Mikä juotinasema hyvä/paras?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kasi
  • Aloitettu Aloitettu
Oma kokemus kyllä watnikilla on jos se on täysillä pienet johtimet suhahtaa about saman tien savuna ilmaan =) mistäkö tiedän no tuli vedettyä arduinoon promicroon hyppylankaa kun olin kiireessä säätänyt lämmön täysille ja unohdin laskea sitä kun kärki oli kuuma. mut joo oikee lämpö oikeeseen kohteeseen niin kyllä hyvä tulee halvallakin vehkeellä.
 
Oma kokemus kyllä watnikilla on jos se on täysillä pienet johtimet suhahtaa about saman tien savuna ilmaan =) mistäkö tiedän no tuli vedettyä arduinoon promicroon hyppylankaa kun olin kiireessä säätänyt lämmön täysille ja unohdin laskea sitä kun kärki oli kuuma. mut joo oikee lämpö oikeeseen kohteeseen niin kyllä hyvä tulee halvallakin vehkeellä.

Juu ehkä täytyy vähän itsekkin lämpötilaa alentaa, tuntui vaan kun lämpö oli siellä jossain 3XX -määrässä ettei lämpö edes riitä imusukan läpi kun meinannut oikeen mitään tapahtua...
 
Juu ehkä täytyy vähän itsekkin lämpötilaa alentaa, tuntui vaan kun lämpö oli siellä jossain 3XX -määrässä ettei lämpö edes riitä imusukan läpi kun meinannut oikeen mitään tapahtua...
Tuohon lämmön siirtymiseen auttaa kummasti kun ennen tinaimusukan käyttöä laittaa hieman uutta tinaa siihen irroitettavaan juotokseen. Joskus suoraan vanhaa tinaa lämmittämällä tuntuu ettei se sula ollenkaan mutta kun pistää pikkuisen tuoretta tinaa joukkoon niin johan sulaa. Toki poistettavaa tinaa on enemmän tuon jälkeen mutta monesti tuolla tavalla saa tinat vähemmällä lämmittämisellä pois.
 
siis joo varsinkin jos levyllä on lyjytöntä tinaa niin melkeen pakko siihen on sekottaa lyijyllistä että sen saa jotenkin järkevästi pois , jos koittaa tehtaan rohs tinaa imeä niin ei tuu ku itku ja hampaiden kiristystä.
 
Tuli tilattua eilen Alista TS101. Joku alennusmyynti oli käynnissä niin lopullinen hinta toimitettuna ja veroineen oli 41 €.

Tässä vielä linkki, jos joku etsii hyvää kolvia:
Pöh, nyt jo 60e, tuohon hintaan olisi ollut varmaan hauska peli. Tuohon hintaan vähän tyyris gamecuben pariston vaihtamiseen.

Mistä muuten nykyään harrastelija saisi hyvää lyijyllista tinaa ettei ainakaan tinan paskuuteen homma kosahtaisi vaikka suurin ongelma varmasti kolvin ja penkin välissä onkin?
 
Viimeksi muokattu:
Pöh, nyt jo 60e, tuohon hintaan olisi ollut varmaan hauska peli. Tuohon hintaan vähän tyyris gamecuben pariston vaihtamiseen.

Mistä muuten nykyään harrastelija saisi hyvää lyijyllista tinaa ettei ainakaan tinan paskuuteen homma kosahtaisi vaikka suurin ongelma varmasti kolvin ja penkin välissä onkin?
Ainakin Kiinasta tilattavista ilmeisesti toi Kaina CF-10 sinisellä etiketillä on hyvää.
1711715236176.png
 
Pöh, nyt jo 60e, tuohon hintaan olisi ollut varmaan hauska peli. Tuohon hintaan vähän tyyris gamecuben pariston vaihtamiseen.

Mistä muuten nykyään harrastelija saisi hyvää lyijyllista tinaa ettei ainakaan tinan paskuuteen homma kosahtaisi vaikka suurin ongelma varmasti kolvin ja penkin välissä onkin?
Partcosta sai ainakin joku aika sitten vielä "tiskin alta" ostettua lyijyllistä tinaa vaikkei sitä yksityishenkilöille enää saisikaan myydä.

Mielestäni tuo lyijyllisen kielto on ihan älytön, kotona jossain huoneen nurkassa taitaa enemmän kaikkia myrkkyjä tulla lyijyttömästä tinasta, varsinkin kun monella ei ole mitään käryimuria.
 
Partcosta sai ainakin joku aika sitten vielä "tiskin alta" ostettua lyijyllistä tinaa vaikkei sitä yksityishenkilöille enää saisikaan myydä.

Mielestäni tuo lyijyllisen kielto on ihan älytön, kotona jossain huoneen nurkassa taitaa enemmän kaikkia myrkkyjä tulla lyijyttömästä tinasta, varsinkin kun monella ei ole mitään käryimuria.
Kaikista älyttömimmät asiat yleensä tulee Brysselin suunnalta. Kohtahan kielletään lyijy kokonaan EU-alueella. Kattellaa kuinka autot toimii kohta täällä pohjolassa.
 
Pöh, nyt jo 60e, tuohon hintaan olisi ollut varmaan hauska peli. Tuohon hintaan vähän tyyris gamecuben pariston vaihtamiseen.

Mistä muuten nykyään harrastelija saisi hyvää lyijyllista tinaa ettei ainakaan tinan paskuuteen homma kosahtaisi vaikka suurin ongelma varmasti kolvin ja penkin välissä onkin?
Netin kautta tilaamalla mistä tahansa. Partco, eleshop, uraltone, starelec (täältä tilasin viimeks joskus pari vk sitten).
 
Tuollainen ollut käytössä ehkä jo 10v, käyttö melkein viikottaista, jotain pientä smd osista isompiin liittimiin (30A), mutta nyt kahva osasta katkesi juotospää. Mietinnässä ostaakko samanlainen (69€) vai olisiko jokin paljon parempi alle 200€ hintaluokassa?

esim. nämä?
Juotosasema 939D+ - säädettävä, auto off / on, 75W

Juotosasema 982-D 150W super nopea ja tehokas, C245 kahvalla



juotoskolvisolder30.jpg
Käviskö tämä Hakko FX-888D solderingstation (99€)?

Pitäisi olla ainakin laadukas merkki.
 
  • Tykkää
Reactions: pAy
Tuollainen ollut käytössä ehkä jo 10v, käyttö melkein viikottaista, jotain pientä smd osista isompiin liittimiin (30A), mutta nyt kahva osasta katkesi juotospää. Mietinnässä ostaakko samanlainen (69€) vai olisiko jokin paljon parempi alle 200€ hintaluokassa?

esim. nämä?
Juotosasema 939D+ - säädettävä, auto off / on, 75W

Juotosasema 982-D 150W super nopea ja tehokas, C245 kahvalla



juotoskolvisolder30.jpg

 
  • Tykkää
Reactions: pAy
Mä sain pinecellin kolvin lainaan ja on se kätevä ainakin pintaliitos vastusten ja konkkien vaihtoon kunnon se fine veitsi terä. Emon konkkien vaihtoon ei pinestäkään ollut edes isoimmalla kärjellä vaikka termari onkin ei vaan lämpö riitä niin ne vaihtelin kuumailma watnik combolla. Omaa pineä odotellessa.
 
Käviskö tämä Hakko FX-888D solderingstation (99€)?

Pitäisi olla ainakin laadukas merkki.
Olen hommannut tämmösiä työpaikalle jossa käyttö satunnaista. Ei ole ehkä kaikista nopein lämpeämään, mutta eipä ole myöskään mikään erityisen hidas. Esimerkiksi huomattavasti nopeampi kuin digitaalinen Wattnik joka itselläni ollut kotona kohta 10 vuotta.

Kärkiä saa Hakkoon aika monipuolisesti ja saatavuus hyvä. Teho riittää johdonpäiden tinaukseenkin, etenkin jos kärkenä käyttää jotain isompaa esim. talttapäämallista.

Näissä on myös mahdollista kalibroida kärjen lämpötila, joka on ehkä plussaa. En ole kyllä koskaan kaivanut ko. toimintoa omassa "halpis-wattnikissa", ehkä pitäisi kokeilla K-tyypillä mitata siitäkin onko säädetty lämpötila lähelläkään todellista.
 
Mikä olisi hyvä tapa lähteä opettelemaan ja harjoittelemaan elektronisten komponenttien juottamista idiootille, joka ei oikeastaan tiedä yhtään mitä on tekemässä ja jolla on peruskoulussa ja lukiossa opitut aiheeseen liittyvät perusasiatkin aika tehokkaasti unohtuneet? :D

Ensisijaisesti kyseessä olisi ihan harrastus, jonka parissa viettää aikaa, mutta pitkällä aikavälillä olisi kiva oppia diagnosoimaan elektronisten laitteiden vikoja ja jopa korjaamaan niitä siinä määrin kuin se nyt on mahdollista. Ei kuitenkaan mitään hampaat irvessä touhua, vaan käytännön ja teorian yhdistämistä harrastuksen kautta.

Ajattelin, että voisi esimerkiksi harjoitella tekniikkaa irrottamalla komponentteja elektroniikkaromusta ja sitten yrittää juottaa niitä takaisin. Vai tuleeko mieleen jotain parempaa tapaa harjoitella ilman, että aiheuttaa vahinkoa millekään oikeasti käyttökelpoiselle tavaralle?

Juottamistekniikan osalta olen katsonut joitain Youtube-videoita. Onko jotain hyvää suositeltavaa "elektroniikka-asentajan perusteosta", mistä voisi opiskella teoriaa?

Mitä työkaluja kannattaisi hommata ihan alkuun? Jokin digitaalinen juotosasema, tinaa, tinaimunauhaa, muuta?
 
Mikä olisi hyvä tapa lähteä opettelemaan ja harjoittelemaan elektronisten komponenttien juottamista idiootille, joka ei oikeastaan tiedä yhtään mitä on tekemässä ja jolla on peruskoulussa ja lukiossa opitut aiheeseen liittyvät perusasiatkin aika tehokkaasti unohtuneet? :D

Ensisijaisesti kyseessä olisi ihan harrastus, jonka parissa viettää aikaa, mutta pitkällä aikavälillä olisi kiva oppia diagnosoimaan elektronisten laitteiden vikoja ja jopa korjaamaan niitä siinä määrin kuin se nyt on mahdollista. Ei kuitenkaan mitään hampaat irvessä touhua, vaan käytännön ja teorian yhdistämistä harrastuksen kautta.

Ajattelin, että voisi esimerkiksi harjoitella tekniikkaa irrottamalla komponentteja elektroniikkaromusta ja sitten yrittää juottaa niitä takaisin. Vai tuleeko mieleen jotain parempaa tapaa harjoitella ilman, että aiheuttaa vahinkoa millekään oikeasti käyttökelpoiselle tavaralle?

Juottamistekniikan osalta olen katsonut joitain Youtube-videoita. Onko jotain hyvää suositeltavaa "elektroniikka-asentajan perusteosta", mistä voisi opiskella teoriaa?

Mitä työkaluja kannattaisi hommata ihan alkuun? Jokin digitaalinen juotosasema, tinaa, tinaimunauhaa, muuta?



Seuraa tuota kanavaa
 
Mikä olisi hyvä tapa lähteä opettelemaan ja harjoittelemaan elektronisten komponenttien juottamista idiootille, joka ei oikeastaan tiedä yhtään mitä on tekemässä ja jolla on peruskoulussa ja lukiossa opitut aiheeseen liittyvät perusasiatkin aika tehokkaasti unohtuneet? :D

Ensisijaisesti kyseessä olisi ihan harrastus, jonka parissa viettää aikaa, mutta pitkällä aikavälillä olisi kiva oppia diagnosoimaan elektronisten laitteiden vikoja ja jopa korjaamaan niitä siinä määrin kuin se nyt on mahdollista. Ei kuitenkaan mitään hampaat irvessä touhua, vaan käytännön ja teorian yhdistämistä harrastuksen kautta.

Ajattelin, että voisi esimerkiksi harjoitella tekniikkaa irrottamalla komponentteja elektroniikkaromusta ja sitten yrittää juottaa niitä takaisin. Vai tuleeko mieleen jotain parempaa tapaa harjoitella ilman, että aiheuttaa vahinkoa millekään oikeasti käyttökelpoiselle tavaralle?

Juottamistekniikan osalta olen katsonut joitain Youtube-videoita. Onko jotain hyvää suositeltavaa "elektroniikka-asentajan perusteosta", mistä voisi opiskella teoriaa?

Mitä työkaluja kannattaisi hommata ihan alkuun? Jokin digitaalinen juotosasema, tinaa, tinaimunauhaa, muuta?
Yksi sivusto (ja sen youtube-kanavat) mitä suosittelisin on EEVblog ( EEVblog ), tuolta löytyy kaikenlaisia korjausvideoita, komponenttien toiminnan opetusta, teardowneja, mittalaitevertailuja jne. Asiaa on aikalailla laidasta laitaan, joskus asiasta, joskus asian vierestä. Tuon youtube-kanavan avulla itse olen oppinut muutaman tunnin videoiden katselulla enemmän kuin koko ammattikoulun aikana.

Juotostekniikan oppimiseen varmaan helpoin tapa on vaan juotella osia paikalleen ja irroitella niitä, kunhan vähän jostakin ensin sen verran pohjatietoa asiasta saa että tietää kummasta päästä juotinta pitää kiinni :D Erilaisien juotosten tekemisen oppimiseen kestää hetki mutta riittävästi toistoja niin se alkaa sujumaan. Eli tuo mainitsemasi vanhasta laitteesta komponenttien irroittelu ja takaisin juottaminen saattaisi olla varsin hyvä opiskelutapa, vielä jos laite on alunperin toimiva ja koittaa tehdä hommat niin että harjoittelun jälkeenkin laite olisi toimiva. Komponenttien irroittaminen joiltakin piirilevyiltä saattaa olla haastavaa välillä (hajoittamatta piirilevyä tai komponenttia), joten sitä kannattaa sen verran harjoitella että sitten kun on oikeasti sellainen laite työn alla jota ei halua hajottaa niin on suhtkoht varma olo työskennellessä.

Työkaluista sen verran että noiden mainitsemiesi lisäksi pinsetit ja "flush-cut" -sivuleikkurit (en tiedä suomalaista nimeä noille, sellaiset että leikkuupinta on ihan leikkureiden laidassa eikä keskemmällä kuten yleensä halpiksissa). Tietenkin fluksi auttaa sekä irroituksessa että kiinni juottamisessa. Tietty joku yleismittari on aika pakollinen että saa jotain mittailtua. Joku perustyökalusarja jossa on kasa ruuvareita, pihtejä jne on luonnollisesti tarpeellinen. Muut työkalut riippuvat mielestäni aika paljon siitä millaisia laitteita aikoo korjailla tai rakennella.
 
Aargh. Pine64 on onneton lelu jos pitää jotain johtoja juottaa. Tää on vissiin tarkoitettu johonkin tarkkuus pintaliitoksiin tms?
 
Aargh. Pine64 on onneton lelu jos pitää jotain johtoja juottaa. Tää on vissiin tarkoitettu johonkin tarkkuus pintaliitoksiin tms?
Onhan ne, pääosin SMD juotoksia tommosilla tehdään, kannattaa katsella vaikka kiinalainen juotosasema tilalle jos haluaa monikäyttösemmän. Voin ostaa pinecilin pois jos sulla ei tuu pienempiä juotostöitä harrastettua :hungry:
 
Onhan ne, pääosin SMD juotoksia tommosilla tehdään, kannattaa katsella vaikka kiinalainen juotosasema tilalle jos haluaa monikäyttösemmän. Voin ostaa pinecilin pois jos sulla ei tuu pienempiä juotostöitä harrastettua :hungry:

Voin myydäkin jos hinnasta päästään sopuun. Jotain järeämpää taidan tarvita.
 
Tämä olisi ainakin pieni. Kynän ostin kun juotoksille on harvoin tarvetta ja ei tilaa isolle asemalle. Sitten tyhmä kysymys: mikä juotin tuollaiseen sopii?

E: onkin mukana.

E2: tämä ei kyllä kerro hyvää: Modifying the KSGER T12 to make it safe - Page 1
Oon joskus katsonut ja muistaakseni tuo vaan maadotti kotelon? Mulla on vastaava ilman maadoitusta, käyttötunteja monta sataa eikä toistaseksi oo räpsyjä tullut, liian laiska värkkäämään :joy: T12 on tosi hyvä ku halvat 2e/kpl kärjet Expressin Alilta jne.

Aliexpressin myymässä koteloki on nyt maadoitettu:
IMG_4601.jpeg
 
Oon joskus katsonut ja muistaakseni tuo vaan maadotti kotelon? Mulla on vastaava ilman maadoitusta, käyttötunteja monta sataa eikä toistaseksi oo räpsyjä tullut, liian laiska värkkäämään :joy: T12 on tosi hyvä ku halvat 2e/kpl kärjet Expressin Alilta jne.

Aliexpressin myymässä koteloki on nyt maadoitettu:
IMG_4601.jpeg

Haulla löytyy aika monta tuotetta. Onko vain eri kauppiaat vai mikä noista kannattaisi valita: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-ksger-t12.html
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin noita ihmettelin, ristiriitaisia tietoja joka paikassa jne. En edes muista miksi päädyin Quecoo:hon paitsi oli ainoa jossa varmasti oli "STM32"-chippi (onko sitten aito...tiedä noista kiinalaisista..)
Itse ostin siis tämän (Quecoo STM32 V2.1S T12-955)alkuvuodesta, mutta en ole töiltä ehtinyt kuin kokeilemaan:44.64€ 30% OFF|STM32 T12-955 V2.1s Soldering Station Electronic Soldering iron 1.3inch Digital station solder iron tip welding tool no plug
Kotelo maadoitettu välttävästi, kärki ei. En ole ehtinyt mittaamaan antaako jotain rippeliä kärkeen.
Laitoin pari kuvaa mistä vähän näkee mitä on syönyt.
P_20240302_030236.jpg
 

Liitteet

  • P_20240302_030340.jpg
    P_20240302_030340.jpg
    314 KB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
Haulla löytyy aika monta tuotetta. Onko vain eri kauppiaat vai mikä noista kannattaisi valita: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-ksger-t12.html
Varmaan sekä että eri kauppiaita ja tuotteita, tuon listan ensimmäisen kotelon luvataan olevan maadoitettu:


Sit vaan kaveriksi maksimit halvimpia T12 kärkiä, mulla on jotain 2.5e maksaneita jotka on kestäneet ongelmitta vaikka välillä täysillä 450c lämmöilläkin käryytellyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kantsii olla varakahva, jos yhdestä pettää vedonpoistot niin saa juotettua sillä toisella sit kuntoon sen. Vedonpoisto oli ainakin itellä huono mukana tulleessa kahvassa. Useamman vuoden harrastustinailut kesti silti.
 
Kantsii olla varakahva, jos yhdestä pettää vedonpoistot niin saa juotettua sillä toisella sit kuntoon sen. Vedonpoisto oli ainakin itellä huono mukana tulleessa kahvassa. Useamman vuoden harrastustinailut kesti silti.
Liittimen vai kahvan päästä? Vedonpoistoksi kahvaan riittää pieni nippuside jos eivät oo kiinassa muistaneet laittaa, liittimen puolelle voi vaatia hieman paksuketta (kutistesukka, teippi tms) siihen GX-liittimen kiristimen ympärille.
 
Liittimen vai kahvan päästä? Vedonpoistoksi kahvaan riittää pieni nippuside jos eivät oo kiinassa muistaneet laittaa, liittimen puolelle voi vaatia hieman paksuketta (kutistesukka, teippi tms) siihen GX-liittimen kiristimen ympärille.

Kahvan päästä. Oli siellä nippuside mutta kaapeli vähitellen luistanu ulospäin...
 
Aargh. Pine64 on onneton lelu jos pitää jotain johtoja juottaa. Tää on vissiin tarkoitettu johonkin tarkkuus pintaliitoksiin tms?
On sillä eri tesivideoissa melko järeitäkin piuhoja juotettu. Mutta joo, eihän se tietenkään ihmeisiin pysty.

Olihan sulla siinä kunnollinen virtalähde ja sopiva kärki?
 
On sillä eri tesivideoissa melko järeitäkin piuhoja juotettu. Olihan sulla siinä kunnollinen virtalähde ja sopiva kärki?

Joo just katselin juutuubista niin kyllä sillä pitäisi onnistua 4mm2 asti oikealla tekniikalla. Pitää vähän harjoitella. 100W USB-poweri tekisi myös terää.
 
Joskus itekkin ihmettelin kun Pinecil ei oikein jaksa sulattaa tinaa, mutta olikin epähuomiosa joku 5V USB poweri lipsahtanut käyttöön.
 
Neuvokaahan ensi-aseman ostajaa.
Uraltonen sivuilta vilkuillut noita. Sieltä löytyy useampi vajaa satasen laite.
Mitäköhän eroa noissa mahtaa olla? Onko esim tuolla 938lla ja 939D+ mitään käytännön eroa?

Tähän asti menty perus kolveilla. Muutamia pikku projekteja, kuten kuulokevahvistin, jakosuotimia yms tullu tehtyä.
Nyt haluis kuitenkin vähän mukavampaa työkalua harrasteluun.
Seuraava kohde olisi vanhan Nintendon RGBmodaus. Jos ennen sitä ostais aseman ja harjottelis.

Saa toki ehdottaa muitakin.
 
Neuvokaahan ensi-aseman ostajaa.
Uraltonen sivuilta vilkuillut noita. Sieltä löytyy useampi vajaa satasen laite.
Mitäköhän eroa noissa mahtaa olla? Onko esim tuolla 938lla ja 939D+ mitään käytännön eroa?

Tähän asti menty perus kolveilla. Muutamia pikku projekteja, kuten kuulokevahvistin, jakosuotimia yms tullu tehtyä.
Nyt haluis kuitenkin vähän mukavampaa työkalua harrasteluun.
Seuraava kohde olisi vanhan Nintendon RGBmodaus. Jos ennen sitä ostais aseman ja harjottelis.

Saa toki ehdottaa muitakin.
Ei kai noilla paljon eroa ole, kiinalaisia Hakko-kopioita molemmat aikalailla samoilla spekseillä.

Itselläni on ollut vuosikaudet Biltema/Monacor/HQ/tiesmikälie-merkkinen säädettävällä lämpötilalla oleva juotosasema joka Biltemassa maksoi aikanaan vissiin jotain 40-50e, kaverilla täysin identtinen Monacor-merkillä oleva. Tuohon itselläni on vielä kahta eri kokoa olevia kärkiäkin, terävä piikki ja ehkä noin 2mm x 0.5mm lattakärki joista jälkimmäistä olen käytännössä käyttänyt kaikkeen pienistä pintaliitospapanoista isompiin liittimiin, tuolla ohuella kärjellä kun on esim pintaliitosten juottaminen niin hankalaa kun pitää koipi kerrallaan juotella ja kärki jäähtyy liian nopeasti jos "pyyhkäisyjuottaa" pintaliitoksia. Ehkä 1/5 olen käyttänyt piikkikärkeä ja 4/5 tuota lattaa ja ties kuinka monen vuoden käytön jälkeen ei ole vielä kärkiä tarvinut uusia. Tosin, itse koitan puhdistaa kärkiä huolellisesti ja muutenkin sammutan juottimen jos en sitä puoleen tuntiin käytä (ja tietty putsaus + tinatippa kärkeen). Varakärjet on kyllä olemassa ja niillä todennäköisesti selviän hautaan asti. Toista se oli wanhalla "peltikattokolvilla" jossa oli kuparikärki, niitä sai viilailla ja vaihdella muutaman kuukauden välein.

Riippuen tietty käytön määrästä ja millaiseen käyttöön tulee mutta perus-elektroniikkaharrastukseen varmaan harkitsisin jotain ehkä 50e hintaluokassa olevaa säädettävää juotinasemaa johon mahdollisesti on saatavana vaihtokärkiä tarvitaessa. Jos on enemmän käyttöä niin sitten Weller/Hakko/Metcal tai joku vastaava. Itse en noista USB-juottimista oikein välitä, jotenkin ne eivät tunnu oikealta ja vähän jokaisessa on jotain ongelmia tms.
 
Neuvokaahan ensi-aseman ostajaa.
Uraltonen sivuilta vilkuillut noita. Sieltä löytyy useampi vajaa satasen laite.
Mitäköhän eroa noissa mahtaa olla? Onko esim tuolla 938lla ja 939D+ mitään käytännön eroa?

Tähän asti menty perus kolveilla. Muutamia pikku projekteja, kuten kuulokevahvistin, jakosuotimia yms tullu tehtyä.
Nyt haluis kuitenkin vähän mukavampaa työkalua harrasteluun.
Seuraava kohde olisi vanhan Nintendon RGBmodaus. Jos ennen sitä ostais aseman ja harjottelis.

Saa toki ehdottaa muitakin.
Toisessa lämpötila säätyy nupilla ja toisessa napeilla? :smoke:
 
Neuvokaahan ensi-aseman ostajaa.
Uraltonen sivuilta vilkuillut noita. Sieltä löytyy useampi vajaa satasen laite.
Mitäköhän eroa noissa mahtaa olla? Onko esim tuolla 938lla ja 939D+ mitään käytännön eroa?

Tähän asti menty perus kolveilla. Muutamia pikku projekteja, kuten kuulokevahvistin, jakosuotimia yms tullu tehtyä.
Nyt haluis kuitenkin vähän mukavampaa työkalua harrasteluun.
Seuraava kohde olisi vanhan Nintendon RGBmodaus. Jos ennen sitä ostais aseman ja harjottelis.

Saa toki ehdottaa muitakin.
Mulla on tämä ollut pitkään käytössä, tosi hyvä asema: YIHUA 982 Double Solder Iron Handle C245 C210 Electronic Welding Rework Station Repaid Heating Soldering Iron Staion - AliExpress 1420

Expressin alilta löydät edullisesti myös C210 ja C245 kärjet.
 
Partcosta sai ainakin joku aika sitten vielä "tiskin alta" ostettua lyijyllistä tinaa vaikkei sitä yksityishenkilöille enää saisikaan myydä.

Mielestäni tuo lyijyllisen kielto on ihan älytön, kotona jossain huoneen nurkassa taitaa enemmän kaikkia myrkkyjä tulla lyijyttömästä tinasta, varsinkin kun monella ei ole mitään käryimuria.
Mun amiksen opettaja ehti olla vasta muutaman vuoden opettajana, kunnes keuhkoistaan löytyi kolme veritulppaa. Ennen opettajaksi ryhtymistä kolvasi lyijyllisellä tinalla noin 8 tuntia päivässä ikävuodet 20-40 + harrastelut ennen sitä.
 
Neuvokaahan ensi-aseman ostajaa.
Uraltonen sivuilta vilkuillut noita. Sieltä löytyy useampi vajaa satasen laite.
Mitäköhän eroa noissa mahtaa olla? Onko esim tuolla 938lla ja 939D+ mitään käytännön eroa?

Tähän asti menty perus kolveilla. Muutamia pikku projekteja, kuten kuulokevahvistin, jakosuotimia yms tullu tehtyä.
Nyt haluis kuitenkin vähän mukavampaa työkalua harrasteluun.
Seuraava kohde olisi vanhan Nintendon RGBmodaus. Jos ennen sitä ostais aseman ja harjottelis.

Saa toki ehdottaa muitakin.
Osta Pinecil ja siihen silikonijohto. Edes "ammattilaiset" eivät ole kaivanneet asemaa Pinecilin jälkeen.
 
Mun amiksen opettaja ehti olla vasta muutaman vuoden opettajana, kunnes keuhkoistaan löytyi kolme veritulppaa. Ennen opettajaksi ryhtymistä kolvasi lyijyllisellä tinalla noin 8 tuntia päivässä ikävuodet 20-40 + harrastelut ennen sitä.
Lyijy on kyllä niin raskasta ettei höyrynä keuhkoihin asti pääse, fluxista höyryävä rosiini ja hajut ylipäätään on käryimurin käytön syy.
 
Lyijy on kyllä niin raskasta ettei höyrynä keuhkoihin asti pääse, fluxista höyryävä rosiini ja hajut ylipäätään on käryimurin käytön syy.

Joo ei noita kannata turhaan hengitellä.

Itsellä kahdesta PC-tuulettimesta, 11.1 V Lipo akusta ja aktiivihiilisuodattimesta tehty ”imuri”. Parempi toki olisi ohjata savut kokonaan ulos.
 
  • Tykkää
Reactions: pig
Jos joku pohtii Pinecil v2 hankintaa heidän jenkki-kaupasta (tavara tosin tulee kiinasta), niin tässä yhteenvetoa, mitä paketti kustansi:

Pinecil v2 $25.99
USB Type-C kaapeli 1,5m $3.99
USB Type-C kaapeli 1,0m $3.49
Soldering Short Tip Set (Fine) $25.99
Portable Mini Stand $1.99
----------------------------------------
Subtotal: $61.45
Shipping: $11.99
Tax: $0.00
Total: $73.44 (päivän muunnoksella ~67,24€)

Tullille ALV tilitys 16,48€ ja OmaPostissa tehtynä tullaus 1€, kokonaishinta täten ~84,72€.
Heidän omasta EU-kaupasta jo pelkkä Pinecil + kärkisarja olisi 120,25€ tai sitten esim. Droneit.se -kaupasta koko sama setti 123,13€ toimituksineen.

Mitä hieman kerennyt itse juotinta testaamaan, niin varsin pätevältä vaikuttaa; lämpenee nopeasti, paljon kaikkea säädettävää halutessaan ja kiihtyvyysanturilla toteutettu lepotila on kätevä.
 
Onko kokemuksia tälläisesta Atten 989d juotosasemasta ? niitä kun sais suomesta suht järkihintaan.
 
Jos joku pohtii Pinecil v2 hankintaa
Vehje itsessään toimiva, mutta mun mielestä liikaa toimintoja ja kökkö käyttöliittymä. Tai miten sen nyt sanoisi.. Käytössä helposti painaa itsensä johonkin valikkoon vahingossa ja sitten ei oikein taas tiedä mitä tapahtuu. Parempi käyttöliittymä olisi pelkästään + ja - lämpötilalle ja ihan kaikki muu sitten jossakin muualla säädettävissä, että ei vahingossa voi eksyä. Näppäinlukko vipukatkaisijalla tms olisi myös hyvä.
 
Tarviis hankkia vähän parempi juotin mitä tuo bilteman 30w vanha halpamalli. Pineciliä mietin, ja siihen kaveriksi tuota 65w gan pine power + silikonijohto + short gross kärkisetti. Eleshopista tulisi 153e posteineen mokoma setti mikä kyllä tuntuu vähän suolaiselle.
Tulee "yleiskäyttöön", eli tyyliin digiboksien konkkien vaihtoon, vanhan nintendon korjaamiseen ym ja traktorin johtojen ja liitosten korjaamiseen (jännitteensäätimet ym jotka juotettu kiinni). Varmaan joku 2,5mm2 piuha maksimi mitä tarvii juottaa tarvittaessa, ja suurin osahan noista menee krimppausliitoksilla. Jos jotain järkkypaksua johtoa tarvii juottaa, niin siihen varmaan muutenkin järkevää ostaa joku halpa "tyhmä" 100w kolvi tarvittaessa.

Riittääkö tossa pinecilissä teho tommoseen yleiskäyttöön?
 
Tarviis hankkia vähän parempi juotin mitä tuo bilteman 30w vanha halpamalli. Pineciliä mietin, ja siihen kaveriksi tuota 65w gan pine power + silikonijohto + short gross kärkisetti. Eleshopista tulisi 153e posteineen mokoma setti mikä kyllä tuntuu vähän suolaiselle.

Riittääkö tossa pinecilissä teho tommoseen yleiskäyttöön?
Riittää kyllä. Jos löytyy joku vanha läppärin USB C virtalähde sitä voi käyttää niin vähän laskee kokonais hintaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom