Minä siirryin syksyllä androideista omenamaailmaan, halusin pienen puhelimen jossa on kelvollinen kamera, joten iphone 13 mini ollut muutaman kuukauden käytössä, oli 629€ syyskuun alussa. Ennestään käytössä ollut pari vuotta iPad, joten ihan kylmiltään en hypännyt, mutta puhelimena ei ole koskaan ollut aiemmin Applea. Androideja oli edelliset 6-7 luuria, eka käyttämäni androidversio taisi olla 1.6. Donut, joskus ollut Meegoa ja Maemoa, WindowsPhonea, Symbiania ja muutakin joita jonnet ei muista tai tiedä edes olleen olemassa
. IOS versiohan tuossa 13minissä on ollut julkaisun aikaan 15.0 ja nyt mennään samassa 17.2.1 -versiossa missä nykyiset uusimmatkin iPhonet ja kaikki 2018 vuoden jälkeen julkaistut mallit. Jos Apple ei jotain radikaalia muutosta tee julkaisupolitiikkaan, niin 13-sarjan iPhonet saanee iOS-päivityksiä vielä vähintään 3-4 vuotta.
Lyhyesti voisi sanoa että peruskäytössä kaikki samat asiat ja sovellukset toimii iphonella kuin androidin puolellakin, ekosysteemit on nykyään niin limittäin. Esim. käytän edelleen Gmailia, Googlen kalenteria, Google mapsia ja Google Photosia, koska Google on julkaissut ne omenamaailmaan. Toisaalta käytän myös Apple musicia talouden toisilla Android-puhelimilla, koska Apple on julkaissut sen androidin puolelle. Jos käytössä on jotain harvinaisempia sovelluksia, tai lisälaitteita, niin kannattanee kaivella hetki App storea, että löytyykö sama tai vastaava sovellus. Whatsappin historia ja kaikki muukin vastaava mahdollisesti tarpeellinen nykyään siirtyy järjestelmien välillä,
Se on totta, että androidin puolella saa tuunattua ulkoasua paljon enemmän, mutta en ole kokenut ongelmaksi. Ihan hyvin kaikenlaista widgettiä tuohon iphoneenkin saa näyttämään säätä ja uutisotsikoita yms. Ja tietenkin tuo lightning-portti on erona, piuhaa tai adapteria täytyy muistaa kantaa mukana jos muu maailma ympärillä on pelkkää usb-c:tä.
Jotain käytännön eroja on myös esim. miten ilmoituskeskus toimii, androidissa nuo ilmoitukset mielestäni fiksummin toteutettu. Molemmista kuitenkin kaikki löytyy. Ja täytyy kehua tuota FaceID:n toimintaa, on kyllä pirun luotettavasti toimiva systeemi, ei ole sormenjälkilukijaa ikävä. Luulen että tällä puolella katua itse nyt jonkin aikaa menen, kunnes jokin oikeasti kiinnostava laite tai ominaisuus androidin puolelle ilmestyy.