, without limitation, information that can be used on its own or with other information to identify, contact, or locate a single person, or to identify an individual. This includes first and last name, email addresses, delivery and billing addresses, telephone numbers, fax numbers, user names and passwords, dates of birth, transaction history, refund history, the precise or approximate geo-location of your Product, refund and repair information relating to your Product, comments or feedback regarding the Sites, Products or Services, and other non-public information. We use this information for various purposes, for example to process your order, to send you relevant marketing messages and to invite you to our Activities, and in other ways that are further detailed below.
Eli onko Nokian ja Applen puhelimet ainoita, mihin voi luottaa edes jollain tasolla ettei lähetä kaikkea dataa käyttäjästä? On niin hemmetin kalliita ja speksit ei päätä huimaa (ellei laita tuhatta euroa puhelimeen). OnePlussastakin löytyi ties mitä artikkeleita miten lähettää dataa käyttäjistä.