Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 002
Tosin viimeksi lauantaina joku ajoi seututietä 80 ja 100 rajoitusalueilla siten, että vauhti vaihteli 60-120 välillä. Aina varteenotettavan ohituskohdan tullessa, kaveri painoi menemään ylinopeutta kuin viimeistä päivää ja kohta oli taas vauhtia vaivaiset 60-70. En tiedä minkälaisissa pöllyissä jotkut ajelee ettei jalka pysy samassa asennossa.
Näitä tosiaan tulee vastaan aina välillä vaikka se vähän epätodellista onkin. Itsellä ei hermot tuollaista kestä ja menen ohi väkisin. Yleensä se onnistuu parhaiten kun navia seuraten ennakoi ohittamisen mahdollistavan suoran ja on valmis ohittamaan täyskaasulla. Nopeus jolla ohitus sitten onnistuu on käytännössä aina tasoa että kortti lähtisi.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
584
Miksi ihmeessä siten pitää tuolla lailla päästellä ? Kyllä sitä vähemmälläkin pääsee ohi jos on oikea paikka.
" Aina varteenotettavan ohituskohdan tullessa, kaveri painoi menemään ylinopeutta kuin viimeistä päivää " eihän tuossa auta kuin polkaista ohi siten, että ei tarvitse miettiä onnistuuko nuija aiheuttamaan lisävaaraa estämällä ohitusyritystä. Vaikka se lakia rikkookin, tosiasiallisesti liikenne ei juurikaan vaarannu jos hetken aikaa vauhti käy reippaasti ylinopeuden puolella jatkuen sen jälkeen laillisena ja -tasaisena-.

Vaikka vaihtoehtona toki on ajaa sivuun ja poltella malrboro, niin ymmärrän täysin että tuollaisessa tilanteessa valittu ratkaisu on kunnon ylinopeus. Olen itsekin niin tehnyt ja seurauksena nopeudenvaihtelijalta tullut kiihkeä valoshow ja matkan jatkuminen tasaisella vauhdilla omassa rauhassa.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
209
Fordin adaptiivinen pitää etäisyyden pehmeesti aika lailla kaikissa nopeuksissa, mutta otan sen aina pois kun oon pysähtymässä, koska en tykkää kuinka se jarruttelee siihen edellä ajavan perään. Toisaalta se myös lähtee liikkeelle aika verkkaisesti. Käytän suurinta mahdollista etäisyyttä ja se on silti sellainen, että itse pitäisin motarinopeuksissa vähän pidempää väliä. Adaptiivisessa nyt on tietty se, että kone reagoi lähtökohtaisesti ihmistä nopeammin, joten oon kuitenkin ihan tyytyväinen siihen. Ruuhkissa ajelen ilman sitä sen takia, että siinä se ei toimi niin kuin toivoisin.

Vilkku päällä se antaa ajaa lähemmäs, mutta ajoittain tekee ärsyttäviä jarrutuksia siitä huolimatta kesken kaistanvaihdon, joten joko vaihdan aiemmin tai sitten painan kaasupoljinta ihan pikkasen.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
209
Itse pidän adaptiivista aika turhana, kun koskaan ei tule hakeuduttua niin lähelle toisten peräkonttia että adaptiivinen pääsisi jotain tekemään.
Oletkohan nyt ymmärtänyt jotain väärin. Ei se adaptiivinen vakkari kaiketi missään mallissa(?) mitään ala hidastelemaan, jos sulla on itelläs jalka kaasulla. Se pitää sen sun haluamas nopeuden tai mukautuu edellä ajavan mukaan. Aivan kuten sinäkin teet manuaalisesti.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 686
Olikos näissä uusissa raskaan kaluston autoissa sellainen ominaisuus, että saattavat tarkoituksella pudottaa ylämäissä nopeuden jopa 60kmh?
Näin olen ymmärttänyt, ketjussa joku tuosta kertoi, ja Volvolla aiheesta artikkelli, ja alan julkaisuissa ollut juttua.

Äärimmilleen laitetuilla asetuksilla voi ärsyttää perässä tulevaa , tojo vakkarri tuohon verrattuna melkein jo siedettävä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 261
1000079736.jpg


Turvaväleistä ja vakionopeudensäätimistä väliin taas esimerkkikuva: ei näin. Vauhtia 75-85km/h (rajoitus melkein koko ajan 100km/h), mun kohtalaisen hyvään turvaväliin olisi saanut mahtumaan koko edessäolevan possujunan. Ohi ei ollut asiaa, kun välit olivat vaihtelevasti jotain autonmitan ja muutaman autonmitan välillä.
Muutamalla paikalla, kun suoraa olisi ollut ja latu auki, niin kukaan ei edes yrittänyt ohi.

Ohituskaistalla kaikki perävaunua lukuunottamatta pääsi ohi sentään halusi ja pääsikin ohi :facepalm:

*Apukuskin ottama.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
Oletkohan nyt ymmärtänyt jotain väärin. Ei se adaptiivinen vakkari kaiketi missään mallissa(?) mitään ala hidastelemaan, jos sulla on itelläs jalka kaasulla. Se pitää sen sun haluamas nopeuden tai mukautuu edellä ajavan mukaan. Aivan kuten sinäkin teet manuaalisesti.
Nyt veikkaan että ymmärsit viestini itse jotenkin pieleen, koska vastauksesi ei liity mitenkään tuohon mitä kirjoitin.

Jätän siis itse aina niin paljon väliä edeltävään autoon, ettei vakkarin adaptiivinen toiminto pysty edes havaitsemaan edessä muita ja sen takia se on omassa käytössä turha.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 826
Nyt veikkaan että ymmärsit viestini itse jotenkin pieleen, koska vastauksesi ei liity mitenkään tuohon mitä kirjoitin.

Jätän siis itse aina niin paljon väliä edeltävään autoon, ettei vakkarin adaptiivinen toiminto pysty edes havaitsemaan edessä muita ja sen takia se on omassa käytössä turha.
Eli et käytä edes vakkaria tai ajat alinopeutta?
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
584
Näin olen ymmärttänyt, ketjussa joku tuosta kertoi, ja Volvolla aiheesta artikkelli, ja alan julkaisuissa ollut juttua.

Äärimmilleen laitetuilla asetuksilla voi ärsyttää perässä tulevaa , tojo vakkarri tuohon verrattuna melkein jo siedettävä.
Yritin tuosta etsiä informaatiota, en löytänyt. En epäile etteikö se toimi, mutta: Pollaani ei vain yksinkertaisesti mahdu ajatus, että tuosta olisi hyötyä, koska tähän saakka kulutusta on pienennetty syöttöä lisäämällä jolloin mäessä vauhti hidastuu vähemmän, pienemmälle vaihtoja tulee vähemmän ja juuri ennen mäen harjaa taloudellinen kuski nostaa jalan pois kaasulta ja antaa mäen kiihdyttää vauhti itsestään (ylinopeuteen). Kuorman kanssahan vauhti tippuu mäessä 20, jopa 40 km/h hitaammaksi joka tapauksessa ja pienemmässäkin on täysi suorituskyky käytössä.

Miten se VOI toimia?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
Eli et käytä edes vakkaria tai ajat alinopeutta?
Ajan keskimäärin samaa nopeutta kuin se kuski, joka ajaisi sinne jonon perään pumppaamaan, mutta paljon tasaisemmin vakkarin säädöillä kun ei tarvitse reagoida jonon nopeudenvaihteluihin.

Seuraava ei liity äskeiseen viestiin vastaamiseen.

Monesti tuntuu siltä että yleisesti autoilijat ovat lammaslauma joka hakeutuu yhteen alitajuisesti ja järjen sijaan päättävät tunteella että miten toimitaan. Siinä sitten laumaeläingeeni saa vallan ja jonossa tyhmyys tiivistyy. Lähes tyhjällä tiellä samaa vauhtia ajavat päätyvät tekemään sitä possujunassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 826
Ajan keskimäärin samaa nopeutta kuin se kuski, joka ajaisi sinne jonon perään pumppaamaan, mutta paljon tasaisemmin vakkarin säädöillä kun ei tarvitse reagoida jonon nopeudenvaihteluihin.
Ajat keskimäärin samaa nopeutta, kuin joku mielikuvituskuski?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
584
Monesti tuntuu siltä että yleisesti autoilijat ovat lammaslauma joka hakeutuu yhteen alitajuisesti ja järjen sijaan päättävät tunteella että miten toimitaan. Siinä sitten laumaeläingeeni saa vallan ja jonossa tyhmyys tiivistyy. Lähes tyhjällä tiellä samaa vauhtia ajavat päätyvät tekemään sitä possujunassa.
Aamen. En voisi olla enempää samaa mieltä. Ajelen viiden maissa töihin ja jo silloin muutoin tyhjällä tiellä vastaan tulee autoja joiden persuksissa on toinen auto. Mikään järjellinen syy ei pysty perustelemaan sellaista käyttäytymistä.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 508
Huomautus - keskity rakentavaan keskusteluun ja jätä henkilökohtaisuuksiin menevät piikittelyt pois
En ymmärrä miten ei vaikuttaisi?
Jos auto A ajaa 100 km/h nopeudella ja auto B tämän perässä 50 m päässä, niin mikä on auton B nopeus? Jos auto B ajaakin A:n perässä 400 m päässä, niin mikä on auton B nopeus?

Se on se ihan sama 100 km/h. Miten helvetissä voit edes kuvitella että nopeus olisi eri? Ala-asteen oppilaatkin tuon tietävät.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
Aamen. En voisi olla enempää samaa mieltä. Ajelen viiden maissa töihin ja jo silloin muutoin tyhjällä tiellä vastaan tulee autoja joiden persuksissa on toinen auto. Mikään järjellinen syy ei pysty perustelemaan sellaista käyttäytymistä.
Taustalla on se alitajuinen tarve kuulua ryhmään. Se että ihminen on laumaeläin on tutkittua tietoa ja on tuon käytösmallin taustalla.

Itseä mietityttää monesti alueelliset erot tässä tavassa. Esim. E18 motarilla Turusta Helsinkiin ajaessa, jonot tiivistyy huomattavasti Lohjan jälkeen vaikka autojen määrä pysyisi samana. Ehkä siellä lammasgeeni aktivoituu kun ollaan alueella missä töihin ajetaan "isoon laumaan" Helsinkiin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 826
Jos auto A ajaa 100 km/h nopeudella ja auto B tämän perässä 50 m päässä, niin mikä on auton B nopeus? Jos auto B ajaakin A:n perässä 400 m päässä, niin mikä on auton B nopeus?

Se on se ihan sama 100 km/h. Miten helvetissä voit edes kuvitella että nopeus olisi eri? Ala-asteen oppilaatkin tuon tietävät.
Jos ajaa adaptiivinen vakkari päällä, niin kyllä.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
209
Nyt veikkaan että ymmärsit viestini itse jotenkin pieleen, koska vastauksesi ei liity mitenkään tuohon mitä kirjoitin.

Jätän siis itse aina niin paljon väliä edeltävään autoon, ettei vakkarin adaptiivinen toiminto pysty edes havaitsemaan edessä muita ja sen takia se on omassa käytössä turha.
Aivan, eli teet manuaalisesti sen minkä adaptiivinen vakkari tekee, mutta pidemmällä turvavälillä.

Ajat ensin tiellä haluamaasi nopeutta (vertaa vakkariin asetettu nopeus) ja kun havaitset saavuttavasi edellä ajavaa ajoneuvoa, niin sovitat vauhtisi sopivalle etäisyydelle. Adaptiivinen vakkari tekee tuon saman, mutta reagoi ymmärrettävästi sinua myöhemmin.


Sama argumenttihan voitais sanoa vakkarista ylipäätään. "Vakkari on itselle turha, koska pidän nopeuden tasaisena itse". Niin vaan itsekin tykästyin adaptiiviseen, vaikka ensin naureskelin et mihin mä sitä tarviin. Ja enhän mä sitä tarvisekaan, mutta haluan. Mukavuuksia. Mut joo, tulkitsin sun alkuperäisen viestin vähän hassusti väärin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 048
Kyllä itsekkin tulee pidettyä tosi reilua turvaväliä, aina kun ei ole ohituspaikkaa, Jotenkin naurattaa nämä, jotka ajavat kokoajan perseessä kiinni, vaikka ei ole ohituspaikkaa moneen kilometriin. Siteen kun itse otat hitaan kiinni vähän ennen ohituskohtaa ja menet ohi, niin je jää aina nuohoamaan sen hitaasti ajavan persettä. Ei ole ohitushalua, mutta silti haluavat roikkua perässä... En ymmärrä.

Keulakin autosta ihan hiekkapuhallettu tuolla ajotavalla, muutaman tutun kyydissä ollut joka tuota harrastaa, ja luulisi olevan pirun rasittava ajotapa, kun joutuu kokoajan kyttäämään edessä ajavan nopeutta jos ei ole adaptiivinen vakkari. Ja kun ne adaptiivisetkin on säädetty niin pienille väleille, että ei mitään järkeä yleensä/ tai maksimiväli on liian lyhyt. Aiheutttaa ruuhkassa sen, että takana olevilla vauhti hidastuu aivan tarpeettoman paljon kun pumppausliike kertaantuu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 686
Eiköhän 30 vuoden ajokokemuksella pysty ilman sekunttikelloakin arvioimaan sen välin. Maksimiasetuksella siinä on ihan varmasti riittävä väli mihin kevätjuhlaliikkeisiin tahansa. Puolen kilsan turvavälin harrastajat toki voi olla eri mieltä.
Jos ei mennä yksittäisen kuskin kokemuksiin.

On kokeneita kuskeja joita koulutettu ja ovat koulutuksen sisäistäneet, sitten on kokeneita kuskeja joita ei ole sitten autokoulun koulutettu, ja se oppi mitä siitä on jäänyt on iäkkäämmilltä sieltä vuosikymmenten takaa.

Sen etäisyyden arviointiin on kaikenlaisia kikka kakkosia, jos katsoo että kolmekatuvalo tolppaa välissä, niin summittainen sekin on, mutta jos ei edes kahta, niin se toki viestii että voisi vähän ottaa väliä lisää (taajama sitten erikseen)

Siis jos seuraa esim. vastaantulijoita, niin hyvin moni haluaa ajella hyvin pienellä turvavälillä, kelillä kuin kelillä

Puolen kilsan turvavälin harrastajat toki voi olla eri mieltä.
200 metriä kesä motarilla olisi n kuus sekkaa, ei se nyt mikään ihmeellinen ole jos vedetään pidempää pätkää tässä asiayhteydessä. no ei kaksikaistaisilla valta/kantateillä, ei tarvi adaptiivisen reagoida joka tolpalla edellä olevan häröilyhin.

Huonommalla kelillä tai talven taittuessa kevääseen, vähemmän sitä tuulilaisi rempaa.


Aivan, eli teet manuaalisesti sen minkä adaptiivinen vakkari tekee, mutta pidemmällä turvavälillä.

Ajat ensin tiellä haluamaasi nopeutta (vertaa vakkariin asetettu nopeus) ja kun havaitset saavuttavasi edellä ajavaa ajoneuvoa, niin sovitat vauhtisi sopivalle etäisyydelle. Adaptiivinen vakkari tekee tuon saman, mutta reagoi ymmärrettävästi sinua myöhemmin.
Jos käytössä adaptiivinen jossa ei ole paukkuja maantienopeuksilla edes siinä minimi suositukseen, niin vaihtoehtona on se käsin ajaminen, tai siten siellä kontissa roikkuminen , jälkimmäinen vie sitä ajamisen vireyttä, haittaa muita, ja lisää jonossa sitä pumppaamista. Ja toki nostaa riskitasoja.

Toinen vaihtoehto on sitten käsin ottaa etäisyyttä, jos on hyvä vakkari niin se voi olla leppoisampi vaihtoehto. Jos hyvä käyttöliittymä niin voi se adaptiivinen olla myös käytössä.

Sama argumenttihan voitais sanoa vakkarista ylipäätään. "Vakkari on itselle turha, koska pidän nopeuden tasaisena itse". Niin vaan itsekin tykästyin adaptiiviseen, vaikka ensin naureskelin et mihin mä sitä tarviin. Ja enhän mä sitä tarvisekaan, mutta haluan. Mukavuuksia. Mut joo, tulkitsin sun alkuperäisen viestin vähän hassusti väärin.
Vakkareita on moneen lähtöön, osa on suunniltu yksinäiseen ajoon jolla yhden nopeuden pätkälle. Toinen äärilaita on sitten sellaisia joilla voi vetää vähän liioitellen pihasta Turkuun.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 048
On. Mutta minä suuresti ihmettelen että aikuinen ihminen ei ymmärrä, että kaksi autoa voivat ajaa täsmälleen samalla nopeudella riippumatta siitä, onko niiden välinen etäisyys 50, 100 tai 500 metriä.
Se lähellä roikkuminen jonossa vaan tekee sen, että hidastumiset kertaantuu, ja jonon loppupää lopulta pysähtelee... Jos pitää reilun välin, ja antaa sen hiukan vaihdella, niin jono kulkee nätisti.

Lopulta tiellä kulkee sama määrä autoja, mutta loppupäätä ei vituta niin paljon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
On. Mutta minä suuresti ihmettelen että aikuinen ihminen ei ymmärrä, että kaksi autoa voivat ajaa täsmälleen samalla nopeudella riippumatta siitä, onko niiden välinen etäisyys 50, 100 tai 500 metriä.
Ei täsmälleen. Aika hidastuu massakeskittymien lähellä, eli siellä jonossa sitä kuluu hieman vähemmän samalla matkalla.

Ehkä tämä selittää miksi jotkut pyrkivät ajamaan kvarkin mittaisella turvavälillä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 508
Se lähellä roikkuminen jonossa vaan tekee sen, että hidastumiset kertaantuu, ja jonon loppupää lopulta pysähtelee... Jos pitää reilun välin, ja antaa sen hiukan vaihdella, niin jono kulkee nätisti.

Lopulta tiellä kulkee sama määrä autoja, mutta loppupäätä ei vituta niin paljon.
Niin, tämä minun kommentointini aiheesta lähti siitä, kun tämä yksi kirjoittaja heitti ketjuun kommentin, että jos pitää liian pitkää turvaväliä, niin ajaa alinopeutta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 253
Ei täsmälleen. Aika hidastuu massakeskittymien lähellä, eli siellä jonossa sitä kuluu hieman vähemmän samalla matkalla.

Ehkä tämä selittää miksi jotkut pyrkivät ajamaan kvarkin mittaisella turvavälillä. :D
Piti mielenkiinnosta selvittää luvut

Therefore, at distances of 50 meters, 100 meters, and 500 meters from a 2-ton mass, the gravitational time dilation factors Δt are approximately:

  • Δ50≈0.999999999853
  • Δ100≈0.999999999926
  • Δ500≈0.999999999985
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 826
On. Mutta minä suuresti ihmettelen että aikuinen ihminen ei ymmärrä, että kaksi autoa voivat ajaa täsmälleen samalla nopeudella riippumatta siitä, onko niiden välinen etäisyys 50, 100 tai 500 metriä.
Voitit varmaan samalla lotossa, kun luit tuon järjettömyytesi.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
226
No ei sitä lakia kannattaisi niin säätää. Parempi olisi, jos rajoitus koskisi vain tilanteita, missä ohittajia on muitakin. Tällöin rajoituksella estettäisiin muiden häiritseminen, mutta kuitenkin ne jotka haluavat ohittaa hitaammin, voisivat ohittaa sitten kun muita ei ole.
Totta, mutta tämä on jo eri asia ja ehdotus kun mihin itse kommentoin alunperin. Eli sitä missä mitään tälläistä ei ollut esitetty, pelkästeen että ei saisi ohittaa pienemmällä nopeudella kuin rajoitus on. Mikä sellaisenaan olisi typerä idea omasta mielestä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 043
Mitä iloa siitä vakkarista on koska ei se haluamanne turvaväli pysy lainkaan samana kun edellä menijä pumppaa sitä nopeutta välillä isoillakin väleillä? Adaptiivisen etu on nimenomaan se että auto hoitaa sen säätämisen puolestasi eikä sun tarvitse stressata pumppaajaa ja kun sopiva kohta tulee niin hanaa ohi. Simple as that. Etäisyys vaan maksimille niin hyvin pärjää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 686
Mitä iloa siitä vakkarista on koska ei se haluamanne turvaväli pysy lainkaan samana kun edellä menijä pumppaa sitä nopeutta välillä isoillakin väleillä? Adaptiivisen etu on nimenomaan se että auto hoitaa sen säätämisen puolestasi eikä sun tarvitse stressata pumppaajaa ja kun sopiva kohta tulee niin hanaa ohi. Simple as that. Etäisyys vaan maksimille niin hyvin pärjää.
Aiempaan muokatuvaan vakkerikeskusketeluun liittyen.
Mitä iloa siitä vakkarista on koska ei se haluamanne turvaväli pysy lainkaan samana kun edellä menijä pumppaa sitä nopeutta välillä isoillakin väleillä?
mm se ettei vauhti pumppaa.

Adaptiivisen etu on nimenomaan se että auto hoitaa sen säätämisen puolestasi eikä sun tarvitse stressata pumppaajaa
Adaptiivisten yleinen ongelma nimenomaan se ettei niissä riittä kyvyt motari, eikä oikein valtatie nopeuksiin. (ei siis kritisoitu sitä että jos joku kyvykäst adaptiivinen toteutus sen homman pystyisi hoitaan,)

kun sopiva kohta tulee niin hanaa ohi. Simple as that.
Ajatus ei ollut ohittaa. Nelikaistaisella tiellä se toki onnistuu sen enempää ihmettelemättä vakkarrilla, adaptiivisella tai ilman.
Tyypillisella kaksikaistaisella tyypillisesti työläämpää ja jos sen enisimmäisen paikan haluaa hyödyntää, niin usein vaatii aktiivista ennakoivaa ajamista. Siinäkin hyvä vakkarri plussaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
Mitä iloa siitä vakkarista on koska ei se haluamanne turvaväli pysy lainkaan samana kun edellä menijä pumppaa sitä nopeutta välillä isoillakin väleillä? Adaptiivisen etu on nimenomaan se että auto hoitaa sen säätämisen puolestasi eikä sun tarvitse stressata pumppaajaa ja kun sopiva kohta tulee niin hanaa ohi. Simple as that. Etäisyys vaan maksimille niin hyvin pärjää.
Isolla välillä ei tarvitse pitää hetkellistä nopeutta samana kuin edessä, vain keskinopeus pitää olla sama. Kun väliä on melkein kilometri ja edessä oleva possujuna pysähtyy odottamaan että jonon eka kääntyy vasemmalle, itsesi ei tarvitse tehdä enempää kuin painaa kerran vakkarista -5km/h ja sitten joskus minuutin päästä +5km/h.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 043
Isolla välillä ei tarvitse pitää hetkellistä nopeutta samana kuin edessä, vain keskinopeus pitää olla sama. Kun väliä on melkein kilometri ja edessä oleva possujuna pysähtyy odottamaan että jonon eka kääntyy vasemmalle, itsesi ei tarvitse tehdä enempää kuin painaa kerran vakkarista -5km/h ja sitten joskus minuutin päästä +5km/h.
En mä jaksa ainakaan miettiä tollaisia. Laitan vakkarista 105km/h ja painan ohi jos tuntuu siltä että mennään liian hitaasti. Jonoa en kyllä ala ohittelemaan, vaan menen sitten sen adaptiivisen voimin.

Motarilla tosiaan tuo acc ei toimi, siellä normi vakkari on parempi.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 765
En mä jaksa ainakaan miettiä tollaisia
Tää on varmaan yksi syy miksi niin monet ajaa possujunassa. Ei hahmoteta että keskinopeus voi olla sama helpolla huomioinnilla olipa väli edessä menevään lyhyt tai pitkä. Itse ajan juuri kuten edellä mainittu, eli pitkä väli possujunaan, ja arvioin keskinopeuden. Todella moni ohittaa ihan siitä ilosta että pääsevät sitten kyykkimään possujunan jatkoksi.

Pakko olla myös joku kyvyttömyys visualisointiin, en keksi muutakaan syytä. Koska vahvasti epäilen että se on niin paljon kivempaa ajaa siinä possujunassa muiden pakokaasuja sniffaten ja jarrua polkien.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 043
Tää on varmaan yksi syy miksi niin monet ajaa possujunassa. Ei hahmoteta että keskinopeus voi olla sama helpolla huomioinnilla olipa väli edessä menevään lyhyt tai pitkä. Itse ajan juuri kuten edellä mainittu, eli pitkä väli possujunaan, ja arvioin keskinopeuden. Todella moni ohittaa ihan siitä ilosta että pääsevät sitten kyykkimään possujunan jatkoksi.

Pakko olla myös joku kyvyttömyys visualisointiin, en keksi muutakaan syytä. Koska vahvasti epäilen että se on niin paljon kivempaa ajaa siinä possujunassa muiden pakokaasuja sniffaten ja jarrua polkien.
Sitä junaakin voisi pienentää jos porukka vaan ohittaisi jonon kärjen vähän rohkeammin ja ajaisi vaikka lievää ylinopeutta kuitenkin niin ettei kamerat välähtele.
 
Liittynyt
05.11.2021
Viestejä
52
Aamen. En voisi olla enempää samaa mieltä. Ajelen viiden maissa töihin ja jo silloin muutoin tyhjällä tiellä vastaan tulee autoja joiden persuksissa on toinen auto. Mikään järjellinen syy ei pysty perustelemaan sellaista käyttäytymistä.
Tämä on hyvinkin mielenkiintoinen psykologinen juttu, sillä joskus kun on tullut ajettua letkassa jonkun perässä ja lähet ohi ja perässä tulee autoja ja jatkat vähän reippaammin etenemistä niin eikös lähes aina takanatuleva aja lähes takapaksiin kiinni, vaikka lähtötilanteessa eroa ohitustilanteessa jälkeen monta sataa metriä ja oma etenemisnopeus on sillä rajalla ettei mahdollinen vastaantuleva partio ehkä vielä kääntyisi perään...ja sitten jäädään siihen kymmenen metrin päähän junnaamaan perässä. Olettaisin että moinen toimenpide vaatii 80-alueella reippaasti yli satasen nopeuden
Pakko sen on olla joku alkeellinen laumavaisto.
Itse ajan adaptiivinenvakkari päällä lähes aina (tikkari+10km/h), joten myös ohituskaistoilla kanssa-autoilijoissa tapahtuva mystinen nopeuden lisääntyminen on myös hyvinkin tuttua :)

Vitutusta taas aiheuttaa valoihin liruttelijat 1-2 km/h vauhdilla, varsinkin keskustoissa ruuhka-aikana ja kiihdytyskaistan perimmäistä tarkoitusta ymmärtämättömät "liitynpä tähän 100-alueelle kuuttakymppiä ja sitten lämäsen kaasun pohjaan"-lahko ja tämän alatyyppi "en ymmärrä että kiihdytyskaistalta liitytään kolmion takaa ja oletan että minua väistetään automaattisesti, koska en osaa sovittaa nopeuttani edes siihen ainoaan autoon joka vierelläni ajaa"

Ugh.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 508
Jonoa en kyllä ala ohittelemaan, vaan menen sitten sen adaptiivisen voimin.
Näissä jonoissa on tosiaan se ongelma, että vastaantulijan kaistan kautta pitkän jonon ohittaminen ei ole enää kovinkaan turvallista. Ohituskaistalla tuosta pääsis turvallisesti ohi, mutta näillä possujunilla on taipumus ohituskaistan ajaksi nostaa nopeutensa sinne +20-30 km/h yli rajoituksen, jolloin sen ohittaminen vaatisi törkeää ylinopeutta.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
346
Tuohon possujunakeskusteluun: minä ainakin ajan jonossa jos se liikkuu hitaammin kuin mitä itse haluaisin, niin pääsen siitä ehkä mahdollisesti ohi. Toki koitan pitää järkevää turvaväliä. Jotain kilometrin väliä jos pitää niin aika mahdotonta päästä ohi. Tietenkin sitten jos jono on niin pitkä ettei ole mitään toivoa päästä ohi, niin saattaisi olla järkevämpää jättäytyä enemmän taakse.

Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 508
Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.
Joku tässä ketjussa jo antoikin hyvän analyysin. Nämä henkilöt ovat luonteeltaan sellaisia, että alistuvat ajamaan sillä nopeudella, minkä joku muu kuski heille määrittelee :) Ei siihen tarvitse kuin pari tuollaista, niin alkaa olla jo sellainen jono, että jos takaa tulee järkeväkin kuljettaja, niin ohittaminen ei enää ole turvallista.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 508
Olipa taas tapaus. Olin liittymässä motarille ja siinä oli suht pitkä kiihdytyskaista, joten sain vauhdin hyvin matchattyä muuhun liikenteeseen. Sopiva välikin oli katottuna. Kun liittymä lähestyi, niin motarilla se jonka eteen olin menossa, alkoikin kiihdyttää vauhtia ja lähestyi kokoajan. Painoin hieman lisää kaasua ja tämä sankari painaa lisää. Lopulta kun hänen eteensä liityin, niin innostus ajamiseen lakkasi ja alkoi hiljentämään vauhtia ja jäi koko ajan kauemmas ja kauemmas. Eli oli päivänselvää että hän kiihdytti vain ja ainoastan siksi, etten pääsisi liittymään hänen edellensä. Mitä näillä liikkuu päässä?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 729
Noita kilpa-ajoja näke päivittäin, jos vaikka on kaista loppumassa.

Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.
Voihan ola että ohittajat jäävät aina siihen eteen, jolloinsinun pitäisi koko ajan hiljenträä saadaksesi tilaa, ja näin taaksesi tulee myös jono ;-)

Mutta tässä juonteessakin moni selittää että ei saa ajaa muita kuin sitä yhtä nopeutta, sitä joka on kalibroitu just siksi 120km/h, eikä mikään mittarinopeus, eikä mikään omavalintainen nopeus. Ja jos kaikki ajaa täsmälleen 120km/h niin aika tavalla possujunalta se voi näyttää. Toki tuollaista ei todellisuudessa voisi olla edes teoriassa, koska ihminen joka moista vaatii, haluaa kuitenkin itse vapauden ajaa ylinopeutta, ja moottoritiellä on vehkeitä joilla saa ajaa vain esim. satasta. Ja vehkeitä jotka ei edes kulje sataakahtakymppiä. Jonojen muodostuminen on vaan väistämätöntä.
Toki on myös ihmisiä jotka ei pysty päättämään millaista nopeutta ajaisivat, ja saavat rauhan vasta kun edessä ajaa joku joka kertoo millä vauhdilla mennään.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
346
Kun ei ole tullut pitkään aikaan ajettua kovin paljoa, niin täytyy myöntää että nuo motarin rampit kyllä vaatii taas hieman harjoittelua omalla kohdalla. Joillain ei näe kovin kauas taakse, tai sitten ovat vaan lyhyitä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 729
Totta tuokin, ja jos on joku siltahökötyspilurallikuvio takana, jossa vedetään viittäkymppiä, niin kertakiihdyttäminen laakista sataankahteenkymppiin on aika muutos ajotapaan.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
216
Kyllähän liikenne olisi paljon sujuvampaan, jos pidettäisiin pitkiä turvavälejä.

Kai ajokortin on voinut suorittaa kirjekurssina, kun on noinkin yksinkertainen asia vaikea käsittää. Usko menee ihmisyyteen, mutta mikäpä siinä. Ite pidän pitkän välin, eikä tarvitse odottaa ohittelupaikkoja juurikaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 285
Noi liittymisen estäjät kuuluu samaan kategoriaan kuin vetoketjumallin ja muiden vastaavien estäjät. Välillä on saanu lukea ihan suoraan jostain autoiluun liittyvän uutisen kommenttikentästä näitä juttuja, että kukaanhan ei mun edelle tule jne. Noilla kavereilla on varmaan joku krooninen vitutus ajamiseen tai kanssa-ajajiin liittyen ja kaikki liike tien päällä nähdään sikailuna.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 729
Noo, jos ajatellaan mikä valtaosin ihmisiltä on jäänyt liikenteessä koskaan tajuamatta, on oma vilkuttaminen etukäteen. Toki on myös vilkkukriittisiä, jotka ei koskaan vilkuta, tai niillä on sähkövikainen auto. Saksalaiset mustat autot, nissä näkee eniten sähkövikoja ,-)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 528
Viestejä
4 240 431
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom