Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Tänään sai joku kustomrekkarisella CLS-mersulla ajava keski-iän ylittänyt mulkku veren kiehumaan, vaikka ei itseeni kohdistunutkaan hänen toimensa. Parkkihallissa ruuhkaa, joku fordikuski ajoi kiertoliittymään mulkusta katsottuna seuraavasta liittymästä, kun tämä oman elämänsä sankari oli lähestymässä kiertoliittymää noin 10m päässä. Fordikuski oli siis selvästi ensin tuolla kiertoliittymässä, mutta tässä vaiheessa mesekuski oikein kiihdytti, kun näki jonkun vievän hänen vuoronsa! Fordin edessä jono sitten pysähtyi, ja mesekuski ei päässytkään ajamaan pysähtymättä läpi kiertoliittymästä.

Normaali ihminen olisi tajunnut kellon olevan 16 perjantaina viikko ennen joulua, ja että samassa risteyksessä ja sen ympärillä 10 muutakin autoa pysähdyksissä. Mesekuskille tällä ei ollut merkitystä, vaan hakkasi siinä tööttiä sen aikaa, että pääsi kiihdyttämään pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 091
Siis tukkiko Ford puolet kiertoliittymästä parkkeeraamalla mesen eteen, kun se liittymä johon Ford oli menossa oli tukossa? Yleensä näissä on kohteliasta jättää ympyrää pidemmälle ajaville reitti auki, joten ymmärrän mesen tuskan, jos näin kävi. Monesti tukkoisissa halleissa auttaa paljon, jos siitä saa päästettyä muualle menevät pois jonosta.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
220
Nuo kiireiset ja kärsimättömät autoilijat tuottavat yleensä enemmän huvitusta, kun mietin kuinka siellä seuraavan auton takapuskuria hipoessa otsasuoni pullottaa ja ärräpäät lentelee :lol: Ajallisesti ei voita kovin paljoa, mutta se kasvanut verenpaine kun voi sitä kuitenkin viedä, niin helpommalla pääsee kun malttaa ajaa rauhallisesti. Kiireessä se on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, mutta siihen kiireeseen tai oikeastaan sen syntyyn voi yleensä vaikuttaa aika hyvin itse. Lähtekää ajoissa ja ajakaa rauhallisesti. Hermot kiittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 091
Vai olisko kuitenkin ennen kaikkea ärsyyntymistä siitä, että kanssa-autoilija on nollat taulussa ja aiheuttaa kaikille haittaa?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Siis tukkiko Ford puolet kiertoliittymästä parkkeeraamalla mesen eteen, kun se liittymä johon Ford oli menossa oli tukossa? Yleensä näissä on kohteliasta jättää ympyrää pidemmälle ajaville reitti auki, joten ymmärrän mesen tuskan, jos näin kävi. Monesti tukkoisissa halleissa auttaa paljon, jos siitä saa päästettyä muualle menevät pois jonosta.
Fordi oli siis ajamassa ulos menevän jonon perään, mutta tuo jono pysähtyikin niin, ettei ford päässyt ajamaan pois viereisen liittymän edestä. Tuolla ulosvievällä reitillä on hallin oven ulkopuolella 20m myöhemmin toinen kiertoliittymä, joten vaikea oli arvata sen pysähtyvän juuri siihen kun ei näe mitä siellä myöhemmin tapahtuu.

Ymmärtäisin tosiaan jos tungetaan seisovan jonon perään keskelle risteystä, mutta tällä kertaa jono nyt vaan sattui pysähtymään siihen. Mitään syytä soittaa torvea mesekuskilla ei kuitenkaan ollut, hänhän tuli kolmion takaa kun muut olivat jo risteysalueella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 794
Nyt näkyy usein näitä uusilla mersuilla ym ajavia jotka ajaa täysiä ympyrää kohti kolmion takaa ja sitten absit ruksuttaen viime hetkellä pysähtyy kun ympyrässä olevat ihmiset eivät annakkaan tilaa väistämisvelvolliselle. Saa itsekkin aina arpoa tuleeko se kylkeen kun liisaripremiumin renkaat ei pidäkkään.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Voisi myös ajatella, että jos näkee kuorman olevan huonosti kiinni, niin järkevä ihminen ei lähde koukkailemaan KVL:lle 20cm kanttareiden yli vaan pysähtyy juuri siihen missä sillä hetkellä sattuu olemaan.
Jälkiviisaus on kaikkien viisauksien äiti. Asiaa tarkemmin tietämättä vaikuttaisi toimineen, kuten hyvin moni muukin tajutessaan, että kuorma on heikosti kiinni. Kevyen liikenteen väylällä tosta olis normaalisti ollut kaikkein vähiten haittaa.
Eikä siinä mitään turva-aitoja ole kenelläkään mukana. Olis joskus voinut sattua itsellekin.
Itse asiassa lähes vastaava sattuikin nostolavasysteemi petti ja lava tuli vauhdilla alas ja lautakuorma levisi siinä vieressä olleen huoltoaseman hoitajan jalkojen juureen.

Nyt vaan kävi todelle huono tuuri, että nuori tyttö siinä sattui kulkemaan ja että juuri silloin romahti, surullista kaikille osapuolille. Toivottavasti tuosta opitaan olemaan varovaisempia, ehkä olisi esim. poliisilla paikka käydä kouluissa varoittelemassa noiden ajoneuvojen vaaroista.

Ajoradalla touhutessaan kuski olisi itse ollut vaarassa (kuten mitä ilmeisemmin nytkin) ja sitten taas olisi syytelty sitä hänen päälleen ajanutta. Eikä sieltä ison auton takaa joka hetki näe kuka missäkin liikkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 835
Täh? Ei eletä missään kehitysmaassa missä ihmisiä saa vaarantaa huvikseen. Nostojen aikana ulkopuolisten tulo alueelle tulee estää ja tuommoisessa vaaratilanteessa lähelle tulo pitää estää. Ei siinä riitä mikään vilkkuvalo vaan pitää nousta hytistä ulos ja pitää ihmiset etäällä.
Ei eletä missään jenkeissäkään.

Nyt ei kuviteltu tilannetta missä suunnitellusti tulleen purkamaan kuormaa, vaan on tapahtunut onnotteomuus ym yllättävä tilanne. Menee vähän toisen ketjun aiheeksi jos yrität tuossa viestiä sitä että hei tuossa vaaran paikka, hyppään siihen, koska ei varoitettu, koska kukaan ei minua kieltänyt,koska voin, koska joku muu vastuussa.


Ei sillä ole mitään väliä kuka kuormasi, kuljettaja vastaa aina kuormauksesta.

Kuka jää jotain odottelemaan, ei kukaan. Itse ainakin menen ajoradalle kävelemään jos KVL:llä on ajoneuvo tukkeena.
Jos kuvitellussa tilanteessa kirtäminen olisi vaarallista,
ja jos yrittäisit itseäsi vaarantaa niin yrittäisin estää, mutta jos kuvitellaan että ollaan aikuisia, niin en voisi tietenkään akuista kieltää hölmöilemästä.

Jos kuvitellussa tilanteessa ajoradalla on turvallista kiertää, niin en sitä tässä ole kieltämässä.

Jos kuvitellaan kohtuu vilkasliikenteistä tietä, niin uskon kyllä nimimerkkisikin siinä jonkin aikaa miettivän miten edeteen, ja jos ja kun siinä esimerkissä työmiehiä niin kontaktoivat heita, että pääseekö nyt ohi, vai ei.

Jos me lähdetään jalkaisin vaarallisesti ohittaan vaaranpaikkaan, niin ei me pelkästään vaaranentta itseämme, vaan vaarannamme esimerkillämme myös muita.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 950
Katselin eilen illalla kehä kolmosta ajellessani että joku on pyöräyttänyt autonsa kun näkyy kaksi valkoista valopistettä kaukana edessä minun kaistallani mutta onneksi se olikin vain joku jollain paalauskuntoisella romuläjällä ajeleva pelle jolla paloi pakkivalot parkkien rinnalla.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Katselin eilen illalla kehä kolmosta ajellessani että joku on pyöräyttänyt autonsa kun näkyy kaksi valkoista valopistettä kaukana edessä minun kaistallani mutta onneksi se olikin vain joku jollain paalauskuntoisella romuläjällä ajeleva pelle jolla paloi pakkivalot parkkien rinnalla.
Yrititkö jollain tapaa ilmoittaa hänelle, että peruutusvalot palavat koko ajan?
Ja mikä hänestä tekee pellen?

Nimimerkillä, itsellä on joskus kuorma-auton kärrystä jäänyt työvalot päälle, syynä oikosulku, eivät sentään täydellä teholla palaneet.
Varmasti sinun kaltaiset ajatteli minua pelleksi, mutta kun en tiennyt niiden palavan. Peileistä niiden palamista ei huomannut, ja kuormatessa auto oli käynnissä normi valot päällä, jolloin ei tietääkseni työvalot palaneet.
Olivat siis ajonaikana syttyneet.

Huomasin vasta kun menin purkamaan kuormaa.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 950
Yrititkö jollain tapaa ilmoittaa hänelle, että peruutusvalot palavat koko ajan?
Ja mikä hänestä tekee pellen?

Nimimerkillä, itsellä on joskus kuorma-auton kärrystä jäänyt työvalot päälle, syynä oikosulku, eivät sentään täydellä teholla palaneet.
Varmasti sinun kaltaiset ajatteli minua pelleksi, mutta kun en tiennyt niiden palavan. Peileistä niiden palamista ei huomannut, ja kuormatessa auto oli käynnissä normi valot päällä, jolloin ei tietääkseni työvalot palaneet.
Olivat siis ajonaikana syttyneet.

Huomasin vasta kun menin purkamaan kuormaa.
No jos valot tai vaikkapa koko auto palaa omien propelihattuviritysten vuoksi niin mitä sellaisesta tyypistä voi oikein muuta sanoa.
Näkyy tuolla tien päällä päivisin myös teitä työvaloheppuja mutta tähän palkkivalopelleen törmäsin ilta-aikaan joten pisti silmään.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
No jos valot tai vaikkapa koko auto palaa omien propelihattuviritysten vuoksi niin mitä sellaisesta tyypistä voi oikein muuta sanoa.
Näkyy tuolla tien päällä päivisin myös teitä työvaloheppuja mutta tähän palkkivalopelleen törmäsin ilta-aikaan joten pisti silmään.
Palkkivalo, eli ledbar? Eli paloi siis 2 jälkiasennettua ledbaria auton takana? Kerran 2 valkoista pistetttä näit.
Vaiko parkkivalo(toivottavasti paloivat), tai auton omat pakkivalot?
Edellisessä viestissäni jo kysyin, ja kysyn uudestaan, mikä hänestä tekee pellen? Et kuitenkaan ilmeisesti ollut hänen kanssaan suullisesti tekemisissä, niin tuskin hän itsekkään tiesi, että ne palkki/parkki/pakki/mitkä lie valot paloi.

Kytkennät kerkesit kuitenkin tarkistaa, millaiset ne oli?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 950
Palkkivalo, eli ledbar? Eli paloi siis 2 jälkiasennettua ledbaria auton takana? Kerran 2 valkoista pistetttä näit.
Vaiko parkkivalo(toivottavasti paloivat), tai auton omat pakkivalot?
Edellisessä viestissäni jo kysyin, ja kysyn uudestaan, mikä hänestä tekee pellen? Et kuitenkaan ilmeisesti ollut hänen kanssaan suullisesti tekemisissä, niin tuskin hän itsekkään tiesi, että ne palkki/parkki/pakki/mitkä lie valot paloi.

Kytkennät kerkesit kuitenkin tarkistaa, millaiset ne oli?
Kaksi kappaletta pakkivaloja kuten kirjoitin alkuperäisessä postauksessani. Kuinka minun olisi pitänyt mielestäsi viestiä hänelle että auton perässä palavat pakkivalot auton liikkuessa eteenpäin 80 kilometrin tuntinopeudella niin että hän olisi asian ymmärtänyt? Mistä tiedät että hän ei ollut pelle? Ovatko kytkennät mielestäsi oikein tehdyt jos auton pakkivalot palavat tarpeettomasti?
Elämä on täynnä mysteerejä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 620
Työautoissa voi olla myös ihan erillisen kytkimen takana kirkkaat työvalot jotka unohtuvat helposti päälle kun lähtee ajamaan. Varsinkin jos ovat vain taaksepäin osoittamassa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 835
Kaksi kappaletta pakkivaloja kuten kirjoitin alkuperäisessä postauksessani. Kuinka minun olisi pitänyt mielestäsi viestiä hänelle että auton perässä palavat pakkivalot auton liikkuessa eteenpäin 80 kilometrin tuntinopeudella niin että hän olisi asian ymmärtänyt?
Ok,
Valomerkki, tai äänimerkki. (no jättäisin äänimerkin käyttämättä)
Ei hän tietenkään yhdestä valojen vilautuksesta tiedä että nimenomaan pakki kytkentä pielessä (jos ei ole tieten kytkenyt), juju on siinä että kun niitä viestejä tulee useamapi niin seuraavalla tauolla/pysähtymis paikalla tarkistaa autonsa ja huomaa noin ilmeisen vian.

Mistä tiedät että hän ei ollut pelle? Ovatko kytkennät mielestäsi oikein tehdyt jos auton pakkivalot palavat tarpeettomasti?
Se että pakkivalot palaa, niin siihen voi olla muitakin syitä kuin tieten tahtoen tehty kytkentä.
Kyse voi olla ihan viasta. Jos kuitenkin kytketty niin että palaa väärin, niin kytkentävirheen tekiä voi olla joku muu kuin kuljettaja.

Tosin tarinan jälkeen en ole ihan varma mitä siellä paloi.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Kaksi kappaletta pakkivaloja kuten kirjoitin alkuperäisessä postauksessani. Kuinka minun olisi pitänyt mielestäsi viestiä hänelle että auton perässä palavat pakkivalot auton liikkuessa eteenpäin 80 kilometrin tuntinopeudella niin että hän olisi asian ymmärtänyt? Mistä tiedät että hän ei ollut pelle? Ovatko kytkennät mielestäsi oikein tehdyt jos auton pakkivalot palavat tarpeettomasti?
Elämä on täynnä mysteerejä.
Valoja vilkuttelemalla tms. ? Ja en tiedäkkään, oliko pelle, itse ilmeisesti tiedät, kun häntä sellaiseksi sanot.
Ja tohon pakkivalojen tarpeettomaan palamiseen voi syynä juurikin olla joku oikosulku/hapetttuma tms. jossain liittimessä.
Eli voi olla ihan tehtaan tekemät liitokset.
Sekä kaikilla ei ole varaa ajaa uusilla autoilla, vaan pitää sinnitellä niillä paalauskuntosilla romuilla.

Kyllä sinä nyt olet itse sellainen maisteri, joka ärsyttää kanssa kulkijoissa.
Pakko mieli pahoittaa jostain, itse kun on niin täydellinen autoineen.

EDIT: Ps. sen pellen tunnistaa esim. punaisesta nenästä tai erikoisesta asusteesta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Normaalisti suoraan etenevä tie tekee tällä hetkellä mutkan viereisen työmaan vuoksi. Paikalla on normaalisti kaksi kaistaa ja niin on nytkin: oikea kaista tekee kurvin n. puolen kaistan leveydeltä siihen, missä vasen yleensä olisi, ja vasen kaista kääntyy puolittain liikenteenjakajan päälle, jonka reunaan on valettu kiila nousua helpottamaan. Ajolinjat näkyvät sekä tiemaalauksista että tien muodosta muutenkin.

Yli puolet vasemmalla ajavista jatkaa vaan omaa kaistaansa suoraan, välittämättä tippaakaan kaistojen uudesta muodosta. Osa näyttää ensin olevan aikeissa nousta liikenteenjakajan päälle ja sitten jostain syystä koukkaavat takaisin alas, puoliksi oikealle. Tänään joku keksi vilkun kanssa ikään kuin vaihtaa kaistaa vasemmalle, mutta tosiasiassa ajoi sitten vaan kahden kaistan keskeltä suoraan.

Oman turvallisuuteni vuoksi pyrin aina asemoimaan autoni niin, ettei suoraan rinnalla ole ketään. Pari kertaa on jo meinannut kolista, ja ihmettelen, jos tuossa ei osu päivittäin. Ei voi olla niin vaikeaa seurata tietä.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 950
Kyllä sinä nyt olet itse sellainen maisteri, joka ärsyttää kanssa kulkijoissa.
Pakko mieli pahoittaa jostain, itse kun on niin täydellinen autoineen.
Aika hassua että olen ärsyttävä kulkija siksi että ajelen toimivalla autollani enkä mene vilkuttelemaan tai tööttäilemään jollekkin uunolle siksi että sillä loimottaa takapäässä ylimääräisiä valoja niinkuin tuolta ignore-listalta jo huudeltiin? Kumpikohan meistä tässä pahoitti mielensä.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Aika hassua että olen ärsyttävä kulkija siksi että ajelen toimivalla autollani enkä mene vilkuttelemaan tai tööttäilemään jollekkin uunolle siksi että sillä loimottaa takapäässä ylimääräisiä valoja niinkuin tuolta ignore-listalta jo huudeltiin? Kumpikohan meistä tässä pahoitti mielensä.
Eli virtaa riittää tänne palstalle kirjoitella, mutta ei tilanteen alla tee mitään. En vieläkään usko, että tahallaan olisi ne auton omat? pakkivalot olleet päällä. Sinähän mielesi pahoitit, kun palstalle tulit tänne kertomaan tilanteet. Voimia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 835
Aika hassua että olen ärsyttävä kulkija siksi että ajelen toimivalla autollani enkä mene vilkuttelemaan tai tööttäilemään jollekkin uunolle
Pientä rattiraivoa kytemässä.

Kukaan ei moittunut siitä että ärsytti jonkun vialliset valot, jos valkoinen valo loimottaa silmiin, niin se ärsyttää.

Jos minulla palaisi pakki valo , niin toivoisin siitä vinkkiä että voisi korjata, ihan asiallisesti.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 950
Ihan normaali suomalainen toimintatapa. Uhoillaan netissä, mutta oikeassa elämässä ei edes uskalleta kertoa jollekin että sillä on jotain vikaa autossa. Sitten kiroillaan ja puhutaan uunoista ja pelleistä ja esitellään jotain netissä. Jeesus. :geek:
Eli sun mielestä mun olisi pitänyt ajaa ylinopeudella se auto kiinni, vilkutella valoja ja soittaa torvea?
Sekä minä että tuo kyseinen pelle päästään kotiimme huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä jos minä en puutu asiaan vaan keskitymme liikenteeseen koska asia ei aiheuta välitöntä vaaraa vaan pelkkää vitutusta.


Pientä rattiraivoa kytemässä.

Kukaan ei moittunut siitä että ärsytti jonkun vialliset valot, jos valkoinen valo loimottaa silmiin, niin se ärsyttää.

Jos minulla palaisi pakki valo , niin toivoisin siitä vinkkiä että voisi korjata, ihan asiallisesti.
Rattiraivoa? Ai se, että ajan autollani parisataa metriä tyypin perässä samaan suuntaan enkä reagoi mitenkään muuten kuin postaamalla asiasta autisteille seuraavana päivänä?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 950
Kaikesta päätellen siellä oli kaksi pelleä. Yksi joka tahallaan tai tahattomasti ajeli joillain vitun pakkivaloilla ja toinen joka ei uskaltanut asialle mitään tehdä. Eikä siinä mitään, ei sun tartte tööttäillä tai valoja vilkutella jos et halua tai viitsi, mutta sitten myöhemmin täällä netissä uhoileminen pelleistä ja uunoista nyt vaan kuulostaa hieman munattomalta touhulta. Itsetunto kuntoon vaan, niin ei tartte esitellä netissä jotain kovaa ukkoa.

T. Autisti
En tiedä miten sinä ajelet mutta liikenne ei ole sellainen paikka jossa tarvitsee "uskaltaa" yhtään mitään. Riskejä on ihan terveellistä vältellä koska kilometrien kertyessä ne väistämättä realisoituvat. Ennemmin tai myöhemmin vastaan tulee se pelle jolle se sun valojen vilkuttelu on viimeinen tikki.

Ja jos sanat pelle tai uuno saa sinut triggeröitymään niin mun itsetunto on pienin asioista jonka pohdiskeluun sun kannattais aikaasi uhrata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Peruutusvalokytkin ei ole mitenkään harvinainen osa joka autosta voi hajota. Jää joko valot päälle tai sitten ei pelitä ollenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 355
Itse olisin ainakin tyytyväinen jos pakkivalot tms palaisi eteenpäin ajellessa ja joku huikkaisi korjaamaan ongelman. Valojen vilkuttelu ja muu säätökin jo varmaan auttaisi miettimään että onko omassa autossa jotain vikaa.

Eri asia sitten nää jotka ajelee paskoontuneella umpiolla ym mistä paistaa hehkulamput naamalle vaikka jarrutellessa tms.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 662
Näin pimeällä kyllä nämä päiväledisankarit on perseestä. Varsinkin jos on sumuista tai todella pimeää, sitä kuraista auton takapaksia ei oikeasti näe. Sitten siellä onkin se vakio Toyota tai Kia, joka vetää pilkkopimeällä pelkät etuledit päällä. Mitäs näille sitten tekee? Ei ne kuskit vaan tajua, ettei valoja ole päällä. Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä? Jessus kun ärsyttää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 137
Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä?
Ongelma lieneekin se, että ne mittariston valot palavat normaalisti.

Tuollaiset kuskit ovat niitä, joita autot ja ajaminen eivät kiinnosta pätkän vertaa. Se on vain pakkopullaa paikasta toiseen siirtymiseksi. Ja kun se auton myyjäkin sanoi, että "tässä on automaattiset valot" niin ei niitä tarvitse miettiä.
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
126
Näin pimeällä kyllä nämä päiväledisankarit on perseestä. Varsinkin jos on sumuista tai todella pimeää, sitä kuraista auton takapaksia ei oikeasti näe. Sitten siellä onkin se vakio Toyota tai Kia, joka vetää pilkkopimeällä pelkät etuledit päällä. Mitäs näille sitten tekee? Ei ne kuskit vaan tajua, ettei valoja ole päällä. Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä? Jessus kun ärsyttää.
Tämmöisen toyotan kuskille kerran vilkuttelin pitkiä että "valot päälle" ja ohituksen jälkeen käytin omia päivävaloja päällä lisävinkkinä. Ei mennyt jakeluun, sain vastauksena pitkillä loimotusta ja sen jälkeen ajo jatkui päivävalot päällä. Onneksi oli valaistu moottoritie, mutta sateisessa marraskuun illassa se tumma toyota näkyi silti heikosti. Kai ne ajelee valot 0-asennossa kun ennenkin siinä asennossa paloi ajovalot, tai joskus 2000-luvun alussa.

Huvitti eilen, moottoritielle liittyvä auto tunkee eteen melkein alle, kiihdytti vielä että ehtii eteeni. Takanani ei tullut ketään, niin olisi samalla kaasunasennolla tullut nätisti taakseni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 592
Tämmöisen toyotan kuskille kerran vilkuttelin pitkiä että "valot päälle" ja ohituksen jälkeen käytin omia päivävaloja päällä lisävinkkinä. Ei mennyt jakeluun, sain vastauksena pitkillä loimotusta ja sen jälkeen ajo jatkui päivävalot päällä. Onneksi oli valaistu moottoritie, mutta sateisessa marraskuun illassa se tumma toyota näkyi silti heikosti. Kai ne ajelee valot 0-asennossa kun ennenkin siinä asennossa paloi ajovalot, tai joskus 2000-luvun alussa.
Huonoa suunnittelua ettei takavalot pala pimeällä.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 950
Tuntuu joku muu nyt triggeröityneen kuskista jolla oli autonsa valojen kanssa joku vika. Kiitos viikon komedia-annoksesta toki. :kahvi:
Ole hyvä ja lue ketjun otsikko, kanssa-autoilijoissa ärsyttävät jutut ovat tämän viestiketjun aihe ja jokaisella on oikeus postata jos jokin asia ärsyttää. Sinun juttusi sen sijaan on vinkumista muista keskustelijoista.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 095
Huonoa suunnittelua ettei takavalot pala pimeällä.
Tämä on tosiaan uskomattoman huonoa suunnittelua.
Nykyisin löytyy normeja ja säädöksiä joka lähtöön, silti ilmeisesti mikään laki ei vaadi että autossa "automaattiset" valot toimisivat tilanteen edellyttämällä tavalla ja omaisivat edes alkeellisen hämärätunnistimen?
Eurooppalaisissa autoissa tämä on oman kokemuksen mukaan otettu hieman paremmin huomioon, näitä perä pimeänä yössä meneviä merkkejä löytyy lähinnä Aasian suunnalta tulevista virityksistä joissa on moni muukin asia suunniteltu vähintäänkin "mielenkiintoisesti".
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 505
Ärsytti itseä auton valot kuskin ominaisuudessa kun vuokrasin Audi A3 pari kertaa reilun tuhannen kilometrin reissuille.

Vakkarin vipu siellä vilkkuvivun alapuolella ja ei ollut vain yksi tai kaksi kertaa kun välkytin vahingossa pitkiä, kun piti kytkeä vakkaria päälle/pois.

Audismin kirjolla oltiin jo, mutta varmaan kanssa-autoilijat osasi odottaakkin jotain tuollaista kun näkivät audin logon.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 662
Toinen ärsytyksen aihe. Model 3 paskat etuvalot. Noissa järjestäen kuskin puolelta katsottuna oikea valo häikäisee. Ilmeisesti samaa Teslan paskaa suunnittelua on myös Model Y:ssä, koska samalla tavalla toinen valo näyttää tosi usein liian ylös. Vai onko tämä jotain Teslan alelaariautomatiikkaa taas kerran? Oma Model 3 on onneksi vanhoilla vielä paskemmilla valoilla, mutta nää uudet oisko 2021 mallia olevat järjestäen vastaan ajaessa häikäisee tai takana ajaessa toinen sivupeili on käyttökelvoton. Teslassa moni muukin asia ärsyttää, mutta onneksi oma kippo josta maksoi sen 48k menee vuoden jälkeen kaupaksi 45k hintaan. Uskomatonta kuinka paljon ihmiset maksaa kasasta paskaa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 095
Ärsytti itseä auton valot kuskin ominaisuudessa kun vuokrasin Audi A3 pari kertaa reilun tuhannen kilometrin reissuille.

Vakkarin vipu siellä vilkkuvivun alapuolella ja ei ollut vain yksi tai kaksi kertaa kun välkytin vahingossa pitkiä, kun piti kytkeä vakkaria päälle/pois.

Audismin kirjolla oltiin jo, mutta varmaan kanssa-autoilijat osasi odottaakkin jotain tuollaista kun näkivät audin logon.
Samaa vikaa on myös meruissa. Onneksi kaikissa käyttämissäni autoissa vakkari ja siihen liittyvät toiminnot ovat ratissa ja toimivat fyysisillä napeilla. En ymmärrä miksi edes muita ratkaisuja käytetään tai ehkä en osaa ajatella asiaa tarpeeksi monimutkaisesti?
Aiheeseen liittyen, ärsyttää jo ketjussa aikaisemmin mainitut äärimmäisen hitaasti kiihdyttävät kuskit. Valoista kun lähdetään esim. 50km/h alueelle, niin kestää yli kilometri saavuttaa se tavoitenopeus? Kuka edes pystyy ajamaan noin typerästi? Parhaat tapukset jatkojalostavat tätä käytöstä jatkamalla samaa nopeutta vaikka rajoitus laskee 30km/h, jatketaan vaan räikeää ylinopeutta.
Ajaako nämä jollain vakio kaasun asennolla? Poljinta osataan pitää vain yhdessä kohdassa ja kiihtyvyys ja ajonopeus on mitä on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
833
Uskovaisille teslan viat on vain ominaisuuksia jotka on tarkoituksella suunniteltu, vähän niinkuin jumalan sanaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
833
Edellisessä mersussa oli se erillinen vakkarin viiksi ja täytyy sanoa että kun siihen tottui se oli loistava, käyttelin sitä ohitustilanteissakin "käsikaasuna".
Nykyisessä mersussa taas on vakkari tehty hipaisunapeilla, täysin paska toteutus. Siis susipaska.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 357
Tämä on tosiaan uskomattoman huonoa suunnittelua.
Nykyisin löytyy normeja ja säädöksiä joka lähtöön, silti ilmeisesti mikään laki ei vaadi että autossa "automaattiset" valot toimisivat tilanteen edellyttämällä tavalla ja omaisivat edes alkeellisen hämärätunnistimen?
Eurooppalaisissa autoissa tämä on oman kokemuksen mukaan otettu hieman paremmin huomioon, näitä perä pimeänä yössä meneviä merkkejä löytyy lähinnä Aasian suunnalta tulevista virityksistä joissa on moni muukin asia suunniteltu vähintäänkin "mielenkiintoisesti".
Toimiihan ne valot, kun pitää sen kytkimen oikeassa asennossa. Ei ne pimeät autot ole missään auto-asennossa vaan joko ne valot on offilla tai pelkät parkit päällä jolloin takana on pimeätä. Autoissa mitään vikaa ole vaan vika löytyy sieltä ratin ja penkin välistä.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 095
Toimiihan ne valot, kun pitää sen kytkimen oikeassa asennossa. Ei ne pimeät autot ole missään auto-asennossa vaan joko ne valot on offilla tai pelkät parkit päällä jolloin takana on pimeätä. Autoissa mitään vikaa ole vaan vika löytyy sieltä ratin ja penkin välistä.
Kahdessa ajamassani Toyotan mallissa takavalot eivät syty vaikka valokatkaisin on auto asennossa, valot pitää kääntää on asentoon että takavalot syttyvät.
Tässä tapauksessa vika on mielestäni suurelta osin autossa, toki kuljettajan pitäisi tietää kuinka valot toimivat tai eivät toimi.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 357
Kahdessa ajamassani Toyotan mallissa takavalot eivät syty vaikka valokatkaisin on auto asennossa, valot pitää kääntää on asentoon että takavalot syttyvät.
Tässä tapauksessa vika on mielestäni suurelta osin autossa, toki kuljettajan pitäisi tietää kuinka valot toimivat tai eivät toimi.
Syttyy ne, kun tarpeeksi pimeää tulee mikä sen asennon tarkoituskin on ja oletan, että nyt puhutaan uusista autoista ei mistään yli 10v vanhoista. Toimii täysin samoin, kuin muissakin autoissa. Osa maahantuojista on ruvennut ohjelmoimaan autoja niin, että takavalot palaa aina auton päällä ollessa mitä ne ei normaalisti tehtaalla tullessa tee enkä tiedä onko se edes kaikissa merkeissä mahdollista. Sen takia edelleenkin voi olla jotain eroja miksi jossain palaa kirkkaallakin takavalot auto-asennossa ja jossain ei.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tehottomat autot ja kiihdytyksen pelkääminen motareille liittyessä, sekä uudelle tielle kääntymisen jälkeen vaikuttaa siltä, että kaasupolkimen sijainti vaihtunut varmaankin kun sitä ei löydy.

Mää liittymässä 70km/h letkaan joka kulkee 120km/h

Kaikki suoamem poliisit vahtaamaan ramppeja, sakkoa ja kortit pois pelkääjiltä, julkisilla voi kulkea mikäli ei onnistu muun liikenteen tahtiin kulku. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
961
Ärsytti itseä auton valot kuskin ominaisuudessa kun vuokrasin Audi A3 pari kertaa reilun tuhannen kilometrin reissuille.

Vakkarin vipu siellä vilkkuvivun alapuolella ja ei ollut vain yksi tai kaksi kertaa kun välkytin vahingossa pitkiä, kun piti kytkeä vakkaria päälle/pois.

Audismin kirjolla oltiin jo, mutta varmaan kanssa-autoilijat osasi odottaakkin jotain tuollaista kun näkivät audin logon.
Joillekin tällaisetkin asiat on ongelma. Tuo on yksinkertaisesti ollut paras vakkarin toteutus, joka itselle on tullut vastaan. Rattien napitkaan ei sitä ohita. Enkä muista että koskaan olisi valot tuon takia välkkynyt. Sehän on ihan eri paikassa ja eri kokoinen. Ehkä korkeintaan haparoinut viiksen sijaintia, ennen kuin lihasmuisti aktivoitui.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 505
Joillekin tällaisetkin asiat on ongelma. Tuo on yksinkertaisesti ollut paras vakkarin toteutus, joka itselle on tullut vastaan. Rattien napitkaan ei sitä ohita. Enkä muista että koskaan olisi valot tuon takia välkkynyt. Sehän on ihan eri paikassa ja eri kokoinen. Ehkä korkeintaan haparoinut viiksen sijaintia, ennen kuin lihasmuisti aktivoitui.
Itse arvostelisin yhdeksi huonoimmista. Kyllähän tuohonkin tottuisi lopulta, mutta ennen ei ole tullut vastaan vakkaria joka on toteuttu niin että voi vahingossa sekoittaa sen valoihin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 172
Itse arvostelisin yhdeksi huonoimmista. Kyllähän tuohonkin tottuisi lopulta, mutta ennen ei ole tullut vastaan vakkaria joka on toteuttu niin että voi vahingossa sekoittaa sen valoihin.
En liiemmin pitänyt minäkään tuosta toteutuksesta, kuten en vanhan Volvonkaan viiksipainikkeista. Uudemmissa on ollut rattipainikkeet ja ne ovat mainiot. Aina selkeästi näkyvillä ja sormien ulottuvilla, eivätkä sotkeudu muihin toimintoihin. Adaptiivisena niitä ei tarvitse säätää niitä kovinkaan usein, mutta silti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 886
Osa maahantuojista on ruvennut ohjelmoimaan autoja niin, että takavalot palaa aina auton päällä ollessa mitä ne ei normaalisti tehtaalla tullessa tee enkä tiedä onko se edes kaikissa merkeissä mahdollista. Sen takia edelleenkin voi olla jotain eroja miksi jossain palaa kirkkaallakin takavalot auto-asennossa ja jossain ei.
Joissakin tämä tehdään merkkiliikkeessäkin erillisellä rautapuolen korjaussarjalla, mistä päättelen ettei normaali toimintatapa ole ohjelmallisesti edes mahdollinen.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 095
Joissakin tämä tehdään merkkiliikkeessäkin erillisellä rautapuolen korjaussarjalla, mistä päättelen ettei normaali toimintatapa ole ohjelmallisesti edes mahdollinen.
Kaverilla n.10 vuotta vanha Avensis karvalakkivarusteilla, tuossa ei ole hämärätunnistinta vaikka "automaattivalot" löytyy. Jos oikein muistan niin hämärätunnistin tulee muissa varustetasoissa vakiona mutta yllättäen Suomessa vähintään puolet on noita hinnat alkaen malleja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 886
Kaverilla n.10 vuotta vanha Avensis karvalakkivarusteilla, tuossa ei ole hämärätunnistinta vaikka "automaattivalot" löytyy. Jos oikein muistan niin hämärätunnistin tulee muissa varustetasoissa vakiona mutta yllättäen Suomessa vähintään puolet on noita hinnat alkaen malleja.
Tarkennettakoon vielä, että yllä mainittu takavalo-ongelman ratkaisuun tarvittu alkuperäislisävarusterelesarja siis koskee ainakin Kiaa, jossa on valaistusvoimakkuuden tunnistin ja muulta osin hyvin toimiva päivä/ajovaloautomatiikka. Ilmeisesti järjestelmä ei vaan yksinkertaisesti tunne tilannetta jossa takavalot haluttaisiin sytyttää muuten kuin etuvalojen kanssa("parkit" joko päälle tai pois). Toisin sanoen on kytketty ja/tai ohjelmoitu siten, että päivävalojen kanssa nyt vaan ei takalyhtyjä saa päälle vakioraudalla. Etuvalot siis tässä yksilössä, johon muutoksen lasipalatsista ostin, ovat samassa ledimodulissa kuin päivävalot, mutta ongelma käsittääkseni koskee myös eläkeläisvarustelutasoa, jossa on tavalliset pienet hehkulamput etuvaloina.

Ai niin, tämä alkaa karata aiheesta mutta melkein samasta teknisestä taustasta päästään takaisin siihen. Yhtenä syynä ärsyttäviin tienkäyttäjiin voi olla esimerkiksi vanhemmat Kiat, joissa kuulemma usein ajovalot kytkeytyvät liian myöhään illan hämärtyessä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 300
Viestejä
4 329 078
Jäsenet
72 192
Uusin jäsen
Jeffersson

Hinta.fi

Ylös Bottom