Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ei nyt ihan niinkään. Se auto on kärjessä liikkuva järjestäjien turva-auto, joka sitten ei vissiin olekaan ihan kärjessä. Sieltä siis tulee toisia pyöräilijöitä sitä ensimmäistä satsia vastaan ja yksi niistä törmää siihen keskellä seisovaan järjestäjään about samaan aikaan kun järjestäjien auto ajaa kameran ohi tööttäillen. Auto pysähtyy ennen kuin ajaa kaatuneen fillaristin yli ja se auton takaa auttamaan tullut nainen on joku katsoja. Auton kuljettaja tulee ulos vasta myöhemmin videossa.Pirtsakasti mamma ajaa ilmeisesti suljetulla katuosuudella?
Tää kyllä. Pimeellä näkee kaikenlaista: ilman valoja / vain edessä valo, joka voi olla minkävärinen vain ja tuikkia tai ei / vain takana valo / päässä jokin valo, joka katoaa aina, kun fillaristi kääntää päätänsä.Yllättävän harvalla pyöräilijällä on kunnon valoja pyörässä. Puoli kahdeksan aikaankin kun itse pyöräilen on vielä todella hämärää.
Muistakaa, että vaikka itse näet pyöräillä ilman valoa niin yhtä suuri merkitys pyörän valoilla on siihen, että pyöräilijä näkyy muille tien käyttäjille. Myös punainen takavalo on kätevä olla.
Olisihan se mutta harvalla tuntuu järki juoksevan niin paljon. Omissa pyörissä on kanssa ihan valkoinen tehokas ledvalo edessä ja punainen takana. Se on oikeasti hyvä kysymys mitä ihmiset ajattelevat kun asentavat niitä vilkkuvia (yleensä punaisia) valoja pyöriinsä. Parhaimillaan ne on asennettu nokkaan jossa niistä on turvallisuuden kannalta yhtä paljon hyötyä kuin ajaisi ihan pimeänä.Tää kyllä. Pimeellä näkee kaikenlaista: ilman valoja / vain edessä valo, joka voi olla minkävärinen vain ja tuikkia tai ei / vain takana valo / päässä jokin valo, joka katoaa aina, kun fillaristi kääntää päätänsä.
Eikö olisi selkeintä laittaa eteen kiinteä valkoinen valo ja satulan alle kiinteä punainen. Näin itseälläni on.
Ja vielä täysin kopioiduilla nimillä. Miksi ihmeessä tähän roikottaa mukaan tuo "Oli:..." osa, vaikka aiempi ketju oli täysin eri palstalla?Mikä ärsyttää?
Samat ketjut kun Murossa...
Kävelijöillä vaan ei valitettavasti ole rekisterikilpiä. Autoilijoilla on. Joten jos joku autoilija perseilee, rekkari muistiin ja lain musta koura pystyy tavoittamaan ihan tavalla millä hyvänsä. Laillisella tai laittomalla.Täytyy sanoa että pyöräilijänä ärsyttää kävelijät. Taidanpa tästä lähteä pyöräilemaan Helsingin keskustaan.
Autoilijat ovat Helsingissä OK, ei valittamista
Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.
Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Ylikomisario Simo Pukkila kertoo, että pyöräilijöiden tulkinta pakottavista syistä on usein eri kuin poliisin.
– Se, että haluaa ajaa kilpapyörällä kovaa, ei ole poliisin mielestä erityisen pakottava syy.
Snap crackle and pop... onneksi ei käynyt pahemmin.
Virallisesti toki autoilijan vika, mutta toisaalta Mr. spandexilla on todella huolettomasti nopeutta (30km/h aluenopeusrajoitus päättyy juuri ennen risteystä). Laki sanoo, että pyörätietä tulee käyttää, jos sellainen on olemassa. Tällä spandexilla eikä tietenkään ole mitään halukkuutta ajaa sitä vieressä kulkevaa pyörätietä. Tapahtumapaikalla on siis molemmin puolin pyörätie, joskin menosuuntaan vain risteyksen molemmin puolin lyhyeltä matkalta, mutta silti. Ja jos siellä spandexihepun kypärän alla yhtään leikkaisi muutenkaan, niin voisi pitää edes kädet jarruilla tällaisten tilanteiden varalta, mutta kun ei niin ei.
Vaikka fillarointia harrastan itsekin, niin ei tuota menoa voi kuin ihmetellä. Tämä spandex-porukka se ei sitten lakkaa koskaan yllättämästä perseilyillään.
Tapahtumapaikka pyöräilijän tulosuunnasta katsottuna --> kliks.
Pyöräilijän on pysyttävä pyörätiellä, vaikka ajoradalla olisi turvallisempaa – yksi poikkeus on
Ja jos siellä spandexihepun kypärän alla yhtään leikkaisi muutenkaan, niin voisi pitää edes kädet jarruilla tällaisten tilanteiden varalta, mutta kun ei niin ei.
Vaikka fillarointia harrastan itsekin, niin ei tuota menoa voi kuin ihmetellä. Tämä spandex-porukka se ei sitten lakkaa koskaan yllättämästä perseilyillään.
Risteyksen kohdalla on pyörätie molemmilla puolilla tietä, ihan kuten sanoin. Fillaristin nopeus on risteykseen tultaessa aivan varmasti lähempänä 60km/h kuin 30km/h, silmämääräisesti sanoisin 46km/h-49km/h. Minä ajan maastopyörälläkin suoralla koko ajan vähintään 30km/h, joten 100% varmasti tämä spandeximies vetää tuossa kohdassa kovempaa.Niin, siis pyöräilijä tulee suunnasta, jossa:
1. tien oikealla puolella EI kuvassasi ole pyörätietä
2. ajaa noin 30 km/h (harvapa kykenee tasaisella oleellisesti paljoa kovempaa kulkemaan), kohdassa jossa rajoitus lienee alue rajoituksen päätyttyä se 50 km/h
3. ajaa videon perusteella kädet jarrukahvoilla
Enemmän tässä näkyy oma asenteellisuutesi? Spandex, ajattelemattomuuden olettaminen, perseilysyytös kun suoraan ajaessa ei päätiellä hidasta risteykseen?
Tiedän kyllä miksi niillä ajetaan maantiellä, mutta se perustelu ontuu. Kuten linkittämässäni uutisjutussakin sanottiin, "se että haluaa ajaa kilpapyörällä kovaa, ei ole poliisin mielestä pakottava syy ajaa ajoradalla".Ottamatta kantaa itse kolariin, niin täytyy kyllä sanoa että asennevammastasi päätellen tuskin ainakaan maantiepyöräilyä itse harrastat. Jos joskus sellaista kuitenkin pääset kokeilemaan, niin tulet huomaamaan miksi niillä ajetaan mieluummin ajoradalla kuin pyörätiellä. Pyörätiet on usein todella huonossa kunnossa ja kilpapyörällä siellä ajaminen on erittäin epämukavaa touhua kun tanko hakkaa käsille ja meinaa kaatua koko pyörä.
Kaikille olisi turvallisempaa, jos maantiepyöräilijät ajaisivat sopivaa tilannenopeutta ja sellaisella paikalla, jossa se onnistuu lakia rikkomatta ja ketään vaarantamatta (+ ketään tarpeettomasti ärsyttämättä). Jos näitä ehtoja ei kykene täyttämään, niin sitten kannattaa vaihtaa lajia. Jostain syystä tätä ei kuitenkaan haluta tuossa piirissä ymmärtää, vaan aina pitää vetää munat huurussa sellaisella sairaalloisella "mutta kun minulla on oikeus" -ajatusmallilla.Puhumattakaan siitä että kelvit on täynnä arvaamattomasti liikkuvia kävelijöitä ja lemmikkien ulkoiluttajia. Molemmille on turvallisempaa, että maantiepyöräilijät ei kulje kelvillä.
Risteyksen kohdalla on pyörätie molemmilla puolilla tietä, ihan kuten sanoin. Fillaristin nopeus on risteykseen tultaessa aivan varmasti lähempänä 60km/h kuin 30km/h, silmämääräisesti sanoisin 46km/h-49km/h. Minä ajan maastopyörälläkin suoralla koko ajan vähintään 30km/h, joten 100% varmasti tämä spandeximies vetää tuossa kohdassa kovempaa.
Tässä ko. kohdan Strava-segmentti johon tämäkin tyyppi melko varmasti yritti vääntää vähintään omaa ennätystään:
1.0 km Ride Segment in Helsinki, Finland, Uusimaa, Finland on Strava
Ja vahvistan vielä kerran kaikille lukutaidottomille, että syy oli tuossa tilanteessa selvästi autoilijan, eikä siinä ole mitään epäselvää. Fillaristilla olisi kuitenkin ollut mahdollisuus vaikuttaa osaltaan tilanteen syntymiseen jos tämä edes vähän ennakoisi muiden tekemisiä, eikä ajaisi kuin mielenköyhä.
Btw. Pyörässä näyttäisi olevan aerobarit ja kädet eivät ole jarruilla -->
Spandex-pyöräilijä ei tarkoita ulkoasua, vaan asennetta joka tuossakin tilanteessa/videossa ilmenee oikein hyvin. Ei sen tajuamiseen tarvita minkäänlaista asennevammaa.
Tiedän kyllä miksi niillä ajetaan maantiellä, mutta se perustelu ontuu. Kuten linkittämässäni uutisjutussakin sanottiin, "se että haluaa ajaa kilpapyörällä kovaa, ei ole poliisin mielestä pakottava syy ajaa ajoradalla".
Ottamatta tässä kantaa tähän nimenomaiseen tapaukseen, ahdistaa suunnattomasti kun maantiekaahailijat aina keksivät kaikenlaisia haistapaska-verukkeita perseilyilleen. Jos tie on huonossa kunnossa, hiljennetään vauhtia, eikä automaattisesti vaihdeta autojen sekaan suhmuroimaan.
Kaikille olisi turvallisempaa, jos maantiepyöräilijät ajaisivat sopivaa tilannenopeutta ja sellaisella paikalla, jossa se onnistuu lakia rikkomatta ja ketään vaarantamatta (+ ketään tarpeettomasti ärsyttämättä). Jos näitä ehtoja ei kykene täyttämään, niin sitten kannattaa vaihtaa lajia. Jostain syystä tätä ei kuitenkaan haluta tuossa piirissä ymmärtää, vaan aina pitää vetää munat huurussa sellaisella sairaalloisella "mutta kun minulla on oikeus" -ajatusmallilla.
Muron "Mikä ärsyttää pyöräilijöissä" -ketjussa tästä oli aikoinaan puhetta paljonkin. Varmaan tänne kaivattaisiin samanlaista ketjua (vai onko jo?), jotta ei tarvitse tätä ketjua sotkea sillä väännöllä.
Muiden olkiukkojesi ohella se "rullaus" alkaa tasan tarkkaan siitä hetkestä kun tämä ylinopeutta paahtava spandexipelle tajuaa ajavansa risteyksessä kääntyvän auton kylkeen ja väistää jarruttamatta auton väärälle puolelle. Koska kuvaruutusi tuottaa ilmeisen epätarkkaa kuvaa, on pakko tyytyä toteamaan että ollaan niin monesta asiasta eri mieltä, että kommenttiesi kiinnostavuusarvo hipoo nollaa.Asennevammasi on vahva? Vaikka toistat uudelleen, että syy on mielestäsi autoilijan, kerrot samalla kuitenkin kuinka uhri on sanavalintojen perusteella myös syyllinen.
No, ihan 100 % varma en ole tuosta kuvastasi, että onko nuo kädet nyt jarruilla vai ei, mutta en kyllä ainakaan näe kuvassa mitenkään selkeästi ei-jarruilla-olevia käsiä. Mitkä aerobarit, näkee pikseleistä -meemi tähän? Ainakaan kädet eivät missään nimessä lepää minkäänlaisella aika-ajopyörän ”tempotangolla”, vaan ovat joko jarruilla (maantiekahvojen päällä = jarruilla) tai maantietankon yläotteella (tämä olisi toki ei jarruilla jos pyörässä ei ole lisäjarrukahvoja, mutta tämä ei myöskään olisi mikään nopean ajon asento).
Nopeutta ei ole millään ainakaan paljoa yli 40 km/h, koska videon pyörässä eivät kammet pyöri ollenkaan koko risteysalueella kuljettaessa.
Pyörä siis rullaa tilanteeseen... ja jos laskee videon ruudut siitä kun pyörä ylittää suojatien* vasemmalla siihen kun se törmää autoon, niitä on 75. Tämä tekee 2,5 sekuntia, josta saadaan nopeudeksi kutakuinkin tasan 40 km/h (matkamittaus ilmakuvasta, enintään 28 metriä, voi olla vähemmänkin). Ok, on se siis ehkä jopa hieman yli 30 km/h, eli lievää ylinopeutta on mahdollisesti tultu edellisellä tiellä. Mutta, tuossa kohdassa jossa se rajoitus on tosiaan 50 km/h, joten ei siinä mitenkään kohtuuttomasti risteykseen kaahata.
* Huom. se on ylitettävä kohta on pelkkä suojatie, joten tiemerkintä ei tue muuten kuin ajatuksenlukijalle pyörätien** alkamista siitä, se 90 asteen kulmassa oleva kyltti ei ajosuunnasta näy. Pyöräilijä tulee nimittäin (kuten sen kuuluukin) ajoradan reunassa. Toki, tässä kohtaa varmaan väität, että paikka on sille varmasti tuttu ja se tietää varmasti mitä tekee.
** Ainakaan Googlen kuvissa (tai edes videolla) pyörätie ei jatku Kirkkotietä suoraan ajavalle pyörälle ajoradan oikealla puolella. Joten tilanteessa EI ole pyörätietä molemmin puolin. Edes se videolla oleva pyörätien jatkeen merkintä (risteyksessä) kun ei tarkoita, että pyörätie jatkuisi. Pitää olla liikennemerkki tai ajoratamaalaus. Joten, tien toisella puolella on kyllä pyörätie, samoin Ylästöntiellä... Tässä palataan siihen lain lyhyestä matkasta, eli missä kohtaa voidaan olettaa pyörän tulleen niin pitkä matka Kirkkotietä pitkin, että olisi perusteltua ylittää se. (Video ei tätä kerro, toki realisti voisi olettaa näin tapahtuneen, mutta jos mennään syyttömyysolettamalla, niin pyörä voi olla hyvin tullut siitä edellisestä pihasta tielle ja ajaa täysin laillisessa paikassa etsimässä ensimmäistä laillista ylityskohtaa siirtyäkseen pyörätielle toisella puolella. Ei sillä, että edes itse uskoisin näin olevan. Mutta niin kauan kuin tämän on missään määrin realistisesti mahdollista, en syyttäisi lainkaan uhria.)
Videon tilanteeseen tosiaan voisi päästä myös täysin laillisesti ajamalla. Ja, ainakin tunnut ärsyyntyvän pelkästä pyöräilijän olemassaolosta tuossa tilanteessa, joten tuo kohta kolme lienee ns. mahdoton toteuttaa. Jos siis rullaava pyörä tulee ”munat huurussa”, vaikka pyörän kuskilla on selvästi ns. pysty ajoasento (yläote tai kahvat, vrt. pää oikeasti alhaalla kaahaaminen, jota videolla ei nähdä). Mutta pidä toki oma mielipiteesi siitä, että vika on oikeasti aina pyöräilijässä. (Ihmiset kun osaavat lukea myös rivien välistä, siis sen mitä sanot epäsuoraan.)
PS. Kenenkään tempoennätys tuossa kilometrin vedossa ei ole edes tuota 60 km/h, ja listan julkiseen kärkeen pääsee jos nopeus on lähempänä 60 kuin 30... jotta millä perusteella teit nopeustulkintasi siitä, että videon rullaava pyörä olisi vetämässä Strava-segmentin listan kärkipäähän kohtalaisen pystyssä ajoasennossaan?
Ottamatta kantaa itse kolariin, niin täytyy kyllä sanoa että asennevammastasi päätellen tuskin ainakaan maantiepyöräilyä itse harrastat. Jos joskus sellaista kuitenkin pääset kokeilemaan, niin tulet huomaamaan miksi niillä ajetaan mieluummin ajoradalla kuin pyörätiellä. Pyörätiet on usein todella huonossa kunnossa ja kilpapyörällä siellä ajaminen on erittäin epämukavaa touhua kun tanko hakkaa käsille ja meinaa kaatua koko pyörä.
Muiden olkiukkojesi ohella se "rullaus" alkaa tasan tarkkaan siitä hetkestä kun tämä ylinopeutta paahtava spandexipelle tajuaa ajavansa risteyksessä kääntyvän auton kylkeen ja väistää jarruttamatta auton väärälle puolelle. Koska kuvaruutusi tuottaa ilmeisen epätarkkaa kuvaa, on pakko tyytyä toteamaan että ollaan niin monesta asiasta eri mieltä, että kommenttiesi kiinnostavuusarvo hipoo nollaa.
Kun vaikka Ranskan ympäriajoa tai Giro d'Italia pyöräkisaa katsoo telkkarista, niin välillä ne tiet joilla ajataan ovat todellisia kärrypolkuja. Niihin verrattuna monet suomalaiset pyörätiet ovat suoranaisia moottoriteitä.
Toki on myös Suomessa sellaisiakin pyöräteitä joilla ajamisesta maantiepyörällä ei tule yhtään mitään. Tyyliin 50-100 metrin välein autotienristeys ja sen laidassa 20 senttiä korkeat loiventamattomat katukivet pyörätien ja autotien välissä. Tai sitten pyörätie täynnä jotain alakouluikäisiä naperoita ja niitä aikuisia idiootteja joilla koira juoksentelee flexin päässä toisella puolen pyörätietä kuin missä itse idiootti kävelee kenties puhelinta vielä näpytellen. Siinä voi puudelille tulla äkkiä kutsu koirien taivaaseen kun kun joku pamauttaa vaikka mopolla tai pyörällä vaikka 45 km/h vauhdilla siihen pyörätien poikki menevään flexinaruun kun ei sitä näe ajoissa.
Jep. Osin en itsekään ymmärrä osan kuskeista ”en koskaan aja pyörätietä” -asennetta. Osa noista pyöräteistä tuolla kaukana taajaman ulkopuolella kun on oikeasti hyviä.
Ison ongelma tosin (sen vuoden osalta vielä tuntemattoman) pyörätien kanssa on kunnossapidon puute, pyörätiessä kun ei yleensä ole kovin hyvät pohjat, niin niihin ilmestyy kammottavia pituussuuntaisia railoja. Sellaiseen ajaessa löytää itsensä pienessäkin vauhdissa nenältään. (Ja niitä ei todellakaan näe varjopaikoissa ajoissa, hyvä jos lainkaan ennen pudotusta.)
Toinen ongelma on nollanäkemän risteykset muun kevyen liikenteen kanssa. Tulevat konkreettisesti puskista. Ajoradalla sentään käytettäisiin sentään sitä varoituskolmiota sivutien risteyksestä, ja toki poistettaisiin puskan aiheuttama näkemäeste. Noita ei paikoin voi millään nähdä ennen kun on kohdalla, ja osasta voi melkeinpä ajaa ohi sitä risteystä huomaamattaan (jos se tulee takaviistosta puskan takaa, tähän voisi varmaan yrittää kaivaa sen yhden kuvan Tampereelta parin vuoden takaa – siinä siis muistaakseni kaksi kävelijää törmäsi – kertoo näkemästä jotain). Ne pitää vaan tietää.
Kova on usko omaan näkemykseen kun ei mies usko edes omia silmiään, tai sitten sinulla on oikeasti foorumin paskin monitori.
Edit.
Riittäisiköhän tämä -->
1.)
Kädet 90-asteen kulmassa aerobarin päällä videon alussa jossa fillaristi myös polkee edelleen:
http://i.imgur.com/ndfmHzO.png
2.)
Fillaristi hoksaa että auto tulee eteen, polkeminen pysähtyy (+polkaisu taaksepäin), selkä suoristuu ja myös kädet oikenevat:
http://i.imgur.com/sgoPe8o.png
3.)
Kädet täysin suorana (mutta ei jarruilla), väistö auton väärälle puolelle, törmäys väistämätön:
http://i.imgur.com/EWx7L7l.png
Ei kai maantienfillarilla pysty ajamaan edes kärryporuilla? Ihan sama kuin sanoisit Kimi Räikköselle, että sun pitää ajaa vähän Ferrarilla rallipoluilla johon Kimi kysyis et minkä takia kun kisat on esteettömällä radalla?
Tässä ko. kohdan Strava-segmentti johon tämäkin tyyppi melko varmasti yritti vääntää vähintään omaa ennätystään:
1.0 km Ride Segment in Helsinki, Finland, Uusimaa, Finland on Strava
Toki on myös Suomessa sellaisiakin pyöräteitä joilla ajamisesta maantiepyörällä ei tule yhtään mitään. Tyyliin 50-100 metrin välein autotienristeys ja sen laidassa 20 senttiä korkeat loiventamattomat katukivet pyörätien ja autotien välissä. Tai sitten pyörätie täynnä jotain alakouluikäisiä naperoita ja niitä aikuisia idiootteja joilla koira juoksentelee flexin päässä toisella puolen pyörätietä kuin missä itse idiootti kävelee kenties puhelinta vielä näpytellen. Siinä voi puudelille tulla äkkiä kutsu koirien taivaaseen kun kun joku pamauttaa vaikka mopolla tai pyörällä vaikka 45 km/h vauhdilla siihen pyörätien poikki menevään flexinaruun kun ei sitä näe ajoissa.
Ei kai maantienfillarilla pysty ajamaan edes kärryporuilla? Ihan sama kuin sanoisit Kimi Räikköselle, että sun pitää ajaa vähän Ferrarilla rallipoluilla johon Kimi kysyis et minkä takia kun kisat on esteettömällä radalla?
Isoin "ongelma" monilla pyöräteillä taitaa olla siinä, että monilla spandex-pyöräilyharrastelijalle tärkeintä on se mitä se pyörän ajotietokone näyttää keskinopeudeksi. Selvää se on että keskinopeus jää alemmaksi pyörätiellä joka mutkittelee ja jossa on mäkiä ja paikoin pitää hiljentää tai jopa pysyähtyä kuin silloin kun ajaa etuajo-oikeutettu suoraa maantietä jossa pienet korkeuserotkin on leikattu pois.
Sitten voi munapystyssä tuijotella sitä mittaria kotona kun ajotietokone näyttää keskinopeudeksi jonkun 35 km/h kun on päässyt vielä ajamaan kunnon myötätuuleen ja sen voi vielä julkaista jossain sosiaalisessa mediassa muiden kaltaistensa ihailtavaksi.
Yleensä kaikissa kestävyysurheilulajeissa jos treenataan korkealla tasollakin niin se treenin vaihteluvuus ja monipuolisuus on tärkeää. Eli ajetaan pyörälläkin vaihtelevilla teillä ja osin melkoisilla kärrypoluillakin ja todella huonoissakin olosuhteissa. Ja välillä saadaan intervalliakin siihen vaikka ylämäkien ja alamäkien muodossa tai vaikka siksi että pitää jarruttaa ja hidastaa ja jopa pysähtyä ja kiihdyttää uudelleen muun liikenteen ja vaikka liikennevalojen vuoksi. Ja jossain murtomaahiihdossa sitä treenattaessa käydään vetämässä lenkki kun lunta on satanut 5-10 senttiä eikä latukonetta ole vielä näkynyt tai vetäistään lenkki kenties pelkässä kuun valossa. Ja jääkiekkojunnukin treenaa ulkojäillä huonoissakin olosuhteissa.
Joskus junnuna tuli treenattua itselläni ihan muuta lajia kilpatasolla kuin pyöräilyä. Sen lajin harjoitusleireillä oli usein mukana kova pyöräilijä joka treenasi pyöräilyä varten sitäkin ihan muuta lajia. Hyvin monipuolista se treeni kilpapyöräilijällä oli. Ihan hyvin menestyikin vaikka nyt ei päässytkään sille tasolle kuin kovin kilpakumppaninsa joka sai myöhemmin ammattilaissopimuksen ja ajoi Ranskan ympäriajossakin kilpaa myöhemmin.
Kovia määriä ne huipulle tähtäävät pyöräilijätkin treenasivat pyöräilyäkin kun yli tuhatta kilometriä viikossakin ajoivat joinakin raskaimpina viikkoina alle 18-vuotiana junnuina. Tämä selvisi itselle kun toisten harjoituspäiväkirjoja joskus leirillä selailtiin. Välillä oli sitten kevyitäkin viikkoja ja joka viikko taisi olla myös vähintään yksi lepopäiväkin.
Katso nyt vaikka tuosta vajaasta 24 minuutista eteenpäin mimmoisia teitä ne Ranskan ympäriajossa välillä ajaa. Kärrypoluksi tuota voi luonnehtia ja paljon on Suomessa huomattavasti parempikuntoisia pyöräteitäkin.
Kyllä se ainakin 2-3 täyttä kierrosta ehtii polkemaan siinä kuvaan tullessaan ennen kuin säikähtää.Aerotangon suhteen myönnän olevani väärässä. ”Syytän” Googlea, joka ei tällä puolen maailmaa antanut kuin astetta rankemmin pakatun 720p version. Siinä kädet tulee kunnolla näkyviin vasta suoristuttuaan. (Sama tulee jarrukahvoihin*, joista oikeanpuoleisen voi melkein kuvitella tuohon viimeiseen kuvaasi ulkolaitaan. Ts. käsi ei ole sillä. Pakatussa versiossa kahvaa ei näe, jolloin kysymys jää enemmän avoimeksi.)
Polkemisen suhteen, edelleen onko siellä edes yhtä kokonaista kampikierrosta? Polkemisen pysähtyminen ottaa aikansa, ja risteysalueella sen alun suojatien jälkeen se oikea jalka ei kyllä millään (ainakaan pakastussa versiossa)** pyöri.
*Ellei videon tyypillä ole lisäjarrukahvaa yläotteelle. Tällaisia olisi olemassa, mutta koska ammattilaisilla ei ole niitä suljetuilla teillä ajaessaan, niin ne eivät ole ”trendikkäitä” asentaa edes käyttöpyöriin. <sarkasmi>Painavatkin jopa useita kymmeniä grammoja ja hidastavat ilmanvastuksellaan varmaan sekunnin kilometriä kohti.</sarkasmi>
**Tässä toki voi olla kyse myös siitä, että videopakkaus toistaa minulle yhtä ja samaa ”pyöräilijän jalat” blokkia alussa jopa 20 ruutua? Tosin, jostain syystä myös sinun kuvissasi ei ole kertaakaan oikea jalka kierroksen etuosassa... Eli onko videollasi nähtävissä sitö kampikierrosta alkuun vai ei. Et sitä kyllä ainakaan tässä esitä.. jalkojen asennot on samat kahdessa ekassa kuvassa. Välissä se toki varmaan käy hieman ylempänä jos tuota minulla olevaa kopiota on uskominen. Polkemiseksi sitä ei kyllä siitä voi kutsua.
"Väittely" juontaa juurensa näiden maantiefillaristien ikävän yleisestä tavasta venyttää lakia ja ajaa muutenkin ihan miten sattuu liian kovalla tilannenopeudella jne. Varmaan joukossa on paljon järkevääkin porukkaa, mutta tässä(kin) videossa kiteytyy ko. lajin harrastajien piirissä vellova välinpitämättömyys. Aika vaikea on kuvitella tilannetta jossa motoristi lähestyy risteystä ylinopeudella yhtä huolettomasti ja käytännössä ilman mitään mahdollisuutta ehtiä reagoimaan jarruttamalla. Joku keuliminen risteyksessä olisi about samanlainen tilanne.Jos videossa olisi moottoripyörä polkupyörän tilalla kukaan ei väittelisi mistään.
Välillä vingutaan, että ollaan tientukkona, välillä mennään liian lujaa.
Jos nyt vaan ollaan ajamatta ihmisten päälle ja seurataan sitä liikennettä.
Eikä yleistetä jotain spandeksmies juttua joka ikiseen droppitankoa käyttävään.
Ja kyllä, kukaan ei voi väittää etteikö 5m flexin päässä sinkoileva koira olisi ongelma.
Ja jos käyttää äänimerkkiä ilmoittaakseen tulostaan, osa vetää hernettä nenään, koska äänimerkin antaminen on suomessa rangaistus jostain niin autossa kuin polkupyörässäkin.
"Väittely" juontaa juurensa näiden maantiefillaristien ikävän yleisestä tavasta venyttää lakia ja ajaa muutenkin ihan miten sattuu liian kovalla tilannenopeudella jne. Varmaan joukossa on paljon järkevääkin porukkaa, mutta tässä(kin) videossa kiteytyy ko. lajin harrastajien piirissä vellova välinpitämättömyys. Aika vaikea on kuvitella tilannetta jossa motoristi lähestyy risteystä ylinopeudella yhtä huolettomasti ja käytännössä ilman mitään mahdollisuutta ehtiä reagoimaan jarruttamalla. Joku keuliminen risteyksessä olisi about samanlainen tilanne.
Ei se "spandex-viha" ihan syyttä suotta keksitty ilmiö ole. Yllättäen myös fillarifoorumilla on tuomittu aika laajasti tuon fillaristin toiminta, joten ehkä meillä on vielä toivoa.
Edit.
En muistanut, että täälläkin oli jo olemassa Murosta tuttu "Mikä ärsyttää pyöräilijöissä" -ketju, joten jatketaan tätä aihetta siellä ja keskitytään täällä mieluummin pyöräilyyn yleisesti harrastuksena.
Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)
Kyllä se ainakin 2-3 täyttä kierrosta ehtii polkemaan siinä kuvaan tullessaan ennen kuin säikähtää.
Niin, tämä on todellinen ongelma, asenne-sellainen. Se ei onneksi koske kaikkia pyöräilijöitä, vaan ongelma painottuu pikemminkin juuri sinne maantiepyöräilijöiden puolelle.pyöräilijät puolestaan tulkitsevat ajoneuvoaan usein dynaamisesti välillä kävelijäksi ja välillä ajoneuvoksi ja välillä joksikin siltä ja väliltä.
En näe videolla ainuttakaan motoristia ja niistähän minä puhuin ja siitä miten en osaa kuvitella että kovinkaan moni motoristi lähestyisi risteystä vastaavalla ylinopeudella ilman mahdollisuutta tehdä hätäjarrutusta.Aika vaikea on kuvitella, kun itse linkittämälläsi videolla näin käy? Tilannenopeutta on liikaa esimerkiksi viimeistään kohdan 1:28 Opel-kuskilla.
Kyllä se sitten taitaa olla niin että olet puusilmä. Jos polkemista kykene pyöräilijän liikkeestä havaitsemaan paljain silmin siinä videon alussa, ei siinä kampien liikkeeseen keskittyvät pikselimössösuurennoksetkaan auta. En ymmärrä vänkkäystäsi muutenkaan, kun onhan se nyt päivänselvää ettei pyöräilijän videossa nähtävä vauhti ole mahdollista millään sunnuntaiajelulla.Olenko puusilmä, vai kuvittelitko sinä näkeväsi jotain mitä en saa millään tuolta kaivettua?
Täällä ketjussa on keskustelua fillarifoorumin osalta:Fillarifoorumilla laajasti tuomittu? Luemmeko samaa ketjua siellä vai eri? Ehkä kumpikin meistä näkee vain ne mielipiteet, joiden kanssa se on eniten samaa mieltä? (On siellä muutama tuomitseva käyttäjä, jotka ovat todella aktiivisia postaamaan tuossa ketjussa. Enemmistö ei kyllä nähdäkseni tuomitse.)
Väittely juontaa juurensa osin myös tunnettuun ilmiöön nimeltä itsekeskeisyys. Kumpikin osapuoli on siihen syyllinen: autoilijat – usein täysin tiedostamattaan – käyttävät isomman oikeutta lain sijaan; jopa keskenään – mitä kalliimpi tai isompi auto, sitä enemmän, tutkitusti sillä koetaan olevan oikeus mennä ensin epäselvissä kohdissa; pyöräilijät puolestaan tulkitsevat ajoneuvoaan usein dynaamisesti välillä kävelijäksi ja välillä ajoneuvoksi ja välillä joksikin siltä ja väliltä. Kaikki ajoneuvot taitavat rikkoa välillä kohtalaisia tilannenopeuksia, ei se ole pyöräilijöiden yksinoikeus. (Kaiken järjen mukaan myös itse syyllistyn näihin, kaikilla kulkutavoilla.)
Juuri näin. Moottoripyörällä (ja tilanteesta riippuen myös fillarilla) olen itse aina liikenteessä sillä asenteella että muut yrittävät tappaa, sanoivat väistämissäännöt mitä hyvänsä. Se on ihan turha huudella sairaalan vuoteelta että ähäkutti, minä olin oikeassa.Sama millä vehkeellä tulee itsellä ajattua niin aina sitä liikenteessä risteyksissä ja kaistojen yhdistyessä ja muissa vastaavissa paikoissa sitä tulee katseltua muita liikkujia sillä silmällä että joku mahdollisesti perseilee ja olemaan valmiina jarruttumaan tai väistämään.
Polkupyörällä ajaessa se vielä korostuu kun siinä on helposti henki pois vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen esimerkiksi liikenneympyrään tullessa kärkikolmien vuoksi joka on ennen liikenneympyrää meneviä suojateitä.