Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Ei ole ollut sähkövikoja, vain vuosien kulumaa. Mutta tämä ei liity keskustelun aiheeseen, sori.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 393
Pienet asiat kummastuttaa pientä kulkijaa. Urheiluhallin parkkikselta olin poistumassa. Piti hetken odotella, kun suojatiellä meni ihmisiä jonona. Takana odottava päätti alkaa nojaamaan tööttiinsä. Pakko ihmetellä, että mitä herra tahtoi minun tilanteessa tekevän. Kokonaisuudessaan odotus oli noin 20 sekunttia.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
721
Ei tollanen pääse jossain kaupungin keskustassa niin kauaksi etteikö lähellä muutenkin partioiva maija saa sitä havaittua.

Jos poliisilla ei ole sillä hetkellä mitään muuta hommaa niin ne ajelee kylää ristiin rastiin ihan ajantappamiseksi. Toki aina näin ei ole, mutta hiljaisena päivänä klo 12 ei paljoa tapahdu muutakaan...
Juuri näin. Virheellinen kuva, ettei poliisia muka huvittaisi, kun päivävuoroissa ei ison osan ajasta ole yhtään mitään tekemistä. Useammalta poliisitutulta kuulleena, menevät mielummin selvittelemään ihan mitä tahansa muuta kuin päivävuoroille tyypillistä "tuutteko Prismassa käymään, nappasin twix-näpistelijän. Terveisin Ville Ylivartija". Tuo on se pelottava keissi, siihen ei haluta tuhlata 2h aikaa papereiden täyttämisineen. Mielummin vaikka etsii tuota papparaista sitten sen saman ajan, hieman hyödyllisempää ajanvietettä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Pienet asiat kummastuttaa pientä kulkijaa. Urheiluhallin parkkikselta olin poistumassa. Piti hetken odotella, kun suojatiellä meni ihmisiä jonona. Takana odottava päätti alkaa nojaamaan tööttiinsä. Pakko ihmetellä, että mitä herra tahtoi minun tilanteessa tekevän. Kokonaisuudessaan odotus oli noin 20 sekunttia.
Tööttäilijöiltä on tullut pariin tullut käytyä kyselemässä, mikä mahtaa olla hätänä, jos auto vain on ollut sellaisessa paikassa että siitä voi poistua. Yksikin tööttäili kun en mennyt vihreillä tukkimaan risteystä, kun seuraava kortteli oli täynnä autoja odottelemassa junan ohitusta. Ei kuulemma voinut nähdä mitä edessä tapahtuu, joten tietenkin paras ratkaisu on alkaa painelemaan tööttiä. Semmoista se on kun eivät henkiset kyvyt riitä havainnoimaan ympäristöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 329
Nuo on vaarallisempia kuin 220kmh miltei tyhjällä motarilla. Valvontaa tulisi lisätä suojateillä paljon ja jopa jättää ansa-autoja giljotiinipaikkoihin missä aina tuntuva sakko, kun sählätään hengenvaarallisesti sääntöjä huomioimatta.

Tuommonen pappa voi muuten seuraavaksi ajella vaikkapa Kehää väärään suuntaan joten ilmoittaa voi. Useampi kun tulee, tajuaa poliisi ehkä harkita yhteydenottoa ja vaatia lääkärintarkastusta.
Itseasiassa kyllä.

Kerran soittelin tollasen töhön takia poliisille, kun auton käsittely oli aika hazardia, niin eipä mennyt kauaa kun se oli vedettynä kadunreunaan ja poliisimaija takana.

Ei tollanen pääse jossain kaupungin keskustassa niin kauaksi etteikö lähellä muutenkin partioiva maija saa sitä havaittua.

Jos poliisilla ei ole sillä hetkellä mitään muuta hommaa niin ne ajelee kylää ristiin rastiin ihan ajantappamiseksi. Toki aina näin ei ole, mutta hiljaisena päivänä klo 12 ei paljoa tapahdu muutakaan...
En meinaa, että poliisit perään lähtisi ellei nyt aivan samalla nurkalla sattuisi olemaan. Jos pappa ajaakin vaikka seuraavassa risteyksessä jonkun kumoon, niin poliisin on hyvä tietää, mitä edellisessä tapauksessa on tapahtunut.

Mikä negatiivinen kokonaisvaikutus tällä on? Se että poliisi ei ehdi käydä selvittämässä jotain parkkipaikkakolhua paikan päällä?

Olen varmaan sitten liian kyyninen ja odotukset eivät kovin korkealla ole, kun kuvittelin että Gestapoa ei juuri kiinnosta tällaiset random tilanteet joissa ei oikein mitään erityistä edes sattunut. Eri asia toki joku motaria väärään suuntaan ajava.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Olen varmaan sitten liian kyyninen ja odotukset eivät kovin korkealla ole, kun kuvittelin että Gestapoa ei juuri kiinnosta tällaiset random tilanteet joissa ei oikein mitään erityistä edes sattunut. Eri asia toki joku motaria väärään suuntaan ajava.
Kyllä niitä kiinnostaa. Itsekin yhden perään soittelin poliisit kommentein että on joko rattis tai muuten todella huonossa kunnossa ajamaan ja pyysivät heti seuraamaan ja ajelin perässä kunnes tajusi että joku seuraa ja tuloksena yritti paniikissa painella pakoon. Poliisi sai kiinni ja käännyttyäni kotia kohti sattui reitille tuo poliisipartio ja auto, ajoin rinnalle ja kysyin tarvitsevatko mitään ja sanoivat ettei ole kännissä vaan rehellisesti liian vanha/huono havainnointikyky yms ettei voi enää ajaa autolla ja kiittelivät kovin ilmoituksesta että saadaan moiset liikenteestä.

Itseasiassa on tullut useita pyyntöjä seurata autoa kunnes partio saapuu paikalle, joskus pahimmissa jopa pillit päällä kuten viimeksi virolainen joka todennäköisesti kännissä ajeli kehällä ja soitin kissalan pojat perään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
@Pyrres samoja puuhia täälläkin. Viimeisin oli nuppirekka jota tarvitsi seurailla. kaistalla pysyminen ja perusasiat oli hukassa, taajamassa sekä moottoritiellä. Pysäyttivät sitten tämän kuleksimasta, oli joko liian väsynyt tai jtn muuta. Ajaminen ei oikeasti sujunut, eteenpäin pääsi..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
Olen varmaan sitten liian kyyninen ja odotukset eivät kovin korkealla ole, kun kuvittelin että Gestapoa ei juuri kiinnosta tällaiset random tilanteet joissa ei oikein mitään erityistä edes sattunut. Eri asia toki joku motaria väärään suuntaan ajava.
Miten random motaria väärään suuntaan ajava olisi jotenkin eri asia. Perustelut kiitos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 329
Pidän vähän eri luokan ongelmana motaria eri suuntaan ajavaa kuin jotain papparaista joka ei ehkä vain ole huomannut sinua. Mietis nyt kumpia sattuu enemmän ja kummassa tapauksessa todennäköisesti käy pahemmin?
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
566
Ainoa asia mikä ärsyttää autoilijoissa on se, että ehkä noin 1% osaa ajaa tien oikeaa reunaa. Siis niin, että sivupeili nuolee pentareen puoleista valkoista sulkuviivaa. Siis about sääntö nro 1 mikä autokoulussa opetetaan.

Jos edes tajuaisivat kaupungissa ajaa oikeaa reunaa tai jos takaa tulee ohittaja, mutta ei: "En väistä muita, onhan täällä tilaa ja voi mennä vielä ojaan." :facepalm:
Totta.


Meillä oli autokoulun opettaja silloin aikanaan todella tiukkana tämän kanssa. Herkästi kuului että hiukan likemmäksi oikeaa reunaa.

Eilen oli kuopiontie sellainen että käytännössä kaistallaan oli yksi ainoa raide jossa pystyi ikääntyneillä nastarenkailla ajamaan. Raiteet jääpolanteen välissä. Hetken yritin ajaa likempänä reunaa mutta renkaat jyrisi ja veteli. Ei auttanut kun raiteelle palata.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
Mieti nyt ite.
Nopeudet kovia, liikennemäärä kova ja tuskin kukaan motarilla ajava ajattelee, että joku tulis vastaan.
Pidän vähän eri luokan ongelmana motaria eri suuntaan ajavaa kuin jotain papparaista joka ei ehkä vain ole huomannut sinua. Mietis nyt kumpia sattuu enemmän ja kummassa tapauksessa todennäköisesti käy pahemmin?
Mietin. Viittäkymppiä jalankulkijan päälle ja jalankulkija todennäköisemmin kuolee kuin jää henkiin. Loukkaantumisesta puhumattakaan. Tapahtuman yleisyys ei tee siitä vähemmän vaarallista kuin moottoritieolkiukkosi.

Minun olkiukossa henkilö ampuu toista aseella, mutta ampuu ohi. Analogian mukaan poliisia ei kiinnosta, koska "koska eihän siinä mitään käynyt".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 329
Aivan. Ilman mitään empiiristä tutkimusta uskallan väittää että väärään suuntaan motaria ajavien kanssa sairaalareissua tulee aika paljon useammin kuin näissä "oho tuossa olikin ihminen" tapauksissa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 277
Totta.


Meillä oli autokoulun opettaja silloin aikanaan todella tiukkana tämän kanssa. Herkästi kuului että hiukan likemmäksi oikeaa reunaa.

Eilen oli kuopiontie sellainen että käytännössä kaistallaan oli yksi ainoa raide jossa pystyi ikääntyneillä nastarenkailla ajamaan. Raiteet jääpolanteen välissä. Hetken yritin ajaa likempänä reunaa mutta renkaat jyrisi ja veteli. Ei auttanut kun raiteelle palata.
Itseäni hämmentää se, miten vähän ihmiset kiinnittävät huomiota tien pinnan kuntoon valitessaan ajolinjaa. Esim. silloilla on usein niiden metallisten liitäntäkiskojen kohdalla sellainen asfalttikuoppa, josta se kisko tökkää ikävän näköisesti esiin. Usein sen pahimman pystyy väistämään suhteellisen pienellä liikkeellä/ennakoinnilla.

Oli myös syksyllä huvittavaa, kun tossa Nokian ja Porin välisellä tiellä oli runsaiden ja nopeiden sateiden takia tien urat täynnä vettä, mutta urien vieressä ei ollenkaan. Silti osa painoi siinä uralla, vaikka vesi roiskuu metrin korkeudessa puolin ja toisin.

Kumpikaan näistä ei siis multa pois, mutta ärsyttää autojen puolesta.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 073
Totta.


Meillä oli autokoulun opettaja silloin aikanaan todella tiukkana tämän kanssa. Herkästi kuului että hiukan likemmäksi oikeaa reunaa.

Eilen oli kuopiontie sellainen että käytännössä kaistallaan oli yksi ainoa raide jossa pystyi ikääntyneillä nastarenkailla ajamaan. Raiteet jääpolanteen välissä. Hetken yritin ajaa likempänä reunaa mutta renkaat jyrisi ja veteli. Ei auttanut kun raiteelle palata.
Minulla päin vastoin. Muistan kun ekoina ajotunteina ajoin valtatiellä hyvin oikeassa reunassa lähellä piennarviivaa. Opettaja käski ajamaan keskemmällä.

Monet eivät uskalla ajaa reunassa, koska eivät hahmota auton mittoja.

Varsinkin ohitusta tehdessä siitä on iso apu jos ohitettava viitsii ajaa edes 30 cm enemmän reunaan siitä urasta. Parantuu näkyvyys hitosti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
478
Bmw,Audi ja Mersukuskit!! Ja mikä vittu siinä on jos käännyt niin laitat vilkun päälle vasta kun on risteykseen 30cm.. vitun mulkut!
Monelta jää myös laittamatta kokonaan. Itsellä on nyt ensimmäinen BMW alla ja olen aina käyttänyt vilkkua. Silloinkin kun tiellä ei ole muita. Vilkun käyttö jatkuu merkistä huolimatta, mutta on minulla eräs teoria miksi BMW-kuskit eivät vilkkua ole tottuneet käyttämään. Esimerkiksi omassa 2013-mallissa vilkkuviiksi on ensikertalaiselle vähän epäselvä, joten sen käyttöä ei jakseta opetella. Viiksi ei jää alas tai ylös, vaan palautuu heti keskelle. Tällä vältytään siitä 'epämukavasta' viiksen ponnahduksesta kääntymisen jälkeen. Uusi näpäytys samaan suuntaan ottaa vilkun pois, mikäli tarvetta. Ilmeisesti tätä tyyliä eivät enää uusissa malleissa käytä, mutta näitä on tuolla liikenteessä paljon. Ei ole järki tai kiinnostus riittänyt ohjekirjan lukemiseen ja vilkut jää ihmisiltä näyttämättä. Itse mietin ensimmäisellä kerralla, että miten vilkun voi perua, mutta testaamalla selvisi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 453
Minulla päin vastoin. Muistan kun ekoina ajotunteina ajoin valtatiellä hyvin oikeassa reunassa lähellä piennarviivaa. Opettaja käski ajamaan keskemmällä.

Monet eivät uskalla ajaa reunassa, koska eivät hahmota auton mittoja.

Varsinkin ohitusta tehdessä siitä on iso apu jos ohitettava viitsii ajaa edes 30 cm enemmän reunaan siitä urasta. Parantuu näkyvyys hitosti.
Tämä minullakin. Autokouluopettaja sanoi että sulla on koko kaista käytössäsi, älä aja niin reunassa.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
siis ihab persu vittuuntunu kuski. hän voi aatella, että menee niin lähellä satasta, ettei ohittamisesta olis hyötyä. Laittomasti hän silti teki selvästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 578
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
Ettei vaan olllut huomio muualla ja havahtunut hitaampaan vauhtiinsa, kun lähdit ohittamaan? Vastaavaa tapahtuu silloin tällöin. Tai sitten ihan vaan ihmiskyrpä.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
113
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
Olisiko perinteinen eli ei käyttänyt vakkaria ja nopeus seilaa. Törmään vastaaviin lähes viikoittain. Eikä ole edes aina näitä mittarin mukaan maksimia ajavia. Tänään aamulla perässä tulija saavutti selkeällä nopeuserolla ja saavutin itse rekan jonka ohituksen jälkeen tämä perässä tullut jäi taakse. Sitten yllättäen alkoi jäämään kauemmaksi.

Ihmiset käyttäytyy muutenkin epäloogisesti liikenteessä. Viimeaikoina Hämeenlinna kohdalla on ollut 80 rajoitus moottoritiellä ja siinä sitten ajetaan sitä sataa ihan huoletta. Sitten ei samalla logiikalla nopeus nouse yhtään kun rajoitus nousee sataan. Samat autot saa ohittaa takaisin rajoitusten vaihduttua, kun yleensä ajan itse sen 10 yli mittarissa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 354
Ajelin maanantaina nelostietä satasen alueella ja saavutin edellä ajavat kaksi autoa suurin piirtein samaan aikaan kun he olivat ohittamassa heidän edelleen ajavaa rekkaa. Koska olin saavuttanut heitä jo muutenkin, niin heidän vaihtaessaan oikealla kaistalle jäin minä sitten vasemmalle ohitusta varten (kyseisessä kohdassa kaksi kaistaa menosuuntaan). Ensimmäisen auton ohitin ihan odotetusti, mutta toisen kohdalla huomasin hetken ajettuani, että perhana se ajaakin noin samaa vauhtia, että vaihdetaan vaan perään, ei kilsa tai pari sinne tänne tunnissa tunnu missään. En kai vain ollut pidemmältä huomannut hänen ajavan sitä toista auto niin paljoa nopeampaa.

Kun sitten vaihdoin tuon toisen auton perään, niin vauhti hidastuikin huomattavasti. Noh, ajattelin että hän oli ottanut ohitustilanteessa vain vauhtia vähän enemmän ja nyt laski siihen omaan ajovauhtiinsa. Eipä siinä. Mutta kun lähdin ohittamaan, niin kas kummaa se vauhti kasvoikin taas mun kanssa samoihin?! Eli taisi jo aiemmassa vaiheessa kiihdyttää, kun huomasi että olin tulossa ohi.

Oikealla kaistalla oli sitten hitaampi auto edessä, joten tämä ihme veivaaminen loppui ja minä pääsin jatkamaan matkaani normaalisti. Hieman hämmentyneenä tosin.

Osaako joku selittää miks joku tekee tolleen? Vittuillakseen? Käy egon päälle että hänen mersunsa ohitetaan? En ymmärrä.
Kun ei seuraa mittaria niin monilla se vauhdin tuntu tulee suhteessa lähellä oleviin kappaleisiin eikä tiehen, eli toisiin autoihin ja tuntuu siltä kuin oma nopeus olisi tippunut kun joku on menossa läheltä ohi. Tuo taas aiheuttaa vaistomaisen nopeuden lisäyksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 329
Mä ajalen TRE - HKI motarin kyllä aina talvella sellaista 110-120 mittarinopeutta jos nyt ei kauhea kiire ja paniikki ole. Varsinkin TRE päässä on aivan täysin perusteettomasti usein 80kmh rajoitus. Oon sitten varmaan niitä taunoja jotka ajaa "aina vaan samaa vauhtia".
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Ettei vaan olllut huomio muualla ja havahtunut hitaampaan vauhtiinsa, kun lähdit ohittamaan? Vastaavaa tapahtuu silloin tällöin. Tai sitten ihan vaan ihmiskyrpä.
Tätä sattuu joskus itselleni jos ajelen ilman vakkaria syystä tai toisesta. Tai jos en ole huomannut nopeuden muuttuneen

Tässä tapauksessa voisi olla juurikin näin, jos ei olisi sitten välittömästi alkanut hidastamaan kun ajoin hänen peräänsä, ja taas kiihdyttämään kun olin menossa ohi.

@Tommy Goldfish selitys on ehkä loogisin tuon rinnalla, että oli vaan kyrpä kuski.

Muuten on tullut ajeltua joku 600 kilsaa tällä viikolla ilman mitään sen ihmeellisempää. Joku 400 on vielä edessä, joten katotaan selvitäänkö ilman verenpaineen nousua tämä viikko
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Olisiko perinteinen eli ei käyttänyt vakkaria ja nopeus seilaa. Törmään vastaaviin lähes viikoittain. Eikä ole edes aina näitä mittarin mukaan maksimia ajavia. Tänään aamulla perässä tulija saavutti selkeällä nopeuserolla ja saavutin itse rekan jonka ohituksen jälkeen tämä perässä tullut jäi taakse. Sitten yllättäen alkoi jäämään kauemmaksi.

Ihmiset käyttäytyy muutenkin epäloogisesti liikenteessä. Viimeaikoina Hämeenlinna kohdalla on ollut 80 rajoitus moottoritiellä ja siinä sitten ajetaan sitä sataa ihan huoletta. Sitten ei samalla logiikalla nopeus nouse yhtään kun rajoitus nousee sataan. Samat autot saa ohittaa takaisin rajoitusten vaihduttua, kun yleensä ajan itse sen 10 yli mittarissa.
Mä haluisin kuulla jonkun insinöörin perustelut miksi siinä tiiriön ja keskustan välissä pitää ajaa 80kmh kun on kaksi hiutaletta lunta tiellä. Ja siksi ajan siinä 100-110kmh kuten moni muukin. Se, että joku ei tajua siihen kurviin himmata vauhtia ei ole muiden autoilijoiden vika ja siksi pitäis ajella hiljempaa.

Eise ajokeli siellä 100kmh alueella sen kummosempi ole, ihan yhtä liukasta sielläkin on.

Ja toi tampereen pää lempäälän kohilta on vielä törkeämpi. Syksyn vesikeleilläkin heittää jo 80kmh tauluun, ja liukkaalla kelillä tampereen päässä voi olla peräti 60kmh. Rakennetaan motari ensin ja sitten ajetaan siellä hitaampaa kun vanhalla kolmostiellä. :tdown:
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
879
Siksi, koska nykyään on muuttuvat nopeusrajoitukset. Niin sehän pitää heti laittaa aina 80km/h kun vaan saavat minkä vain tekosyyn sille. Sama ongelma Oulussa, vituttaa kattoa sitä touhua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Siksi, koska nykyään on muuttuvat nopeusrajoitukset. Niin sehän pitää heti laittaa aina 80km/h kun vaan saavat minkä vain tekosyyn sille. Sama ongelma Oulussa, vituttaa kattoa sitä touhua.
Jep, eri asia jos noissa olis jotain järkeä. Pirkkalassakin aika klo15 jälkeen 80kmh kesät talvet. Eli varmistetaan motarin tukkosuus.

Viimenenkin käsitys ajotaidosta häviää ihmisiltä kun tikkari tietää olosuhteet ja turvallisen vauhdin paremmin kun kuski.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
113
Nuo muuttuvat rajoituksen on tosiaan turhan herkästi alentunut. Tuossa Hämeenlinnan kohdalla on ollut liukasta ehkä kolmena päivänä tämän vuoden puolella.

Pääpointti mitä yritin sanoa tuossa aikaisemmassa viestissä on se etten ymmärrä sitä, että ei uskalleta ajaa sitä rajoitusta kovempaa isommilla rajoituksilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Mä haluisin kuulla jonkun insinöörin perustelut miksi siinä tiiriön ja keskustan välissä pitää ajaa 80kmh kun on kaksi hiutaletta lunta tiellä. Ja siksi ajan siinä 100-110kmh kuten moni muukin. Se, että joku ei tajua siihen kurviin himmata vauhtia ei ole muiden autoilijoiden vika ja siksi pitäis ajella hiljempaa.
Hämeenlinnan tunneli (kauppakeskus) - Tiiriön liittymä, onhan siinä tiukka kaare, liittymisiä ja erkanemisia suht niukoilla kaistoilla. Siinä liikennemäärät lisääntyy, lyhyen pätkän ajavista.

Pitkän pätkän jos motaria ajellut, niin sitä turtuu vauhtiin, varsinkin jos vain läpiajamassa.

Ilman tilanteeseen sopeutuvia rajoituksia voisi olla vielä leveämmin erilaisia tulkintoja sopivasta turvallisesta nopeudesta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Joka päivä 365pvä vuodessa tältä rampilta tullaan alle 80km/h suoraan eteen Tuusulan moottoritielle missä 100km/h nopeusrajoitus, ymmärtäisin jos tuossa olisi lyhyt kiihdytyskaista mutta tuo kaista jatkuu melkein 2km, että mikä helvetti siinä on niin vaikeaa saada se paska kiihtymään ja kauhea kiire muiden eteen!

Ajele siinä rauhassa cruisella mittarissa 110km/h kun seniilikyrpä tunkee siihen eteen niin että hätävilkut syttyy autossa äkkijarrutuksen takia, torvi pohjaan niin keskaria tulee vastaukseksi. Oikeasti kaikilla ei pitäisi olla ajo-oikeutta.
 

Liitteet

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 354
Joka päivä 365pvä vuodessa tältä rampilta tullaan alle 80km/h suoraan eteen Tuusulan moottoritielle missä 100km/h nopeusrajoitus, ymmärtäisin jos tuossa olisi lyhyt kiihdytyskaista mutta tuo kaista jatkuu melkein 2km, että mikä helvetti siinä on niin vaikeaa saada se paska kiihtymään ja kauhea kiire muiden eteen!

Ajele siinä rauhassa cruisella mittarissa 110km/h kun seniilikyrpä tunkee siihen eteen niin että hätävilkut syttyy autossa äkkijarrutuksen takia, torvi pohjaan niin keskaria tulee vastaukseksi. Oikeasti kaikilla ei pitäisi olla ajo-oikeutta.
Jos itse ajaisit rajoituksen mukaan niin sitten riittäisi pienempi jarrutus?
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
On toki totta, että liikenteen vaarantaviin liikkeisiin on mahdollista reagoida nopeammin tai ei tarvitsis jarruttaa niin kovasti, jos ei itse aja mittarin mukaan 110 km/h, mutta kun se pointti oli siinä ettei sitä pitäisi edes joutua jarruttamaan. Ehkä he eivät tajua sen kiihdytyskaistan jatkuvan niin pitkään ja tulee paniikki vaihtaa kaistaa? Virheen he siitä huolimatta tekevät, kun eivät osaa sovittaa omaa ajonopeuttaan muuhun liikenteeseen, mutta tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
On toki totta, että liikenteen vaarantaviin liikkeisiin on mahdollista reagoida nopeammin tai ei tarvitsis jarruttaa niin kovasti, jos ei itse aja mittarin mukaan 110 km/h, mutta kun se pointti oli siinä ettei sitä pitäisi edes joutua jarruttamaan. Ehkä he eivät tajua sen kiihdytyskaistan jatkuvan niin pitkään ja tulee paniikki vaihtaa kaistaa? Virheen he siitä huolimatta tekevät, kun eivät osaa sovittaa omaa ajonopeuttaan muuhun liikenteeseen, mutta tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
Eiköhän se suurin osa porukasta aja ihan sitä samaa reittiä päivästä ja vuodesta toiseen. Samoihin aikoihin jos liikkuu, niin aika helpolla alkaa erottaa, että samat idiootit siellä pistää menemään. Mitään ei osata eikä ymmärretä, mutta ajaa on pakko.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 061
Noihin pieniin liikenneympyröihin ajo. Vaikka olisi kuinka hyvä näkyvyys satojen metrien matkalta joka suuntaa, pysäytetään se auto lähes täysin, sitten rupeaa kuskin paikalla pää pyörimään kuin hyrrä. Eikö sitä ole jo liittymää kohti lipuessa voinut katsoa, että olet ainoa auto lähimainkaan? (takana tulevia lukuunottamatta)
Tähän on vielä sellainen parannus, että kun se auto nyt sitten kokonaan pysäytettiin (vaikka minäkin hänen takanaan olisin ehtinyt) ja ahkeran pään pyörityksen jälkeen havaitaan jossain auto, niin sitä on pakko jäädä odottamaan. Sitten se havaittu auto tietysti hiljentää, kun lähestyy ympyrää ja kaiketi sitä jännittää, kun sitä on iso jono autoja odottamassa siellä. Meinaakohan ne tulla alle? Parasta hiljentää. Tässä vaiheessa minulta katkeaa yleensä suoni päässä...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 354
Mittarissa 110, todellinen 104, kerro kumpi vaikuttaa enemmän, 4km/h vai yli 20km/h?

:facepalm:
Etkö edes tuota osaa laskea? :D

Idea toki on että 20 on pienempi kuin 24, jossa on osasyyllinen itsekin tilanteeseen, kylläkin pienemmällä osuudella.

Toki sitten jarrutusmatkan pitenemiseen vaikuttaa yllättävän paljon pienikin nopeuden nosto.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Mittarivirhettä varmaan lähemmäs tuo 10km/h, joten ei se hidastaminen rajoitukseen juuri auta. Liittyjä tuossa on yksin syypää, se liittyminen pitäisi pyrkiä tekemään turvallisesti, ja selkeästi siihen ei ole pystytty.
Ongelma noissa ja kuvauksen perusteella tuossa on se että liittyvät nokan eteen, jos liittyisivät sinne edelläolevan taakse, niin ei siinä useinkaa tarvisi erityisesti jarrutella.

Se sitten eriasia moniko alle kahdeksaa kymppiä tulee, jos nokaneteen yhdeksää kymppiä koukataan ja itse ajelee ylinopeutta niin joutuuhan siihen hiljentää rajusti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Etkö edes tuota osaa laskea? :D

Idea toki on että 20 on pienempi kuin 24, jossa on osasyyllinen itsekin tilanteeseen, kylläkin pienemmällä osuudella.

Toki sitten jarrutusmatkan pitenemiseen vaikuttaa yllättävän paljon pienikin nopeuden nosto.
Siinä saa vissiin rampista/kolmion takaa kylkeen liittyvällä aika hyvät selitykset että etuajo oikeutetun ylinopeus vaikuttaisi maksumieheen.

Eri asia toki jos paukuttaa vaikka 150kmh 100 alueella, mutta joku rikesakon verran ylinopeus ei vaikuta yhtään mitenkään siihen miten tilanteen käsittely poliisin puolelta etenee.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 354
Siinä saa vissiin rampista/kolmion takaa kylkeen liittyvällä aika hyvät selitykset että etuajo oikeutetun ylinopeus vaikuttaisi maksumieheen.

Eri asia toki jos paukuttaa vaikka 150kmh 100 alueella, mutta joku rikesakon verran ylinopeus ei vaikuta yhtään mitenkään siihen miten tilanteen käsittely poliisin puolelta etenee.
Eipä sellaista kukaan ole väittänytkään.

Mutta tilanne jossa vaaraa aiheuttaa osaksi autojen nopeuserot, tuon eron suurentaminen ajamalla ylinopeutta pitäisi johtaa omaan ymmärrykseen siitä että se oma nopeus on myös osa ongelmaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 762
Viestejä
4 296 890
Jäsenet
71 699
Uusin jäsen
Arksi

Hinta.fi

Ylös Bottom