Mikä näyttö minulle? Näyttösuositukset ja kyselyt

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Yksi normaali riittää. Tärkeintä on hyvä tekstin laatu, eli itse ottaisin jonkun 27" 1440p IPS näytön (tai noh.. sellaisen olen itse valinnut). 16:10 / 3:2 tai 4K vielä mukavampi toki, mutta hinta alkaa nopeasti karata. Unohda kaarevat, liian isot ja muut turhat tilpehöörit.
Kyllä tuon kahden näytön hyödyllisyyden on jo töissä havainnut ja kotona ärsyttää suunnattomasti yhdellä näytöllä tuhertaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyllä tuon kahden näytön hyödyllisyyden on jo töissä havainnut ja kotona ärsyttää suunnattomasti yhdellä näytöllä tuhertaa.
Sitten ei varmaan kannata kysellä haluaako extra-widen vai kaksi tavallista, jos jo tiedät mitä haluat. Itse en ainakaan editoriltani kaipaa kuin korkeintaan korkeussuuntaan lisää rivejä, sivusuunnassa kun leveydellä ei paljoa tee.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Kyllä tuon kahden näytön hyödyllisyyden on jo töissä havainnut ja kotona ärsyttää suunnattomasti yhdellä näytöllä tuhertaa.
Katsellut töissä että 6 näyttöä (3 alla, 3 päällä) toimii oikein hyvin mutta itse nuukana miehenä kotona olen pärjännyt oikein hyvin yhdellä 27" 1440p näytöllä. Myöskään tässä nurkkaATK-pöydässä ei olisi tilaa 6kpl näyttöjä, toki niitä varten täytyisi erillinen seinäteline varmaan hankkia...

Mitään suunnatonta ärsytystä ei sentään ole tämä minun kotini yhden näytön "huono hyötysuhde" onneksi aiheuttanut. Toki jokainen tyylillään, eli jos sinusta töissä jo olet huomannut kahden näytön hyödyt kannattaa harkita vähintään 4 näytön settiä ja sitä ihanaa lähes zen tilaa kun mieli, sielu ja ruumis lepää hyvän työtuolin, (vähintään) 4 näytön ja hyvän tietokoneen edessä pitkän työpäivän jälkeen...
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Sitten ei varmaan kannata kysellä haluaako extra-widen vai kaksi tavallista, jos jo tiedät mitä haluat. Itse en ainakaan editoriltani kaipaa kuin korkeintaan korkeussuuntaan lisää rivejä, sivusuunnassa kun leveydellä ei paljoa tee.
Laitoin tuon tilaukseen. Täytyy katsella josko mustana perjantaina sitten olisi hyviä tarjouksia ja päivittää parempaan.

 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
En tiedä tuleeko oikeaan osioon.. Mutta onko kellään kokemusta tuosta 1500€ maksavasta Samsung Odyssey G9 49" 240hz? Tekeekö sillä mitään pelaamisessa ja onko se hyvä? Open World pelit, satunnaisia FPS pelejä, Dirt/Forzat

Oma mylly on siis 10900k/Apex + 3080ti asus strix + G.Skill 32gb cl16/4400 + EK Custom Loopilla koko vekotin .
 
Liittynyt
10.10.2019
Viestejä
265
Suositelkaas 100hz ultrawiden 3440x1440 tilalle jotain 27" näyttöä pelkkään pelaamiseen? Näytönohjaimena 3080. Joku sellainen minkä saan gigantista tai powerista jos käy niin ettei kuitenkaan ole paluuta pikkunäyttöihin ja tarvitsee palautella.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 116
Suositelkaas 100hz ultrawiden 3440x1440 tilalle jotain 27" näyttöä pelkkään pelaamiseen? Näytönohjaimena 3080. Joku sellainen minkä saan gigantista tai powerista jos käy niin ettei kuitenkaan ole paluuta pikkunäyttöihin ja tarvitsee palautella.
Odyssey G7. Eipä taida parempaa olla.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Ohjelmointiopiskeluun tuli lähtö ja pitäisi näyttö sitä varten hankkia, kun ei tämä telkku siinä käytössä paras ole. Onko tuommoinen extraleveä siihen paras ratkaisu, vaiko kaksi tavallista? Alle 500€ hintaluokassa mielellään.
En kyllä enää alkaisi koodata pelkästään yhdellä näytöllä vaikka se leveä olisikin. Kaksi kohtalaista 27" näyttöä on minun tarpeisiin minimi. Toista pidän normaalissa asennossa ja toinen on pystyasennossa. Optimi minulle on kolme näyttöä, joista 2 (27") on pystyasennossa ja 1 (32") normaalissa.

Mutta tuossa budjetti rajoittaa sen verran, että ehkä kaksi kohtalaista 27" on ihan jees valinta.

EDIT: Kas, ehditkin tilata jo. Jossain vaiheessa jos budjetti antaa myöden, tuon tilaamasi oheen pystysuuntainen, vaikka hieman halvempi 27" tulee auttamaan ja tehostamaan koodailua hyvin todennäköisesti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 242
En tiedä tuleeko oikeaan osioon.. Mutta onko kellään kokemusta tuosta 1500€ maksavasta Samsung Odyssey G9 49" 240hz? Tekeekö sillä mitään pelaamisessa ja onko se hyvä? Open World pelit, satunnaisia FPS pelejä, Dirt/Forzat

Oma mylly on siis 10900k/Apex + 3080ti asus strix + G.Skill 32gb cl16/4400 + EK Custom Loopilla koko vekotin .
Meinasin ostaa tällaisen black fridaystä, mutta pikaisella googlauksella niin monella oli jotain laatuongelmaa ruudun kanssa, että jäi ostamati. Tosin, en ole varma oliko se tismalleen tämä tämä ruutu :whistling:
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 116
Vaikka nykyinen onkin kaareva niin kyseenalaistan tuon kaarevuuden sopivuutta FPS pelaamisessa, jota silmälläpitäen monitoria etsimässä.

@Asmola mitä mieltä?
Mielipide kysymyksiä. Ei tuo kaarevuus ainakaan haitaksi ole fps peleissä. Jos flat pitää olla niin sitten Alienware AW2721D. Tuosta löytyy "oikea" gsync moduuli RTX3080 kaveriksi.
 
Liittynyt
29.07.2021
Viestejä
39
Päänäyttönä reilu 6 vuotta ollut Benq XL2411 on päivityksen tarpeessa. Kakkosmonitorina on joku 100 euron häpistys jostain alesta (AOC 24" 60Hz).

Hakusessa siis uus päänäyttö, Ryzen 7 3700x, GTX 1060 6Gb VRAM, 32 gigaa rammia. 144Hz ehdottomasti pitää olla, hieman kiinnostaa IPS paneelilla varustetut laitteet. Onko järkeä lähteä 1440p linjalle nykyisellä kortilla, FPS > quality. Pääkäyttönä pelaus sekä leffat / tv-sarjat.

Nopeasti mielenkiinto kääntyi näihin kahteen:


 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
Meinasin ostaa tällaisen black fridaystä, mutta pikaisella googlauksella niin monella oli jotain laatuongelmaa ruudun kanssa, että jäi ostamati. Tosin, en ole varma oliko se tismalleen tämä tämä ruutu :whistling:
Niin.. Itse myös olen lukenut tästä paljon. Eli varmasti on kyseinen ruutu!
Silti semmoinen Samsung G9 49" 240hz olisi vaan aika päheä.. Pitäisi vaan saada täältä kokemuksia porukalta tekeekö sillä mitään.. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
133
Niin.. Itse myös olen lukenut tästä paljon. Eli varmasti on kyseinen ruutu!
Silti semmoinen Samsung G9 49" 240hz olisi vaan aika päheä.. Pitäisi vaan saada täältä kokemuksia porukalta tekeekö sillä mitään.. :)
Itsellä oli semmonen, olihan se aika kätevä kun vastaa 2x27" 1440p ruutua niin mukava tehdä töitä (koodausta) sillä. Kuvasuhdetta tukevissa peleissä immersio oli myöskin ihan eri tasolla. Omalla kohdalla sitä scanlines-ongelmaa esiintyi kuitenkin sen verran usein, että alkoi harmittamaan aika paljon ja pistin takuuseen ja eihän sitä saa tietenkään korjattua kun se on enemmän ominaisuus kuin vika joten Samsung palautti rahat siitä. Alkuvaiheessa oli muutenkin kaikenlaista ongelmaa sen kanssa, mutta ne ovat onneksi kadonneet näyttiksen ja näytön päivityksien jälkeen.

Riippuu kyllä ihan omasta käytöstä kokeeko nuo scanlinesit häiritseviksi. Kaikille ei vältämättä satu edes kohdalleen tilannetta missä ne tulevat näkyviin. Paras vinkki on varmaan se, että ostaa jostain Gigantista ja kokeileen viikon pari.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
84
Kyselläänpäs täältä vinkkejä kun itse on niin pihalla asioista. Elikkä tilanne ois sellainen, että mulla on 2x Asus VG23AH vuodelta 2013 mitä oon käyttänyt 1920x1080x60Hz tilassa. Nyt tarkoitus ois hankkia uutta päämonitoria peli-, ohjelmointi- ja sarja/leffakäyttöön. Jos hankin tuohon päänäytöksi 144Hz näytön ja jätän toisen noista vanhoista kakkosnäytöksi niin pelittääkö homma silti järkevästi vaikka päämonitorille tulisi eri resoluutio ja hertzit kuin kakkosnäytölle? Toinen asia mikä mietyttää että jaksaakohan mun 1080 näyttis pelejä pyöritellä järkevästi tuolla 144Hz taajuudella?
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
Pojalle peliläppärin kaveriksi näyttöä. Mitä nyt on nämä AMD:n Freesync/Nvidian G-sync ... läppärissä nvidian kortti, mitä menetän jos ostan näytön joka on Freesync optimoitu. Näyttää nuo freesync-näytöt olevan halvempia, menetänkö nyt jotain oleellista jos en G-sync näyttöä ostakaan. En ole näihin pelinäyttöihin koskaan perehtynyt kun ei ole ollut tarvetta.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Jos hankin tuohon päänäytöksi 144Hz näytön ja jätän toisen noista vanhoista kakkosnäytöksi niin pelittääkö homma silti järkevästi vaikka päämonitorille tulisi eri resoluutio ja hertzit kuin kakkosnäytölle?
Ehdotus, osta niin leveä päänäyttö, ettei tarvitse kakkosnäyttöä.

Toinen asia mikä mietyttää että jaksaakohan mun 1080 näyttis pelejä pyöritellä järkevästi tuolla 144Hz taajuudella?
Riippuu näytön resosta. Pelejä ei ole ihan pakko ajaa näytön natiiviresolla ja detaljia voi pudottaa. Ei ole pakko päivittää ihan heti.
... eli joku peli toimii natiiviresolla ja joku ei.
... eli 2080 Ti/3070 jaksaa "melkein kaikilla detaljeilla" ehkä jonnekin 2560x1440 @ 144 korville...

Pojalle peliläppärin kaveriksi näyttöä. Mitä nyt on nämä AMD:n Freesync/Nvidian G-sync ... läppärissä nvidian kortti, mitä menetän jos ostan näytön joka on Freesync optimoitu. Näyttää nuo freesync-näytöt olevan halvempia, menetänkö nyt jotain oleellista jos en G-sync näyttöä ostakaan.
Freesync + nvidia: VA-paneeliset tuppaa joskus välkkymään, jos kuvataajuus vaihtelee kovin isosti esim pelin valikoissa. Jos osaa ja jaksaa säätää ettei taajuudet niin heittele, näistäkin pääsee ehkä eroon. Riippuu näytöstä ja säätäjästä.
Nvidia Freesync ja G-sync edellyttää, että käytetään Displayport-liitäntää, mitä ei kaikissa läppäreissä ole --> tarkista löytyykö. Edit. Läppärien sync-tukea pitää tarkistella per läppäri kun signaali voi myös kiertää mutkan kautta.
Ison pöytämonitorin 144 Hz ilman synccejä on sekin vielä aika kiva verrattuna läppärin kuvaruutuun. HDMI+2560x1440 --> 144 Hz max.
Itse tykkään ultrawide-näytöistä.

OT.
Ostin äskettäin 31,5" näytön Gigabyte G32QC 100 % toimistokäyttöön. Tämä on siis VA-paneelinen 165 Hz kaareva pelinäyttö.
Valitsin tämän näytön koska:
- Rtings.com ja Displayninja antoi melko hyvät arvostelut per euro
- Rtings.com vertailussa näyttö oli ok verrattuna muihin vastaaviin
- koska Jimms myi sen halvalla pois näytön uudemman version tieltä (ei enää tarjouksessa tai voi 1 olla)
- koska 31,5" näyttö on yhtä iso kuin 34" näyttö mutta halvempi (kun niissä on eri kuvasuhde)
- USB hub ja melko ok värit ilman kalibrointia
- koska haluan nykyjään toimistokäyttöönkin kaarevan ja 144 Hz - näin se maku muuttuu ajan mittaan
- koska toimistokäyttöön tarjotaan vanhalta tuntuvaa tekniikkaa
- mutta näytöt on yksilöitä joten ei ennalta ihan tiedä mitä laatikosta löytyy.

Kun otin monitorin käyttöön:
- se oli vähän pienempi kuin odotin. 2 sivua mahtuu nippa nappa vierekkäin. 34" kuvasuhde sovittaa nätimmin 2 ohjelmaa tai nettisivua vierekkäin. A4 pystyyn on taas isompi/helpompi lukea tässä.
- kaarevuus on sopiva mutta katselukulmat tosi kapeat. Kun menee näytön lähelle, kuvan reunat vähän vipattaa. Vähän kauempana kuva on rauhallinen
- ei rikkipikseleitä toistaiseksi ja ei pahaa valovuotoa
- valkoinen palaa aavistuksen verran "puhki" mutta tarpeeksi ok että ei jaksa säätää.
- testasin minuutin verran läppäristä Doom Eternalia HDR ja se näytti kivalta ja ei mustan häntimistä saman tien löytynyt ekalla minuutilla.
- monitori on tyylikäs ja ei näytä gaming-tuotteelta
- otin käyttöön Rtings.com kalibraatiossa saadun ICC-väriprofiilin vaikka ei pitäisi kun monitorit on yksilöitä ja komponentit vaihtelee. Tuntui, että kuvasta tuli tosi rauhallinen. Voi olla placebo mutta jää käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

bb12

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
602
Näyttö 4k UHD 60hz > 31" <5ms srgb >99%
löytyykö alle 500e:n millassia?
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Tässä muutamia mietteitä:

Itse ottaisin IPS näytön: parempi värien eroittelevuus, tosin elokuvien "mustan mustuus" ei ole yhtä hyvä, myös hyvin tumman/mustan kuvan erottelevuus jää huonommaksi kuin VA paneelissa. Toki näyttö kannattaa myös kalibroida (vaikka osassa tehdaskalibrointi on kohtuullisen hyvä, kunhan kirkkautta laskee omaan kotiin sopivaksi) varsinkin jos meinaat ikinä myös tulostaa / myydä niitä koneella tehtyjä piirrustuksia tai jos ne menevät painoon. teoriassa 180 asteen katselukulma (teoriassa koska täysin sivulta se kulma tietysti tulee eteen) on myös iso bonus minkä tajuaa vasta kun poistuu siitä TN maailmasta.

27" 1440p 144Hz freesynch monitorin: Olen huomannut että 1080p näytölle paras tuumakoko oli 24", 1440p näytölle 27" ja ilmeisestikin 4K näytölle tuollainen 32". En osaa vielä sanoa 8K näytöistä. Myös katseluetäisyys (eli pään/silmien etäisyys ruudusta) kasvaa. 1080p näytölle se oli itselläni noin 50-60cm, 1440p (nykyinen) etäisyys on 70-100cm jne. Normaalilla (100%) kuvien sekä tekstin koolla.

Litteän, ei kaarevan näytön: pelatessa (varsinkin autopelit) siitä on hyötyä jos sinulla on kaareva näyttö tai jopa 3 näyttöä mistä 2 sivuilla olevaa näyttävät "sivulla" tapahtuvat asiat. Jos piirrät, luet tekstiä tms. koneellasi (tai varsinkin jos työskentelet ellei työsi ole pelien testaamista tms) suorapaneeli on parempi.

En osaa suoraan sanoa mikä olisi juuri tällä hetkellä "paras" hinta/laatusuhteen 27" 1440p monitori. Itse valitsin omani tekemällä useampia google hakuja. Nyt aloittaisin varmaan lukemalla jotain tämäntyyppistä: Best gaming monitor 2021: The best 1080p, 1440p and 4K monitors for gaming
ja katsomalla sieltä ensin "ok, 1440p, tasainen näyttö, AOC näyttäisi täyttävän speksit (osin jopa parempi 165Hz 144 sijasta) ja tarkempaa arvostelua löytyisi:" AOC Agon AG273QXP review: Our new favourite 1440p gaming monitor?
Minkä jälkeen alkaisin katselemaan mihin hintaan sitä saa (jos edes saa) Suomesta tai Saksan amazonista (479€, ei paha).
1080p näytölle paras koko olisi joku 14 - 21 tuumaa, mutta sellaista ei kyllä työpöytäkäyttöön kannata hankkia.
1080p reso ja 24 tuumaa oli pitkään se perus.

Kuitenkin mitä tarkempi - aina sen parempi. Eli 24 tuuman koossa 1440p on jo ihan perusteltua nykyään, koska PPI on huomattavasti korkeampi ja sen huomaa kyllä peleissä. Ero on kuin yö ja päivä.

1920x1080 24'' vs 2560x1440 24''
91,71 PPI vs. 122,38 PPI

Ja vaikka kuinka vääntää karkkia täysille niin se ei hävitä tota huonon PPI:n aiheuttamaa verenvuodatusta silmissä. Ihan jo tekstiä lukiessa huomaa ton niin selvästi.

Jos omassa koneessa olisi tarpeeksi nyt puhtia niin näytöksi tulisi 24 tuumainen 4K näyttö. Ihan vaan sen takia koska se olisi niin pirun tarkka. Toki sitten tuottavan työn tekeminen yms on ton kokoselta näytöltä ilman kunnon skaalausta tihrustamista on mahdotonta. Sen takia se olisi skaalattava. Mutta noin niinkuin pelejä ajatellen. Tehojen puutteessa nyt on tyytyminen 24 tuuman ja 1440p näyttöön.

katseluetäisyys määräytyy pitkälti näytön tuumakoon mukaan - jolloinka se pienempi tuumakoko ja suhteessa parempi PPI on aina voittajan valinta.

27 tuuman näytö saisi olla jo 4K, mutta venyy hyvin sinne 32 tuumaan. Siinä olen samaa mieltä.

Summa summarum - kaikki alle 100ppi:n on sontaa. 120ppi on ihan ok ja sitten kun mennään sinne 160 korville niin aletaan olemaan jo siellä paremmassa päässä.

Jos olette i macin käyttäjiä osa, niin huomaahan sen eron kun tuijottelee imac retina 4K:ta 21,5'' :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Osaako joku auttaa hellasärön tyytyväiseksi saamisessa? Sovun säilyttämiseksi työhuoneeseen pitäisi saada 27" 1440p 144hz näyttö jonka avulla voi ladata usb-c:n kautta läppäriä ja joka toimisi hubina näppikselle ja hiirelle. Pelikone tulisi kiinni DP:llä, oma työkone HP telakkaan HDMI:llä ja lataus hoituu telakan kautta ja rouvan konetta ladattais USB c:llä. (Tuleeko se signaali muuten hiirelle ja näppikselle noiden liitäntöjen myötä vai pitääkö vielä näytöstä joku usb erikseen vetää?)

Onkohan tällaisia ees olemassakaan... :)
 
Liittynyt
01.11.2019
Viestejä
41
Itsellä on MSI MAG272CQR ja siinä on kaikki tuo, tosin USB-C:llä tuo USB-hubi toimi. Siihen tarvitaan Thunderbolt, mutta jos sitä tarkoitit tuolla USB-Cllä, niin sitten voi olla vaikea löytää. Itsellä käytössä Macbook + PS5 tolla näytöllä (työkone Lenovo), ja koin parhaakseni vaan laittaa näytön ja muut härpäkkeet adapteriin kiinni, jonka sitten liitän työ- tai kotiläppäriin tilanteen mukaan.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Itsellä on MSI MAG272CQR ja siinä on kaikki tuo, tosin USB-C:llä tuo USB-hubi toimi. Siihen tarvitaan Thunderbolt, mutta jos sitä tarkoitit tuolla USB-Cllä, niin sitten voi olla vaikea löytää. Itsellä käytössä Macbook + PS5 tolla näytöllä (työkone Lenovo), ja koin parhaakseni vaan laittaa näytön ja muut härpäkkeet adapteriin kiinni, jonka sitten liitän työ- tai kotiläppäriin tilanteen mukaan.
Eli eikö sellaista ole olemassakaan että hiiri ja näppis saisi virtansa näytöstä ja hiiri liikkuisi sen koneen ruudulla jonka input on näytöstä valittu? Ja että esim kotikoneelle se hiiri näppis -signaali siirtyisi pelkän DP:n kautta?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Eli eikö sellaista ole olemassakaan että hiiri ja näppis saisi virtansa näytöstä ja hiiri liikkuisi sen koneen ruudulla jonka input on näytöstä valittu? Ja että esim kotikoneelle se hiiri näppis -signaali siirtyisi pelkän DP:n kautta?
Toki löytyy. Gigabyte M27Q sisältää esim. KVM:n ja on 1440p 144Hz. Sitä en tiedä riittääkö sen USB-C latausvirta, eli tuo vaatimus voi osoittautua kompastuskiveksi.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Toki löytyy. Gigabyte M27Q sisältää esim. KVM:n ja on 1440p 144Hz. Sitä en tiedä riittääkö sen USB-C latausvirta, eli tuo vaatimus voi osoittautua kompastuskiveksi.
Öööh, latausvirta mille? Ai että kykeneekö näytön kautta saamaan riittävästi virtaa läppärille?

EDIT; vai meinasitko et jos vaatimus USB-C eikä löydy Thunderboltia? Luulen et uusien työkoneiden ollessa kyseessä niin kyl TB löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Mihin tarttee lukulaseja kun skaalaus on keksitty? En oo huomannu minkäänlaisia ongelmia windowsissa tai pelatessa. :thumbsup:
Reagoin sun viestiin oikeastaan sen takia kun mulla on niin erilainen maku. Tykkään pelikäytössä 49" 32:9 Samsungista jossa on 3840x1080 reso. 3070 ei jaksaisi tuon tarkempaa näyttöä enää. Katseluetäisyys on aavistuksen isompi kuin 24" monitorilla jolloin PPI tuntuu hiukan erilaiselta, mutta kirjoituspöydällä tuokin edelleen on.
Olen tehnyt ko. monitorilla myös etätöitä eikä reso ole harmittanut. Screen door on kai melko sopivan muotoinen.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Reagoin sun viestiin oikeastaan sen takia kun mulla on niin erilainen maku. Tykkään pelikäytössä 49" 32:9 Samsungista jossa on 3840x1080 reso. 3070 ei jaksaisi tuon tarkempaa näyttöä enää. Katseluetäisyys on aavistuksen isompi kuin 24" monitorilla jolloin PPI tuntuu hiukan erilaiselta, mutta kirjoituspöydällä tuokin edelleen on.
Olen tehnyt ko. monitorilla myös etätöitä eikä reso ole harmittanut. Screen door on kai melko sopivan muotoinen.
Kyllä, toki makuja on olemassa erilaisia. Onhan tuossa sekin pointti, että pelaaja, joka ottaa pienemmän näytön vaikkapa nyt sillä 2560x1440 resolla -> säästää rahaa. Ei tarvita niin kovaa rautaa pyörittämään pelejä. Plus saa samaa tarkkuutta.
Iso näyttö on monessa ihan kiva. Itsekkin kokeillut, mutta ongelmaksi muodostui se itsellä, ettei sillä oikeestaan ollut väliä, koska katseluetäisyys kasvaa näytön koon kasvaessa joten itselle ainakin se on suhteessa sitten ihan sama.

Minulla ei edes tv ole noin iso mitä sinun näyttö :rofl:
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
425
Olen vähän pihalla, joten kysymykseni kuuluu, jos on 400-500e rahaa ja haluaisin 4k näytön kuvankäsittelyyn, niin mitä suosittelisitte ? Lightroom ja premiere käytössä. Omistan nyt 27" kaarevan fullhd, joten se ei oikein sovellu enää. Kiitos!
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
164
Toimistokäyttöön tarvitsisi uuden näytön edullisesti. Onko hyviä tarjouksia 27" näytöistä? Pitäisi olla ulkoisesti tyylikäs ja sellainen, että erityisesti tekstin käsittely on sujuvaa ja kuva tarkkaa. Eli vaatimukset on aika vähäiset, tärkeämpää on näyttö näyttää hyvältä ja on edullinen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
84
Ehdotus, osta niin leveä päänäyttö, ettei tarvitse kakkosnäyttöä.
Menin tällä suosituksella, hankin ja vaihdoin setupin yhteen isompaan päänäyttöön.
  • Pelatessa tuulettimien huminasta päätellyt, että näyttis paiskii nyt ainakin kovasti enemmän töitä kuin ennen, mutta ihan hyvin on jaksanut ne muutamat pelit pyörinyt mitä olen ehtinyt testailemaan (Quantum Break ja Path of Exile)
  • Koodailessa homma on ollut ihan jees kun nakkaa selaimen ruudun toiseen laitaan ja ide:n toiseen laitaan
Summa summarum; vähän totuttelua vaatii palata taas käyttämään yhtä näyttöä kun on tullut kymmenkunta vuotta kotona ja töissä kahden tai useamman näytön setupilla mentyä, mutta ihan hyvältä valinnalta tämä vaikuttaa tällä hetkellä. Kiitoksia tästä.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026

onko hyvä? harmi että vain full hd..onko muita huonoja puolia ?
Mulla on tuosta se pienempi versio, onko se nyt 24.5" , kaverilla tuo 27". Ei olla kummatkaan moitittavaa löydetty. Hyvät värit ja sulavia kuin mitkä. 27" koossa tietenkin 1080p-reso voi joitain häiritä.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
22
Tuo reso siinä nyt vähän jarruttaa kun näytöllä tekisi muutakin kuin pelaa.

Onko muuten noista 280hz virkistystaajuudesta käytännössä mitään hyötyä, ellei ole niin kovaa rautaa joka pystyy kuvaa tuottamaan riittävällä tahdilla ? Peleissä tuo läppärin 3060 kun ei paljon päälle 100 fps pääse kuitenkaan missään pelaamassani pelissä. Näyttö on sijoitus joo pitkäksi aikaa mutta tahtoo olla että aina vaaditaan sitä kalleinta näytönohjainta ja rautaa että koskaan noita maksimeja kolkuttelisi kun pelien vaatimuksetkin kehittyy
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
280hz virkistystaajuudesta käytännössä mitään hyötyä, ellei ole niin kovaa rautaa joka pystyy kuvaa tuottamaan riittävällä tahdilla ?
Ehkä sitten on hyötyä, jos G-sync tai Freesync ei toimi. Eli näyttö jatkuvasti 280 Hz ja näyttis tuottaa 70-130 välillä vaihtelevasti. Niin 280 Hz näytöllä ei tule lähes näyttis-framen mittaisia taukoja kuten 144 Hz näytöllä tulisi, vaan noin noin puolet siitä.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026
Onko muuten noista 280hz virkistystaajuudesta käytännössä mitään hyötyä, ellei ole niin kovaa rautaa joka pystyy kuvaa tuottamaan riittävällä tahdilla ?
Ei. Nämä 240-280hz näytöt on tehty kilpapelaamiseen, kuten cs go ja valorant. Jos pelit pyörii 60-100 fps, niin yli 144hz paneelista on turha maksaa.
 
Liittynyt
15.09.2021
Viestejä
8
Epätietoisuutta näytön USB-A porttien (joissa hiiri ja näppis) toimivuudesta eri piuhoilla. Elikkäs ymmärtääkseni HDMI-HDMI piuhaa käyttämällä USB-A portit eivät tule käyttöön suoraan käyttöön kuten kytkiessä näytön koneeseen USB-C piuhalla.

Miten mahtaa tapahtua Display port USB-C piuhalla eli toimivatko näytön USB-A portit kyseinen piuhan välityksellä? Onko tämä sidottua näytön malliin vai voiko tehdä jonkun perustellun oletuksen?

M1 Mac Miniin näyttöä mietinnässä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Kyllä pitää olla erikseen USB vedettynä lisäksi, jos kuva menee DP tai HDMI porttiin näytössä. USB-C:llä menee nuo kaikki, jos näyttö tukee. Itselläni M1 Mini > 32UN880-B USB-C:llä.
 
Liittynyt
15.09.2021
Viestejä
8
Kyllä pitää olla erikseen USB vedettynä lisäksi, jos kuva menee DP tai HDMI porttiin näytössä. USB-C:llä menee nuo kaikki, jos näyttö tukee. Itselläni M1 Mini > 32UN880-B USB-C:llä.
Okei, kiitos pikaisesta vastauksesta! Olen katsellut tuota samaa näyttöä kuin sinulla, onko kaikki toiminut moitteetta USB-C:n kautta? Palstoilta lueskellut että tuota 32UN880-B:täkin on ollut porukalla vaikeuksia saada USB-C M1 Miniin yhdistettynä toimimaan ja on käytetty HDMI - HDMI liitäntää. Olen pohdiskellut että jos tuo USB-C kytkentä ei toimi, niin ei oikein ilkeä noin paljon näytöstä maksaa.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Heippa hei,

Tarttisin näytön koska en ole tyytyväinen G9 Odysseyhyn. Se on liian leveä itselleni. Tykkään sen hertseistä, eli jopa työpöytäkäytössä haluaisin vähintään 144hz. En tällä hetkellä pelaile, mutta tulevaisuudessa saatan pelailla. 4k olisi kiva mutta ei minulle must.


Nämä näyttävät hyviltä näytöiltä, mutta saatavuus voi venyä ihan helkkarin pitkäksi. Tykkään erityisesti pienistä bezeleistä. Nämä eivät huuda "KATSOKAA MINUA, OLEN PELINÄYTTÖ". Näytölle hommaisisin erillisen jalustan jotta se näyttäisi nätimmältä.

Onko siis vastaavia pieni-bezelisiä >144hz 27"-32" ips 2k-4k näyttöjä markkinoilla?

Ainiin USB-C on iso plussa mutta ei pakollinen sillä mulla on USB-C dokki.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Tarttisin näytön koska en ole tyytyväinen G9 Odysseyhyn. Se on liian leveä itselleni.
Miten liiallisen leveyden ongelma ilmenee? Pitäisikö ikkunoita käsitellä jonkun apuohjelman kanssa? (ei omaa kokemusta) (tai tällainen)

Nuo mitä katsot tilalle, voi olla toisaalta vähän kuin sahaisi nykyisen Odysseyn keskeltä poikki ja sen jälkeen pudottaisi paneelin todellisen kontastin yhteen kolmasosaan.

Entä auttaisiko ongelmaan jos jakaisi näytön kahdeksi erilliseksi näytöksi monitorin ominaisuutta käyttäen?
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Miten liiallisen leveyden ongelma ilmenee? Pitäisikö ikkunoita käsitellä jonkun apuohjelman kanssa? (ei omaa kokemusta) (tai tällainen)

Nuo mitä katsot tilalle, voi olla toisaalta vähän kuin sahaisi nykyisen Odysseyn keskeltä poikki ja sen jälkeen pudottaisi paneelin todellisen kontastin yhteen kolmasosaan.

Entä auttaisiko ongelmaan jos jakaisi näytön kahdeksi erilliseksi näytöksi monitorin ominaisuutta käyttäen?
Se on fyysisesti liian leveä (ja syvä). Vie ison työpöydän kokonaan.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Se on fyysisesti liian leveä (ja syvä). Vie ison työpöydän kokonaan.
No se on positiivinen ongelma. Yleensä näyttö on liian pieni.

Riippuu sijaitaanko kotona vai työpaikalla.

Syvyys on varmaan enemmän sen ongelma, koska muuten kirjoituspöytää jäisi jäljelle. Paitsi jos pöydällä on printteri (joka monesti sopisi myös jonnekin sivulle).

Pöytälevyn (pöydänkansi) voisi vaihtaa esim 15-20 cm syvempään, ja jos ei joku vakiomitta miellytä niin niitäkin pystyy tilaamaan mittoihin tehtynä jos haluaa (€€). Eli pitäisi vaan ostaa uusi levy ja ruuvata laatikostoihin kiinni, siinä missä nykyinenkin levy, ja vanha peräkärryssä kaatikselle.

Vaihtoehtona kiinnittää monitori seinään, ja kirjoituspöydälle sivupöytä.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
No se on positiivinen ongelma. Yleensä näyttö on liian pieni.

Riippuu sijaitaanko kotona vai työpaikalla.

Syvyys on varmaan enemmän sen ongelma, koska muuten kirjoituspöytää jäisi jäljelle. Paitsi jos pöydällä on printteri (joka monesti sopisi myös jonnekin sivulle).

Pöytälevyn (pöydänkansi) voisi vaihtaa esim 15-20 cm syvempään, ja jos ei joku vakiomitta miellytä niin niitäkin pystyy tilaamaan mittoihin tehtynä jos haluaa (€€). Eli pitäisi vaan ostaa uusi levy ja ruuvata laatikostoihin kiinni, siinä missä nykyinenkin levy, ja vanha peräkärryssä kaatikselle.

Vaihtoehtona kiinnittää monitori seinään, ja kirjoituspöydälle sivupöytä.
Hyviä vinkkejä. Syvyys on ehkä se isoin ongelma kun yllättävän syvä kaarevuuden takia. Kuitenkin nykyiset tarpeeni suht vaatimattomat leveyden suhteen. Enemmän asiassa painaa se että uudessa asunnossamme on yksi huone vähemmän joten datasetuppi on keskellä olohuonetta ja tuollainen 1x 27"-32" olisi paljon kauniimpi ratkaisu.

Btw katselin tälle jalkoja ja halvin ns. kunnollinen tuntui maksavan n. 250e koska sen pitäis kestää tämän 18kg(?) paino.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Okei, kiitos pikaisesta vastauksesta! Olen katsellut tuota samaa näyttöä kuin sinulla, onko kaikki toiminut moitteetta USB-C:n kautta? Palstoilta lueskellut että tuota 32UN880-B:täkin on ollut porukalla vaikeuksia saada USB-C M1 Miniin yhdistettynä toimimaan ja on käytetty HDMI - HDMI liitäntää. Olen pohdiskellut että jos tuo USB-C kytkentä ei toimi, niin ei oikein ilkeä noin paljon näytöstä maksaa.
Kyllä oma on toiminut moitteetta USB-C:n kautta. Ainoa "ominaisuus" tuossa on, että käyttiksestä restartin jälkeen hukkaa signaalin ja ei auta vaikka vaihtaa takaisin eri inputilta takaisin USB-C:lle niin ei löydä mutta monitorin power off > on toimii aina. Ei ole ollut itselleni tuo ongelma, kun näyttö muuten kyllä herää aina ihan oikein, kun vain sammuttaa (power off käyttiksestä) M1 Minin tai antaa sen mennä Sleep-tilaan, eikä myöskään tuolloin sammuttele monitoria virtanapista koska se osaa sammuttaa itsensä noin minuutin viiveellä automaattisesti ja myös herää sitten aina kun Minin käynnistää uudelleen. Paljon enemmän minulla oli ongelmia aiemman Dellin monitorin kanssa USB-C to DP adapterin kautta.

Olen itse ollut tyytyväinen 32UN880-B:n kanssa mutta en kyllä siitä mitään 850,- maksaisi. Omani tilasin Amazonilta joku aika sitten ja jäi lopulta alle 650,- kotiin tuotuna (tuo näytti olevan hinta myös LG.de sivulla josta ne myy suoraan näitä kuluttajille, tosin ei toimita kuin Saksaan mutta siis pointti, että tuo on "listahinta" näille). Jalusta on myös aivan mahtava tässä. Ainoa tosiaan tuo monitorin käyttis on aika paska, ei esim. osaa vaihtaa inputtia automaattisesti. Itselläkin yhteensä 3 eri konetta tuossa kiinni (USB-C, HDMI ja DP käytössä).
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Pitäisi tyttöystävälle alkaa katselemaan näyttö kotikonttorille, mutta vähän hakusessa, minkä ostaisi. Hän tekee työkseen myyntiä ja visuaalisista markkinointia eikä näyttö tule muuhun kun työkäyttöön. Mietin jotain WQHD (2560 x 1440) 27", IPS näyttöä 300-400€ hintaluokassa. Yksi mitä mietin oli Lenovo ThinkVision P27q-20, mietteitä? Näyttö voidaan tilata vaikka ulkomailta / käytettynä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 386
Viestejä
4 200 181
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom