Oma kokemus ja käsitys näistä on se, että Samsungilla on parempi kamera ja kuuluvuus. Itselleni tuo kuuluvuus on tärkeä asia, koska työsuhdepuhelimen liittymä on Elisa ja se ei ole mikään hyvä valinta jossain maaseudulla. On suuria eroja mökillä, miten eri puhelimet kuuluvat siellä (tarkoitan datasiirtonopeutta ja kentän laatua), Samsung ei todellakaan ole heikoimmasta päästä. HMD Globalin Nokia taas oli pohjanoteeraus. Varmasti mallien välilläkin on eroja, mutta jotenkin on sellanen olo, että OnePlus kuuluu hieman siihen tusina-kiinalaisten joukkoon, jossa on general osia. Samsungin antennit ja siihen liittyvät softat on varmasti omaa tekoa, mulle jäi epäilys, että Nokian temppuilu saattoi olla osaksi myös jotain softaan liittyvää ongelmaa, kun kentän laatu heitteli niin rajusti, haki aggressiivisesti koko ajan parempaa verkkoa ja söi myös akkua hullun lailla. Toinen asia on se, mitä joku mainitsi, hands freen toiminta. Ainakin VAG-konsernin autoissa kaikki ominaisuudet toimivat moitteetta kokeilemistani puhelimista vain Samsungilla, Huawei, Nokia yms. on ollut puutteellisia. Nokia tietenkin siinäkin kaikkein huonoin, muistaakseni edes puheluhistoria ei näkynyt...Riippuu mitä haluaa puhelimelta. OnePlus on huomattavasti isompi ja painavampi puhelin isolla näytöllä. Siinä on pykälää uudempi prosessori ja huippunopea lataus (ja paketissa laturi mukana toisin kuin Samsungissa).
Samsungissa taas on parempi kamerakokonaisuus ja se saa vuoden pidempään käyttöjärjestelmä- ja tietoturvapäivityksiä. Myös IP68 tiiveysluokitus löytyy. 10T kestänee myös jonkin verran vettä, mutta siihen ei voi luottaa.
Myönnän. että bloatwarea on, mutta sitä saa ajan mittaan karsittua tai poistettua käytöstä. Hyvä puoli taas se, että Samsungin omat appsit (esim. Galleria, kamera...) ovat erityisesti parempia kuin Nokiassa oli (ei edes ollut omaa galleriaa), mutta ei ne pojan OnePlussassakaan yhtä viimeisteltyjä ole. Ja lisäksi vielä nuo em. päivitykset, joita tulee edelleen tiheään.
Itse taidan pysytellä Sampassa, olen ollut oikein tyytyväinen S20 FE-malliin. Jahka akku heikkenee (käytössä keväästä 2020), ehkäpä joku S22 tulisi kohtuuhintoihin uuden mallin tullessa?