living_death
★ Still alive ™
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Paljon isompi jälki on kuin rusakolla. Harmi vaan kun jäljet olivat umpihangessa ojan toisella puolella niin en päässyt lähemmäs kuvaamaan.Enempi näyttää joltain rusakolta, kun googletin kuvahausta. Viisaammat korjannevat. Itse tunnen huonosti jälkiä.
Katsoinkin tassujen asettelua.Paljon isompi jälki on kuin rusakolla. Harmi vaan kun jäljet olivat umpihangessa ojan toisella puolella niin en päässyt lähemmäs kuvaamaan.
Tossa ilveksen jäljistä kuvat.
Sitten riista.fi sivuilta eläinten lumijälkiä.
https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/04/Lumijalkien_tunnistaminen.pdf
Itse myös ilveksen kannalla.Tunnistaako joku eränkävijä jäljet, väittäisin että ilves? Oli ylittänyt tietä eilen illalla pihan rajaa pitkin kun vaimo ajeli kotiin, pimeässä ei kovin hyvää näköhavaintoa saanut, mutta vaimon kuvailema elukan koko ja äsken koiraa lenkittäessä kuvaamieni jälkien koko viittaisi ilvekseen? En saanut kuviin mitään verrokkiesinettä, mutta olivat silmämääräisesti katsottuna tuon 8-10cm mitä google ilveksen jäljen kooksi sanoi.
![]()
Noniin, tämä kuva ei tullukaan googlettamalla vastaan mutta tosiaan jälki vastaa täysin tuota loikkivaa käyntiä.Itse myös ilveksen kannalla.
Ilveksen eri jäljet riippuu eläimen liikkumistavasta.
1.Käynti..2.Käynti/Ravi.3.Loikkiminen.
Kuvassa olevat jäljet viittaavat ilveksen loikkimiseen.
Varastohämähäkki?Tällainen pieni hirviö löytyi aamulla WC:n nurkasta. Mittaa ehkä noin 15 mm. Isoin hämähäkki mitä olen itse nähnyt. Osaisiko joku kertoa mikä hyötyhirviö meillä Helsingissä asustaa? Majaili pytyn takana kohdassa, jota olin juuri ryhtyämässä luuttaamaan.
No mutta tosiaan, tuo se taitaa olla. Mukava tietää, että WC:ssä on oma sokeritoukkavahti pitämässä huolta asunnosta.
No mutta tosiaan, tuo se taitaa olla. Mukava tietää, että WC:ssä on oma sokeritoukkavahti pitämässä huolta asunnosta.
Sokeritoukka kuitenkin hopeapanssarillaan vaikuttaa kylpyhuoneen hyönteismaailman ankylosaurukselta ja varastohämähäkki taas on seittiä kutova laji (toisin kuin vaikkapa juoksemalla saalistava susihämähäkki). Seittiin joutuminen lattialta kuulostaa epätodennäköiseltä, vaikkakin iltasanomien artikkelin vieraileva kommentaattoritiedemies vahvisti hämähäkin seitittäneen sille käsin tarjotun toukan. No, pitää ainakin paskakärpäset kurissa Osaako joku kertoa mikä ötökkä tämä on? Epäilin ensin koiperhoseksi mutta toi on aika paljon erinäköinen kun mitä kuvissa oli Googlella etsiessä. Pituutta perhosella varmaan joku 1.5cm.
Tuommoinen käveli lattialla, pituutta joitain millejä, alle 5mm.katso liitettä 576648

Perhonen on pesäkoisa (Aphosia sociella). Harmiton, elää ampiaisten pesissä.
Voiskohan olla joku torakka
Kiiltomadon (Lampyris noctiluca) habitus on mönkijällä hmm. Kovakuoriainen kuitenkin
Vauhtiviirut kyljissä viittaavat Rantahämähäkkiin.Tämä tervehti autotallin oven raosta pari päivää sitten ilmojen lämmettyä. Tunnistaako joku?![]()
Tämä tervehti autotallin oven raosta pari päivää sitten ilmojen lämmettyä. Tunnistaako joku?![]()

Enpä usko.
Tämä tervehti autotallin oven raosta pari päivää sitten ilmojen lämmettyä. Tunnistaako joku?![]()
Vauhtiviirut kyljissä viittaavat Rantahämähäkkiin.
^ Arvaan Peltokarhukki Trochosa ruricola.
Mikäköhän tämä kaveri olisi? Veikkaisin että avokadosta tai jostain ruokatarvikkeesta ilmestynyt kun tein avokado-tonnikala mössöä ja tuikkasin leivälle, ruokapöydässä huomasin sitten että tälläinen kaveri mönkii lautasella. Pitkiä karvoja hanurissa muuten raidallinen.
Mikäköhän tämä kaveri olisi? Veikkaisin että avokadosta tai jostain ruokatarvikkeesta ilmestynyt kun tein avokado-tonnikala mössöä ja tuikkasin leivälle, ruokapöydässä huomasin sitten että tälläinen kaveri mönkii lautasella. Pitkiä karvoja hanurissa muuten raidallinen.
En tiedä, ei kiiltänyt eikä ollut pään puolella mitään karvoja / sarvia. Näytti enemmänkin vyöturkiskuoriaisen toukalta mutta mistä se mun lautaselle ois eksynyt....
Voisiko olla ruskohammasseppä?Mikäs tämä? selälleen kun tuon käänti niin meni muutama sekuntti ja oikein ponnahti ilmaan ja käänsi itsensä takaisin oikeinpäin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.