Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tarinahan ei kerro miten tähän tilanteeseen tultiin, mutta mulle on käynyt niin, että olen roikkunut rekan perässä kyttäämässä turvallista ohituspaikkaa, pitäen väliä tuohon rekkaan muutamastakin syytä. 1) turvaväli, 2) parempi näkyvyys ja bonuksena 3) mahdollisuus kiihdyttää ennen varsinaista ohitusta. No, koska nopeus vaihteli siinä 90-100 välillä, niin perässä tullut auto totta kai saavutti meidät ja ehkä tuon turvavälin takia kuvitteli, etten ole aikeissakaan ohittaa, joten pitihän sen saatanan sitten tunkea siihen väliin heti ensimmäisen hazardin mahdollisuuden osuttua kohdalle. Siis silleen, että oli pakko painaa mutulla 120-130 lasissa ja jarruttaa voimakkaasti, että pääsi juuri ennen vastaantulevaa autoa mun ja sen rekan väliin. Siinä teki mieli ajaa kaveri kiinni ja kysyä, että mihin voi olla niin helvetin kiire, että vaarantaa tollasella perseilyllä niin mun, kuin sen vastaantulijan turvallisuuden.

Kuten sanoin, niin en tiedä sun tapauksen kokonaiskuvaa, mutta tuli vaan mieleen.
Alkuun huomautus että kamilazet erikseen eli nää tunkijat, mutta en mä ainakaan sinne taakse jää fundeeraamaan että aikooko se välissä oleva ohittaa vai ei. Jossei lähde rekasta ohi niin tulkoot sitten perästäpäin rekasta ohi.

Varsinkin jos edessä on joku 100hv tojota joka tarvii kilsan suoran mahdolliseen ohitukseen niin ei ole mitään järkeä jäädä sinne taakse passiin.

Onhan siinä se raaka totuus että siinä missä minä kerkeän ohittaa sen auton ennen rekkaa niin rekan takana ei välttämättä samassa välissä kerkeisi ohittamaan sitä rekkaa. Mutta mitäpä tuo "tojotakuski" siinä häviää, harvoin noi rekan taakse tulijat siinä kauaa miettii.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828

Keskustelussa näkyy ajotaidottomien ulinat kuvasta 3.
Ihan selvä tapaus ja silti itketään että mistä voi tietää bla bla bla. No ihan siitä että katsoo ympärilleen siinä kuvassa, näkee että ei tämä voi olla kuin yks suuntainen.
Kerro toki, miten kadusta saisi yksisuuntaisen ilman kielletty ajosuunta -merkkiä. Kuvan risteyksessä kun ei näy yhtään pyöreää liikennemerkkiä.

Miten voi kaksi autoilijaa taas motarilla tuikata ohittamaan suoraan alle. Jäihän tuossa 10-15 metriä sentään väliä. Silti Ylen inssitestin steppi 7 aivan täyttä tuntematonta näille liikenteen vaatantajille. Oli sentään ratti+vilkku varoittamassa että tähän tultiin.
Niin, mitenkäs se laki nyt menikään? Jos edellä olevalla on vilkku päällä, takaa tuleva ei saa lähteä ohitukseen. Jos takana tulevalla on vilkku päällä, mutta ei ole lähtenyt vielä ohittamaan, edellä ajava saa lähteä ohitukseen. Ylen kuvassa takana tuleva auto ajaa samalla kaistalla (arviolta metrin päässä takapuskurista), eli ei ole lähtenyt ohitukseen, eikä kuvan auton suuntamerkin vuoksi saa lähteäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Taustapeili ja vasen peili kertoo ihan yksiselitteisesti mistä on kyse.
Taustapeilistä ei erotu liikennemerkkejä.

Toisessa tehtävässä kerrottiin että tientoisella puolelle saa pysäköidä "vastakarvaan", pikselimössö kuvassa aika todennäköisesti vasemmalla on pysäköityjä autoja.
Taustapeilissä näkyy muutamat ajovalot, siellä tiereunassa ja jossain epämääräisesti keskellä tietä, (olisko meossa pysäköimaan, tai muuten vain seilaa) taustapeilissä yksi punainen auto etkä huomiovalot tai takavalot.


Sitten ne "yksiselitteiset", aiemmin mainittu, ei mitään yksisuuntaisen liikennemerkkiä, toinen mainittu auto pysäköity suojatien taaksee nokka vastakarvaan, tai laittomasti.

Kuva on toki hyvä esimerkki siitä mitä haittaa on siitä että auton saa pysäköidä "väärällepuolelle", siitä seuraa juur näitä tilanteita missä voi tulla mieleen että onkos tämä nyt yksisuuntainen vai ei.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Taustapeili ja vasen peili kertoo ihan yksiselitteisesti mistä on kyse.
Peilissä takana näkyvä auto voi olla vaikka pysäköimässä vastaantulevien puolelle, kuten muutkin tien reunassa olevat ovat voineet tehdä. Selkeä tuo tilanne ei ainakaan ole, kun tosiaan yksi autoista on vieläpä pysäköity tavalla, joka on laillinen vain kaksisuuntaisella tiellä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Kerro toki, miten kadusta saisi yksisuuntaisen ilman kielletty ajosuunta -merkkiä. Kuvan risteyksessä kun ei näy yhtään pyöreää liikennemerkkiä.


Niin, mitenkäs se laki nyt menikään? Jos edellä olevalla on vilkku päällä, takaa tuleva ei saa lähteä ohitukseen. Jos takana tulevalla on vilkku päällä, mutta ei ole lähtenyt vielä ohittamaan, edellä ajava saa lähteä ohitukseen. Ylen kuvassa takana tuleva auto ajaa samalla kaistalla (arviolta metrin päässä takapuskurista), eli ei ole lähtenyt ohitukseen, eikä kuvan auton suuntamerkin vuoksi saa lähteäkään.
Hyvää hermannin nimipäivää.

Ylen kuvassa takana tuleva auto ajaa samalla kaistalla
Jos tämä pitäisi paikkansa, ajoneuvosta EI näkyisi puolta etusäleikköä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
118
nykyään saa pysäköidä nokka vastakarvaan, ei ole laitonta.
Minun käsittääkseni lainaamassasi viestissä sanottiinkin, että jos yhtä kuvan autoista ei ole pysäköity vastakarvaan, niin se on pysäköity laittomasti (olettaen, että epäselvän kuvan vasemman reunan autot ylipäänsä ovat pysäköityjä). Syynä tähän on auton riittämätön etäisyys suojatiehen. Suojatien eteen pysäköitäessähän etäisyyttä suojatiehen on jätettävä ainakin 5 metriä, mutta suojatien jälkeen pysäköitäessä ei vastaavaa vaatimusta ole. Kuvan auto on suojatien edessä, jos tie on yksisuuntainen, mutta jos tie olisikin kaksisuuntainen, se olisi pysäköity liikenteen suuntaan nähden suojatien jälkeen. Tosin auto taitaa olla niin lähellä risteystä, että kuvan tilanne olisi laillinen ainoastaan siinä tapauksessa, että kyse ei ole pysäköidystä autosta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
301
kuva3.png

" Katu, jota ajat, on yksisuuntainen. Käännyttäessä yksisuuntaiselta kadulta vasemmalle, pitää ryhmittyä ajoradan vasempaan reunaan (vasemmalle kaistalle) ellei liikennemerkein toisin osoiteta. "

Omat mietteet kanssa kuvaan 3: Vilkku on päällä, kuka tietää kuinka pitkään jo ja kuski on siis valmis ryhmittymään vasemmalle ja siten myös kääntymään vasemmalle. Sulkuviivaa ei ole ja takana oleva auto tuntuu olevan maltillisen takana. Toki, itse en ole ajanut autoa, jossa sivupeilit ovat heti mittariston vieressä, joten se voi toki aiheuttaa arviointivirheen. Nopeudet ovat kuitenkin alhaisia ja kevyttä liikennettä on kuvasta päätellen paljon eli jokainen normikuski varmasti suhteellisen hereillä muutoksiin vs joku maantien pätkä jossain peltojen keskellä.

Niin ja isoin ongelma on kyllä tuo kuparin? värinen S80?, joka on suorastaan suojatien päälle parkkeerattu. Sekä etäälle oikealle kun katsoo, niin siellä on punainen auto, joka on taas pysäköinti kielletty merkin alueella, jos tuosta töherryksestä nyt selvän saa.

Kuva täynnä rikkeitä ja isoin synti olisi se, että kaveri vaan tajuaa huonosti merkittyjen tienimikylttien takia kääntyä/ryhmittyä vasemmalle "liian myöhään", koska on uudessa ympäristössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Noista sivupeileistähän sen jo näkee mitä tuossa on haettu. Oikeassa peilissä näkyy jalkakäytävä, vasemmassa toinen auto selkeästi eri kaistalla samaan suuntaan ajajan auton kanssa. Peruutuspeilissä näkyy vielä 2 autoa eri kaistoilla vahvistukseksi. Kysymys on, että saako kääntyä vasemmalle nykyhetken ryhmittymisestä. Siitä sitten pohtimaan mitäköhän sääntöä tässä on haettu takaa.... Mielestäni noi kysymykset oli aika selkeästi älyttävissä koulutusmateriaalin perusteella vaikka kuvat oli mitä oli. Vähän loogista päättelyä siitä mitä haetaan niin hyvä tulee. Ylianalysoimalla menee ihan perseelleen kuten tässäkin ketjussa on jo nähty. Siis sen suhteen mikä on haettu vastaus. Kuvien luokattomuuden päivittely ei ole kovin hedelmällistä. Livenä tilanteet on paljon helpompi lukea kuin näistä pysäytyskuvista.

e: nro 6 on kyllä klassinen "kärpäsenpaska taka-alalla, jota pitää väistää". no 9 stop + valot on myös itselle harvinainen tilanne ainakin noin "räikeästi".
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Noista sivupeileistähän sen jo näkee mitä tuossa on haettu. Oikeassa peilissä näkyy jalkakäytävä, vasemmassa toinen auto selkeästi eri kaistalla samaan suuntaan ajajan auton kanssa. Peruutuspeilissä näkyy vielä 2 autoa eri kaistoilla vahvistukseksi. Kysymys on, että saako kääntyä vasemmalle nykyhetken ryhmittymisestä. Siitä sitten pohtimaan mitäköhän sääntöä tässä on haettu takaa.... Mielestäni noi kysymykset oli aika selkeästi älyttävissä koulutusmateriaalin perusteella vaikka kuvat oli mitä oli. Vähän loogista päättelyä siitä mitä haetaan niin hyvä tulee. Ylianalysoimalla menee ihan perseelleen kuten tässäkin ketjussa on jo nähty. Siis sen suhteen mikä on haettu vastaus.
Kommentoit tuota YLE:n kuvaa, muuta lukijat kommentoi ulinaa ja yksiselittäistä tilannetta.

Moni lukija on kirjallisen kokeen suorittanut ennen noita kuvia ja koulutus kokeeseen on tapahtunut vanhempien testien perusteella.

Linkin jutussa ohjeet ei tee vastausta yksiselitteisesti, korostettiin liikenne sääntöjä, mitä kuvassa näkyy, myös yksinkertaista ajattelua.

Ehkä tuossa ajatus on se että kuvasta pitää tulla ajatus että katu saatta olla yksisuuntainen, joten parempi ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Ei sen takia että on yksisuuntainen, vaan sen takia että epävarma.

Peruutuspeilissä näkyy vielä 2 autoa eri kaistoilla vahvistukseksi.
Toinen nokka samaan suuntaa kuin ajaja, parkissa samaan suuntaa kuin "ajaja", punainen eri suuntaa. Joo, totta että punainen varmasti oikeassa koe ympäristössä näyttää selkästi samaan suuntaan ajavalta.


Livenä tilanteet on paljon helpompi lukea kuin näistä pysäytyskuvista.

e: nro 6 on kyllä klassinen "kärpäsenpaska taka-alalla, jota pitää väistää". no 9 stop + valot on myös itselle harvinainen tilanne ainakin noin "räikeästi".
Ratin takana ihminen kehittyy, liikennevalot päällä ei "näe" merkkejä , stoppeja ja kolmiota, jossain still kuvassa ne paistaa silmiin.
Ratin takana kehittyminen on myös vaarallista. Esim tuo saa pysäköisä vastakarvaan, niin vanhemmille on kehittynyt siitäkin oletus, eli jos näkee autoja väärällä puolelle niin voi oletttaa mm sen että on yksisuuntainen, vaikka mikään merkki ei sitä osoite. Sama jos on pysäköity, niin olettaa että se on sallittua.

Nyt sitten pitäisi keksiä aasinsilta otsikkoon, sävyt aiheen aloituksessa oli enemmänkin "tyhmät" ihmiset ketjuun sopivaa.

Linkki ketjuun siis se että tunnista vaaran paikkoja liikenteessä ja älä vakisin aja.

Hyvää hermannin nimipäivää.
Missä kelenterissa, vai pitääkö tulkita että jotain henkilön nimeen menevää kettuilua.

Jos tämä pitäisi paikkansa, ajoneuvosta EI näkyisi puolta etusäleikköä.
ehkä siviilissä eri kirjoittajille on erilailla säädetyt peilit/erilaiset peilit, mutta pelistä ei näy kaistaviivoja, joten se auto näyttäisi ne peittävän, eli olisi ylittänyt jo viivan.




Keskustelussa näkyy ajotaidottomien ulinat kuvasta 3.
Ihan selvä tapaus ja silti itketään että mistä voi tietää bla bla bla. No ihan siitä että katsoo ympärilleen siinä kuvassa, näkee että ei tämä voi olla kuin yks suuntainen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kerro toki, miten kadusta saisi yksisuuntaisen ilman kielletty ajosuunta -merkkiä. Kuvan risteyksessä kun ei näy yhtään pyöreää liikennemerkkiä.
Tämä on ehkä selkein viite siitä, että kyseessä EI ole yksisuuntainen katu. Mitään yksisuuntaisuudesta kertovia (pakollisia) liikennemerkkejä ei risteyksessä ole.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hyvää hermannin nimipäivää.
Kiitos, mutta eilen oli kyllä Mailan ja Maisan nimipäivä. Kerrotko vastauksen taianomaiseen yksisuuntaiseen?

Jos tämä pitäisi paikkansa, ajoneuvosta EI näkyisi puolta etusäleikköä.
Oma auto on lähellä oikeaa reunaa, takana tuleva on kiinni keskiviivassa. Jos taaempi auto olisi viereisellä kaistalla, viereinen kaista ei näkyisi auton vieressä. Autosta ei myöskään näkyisi puolikasta säleikköä, vaan kokonainen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Noista sivupeileistähän sen jo näkee mitä tuossa on haettu. Oikeassa peilissä näkyy jalkakäytävä, vasemmassa toinen auto selkeästi eri kaistalla samaan suuntaan ajajan auton kanssa. Peruutuspeilissä näkyy vielä 2 autoa eri kaistoilla vahvistukseksi. Kysymys on, että saako kääntyä vasemmalle nykyhetken ryhmittymisestä. Siitä sitten pohtimaan mitäköhän sääntöä tässä on haettu takaa.... Mielestäni noi kysymykset oli aika selkeästi älyttävissä koulutusmateriaalin perusteella vaikka kuvat oli mitä oli. Vähän loogista päättelyä siitä mitä haetaan niin hyvä tulee. Ylianalysoimalla menee ihan perseelleen kuten tässäkin ketjussa on jo nähty. Siis sen suhteen mikä on haettu vastaus. Kuvien luokattomuuden päivittely ei ole kovin hedelmällistä. Livenä tilanteet on paljon helpompi lukea kuin näistä pysäytyskuvista.
Olisitko samaa mieltä päättelyketjustasi, jos tehtävän laatija olisikin valinnut haetuksi asiaksi nokka tulosuuntaan pysäköinnin sallimista? Ei kyllä/ei -monivalintakysymyksissä voi olla useita mahdollisia vastauksia. Tuo kuva on erityisen luokaton, sillä siinä on useampi pielessä oleva asia, jos kyseessä kerran on yksisuuntainen katu. Ei suinkaan vähäisimpänä useampaan kertaan mainittu puuttuva liikennemerkki.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Huolimattomasti on tuo kuva tehty kaikenkaikkiaan tehtävää varten. Lisäksi oikeassa laidassa nähtävästi on yksisuuntainen pyörätie, koska risteyksessä ei liikennemerkkiä ns. taaksepäin. Pikseliliikennemerkistä päätellen väylä jatkuu risteyksen jälkeen pelkästään jalkakäytävänä, eli sielläkin on pyöräilijä laittomasti pyörän selässä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Lisäksi oikeassa laidassa nähtävästi on yksisuuntainen pyörätie, koska risteyksessä ei liikennemerkkiä ns. taaksepäin.
Pyörätie ei muutu yksisuuntaiseksi liikennemerkin puutteella, vaikka näin mm. Liikenneturva on yrittänyt valehdella. Yritin haastatella asiasta liikenneviraston asiantuntijan nimikkeellä esiintynyttä henkilöä, mutta hänelläkään ei ollut muuta tietoa kuin että tällaista on joku jossain keksinyt ja kuvitelma siitä, että muutos olisi saatu lakiin saakka. Mikään uudessa tieliikennelaissa ei kuitenkaan aiheuta ajokieltoa toiseen suuntaan, oli pyörätie-merkki asetettu miten päin tahansa. Ainoa lakiin saatu muutos koskee pyörätie-merkin velvoittavuutta: kulkusuuntaan vasemmalla puolella olevan pyörätien käyttö on vapaaehtoista, ellei määräysmerkissä ole kaksisuuntaisuutta merkitsevää lisäkilpeä.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Alkuun huomautus että kamilazet erikseen eli nää tunkijat, mutta en mä ainakaan sinne taakse jää fundeeraamaan että aikooko se välissä oleva ohittaa vai ei. Jossei lähde rekasta ohi niin tulkoot sitten perästäpäin rekasta ohi.

Varsinkin jos edessä on joku 100hv tojota joka tarvii kilsan suoran mahdolliseen ohitukseen niin ei ole mitään järkeä jäädä sinne taakse passiin.

Onhan siinä se raaka totuus että siinä missä minä kerkeän ohittaa sen auton ennen rekkaa niin rekan takana ei välttämättä samassa välissä kerkeisi ohittamaan sitä rekkaa. Mutta mitäpä tuo "tojotakuski" siinä häviää, harvoin noi rekan taakse tulijat siinä kauaa miettii.
Mä olen aika maltillinen noissa, mutta jos se edellä ajava ei millään osoita aikomustaan ohittaa ja siinä on mun mielestä ollut jo selkeä ohituspaikka, niin en mäkään jää siihen taakse roikkumaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Pyörätie ei muutu yksisuuntaiseksi liikennemerkin puutteella, vaikka näin mm. Liikenneturva on yrittänyt valehdella. Yritin haastatella asiasta liikenneviraston asiantuntijan nimikkeellä esiintynyttä henkilöä, mutta hänelläkään ei ollut muuta tietoa kuin että tällaista on joku jossain keksinyt ja kuvitelma siitä, että muutos olisi saatu lakiin saakka. Mikään uudessa tieliikennelaissa ei kuitenkaan aiheuta ajokieltoa toiseen suuntaan, oli pyörätie-merkki asetettu miten päin tahansa. Ainoa lakiin saatu muutos koskee pyörätie-merkin velvoittavuutta: kulkusuuntaan vasemmalla puolella olevan pyörätien käyttö on vapaaehtoista, ellei määräysmerkissä ole kaksisuuntaisuutta merkitsevää lisäkilpeä.
Eihän siinä ole pyörätietä kuvaa vastaan ajettaessa? Vai joku muu syy?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eihän siinä ole pyörätietä kuvaa vastaan ajettaessa? Vai joku muu syy?
Kuvasta ei selviä, onko siinä pyörätie vai ei. Jos kameran takana on pyörätiemerkki, silloin siinä on pyörätie, jota saa ajaa molempiin suuntiin. Pyörätie muuttuu yksisuuntaiseksi vain kielletty ajosuunta -merkillä, aivan samoin kuin ajorata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Olisitko samaa mieltä päättelyketjustasi, jos tehtävän laatija olisikin valinnut haetuksi asiaksi nokka tulosuuntaan pysäköinnin sallimista? Ei kyllä/ei -monivalintakysymyksissä voi olla useita mahdollisia vastauksia. Tuo kuva on erityisen luokaton, sillä siinä on useampi pielessä oleva asia, jos kyseessä kerran on yksisuuntainen katu. Ei suinkaan vähäisimpänä useampaan kertaan mainittu puuttuva liikennemerkki.
Aika harva tuon testin tekijä on niin pilkunnussija, että alkaa tuijottaa muuta kuin selvimmät asiat. Esim. ehkä se liikennemerkki on just siinä auton sivulla ja ei näy kuvassa. Veikkaan, että tuo kuva on lisäksi ajalta jolloin väärinpäin pysäköinti -häröily ei ollut vielä sallittua.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
987
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Jatketaan tuonne ajotapa ketjuun
Jatkoa tämäkin
Aika harva tuon testin tekijä on niin pilkunnussija, että alkaa tuijottaa muuta kuin selvimmät asiat. Esim. ehkä se liikennemerkki on just siinä auton sivulla ja ei näy kuvassa.
Selvin asia liikennemerkki just niin ettei näy kuvassa, ei kuullosta selvältä ja johtaa mahdottomaan tehtävään.

Veikkaan, että tuo kuva on lisäksi ajalta jolloin väärinpäin pysäköinti -häröily ei ollut vielä sallittua.
Kysymys sarjassa oli nimenomaan kysymys vastakarvaan pysäköinnistä, jossa tekijän mielestä oikeavastaus oli että niin saa pysäköidä.

Tuossa keskustelun aiheena olevassa kuvassa jos se olisi yksisuuntainen, niin siinä olisi virheitä, jos se on kaksisuuntainen, niin se on ihan mahdollinen.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
772
Uskomattoman paljon ajetaan surutta punaisten valojen läpi.

Olin jalan liikenteessä ylittämässä autotietä jossa itselle paloi vihreä valo, noh, sieltä tulee Audi kovaa ja jarruttaa vasta kun olen jo keskellä tietä, antaa sentään minun ylittää tien ja sitten jatkaa suoraan päin punaisia melkein kantapäideni yli kiihdyttäen. Ei ollut kyseessä "vanhat vihreät" tai kohta vaihtuvat.

Seuraavassa risteyksessä katsoin että Skoda kyttäsi liittymistä punaisen valon takaa. Ei aikomustakaan odottaa että hänelle vaihtuisi vihreä, vaan katsoi välin minne työntää oma rotisko punaista päin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Mikä ihme siinä on, että pitää kiusaa tehdä kun lähtee ohittamaan? Tänään taas XC60 Volvolla joku edessä ajeli 75-77 nopeutta. Ohi kun lähdin niin huomasin pienen mustan tupsahduksen kun varmaan laittoi kaasu pohjaan ja nopeus alkoi Volvossa nousta. Nopeusrajoitus siis oli 80km/h
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Mikä ihme siinä on, että pitää kiusaa tehdä kun lähtee ohittamaan? Tänään taas XC60 Volvolla joku edessä ajeli 75-77 nopeutta. Ohi kun lähdin niin huomasin pienen mustan tupsahduksen kun varmaan laittoi kaasu pohjaan ja nopeus alkoi Volvossa nousta. Nopeusrajoitus siis oli 80km/h
Top tip. Kun mulle käy noin niin perun ohituksen ja palaan nöyränä takaisin taakse. Yleensä siinä vaiheessa blokkaaja ei enää kehtaa ajaa alle rajoitusten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Top tip. Kun mulle käy noin niin perun ohituksen ja palaan nöyränä takaisin taakse. Yleensä siinä vaiheessa blokkaaja ei enää kehtaa ajaa alle rajoitusten.
No joo tuo varmaan toimii mutta ihmetyttää edelleen miksi tehdä kiusaa. Tuli tunne, että tahallaan hidasteli edessä, että varmasti lähden ohi ja saa näyttää mitenkä Volvo kiihtyy.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Kiihdytyskaista tuntuu olevan monelle tuntematon käsite, muutoin ei suurempia ärsytyksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Mikä ihme siinä on, että pitää kiusaa tehdä kun lähtee ohittamaan? Tänään taas XC60 Volvolla joku edessä ajeli 75-77 nopeutta. Ohi kun lähdin niin huomasin pienen mustan tupsahduksen kun varmaan laittoi kaasu pohjaan ja nopeus alkoi Volvossa nousta. Nopeusrajoitus siis oli 80km/h
Näitä kotipoliiseja tuntuu taas enemmän olevan liikenteessä, kun ilmat lämpeni. Tänään saavutin iäkkään papan ajamassa Skodallaan 15km/h alle rajoituksen. Huomasin, että papalla pää pyöri kokoajan peileissä, kun odotin takana ohituspaikkaa. Ohitin turvallisesti rajoituksen mukaan ja palasin omalle kaistalle niin pappa vilkutteli pitkiä valoja takana. Jäin ajamaan papan eteen ja katsoin, kun takana taas ohitettiin niin sama pitkien valojen vilkutus toistui taas. Tuntui, että tarkoituksella ajoi hitaammin jotta pääsisi vilkuttelemaan pitkiä valoja ohittajille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Pari päivää sitten 8-tiellä nauratti kun takana ollut autoilija ajoi jatkuvasti 100-80 vauhdeissa noin 5-10 metrin turvavälillä ja jossain Rauman kohdilla tuulilasiin tuli pari perhosta jotka pesin pois, niin tämä kontissa matkustaja alkoi välkyttelemään valoja kun siltäkin kastui tuulilasi.

Turvaväli ei siitä kasvanut, mutta jonkun kilometrin päästä meni ohi noin 500 metriä ennenkuin kääntyi pois edestä.

Arviolta joku 35v naiskuski opelin ratissa, mutta hyvin "miehekäs tyyli" ajella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Mikä ihme siinä on, että pitää kiusaa tehdä kun lähtee ohittamaan? Tänään taas XC60 Volvolla joku edessä ajeli 75-77 nopeutta. Ohi kun lähdin niin huomasin pienen mustan tupsahduksen kun varmaan laittoi kaasu pohjaan ja nopeus alkoi Volvossa nousta. Nopeusrajoitus siis oli 80km/h
Tämä on kyllä yksi suuri vitsaus tuolla tien päällä. Saatoin joskus tännekin kirjoittaa, että kun olet rinnalla/hieman ohi ja toinen kiihdyttää mukana, niin kylmästi alat vaihtamaan kaistaa takaisin. Sama tyyli noihin kiihdyttelijöihin motarille/vastaavaa paitsi niiden vehkeiden kanssa, mitkä eivät yksin kertaisesti pysty liittymään tien maksiminopeudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Pari päivää sitten 8-tiellä nauratti kun takana ollut autoilija ajoi jatkuvasti 100-80 vauhdeissa noin 5-10 metrin turvavälillä ja jossain Rauman kohdilla tuulilasiin tuli pari perhosta jotka pesin pois, niin tämä kontissa matkustaja alkoi välkyttelemään valoja kun siltäkin kastui tuulilasi.

Turvaväli ei siitä kasvanut, mutta jonkun kilometrin päästä meni ohi noin 500 metriä ennenkuin kääntyi pois edestä.

Arviolta joku 35v naiskuski opelin ratissa, mutta hyvin "miehekäs tyyli" ajella.
Naiskuskeista avauduttava vielä sen verran, että paikallisen pienen kylän facebook ryhmässä mammat säännöllisesti valittaa, kun muutama nuori kaahailee keskustassa iltaisin mopoilla ja autoilla. Asun päiväkodin ja koulun vieressä ja tontin vieressä on nopeusnäyttö. Samat mammat itse kaahaavat aamuisin lapsiaan kouluun/päiväkotiin 40 alueella yli 60km/h vauhtia ja oikovat mutkassa huolella vastaantulijoiden kaistalla eivätkä varmasti pysähdy vaikka lapsia odottaa suojatien vieressä tien ylittämistä.
Tuntuu, että ajellaan ns. nollat taulussa eikä kyetä arvioimaan sitä omaa ajamista.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Mikä ihme siinä on, että pitää kiusaa tehdä kun lähtee ohittamaan? Tänään taas XC60 Volvolla joku edessä ajeli 75-77 nopeutta. Ohi kun lähdin niin huomasin pienen mustan tupsahduksen kun varmaan laittoi kaasu pohjaan ja nopeus alkoi Volvossa nousta. Nopeusrajoitus siis oli 80km/h
Joskus aikanaan kun ajelin mönkijällä syyllistyin itse typeryyksiin. Ajelin Uunon perässä joka 10km/h alle rajoituksen edessäni noin 5kilometriä. 60km/h rajoituksella sitten lähdin ohi. Tuo jäärä kiihdytti rinnalla, joten ajoimme 80km/h rinnakkain jonkin aikaa, kunnes tuo kääntyi pois. Heitin u-käännöksen ja ajoin perässä kysymään mikä on ongelma, setä vähän raotti ikkunaa, ja mutisi jotain, että mitä tuollaisilla täällä tienpäällä kaahataan.

Kehotin vahvasti välttämään moista toimintaa, koska saattaa aiheuttaa nenän kipeytymistä. Setämies avasi kaukosäädöllä tallin oven, ja ajoi sisään ja pysyi tiukasti autossaan kunnes ovi oli taas kiinni.

Kohtasimme myöhemminkin liikenteessä, ja ajokäytös oli hänen kohdaltaan huomattavasti asiallisempaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Uskomattoman paljon ajetaan surutta punaisten valojen läpi.

Olin jalan liikenteessä ylittämässä autotietä jossa itselle paloi vihreä valo, noh, sieltä tulee Audi kovaa ja jarruttaa vasta kun olen jo keskellä tietä, antaa sentään minun ylittää tien ja sitten jatkaa suoraan päin punaisia melkein kantapäideni yli kiihdyttäen. Ei ollut kyseessä "vanhat vihreät" tai kohta vaihtuvat.

Seuraavassa risteyksessä katsoin että Skoda kyttäsi liittymistä punaisen valon takaa. Ei aikomustakaan odottaa että hänelle vaihtuisi vihreä, vaan katsoi välin minne työntää oma rotisko punaista päin.
Ei ihme. Sun keissiin asiaa yhdistämättä suurin osa ajasta punaisissa on täysin turhaa seisoskelua ja etenkin niihin pysähtely. 2.5e bensanhinnoilla kasvaa intressit ajaa vanhoilla vihreillä läpi tai öisin jopa törkeästi suoraan päin punasia jos vaan näkymää riittää.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Taas eilen kohtasin kehä 1:llä varsinaisen teiden kunin eiku k**ipään. Tuli todella vauhdilla autoni taakse melkeen aiheutti siinä ajamalla perääni ja jatkoi vilkuttelemalla pitkiä valoja kun en ohittanut autoletkaa tarpeeksi nopeasti hänen mielestään tai antanut hänelle tietä. Ajoin 82 kun hän varmaan olisi ajanut 100km/h jos en olisi ollut edessä. Heti kun oli mahdollista niin lähti ohittamaan oikealta puolelta kun olin vaihtamassa juuri kaistaa ja ikkuna auki nosti keskarin ylös ja lähti vielä jarruttamaan edessäni vaikka hänen edessään ei ollut ketään.

Sama meno jatkuu hänellä ohituksen jälkeen. Vaihtoi kaistaa kuin mikäkin mielipuoli. Olisi vaan tosta pitänyt soittaa häkeen. Jos olisi ollut joku vanhempi tai nuorempi kuski niin olisi tuosta voinut tulla pahempaakin jälkeä kuskin hätääntyessä.

Eipä yllätä että kuskilla oli alla vähän isompi kokoinen bemari. Toivottavasti kuski ajaa ojaan tota menoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Taas eilen kohtasin kehä 1:llä varsinaisen teiden kunin eiku k**ipään. Tuli todella vauhdilla autoni taakse melkeen aiheutti siinä ajamalla perääni ja jatkoi vilkuttelemalla pitkiä valoja kun en ohittanut autoletkaa tarpeeksi nopeasti hänen mielestään tai antanut hänelle tietä. Ajoin 82 kun hän varmaan olisi ajanut 100km/h jos en olisi ollut edessä. Heti kun oli mahdollista niin lähti ohittamaan oikealta puolelta kun olin vaihtamassa juuri kaistaa ja ikkuna auki nosti keskarin ylös ja lähti vielä jarruttamaan edessäni vaikka hänen edessään ei ollut ketään.

Sama meno jatkuu hänellä ohituksen jälkeen. Vaihtoi kaistaa kuin mikäkin mielipuoli. Olisi vaan tosta pitänyt soittaa häkeen. Jos olisi ollut joku vanhempi tai nuorempi kuski niin olisi tuosta voinut tulla pahempaakin jälkeä kuskin hätääntyessä.

Eipä yllätä että kuskilla oli alla vähän isompi kokoinen bemari. Toivottavasti kuski ajaa ojaan tota menoa.
Ajoitko mittarissa 82?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Et oo tainnut kehä 1:llä ennen ajaa. Siellä on 80 kilvet :facepalm:
Et ole tainnut ikinä tarkistaa mittarivirhettä :facepalm:

Se että sulla on mittarissa 82, on todellisuudessa 75km/h:facepalm:

Eli mikä oli se syy ajaa alinoputta muiden edessä? Oliko ilma huono, liukasta, näkyvyys rajoittunut?

Älä ajele alinoputta muiden edessä, se ärsyttää muita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Et ole tainnut ikinä tarkistaa mittarivirhettä :facepalm:

Se että sulla on mittarissa 82, on todellisuudessa 75km/h:facepalm:

Eli mikä oli se syy ajaa alinoputta muiden edessä? Oliko ilma huono, liukasta, näkyvyys rajoittunut?

Älä ajele alinoputta muiden edessä, se ärsyttää muita.
No ihan tarpeetonta se valojen vilkuttelu ja keskarin heiluttelu silti on. Etenkin jossain kehä I:llä jossa seuraava hitaampi auto on taas viimeistään 100m päässä edessä. :facepalm:
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Et ole tainnut ikinä tarkistaa mittarivirhettä :facepalm:

Se että sulla on mittarissa 82, on todellisuudessa 75km/h:facepalm:

Eli mikä oli se syy ajaa alinoputta muiden edessä? Oliko ilma huono, liukasta, näkyvyys rajoittunut?

Älä ajele alinoputta muiden edessä, se ärsyttää muita.
Itse asiassa oon kuullut että se on noin 3km/h. Taidat olla juuri näitä bemari tai muu vastaava k**ipäiden merkkien ajaja jotka luulee olevansa teiden kuninkaita.
Erittäin harvoin tulee kyseisten merkkien kuskeja vastaan jotka osaa käyttäytyä liikenteessä ja lisäksi käyttää suunta vilkkuja kun ajaa.

Jos ei tiedä todellista mittarivirhettä niin ei se mun vika oo. Koska nopeus näyttöön olen ajanut ennenkin 82/83km/h ja se on näyttänyt nopeudeksi 79/80. Joten :facepalm: vaan itsellesi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
No ihan tarpeetonta se valojen vilkuttelu ja keskarin heiluttelu silti on. Etenkin jossain kehä I:llä jossa seuraava hitaampi auto on taas viimeistään 100m päässä edessä. :facepalm:
Sitä en kiistä, mutta kehällä 90% ihmisistä ajaa suurinta sallittua ja yksi alinoputta jonoa keräävä saa nopeasti vihat niskaansa
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Sitä en kiistä, mutta kehällä 90% ihmisistä ajaa suurinta sallittua ja yksi alinoputta jonoa keräävä saa nopeasti vihat niskaansa
Jos kehällä jatkossa lisään nopeutta sen +5-6km ja tolppa väläyttää mulle sakot, niin maksatko sä mun puolesta ne sitten?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Itse asiassa oon kuullut että se on noin 3km/h. Taidat olla juuri näitä bemari tai muu vastaava k**ipäiden merkkien ajaja jotka luulee olevansa teiden kuninkaita.

Jos ei tiedä todellista mittarivirhettä niin ei se mun vika oo. Koska nopeus näyttöön olen ajanut ennenkin 82/83km/h ja se on näyttänyt nopeudeksi 79/80. Joten :facepalm: vaan itsellesi.
Olet kuullut, mutta et ole tarkistanut, esson baaristako kuulit? :facepalm:

:srofl:

Mä olen ihminen joka asunut 40v Helsingissä ja koskaan ei ole bemarit vilkutellut valoja kehällä, toki en ajele sillä alinopeutta keräten jonoa taakse
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Kehällä on niin normaalia, että joku ajaa vähän hitaampaa ja toinen nopeampaa, etten näe oikein järkeä noin pienestä väläytellä valoja. Eikö siellä usein kuitenkin pääse ohi? Pääosin kolme kaistaa kuitenkin käytössä. Ja mittarivirhe vaihtelee autosta riippuen, se voi hyvin olla sen 3 tai 8 km/h.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Jos kehällä jatkossa lisään nopeutta sen +5-6km ja tolppa väläyttää mulle sakot, niin maksatko sä mun puolesta ne sitten?
Sitten sellainen vinkki että kamera välähtää kun todellinen nopeus on 86km/h ja siitäkään ei sakkoa vielä ole tullut, korkeintaan kirjallinen huomautus.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Sitten sellainen vinkki että kamera välähtää kun todellinen nopeus on 86km/h ja siitäkään ei sakkoa vielä ole tullut, korkeintaan kirjallinen huomautus.
Tässä taidettiin nyt turhaan jämähtää miten "hitaasti" muka mä vaan ajan kun ajan mittarin mukaan eikä ton idiootin liikenne käyttäytymiseen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kehällä on niin normaalia, että joku ajaa vähän hitaampaa ja toinen nopeampaa, etten näe oikein järkeä noin pienestä väläytellä valoja. Eikö siellä usein kuitenkin pääse ohi? Pääosin kolme kaistaa kuitenkin käytössä. Ja mittarivirhe vaihtelee autosta riippuen, se voi hyvin olla sen 3 tai 8 km/h.
Tyhmäähän se valojen vilkuttelu ja keskarin näyttäminen on, kritisoin vain sitä että kun valitetaan muista vaikka itse on se ongelman aloittaja.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tässä taidettiin nyt turhaan jämähtää miten "hitaasti" muka mä vaan ajan kun ajan mittarin mukaan eikä ton idiootin liikenne käyttäytymiseen.
Koska sä ajat alinopeutta:facepalm:

Jos joku on idiootti, älä itse ole. Alinopeutta ajaminen on idioottia varsinkin jos sille ei ole syytä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 345
Viestejä
4 157 942
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom