Mikäs se tämä ötökkä on

Toivottavasti imuripussi ja roskis menivät ulkoroskikseen heti siivoamisen jälkeen. Jos nimittäin on turkiskuoriaisia, niin ovat herkästi sikiävää sorttia. Tietysti kaikki vaatekaapit ja vaatehuoneen nurkat kannattaa tutkia varsinkin pitkään säilytettyjen kankaiden ja varsinkin villojen osalta.

Joo, ja ne olivat kaikki ajat sitten kuolleita, oli jo pölyä muodostunut päälle.
 
Tunnistaako joku eränkävijä jäljet, väittäisin että ilves? Oli ylittänyt tietä eilen illalla pihan rajaa pitkin kun vaimo ajeli kotiin, pimeässä ei kovin hyvää näköhavaintoa saanut, mutta vaimon kuvailema elukan koko ja äsken koiraa lenkittäessä kuvaamieni jälkien koko viittaisi ilvekseen? En saanut kuviin mitään verrokkiesinettä, mutta olivat silmämääräisesti katsottuna tuon 8-10cm mitä google ilveksen jäljen kooksi sanoi.

IMG_20210320_100520_039.jpg
 
Enempi näyttää joltain rusakolta/jänikseltä, kun googletin kuvahausta. Viisaammat korjannevat. Itse tunnen huonosti jälkiä.
 
Enempi näyttää joltain rusakolta, kun googletin kuvahausta. Viisaammat korjannevat. Itse tunnen huonosti jälkiä.
Paljon isompi jälki on kuin rusakolla. Harmi vaan kun jäljet olivat umpihangessa ojan toisella puolella niin en päässyt lähemmäs kuvaamaan.
 
Tunnistaako joku eränkävijä jäljet, väittäisin että ilves? Oli ylittänyt tietä eilen illalla pihan rajaa pitkin kun vaimo ajeli kotiin, pimeässä ei kovin hyvää näköhavaintoa saanut, mutta vaimon kuvailema elukan koko ja äsken koiraa lenkittäessä kuvaamieni jälkien koko viittaisi ilvekseen? En saanut kuviin mitään verrokkiesinettä, mutta olivat silmämääräisesti katsottuna tuon 8-10cm mitä google ilveksen jäljen kooksi sanoi.

IMG_20210320_100520_039.jpg
Itse myös ilveksen kannalla.
Ilveksen eri jäljet riippuu eläimen liikkumistavasta.
1.Käynti..2.Käynti/Ravi.3.Loikkiminen.
Kuvassa olevat jäljet viittaavat ilveksen loikkimiseen.
 

Liitteet

  • loikkiminen.PNG
    loikkiminen.PNG
    162,9 KB · Luettu: 71
Itse myös ilveksen kannalla.
Ilveksen eri jäljet riippuu eläimen liikkumistavasta.
1.Käynti..2.Käynti/Ravi.3.Loikkiminen.
Kuvassa olevat jäljet viittaavat ilveksen loikkimiseen.
Noniin, tämä kuva ei tullukaan googlettamalla vastaan mutta tosiaan jälki vastaa täysin tuota loikkivaa käyntiä.
 
Joo, toi loikkiminen taitaa olla. No, sattuuhan näitä.:redface:
 
Tällainen pieni hirviö löytyi aamulla WC:n nurkasta. Mittaa ehkä noin 15 mm. Isoin hämähäkki mitä olen itse nähnyt. Osaisiko joku kertoa mikä hyötyhirviö meillä Helsingissä asustaa? Majaili pytyn takana kohdassa, jota olin juuri ryhtyämässä luuttaamaan.
 

Liitteet

  • 2021-03-22.jpg
    2021-03-22.jpg
    286,7 KB · Luettu: 193
No mutta tosiaan, tuo se taitaa olla. Mukava tietää, että WC:ssä on oma sokeritoukkavahti pitämässä huolta asunnosta.

Mielenkiintoinen väite :think: Sokeritoukka kuitenkin hopeapanssarillaan vaikuttaa kylpyhuoneen hyönteismaailman ankylosaurukselta ja varastohämähäkki taas on seittiä kutova laji (toisin kuin vaikkapa juoksemalla saalistava susihämähäkki). Seittiin joutuminen lattialta kuulostaa epätodennäköiseltä, vaikkakin iltasanomien artikkelin vieraileva kommentaattoritiedemies vahvisti hämähäkin seitittäneen sille käsin tarjotun toukan. No, pitää ainakin paskakärpäset kurissa :D
 
Varmaankin on samaa rotua.
Oli ikkunoiden välissä.
Onko varma kevään merkki,kun kaikki ötökät heräävät talviuniltaan.:)

hämähäkki.2.PNG
 
Osaako joku kertoa mikä ötökkä tämä on? Epäilin ensin koiperhoseksi mutta toi on aika paljon erinäköinen kun mitä kuvissa oli Googlella etsiessä. Pituutta perhosella varmaan joku 1.5cm.IMG_20210328_225038.jpgIMG_20210328_224954.jpg
 
Osaako joku kertoa mikä ötökkä tämä on? Epäilin ensin koiperhoseksi mutta toi on aika paljon erinäköinen kun mitä kuvissa oli Googlella etsiessä. Pituutta perhosella varmaan joku 1.5cm.

Kyllä se vahvasti vaatekoilta vaikuttaa. Villa etenkin toukkien herkkua.
 
Vähän on pitkä vaatekoiksi. Pieniä ne lepattajat ovat. Koi se on joka tapauksessa, joku koi.
 
Jeps, Kiitokset. Toi kuvissa oleva löyty aamulla portaikosta ja ikkunoiden väleissä on pari kpl samanlaisia jotka siellä palloilee ympäriinsä. Saa nähdä alkaako näitä ilmestyä enemmänkin.
 
Vaatekoin puoleen kallistuisin.
Ylempi kuva vaatekoi
Alempi kuva turkiskoi
 

Liitteet

  • koit.2.PNG
    koit.2.PNG
    536,9 KB · Luettu: 45
Osaako joku kertoa mikä ötökkä tämä on? Epäilin ensin koiperhoseksi mutta toi on aika paljon erinäköinen kun mitä kuvissa oli Googlella etsiessä. Pituutta perhosella varmaan joku 1.5cm.IMG_20210328_225038.jpgIMG_20210328_224954.jpg

Perhonen on pesäkoisa (Aphosia sociella). Harmiton, elää ampiaisten pesissä.
 
Voiskohan olla joku torakka
 

Liitteet

  • 20210403_112654.jpg
    20210403_112654.jpg
    507,7 KB · Luettu: 148
Voiskohan olla joku torakka

Taitaa olla kirjaskorpioni. Ei mitenkään haitallinen vaan päinvastoin syö haitallisia pikkuhyönteisiä.

 
Täyytyy myöntää että paljain silmin katsellessa olin ensin että näyttää pieneltä ravulta :D, lähellä menee jokikin mutta kirjaskorpion on varmaan
 
Laitetaas lisää ötököitä mitä en itse googlella löytänyt. Tänään ulkona törmäsin tämmöiseen otukseen.
IMG_20210403_132509.jpgIMG_20210403_132515.jpgIMG_20210403_132538.jpg

Googlen kuvahaulla yritin etsiä mutta en löytänyt. Osaisiko joku kertoa mikä ötökkä kyseessä? Toukka on erikoisen muotoinen kun on aikas litteä ja tollaisen suomumainen selkä.
 
Tämä tervehti autotallin oven raosta pari päivää sitten ilmojen lämmettyä. Tunnistaako joku?
IMG_20210403_223928.jpg
 
Laitetaas lisää ötököitä mitä en itse googlella löytänyt. Tänään ulkona törmäsin tämmöiseen otukseen.
IMG_20210403_132509.jpgIMG_20210403_132515.jpgIMG_20210403_132538.jpg

Googlen kuvahaulla yritin etsiä mutta en löytänyt. Osaisiko joku kertoa mikä ötökkä kyseessä? Toukka on erikoisen muotoinen kun on aikas litteä ja tollaisen suomumainen selkä.

Näyttää hieman jonkin leppäkertun eli siis seitsenpistepirkon toukalta mutta ei taida olla. Onkohan jonkin muun kovakuoriaisen toukka?
 
Laitetaas lisää ötököitä mitä en itse googlella löytänyt. Tänään ulkona törmäsin tämmöiseen otukseen.
IMG_20210403_132509.jpgIMG_20210403_132515.jpgIMG_20210403_132538.jpg

Googlen kuvahaulla yritin etsiä mutta en löytänyt. Osaisiko joku kertoa mikä ötökkä kyseessä? Toukka on erikoisen muotoinen kun on aikas litteä ja tollaisen suomumainen selkä.
Kiiltomato.
 
Laitetaas lisää ötököitä mitä en itse googlella löytänyt. Tänään ulkona törmäsin tämmöiseen otukseen.
IMG_20210403_132509.jpgIMG_20210403_132515.jpgIMG_20210403_132538.jpg

Googlen kuvahaulla yritin etsiä mutta en löytänyt. Osaisiko joku kertoa mikä ötökkä kyseessä? Toukka on erikoisen muotoinen kun on aikas litteä ja tollaisen suomumainen selkä.
Kiiltomadon (Lampyris noctiluca) habitus on mönkijällä hmm. Kovakuoriainen kuitenkin
 

Minkälaisen varmistuksen tuohon haluaisit? Se on pesäkoisan koiras, ei missään nimessä mikään vaate- tai turkiskoi. Ne on esimerkiksi paljon pienempiä ja alapuoleltakin kullan / kellertävän värisiä. Perhonen on kulahtanut, eikä sen takia näytä samalta kuin netin kuvissa.
 
Mikäs hämähäkki? Aika kookas kaveri
 

Liitteet

  • 89F50EF9-270C-4881-ADEE-5A924EFCF50C.jpeg
    89F50EF9-270C-4881-ADEE-5A924EFCF50C.jpeg
    2 MB · Luettu: 83
  • 75D58073-CCCF-4E74-A755-4E682F1FB6F5.jpeg
    75D58073-CCCF-4E74-A755-4E682F1FB6F5.jpeg
    1,6 MB · Luettu: 83
Mikäköhän tämä kaveri olisi? Veikkaisin että avokadosta tai jostain ruokatarvikkeesta ilmestynyt kun tein avokado-tonnikala mössöä ja tuikkasin leivälle, ruokapöydässä huomasin sitten että tälläinen kaveri mönkii lautasella. Pitkiä karvoja hanurissa muuten raidallinen.
 

Liitteet

  • IMG_20210504_172154.jpg
    IMG_20210504_172154.jpg
    944 KB · Luettu: 193
En tiedä, ei kiiltänyt eikä ollut pään puolella mitään karvoja / sarvia. Näytti enemmänkin vyöturkiskuoriaisen toukalta mutta mistä se mun lautaselle ois eksynyt....
 
Mikäköhän tämä kaveri olisi? Veikkaisin että avokadosta tai jostain ruokatarvikkeesta ilmestynyt kun tein avokado-tonnikala mössöä ja tuikkasin leivälle, ruokapöydässä huomasin sitten että tälläinen kaveri mönkii lautasella. Pitkiä karvoja hanurissa muuten raidallinen.

Heitin hatusta, notta olisikohan vyöihrakuoriainen. Mutta kuvahausta tosiaan pärähti "tarkoititko vyöturkiskuoriainen"

En tiedä, ei kiiltänyt eikä ollut pään puolella mitään karvoja / sarvia. Näytti enemmänkin vyöturkiskuoriaisen toukalta mutta mistä se mun lautaselle ois eksynyt....
 
Mikäs tämä? selälleen kun tuon käänti niin meni muutama sekuntti ja oikein ponnahti ilmaan ja käänsi itsensä takaisin oikeinpäin.
 

Liitteet

  • 20210513_092151.jpg
    20210513_092151.jpg
    2,1 MB · Luettu: 272


Joo, kyllä se joku noista sepistä on.

Wikipedia:
"Seppien, kuten myös sepiköiden ja rikkaseppien, tunnusomainen piirre on kyky selälleen joutuessaan napsauttaa itsensä takaisin ilmaan taivuttamalla ruumistaan, jolloin niiden keskiruumiin takaosassa oleva koukkumainen uloke pingottuu takaruumiin etuosaa vasten. Jännitteen lauetessa kuuluu napsahtava ääni, ja kuoriainen lennähtää takaisin vatsalleen. Kuumalla säällä ne tulevat mieluusti sisään taloihin, mikäli ikkuna tai ovi on jätetty raolleen. "
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 216
Viestejä
4 456 415
Jäsenet
73 693
Uusin jäsen
Vartia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom