Mikä reititin minulle?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Oliko olemassa yksinkertaista 4g mokkulaa mistä löytyis lan paikka. Mitään wifiä tai reititinominaisuuksia ei tarvitse. Tulis failoveriksi nykyisen reitittimen perään. Pieni koko plussaa.
 
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
25
Ohjeistakaas idioottia, jolle nämä nettiasiat on akilleen kantapää. Kohta olisi muutto valokuidullisesta kämpästä kaapelitalouteen (Elisa). Tilasin liittymän siirron, ja he kyselivät että onko kaapelimodeemi jo olemassa. No, onhan minulla tuo VDSL2-boksi, mitä käyttänyt tässä valokuidun kanssa (oli ennen VDSL2-yhteys), kun kuitenkin antaa sen gigan ulos LAN:sta ja WLAN vähällä käytöllä. Tarvitseeko minun tosissaan ostaa "kaapelimodeemi", jotta netti toimii uudessa osoitteessa? Tarkoitus kun oli kuitenkin päivittää modeemi johonkin missä kantama ja WLAN-nopeus olisi hieman parempi, ja itse kaapelimodeemi-nimellä menevät laitteet ovat pitkälti noita operaattorien myymiä pilipalibokseja. Samalla rahalla saisi jonkun oikeasti toimivan vehkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Ohjeistakaas idioottia, jolle nämä nettiasiat on akilleen kantapää. Kohta olisi muutto valokuidullisesta kämpästä kaapelitalouteen (Elisa). Tilasin liittymän siirron, ja he kyselivät että onko kaapelimodeemi jo olemassa. No, onhan minulla tuo VDSL2-boksi, mitä käyttänyt tässä valokuidun kanssa (oli ennen VDSL2-yhteys), kun kuitenkin antaa sen gigan ulos LAN:sta ja WLAN vähällä käytöllä. Tarvitseeko minun tosissaan ostaa "kaapelimodeemi", jotta netti toimii uudessa osoitteessa? Tarkoitus kun oli kuitenkin päivittää modeemi johonkin missä kantama ja WLAN-nopeus olisi hieman parempi, ja itse kaapelimodeemi-nimellä menevät laitteet ovat pitkälti noita operaattorien myymiä pilipalibokseja. Samalla rahalla saisi jonkun oikeasti toimivan vehkeen.
Kaapeliliittymä tarvitsee kaapelimodeemin. Oikeastaan aika sama minkän hommaat jos laitat sen sillattuun tilaan ja sit käytät haluamaasi reititintä perässä. Käytettynä kannattaa silloin kattoa, ellet ilmaiseksi/halvalla saa palveluntarjoajalta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Oliko olemassa yksinkertaista 4g mokkulaa mistä löytyis lan paikka. Mitään wifiä tai reititinominaisuuksia ei tarvitse. Tulis failoveriksi nykyisen reitittimen perään. Pieni koko plussaa.
Teltonikan valikoimat tulee mieleen. En nyt tarkempia malleja muista tai tiedä mutta kannattaa vilkaista ainakin tuo valmistaja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Oliko yhä suositeltu budjettiratkaisu gigabitin reititin+4porttia-komboksi Edgerouter X? Oliko tuon SFP-mallin ainoat boonukset se SFP-portti ja paremmat PoE-ominaisuudet, joita en tiedä tarvitsevani? Ymmärsin että ER-X pärjää noin gigaan asti kun aktivoi HW offloadin? (Jolloin menettää muutaman ominaisuuden.)

Ohut koko on plussaa.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Uusista TP-LINK mesh (esim. Deco PX50) purkeista löytyy G.hn tuki, onko joku kokeillut miten toimii? Paperilla hieno idea ei tarvitse vetää erikseen piuhaa.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Paperilla hieno idea ei tarvitse vetää erikseen piuhaa
Ehkä nimenomaan vain paperilla. Jos ei ole kiinteitä Cat-kaapeleita, niin tuskin on maadoitettuja rasioitakaan tai ylipäätään sen tasoisia sähkövetoja, että powerline olisi se nopein yhteys
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Oliko yhä suositeltu budjettiratkaisu gigabitin reititin+4porttia-komboksi Edgerouter X? Oliko tuon SFP-mallin ainoat boonukset se SFP-portti ja paremmat PoE-ominaisuudet, joita en tiedä tarvitsevani? Ymmärsin että ER-X pärjää noin gigaan asti kun aktivoi HW offloadin? (Jolloin menettää muutaman ominaisuuden.)

Ohut koko on plussaa.
Mikrotik tekee vastaavaa purkkia.

Vähän kyllä siinä ja siinä voiko tuon purkin katsoa pystyvän gigan nopeuteen. Periaatteessa joo, mutta ihan käytännössä ei sitten kuitenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Mikrotik tekee vastaavaa purkkia.

Vähän kyllä siinä ja siinä voiko tuon purkin katsoa pystyvän gigan nopeuteen. Periaatteessa joo, mutta ihan käytännössä ei sitten kuitenkaan.
Joo, ei taida ihan päästä gigaan, mutta eipä jää hirvän monta prosenttiakaan siitä. Mutta saa suositella hyvää vastaavaa vaihtoehtoa! Pitää tsekata tuo MikroTik. Ei ollut tuttu nimi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Ehkä nimenomaan vain paperilla. Jos ei ole kiinteitä Cat-kaapeleita, niin tuskin on maadoitettuja rasioitakaan tai ylipäätään sen tasoisia sähkövetoja, että powerline olisi se nopein yhteys
Ei ole cat kaapelointia mutta maadoitetut rasiat löytyy tästä vain 250 vuotta vanhasta talosta.

Lähinnä tonne toiseen rakennukseen pitäisi saada netti IoT käyttöön. Kaapeli sinne tulee eli periaatteessa vois kaapelimodeemin netin jakaa takaisin saman kaapelin kautta (en muista tekniikan nimeä). Varmaan kyl yhtä huono ratkaisu kuin G.hn.

Ehkä sit meshillä tai 5G. Tai sitten turvaudun lapioon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Joo, ei taida ihan päästä gigaan, mutta eipä jää hirvän monta prosenttiakaan siitä. Mutta saa suositella hyvää vastaavaa vaihtoehtoa! Pitää tsekata tuo MikroTik. Ei ollut tuttu nimi.
Mä laitoin tuossa muutama kk sitten mikrotik rb750 purkin edgerouter x:n sijaan kun noita ubiquitin laitteita ei ollut saatavilla. Käsittääkseni nuo ovat raudaltaan ihan vastaavia laitteita.

Mä tosin leiskasin tuohon openWRT:n sisään, mutta niin mä olisin tehnyt tuon edgerouterinkin kanssa. En tiedä missämäärin tuo openWRT on hitaampi/nopeampi kuin orkkis softa, mutta mun 500M yhteyden kanssa se jaksaa tuutata kaistan täydeltä silloin pelkkää nopeustestiä harjoittaa, mutta useamman käyttäjän liikenne ja VPN data, niin mielestäni vääntö ei enää riitä kapasiteetin 100% käyttöön, vaikka systeemi sinänsä sujuvasti vielä toimiikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Mä laitoin tuossa muutama kk sitten mikrotik rb750 purkin edgerouter x:n sijaan kun noita ubiquitin laitteita ei ollut saatavilla. Käsittääkseni nuo ovat raudaltaan ihan vastaavia laitteita.
Näköjään MikroTik hEX esim. yltää yli gigabitin nopeuksiin toisin kuin Edgerouter X eli jotain järeämpää siinä näyttää olevan vaikka prossu onkin kai sama. Onko MikroTikin asennus kohtuuhelppoa jos tuntee aiheen? Ja onnistuuhan se web-UI:n kautta? Mulla macOS, eikä kauheasti innosta jonkun Winboxin ajelu Winen kautta...

Sinänsä MikroTik näyttää saaneen aika paljon kehuja ja hintakin on todella edullinen. Eli todella varteenotettava tuo hEX.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Näköjään MikroTik hEX esim. yltää yli gigabitin nopeuksiin toisin kuin Edgerouter X eli jotain järeämpää siinä näyttää olevan vaikka prossu onkin kai sama. Onko MikroTikin asennus kohtuuhelppoa jos tuntee aiheen? Ja onnistuuhan se web-UI:n kautta? Mulla macOS, eikä kauheasti innosta jonkun Winboxin ajelu Winen kautta...

Sinänsä MikroTik näyttää saaneen aika paljon kehuja ja hintakin on todella edullinen. Eli todella varteenotettava tuo hEX.
No ainakin tuossa mikrotik 750 portit on gigasia, eli yli sen ei voi mennä mitenkään, en tiedä onko tuossa 760 mahdollista sfp paikkaan laittaa nopeampi.

En tiedä sen asennuksesta, kun tosiaan ajan itse sitä openWRT llä, mutta nettiselaimella se alunperinkin konffitaan.
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Mä laitoin tuossa muutama kk sitten mikrotik rb750 purkin edgerouter x:n sijaan kun noita ubiquitin laitteita ei ollut saatavilla. Käsittääkseni nuo ovat raudaltaan ihan vastaavia laitteita.
Mikä RB750 on kyseessä? Noita näyttää olevan eri versioita joissa myös esim eri cpu. RB750Gr3 = hEx, ja tässä on ainakin sama cpu kuin ER-X:ssä.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Esitän alkuun pahoittelut yksinkertaisuudestani.

Jos haen vaikka gigantista tuollaisen mesh-paketin niin toimiiko tuo niin, että lätkäisen yhden noista nykyiseen modeemiini kiinni verkkokaapelilla ja loput kaksi sijoitan muualle asuntoon ja tämän jälkeen mulla on yksi wifi-verkko, joka toimii koko talon alueella?

Talossa n. 200 m² kahdessa kerroksessa ja 5G-modeemi lähes pakon sanelemana talon toisessa päässä alakerrassa. Toisessa päässä taloa wlanin toiminta aika heikkoa erityisesti yläkerrassa. Mikäli toimintaperiaate on edellä kuvaamani kaltainen, niin onko suosituksia mikä noista kannattaisi ottaa jos budjettia olisi käytettävissä vaikka tuo 150 €? Vaihtoehtoja näkyy olevan gigantissa ainakin:
- Jensen omni lite
- Netgear Nighthawk
- TP-link deco S4

200 € panostuksella vaihtoehtoina olisi myös Asus Zenwifi AC mini CD6, Jensen Omni ja Google Wifi AC1200. Onko näistä joku merkittävästi parempi setti kuin edellä olevat edullisemmat nettikuutiot?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Mikä RB750 on kyseessä? Noita näyttää olevan eri versioita joissa myös esim eri cpu. RB750Gr3 = hEx, ja tässä on ainakin sama cpu kuin ER-X:ssä.
Tuo gr3 ostin verkkiksestä.

 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
22
Pitäisi löytää reititin, jolla sujuu QoS vähintään 200 Mbps nopeudella, mielellään enemmänkin. Tällä hetkellä on käytössä monta vuotta sitten hankittu Ubiquitin EdgeRouter-PoE-5, ja vaikka muuten olenkin ollut tähän tyytyväinen ilmeisesti prosessorissa ei riitä teho ja QoS päällä tuolla pääsee vain vähän alle 100 Mbps nopeuteen. Mitä olen vähän vilkuillut ulkomaisilta foorumeilta, tuo on ihan linjassa muiden käyttäjien kanssa samalla laitteella saamiin nopeuksiin.

Nyt katselin Ubiquitin vähän järeämpiä reitittimiä, mutta kaikkialta tuntuu olevan loppu. En ole noiden kehitystä seurannut moneen vuoteen, ja heräsikin epäilys, että haen jotain vanhoja malleja. Olisiko siis antaa suosituksia reitittimeksi? Ubiquitin tuotteisiin olen ollut tyytyväinen, mutta voin vaihtaa leiriäkin. Ominaisuuksien osalta pitäisi löytyä tuo yllä mainittu suorituskykyinen QoS, ssh etähallinta, l2tp (tai joku muu PPTP:tä modernimpi) VPN palvelin ja dynamic dns.

Verkkolaitteet minulla on tällä hetkellä seuraavasti: operaattorin kaapelimodeemi siltaavana -> Ubiquiti Edgerouter PoE -> Ubiquitin 8-porttinen gigan PoE kytkin -> Ubiquitin langaton Wifi-lähetin
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Pitäisi löytää reititin, jolla sujuu QoS vähintään 200 Mbps nopeudella, mielellään enemmänkin. Tällä hetkellä on käytössä monta vuotta sitten hankittu Ubiquitin EdgeRouter-PoE-5, ja vaikka muuten olenkin ollut tähän tyytyväinen ilmeisesti prosessorissa ei riitä teho ja QoS päällä tuolla pääsee vain vähän alle 100 Mbps nopeuteen. Mitä olen vähän vilkuillut ulkomaisilta foorumeilta, tuo on ihan linjassa muiden käyttäjien kanssa samalla laitteella saamiin nopeuksiin.

Nyt katselin Ubiquitin vähän järeämpiä reitittimiä, mutta kaikkialta tuntuu olevan loppu. En ole noiden kehitystä seurannut moneen vuoteen, ja heräsikin epäilys, että haen jotain vanhoja malleja. Olisiko siis antaa suosituksia reitittimeksi? Ubiquitin tuotteisiin olen ollut tyytyväinen, mutta voin vaihtaa leiriäkin. Ominaisuuksien osalta pitäisi löytyä tuo yllä mainittu suorituskykyinen QoS, ssh etähallinta, l2tp (tai joku muu PPTP:tä modernimpi) VPN palvelin ja dynamic dns.

Verkkolaitteet minulla on tällä hetkellä seuraavasti: operaattorin kaapelimodeemi siltaavana -> Ubiquiti Edgerouter PoE -> Ubiquitin 8-porttinen gigan PoE kytkin -> Ubiquitin langaton Wifi-lähetin
Pc rauta ja pfsense, voi itse valita kuinka pitkälle qos riittää.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
22
Pc rauta ja pfsense, voi itse valita kuinka pitkälle qos riittää.
Tätä aloin juuri itsekin pohtimaan samalla kun googlailin mitä on tarjolla. Netgearilla näyttäisi olevan noita valmiita reitittimiä, joilla pyörii pfsense, mutta hinta alkaa olla aika suolainen. Minulla on ylimääräisenä 10 vuotta vanha itx kone 4c/8t xeonilla, joka varmaan taipuisi tuohon ihan kivasti jos siihen hankkii jostain verkkokortin. Jospa sen virittelisi joulun pyhien alla kuntoon ja katsoo mihin saa sen taipumaan ennen uusien hankintojen tekemistä
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Tätä aloin juuri itsekin pohtimaan samalla kun googlailin mitä on tarjolla. Netgearilla näyttäisi olevan noita valmiita reitittimiä, joilla pyörii pfsense, mutta hinta alkaa olla aika suolainen. Minulla on ylimääräisenä 10 vuotta vanha itx kone 4c/8t xeonilla, joka varmaan taipuisi tuohon ihan kivasti jos siihen hankkii jostain verkkokortin. Jospa sen virittelisi joulun pyhien alla kuntoon ja katsoo mihin saa sen taipumaan ennen uusien hankintojen tekemistä
10 vuotta vanha Xeon on yhä täysin overkill pfSensen käytössä. Ei siis pelkoa etteikö potku riittäisi vaativampaakin käyttöön. Tuon ikäisen Xeonin ainut huono puoli on kenho virrankulutus jos sillä on jotain väliä. Mulla on parhaillaan tekeillään video eri pfSense-rautavaihtoehtojen osalta eri hintakategorioiden mukaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
No ei se xeon nyt ihan pelkästään idlaamaan joudu jos gigan kaista on, mutta varmasti riittää.

Sen sähkönkulutuksen joutuu jokainen tahollaan funtsimaan, tuo netgearin kone vie varmasti vähemmän, mutta todennäköisesti ehtii kuolla ennen kuin sähkössä on hintansa verran säästänyt. Eikä se xeon pc:n sähkökään varsinaisesti hukkaan mene, jos jokatapauksessa pitää lämmittää.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
No ei se xeon nyt ihan pelkästään idlaamaan joudu jos gigan kaista on, mutta varmasti riittää.
Oman pfSensen 7 vuotta vanha dual core Celeron 3855U pyörii hädin tuskin 50%:lla täydellä gigasella kaistalla. Epäilen vahvasti että Xeon joutuu erityisen koville koko yhteydellä. Tämä toki riippuu mitä muuta pfSensessa pyörii mutta kuitenkin. Giganen yhteys ei siis sinänsä vaadi mitään "palvelintasoista" prossua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Oman pfSensen 7 vuotta vanha dual core Celeron 3855U pyörii hädin tuskin 50%:lla täydellä gigasella kaistalla. Epäilen vahvasti että Xeon joutuu erityisen koville koko yhteydellä. Tämä toki riippuu mitä muuta pfSensessa pyörii mutta kuitenkin. Giganen yhteys ei siis sinänsä vaadi mitään "palvelintasoista" prossua.
No pitäähän sille prossulle vähän käyttöä saada, kun potkua on. Kyllä pfsense antaa siihen mahdollisuuksia :cool:
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
22
Löytyikin torista käytetty Ubiquiti ER6P, jossa pitäisi riittä potku omaan käyttöön niin mennään näillä näkymin sillä. ITX-konetta eilen räplätessä tajusin, että tuo ei suostu vanhalla H81 emolla boottaamaan ilman erillistä näytönohjainta kun prossussakaan (xeon e3-1230v3) ei ole integroitua näyttistä. Olisi pitänyt jostain verkkokortin lisäksi metsästää järkihintainen 1-slottinen gpu, tai vaihtaa prossuun jossa olisi integroitu näyttis. Pohdin kanssa, jos olisin hommannut vanhaan pikkuvikaiseen Thinkpad x220:een expresscard ethernet kortin ja virittänyt siitä reitittimen (siinä olisi myös sim-kortille paikka ja 4g(?) modeemi joka olisi ollut hauska yrittää saada toimimaan varayhteydeksi).

Lopulta tuo käytetty Ubiquitin reititin on varmaan helpoin, kun nousee esim. virtojen katketessa itsestään ylös ja on sen verran pieni, että ei tarvitse järjestää sille olohuoneesta erillistä tilaa, jossa se on lasten ulottumattomissa. Pfsensen kanssa näprääminen olisi ollut varmaan ihan hauskaa harrastusmielessä, mutta katsotaan sitä uudestaan jos joskus tulevaisuudessa tulee talouteen nopeampi liittymä
 
Liittynyt
05.06.2020
Viestejä
79
Tuleeko ongelmia jos kaapelitaloudessa laitan DNA brändin DNA F-3686AC purkin Telian liittymän kanssa?
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
728
Muutto edessä asuntoon jossa DNA:n kautta ilmainen 10M. DNA kauppaa f266 ethernet mesh päätelaitetta. Tarkoittaako tuo että kämpässä on ethernet reikä jossain ja yhteyden nettiin voi ottaa millä tahansa perus routterilla?
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Muutto edessä asuntoon jossa DNA:n kautta ilmainen 10M. DNA kauppaa f266 ethernet mesh päätelaitetta. Tarkoittaako tuo että kämpässä on ethernet reikä jossain ja yhteyden nettiin voi ottaa millä tahansa perus routterilla?
Kyllä, kun ei toi F266 muuhun taivu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Tars laittaa huushollin verkkoasiat kuntoon. Ja aloituskohteeksi valittu reititin.

Joten mikä reititin minulle :) ?

Tällähetkellä reitittimen virkaa hoitaa: Nighthawk R7800 - AC2600 Dual-Band WiFi Router | NETGEAR

Ei riittänyt koko taloon verkko niin rinnalla: Deco P9(3-pack)

Taloon tulee Lounean giganen kuitu varastoon. Kuitumodeemilta lähtee eteisen kaappiin rj45. Kaapissa tuo R7800 ja siitä takaisin varastoon missä HP:n 8-porttinen giganen kytkin. Tämä tehty näin, koska R7800 wifi ei kantanut jos oli varastossa. Varastosta lähtee sitten muihin talon RJ45 rasioihin ja lisäksi autotalliin missä on toinen giganen HP:n 8-porttinen kytkin sekä satameganen HP:n 48-porttinen kytkin.

Verkko ollut enemmän tai vähemmän solmussa. Lisäksi olen unohtanut R7800:n salasanan pari vuotta sitten jo niin en ole päässyt asetuksia mulkkaamaan. Säälittävästi toimii nyt niin, että olen repinyt P9 decon suoraan kuitumodeemiin ja kaikki siinä kiinni, mutta ei sekään hyvin toimi.

Alunperinhän tuon R7800 piti jäädä vain reitittimeksi sen jälkeen kun ostin P9 purkit 1,5v sitten, mutta kun x määrä laitteita kiinni R7800 niin jätin wifiksi rinnalle. Enkä ole jaksanut ropeltaa koska toimii. No nyt ei toimi ja ehkä lähtisi toimimaan jos vaan palauttaisin R7800 tehdas asetuksiin. Enkä välttämättä haluaisi tekohengittää vanhaa paskaa, koska mulla on se noin 80 laitetta verkossa niin mielelään kerralla kuntoon ettei tartte hetkenpäästä taas ropeltaa kaikkien asetuksia uusiksi.

laitteet.JPG


Laitemäärä tuskin tuosta ainakaan vähenee niin kaipaisinkin nyt jonkun idiootin varman (no ehkä sen salasanan voisi tallentaa johonkin) laitteen jota pystyisi helpolla hallitsemaan. En jaksa säätää joten mitään diy laitetta ei.

e: Reititimen lisäksi varastoon tulee 16-24 porttinen kytkin. Sanotaan nyt vielä näin että teoriassa voin heittää tuon P9 setin myös mäkeen vaikka se oli tarkoitus jättää wifiksi toistaiseksi.

Eli reititin + 16-24 porttinen kytkin + 2-3x mesh wifi hakusessa. Prioriteetti käyttäjä ystävällisyydessä ja toiminta varmuudessa. Kryptiset valikot, diy räpellys on syöpää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Asuksen Zenwifia (XT8) voin suositella. Erinomainen hallintatasofta ja myös elinikäinen "virustorjunta" kuuluu hintaan. Käyttis hyvin helppokäyttöinen ja looginen eikä vaadi tohtorin papereita jotta voi käytää. Nykyään taitaa saada myös uutta XT9 versiosta. Toimii wifi reitittemenä yksistään tai sitten voi helposti laajentaa mesh syteemiksi. Kompakti koko mahdollistaa sijoittamisen kaappiin tai jos ei sinne mahdu, tuon uskaltaa laittaa vaikka esille. Ei ihan halvin mutta ei myöskaan älyttömän hintainen.



Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen tähän.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Parhaan signaalin saamiseksi älkää nyt ainakaan kaappiin sijoittako noita laitteita. Signaali heikkenee taatusti, olkoot kaappi mistä materiaalista tahansa.

Asuksen "virustorjunta" saattaa kerätä käyttäjästä mitä ihmeellisempää dataa, jos yksityisyydellä on väliä. Does Trend Micro collect web browsing history through the AiProtection from Asus routers? – MBReviews

82 laitteen kirjo on sen verran sekava että sisäverkon tietoturva voi olla koetuksella, kun verkkoon on kytketty "ties mitä". Itse valitsisin laitteen, joka tukee VLAN:eja, joilla voi eristää ei-niin-turvalliset laitteet omaan erilliseen verkkoon. Tämä ei tietenkään onnistu millään on/off-asetuksella, joten vaatii siis asentajalta pientä ymmärrystä asiasta. Helppokäyttöisyys monesti tarkoittaa myös rajallisia säätömahdollisuuksia (tietoturvan mukaanlukien), joten nämä ovat niitä kompromisseja joihin jokaisen on suostuttava.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Yleensähän nuo IoT-kikkareet ym ovat 2,4GHz verkossa, niin saako sille sitten omat asetuksensa?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Parhaan signaalin saamiseksi älkää nyt ainakaan kaappiin sijoittako noita laitteita. Signaali heikkenee taatusti, olkoot kaappi mistä materiaalista tahansa.
Näinhän se on, mutta oikeampi kysymys on se, että onko sillä mitään käytännön vaikutusta. Omassa tapauksessa ei ole. Netti toimii rivakasti ja riittävän laajalla aluella.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
141
Moro,

Pystyykö joku laittamaan Zyxelin vmg3927 virta adapterista kuvaa olis 3 vaihtoehtoa kotona.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Pystyykö joku laittamaan Zyxelin vmg3927 virta adapterista kuvaa olis 3 vaihtoehtoa kotona.
Ei ole kuvaa mutta arvaan että se on musta mötikkä jossa lukee 12V 2A ja töpseli sopii.
Zyxeleissä tais lukea takana vaatimukset?
Voi toki olla 1.5A 1A todennäköisesti pieni tuskin 3A
 
Liittynyt
16.11.2019
Viestejä
133
Valokuitu tulee varastoon ja sieltä 4 huoneeseen, tällä hetkellä siellä on vain TL-SG108 kytkin , mikä on hyvä reititin suomenkielisellä valikolla? Onko reititin tarpeellinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Valokuitu tulee varastoon ja sieltä 4 huoneeseen, tällä hetkellä siellä on vain TL-SG108 kytkin , mikä on hyvä reititin suomenkielisellä valikolla? Onko reititin tarpeellinen?
Hmm, mitäs laitteita siihen kytkimeen on kytketty ja onko niin, että siellä varastossa ei ole reitintä joka jakelisi sisäverkon IP-osoitteita? Kyllä sulla pitää olla reititin, jos haluat yksityisen sisäverkon: NAT:in ja DHCP:n joka jakelee yksityisiä IP-osoitteita verkkoon kytketyille laitteille. Mutta kerrotko vähän tarkemmin, mitä laitteita siellä on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Uudessa kämpässä pelkkä kaapeli, toimiiko nykyinen reittimeni kaapeliverkon kanssa? eli siis kai ihan semmosesta vanhaliiton puhelinpistokkeesta pitäisi netin tulla.
Kannattaa varmistaa, mutta kaapeli tarkoittaa yleensä TV-kaapelia. Eli tarvitaan kaapelimodeemi, pelkällä reitittimellä et pärjää. (Itse hommasin juuri käytettynä kaapeliodeemin, jolla saan DNA:n kaapelinetin toimimaan). Puhelinpistokkeesta tulee nykyisin ADSL/VDSL-liittymä. Tai ei sekään välttämättä tule puhelinpistokkeesta, vaan signaali voi tulla huoneistoon ihan ethernetillä, mutta tarvitsee silti ADSL/VDSL-modeemin toimiakseen.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
272
Kannattaa varmistaa, mutta kaapeli tarkoittaa yleensä TV-kaapelia. Eli tarvitaan kaapelimodeemi, pelkällä reitittimellä et pärjää. (Itse hommasin juuri käytettynä kaapeliodeemin, jolla saan DNA:n kaapelinetin toimimaan). Puhelinpistokkeesta tulee nykyisin ADSL/VDSL-liittymä. Tai ei sekään välttämättä tule puhelinpistokkeesta, vaan signaali voi tulla huoneistoon ihan ethernetillä, mutta tarvitsee silti ADSL/VDSL-modeemin toimiakseen.
Perkule joo. Kaapin perältä löytyy kyllä tämmönen: Asus DSL-N17U WL N300 Gigabit ADSL/VDSL Modem Router enpä sit tiedä millasta kaistaa tuosta sais ulos? Mukamas gigasen netin sinne sais kaapelistakin.. Karvaan hintanen ku nykyisessä kämpässä 14,9€/kk ja tuola 39€/kk
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Suosittelen selvittämään vaikka palveluntarjoajan kiinteän yhteyden saatavuushausta millä tekniikalla yhteys tuonne tulee. Sitten voi ihmetellä tarkemmin tuota laitetta. Kaapelilla kun yleensä tarkoitetaan juurikin sitä TV-pistokkeesta tulevaa kaapeliyhteyttä. Siihen tarvitsee tosiaan kaapelimodeemin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Perkule joo. Kaapin perältä löytyy kyllä tämmönen: Asus DSL-N17U WL N300 Gigabit ADSL/VDSL Modem Router enpä sit tiedä millasta kaistaa tuosta sais ulos? Mukamas gigasen netin sinne sais kaapelistakin.. Karvaan hintanen ku nykyisessä kämpässä 14,9€/kk ja tuola 39€/kk
Jos se on kaapeli - ja veikkaan että on koska puhutaan noin nopeasta liittymästä - niin et tee tuolla ADSL/VDSL-modeemilla mitään, vaan tosiaan tarvitset kaapelimodeemin. DLS-tekniikoilla ei taida gigaisia nettejä saada. 100M lienee nopein. Kuten tossa sanottiin, kannattaa katsoa operaattorilta, millaista modeemia suosittelevat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Näin on. Ja kytkimestä 4 huoneeseen.
No mun mielestä toi tarkoittaa, että et voi käyttää kuin yhtä laitetta tuolla tavalla. Eli yhtä laitetta joka saa sen julkisen IP:n jonka operaattori tarjoilee. Ei kuulosta millään tavalla käytettävältä eikä turvalliselta. Ennen kytkintä tarvitset mielestäni reitittimen (niissä usein myös kytkin mukana), joka luo lähiverkon, ja jakelee IP:t eri laitteille, jotka voivat reitittimen avulla nätisti kommunikoida netissä ja ovat silti NATin takana turvassa pahalta internetiltä.

(Oletan tässä, että sulla ei ole muita verkolaitteita mukana kuviossa kun et muuta listannut).

Eli reititin on tarpeellinen. En tiedä mitään suomenkielistä, enkä sellaista ikinä käyttäisi jos olisi tarjolla. Todella vaikea löytää apua netistä kun käyttöliittymä on suomeksi.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
272
Jos se on kaapeli - ja veikkaan että on koska puhutaan noin nopeasta liittymästä - niin et tee tuolla ADSL/VDSL-modeemilla mitään, vaan tosiaan tarvitset kaapelimodeemin. DLS-tekniikoilla ei taida gigaisia nettejä saada. 100M lienee nopein. Kuten tossa sanottiin, kannattaa katsoa operaattorilta, millaista modeemia suosittelevat.
Technicolor CGA2121 -modeemin käyttöohje | Asiakastuki | Telia Tuollaista tarjoaa telia netin mukana, 159€ kertamaksulla. Onko mitään järkeä ostaa tuota purkkia? Saisiko mahdollisimman halvalla pelkän modeemin mihin tökkäisin tuon asuksen rt-ax86u reittimen sitten perään? Toki sen modeemin olisi hyvä kyetä vastaamaan siihen gigaseen kaapeliin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Onko mitään järkeä ostaa tuota purkkia?
No, tarvitset tuollaisen kaapelimodeemin, jotta saat netin. Joko ostat uutena, tai sitten käytettynä. Mä ostin juuri käytettyna DNA:n kaapelinettiin. Noitakin näyttää olevan pari myynnissä (esim. Tori.fi). Uutena noi maksavat minkä maksavat. Ja periaatteessa varmaan kannattaa ottaa malli jota operaattori suosittele, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Technicolor CGA2121 -modeemin käyttöohje | Asiakastuki | Telia Tuollaista tarjoaa telia netin mukana, 159€ kertamaksulla. Onko mitään järkeä ostaa tuota purkkia? Saisiko mahdollisimman halvalla pelkän modeemin mihin tökkäisin tuon asuksen rt-ax86u reittimen sitten perään? Toki sen modeemin olisi hyvä kyetä vastaamaan siihen gigaseen kaapeliin
Technicolorin firmikset ainaskin perus reitittimissä on Telialle customoituna olleet sellaisia raakileita ja täynnä bugeja että itse välttäisin kyseistä merkkiä kuin ruttoa.
 
Liittynyt
16.11.2019
Viestejä
133
No mun mielestä toi tarkoittaa, että et voi käyttää kuin yhtä laitetta tuolla tavalla. Eli yhtä laitetta joka saa sen julkisen IP:n jonka operaattori tarjoilee. Ei kuulosta millään tavalla käytettävältä eikä turvalliselta. Ennen kytkintä tarvitset mielestäni reitittimen (niissä usein myös kytkin mukana), joka luo lähiverkon, ja jakelee IP:t eri laitteille, jotka voivat reitittimen avulla nätisti kommunikoida netissä ja ovat silti NATin takana turvassa pahalta internetiltä.

(Oletan tässä, että sulla ei ole muita verkolaitteita mukana kuviossa kun et muuta listannut).

Eli reititin on tarpeellinen. En tiedä mitään suomenkielistä, enkä sellaista ikinä käyttäisi jos olisi tarjolla. Todella vaikea löytää apua netistä kun käyttöliittymä on suomeksi.
Kyse on veljen kämpästä, kyselin lisätietoja, sisällä on käytössä TP-Deco M4 mesh purkit. Joskus aikoinaan oli Asuksen modeemissa suomenkieli mukana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 681
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom