Minimalismi / turhan tavaran karsiminen

Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Haluaisin avata jonkinlaisen keskustelun minimalistisesta elämäntavasta, koska en löytänyt sellaista foorumilta entuudestaan. Sanotaan nyt heti alkuun, että tässä nyt ei välttämättä tarkoiteta minimalismilla mitään erämaahan hirsimökkiin muuttamista, munkiksi ryhtymistä tai muuta äärimmäistä minimalismia ja askeettisuutta.

Itseäni on pikku hiljaa alkanut kiinnostaa sellainen hieman minimalistisempi elämä. Erityisesti kiinnostaisi hankkiutua eroon turhasta tavarasta ja keskittyä mieluummin laatuun ja niihin asioihin joilla on itselle oikeasti merkitystä. Nyt on jo pidemmän aikaa kertynyt nurkkiin pyörimään ihan turhaa rompetta jota ei tule oikeastaan koskaan käytettyä, ja tekisi mieli antaa tai myydä osa siitä pois, tai vaihtoehtoisesti vain heittää menemään. On esimerkiksi paljon vaatteita joita ei ehdi oikeastaan ikinä käyttää, ja useampi tietokone joista sitten kuitenkin tulee käytetty ainoastaan yhtä varmaan yli 90% ajasta. Tulen muutenkin lähes satavarmasti muuttamaan nykyisestä asunnosta (vuokrayksiö) jossain välissä pois, ja siinä vaiheessa kaikki tuo turha tavara on vain riesana.

Tällä hetkellä kiinnostaisi tuo minimalismiin pyrkiminen erityisesti näiden tietokoneiden ja muun elektroniikan osalta. Tällä hetkellä on kotona tietokone jota käytän siellä ollessa ja sitten lisäksi läppäri joka kulkee mukana kodin ulkopuolella. Mutta tällainen kahden koneen välillä jumppaaminen on alkanut pikku hiljaa ärsyttää, kun joutuu aina miettimään että onko tiedostot synkattu, onko molemmille asennettu samat softat, vieläkö se läppäri toimii jos sitä ei ole käyttänyt yli kuukauteen jne. Koska en henkilökohtaisesti tarvitse kovin suuria määriä suorituskykyä, niin tässä on tullut mietittyä että olisiki vain järkevämpää hankkia yksi oikeasti hyvä läppäri ja sitten käyttää sitä kotona telakan päässä. Tällä tavalla ei tarvisi stressata tuosta kaikesta tiedostojen/ohjelmien/asetusten synkkaamisesta. Tullut vähän sellainen fiilis että taitaa olla lopulta ihan hölmöläisen hommaa aiheuttaa itselleen turhaa stressiä tällä tavalla.

Ja sama pätee mobiililaitteisiin. Tällä hetkellä on sekä älypuhelin että tabletti, mutta tuo tabletti on lopulta jäänyt aika vähälle käytölle kun sitä ei sitten kuitenkaan jaksa läheskään aina pitää mukana. Tämän takia on tullut mietittyä, että pitäisikö sitten vain hankkia jokin yksi oikeasti huipputason älypuhelin ja antaa/myydä nämä nykyiset vimpaimet eteenpäin.

Välillä on tullut ajateltua niin, että on hyvä kun on useampi laite niin sitten jos yksi hajoaa niin pystyy vielä hoitamaan tarvittavat asiat toisella. Mutta sitten taas toisaalta olen alkanut miettiä, että onko tässäkään lopulta mitään järkeä. Olen henkilökohtaisesti joka tapauksessa pyrkinyt järjestämään asiat niin, että kaiken vähänkään tärkeän pystyy hoitamaan sekä puhelimella että tietokoneella, tai sitten puhelimelle on jokin muu vaihtoehto (esimerkiksi pankkia varten nordean tunnuslukulaite tunnuslukusovelluksen lisäksi). Ehkä lopulta voisi kuitenkin olla järkevämpää vaikka säästää/sijoittaa niin, että tarvittaessa voi ostaa uuden laitteen (olen tosin tehnyt näin jo tähänkin asti) ja lopettaa tämä turha stressaaminen. Kuten tuossa aiemmin selitin, niin vaikka sitä kuvittelee että näille vimpaimille olisi käyttöä niin sitten todellisuudessa tulee kuitenkin ylivoimaisesti suurimman osan ajasta käytettyä sitä yhtä tietokonetta, yhtä mobiililaitetta jne.



Tästä nyt saattoi tulla hieman sekava avaus ketjulle. Olen vain tässä pohtinut, että tällainen hieman minimalistisempaan elämään pyrkiminen voisi olla ihan hyvä tapa vähentää turhaa stressiä ja henkistä kuormaa jota kaikesta turhasta tavarasta huolehtiminen aiheuttaa.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
773
Kannatan turhan tavaran ostamisen välttämistä, siinä säästyy rahaa ja ennen kaikkea ympäristöä. Ehkä ihmiset ovat nykyään liian rikkaita tai sitten kiinassa tehtyä rojua saa liian halvalla. Niin paljon olen katsonut kuinka uudenkarheita ehjiä tavaroita kuskataan taloyhtiön roskikseen (olen sieltä pelastanut vaikka mitä omaan käyttöön).

Mitä tulee karsimiseen, niin itse en raaski heittää ehjää tavaraa roskiin. Arvokkaampia kantsii myydä niitä tarvitseville. Arvottomia, mutta toimivia juttuja, pistän kaapin perälle siltä varalta jos kuitenkin tulee käyttöä. Monesti tulee jokin rakenteluprojekti joskus vastaan ja on käyttöä vanhalla WinXP/Seiska jne läppäreille ja ei ne lopulta vie kaapissa paljoa mitään tilaa. Tietty jos muuttu edessä, niin silloin voi priorisoida ja hävittää tehokkaammin.

Toki nuo telakka ratkaisut on käteviä, vaikka nykyään nämä OneDrive synkkaukset toki helpottavat kun kaikki työtiedostot ovat identtisiä. Ja kuten kirjoitit, niin läppärien tehot riittävät nykyään melkein mihin vain, ettet sitten ole himopelaaja tai tarvitset kaikki paukut video renderöintiin, jolloin teholäppäristä tulee meluisa puhisia.

Oma pöytäkone on jo vanha, mutta silti käytännön suorituskyvyltään samaa luokkaa kuin nykyiset perusläppärit ilman että melutaso nousee vaikka jättää renderöimään jotain videota puoleksi päivää. Tallennustila on itselle se tärkein syy miksi pöytätietokone jatkaa talon ykköskoneena vielä pitkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Samantyyppisiä ajatuksia ollut vuosien varrella. Ennen kaikkea minulle tuli aivan liikaa turhaa rompetta mukaan kun muutti vanhempien luota omilleen. Vuosikymmeniä myöhemmin, ne samat roinat (tyyliin kirjat tai astiat) saattaa edelleen olla jossain kaapin perällä ilman että olisi ollut mitään tarvetta koskaan. Vaatteissa on aivan liikaa "ihan jees" osastoa jota "ehkä" voisi joskus käyttää jos vähän kaivaa kaappia ja mahtuu päälle.

Nykyään(kin) ostan hyvin vähän uutta tavaraa, ongelma ei ole varsinaisesti viimeisen 3-5 vuoden tavarat vaan sitä vanhemmat. Tähän pätee sekin, että tulee halvemmaksi ostaa laatua kuin edullista.

Jos voisin taikaiskusta heivata kaiken mitä en tule kaipaamaan/huomaamaan, niin tekisin sen. Mutta isoin homma on käydä läpi ne kaikki pienet romppeet ja jokaisen kanssa miettiä läpi että "mikä tämä on, miksi se on minulla, tarvitsenko sitä vielä". Tämä projekti on edelleen odottamassa "inspiraatiota". Muutot yleensä on se riittävä pakko, mutta niissäkin saattaa esim. vaatteet vain siirtää sellaisenaan paikasta A paikkaan B.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Mitä tulee karsimiseen, niin itse en raaski heittää ehjää tavaraa roskiin. Arvokkaampia kantsii myydä niitä tarvitseville. Arvottomia, mutta toimivia juttuja, pistän kaapin perälle siltä varalta jos kuitenkin tulee käyttöä. Monesti tulee jokin rakenteluprojekti joskus vastaan ja on käyttöä vanhalla WinXP/Seiska jne läppäreille ja ei ne lopulta vie kaapissa paljoa mitään tilaa. Tietty jos muuttu edessä, niin silloin voi priorisoida ja hävittää tehokkaammin.
Itsellä meinaa olla vähän sama ongelma, että mitään ei meinaa raaskia laittaa pois. Pitäisi vain ehkä yrittää muistaa, että tavarat on kuitenkin vain tavaroita, eikä niihin kannattaisi liikaa kiintyä ellei niillä sitten ole jotain erityistä tunnearvoa. Jos jotain tavaraa ei ole käyttänyt vaikkapa useampaan vuoteen eikä edes muista omistavansa sitä ennen kuin se löytyy jostain kaapin perältä, niin todennäköisyys sille että sitä yhtäkkiä tarvii uudestaan on aika pieni.

Jos voisin taikaiskusta heivata kaiken mitä en tule kaipaamaan/huomaamaan, niin tekisin sen. Mutta isoin homma on käydä läpi ne kaikki pienet romppeet ja jokaisen kanssa miettiä läpi että "mikä tämä on, miksi se on minulla, tarvitsenko sitä vielä". Tämä projekti on edelleen odottamassa "inspiraatiota". Muutot yleensä on se riittävä pakko, mutta niissäkin saattaa esim. vaatteet vain siirtää sellaisenaan paikasta A paikkaan B.
Tässä ehkä voisi auttaa se, että yrittää aloittaa jostain pienestä. Omalla kohdalla se ehkä voisi olla se, että yrittää hankkiutua eroon noista turhista elektroniikkaromppeista joita ei oikeasti tarvi ja jotka lähinnä aiheuttavat ylimääräistä stressiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 428
Jos voisin taikaiskusta heivata kaiken mitä en tule kaipaamaan/huomaamaan, niin tekisin sen. Mutta isoin homma on käydä läpi ne kaikki pienet romppeet ja jokaisen kanssa miettiä läpi että "mikä tämä on, miksi se on minulla, tarvitsenko sitä vielä". Tämä projekti on edelleen odottamassa "inspiraatiota". Muutot yleensä on se riittävä pakko, mutta niissäkin saattaa esim. vaatteet vain siirtää sellaisenaan paikasta A paikkaan B.
Vähän samaa vikaa itsellä, tiedän että kaapeissa on ihan pirusti kaikkea vanhentunutta tekniikkaa ja muuta tarpeetonta mutta se läpikäynti ja pois heivaaminen vaan jotenkin on niin hankala aloittaa. Tosin, pari vuotta sitten kun oli taloyhtiön pihalla sekajätevaihtolava johon sai viedä kaikkea romua niin sain viimein aikaiseksi ottaa verkkovarastosta pari pahvilaatikkoa jotka olivat olleet siellä avaamattomana muutosta asti ja dumppasin lavalle avaamatta. Jos mä en niitä ole 10v aikana tarvinnut niin tuskin tarvitsen myöhemminkään.

Viime vuonna siivosin pari kaappia kaikesta turhasta ja kyllä siinä vaan meni sitä aikaa vaikka kuinka nopeasti kävi tavaraa läpi, ja sitten kun ei kehtaa ihan kaikkea vain sekajätteeseen pistää vaan koittaa edes vähän lajitella niin olipahan monta eri jätelajia.

Noista tietotekniikkalaitteista sen verran, että itse tykkään tehdä tietyt asiat pöytäkoneella, osan läppärillä ja vastaavasti jotkut asiat hoituvat kännykällä ja osa tabletilla kätevimmin, joten itseltä löytyy nuo kaikki. Toki voisin heittää pöytäkoneen ja tabletin pois, ne eivät ole pakollisia mutta kaikkia tulee käytettyä vähän eri tavalla.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
773
Tullut vähän sellainen fiilis että taitaa olla lopulta ihan hölmöläisen hommaa aiheuttaa itselleen turhaa stressiä tällä tavalla.
Tämä on varmaan totta itsellänikin, että ihan suotta stressaan siitä että kaapit ovat täynnä tavaraa jota en käytä. Harvemmin ostan enää elektroniikkaa heräteostoksina mikä jäisi täysin käyttämättä. Vanhat rojut eivät tuhlaa enää rahaa ja saattavat ehkä jokupäivä tulla tarpeeseen, niin saavat olla varastossa piilossa toistaiseksi. Retropelaaminen kuulemma alkaa olla nouseva boomi, joten harmittaa kun hävitin takavuosina ehjät 386/486/Pentium koneet.

Niin kauan kun asunto ei näytä ihan kaatopaikalta ja/tai vaimo ei mäkätä, niin hyvä.

Poikani tulee ihan kohta siihen ikään, että voisi alkaa opettamaan PC juttuja, johon jokin ikivanha romu on parempi harjoittelu kappale kuin lähteä purkamaan ja formatoimaan talon ykköskonetta ;)
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
Hyvä ketju!

Omistan ihan liikaa krääsää. Pelkkiä uudenveroisia vaatteita on vintillä tallessa 20 kilon iso laukku ja vaatekaapit ovat tupasen täynnä. Kenkiä on jotain 25 paria joista en puoliakaan käytä. Kaikenlaista elektroniikkaa ja vastaavia on säilötty satoja kiloja. Vanhoja tietokoneita, oheislaitteita, päätteitä, filmiprojektoreita, VHS-videoita, CD-soittimia ja ties mitä. Olen mm. säilyttänyt kaikki vanhat johdot ja adapterit. Ne vievät 4 isoa pahvilaatikkoa.

Piharakennus (vanha aitta) on täynnä vanhoja huonekaluja ja sekalaista irtaimistoa. Siellä on myös lasten vanhoja harrastusvälineitä mitä on kertynyt yllättävän paljon.

En ole mielestäni hamstraaja mutta 18 vuotta ok-talossa on tehnyt tehtävänsä. Yleensä kaikki tyhjä (varasto)tila täyttyy tavaralla, se nyt on vaan monella fakta.

Vähän olen yrittänyt tarpeetonta karsia myymällä tori.fi:ssa mutta sekin on rasittavaa. Huuto.netia en ole käyttänyt vuosiin. Kirpputoria kokeilin pari kertaa mutta se toimii paremmin vain halvoille 5-10 euron tavaroille. Mitään ehjää mutta tarpeetonta en yleensä heitä pois.

Ainakin olen ollut hyvä kuluttaja kansantalouden kannalta, ostonappi ollut herkässä. Jatkossa voisi kerätä enemmän kokemuksia ja vähemmän tavaraa!
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Vähän olen yrittänyt tarpeetonta karsia myymällä tori.fi:ssa mutta sekin on rasittavaa
Tämä on kyllä valitettava tosiasia, että tavaran myyminen jossain tori.fi:ssä tai vastaavassa voi olla ihan äärimmäisen rasittavaa. Tämän takia jotkut vain antaa tavaraa pois ilmaisena ja ilmoittaa, että se joka saapuu ensimmäisenä hakemaan saa sen mukaansa. Mutta jos kyse on jostain oikeasti käyttökelpoisesti ja rahanarvoisesta tavarasta niin ei viitsisi antaa ihan ilmaisena kuitenkaan. Perheenjäsenille ja muille läheisille nyt ehkä voi antaa ihan ilmaisena parempaakin tavaraa, jos ei itse oikeasti tarvi.

Ehkä itsellä nyt tuohon eri tietokoneiden ja laitteiden kanssa säätämisen aiheuttamaan stressiin voisi auttaa jo ihan se, että paketoisi nuo turhat vehkeet vaikka laatikoihin ja veisi ne johonkin varastoon piiloon. Tällöin niistä ei olisi suurta riestaa mahdollisen muuton yhteydessä kun ne olisi valmiiksi pakattu, mutta ei tarvisi ainakaan heti alkaa vaivaamaan päätä niiden myynnillä. Olisivat myös lisäksi poissa mielestä. Itse saan jo töiden puolesta säätää ihan tarpeeksi kaikenlaisen tietotekniikan kanssa, niin ei nyt sitten aina jaksaisi enää vapaa-ajalla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
84
Täällä paikallinen kirpputori tarjoaa myynti- ja noutopalvelua. Homma pelasi niin, että piti kerätä kotoa n. 150 tavaraa ja tuo vietiin (noutamaankin olisivat tulleet korvausta vastaan) sinne kirpputorille. He hoisivat siis käytännössä kaiken työn minkä takia itse ei jaksa koskaan mitään kirppistouhuja tehdä, eli tuotteiden hinnoittelu & laputus, esillepano & myyntipöydän siistinä pito ja lopuksi vielä myymättä jääneiden tavaroiden lahjoitus eteenpäin. Eihän tuosta rahallisesti jäänyt toki kovin merkittäviä summia käteen (palvelu tietysti maksaa enemmän kuin pelkän pöydän vuokraaminen), mutta pääsipähän eroon turhista vaatteista ja tavaroista mitä kaappeihin oli kertynyt. Tuolleen päivämäärän varaamalla saa itselle semmosen deadlinen mihin mennessä niitä kaappeja nyt vaan on käytävä läpi jos ei muuten oikein saa itseään motivoitua siihen. Eli kannattaa tutustua paikallisten kirpputorien palvelutarjontaan jos tuollainen kuulostaa sopivalta ratkaisulta.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Elektroniikkaa ja tietokoneisiin liittyvää sälää on ihan liikaa. Mulla on yksi pahvilaatikollinen kaikenlaista piuhaa ja muuta rojua ja pitäisi oikeasti inventoida ne ja heittää turhat SERiin. Sinänsä hyvä juttu, että noista on helppo päästä eroon kun vaan näkee lajittelun vaivan. Joka kesälomaa ennen samat ajatukset - "tänä vuonna siivoan rojukaappini", mutta aina se on jäänyt tekemättä. Jospa sitten tänä vuonna.

Kirjoja ja lehtiä on paljon, toisaalta niitä tulee luettua ja selailtuakin aina välillä.

Olen kyllä huomannut, että hankin tavaraa paljon vähemmän nykyään. Tulee ehkä mietittyä projekteja vähän tarkemmin eikä vaan virittele kaikkea huvikseen. Kiinakaupat on olleet melkeinpä käyttämättä jo pari vuotta, lähinnä jotain kulutustavaraa kuten usb-piuhaa on tullut enää osteltua. Vaatteita vain sen mukaan mitä tarvii, etätyö on vähentänyt sitäkin huomattavasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Edellisen muuton pääsin tekemään pari vuotta sitten siten, että molemmat paikat olivat yli kuukauden samaan aikaan käytössä. Tämä mahdollisti vähän tarkemman pakkaamisen.
Roskiin/myyntiin/lahjoitukseen lähti kaikki, mille ei ole ollut käyttöä kahteen vuoteen. Muutama poikkeus tunnearvon vuoksi, mutta tilaa tuli.
Väitän, että elämänlaatu parani. Tiedän nyt ulkomuistista, mitä missäkin kaapissa kotona on ja mitkä kaapit ovat tyhjiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 342
Olen aina välttänyt turhan romppeen haalimista. Jossain välissä kuulin että tätä sanotaan minimalismiksi :) Yritän lisäksi silloin tällöin käydä kamat läpi ja käyttämättömät myyntiin toriin, lahjoitukseen tai roskiin. Kyllä sitä rompetta silti on mutta 90% käytössä olevaa. Myydessä tarpeeksi alhainen hinta niin joku hamstraaja hakee alta aikayksikön.

Yksi motivoiva tekijä on suht kompaktissa kämpässä asuminen...puolipakko pitää romut vähissä. Havaintojen mukaan esim omakotitalo altistaa vakavalle romunkeräämiselle. Lisäksi jos jotain vähemmän triviaalia tavaraa x tekee mieli niin jätän sen mietintämyssyyn. Jos kuukauden päästä asia on unohtunut niin tuskin oli kovin tarpeellinen alunperinkään.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
"Minimalismi" on tosiaan vähän sellainen muotisana. Asiaan ehkä vaikuttaa sekin, että minkälainen oma taloudellinen tilanne on. Jos talous on tiukalla niin ei ehkä raaski yhtä helposti laittaa tavaraa menemään, kun jos sitä jostain syystä yllättäen tarvisikin niin sen korvaaminen voi olla kallista. Olen kerran kuullut sellaisenkin sanonnan, että rikkailla on varaa omistaa vähemmän.

Mutta kyllä tässä on alkanut tuntua siltä, että jotain pitäisi itse vähentää. Asiaan varmasti vaikuttaa oma neuroottinen luonne ja jonkinlaiset keskittymisvaikudet, mutta välillä tuntuu siltä että on vaikea saada mitään järkevää aikaan kun on niin paljon kaikkea ylimääräistä.

Välillä kun on ollut hieman pidempiäkin aikoja esim. yli 2 viikkoa reissussa ja mukana on ollut aika vähän tavaraa, niin on tullut pohdittua että sitä loppujen lopuksi pärjää aika vähällä tavaran määrällä kunhan ne vähät tavarat on sitten hyviä ja toimivia. Että ehkäpä kannattaisi tosiaan alkaa panostaa määrän sijasta laatuun.

Lisäksi on viime aikoina tullut eläteltyä pienia haaveita siitä, että jonain päivänä voisi olla hauska kokeilla asua jossain ulkomailla vaikka muutaman vuoden ajan jos sieltä löytäisi töitä tai jos pystyisi siirtymään työhön jossa voisi tehdä 100% etätyötä paikasta riippumatta. Tuollainen muutto voisi olla aika paljon kivuttomampi jos olisi valmiiksi karsinut ylimääräiset rojut pois. Mutta tämä on toistaiseksi aika etäinen haave.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 406
Oon aika hyvin päässyt lähemmäksi tilannetta jossa kämpässä ei ole turhaa tavararaa. Useamman vuoden aikana kelailin asiaa ja siinä samalla alkoi heittää tavaraa pois ja miettimään tarkemmin mitä ostaa. Oon ihan tyytyväinen nykytilanteeseen mutta vähän vielä olis petraamista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 257
Avioeron hyvänä puolena sain seulottua paljon turhaa roinaa, en nyt mikään hamstraajaluonne ole ikinä ollut, mutta aikaisempaan verrattuna nykyinen kämppä vaikuttaa melkein tyhjältä.
Nyt olen huomannut että tulee siivottua paljon helpommin ja useammin kun kyseessä ei ole vähintään kahden tunnin raivausprojekti.
Lisäksi robotti-imuri on huomattavasti hyödyllisempi kun lattiat pysyy tyhjinä, en edes omista tavallista imuria enää kun ton lisäksi riittää että välillä pesee jalkalistat ja nurkat.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Hyvä ketju. Mistä tunnistaa minimalistin? Se kyllä kertoo sen.

Kyllähän vähällä pärjääminen ja kuluttamisesta pois päin pyrkiminen tuottaa minulle elämässä mielihyvää.

Pesukone on 1500 euron Miele, koska aion ostaa yhden pesukoneen vain kerran 20-30 vuodessa, en kolmea, neljää tai kuutta pesukonetta samalla aikavälillä. 15 vuoden huoltosopimuksestani kun on vielä pari vuotta jäljellä, niin pitäisi jaksaa kysyä asiaspavelusta kuinka automaattisen pesuaineannostelun järjestelmä pestään. Vähän otaksun, että olen ostanut turhaan sen pesuainekasetit, kun minun mallissani olisi ehkä pitänytkin ostaa tyhjät pesukasetit ja täyttää ne puhtaalla vedellä. Partakone on made in Germany Braun 20 vuoden takaa. Sen yhden terän ja teräverkon hinnalla ostaisi uuden partakoneen vaikka joka vuosi, mutta olen pyrkinyt venyttämään terän vaihtovälin muutamaan vuoteen, vaikka niiden laatu ja kesto onkin vslmistusmateriaalin myötä heikentynyt ihan vitusti. Hiukset leikkaan made in Hungary Philipsin koneella samalta aikakaudelta. Se varmaan itseteroittuvana menee vielä toiset 20 vuotta. Polkupyöränä urheilu- ja pieniltä osin retkeilytarpeisiin toimii yli 40-vuotias touring-pyörä johon meni 200 euroa (pyörän hinta 10 euroa). Koska osatarjonta on loputonta ja runko on terästä, niin käytännössä tuo pyörä on ikuinen. Kilsoja tulee tuhatkunta kesään. Auton osalta päätin Leafien ja Teslojen tullessa, että ennen kuin passelin sähköauton saa käytettynä parilla tonnilla, niin omistuksessa on enää vain yksi bensa-auto. Ostin sitten Saab 9-5:n ja rakennutin tekniikan uudestaan, vielä olisi kori ja alusta hoidettavana. Osatarjonta ei tule olemaan loputon kuten polkupyörässä, mutta museoikään on alle 10 vuotta, ja josko museorekisteröinnin jälkeen saisi vastaavasti 20-vuotiaan (tällöin jo piraattiohjelmistolla paranneltavissa olevan?) Teslan, joka minulle on aarre mutta naapureiden uudempia autoja kadehtiville kuluttajille vain arvoton vanha romu.

Pahimpana perisyntinäni tällä hetkellä pidän pikamuotia. Ostan yhdet satasen farkut ja yhden talvi- tai välikausitakin vuoteen. Ne eivät yksinkertaisesti kestä pidempään. Useimmiten kyllä käytän kahta vuosikymmeniä vanhaa hienoa ja kallista(!) takkia, mutta niillä ei voi mennä joka paikkaan. Pitää olla myös jokin nykyaikainen urbaani takki. Farkuista on pakko maksaa se satanen, mutta takki löytyy aina muutamalla kympillä, kun viitsii katsella tarjontaa ja alerekkejä ympäri vuoden. Kenkinä käytän vain nahkaisia, mutta koska nekin massatuotetaan nykyään heikolla laadulla, niin kesto on vain 3-5 vuotta, kun sinä aikana kävellään tuhansia kilometrejä. Sitten joko rakenteen liimaukset pettävät, tai nahka menee esteettisesti linttaan huolimatta siitä, että kenkä on hyvin hoidettu ja aina lepolestissä kun se ei ole jalassa. Siihen mennessä suutari on laittanut nelisen kantalappua ja kaksi puolipohjaa. Näissä olisi helppoa parantamisen varaa, alkaisi pikamuodin ja massatuotettujen kenkien sijaan ostamaan aitoja farkkuja ja käsintehtyjä kenkiä. Mutta kuten sanoin, perisynti.

Tietokoneina (desktopit ja serverit) on käytöstä poistettuja SSF (small form factor) koneita vuodelta 2013. Olisivat menneet elektroniikkajätteeseen yrityksestä v. 2019, mutta sain pelastettua ilmaiseksi niin monta kuin haluan. Olen niitä laittanut lähipiirille käyttöön palvelimiksi 5 ja desktopeiksi 3. Joihinkin laitoin täältä ostetut nopeimmat suorittimet mitä emolevy tukee, joihinkin ssd-levyjä, joihinkin muistia ja joihinkin passiivijäähdytyksen. Näillä hoituu web-selaus, suoratoisto, musiikki, ja sähköposti, kalenteri, muistikirja jne. selfhostedina. Sen lisäksi on pelikone kymmenen vuoden takaa jota käytän ehkä parin kuukauden välein. Voi olla että seuraavan vuosikymmenen aikana hankin uuden pelikoneen. VR-lasit ovat alkamassa saavuttaa sellaista kypsyyden tasoa jota olen alusta asti edellyttänyt. Puhelimena on yleensä ollut lippulaivamalli jota käytän 6-7v (Nokia 6630, HTC Desire, Oneplus 3T), tosin nyt on parin vuoden sisään hajonnut pari puhelinta (3T ja 7T pro). Lupaan että nykyistä toista 7T Prota seuraava puhelin on Fairphone.

Viljelypalstalle multa tehdään keittiön biojätteestä bokashi-menetelmällä ja sen orastava (rikkaruoho)heinikko kaatuu Härmän Taonnan sirpillä. Mökillä on sinne uutena ostettu työnnettävä ruohonleikkuri 1970-luvulta, heinikot kaatuu Härmän Taonnan viikatteilla ja kalat haetaan Terhin 70-luvun muovisoutuveneellä jonka tänä kesänä maalaan. Sähköä tai juoksevaa vettä ei ole, eikä tule. Paitsi ehkä kohta voisi alkaa paneeleja ja sähkövaloja+jääkaappia harkitsemaan, kun alkaa olla hinnat sopivalla tasolla. Kaipa niissäkin valinnoissa voi sitten huomioida järjestelmän elinkaarta. Lämpöjen puolesta kun valtiolta lainassa olevalla makuupussilla pärjää huhtikuusta lokakuulle. Valtion hommiin en muuten osta mitään tacticalia, siinähän ihmettelevtä kun lonksuttelen Nokian kumisaappaissa ohi. Siviilissä Nokian made in Finland kumpparit on ensinnä täältä Tre Kronorin armeijalle myyty, maksoin niistä lähikirppiksellä 3 euroa käyttämättömästä täydellisen kokoisesta parista. Oikein säilytettynä ja hoidettuna kesto ehkä vielä 40 sienisyksyä. Saappaiden valmistus Suomessa lopetettiin joskus 2005-2008 joten on noilla jo jokunen vuosi takanakin ja sienet tulleet halvaksi. Sillä tosin on kolikon kääntöpuolensakin, sillä 10 vuotta sitten poistomyynnistä 15 euroa maksaneessa tuulipuvussa sateen sattuessa on olo kuin märällä koiralla ja koti-ikävä kova.

Työksenikään en valmista mitään uutta, vaan korjaan kaikkea vanhaa paskaa kaupungin lukuun, ja pahastun veronmaksajana kun se hankkii jotain uutta ja kohtelee sitä kuin arvotonta roskaa, koska se tulee halvemmaksi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
"Minimalismi" on tosiaan vähän sellainen muotisana. Asiaan ehkä vaikuttaa sekin, että
Nykyään tuota kutsutaan konmaritukseksi. Pitäisi jokaisen tavaran kohdalla pohtia tuottaako se vielä iloa, jos ei niin se heitetään pois. Sukat olen viikannut Marien opeilla, ne on nyt siististi taiteltuna laatikossa eikä ole enää vaan laatikko täynnä sukkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 428
Nykyään tuota kutsutaan konmaritukseksi. Pitäisi jokaisen tavaran kohdalla pohtia tuottaako se vielä iloa, jos ei niin se heitetään pois. Sukat olen viikannut Marien opeilla, ne on nyt siististi taiteltuna laatikossa eikä ole enää vaan laatikko täynnä sukkia.
Öö, entä jos minä en tunne erityistä iloa minkään vaatekappaleen kohdalla niin pitäsikö minun heittää kaikki vatteet pois ja kulkea kylillä kommandona? Poliisi saattaisi siitä kyllä saada tietynlaista "iloa" ja pistää putkaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 942
"Minimalismi" on vähän outo sana.
Tarkoittaako se sitä että asut mahdollisimman pienessä kämpässä mahdollisimman vähällä tavaralla ja mahdolisimman lähellä palveluita?

Vai tarkoittaako se sitä että voit asua isossa omakotitalossa omistaen kuitenkin vain välttämättömimmät tavarat? Vai jos asut omakotitalossa niin tarkoittaako se sitä että sulla ei ole mitään ylimääräistä, kuten työkaluja, ruohonleikkuria jne. vaan ne lainataan tai ostetaan kimpassa?

Ja mikä on "turha tavara"? Onko se sitä että sulla on kolme PCtä, kaksi tablettia ja pari puhelinta? Vai sitä että sulla on yksi PC, yksi puhelin ja yksi tabletti mutta kirjahyllyt täynnä kirjoja ja CD levyjä ja DVD-leffoja. Mutta vastaavasti sulla on vaatteissa vain muutamat housut, jokunen paita ja pari paria kenkiä. Varasto täynnä työkaluja työkoneita, mutta mitään esim. ylimääräisiä keittiökoneita ei ole. Onko työkalu tai keittiökone turha jos sitä käyttää kerran pari vuodessa? Onko Airfryer turha jos kuitenkin on uuni?

Vähän hankalia kysymyksiä. Itsellä esimerkiks ei ole vaatteita kuin muutama hassu, mutta sitten taas esim kirjoja on monta sataa hyllyssä. Eikä ole koskaan tullut mieleenkään kirjoja heittää pois kun kerran ne lukenut. Toki kirjat ovat faktaa eikä kaunokirjallisuutta joten uudelleen lukuarvoa löytyy. Leffojakin on DVDnä jokunen sata mutta ei niitäkään ole koskaan tehnyt mieli heittää pois. VHS kasetteja oli aikoinaan myös satoja, mutta ne sai lentää pois DVDn ollessa niin ylivertainen.

Se mikä jollekulle on turha saattaa olla toiselle erittäin käyttökelpoinen, mainittakkoon vaikka juuri airfryer ja vaikka Sodastream. Sodastreamia olen käyttänyt päivittäin jo vuodesta 2006 jolloin ensimmäisen laitteeni ostin. Airfryerin ostin parisen vuotta sitten ja sitä käyttänyt vähintään pari kertaa viikossa. Toisten mielestä taas kyseiset tuotteet ovat turhakkeita.

Toisten mielestä taas iso läjä vaatteita ei ole turhuutta vaan kenkiä pitää olla se 30 paria ja housuja ja paitoja sen 50kpl niin että on valinnanvaraa. Itsellä taas riittää parit pitkät housut ja läjä T-paitoja, pari pitkähihaista paitaa (viimeks käytin puolipäivää pitkähihaista paitaa häissä 2v sitten), kolmet neljät shortsit (normi ja reisitasku), kaksi takkia (kevät/syksy ja talvi, kesällä ei takkia tarvitse) sekä kolmet kengät: talvikengät, tennarit ja sandaalit. Ja läjä samanlaisia mustia sukkia. Siinä kaikki mitä vaatteilta kaipaa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Eiköhän tässä ole se pointti, että turha tavara pitää tarkastella omakohtaisesti. Jos tavaralle on käyttöä, se ei ole turha.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
102
Itse olen kokenut taas Torin ja Facebookin Marketplacen ihan käteväksi tavaksi päästä tavarasta eroon. Viimeisen vuoden aikana olen paljonkin tyhjännyt kaapista käyttökelpoista mutta itselle turhaa tavaraa pois. Hinnan kun laittaa edulliseksi niin tavara liikkuu, postittaminenkin on helppoa kun voit maksaa postit etukäteen netissä ja viet vain pakettiautomaattiin odottamaan. Tästä toiminnasta pikkuhiljaa kertyneitä varoja on sitten voinut sijoittaa aktiivisiin harrastuksiin :D
 

luujauho

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
148
Kannattaa välttää heräteostoksia niin ei sitten kerry nurkkiin turhaa tavaraa. Ja muutenkin uuden hankinnan edessä kannattaa tarkkaan pohtia, onko oikeasti tarvetta. Jos on tarvetta, ostaa kerralla tarpeeksi laadukkaan, ettei tarvitse heti uutta ostaa.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Tavaroiden myymistä helpottaa se, että pyytää rahat ennen noutoa. Ei tarvitse murehtia tuleeko joku noutamaan.

Tavarat kannattaa listata ja lajittella säilytettäviin, ehkä käyttöä, roskiin, myyntiin jne. Ei tule ostettua 10 kertaa sama tuotetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 942
Kannattaa välttää heräteostoksia niin ei sitten kerry nurkkiin turhaa tavaraa. Ja muutenkin uuden hankinnan edessä kannattaa tarkkaan pohtia, onko oikeasti tarvetta. Jos on tarvetta, ostaa kerralla tarpeeksi laadukkaan, ettei tarvitse heti uutta ostaa.
Jos on turhaa roinaa on se yleensä merkki siitä että sulla on joko liikaa tai liian vähän rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 453
Mielenkiintoinen aihe jota tullut mietittyä monta kertaa kuitenkaan juurikaan tarttumatta konkreettisesti asiaan. Ehkä kulutusta karsinut, mutta ns. raskas tavaroiden läpikäynti on tekemättä.

130m2, 50m2 varastotilaa ja pari ulkovarastoa 1+2hlö ja tavaraa on välikattoa myöten kaikki täynnä.

Monta kaatis reissua on tullut tehtyä eikä mitään paskaa ole enää nurkissa. Sitten kun ne hillotutkin kamat joskus päätyy käyttöön niin ei helpota. Viimeksi tänä vuonna 8v varastossa ollut kuumavesivaraaja tuli asennettua niin eihän tarpeellista tavaraa viitsi heittää pois :).

Parashan se olisi kun tavarat vaan häviäisi vaan taikaiskusta tai tulipalosta :D.

Suuri osa on kuitenkin ihan rahan arvoista ja vie vaan paljon tilaa vaikka niitä nyt niin usein käytetä. Ei oikein viitsi laittaa pois ja toisaalta vie törkeästi tilaa. Mm. 4 suppi lautaa, kanoottia, liikaa pyöriä, laskettelukamoja, hiihtokamoja, remppakamoja, pihakamoja, tietokonekamoja yms.yms.

Tässä hyvä vähän pitempi blogipostaus aiheesta:
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
Öö, entä jos minä en tunne erityistä iloa minkään vaatekappaleen kohdalla niin pitäsikö minun heittää kaikki vatteet pois ja kulkea kylillä kommandona? Poliisi saattaisi siitä kyllä saada tietynlaista "iloa" ja pistää putkaan...
Suosittelen hankkimaan vaatteita joista pidät. Tosin aidolle nudistille se voi olla vaikeaa. Marie Kondo myös neuvoo kiittämään jokaista esinettä jonka heität pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
Olen viime aikoina karsinut aika paljon turhaa tavaraa. Vaatteita vienyt keräykseen ja muuta tavaraa heittänyt roskiin tai myynyt mikäli ovat olleet jonkin arvoisia. Olen asunut vasta muutaman vuoden omillani niin ei ole turhaa romua kertynyt niin paljoa. Vanhemmilla sen sijaan on (minun mielestä) paljon turhaa tavaraa ja olisin iloinen jos pääsisin sinne tyhjentämään niitä, mutta kun ei kuulemma ole mitään ylimääräistä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 428
Olen viime aikoina karsinut aika paljon turhaa tavaraa. Vaatteita vienyt keräykseen ja muuta tavaraa heittänyt roskiin tai myynyt mikäli ovat olleet jonkin arvoisia. Olen asunut vasta muutaman vuoden omillani niin ei ole turhaa romua kertynyt niin paljoa. Vanhemmilla sen sijaan on (minun mielestä) paljon turhaa tavaraa ja olisin iloinen jos pääsisin sinne tyhjentämään niitä, mutta kun ei kuulemma ole mitään ylimääräistä :)
Juu, valmiiksi jo hirvittää mikä työ on heittää vanhempien kaikki rojut menemään sitten joskus tulevaisuudessa kun aika heistä jättää. Niillä on ihan uskomaton määrä tavaraa mitä en tiedä että olisi käytetty ainakaan 15 vuoteen + sitten kaikki kirjat, koriste-esineet sun muut.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Tulipa nyt tässä tämän oman ketjun innoittamana tehtyä sellainen "inventaario" omaan asuntoon, että kävin läpi asunnon kaikki kaapit ja muut tavarat ja katsoin vähän että mitä kaikkea turhaa on. Ihan älyttömästi turhia tavaroita ei ollut, kun olen joskus aiemminkin karsinut ylimääräistä pois, ja olen itsekin asunut omillani vasta muutaman vuoden joten hirveää tavaravuorta ei ole sen takia ehtinyt kertyä.

Muutama asia vain kyllä pisti silmään, esim. erilaisia pitkähihaisia paitoja oli kertynyt ihan hillitön määrä kun saanut niitä lahjaksi vanhemmilta ja välillä ostanut itsekin. Niitä alkoi olla niin älytön määrä etteivät meinaa enää mahtua kunnolla vaatekaappiin. Katsoin nyt sitten parhaat säilytettäväksi ja vein loput kerrostalon häkkivarastoon odottamaan loppusijoitusta. Kaipa nuo voisi lahjoittaa vaikka tori.fi:ssä, kun ihan käyttökelpoisia ovat.

Jos jotain vaatetta ei ole käyttänyt moneen vuoteen eikä se ole mitenkään erityinen muutenkaan, niin aika vaikea nähdä tilannetta jossa sille yhtäkkiä olisikin taas käyttöä. Joskus kyllä esim. jossain sotkuisissa remppahommissa tms. on hyvä olla jotain vanhoja "ei niin hyviä" vaatteita. Mutta ei noitakaan tarvi sitten olla kovin paljoa.

Yllättävän paljon sitä saa turhaa rompetta kertymään ihan kerrostaloyksiöönkin. Mitään isoja esineitä ei tietenkään ole paljoa, mutta kaikenlaista pientä sälää kertyy helposti nurkkiin lojumaan. Koko iltapäivä tuossa hommassa meni, mutta nyt kun sai aikaiseksi tehdä tuon niin on kyllä hyvä fiilis. Erittäin suositeltavaa aina silloin tällöin katsoa paikat läpi niin näkee että onko jotain aivan turhaa päässyt kertymään. On taas helpompaa pitää paikat siistinäkin, kun tavarat on paremmin järjestyksessä.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Itse olen siivoillut vanhempien luona ja laatikoinut varastoon. Käteistä löytyi lähes 100 € edestä ikivanhojen synttäkorttien välistä. Myös on mennyt paljon myyntiin. Lastenleluille tai suksille, ongille yms. saattaisi olla joskus käyttöä, mutta jos seissyt vuosikymmeniä tyhjänpanttina niin mielellään myy eteenpäin ja tarviessa sitten ostaa käytettynä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Nykyään tuota kutsutaan konmaritukseksi. Pitäisi jokaisen tavaran kohdalla pohtia tuottaako se vielä iloa, jos ei niin se heitetään pois.
Tuota naiivia roskiinheittämismuotia aikanaan samaan aikaan naureskelin ja kauhistelin. Vaikka olenkin köyhänä maailman mittakaavassa suht läski ja laiska länsimaalainen rikas sika, niin ei minulla sentään tuohon ole varaa. Ajatus ehkä istuu paremmin yhden boksin elämää ikänsä kokeneelle liikaa tuloja nauttivalle citysinkulle, joka ei tosiaan vielä koe kaipaavansa tarvemateriaa kuin vaatteet ja pari kivaa kalustetta, koska kaikenhan voi aina shoppailla tai vuokrata tarpeen tullen. Nykyäänhän ei tarvitse kuin käyttää sovellusta ja joku vähemmän konmari mamupoika kantaa ne ovh-hintaiset kertakäyttöpaskat ovelle, ja jälleenmyyjä nauraa koko matkan pankkiin. Etenkin pitää olla myös työn ja harrasteidensa puolesta materiaaliton. Jos ei ollut kymmenvuotiaana nähnyt vasaraa eikä 25-vuotiaana töissä ole tullut hiki, konmaritus voi olla näennäisen hyvä idea. Suomessa aika harva aikuinen toimistotyöntekijä on ihan niin vegaani.

Toisella tavalla katsoen ehkä tuo toimii jonkinlaista 1950-luvun amerikkaa elävälle pikkurouvalle. Jos mies hoitaa kaikki aikuisten asiat ja eukon ainoa hallinnassa oleva omaisuus on vain koristeita, niin ilman muuta hyvä filosofia karsia niitä kiva-faktorilla. Joka tapauksessa dystooppinen ajatus.

Ja joo, sitä skeidaa on kyllä monilla paljon ja omallakin tontilla liikaa. Ongelmana ei ole ensisijaisesti siitä luopumisen vaikeus vaan helvetinmoinen vaiva. Olen jo tänä vuonna heittänyt yli 10 000 kg romua menemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2019
Viestejä
23
Tulipa nyt tässä tämän oman ketjun innoittamana tehtyä sellainen "inventaario" omaan asuntoon, että kävin läpi asunnon kaikki kaapit ja muut tavarat ja katsoin vähän että mitä kaikkea turhaa on. Ihan älyttömästi turhia tavaroita ei ollut, kun olen joskus aiemminkin karsinut ylimääräistä pois, ja olen itsekin asunut omillani vasta muutaman vuoden joten hirveää tavaravuorta ei ole sen takia ehtinyt kertyä.

Muutama asia vain kyllä pisti silmään, esim. erilaisia pitkähihaisia paitoja oli kertynyt ihan hillitön määrä kun saanut niitä lahjaksi vanhemmilta ja välillä ostanut itsekin. Niitä alkoi olla niin älytön määrä etteivät meinaa enää mahtua kunnolla vaatekaappiin. Katsoin nyt sitten parhaat säilytettäväksi ja vein loput kerrostalon häkkivarastoon odottamaan loppusijoitusta. Kaipa nuo voisi lahjoittaa vaikka tori.fi:ssä, kun ihan käyttökelpoisia ovat.

Jos jotain vaatetta ei ole käyttänyt moneen vuoteen eikä se ole mitenkään erityinen muutenkaan, niin aika vaikea nähdä tilannetta jossa sille yhtäkkiä olisikin taas käyttöä. Joskus kyllä esim. jossain sotkuisissa remppahommissa tms. on hyvä olla jotain vanhoja "ei niin hyviä" vaatteita. Mutta ei noitakaan tarvi sitten olla kovin paljoa.

Yllättävän paljon sitä saa turhaa rompetta kertymään ihan kerrostaloyksiöönkin. Mitään isoja esineitä ei tietenkään ole paljoa, mutta kaikenlaista pientä sälää kertyy helposti nurkkiin lojumaan. Koko iltapäivä tuossa hommassa meni, mutta nyt kun sai aikaiseksi tehdä tuon niin on kyllä hyvä fiilis. Erittäin suositeltavaa aina silloin tällöin katsoa paikat läpi niin näkee että onko jotain aivan turhaa päässyt kertymään. On taas helpompaa pitää paikat siistinäkin, kun tavarat on paremmin järjestyksessä.
Käyttökelpoista tavaraa ottavat hyväntekeväisyysjärjestötkin mielellään vastaan. Tätä kautta apu menee varmasti tarpeeseen, eikä tarvitse säätää tori-ihmisten kanssa. Esimerkiksi hopella on toimipisteitä ympäri Suomea:
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Itse koetan panostaa laatuun uusia hankintoja tehdessä. Etenkin vaatteita en ostele enää hetken mielijohteesta, vaan tutkin vaihtoehtoja etukäteen ja pyrin ostamaan pitkäikäisimmän vaihtoehdon. Käytän myös parhaani mukaan vaatteet loppuun ennen uusien ostamista, ja olen koettanut parantaa vaatteiden huoltoa. Tähän vaikuttaa myös se, että olen suht pitkä ja hyvin istuvia vaatteita ei tahdo löytyä helposti, niin sitä mieluummin käyttää niitä mitä sattuu jo olemaan kaapissa.

Tietotekniikan kanssa taasen hyvä konsti on ollut määrittää omat tarpeensa, ja ostaa sitten napsun verran niitä parempi laite. Käytän sitten laitteita niiden käyttöiän ajan, ja ostan uudet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 942
Itse koetan panostaa laatuun uusia hankintoja tehdessä. Etenkin vaatteita en ostele enää hetken mielijohteesta, vaan tutkin vaihtoehtoja etukäteen ja pyrin ostamaan pitkäikäisimmän vaihtoehdon. Käytän myös parhaani mukaan vaatteet loppuun ennen uusien ostamista, ja olen koettanut parantaa vaatteiden huoltoa. Tähän vaikuttaa myös se, että olen suht pitkä ja hyvin istuvia vaatteita ei tahdo löytyä helposti, niin sitä mieluummin käyttää niitä mitä sattuu jo olemaan kaapissa.

Tietotekniikan kanssa taasen hyvä konsti on ollut määrittää omat tarpeensa, ja ostaa sitten napsun verran niitä parempi laite. Käytän sitten laitteita niiden käyttöiän ajan, ja ostan uudet.
Mä en ole ollu ikinä mikään vaate tai kenkäfani ja ostan uusia lähinnä pakosta silloin kuin vanhat hajoaa. Vihaan myös vaatekauppoja koska niistä ei saa kuin pukuja, trendivaatteita ja urheiluvaatteita. Siispä monesti ainoa paikka ostaa "perus" vaatteita on marketit. Mutta siinä on onglemana aivn käsittämättömän huono laatu. Joku Prismojen House-tuotemerkki on jotain käsittämättömän paskaa ja paidoista irtoaa napit jo parin käyttökerran jälkeen ja jos on jossain vetoketju niin se menee paskaksi parissa viikossa. Kengistä puhumattakaan. Pohjat kuluu puhki yhdessä kesässä/talvessa ja pohja irtoaa tai halkeaa.
Sitten löysin EMPin. Sieltä saa laadukkaita ja kestäviä tuotteita enkä muista että yksikään tuote olisi hajonnut pois lukien loppuun kulumista. Ainoa mikä oli järjetöntä paskaa on Spiralin lompakko joka on hyvää ainetta ja tytlikäs mutta saumat retkesivat siinä alta parin viikon. Mutta vaatteet kyllä kestää eikä napit tai vetoketjut hajoa ja kokojakin löytyy moneen lähtöön. Ja ajattomampia tuoteita, kuten reisitaskuhousuja mitä on melko turha etsiä vaatekaupoista mitkä on täynnä niitä kondomin tiukkoja pillihousuja.

Sandaaleita myös ostin kaupan omalla merkillä aikoinaan mutta alkoi vituttaa se että alta puolessa vuodessa soljet irtoaa tais kiinnitys pohjasta irtoaa. Mulla oli tapana aina kirjoittaa tussilla sinne taakse koska ne olin ostanut eikä yhdetkään taineet kestää yli puolta vuotta työkäytössä. Sitten meni hermo ja laitoin vähän enemmän rahaa kiinni ja osti Eccot sekä töihin että kotiin. Nyt on kolmas tai neljäs vuosi menossa molemmissa (töissä käytetty ympäri vuoden, kotona kesäisin) ja molemmat parit on ehjät. Että siinä mielessä pieni sijoitus ei ole kestävyydestä kovin paha.
Talvikegissä ostin myös Housea ja muuta paskaa koska pihi mutta kun niillä ei kävellyt edes yhtä talvea ilman että pohja halki tai pohja irtoaa niin kokeilin kepillä jäätä ja kävin kenkäkaupasta ostamassa noin tuplasti kalliimmat talvikengät. Niillä taitaa olla nyt kuusi tai seitsemän talvea takana ja luonnollista pohjan kulumista lukuunottamatta on kuin uudet. Harmittaa vähän tässäkin se että sellaisia kenkiä mitä haluan ei oikein kenkäkaupoista saa kun niissä on vaan sellaisia pitkäkärkisiä pellekävelykenkiä tai sitten jotain pappojen kävelykenkiä. Tuuri käy jos löytää kenkäkaupoista sellaiset kengät mitä minä käytän.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Mulla on Eccot kestäneet myös vuosia, ainoa ongelma niissä on se että pohja ei hengitä alkuunkaan, joka aiheuttaa sen että jalka hikoaa sairaalloisen paljon. Ajattelin kokeilla tänä kesänä jotain kesäpohjallista tuohon ongelmaan.

Kevyitä vaelluskenkiä voi myös käyttää arkikenkänä, jos sellaiset sattuu tyyliin osumaan. Kestävät käyttöä ja useat merkit tarjoavat myös uudelleen pohjausta mikäli pohjat kuluvat sileiksi. Omat Keenit (ehkä targheet, merkinnät kuluneet pois) ostin 2015, ja käytän niitä edelleen. Korjattu pari kertaa välissä, kerran kun kantapäät kuluivat sisäpuolelta puhki ja toisen kerran liimattu uudet ulkopohjat. Ovat aikojen saatossa muotoutuneet jalkaan täydellisesti. Nyt tosin viimeistä kesää käytössä kun alkavat halkeilemaan vanhuuttaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
Mulla on Eccot kestäneet myös vuosia, ainoa ongelma niissä on se että pohja ei hengitä alkuunkaan, joka aiheuttaa sen että jalka hikoaa sairaalloisen paljon. Ajattelin kokeilla tänä kesänä jotain kesäpohjallista tuohon ongelmaan.
En tiedä meneekö tämä keskustelu offtopicin rajoille.

Itse suosin keväästä syksyyn nahkapohjaisia kenkiä jotka hengittävät hyvin. Paras pohjaratkaisu on mielestäni reunospohjaus (goodyear welt) jolloin pohja on helposti suutarin vaihdettaessa. Lisäksi se parantaa pohjan muotoutuvuutta käyttäjän jalkoihin.

Huollettuna (ja aina kenkäpuut paikalla kun ei ole käytössä) tällaiset kengät kestävät vuosikymmeniä varsinkin jos on muutama pari rotaatiossa. Ostohinta toki korkea mutta pidemmän päälle halvempi ja säästää luonnonvaroja.

Kantalappuja suosittelen varsinkin aloittelijoille ja Ahtisaarelle kun uutena voi olla hieman liukkaat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 942
En tiedä meneekö tämä keskustelu offtopicin rajoille.

Itse suosin keväästä syksyyn nahkapohjaisia kenkiä jotka hengittävät hyvin. Paras pohjaratkaisu on mielestäni reunospohjaus (goodyear welt) jolloin pohja on helposti suutarin vaihdettaessa. Lisäksi se parantaa pohjan muotoutuvuutta käyttäjän jalkoihin.

Huollettuna (ja aina kenkäpuut paikalla kun ei ole käytössä) tällaiset kengät kestävät vuosikymmeniä varsinkin jos on muutama pari rotaatiossa. Ostohinta toki korkea mutta pidemmän päälle halvempi ja säästää luonnonvaroja.

Kantalappuja suosittelen varsinkin aloittelijoille ja Ahtisaarelle kun uutena voi olla hieman liukkaat.
Onko olemassa nahkapohjaisia sandaaleja?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
Onko olemassa nahkapohjaisia sandaaleja?
Veikkaisin kyllä mutta ei ole omakohtaisia kokemuksia kun en juuri sandaaleja käytä. Joskus kauan ennen koronaa oli töissä yhdet parit. Hmm, muistaakseni niissä oli ikävän paksut kumipohjat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 942
Veikkaisin kyllä mutta ei ole omakohtaisia kokemuksia kun en juuri sandaaleja käytä. Joskus kauan ennen koronaa oli töissä yhdet parit. Hmm, muistaakseni niissä oli ikävän paksut kumipohjat.
Ei kesällä toivoakaan käyttää mitään muuta kenkiä kuin sandaaleja. Muuten jalat kiehuu samantien. Pääsiäisen aikoihin pitkät housut muuttuu shortseiksi ja takki jää naulaan ja t-paidalla ja sandaaleilla mennään aina tonne lokakuun loppuun saakka. Sillä välillä en takkia tai pitkiä housuja taikka kenkiä käytä.

Sori offtopic :D
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Käyttökelpoista tavaraa ottavat hyväntekeväisyysjärjestötkin mielellään vastaan. Tätä kautta apu menee varmasti tarpeeseen, eikä tarvitse säätää tori-ihmisten kanssa. Esimerkiksi hopella on toimipisteitä ympäri Suomea:
Tätä kyllä voisi harkita, näyttää siltä että tuota kautta vaatteet ainakin menisi tosiaan niitä ihan oikeasti tarvitseville.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
Tätä kyllä voisi harkita, näyttää siltä että tuota kautta vaatteet ainakin menisi tosiaan niitä ihan oikeasti tarvitseville.
Suosittelen myös tuota. Muistaakseni siellä on eniten pulaa miesten vaatteista ja etenkin miesten talvivaatteista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 117
Kaikkea on kertynyt liikaa. Aina välillä innostuu ja heittää säkkikaupalla tavaraa pois, mutta veikkaan että tavaraa on jotain 200000 kun 10000 riittäisi.

Eniten ärsyttää kun laskutilaa on heikosti vapaana kun tavaroille ei ole järkevää säilytystilaa. Mielellään hankkisi mahdollisimman funktionaaliset säilytyskalusteet, niin että puolet säilytystilasta olisi aina tyhjillään ja eri pinnoille ei tarvitsisi jättää tavaroita oleskelemaan muuten kuin väliaikaisesti.

Mutta sitten kun aiemmat sukupolvet etenkin vaimon puolella on aina hankkinut kestävää tavaraa, niin tulee suvussa olleita laatukalusteita ilmaiseksi aina välillä. Paljon mitään ei tule tällä tapaa ostettua, paitsi elektroniikkaa ja nyt uusi kylppäri + kohta pihalle toinen auto.

Muistan vielä kun tämä asunto ostettiin ja vasta isot kalusteet oli sisällä, että ennen loppujen tavaroiden sisään tuomista täällä näytti sellaiselta miltä pitäisi aina näyttää. Vaikkakin kaikui aikalailla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
Muistan vielä kun tämä asunto ostettiin ja vasta isot kalusteet oli sisällä, että ennen loppujen tavaroiden sisään tuomista täällä näytti sellaiselta miltä pitäisi aina näyttää. Vaikkakin kaikui aikalailla.
Se on fakta että kaikki tila aina täyttyy roinalla ellei perheessä olla todella kurinalaisia. Harvalla pidempään ok-talossa asuneella on edes mitään kylmää varastotilaa vapaana: sinne menee ne perintönä saadut tai omasta käytöstä poistuneet huonekalut jos ei muuta keksi.

Itsellä oli yksi huone jonka YRITIN pitää minimaalisena. Siellä oli vain yksi iso pöytä, pari tuolia ja lipasto. Prkle eiköhän sinnekin ole nyt tullut kaikkee turhaa kun ”täällähän on hyvin tilaa!” Oli kyllä rentouttava paikka silloin kun siellä oli tyhjää ja väljää. Huoh.

Siivoominenkin on nopeampaa kun vähemmän tavaraa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Se on fakta että kaikki tila aina täyttyy roinalla ellei perheessä olla todella kurinalaisia.
Tästä voi paljon päätellä muustakin toiminnasta tontilla. Jos nurmikon voi leikata ilman että toistuvasti osuu kiviin parhaasta yrityksestä huolimatta, ennuste on hyvä. Jos vesikalusteet uusitaan ennen kuin tapahtuu vesivahinko, on kovasti toivoa. Mikäli talossa ei ole epämääräisiä sähkövirityksiä, ollaan todella pitkällä.

Jos taas joku säilöö eteisessä kissanpaskaa lannoitteeksi kuukausia ja tukkii vessan keltaisella paperilla, ei kannata toivoa että autotalliin mahtuisi ajoneuvoa, vaan se on varmuudella tukittu heittelemällä kaikenlaista sontaa ympäri lattiaa. Todennäköisesti täyttöaste varastona laskien on alle 2% mutta tapaturmariski korkea.

Pöytien ja lattioiden ei pitäsi olla tavaran pitkäaikaisvarastointipaikkoja.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
ei kannata toivoa että autotalliin mahtuisi ajoneuvoa, vaan se on varmuudella tukittu heittelemällä kaikenlaista sontaa ympäri lattiaa. Todennäköisesti
Joo näin se on. Melkein kaikki jotka tiedän joilla on autotalli käyttävät sitä kaikkeen mahdolliseen muuhun kuin auton säilytykseen. Yleensä varasto, vierashuone tai joku harrastetila. Sinänsä fiksua kun auto (varsinkin sähköauto jonka sammuttaminen palon yhteydessä on vaikeaa) on aina pieni ylimääräinen tulipaloriski.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Eniten ärsyttää kun laskutilaa on heikosti vapaana kun tavaroille ei ole järkevää säilytystilaa. Mielellään hankkisi mahdollisimman funktionaaliset säilytyskalusteet, niin että puolet säilytystilasta olisi aina tyhjillään ja eri pinnoille ei tarvitsisi jättää tavaroita oleskelemaan muuten kuin väliaikaisesti.
Tätä on tullu itsekin mietittyä. Ideaalitilanteessa olisi tosiaan aina jonkin verran kaappi/varastotilaa tyhjänä, niin sitten ei tarvi aina vaivata päätä sillä että mihin kaikki tavarat tunkee. Itsekin on tullut välillä harrastettua tuota, että pöydät, ylimääräiset tuolit, kaappien päällystät jne. toimii säilytystilana tavaroille. Mutta tuo saa asunnon näyttämään tosi epäsiistiltä ja jossain välissä itseäkin alkaa ärsyttää kun ei ole vapaata tilaa missään.

Siivoominenkin on nopeampaa kun vähemmän tavaraa.
Ja joo, tämä on kyllä myös ihan totta. Joku ketjussa taisi jo sanoa saman aiemmin, mutta on paljon helpompaa siivota kun ei aina ensimmäisenä tarvi alkaa raivaamaan tavaroita pois tieltä.


Se nyt vain tuntuu olevan valitettava "luonnonlaki", että kaikki tyhjä tila täyttyy ajan saatossa turhalla romulla jos sitä ei pyri tietoisesti estämään. Jollain tavallahan tämä kuvastaa tätä nykyaikaista länsimaista elämää, joissain maissa ihmisillä on pulaa ihan perustarpeista kun sitten taas täällä moni meinaa jo hukkua turhan tavaran määrään. Tietysti Suomessakin on ihmisiä joilla on tiukkaa, mutta kuitenkin. Ehkäpä välillä voisikin yrittää lahjoittaa noita turhaksi jääneitä tavaroita pois, jos vielä käyttökelpoisia ovat.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
304
Se nyt vain tuntuu olevan valitettava "luonnonlaki", että kaikki tyhjä tila täyttyy ajan saatossa turhalla romulla jos sitä ei pyri tietoisesti estämään. Jollain tavallahan tämä kuvastaa tätä nykyaikaista länsimaista elämää, joissain maissa ihmisillä on pulaa ihan perustarpeista kun sitten taas täällä moni meinaa jo hukkua turhan tavaran määrään. Tietysti Suomessakin on ihmisiä joilla on tiukkaa, mutta kuitenkin. Ehkäpä välillä voisikin yrittää lahjoittaa noita turhaksi jääneitä tavaroita pois, jos vielä käyttökelpoisia ovat.
Harmi vaan kun Suomessa on kuitenkin vaatimustaso melko korkea jo lähtöjään, varsinkin elektroniikan suhteen mitä itselle lähinnä kertyy nurkkiin. Vaatteita, huonekaluja, lasten leluja jne. nyt saa helpommin niitä tarvitseville menemään, mutta esimerkiksi joku saattaa olla kokonaan ilman läppäriä tai muuta nettilaitetta, mutta "tarviin sen vaan laskujen maksuun" tarkoittaa kuitenkin että sillä pitäisi pyöriä uutissivustojen mainoksilla kyllästetyt videot pätkimättä ja sivut latautua nopeasti, jota esim. 4-5 vuotta vanha halpisläppäri ei tee, ei tehnyt uutenakaan. Sitten kun tuollaisen vaivalla katsoo kuntoon ja asentaa 100 tuntia Windowsin päivityksiä, niin kuulee kuukauden päästä "joo mä heitin sen pois kun ei sillä tehnyt mitään, oli niin hidas". Joten eipä noita oikein jaksa enää yrittää edes lahjoittaa, vaan harrastelee loppuun ja sitten SERiin.

Tai vaikka joku televisio, pitäisi olla älytoiminnot nykyään ja jos ehdottaa että kytkee tietokoneen tai chromecastin kiinni niin ei, liian hankalaa. Stereolaitteisto mistä on näyttö pimeänä mutta kaikki muuten toimii ja pystyy käyttämään, niin ei voi käyttää kun ei näe mikä kanava on radiossa valittuna. Ei normi porukka jaksa tuollaista pikkuvikaista enää edes yrittää sietää, ja korjaaminen nyt vaan maksaa enemmän rahaa ja vaivaa kun jonkun uuden kiinaroskan ostaminen, joka kestää sen pari vuotta ja kiertoon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 117
Ja joo, tämä on kyllä myös ihan totta. Joku ketjussa taisi jo sanoa saman aiemmin, mutta on paljon helpompaa siivota kun ei aina ensimmäisenä tarvi alkaa raivaamaan tavaroita pois tieltä.


Se nyt vain tuntuu olevan valitettava "luonnonlaki", että kaikki tyhjä tila täyttyy ajan saatossa turhalla romulla jos sitä ei pyri tietoisesti estämään. Jollain tavallahan tämä kuvastaa tätä nykyaikaista länsimaista elämää, joissain maissa ihmisillä on pulaa ihan perustarpeista kun sitten taas täällä moni meinaa jo hukkua turhan tavaran määrään. Tietysti Suomessakin on ihmisiä joilla on tiukkaa, mutta kuitenkin. Ehkäpä välillä voisikin yrittää lahjoittaa noita turhaksi jääneitä tavaroita pois, jos vielä käyttökelpoisia ovat.
Kaikkein paras on kun olet potkinut vuosia jatkuvasti nilkoissa pyörivää pölynimurirobotin pakettia pois edestä milloin mistäkin, että saa imuroitua sen alta. Ei tuo robotti ole päässyt laatikostaan ulos kuin nopeaan testiin, kun tavaraa on tiellä siellä täällä. Ja nyt siis se robotti itse on edessä.

Välillä käy mielessä että jos tarkoituksella alkaisi ostaa vaan tavaraa joka hajoaa vuodessa. Tai vuokraisi kalusteet tai jotain.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Harmi vaan kun Suomessa on kuitenkin vaatimustaso melko korkea jo lähtöjään, varsinkin elektroniikan suhteen mitä itselle lähinnä kertyy nurkkiin. Vaatteita, huonekaluja, lasten leluja jne. nyt saa helpommin niitä tarvitseville menemään, mutta esimerkiksi joku saattaa olla kokonaan ilman läppäriä tai muuta nettilaitetta, mutta "tarviin sen vaan laskujen maksuun" tarkoittaa kuitenkin että sillä pitäisi pyöriä uutissivustojen mainoksilla kyllästetyt videot pätkimättä ja sivut latautua nopeasti, jota esim. 4-5 vuotta vanha halpisläppäri ei tee, ei tehnyt uutenakaan. Sitten kun tuollaisen vaivalla katsoo kuntoon ja asentaa 100 tuntia Windowsin päivityksiä, niin kuulee kuukauden päästä "joo mä heitin sen pois kun ei sillä tehnyt mitään, oli niin hidas". Joten eipä noita oikein jaksa enää yrittää edes lahjoittaa, vaan harrastelee loppuun ja sitten SERiin.

Tai vaikka joku televisio, pitäisi olla älytoiminnot nykyään ja jos ehdottaa että kytkee tietokoneen tai chromecastin kiinni niin ei, liian hankalaa. Stereolaitteisto mistä on näyttö pimeänä mutta kaikki muuten toimii ja pystyy käyttämään, niin ei voi käyttää kun ei näe mikä kanava on radiossa valittuna. Ei normi porukka jaksa tuollaista pikkuvikaista enää edes yrittää sietää, ja korjaaminen nyt vaan maksaa enemmän rahaa ja vaivaa kun jonkun uuden kiinaroskan ostaminen, joka kestää sen pari vuotta ja kiertoon.
Se nyt vaan on valitettavaa että liian vanhoilla ja hitailla tietokoneilla ei nyt vain välttämättä ihan oikeasti tee yhtään mitään. Softan vaatimukset kasvavat koko ajan, välillä ilman mitään ilmeistä syytä. Sama pätee älypuhelimiin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 339
Se nyt vaan on valitettavaa että liian vanhoilla ja hitailla tietokoneilla ei nyt vain välttämättä ihan oikeasti tee yhtään mitään. Softan vaatimukset kasvavat koko ajan, välillä ilman mitään ilmeistä syytä. Sama pätee älypuhelimiin.
Ubuntu sisään niin taas mennään. Selaintahan suurin osa vaan käyttää laskujen maksuun ym.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 028
Viestejä
4 210 627
Jäsenet
71 005
Uusin jäsen
Seppochu

Hinta.fi

Ylös Bottom