Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
801
Tilannetta tällä kelillä ei kyllä helpota valoautomatiikka, joka jättää päiväsaikaan takavalot pimeäksi. Sumuvalon käyttökin on täysin tuntematonta osalle autoilijoista.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 335
Autojen välejä voi myös kätevästi lyhentää, jos tarpeeksi moni vetää Audillansa kylki edellä pitkin ohituskaistaa.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 062
Täällä on siis aivan karmea keli. En ainakaan itse muista, että olisi erityisesti eilen varoiteltu? "Nyt jätä auto kotia ja pidä etäpäivä!"
Jäätä ja sen päällä pöllyävää pakkaslunta. Tähän työmatkaliikenteen päälle vielä kaikki, jotka ovat menossa viikonlopunviettoon maalle/pohjoiseen, niin kauhulla odotan illan pimenemistä. Suorastaan säälittää.
Ja sitten pamahti Verkkokaupasta lumilinko mainos. Sattumaa?
:sbsmile:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Katsoin videoita. Normaali talvinen ajokeli. Ongelmana autoilijoiden haluttomuus sopeutua vallitseviin olosuhteisiin. Suomalaisen maantieliikenteen 3 suurinta ongelmaa: 1. turvaväli, 2. turvaväli, 3. turvaväli.
Ei kyllä tuo oli huomattavan liukas. Näyttää että juu ihan jees ja kun yrität jarruttaa niin liukuu vaan. Kehätiet ja Turunväylä meni aamulla nätisti mutta siitä kun poikkesi kaksi ja kolminumeroisille teille niin ai saatana se pöllyävä lumi ja puuterilumi jään päällä. En muista ajaneeni noin rajuja alinopeuksia vain jotta näen missä tie on tai että auto vaan meinaa mennä mihin huvittaa jos ajat kovempaa. Lisähupia aiheuttivat nuo 40kmh 80kmh rajoituksella ajaneet (en liioittele nopeuseroa). Ai saakeli kun sieltä vaakatasossa tulevasta lumipöllystä tuleekin yhtäkkiä pimeällä perällä oleva auto x pahimmillaan 40kmh nopeuserolla eteen. VMP.

Kun aurinko nousi, oli huomattavasti helpompaa ja kotimatka oli varsin helppo, kunhan muisti että liukasta on aivan kaikkialla.

Mitä turvaväleihin tulee, ei tosiaan tehnyt mieli vaihtaa aktiivivakkarin asetusta maksimia lyhyemmälle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 331
Parkkiruutuunperuuttajat...

Kauppakeskus Sellon parkkihallissa jokainen väli on yksisuuntainen, joka toista ajetaan pohjoiseen ja joka toista etelään, ja parkkiruudut on vinot siten että niihin on helpompi ajaa etuperin.

No, tietysti joku sankari alkoi vekslaamaan autollaan siinä sitten 120 asteen käännöstä että saa pakitettua autonsa ruutuun (ei mennyt yhdellä peruutuksella vaan vaati edestakaista vekslausta). Lähtiessä sitten joko ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan tai teki uuden 120 asteen vekslauskäännöksen.

Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietysti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Lahdenväylällä vähän peltijumppaa. En ole ihan perillä kelistä tuolla päin, mutta poliisin mukaan ajo-olosuhteet ei ihan parhaasta päästä ole. Lahdenväylää yhtään tuntien siellä on vähintään Keravalle asti monella urku auki säässä kuin säässä ja turvavälit sitä luokkaa, ettei väliin mahdu seisomaan. Voi toki olla, että tässä on jokin muukin ollut takana. Onneksi tällä kertaa loukkaantuneita ei ilmeisesti ole kuin yksi. Onkohan joku täältä tuota väliä tänään ajanut?

Lahdenväylän suurin ongelma on siinä, että se on vilkas ja siellä ei ole muuttuvia rajoituksia. 100 on ajettava, vaikka 80 on liikaa. Mutta merkin mukaan mennään.

Jos jengi tajuaisi, että superhuonolla kelillä kannattaa käyttää matkaan 10min pitempään, niin ongelmat vähenisivät murto-osaan. Superhuonoja kelejä on hyvin vähän.

Aika paljon tulee ajettua Turun ja Lahden motareita, niin kyllä noilla Turun motikan muuttuvilla rajoituksilla on todella suuri merkitys huonossa kelissä, ajonopeus tippuu kaikilla merkittävästi, kun taas Lahden väylällä on aina niitä, jotka ajavat 100+, kun se on merkin mukaan sallittua (keli ei vaikuta).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Parkkiruutuunperuuttajat...

Kauppakeskus Sellon parkkihallissa jokainen väli on yksisuuntainen, joka toista ajetaan pohjoiseen ja joka toista etelään, ja parkkiruudut on vinot siten että niihin on helpompi ajaa etuperin.

No, tietysti joku sankari alkoi vekslaamaan autollaan siinä sitten 120 asteen käännöstä että saa pakitettua autonsa ruutuun (ei mennyt yhdellä peruutuksella vaan vaati edestakaista vekslausta). Lähtiessä sitten joko ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan tai teki uuden 120 asteen vekslauskäännöksen.

Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietyisti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
Jos on peruutuspeilien käyttö hallussa, ilman peruutuskameroita olevalla autolla on paljon turvallisempi peruuttaa ruutuun kuin poistua peruuttamalla ruudusta.
Ruudusta pois peruuttaessa on iso kuollut kulma. Uskon ton tavan vähenevän kameroiden yleistyessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 737
Jos on peruutuspeilien käyttö hallussa, ilman peruutuskameroita olevalla autolla on paljon turvallisempi peruuttaa ruutuun kuin poistua peruuttamalla ruudusta.
Ruudusta pois peruuttaessa on iso kuollut kulma. Uskon ton tavan vähenevän kameroiden yleistyessä.
On se silti parkkihallissa, yksisuuntaisella väylällä, vinoruutuun ajaessa aivokääpiön touhua alkaa sinne peruuttamaan. Joissakin paikoissa voi olla lähes tai täysin mahdotonta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 758
Jos on peruutuspeilien käyttö hallussa, ilman peruutuskameroita olevalla autolla on paljon turvallisempi peruuttaa ruutuun kuin poistua peruuttamalla ruudusta.
Ruudusta pois peruuttaessa on iso kuollut kulma. Uskon ton tavan vähenevän kameroiden yleistyessä.
Ei tämä nyt päde 1 suuntaisella tiellä ja vinoparkilla.

Itsekin toki peruutan käytännössä poikkeuksetta aina 90 asteen ruutuun. Syyt: kääntyy paremmin peruuttamalla jos ahdas paikka, tietää mitä siellä on ruutuun mennessä ja tosiaan decadia helpompi lähteä pois.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
On se silti parkkihallissa, yksisuuntaisella väylällä, vinoruutuun ajaessa aivokääpiön touhua alkaa sinne peruuttamaan. Joissakin paikoissa voi olla lähes tai täysin mahdotonta.
Olen käynyt tuolla Sellon parkkihallissa, joka on muuten todella hyvä, verrattaessa esim. Hesan pahimpiin parkkiluoliin. Kyllä Sellossakin joutuu "sokkana" peruuttamaan, jos esim. vieressä on omaa autoa korkeampi auto. Mutta tosiaan noi on yksisuuntaisia ja vinoja, joten itse en ole juurikaan peruuttanut. Tosin joskus kyllä kun ei ole jonoja eli ei haittaa muita sekä ajanut läpi seuraavalle riville Noissa pitäisi käyttää harkintaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
953
Lahteen ajelin tänäaamuna itekki ja kummastutti että onko se takasumarin käyttäminen niin helkkarin vaikeata? Toki siellä oli muutama oman elämänsä rallikuski vetämässä reilulla ylinopeudella vasenta kaistaa ohi vaan antaapa heidän suorittaa kun nopeasti kuitenkin katoavat horisonttiin. Välillä mentiin taajamanopeuksia kun ei vaan nää mitään vaan semmosta se välillä talvella on. Turvavälit ja järki kunniaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 105
Mun isäni kuoli pari viikkoa sitten ja oon huomannut, että ärsyynnyn itse tällä hetkellä tosi helposti liikenteessä. Tunteet pinnassa. Lisäksi oon ainakin kertaalleen ajanut päin punaisia ajatuksissani.

Toisaalta tää havainto on auttanut ymmärtämään muita.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
667
Mun isäni kuoli pari viikkoa sitten ja oon huomannut, että ärsyynnyn itse tällä hetkellä tosi helposti liikenteessä. Tunteet pinnassa. Lisäksi oon ainakin kertaalleen ajanut päin punaisia ajatuksissani.

Toisaalta tää havainto on auttanut ymmärtämään muita.
Osanottoni. Vain aika auttaa, viina vain pitkittää surua. Jos mahdollista niin kävele niin paljon kuin jaksat, auttaa nukkumaan. Muista että isälläsi ei ole enää maallisia murheita, ne ovat elon taakka ja niistä selviää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 531
Auto kääntyi eteen-> jarrutus etten aja kontista sisään. Kehä1 vauhtia 40km/h kun menossa rampille, rajoitus 80kmh. 50-alueella vauhtia 25-35km/h kun talvi jännittää. Suojatien eteen (3m) hajonnut auto. Taustapeilistä katsoen takanatulija yllättyi omasta pysähdyksestä, osa veti ohi viittäkymppiä.
Kahden päivän saldo.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Vähän ihmettelin eilen aamulla, kun edessä oleva bussi hävisi lumipölyyn ja muutenkin näkyvyys 0. Takapeiliin kurkkasin niin sieltä löytyi sankari auton mitan päässä odottelemassa. Kolmikaistainen tie niin olisi tietty voinut vaihtaa kaistaa jos olisi ohi halunnut, mutta varmaan oli turvallista kun näki minut. :p

Ei yllättänyt lukea että samassa kohtaa oli useamman auton ketjukolari tuntia myöhemmin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
213
Parkkiruutuunperuuttajat...

Kauppakeskus Sellon parkkihallissa jokainen väli on yksisuuntainen, joka toista ajetaan pohjoiseen ja joka toista etelään, ja parkkiruudut on vinot siten että niihin on helpompi ajaa etuperin.

No, tietysti joku sankari alkoi vekslaamaan autollaan siinä sitten 120 asteen käännöstä että saa pakitettua autonsa ruutuun (ei mennyt yhdellä peruutuksella vaan vaati edestakaista vekslausta). Lähtiessä sitten joko ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan tai teki uuden 120 asteen vekslauskäännöksen.

Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietysti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
Olen joskus varmaankin juuri Sellon parkkihallissa peruuttanut ruutuun kuvailemallasi tavalla. Syynä tähän oli se, että parkkihalli oli todella täynnä ja ainoa vapaa ruutu oli jätetty erittäin kapeaksi (tästä syystä se varmaan olikin vapaana). Etuperin ajamalla autosta ei päässyt itse ulos blokkaamatta oikealla olevaan autoon kuskin paikalle kulkua. Peruuttamalla sain auton oikean kyljen kohti seuraavan auton oikeaa kylkeä ja pystyin peruuttamaan niin lähelle sitä autoa, että kaikkien kolmen auton kuskin paikalle pystyi kulkemaan kolistelematta ovia muihin autoihin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 625
Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietysti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
Onhan noita. Olikohan ihan tälläkin palstalla, jos jaksaisi historiaa kaivella, näitä kommentteja, missä suunnilleen haukutaan idiooteiksi kaikki, jotka ajavat keula edellä ruutuun.
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
160
Onhan noita. Olikohan ihan tälläkin palstalla, jos jaksaisi historiaa kaivella, näitä kommentteja, missä suunnilleen haukutaan idiooteiksi kaikki, jotka ajavat keula edellä ruutuun.
Itse en ymmärrä yhtään näitä ruutuun peruttelijoita.. Jos ruutuun peruttaa, niin eikö se ole helkutin hankalaa tunkea ostoskärryjen kanssa auton taakse ja lastata ostokset takaluukkuun. :hmm:
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
160
Olen joskus varmaankin juuri Sellon parkkihallissa peruuttanut ruutuun kuvailemallasi tavalla. Syynä tähän oli se, että parkkihalli oli todella täynnä ja ainoa vapaa ruutu oli jätetty erittäin kapeaksi (tästä syystä se varmaan olikin vapaana). Etuperin ajamalla autosta ei päässyt itse ulos blokkaamatta oikealla olevaan autoon kuskin paikalle kulkua. Peruuttamalla sain auton oikean kyljen kohti seuraavan auton oikeaa kylkeä ja pystyin peruuttamaan niin lähelle sitä autoa, että kaikkien kolmen auton kuskin paikalle pystyi kulkemaan kolistelematta ovia muihin autoihin.
Tuollaisella tavalla saat saletisti oman autosi kyljen kolhittua, kun viereiseen autoon tulee viisilapsinen perhe ja jokainen mukula menee sisälle oikealta puolelta. :D
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
213
Tuollaisella tavalla saat saletisti oman autosi kyljen kolhittua, kun viereiseen autoon tulee viisilapsinen perhe ja jokainen mukula menee sisälle oikealta puolelta. :D
Tuossa tapauksessa autojen väliin jäi niin pieni rako (tasoa 20cm, peilit käännettynä mahtui kuitenkin kumpi vaan auto lähtemään ruudusta pois), ettei siinä ollut mitään mahdollisuuksia mennä oikean puolen ovia aukaisemaan, vaan auto piti ensin siirtää ajoväylälle. En yleensä noin pysäköi, mutta nyt vastasin vain ihmettelyyn siitä, miksi kukaan noin parkkaisi tuollaisessa paikassa ja sille oli selkeä syy.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 335
Itse en ymmärrä yhtään näitä ruutuun peruttelijoita.. Jos ruutuun peruttaa, niin eikö se ole helkutin hankalaa tunkea ostoskärryjen kanssa auton taakse ja lastata ostokset takaluukkuun. :hmm:
Tuota aiemmin kuvattua vinoon ruutuun peruuttelua en ihan ymmärrä, mutta tavallisiin ruutuihin tulee usein peruutettua. Riippuen paikasta. Ahtaissa parkkihalleissa se on usein helpompaa. Ja muutenkin omalle päälle monessa paikassa helpompaa monella tapaa. En käytä ikinä ostoskärryjä, joten se toki eroaa monista. Mikäli kokee että keula edellä parkkeeraaminen on helpompaa, niin totta kai toimii niin eikä siinä mitään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
921
Itse otan kiintopisteen oman takakulman ja vieressä olevan etukulman välille. Ja harvoin tarvii venkslata
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Itse en ymmärrä yhtään näitä ruutuun peruttelijoita.. Jos ruutuun peruttaa, niin eikö se ole helkutin hankalaa tunkea ostoskärryjen kanssa auton taakse ja lastata ostokset takaluukkuun. :hmm:
Jos puhutaan kohtisuoraan olevista ruuduista, eikä näistä vinoista, niin niistä on kivempi lähteä keula edellä. Ruutuun peruuttaessa ei ole samalla tavalla poikittaisliikettä mitä varoa, kuin sieltä pois peruuttaessa. Ostoskärryjen ei tarvitse mahtua auton taakse, koska niitä ei tule lähes koskaan käytettyä.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 625
Jos puhutaan kohtisuoraan olevista ruuduista, eikä näistä vinoista, niin niistä on kivempi lähteä keula edellä. Ruutuun peruuttaessa ei ole samalla tavalla poikittaisliikettä mitä varoa, kuin sieltä pois peruuttaessa. Ostoskärryjen ei tarvitse mahtua auton taakse, koska niitä ei tule lähes koskaan käytettyä.
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen. Se etuperin ajaminen molemmissa tapauksissa on käytännössä yhtä simppeliä, joten jätetään se huomiotta ja keskitytään peruuttamiseen:

Ruutuun peruuttaminen vaatii enemmän tarkkuutta kun pitää sihtailla auto just oikeaan kohtaan.
Kun taas ruudusta pois peruuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin. Toki jos olet onnistunut ajamaan kahden pakun väliin, niin siinä tapauksessa ympäristön seuraaminen vaikeutuu. Mutta sekin ratkeaa jos autossa on kamerat.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen. Se etuperin ajaminen molemmissa tapauksissa on käytännössä yhtä simppeliä, joten jätetään se huomiotta ja keskitytään peruuttamiseen:

Ruutuun peruuttaminen vaatii enemmän tarkkuutta kun pitää sihtailla auto just oikeaan kohtaan.
Kun taas ruudusta pois peruuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin. Toki jos olet onnistunut ajamaan kahden pakun väliin, niin siinä tapauksessa ympäristön seuraaminen vaikeutuu. Mutta sekin ratkeaa jos autossa on kamerat.
Itse peruutan mielummin ruutuun kuin sieltä pois. Ruutuun peruuttaminen on tietysti haastavampaa, mutta en silti koe sitä haastavana. Enemmän mua ärsyttää se, etten näe sitä mahdollisesti lähestyvää ajoneuvoa niin hyvin pois peruuttaessa. Se, kumpi tapa on absoluuttisesti haastavampaa tai yksinkertaisempaa ei ole mulle relevanttia. Välitän enemmän siitä näkyvyydestä.

Toki tapauskohtaisesti esimerkiksi työaikana ajan ruutuun useasti keula edellä, koska pitää purkaa tavaraa kontista.

Kaikista helpointa on tietysti kun parkkihallissa tai isommalla parkkipaikalla jättää auton vähän kauemmas ulko-ovesta missä on reilusti tilaa ja ajaa ns. ruudun läpi.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
En tiedä onko oikea otsikko purnata. Mutta ihmettelen eikö enää osata hiekottaa tiestöä. Vaikka pakkasta oli keski-Suomessa reilu parikymmentä, niin tiet oli liukkaita. Ja useissa rampeissa nelostieltä sivulle näki jälkiä kun oli vedetty pitkäksi. Ennen muinoin tällaisella kelillä tuli TVH:n keltaiset autot ja hiekka ropisi jään päälle torjumaan liukkautta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen. Se etuperin ajaminen molemmissa tapauksissa on käytännössä yhtä simppeliä, joten jätetään se huomiotta ja keskitytään peruuttamiseen:

Ruutuun peruuttaminen vaatii enemmän tarkkuutta kun pitää sihtailla auto just oikeaan kohtaan.
Kun taas ruudusta pois peruuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin. Toki jos olet onnistunut ajamaan kahden pakun väliin, niin siinä tapauksessa ympäristön seuraaminen vaikeutuu. Mutta sekin ratkeaa jos autossa on kamerat.
Tähän, kun oppii (aluksi haastavaa monelle) peruuttamaan peilistä katsomalla, voi pelkäämättä laittaa auton 1-3cm päähään siitä parkissa olevasta autos eli jättää sille toiselle puolle sen max. tilan kääntämiseen. Mutta en mä uskallla etuperin noin lähelle oikeaan kulmaan mennä, joutuu kyllä poistuu autosta tarkistamaa, jos 5cm etäisyydelle koettaa. Nyt monessa autossa on kamerat, joten paranee tolta osin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen. Se etuperin ajaminen molemmissa tapauksissa on käytännössä yhtä simppeliä, joten jätetään se huomiotta ja keskitytään peruuttamiseen:

Ruutuun peruuttaminen vaatii enemmän tarkkuutta kun pitää sihtailla auto just oikeaan kohtaan.
Kun taas ruudusta pois peruuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin. Toki jos olet onnistunut ajamaan kahden pakun väliin, niin siinä tapauksessa ympäristön seuraaminen vaikeutuu. Mutta sekin ratkeaa jos autossa on kamerat.
Ajoneuvoissa eroja, mutta jos ei pääse ns läpiajaan, niin seuraavana on ruutuun peruuttaminen, itse helppoudessa juju on siinä että näet ensi ruudun hyvin, onko riskitekijöitä, ja kun autossa edessä kääntyvät pyörät niin ruutuun sujahtaa ilman vekslaamisia, ja voi ahteeseenkin ajaa tarkemmin. Ja siellä vähemmän liikennettä.

Poislähtö, voi keskittyä kokonaan väylän liikenteeseen, ja usein pääsee ilman vekslaamista pois kerta ajolla.

Takaluukku, jos siellä joutuu touhuamaan niin turvallisempaa kuin ajoradalla takuuluun kaivelu. Ymmärrän kyllä että joissain tilanteissa ulkoparkkisella voi olla lumista takana, ja jossa parkkihallissa pitkien tavaroiden käsittely seinää vasten ikävää, samoinkuin jos kassikaupalla ostoksia kapeasta autojen välistä. Ja jos joku tila/pakettiauto missä takaluukku on iso nosto-ovi, niin ehkä riittävän tilan jättö seinustalle voi olla haastavaa. Mutta aika hyvin voi arvioida sen tarpeen ennen peruuttamista ja tarpeen vaatiessa ajaa etuperin.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
93
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen.
Etuperin ajaminen on nopea, useimmille helppo ja ennen kaikkea muita vähiten häiritsevä tapa. Mutta kaikille ei sekään tapa sovi.

Osalla motoriset taidot eivät vain yksinkertaisesti riitä ruudusta pois peruuttamiseen, ja siksi monesti mm. vakuutusyhtiöt ovat alkaneet kannustaa mediassa "heikkolahjaisempia" peruuttamaan ruutuun. Yleensäkin lehdissä on myös paljon rohkaisevia artikkeleita jossa korostetaan ettei ruutuun peruuttamista tarvitse hävetä. Jokin hanska-arvio on siitä, että jos vähääkään ihminen on riskikuski, peruuttamalla näille sattuu vähemmän vahinkoja.

Käytännössä moni heikommilla ajotaidolla varustettu myös vallitsee parkkialueen syrjäisemmän nurkan, joten ruuhkajonossa näitä peruuttavia ei onneksi paljoa näy. Kukin tavallaan, en jaksa paljoa näistä peruuttajista ärsyyntyä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 844
Onko etelässä normijuttu että 20cm jätetään taakse tilaa kun eteen parkkeerannut on vetänyt n. 5 sentin päähän etupuskurista? Sain veivata autoa joku 5 min että sovin lähtemään välistä pois. Eteen parkkeerannut vielä jätti keskemmäs niin että oma auto oli kunnolla pussissa. Kiitos huomaavaisuudesta.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 625
Onko etelässä normijuttu että 20cm jätetään taakse tilaa kun eteen parkkeerannut on vetänyt n. 5 sentin päähän etupuskurista? Sain veivata autoa joku 5 min että sovin lähtemään välistä pois. Eteen parkkeerannut vielä jätti keskemmäs niin että oma auto oli kunnolla pussissa. Kiitos huomaavaisuudesta.
Itse jätän aina metrin raon seuraavaan autoon, jolloin on tilaa lähteä vaikka seuraava laittaisi autonsa ihan kiinni. Poikkeuksena jos kadun varressa on kahden auton välissä juuri sellainen tila, että siihen mahtuisi todella tiukasti kaksi autoa, niin ajan tahallani autoni siihen keskelle niin ettei eteen eikä taakse mahdu toista autoa. On nimittäin käynyt useamman kerran niin, että kun väliin on jäänyt sellainen juuri ja juuri auton mentävä rako, niin siihen tulee joku spede yrittämään ja kolhii samalla molemmilla puolilla olevien autojen puskurit.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
667
Etuperin ajaminen on nopea, useimmille helppo ja ennen kaikkea muita vähiten häiritsevä tapa. Mutta kaikille ei sekään tapa sovi.

Osalla motoriset taidot eivät vain yksinkertaisesti riitä ruudusta pois peruuttamiseen, ja siksi monesti mm. vakuutusyhtiöt ovat alkaneet kannustaa mediassa "heikkolahjaisempia" peruuttamaan ruutuun. Yleensäkin lehdissä on myös paljon rohkaisevia artikkeleita jossa korostetaan ettei ruutuun peruuttamista tarvitse hävetä. Jokin hanska-arvio on siitä, että jos vähääkään ihminen on riskikuski, peruuttamalla näille sattuu vähemmän vahinkoja.

Käytännössä moni heikommilla ajotaidolla varustettu myös vallitsee parkkialueen syrjäisemmän nurkan, joten ruuhkajonossa näitä peruuttavia ei onneksi paljoa näy. Kukin tavallaan, en jaksa paljoa näistä peruuttajista ärsyyntyä.
Ex ammattikuskina sanoisin että kumpikin mainitsemasi tapa ei ole osoitus heikkolahjaisuudesta, vaan ammattitaidosta. Rekkakin on hidas peruuttaa parkkiin, mutta seuraavan kuskin on mukavampi lähteä töihin. Mahdollisimman kauas kaupan ovesta jättäen välttää laiskat ihmiset ja lapset, jotka kolhivat ovillaan toisten autoja. Ja erityisesti ärsyttää laiskat läskit, jotka pysäköivät kaupan ovien eteen ja palaavat kaljalaatikon kanssa. Sellaisista autoista otan likahanskalla tukea etten kaatuisi väistellessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 758
Osalla motoriset taidot eivät vain yksinkertaisesti riitä ruudusta pois peruuttamiseen
1) et voi tehdä mitään jos joku vaan päättää ajaa sinun takapuskuriin kun peruutat pois -> ilman kameraa todistamassa että olit 3 sec pysähtyneenä ennen osumaa niin maksaja olet sinä -> helppo tapa uusia rikkinäinen etupuskuri.
2) Sopivasti kun samaan aikaan peruutetaan pois myös vastapäiseltä puolelta sopivassa kulmassa niin ko. autoa on hankala havaita ts. hitosti saa päätä pyöritellä. Ja vaikka itse huomaisit että toinen on tulossa kylkeen niin helposti menee kulut 50/50 vaikka pysähtymään olisitkin ehtinyt.

Sen sijaan kun peruutat ajoväylältä ruutuun niin ruudusta lähtijät ovat väistämisvelvollisia sinuun nähden, takaa tulevakaan ei ole mikään ongelma kunhan ei nyt silmät kiinni pistä pakkia päälle ja paina kaasua..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Itse jätän aina metrin raon seuraavaan autoon, jolloin on tilaa lähteä vaikka seuraava laittaisi autonsa ihan kiinni. Poikkeuksena jos kadun varressa on kahden auton välissä juuri sellainen tila, että siihen mahtuisi todella tiukasti kaksi autoa, niin ajan tahallani autoni siihen keskelle niin ettei eteen eikä taakse mahdu toista autoa. On nimittäin käynyt useamman kerran niin, että kun väliin on jäänyt sellainen juuri ja juuri auton mentävä rako, niin siihen tulee joku spede yrittämään ja kolhii samalla molemmilla puolilla olevien autojen puskurit.
Olen aina ajatellut, että porukka jättää autonsa keskelle kahta paikkaa huolimattomuuttaan, mutta näköjään ei. Autoja on niin monen pituisia, että moinen toiminta blokkaa kyllä ikävästi ihan väliin mahtuvankin auton pysäköinnin. Hieman eri pistää auto parkkiin jollain 3,5 metrin laatikolla 5 metrin farkkuvolvon sijaan.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Itse jätän aina metrin raon seuraavaan autoon, jolloin on tilaa lähteä vaikka seuraava laittaisi autonsa ihan kiinni. Poikkeuksena jos kadun varressa on kahden auton välissä juuri sellainen tila, että siihen mahtuisi todella tiukasti kaksi autoa, niin ajan tahallani autoni siihen keskelle niin ettei eteen eikä taakse mahdu toista autoa. On nimittäin käynyt useamman kerran niin, että kun väliin on jäänyt sellainen juuri ja juuri auton mentävä rako, niin siihen tulee joku spede yrittämään ja kolhii samalla molemmilla puolilla olevien autojen puskurit.
Tämähän selittääkin sitten sen, miksei talvella meinaa parkkipaikkoja löytyä. Sitten kun siitä sun edestä lähtee se auto pois, niin siinä on kaksi autoa viemässä kolme paikkaa.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 625
Olen aina ajatellut, että porukka jättää autonsa keskelle kahta paikkaa huolimattomuuttaan, mutta näköjään ei. Autoja on niin monen pituisia, että moinen toiminta blokkaa kyllä ikävästi ihan väliin mahtuvankin auton pysäköinnin. Hieman eri pistää auto parkkiin jollain 3,5 metrin laatikolla 5 metrin farkkuvolvon sijaan.
Juu, mutta niin kauan kun parkkiruutuja ei ole tiehen maalattu, niin itsesuojeluvaisto astuu peliin.

Tämähän selittääkin sitten sen, miksei talvella meinaa parkkipaikkoja löytyä. Sitten kun siitä sun edestä lähtee se auto pois, niin siinä on kaksi autoa viemässä kolme paikkaa.
Näinhän se on, mutta syytä niitä kusipäitä, jotka väkisin yrittävät parkkeerata taskuun, vaikka eivät osaa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Välillä kyllä epäilyttää tämä legenda muita kolhivista autoilijoista, tai ainakin niiden väitetty yleisyys. En ole vielä kertaakaan autolleni palatessa todennut, että siihen olisi kolhuja ilmestynyt kauppareissun aikana. Enkä myöskään ole niitä muille aiheuttanut, vaikka tykkään pysäköidä siihen ahtaaseenkin väliin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 625
Olen kerrankin ravintolan ikkunasta todistanut tilannetta, kun oli kadunvarsiparkissa ihan hyvänkin kokoinen tila kahden auton välissä, että siihen olisi helposti henkilöauto mahtunut. Niin eiköhän siihen tule joku tummaihoinen äijä ylipitkällä pakettiautolla tunkemaan autoaan siihen väliin. Siinä heilahteli kerran jos toisenkin molemmat, edessä ja takana olevat, autot. Siihen se sen lopulta jätti, alle 10 senttiä jäi tilaa kummallekin puolelle.

Eikä näyttänyt paskan vertaa kiinnostavan mitä vahinkoa sai aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Näinhän se on, mutta syytä niitä kusipäitä, jotka väkisin yrittävät parkkeerata taskuun, vaikka eivät osaa.
Vahinko voi käydä ihan ruudun koosta riippumatta. Ei sitä tilaa pidä varata yhtään enempää kuin itse tarvitsee, paikat ovat muutenkin aina kortilla.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 625
Vahinko voi käydä ihan ruudun koosta riippumatta. Ei sitä tilaa pidä varata yhtään enempää kuin itse tarvitsee, paikat ovat muutenkin aina kortilla.
Niin kauan kuin ruutuja ei ole näkyvillä, niin jokainen jättää siihen itse turvalliseksi katsomansa välin. Jos on vaikkapa 10 metrin väli ja oma auto on jo 5 metriä pitkä, niin aika tiukaksi siihen jää väli toiselle autolle. Silloin on turvallisinta ajaa keskelle ja jättää 2,5 metriä molemmille puolille.

Lisäksi kun osa kuskeista on idiootteja, siis ihan oikeasti idiootteja. Olen minä nähnyt sellaisenkin, kun keski-ikäinen nainen yritti väkertää autoaan väliin, joka oli lyhyempi kuin auto :D Reilun minuutin se siinä yritti, kunnes kävin koputtamassa ikkunaan ja kertomassa että auto on yksinkertaisesti liian pitkä kyseiseen väliin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 758
Niin kauan kuin ruutuja ei ole näkyvillä, niin jokainen jättää siihen itse turvalliseksi katsomansa välin. Jos on vaikkapa 10 metrin väli ja oma auto on jo 5 metriä pitkä, niin aika tiukaksi siihen jää väli toiselle autolle. Silloin on turvallisinta ajaa keskelle ja jättää 2,5 metriä molemmille puolille.
Vähänkään vilkkaamassa paikassa edestä ja takaa on autot lähtenyt ja uudet tulleet tilalle ja ne voi taas ihan hyvin olla 10cm puskurista tai takaa lähtenyt 2 autoa ja joku survoo sun ja uuden taakse tulleen väliin ihan samanlaiseen koloon jota alunperin yritit "estää". Tuollainen ideologia toimii jossain hiljaisella asuinkadulla missä vaihtuvuus vähäistä, mutta siellä se on vieläkin kusipäisempää toimintaa koska vähästä paikoitustilasta 25% menetetään..
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 625
Vähänkään vilkkaamassa paikassa edestä ja takaa on autot lähtenyt ja uudet tulleet tilalle ja ne voi taas ihan hyvin olla 10cm puskurista tai takaa lähtenyt 2 autoa ja joku survoo sun ja uuden taakse tulleen väliin ihan samanlaiseen koloon jota alunperin yritit "estää". Tuollainen ideologia toimii jossain hiljaisella asuinkadulla missä vaihtuvuus vähäistä, mutta siellä se on vieläkin kusipäisempää toimintaa koska vähästä paikoitustilasta 25% menetetään..
Toki myöhemmin voi tapahtua mitä vaan, mutta tällä tavalla toimimalla kuitenkin minimoin todennäköisyyden sille, että joku tulee kolhimaan autoani. Sama kuin vinoparkissa, jos joudun auton laittamaan kahden auton väliin, niin laitan sen sellaiseen väliin, joka on leveämpi. Toki silloinkin samalla tavalla on riski että myöhemmin ne autot vaihtuu, mutta riskien minimointia. Toki nyt talvella kun vinoparkeissakaan ei ruudut näy, niin voi vähän laveammalla pensselillä "maalata" välit sopivaksi :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Etuperin ajaminen on nopea, useimmille helppo ja ennen kaikkea muita vähiten häiritsevä tapa. Mutta kaikille ei sekään tapa sovi.

Osalla motoriset taidot eivät vain yksinkertaisesti riitä ruudusta pois peruuttamiseen, ja siksi monesti mm. vakuutusyhtiöt ovat alkaneet kannustaa mediassa "heikkolahjaisempia" peruuttamaan ruutuun. Yleensäkin lehdissä on myös paljon rohkaisevia artikkeleita jossa korostetaan ettei ruutuun peruuttamista tarvitse hävetä. Jokin hanska-arvio on siitä, että jos vähääkään ihminen on riskikuski, peruuttamalla näille sattuu vähemmän vahinkoja.

Käytännössä moni heikommilla ajotaidolla varustettu myös vallitsee parkkialueen syrjäisemmän nurkan, joten ruuhkajonossa näitä peruuttavia ei onneksi paljoa näy. Kukin tavallaan, en jaksa paljoa näistä peruuttajista ärsyyntyä.
Minusta peruuttaminen ruutuun on myös turvallisempi tapa ja kun sen oppii niin voi olla jopa nopeampi, kun lasketaan meno ruutuun ja poistuminen sieltä yhteen.
Vaaditaan aluksi niitä toistoja, sitten se vaan jossain vaiheessa alkaa sujumaan. Sama pihaan ajaessa. Minusta turvallisempi peruuttaa pihaan ja nokkaedellä pois.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 930
Välillä kyllä epäilyttää tämä legenda muita kolhivista autoilijoista, tai ainakin niiden väitetty yleisyys. En ole vielä kertaakaan autolleni palatessa todennut, että siihen olisi kolhuja ilmestynyt kauppareissun aikana. Enkä myöskään ole niitä muille aiheuttanut, vaikka tykkään pysäköidä siihen ahtaaseenkin väliin.
Tällainen tupsahti viime viikolla kuskin puoleiseen takaoveen läheisen citymarketin pihalla.
Naarmut ovat läpi ainakin lakasta eli pelkkä myllyttely tuskin riittää. Vaikka kyseessä onkin vanha paskakasa niin kyllähän tuo vähän harmittaa.

Olin sisällä alle 10 minuuttia (hain paketin postista) ja auto oli nurkkapaikalla, vieressäni oli neljä tyhjää parkkiruutua sekä kauppaan mennessäni että autolle palatessani :thumbsup:

e. ja muutamia pienempiä jälkiä tulee vuosittain että ei nuo kovin harvinaisia mielestäni ole vaikka olenkin aika tarkka pysäköinneistäni.

1ee05c.jpg
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 149
Parkkiruutuunperuuttajat...

Kauppakeskus Sellon parkkihallissa jokainen väli on yksisuuntainen, joka toista ajetaan pohjoiseen ja joka toista etelään, ja parkkiruudut on vinot siten että niihin on helpompi ajaa etuperin.

No, tietysti joku sankari alkoi vekslaamaan autollaan siinä sitten 120 asteen käännöstä että saa pakitettua autonsa ruutuun (ei mennyt yhdellä peruutuksella vaan vaati edestakaista vekslausta). Lähtiessä sitten joko ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan tai teki uuden 120 asteen vekslauskäännöksen.

Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietysti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
Näin sähköautoilijana Sellossa on pakko peruuttaa osaan vinoista latausruuduista koska portin sijainti ja kaapelin mitta, toki et nyt eritellyt tarkemmin missä tämä tapahtui, mutta saattaa siihen ihan syykin olla miksi noin toimii. Tosin noihin kyseisiin paikkoihin kyllä pääsee ihan yhdellä käännöksellä pakittaen, jos vain sen hallitsee.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Juu kyllä noita jälkiä tulee. En ole muuttanut tapojani mihin ajan tai parkkeeraan, auto vaan on vaihtunut. En tiedä onko tosiaan niin että Corolla on niin yleinen tai muuten kolhittavaksi miellettävä mutta vajaan vuoden ajojen aikana auton etupuskuri on paskottu, takaoveen avattu ovi ja pari muuta pientä. Paras oli yksikin herra joka pysäköi viereen kun istuin vielä itse autossa. Avasi oven auton kylkeen, nousin autosta katsomaan ja herra vain että sattuuhan näitä, eipä tuosta kannata alkaa numeroa tekemään. Onneksi ei jäänyt jälkeä, ei tarvinnut alkaa tavuttamaan tälle ~50v landejuntille mitä voi ja mitä ei voi tehdä ilman seurauksia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Niin kauan kuin ruutuja ei ole näkyvillä, niin jokainen jättää siihen itse turvalliseksi katsomansa välin. Jos on vaikkapa 10 metrin väli ja oma auto on jo 5 metriä pitkä, niin aika tiukaksi siihen jää väli toiselle autolle. Silloin on turvallisinta ajaa keskelle ja jättää 2,5 metriä molemmille puolille.

Lisäksi kun osa kuskeista on idiootteja, siis ihan oikeasti idiootteja. Olen minä nähnyt sellaisenkin, kun keski-ikäinen nainen yritti väkertää autoaan väliin, joka oli lyhyempi kuin auto :D Reilun minuutin se siinä yritti, kunnes kävin koputtamassa ikkunaan ja kertomassa että auto on yksinkertaisesti liian pitkä kyseiseen väliin :)
Osan mielestä otsikon alle kuuluu kuskit jotka pysäköimällä vie useamman paikan, varsinkin jos kyse ei edes ole ajoneuvosta joka tarvitsee kaksipaikkaa.

Toki olen onnekas etten useinkaan noihin tilanteisiin törmää missä myöhemmin pysäköineet estää lähdön, ja muistivaraisesti silloin kyse ollut ihan toisen tyyppisistä tilanteista kuin kuvailtu. Tienvarsin pysäköinnissä tiensuuntaisesti, nähdyt tapaukset enemmänkin näyttäneet siltä että vierasauto alla ja sen seurauksena vähän työläämpi poistuminen.

Tässä en nyt sitä kritisioi että pysäköidessä huomio myös poistumisen, jos on kahden auton paikka, niin ei se suht kankealla ja suht pitkälläkään autolla yleensä vaadi kahden paikan viemistä. Jos ei nyt mennä johonkin Passatt/volvo V90 jossa takana kolmenpyörän teline ja ruudun edessä tienreunassa tolppa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 810
Viestejä
4 299 652
Jäsenet
71 705
Uusin jäsen
Myollnir

Hinta.fi

Ylös Bottom